Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dieren levend gekookt en gevild in Nederlandse slachthuizen
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Dieren levend gekookt en gevild in Nederlandse slachthui
Het is en blijft een carnivoor. Dan neem je maar konijnen als je vega wil voeren. Neem je een hond moet je hem dus ook voeren waar zijn verteringsstelsel en gebit voor gemaakt zijn.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gelukkig kunnen we de natuur niet helemaal naar onze eigen hand zetten.Nanna schreef:Speciaal bij vegetarische honden is er het probleem van urinezuur. Bij de omzetting van plantaardige eiwitten komen minder zure afvalproducten voor, die bij dieren zorgen voor het zuur maken van de urine. De urine wordt dus meer basisch. Dit kan leiden tot kristallisatie van urinezouten, en dus tot "stenen" in het urinesysteem ("nierstenen en blaasgruis). Uiteindelijk kan dit zelfs dodelijk zijn (urolithiase). Ook bloed in de urine of moeite met plassen komt voor. Het minder zuur worden van de urine kan ook zorgen voor infecties, aangezien bacteriën vrij spel krijgen.
Je moet dus eigenlijk iedere maand naar de DA om de urine van je hond na te laten kijken. Wat mij betreft mag je dan ook meteen jezelf na laten kijken.![]()
Een hond is een vleeseter met een neiging naar omnivoor zijn. Maar een plantenvreter is het beslist niet.
Precies. Schei toch uit, een veganistische hond...Dat je zelf moeilijk wil doen met je eigen eten is je goed recht, maar om daar een hond risico door te laten lopen?Nanna schreef:Speciaal bij vegetarische honden is er het probleem van urinezuur. Bij de omzetting van plantaardige eiwitten komen minder zure afvalproducten voor, die bij dieren zorgen voor het zuur maken van de urine. De urine wordt dus meer basisch. Dit kan leiden tot kristallisatie van urinezouten, en dus tot "stenen" in het urinesysteem ("nierstenen en blaasgruis). Uiteindelijk kan dit zelfs dodelijk zijn (urolithiase). Ook bloed in de urine of moeite met plassen komt voor. Het minder zuur worden van de urine kan ook zorgen voor infecties, aangezien bacteriën vrij spel krijgen.
Je moet dus eigenlijk iedere maand naar de DA om de urine van je hond na te laten kijken. Wat mij betreft mag je dan ook meteen jezelf na laten kijken.![]()
Een hond is een vleeseter met een neiging naar omnivoor zijn. Maar een plantenvreter is het beslist niet.
-
- Zeer actief
ik vind ook dat je een dier gewoon moet geven wat hij nodig heeft ook al zijn daar de meningen ook wel over verdeeld, de een zegt puur vlees, en de ander geeft brok waar toch al duidelijk minder vlees aandeel in zit..... ( wat je ook doet, als je hond het er goed op doet dan zal het wel goed zijn ) insecten eiwit komt meer in.... en volgens mij best een optie bij allergieën misschien,??
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ik heb mijn oude merrie verkocht aan de paardenslager .kooi schreef:Dan ook aan jou de vraag: zou je ook katten of hondenvlees willen eten? En zo niet, waarom dat niet en wel rund?Manuma schreef:Waarom geen paardenvlees en wel rund, bijvoorbeeld? Gewoon nieuwsgierig hoor.
