Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Spijsvertering / stofwisseling oudere hond

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Re: Spijsvertering / stofwisseling oudere hond

Ongelezen bericht door Domor »

Kleine Boris is wel wat meer gaan eten. Die her heel lang een half bakje Renske per dag gehad, toen een tijd 2/3e en ondertussen ongeveer 5/6e (het laatste stukje gaat naar grote boris voor zijn pillen).

Oudere dieren hebben vaak een licht verhoogd eiwitgehalte nodig (zo'n 25% op de zak), maar krijgen juist weer meer moeite met heel hoog eiwit (dus ik zou het tussen de 25 en 30% houden). Ook heel vet voer (zoals vrijwel alle kvvs) gaat vaak lastiger.

Míjn ervaring is zowel bij grote boris, als kleine Boris, als de chihuahuas van een kennis dat ze in totaal meer eten nodig hebben. Seniorenvoer vind ik lastig, soms zit daar minder eiwit in , soms meer. Soms zitten er minder kcal in, soms meer (dan hun adult voer). Er is dus geen duidelijk peil op te trekken.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Taartje eet ook erg veel, ongeveer 1 kilo kvv per dag aangevuld met een paar handen rijst. Zonder die rijst erbij bleef ze erg mager. Met de rijst erbij is ze nu eindelijk wel wat voller geworden (nu 22-23 kilo). Dat wilde ik ook graag, zodat ze een beetje reserves heeft. Ze poept nog wel steeds vrij veel, maar dit werkt wel het beste voor haar, op brokken poept ze nóg meer.
Ik weet natuurlijk niet of ze altijd een dergelijke spijsvertering heeft gehad of dat het ook te maken heeft met de leeftijd en het feit dat ze waarschijnlijk niet helemaal gezond meer is. Een kleine twee jaar geleden zijn bij haar twee tumoren weggehaald waarvan de snijranden niet schoon waren, dus de kans is groot dat er wel iets woekert in haar lichaam.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Tumoren vreten energie, nog los van het feit dat ze energie gebruiken, verspillen ze ook nog veel energie. ongeveer 2x zoveel als dat ze gebruiken (voor elke 2atp die ze gebruiken, zijn 6atp nodig). Dus zelfs kleine (niet per se kwaadaardige) tumoren kunnen daar al best wel invloed op hebben.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

hier een oudje wat altijd slecht heb gegeten, maar het laatste half jaar vreet ze als een dijker :80: en daardoor poept ze ook meer, normaal 1x per dag en nu bij elke uitlaat beurt.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Domor schreef:Tumoren vreten energie, nog los van het feit dat ze energie gebruiken, verspillen ze ook nog veel energie. ongeveer 2x zoveel als dat ze gebruiken (voor elke 2atp die ze gebruiken, zijn 6atp nodig). Dus zelfs kleine (niet per se kwaadaardige) tumoren kunnen daar al best wel invloed op hebben.
Ja, ik heb dan ook het vermoeden dat dat bij Taar meespeelt. Erg actief is ze niet en ze moet al dat eten toch ergens mee verbranden.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik merk bij Kenji niks anders
Krijgt al jaren dezelfde hoeveelheid kvv van kivo

Alleen als ze in de rui is krijgt ze iets meer omdat ze dan afvalt , maar dat hebben mijn andere teven ook
Tegen dat ze loops zijn geweest is extra voer niet meer nodig
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ds krijgt wel senior voer van korrels. KVV blijft hetzelfde als de andere honden.
Ze staat echter 'gezond' :wink: ze heeft ook niet veel nodig. Ze is 38,5 kg en krijgt 150-200 gr KVV en iets van 75gr korrels schat ik.

Plus de koekjes en tafelresten die ze van 'niemand' doorheen de dag krijgt uiteraard :hmmm: :lol1:
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

maart schreef:Ds krijgt wel senior voer van korrels. KVV blijft hetzelfde als de andere honden.
Ze staat echter 'gezond' :wink: ze heeft ook niet veel nodig. Ze is 38,5 kg en krijgt 150-200 gr KVV en iets van 75gr korrels schat ik.

