Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eiwitrijke voeding?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief

Eiwitrijke voeding?

Ongelezen bericht door Persistence »

Hallo, aanstaande vrijdag mag ik mijn herplaatser gaan ophalen, ik kan niet wachten!
Het is mijn eerste hond, en de huidige eigenaren hebben mij al bijgepraat over de voeding die hij nu krijgt.
Het betreft een actieve 5-jarige colliereu, die snel last van zijn maag/darmen heeft. De dierenarts heeft hen geadviseerd vooral eiwitrijke (en minder koolhydraten) voeding te geven en hij doet het hier goed op, ik wil in eerste instantie dan ook gewoon zijn huidige voedingspatroon aanhouden, maar ik vraag me af waarmee ik het kan aanvullen/afwisselen.

Op dit moment bestaat zijn voeding uit een combi van: ranzijn brokjes rijst met kip, smuldier, rodi vlees en hart, soms aangevuld met losse rijst, kip, hart, een eitje, griekse yoghurt, of een sneetje maisbrood.

Restjes kipfilet waren ook ok, maar mag je bijv. ook een hele rauwe kipfilet geven?
Tegenover me zit een turkse slager en deze hebben bijv. ook lamshart en lever, is dit goed?
Maakt het in voedingswaarde (m.n. eiwitten) veel uit of je kip, rund, lam of bijv. wild geeft?
Is het ene diepvriesmerk beter dan het andere?

Was bij Ranzijn vanmiddag maar er lag zoveel in de vriezer, dat ik niet meer wist wat ik nu moest kiezen :19:
En welke hoeveelheid is normaal voor een hond van 20kg?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Eiwitrijke voeding?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Wat belangrijk is als je ook los vlees geeft, is dat je zorgt dat de voeding evenwichtig blijft. Voor zelf samenstellen van rauw voer raad ik je aan om je flink in te lezen op barfplaats.nl. Daar zit ook veel kennis op het forum.
Afwisselen van merken en smaken kvv is prima. Mijn hondjes krijgen Lotgering. Vooral Elco vindt andere kvv's vaak te fijn gemalen, anders zou ik meer afwisselen.
Richtlijn voor rauw voer is 10-20 gram per kilogram lichaamsgewicht. Bij 20 kilo is dat 200-400 gram. Hoeveel een individu nodig heeft, verschilt van dier tot dier, dus voeren doe je vooral met je ogen: de ribben moeten gemakkelijk te voelen zijn, maar er mag wel een klein laagje vet te voelen zijn. Als de hond te licht wordt, voer je meer, voel je de ribben niet zo goed meer, moet je minder geven
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

Als je zoveel mogelijk eiwitrijke voeding wil hebben, zou ik de ranzijn brokken eruit gooien. Die zit qua eiwit maar rond de 20% ;)

Qua kvv/vers is er een hoop keuze en dat is compleet afhankelijk van de hond waar hij goed op reageert. Qua merk en qua diersoorten. Alle kvv is eiwitrijk, ongeacht welke diersoort. Er zijn wel kvvs waar bijvoorbeeld aardappel (pets place) of groenten (van haaks barf weet ik dat ze het sowieso doen, maar er zijn er nog een paar) wordt toegevoegd.
Prijzen variëren van 2 tot 10 euro de kilo ongeveer dus dat is vooral afhankelijk ook van je budget.

2% van het lichaamsgewicht voeren is een goed uitgangspunt as je kvv gaat voeren aan een hond. Bij een hond van 20 kilo kom je dan uit op 400 gram.
Mijn vorige hond kreeg met zijn 20 kilo 500 (2,5%)gram echt vette kvv en daarnaast onbeperkt snacks, terwijl mijn huidige teefje met haar 14 kilo maar 170(1,3%) gram magere kvv krijgt.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Persistence
Zeer actief

Bedankt voor de antwoorden, barfplaats heeft een hoop informatie zeg!
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Cleva schreef: Meer dan de helft van de honden die brokken vreten krijgen min of meer last van hun gestel en vleesdrolletjes komen alleen maar uit een vleeshond.