Paarden hebben in mijn leven veel betekend. Zeker toen ik jong was. De manege was echt een wijkplaats. Hoe kan ik een diersoort eten waarbij ik zoveel troost en vreugde heb gevonden?
Paar jaar geleden was ik op vakantie met mijn kinderen en mijn zus in Duinrell. Ik was er in geen jaren geweest. Toen we bij het hek kwamen waarachter vroeger een manege was, ( de Westkustruiters) kwam er spontaan en totaal onverwachts een golf intense emoties naar boven. Stond ik tot mijn eigen schrik en schaamte opeens te huilen.
Die ogen, die fluwelen neus, dat zachte vel, dat snuiven, de combinatie van geuren; paardenzweet, mest, leer hoevenvet. En dan de buitenritten: door de duinen naar het strand en daar een rengalop langs de zee......
Of je nu de oven in gaat om verbrand te worden of je vlees heeft nog een doel . Ach de 1 eet geen lammetjes, paard, kalf en de ander geen varken . Prima toch. Anders hadden we een probleem met de voorraad.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies je doet hem dus bewust tekort voor je eigen egootje... neem lekker een cavia dan...Sandra&co schreef:Precies. Schei toch uit, een veganistische hond...Dat je zelf moeilijk wil doen met je eigen eten is je goed recht, maar om daar een hond risico door te laten lopen?Nanna schreef:Speciaal bij vegetarische honden is er het probleem van urinezuur. Bij de omzetting van plantaardige eiwitten komen minder zure afvalproducten voor, die bij dieren zorgen voor het zuur maken van de urine. De urine wordt dus meer basisch. Dit kan leiden tot kristallisatie van urinezouten, en dus tot "stenen" in het urinesysteem ("nierstenen en blaasgruis). Uiteindelijk kan dit zelfs dodelijk zijn (urolithiase). Ook bloed in de urine of moeite met plassen komt voor. Het minder zuur worden van de urine kan ook zorgen voor infecties, aangezien bacteriën vrij spel krijgen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Tineke
- Zeer actief
Je kunt wel iets toevoegen aan het eten , hier krijgen ze wel onze restjes en groente en een eitje op zijn tijd.malinois schreef:Nee honden zijn nog steeds carnivoren met de uitzondering dat ze zetmeel kunnen verteren. Verder is t gewoon een carnivoor.jvanringen schreef:Nog nooit van evolutie gehoord? Honden zijn geen pure carnivoren meer, hun darmstelsel is goed in staat tot het verteren van plantaardig materiaal.
Maar de hoofdmoot is toch vlees en/of vis.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zeker, hier krijgen ze kvv met 3x p/wk een groenteprutje en 2x p/wk een rauw ei. Maar dat is voor erbij rn alles behalve de hoofdmaaltijd.Tineke schreef:Je kunt wel iets toevoegen aan het eten , hier krijgen ze wel onze restjes en groente en een eitje op zijn tijd.malinois schreef:Nee honden zijn nog steeds carnivoren met de uitzondering dat ze zetmeel kunnen verteren. Verder is t gewoon een carnivoor.jvanringen schreef:Nog nooit van evolutie gehoord? Honden zijn geen pure carnivoren meer, hun darmstelsel is goed in staat tot het verteren van plantaardig materiaal.
Maar de hoofdmoot is toch vlees en/of vis.

- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Ha ja die 3% vlees in de gemiddelde brokZinodo schreef:Ik zou nooit mijn honden veganistisch voeren. Ik probeer ze zo gezond mogelijk te voeren, dat houdt ook wat groente in, maar voornamelijk vlees en dierlijke producten.
Btw, de gewone huisfikkie is trouwens wel bijna veganistisch he. Als hij pedigree vreet en als snoepje die goedkope plastieke koekjes krijgt uit de supermarkt. Dan krijgt ie misschien 10% vlees binnen als niet nog minder.

Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
-
- Zeer actief
nou ja ze vallen niet om dus blijkbaar kan het wel 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
- Aantal honden: 1
Kennelijk niet zo gewoon. Mijn vader's paard lag te creperen op straat, daar kwam op een gegeven moment politie bij. Maar die weigerden hem een genadeschot te geven. Er moest per se worden gewacht op een veearts.Hanneke2 schreef:
Overigens kan je (met of zonder verwerking tot vlees) gewoon iemand inhuren die je paard met een kogel door het hoofd heel snel kan doden. Bij fokkers van (vlees)herten worden dieren ook meestal niet naar het slachthuis vervoerd, maar ter plekke gedood. Dan heb je niet die stress van een euthanasieprik.
Dat klopt, niet iedereen mag dat en wat daarvoor gebruikt wordt, is ook geen gewoon pistool, kan alleen nergens vinden hoe dat ding heet.kooi schreef:Kennelijk niet zo gewoon. Mijn vader's paard lag te creperen op straat, daar kwam op een gegeven moment politie bij. Maar die weigerden hem een genadeschot te geven. Er moest per se worden gewacht op een veearts.Hanneke2 schreef:
Overigens kan je (met of zonder verwerking tot vlees) gewoon iemand inhuren die je paard met een kogel door het hoofd heel snel kan doden. Bij fokkers van (vlees)herten worden dieren ook meestal niet naar het slachthuis vervoerd, maar ter plekke gedood. Dan heb je niet die stress van een euthanasieprik.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Dat noemt men een schietmasker. Een stalen pin die aangedreven wordt door een 9 mm losse flodder die, nadat de slager de trekker overhaalt binnen een fractie van een seconde een gat door de schedel slaat waardoor de hersenen onherstelbaar beschadigd worden. Het dier valt ook direct om. Het gaat zo snel dat het dier de knal van de explosie die zijn dood veroorzaakt niet meer hoort.
Het ziet er voor een buitenstaander uitermate luguber uit. Naar mijn mening echter wel de snelste en meest humane manier. Wat mij betreft mag dat per direct ook ingevoerd worden voor kleinvee zoals o.a. varkens. Die worden veelal geëlektrocuteerd vanwege tijdwinst. Dat proces is erg pijnlijk en duurt naar mijn mening te lang voordat het dier het bewustzijn verliest.

Het ziet er voor een buitenstaander uitermate luguber uit. Naar mijn mening echter wel de snelste en meest humane manier. Wat mij betreft mag dat per direct ook ingevoerd worden voor kleinvee zoals o.a. varkens. Die worden veelal geëlektrocuteerd vanwege tijdwinst. Dat proces is erg pijnlijk en duurt naar mijn mening te lang voordat het dier het bewustzijn verliest.

Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
[/quote]malinois schreef:Nee honden zijn nog steeds carnivoren met de uitzondering dat ze zetmeel kunnen verteren. Verder is t gewoon een carnivoor.
Honden - en zelfs wolven en alle andere wilde hondensoorten - zijn omnivoor. Juist daardoor zijn ze ontwikkeld tot gezelschap voor de mens (etensrestjes in ruil voor bewaking). Honden hebben voor een gezond dieet ook planten(resten) nodig, desnoods uit pens en maag en darmen en poep van herbivoren, maar eten in het wild ook wel besjes en noten en zaden en makkelijk verteerbare verse jonge plantenscheuten. Katten zijn echt pure carnivoren.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Hanneke2
- Zeer actief
Niet wetenschappelijk bewezen, en het gebit zegt niet zoveel. Gorilla's zijn voor 99,9% vegan:malinois schreef: Naast dat dit wetenschappelijk bewezen is hoef je alleen maar naar t gebit te kijken.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
https://www.voerwijzer.com/nieuws/honde ... r-te-zijn/Hanneke2 schreef:Honden - en zelfs wolven en alle andere wilde hondensoorten - zijn omnivoor. Juist daardoor zijn ze ontwikkeld tot gezelschap voor de mens (etensrestjes in ruil voor bewaking). Honden hebben voor een gezond dieet ook planten(resten) nodig, desnoods uit pens en maag en darmen en poep van herbivoren, maar eten in het wild ook wel besjes en noten en zaden en makkelijk verteerbare verse jonge plantenscheuten. Katten zijn echt pure carnivoren.malinois schreef:Nee honden zijn nog steeds carnivoren met de uitzondering dat ze zetmeel kunnen verteren. Verder is t gewoon een carnivoor.

- dagmar88
- Zeer actief
Ach man, die apen hebben geen ruk met honden te maken.
Negen van de tien honden zullen het prima doen op een dieet dat uit alleen vlees bestaat.
In vuile pens zit zo goed als niks aan plantaardig materiaal, dat is er allemaal al uitgeschud. Het gaat om de probiotische werking.
In boekmaag wel ja, maar dat is zeker niet essentieel.
Jammer (voor dit onderwerp althans) dat de originele vegetarische brok van yarrah uit het assortiment is gegooid bij zooplus.
De klachten waren eindeloos.
Heel raar ook, dat je hond biks met toegevoegde vitaminen voeren meestal niet werkt.

