Simone-H schreef:Okee, ik doe ook een duit in het zakje. Heb geen verstand van honden en rassen enzo, alleen mij eigen ervaring.
Ik wilde een hond. Een kleine. Ik wilde een hond met een snuitje, niet zo platgedrukt, maar een echt snuitje. Geen reu, want tijdens de wandelingen overal markeren en achter teefjes aangaan, leek me niets. Geen hond met een "rugzakje", want ik wist nauwelijks tot niets over opvoeden van een "gewone" hond, laat staan een hondje met een verleden. Geen tuttig hondje, kleren e.d. dat vind ik niets voor een hond. Een hond hoort niet boven op de slaapkamer, laat staan in je bed. Onhygiënisch gedoe.
Volgens mij had ik het aardig voor elkaar en wist wat ik wilde.
En nu.
Ik heb een kleine hond. Met een snuitje. En een plukvacht. Ja, dat kost af en toe wat. Maar soms heeft ze geen ondervacht en kan niet getrimd worden, zou een bijna kale hond worden. Maar met flinke kou heeft ze het dan echt koud. Ze heeft nu een jasje en als het koud is loop ik met een hond met jas.
Ik wilde geen gemarkeer onderweg. Vandaar een teefje. Heb ik een teefje wat markeert. Sta ik dus evengoed heel regelmatig te wachten tot zij heeft gedaan wat haar goed lijkt. Ze heeft een mooi snuitje wat ze dus ook veel gebruikt. Ze snuffelt wat af. En ik vind het helemaal niet erg.
Ik wilde ook een schone hond. Rolt ze uitgebreid in de stront en andere viezigheid, spring in een onvoorstelbare stinksloot. Loop ik met een hond die een uur in de wind stinkt.
En waar ligt mijn hondje tegenwoordig regelmatig? Juist, bij mij in bed.
Maar ik hou ontzettend veel van haar, meer dan ik voor mogelijk had gehouden van een hond te kunnen houden, en ik accepteer het.
M.a.w. Je kan niet alles van te voeren plannen. Je moet het eerst zelf ervaren om met een hond samen te leven. Gaandeweg is het dan niet ondenkbaar dat je veranderd in je denkwijze wat wel en wat niet kan. Als je van de hond gaat houden mag hij echt veel meer dan je nu denkt en ben je zelf ook bereid veel meer voor hem te doen.
Je krijgt altijd de hond die je verdient
@Fotogravinnetje: Gecastreerde Izzy en ongecastreerde Sofi markeren allebei net zo veel. Ik denk dat ze in het bos bij een goede wandeling elk wel zo'n 25x gaan zitten. Belachelijk. Stelletje kerels.