Een gezonde hond heeft ontlasting die je op kunt pakken zonder stront aan je vingers te krijgen. Nou, veel succes met je brokkenverhaal. Dat gaat echt niet lukken.
Wat een kulverhaal. Als dat echt zo was, stonden er natuurlijk niet zo veel honden op brokken. Wij hebben 8 honden op Cavom en die leggen keurige drolletjes.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Vlees voeren kan je heel ingewikkeld maken, maar als je nieuw daarin bent dan zou ik gewoon makkelijk beginnen. Daar leer je dan mee werken en kan je het vanzelf moeilijker maken als je dat wil.
Ik zou even de maaltijden in de basis aanhouden zoals hij ze al kreeg. Dat is het meest simpele en je weet dat hij het daar goed op doet. Eventuele problemen in het begin zijn dan alvast niet te wijten aan een voerverandering. Die aanvulling van rijst lijkt me weinig toe te voegen, net als dat sneetje brood. Tenzij het niet gegeven wordt voor de voedingswaarde maar als maagvulling voor het slapen, om maagzuur te voorkomen?
Een hele kipfilet mag hij best hebben (rauw of gekookt), maar dan zou dat een extraatje zijn. Dat zou ik niet dagelijks als (deel van de) maaltijd geven, want daarvoor is het te eenzijdig (alleen spiervlees).
De rodi of smuldier kan je best afwisselen met andere merken. Probeer dan alleen niet te veel door elkaar te proberen. Mocht hij ergens minder goed tegen kunnen dan heb je dat sneller in de gaten als je maar één ding veranderd dan wanneer je veel nieuwe dingen afwisselt.

Zelf geef ik kvv van Kivo en heb daar verschillende smaken van gehaald. Die heb ik in porties in de vriezer verdeeld en zo kan ik per dag een ander smaakje kiezen. Daarbij voer ik ook nog brok. Voor mij is dit een makkelijke manier van werken. Door de verschillende diersoorten krijgt ze voldoende afwisseling en brok geven vind ik gewoon praktisch. Ik heb ook rodi in huis voor als ik eens snel iets moet ontdooien, dat gaat vrij snel met die schijven.
Zo heb ik volgens mij wel een goede balans gevonden in praktisch voor mij en gezond en lekker voor de hond.

under the red sky schreef:
Cleva schreef: Meer dan de helft van de honden die brokken vreten krijgen min of meer last van hun gestel en vleesdrolletjes komen alleen maar uit een vleeshond.

Een gezonde hond heeft ontlasting die je op kunt pakken zonder stront aan je vingers te krijgen. Nou, veel succes met je brokkenverhaal. Dat gaat echt niet lukken.
Wat een kulverhaal. Als dat echt zo was, stonden er natuurlijk niet zo veel honden op brokken. Wij hebben 8 honden op Cavom en die leggen keurige drolletjes.

Volgens mij is dat vooral een zelfbedacht gezondheidscriterium door de mens. Je moet het tenslotte oprapen, hoe steviger hoe beter. Dan zal de hond zeker wel gezonder zijn!..
De honden bij mijn ouders kregen Eukanuba (sorry voor dit scheldwoord) en daar hadden ze keurige drollen op.
Persistence
Zeer actief

Bedankt!

Ik ga me wat meer verdiepen in de KVV's, lijkt me wat makkelijker instappen dan geheel 'barf-en' inderdaad. Geef je dan KVV alleen, of kun je dat combineren met brok?
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Persistence schreef:Bedankt!

Ik ga me wat meer verdiepen in de KVV's, lijkt me wat makkelijker instappen dan geheel 'barf-en' inderdaad. Geef je dan KVV alleen, of kun je dat combineren met brok?
De inzcihten zijn veranderd, maar ik vind het fijner om te kiezen voor "alleen kvv". Het is voor mijn gevoel maar dat zal wel een gevoel zijn, beter om geen brok en kvv letterlijk in 1 bak te geven. 'smorgens het 1 en 'savonds het ander schijnt weer wel te kunnen..
Maar goed, ik voer helemaal geen brok meer.