In vuile pens zit zo goed als niks aan plantaardig materiaal, dat is er allemaal al uitgeschud. Het gaat om de probiotische werking.
Jammer (voor dit onderwerp althans) dat de originele vegetarische brok van yarrah uit het assortiment is gegooid bij zooplus.
De klachten waren eindeloos.

-
- Zeer actief
En vriendin van mij is al meer dan 20 jaar overtuigd veganist (dus voordat het hip werd) en zij heeft een tijdje geprobeerd haar bassets veganistisch te voeren. Daar is ze wegens dierwelzijn én haar eigen welzijn mee gestopt. Die beesten stonken de pan uit. Oorontsteking, huidontsteking, diaree, kotsen. Nu is dit niet zeldzaam bij dat ras, maar op het plantaardige dieet werd het dus vele malen erger.dagmar88 schreef:Ach man, die apen hebben geen ruk met honden te maken.
Negen van de tien honden zullen het prima doen op een dieet dat uit alleen vlees bestaat.
De klachten waren eindeloos.Heel raar ook, dat je hond biks met toegevoegde vitaminen voeren meestal niet werkt.
Al denk ik wel dat je honden niet 100% vlees hoeft te voeren hoor, een boterham, wat sperciebonen en een aardappeltje kunnen ze best verdragen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is ook geen probleem. Hier krijgen ze als basis kvv en barf maar ook gerust een boterham als die over is. Ze speuren op frikandelFloortje schreef:En vriendin van mij is al meer dan 20 jaar overtuigd veganist (dus voordat het hip werd) en zij heeft een tijdje geprobeerd haar bassets veganistisch te voeren. Daar is ze wegens dierwelzijn én haar eigen welzijn mee gestopt. Die beesten stonken de pan uit. Oorontsteking, huidontsteking, diaree, kotsen. Nu is dit niet zeldzaam bij dat ras, maar op het plantaardige dieet werd het dus vele malen erger.dagmar88 schreef:Ach man, die apen hebben geen ruk met honden te maken.
De klachten waren eindeloos.Heel raar ook, dat je hond biks met toegevoegde vitaminen voeren meestal niet werkt.
Al denk ik wel dat je honden niet 100% vlees hoeft te voeren hoor, een boterham, wat sperciebonen en een aardappeltje kunnen ze best verdragen.

En ja pens krijgen ze ook maar vuil is die al jaren niet meer want dat mogen de meeste leveranciers niet meer leveren helaas volgens enkelen. Uitgeschud wel nou dan zit er ook niks meer op of in.
Maar dat heeft nul met vega voeren te maken want t vlees blijft een noodzaak. De rest is voor de aanvulling.

- Hanneke2
- Zeer actief
Ik moet bekennen dat ik het in eerste instantie ook een bezopen idee vond om honden vegan te gaan voeren, en voorlopig krijgen ze hier ook nog 'gewoon' kvv, maar ik hoor wel steeds meer goeie berichten over vegan voer voor honden. Maar waar ik op termijn gewoon vooral van af wil, is die zooi uit de bio-industrie als voer. Echt biologisch (dus niet dat semi met 3 sterren) slachtafval zou dan nog de mooiste optie zijn, maar zie daar maar eens aan te komen.Floortje schreef:
En vriendin van mij is al meer dan 20 jaar overtuigd veganist (dus voordat het hip werd) en zij heeft een tijdje geprobeerd haar bassets veganistisch te voeren. Daar is ze wegens dierwelzijn én haar eigen welzijn mee gestopt. Die beesten stonken de pan uit. Oorontsteking, huidontsteking, diaree, kotsen. Nu is dit niet zeldzaam bij dat ras, maar op het plantaardige dieet werd het dus vele malen erger.
Overigens heb ik dan weer een hondje gekend dat 15 of 16 is geworden met een allergie voor dierlijke eiwitten. Maar dat is anekdotisch bewijs.

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Dan heb ik zeker een vreemde kat. Die geen kvv blieft. Maar een boon of een wortel gekookt gaat er zeker inNanna schreef:Tulijk verdragen ze dat, als omnivoor.Floortje schreef: Al denk ik wel dat je honden niet 100% vlees hoeft te voeren hoor, een boterham, wat sperciebonen en een aardappeltje kunnen ze best verdragen.
Bij een kat moet je er niet mee aankomen, dat zijn pure vleesvreters. Maar bij een hond kun je prima aan komen schijten met yoghurt, boontjes of eens een snee brood met hagelslagZolang de basis maar uit vlees bestaat.