Plus de koekjes en tafelresten die ze van 'niemand' doorheen de dag krijgt uiteraard :hmmm: :lol1:
Hoi ik lees dat het een teefje is dat 38,5 kg weegt, is ze dan erg groot voor een teef? Mijn tervuerense herder teefje (11 jaar) weegt nu 33 kg en ik maak me zorgen dat dat te zwaar is. Moet er wel bij zeggen dat zij ook best groot is voor een teefje en ze is toen ze 4 jaar was opeens behoorlijk in de breedte gegaan. Ik ben sinds 3 weken over gestapt van taste of the wild naar Acana senior vanwege minder vetten en calorieën. Ik geef bijna niets meer tussendoor maar ze valt maar niet af. Vraag me af of dat een probleem gaat worden.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ja, ze is een stuk te groot, rond de 68cm.
Ze is al oud, 13.5jaar, de conditie is er van af. Echt te zwaar is ze niet, je kunt nog de ribben zien (als de lichtinval goed is :lol1: ) maar als hangt en zwabbert.

In sport conditie stond ze rond de 35/36 kg denk ik.

Mijn andere teef is ook wat te groot, zij staat schraal met 33 kg
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

maart schreef:Ja, ze is een stuk te groot, rond de 68cm.
Ze is al oud, 13.5jaar, de conditie is er van af. Echt te zwaar is ze niet, je kunt nog de ribben zien (als de lichtinval goed is :lol1: ) maar als hangt en zwabbert.

In sport conditie stond ze rond de 35/36 kg denk ik.

Mijn andere teef is ook wat te groot, zij staat schraal met 33 kg
Bedoel je met schraal staan dat ze dan wat aan de magere kant is? Shep haar schofthoogte is 64 cm maar met haar 33 kilo kan ik dus echt geen rib vinden. Ze woog eind vorig jaar 32 kilo en de dierenarts zei toen dat het nog wel oké was maar het niet meer moest worden. Nu dus 33 kilo. Misschien gaat het nieuwe voer daarbij helpen. Maar wat raar is is dat ze eind vorig jaar regelmatig een maaltijd oversloeg omdat ze de brok die ze toen had beetje beu was en toch was ze aangekomen. We maken wel grote wandelingen maar beweging is wel veranderd omdat ze voorheen heel veel achter de bal aan rende. Dat mag ze nu niet meer omdat ze beginnende artrose achterpoten heeft en dat afremmen voor die bal is niet goed meer, ze kan dan 's avonds bijna niet meer omhoog komen, dus dat doen we maar niet meer.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Tomas van 14 wordt graatmager als ik hem niet voortdurend iets extra's bij geef. Hij heeft dan wel die tumor die inmiddels al groter is dan een mandarijn.
Hij is wel een lekkere eter geworden. Bij de farm food brokken doe ik nu een kuipje kattenvoer en na elke wandeling strooi ik twee handen vol brokjes in de tuin. Lily's kitchen of zoiets ( gekocht bij AH) ; fijne krokante brokjes die niet stinken en die hij goed verdraagt. En dan de leverworst, voor de pilletjes.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef: En ze gaat er weer een beetje beter uitzien :I:
Fijn hoor :ok:

Niko krijgt nu een redelijke flutkwaliteit brok voor actieve honden.
:engel: Het doel is dat het er zo uit glijdt zonder te moeten drukken, met z'n ouwemannenkwaal :mann:
Dat lukt, en hij is niet meer graatjemager. Dus prima zo.
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door sypke »

Sypke (15 jaar en 5 maanden) eet al bijna 13 jaar dezelfde brokken. Twee jaar geleden een keer seniorvoer geprobeerd, dat at ze niet.
Ze is in de loop der jaren iets magerder geworden. Naast haar brokken krijgt ze wel eens een gekookt ei, een stukje brood, sinaasappel, komkommer en gekookte groenten die over zijn.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”