Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke kant?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Welke kant?

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

even een vraag,
als ik met Lana wandel, dan loopt ze aan mijn linkerkant, dus in de berm, want ik loop graag aan de kant van het tegenmoed komend verkeer,
maar nu wil ik met haar fietsen, dan lijkt mij het logisch om haar aan de rechterkant te laten lopen, dus ik op de fiets tussen haar en het verkeer, omdat ik dan op de rechterkant fiets en zij in de berm loopt.
maar nu komt het, ze snapt het niet, Lana wil steeds naar de linkerkant van mij, omdat ze dit met wandelen ook zo gewend is,
hoe los ik dit het simpels op?
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Welke kant?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

consequent volhouden ;-)
Eventueel met een springer werken en er een cue aan koppelen. Eventueel een (heel andere vorm) tuig bij gebruiken. Door met een springer te werken kan ze niet anders. Eerst wandelen met de fiets aan de rechterkant van de weg en haar natuurlijk op de dan gewenste manier meevoeren. Alsof je fietst maar dan wandelend. Als dat kwartje gevallen is gaan fietsen.
Door een springer te gebruiken kan het niet fout.

Suzanne
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Omega »

Met wandelen oefenen op rechts lopen, koppel er evt. een commando 'rechts' oid aan.
Dan oefenen met de fiets aan de hand en dan eens op de fiets gaan en gaan fietsen.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Heel simpel door tijdens het wandelen ook een poosje rechts te doen. Dat is niet zo moeilijk toch? Oor loopt hier gewoon aan de kant waar ik haar hebben wil, dat wisselt om de haverklap. Het is gewoon een gewoonte en die kun je veranderen door hem te veranderen. Moeilijker dan dat is het echt niet ;)
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Zoals hierboven ook al opgemerkt: begin met het aanleren om ook rechts te lopen tijdens het wandelen. Gizmo loopt ook standaard links, maar op het commando 'andere kant' gaat hij achter mij langs naar mijn andere kant, dus van links naar rechts of van rechts naar links. Ik vind dat sowieso heel handig: Ik loop graag op plekken met weinig verkeer, maar daar lopen meer mensen met honden, en sommige van die honden lopen juist rechts. Ik vind het dan prettiger om even over te steken naar de andere kant van de weg (zandpad/fietspad), en ik wil dat Gizmo dan ook aan de kant van de berm loopt, zodat ik altijd tussen hem en een andere (vreemde?) hond in loop.

Zodra hij doorheeft dat rechts lopen ook een optie is (wanneer jij aangeeft dat je dat graag wil), ga je inderdaad wandelen met je fiets aan de hand. Eerst met de fiets links van je en de hond rechts van je, en als dat helemaal goed gaat, met de fiets tussen jullie in. Pas als dat helemaal vertrouwd is en goed gaat, stap je een heel klein stukje op de fiets.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier lopen ze altijd links alleen naast de fiets recht. En ja dat is even lastig maar ik ben gewoon gaan fietsen en dan valt er niets te willen want daar zitten fietsbanden voor dus gewoon blijven doen. Binnen 2 x wisten ze hier t verschil en zelfs los weten ze dat ze rechts moeten tenzij anders aangegeven ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tara schreef:
malinois schreef:Hier lopen ze altijd links alleen naast de fiets recht. En ja dat is even lastig maar ik ben gewoon gaan fietsen en dan valt er niets te willen want daar zitten fietsbanden voor dus gewoon blijven doen. Binnen 2 x wisten ze hier t verschil en zelfs los weten ze dat ze rechts moeten tenzij anders aangegeven ;)
Precies, als er toch iets is waar honden goed in zijn, dan is het wel in contextgebonden leren.
Naast de fiets moeten ze dus gewoon rechts lopen en verder lopen ze aan de lijn altijd links. Ik heb er voor het gemak overigens nog wel een commando aan verbonden trouwens: links is aan de voet en rechts is naast.
Ja dat kunnen ze geweldig goed.
Ik fiets ook weleens op een fietspad die dus links naast de weg zit. Dan zouden ze aan de wegkant los lopen dus gaan ze 'links'. Dat commando was ook vrij snel geleerd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

oke, bedankt voor alle tips,
heb nu richtlijnen om mee aan de slag te gaan,
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”