Suzanne
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier krijgen ze het gewoon door elkaar in dezelfde bak zonder problemen. Nou ja, Gait op het moment niet omdat hij wat last kreeg van z'n anaalklieren door iets te zachte ontlasting. Elco krijgt de brokjes er juist bij omdat z'n ontlasting te stevig was op alleen kvv
Persistence
Zeer actief

Gewoon uitproberen dus waar hij het goed op gaat doen.

Man man, er zijn zoveel soorten KVV ook... kan er wel een studie aan wijden! ;)
Persistence
Zeer actief

Heb me nog eens wat meer verdiept en ik denk dat ik Dog Lovers Gold Cold pressed brokken wil combineren met diverse KVV's.

Dus bijv. in de ochtend brokken, en in de avond vlees. Heb gekeken voor alleen KVV, maar met bijv. Carnivoer loopt dat best op in prijs.
Is dit een goed idee?

En hoe 'mix' je de aanvullende kvv's? Heb bijv. een carnivoer van 400gr en een smuldier van 400gr waarvan ik ieder de helft zou willen doen in 1 maaltijd. Maar dat is toch niet door midden te hakken?
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

s ochtends brok en s avonds kvv kan eigenlijk altijd wel. In een enkel geval zal een hond er niet helemaal lekker op reageren, maar dat merk je snel genoeg. Dan zou je kunnen overwegen om bijvoorbeeld 3 dagen brok en 4 dagen kvv te voeren ofzoiets.

Ik ben wel benieuwd hoe je aan de combi smuldier/carnivoer komt? :wink:

kvv kan je prima iets laten ontdooien en dan doormidden zagen/snijden/hakken.

Ik haal voor mijn hond altijd kilo worsten en die snij/hak ik in 6 porties en stop er daarna weer 5 terug in de vriezer. :ok:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Persistence
Zeer actief

Shibby schreef:s ochtends brok en s avonds kvv kan eigenlijk altijd wel. In een enkel geval zal een hond er niet helemaal lekker op reageren, maar dat merk je snel genoeg. Dan zou je kunnen overwegen om bijvoorbeeld 3 dagen brok en 4 dagen kvv te voeren ofzoiets.

Ik ben wel benieuwd hoe je aan de combi smuldier/carnivoer komt? :wink:

kvv kan je prima iets laten ontdooien en dan doormidden zagen/snijden/hakken.

Ik haal voor mijn hond altijd kilo worsten en die snij/hak ik in 6 porties en stop er daarna weer 5 terug in de vriezer. :ok:
Bedankt! En combi van o.a. smuldier/carnivoer is meer kostenoverweging, liefst zou ik alles carnivoer of een ander 'kwalitatief' beter merk geven, maar het goedkopere gaat er goed in en is simpelweg wat voordeliger.

Echter... nu paar dagen in de ochtend op geperste brokken van Dog Lover Gold cold pressed met vis, en 's avonds dus wisselende combi kvv (smuldier, rodi, carnivoer) met af en toe een gekookt eitje.
Maar het lijkt niet goed te vallen, al twee dagen overgeven, vannacht had hij binnen gepoept (dat heeft hij niet eerder hier gedaan) en dat was zwart en kleverig... daarna weer 2x overgegeven en geen eetlust meer. Met wandelen is hij wel actief, maar verder wil hij vooral in z'n mand liggen. Gister at hij gras.
Zou het aan het nieuwe voer liggen? Ik las wat enge dingen over maagzweren, en hij heeft dus wel gevoelige maag/darmen.
Ik weet even niet zo goed wat wijsheid is?
Wilde even overstappen op alleen brok om te kijken of dat verbetering geeft maar hij wil dit nu niet meer eten.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”