It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- dagmar88
- Zeer actief
Bandit en darf eko.Hanneke2 schreef:Echt biologisch (dus niet dat semi met 3 sterren) slachtafval zou dan nog de mooiste optie zijn, maar zie daar maar eens aan te komen.
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Hier ook geen kvv hoor, ze kijken mij aan alsof ik hun grootmoeder aan hun serveertoots schreef:Dan heb ik zeker een vreemde kat. Die geen kvv blieft. Maar een boon of een wortel gekookt gaat er zeker inNanna schreef:Tulijk verdragen ze dat, als omnivoor.Floortje schreef: Al denk ik wel dat je honden niet 100% vlees hoeft te voeren hoor, een boterham, wat sperciebonen en een aardappeltje kunnen ze best verdragen.
Bij een kat moet je er niet mee aankomen, dat zijn pure vleesvreters. Maar bij een hond kun je prima aan komen schijten met yoghurt, boontjes of eens een snee brood met hagelslagZolang de basis maar uit vlees bestaat.

Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
-
- Zeer actief
Poosje schreef er 1 dat ze konijnen wilde gaan houden en fokken voor de honden als voer.
Hoe zit dat , kun je zo'n konijn helemaal geven ivm botten en dergelijk.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Onze vorige honden verschalkten weleens een haas of konijn, nooit gemerkt dat ze er last van hadden.bouvierpoedel schreef:Poosje schreef er 1 dat ze konijnen wilde gaan houden en fokken voor de honden als voer.
Een hond heeft er wel een een keer uitgespuugd, maar dat konijn was al dood toen ze het vond. Wie weet hoe lang het er al lag.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- dagmar88
- Zeer actief
Het is mijbouvierpoedel schreef:Poosje schreef er 1 dat ze konijnen wilde gaan houden en fokken voor de honden als voer.

Ja hoor, is allemaal vrij zacht. Ook de kopjes.
Zelfs van de vacht vind je weinig terug in de ontlasting, maar die wil ik zelf houden.
-
- Zeer actief
dagmar88 schreef:Het is mijbouvierpoedel schreef:Poosje schreef er 1 dat ze konijnen wilde gaan houden en fokken voor de honden als voer.
Hoe zit dat , kun je zo'n konijn helemaal geven ivm botten en dergelijk.Ook voor mezelf trouwens.
Ja hoor, is allemaal vrij zacht. Ook de kopjes.
Zelfs van de vacht vind je weinig terug in de ontlasting, maar die wil ik zelf houden.

Ze hebben hier ook wel eens een haas of konijn gevangen en opgevreten maar als je het regelmatig gaat geven is een andere koek.
Dat word ook nog konijnenfokken dan.

- dagmar88
- Zeer actief
Met een mannetje en twee vrouwtjes van een geschikt ras heb je al 80 kilo vlees per jaar.bouvierpoedel schreef:Ze hebben hier ook wel eens een haas of konijn gevangen en opgevreten maar als je het regelmatig gaat geven is een andere koek.
-
- Zeer actief
Even vrienden benaderen die Duitse reuzen fokken. Moet ik er niet bij vertellen dat ik ze voor het vlees ga fokken en voor de honden.dagmar88 schreef:Met een mannetje en twee vrouwtjes van een geschikt ras heb je al 80 kilo vlees per jaar.bouvierpoedel schreef:Ze hebben hier ook wel eens een haas of konijn gevangen en opgevreten maar als je het regelmatig gaat geven is een andere koek.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Die eten ze hier ook op. Gewoon alles wegCélie schreef:Mijne hebben ook wel eens heel konijn gegeten, alleen de tandjes bleven overbouvierpoedel schreef:Poosje schreef er 1 dat ze konijnen wilde gaan houden en fokken voor de honden als voer.
Hoe zit dat , kun je zo'n konijn helemaal geven ivm botten en dergelijk.1:
1: