Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sperciebonen ofzo

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Sperciebonen ofzo

Ongelezen bericht door Peter27 »

Guus is op dieet.. gezien zijn snelle groei wil ik hem schraal hebben om verdere problemen te voorkomen.
Hij krijgt ongeveer een kwart minder brok dan de voorgeschreven hoeveelheid.
Wel merk ik dat hij honger heeft.

Kan ik z'n brokken aanvullen met sperziebonen om hem toch een vol gevoel te geven? Of is dat achterhaald en is er een beter alternatief?

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
blablabla :)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Sperciebonen ofzo

Ongelezen bericht door crutz »

gewoon stoppen met allerlei oplossingen zoeken, minder voeren en niet toegeven aan zijn "honger"
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

crutz schreef:gewoon stoppen met allerlei oplossingen zoeken, minder voeren en niet toegeven aan zijn "honger"
eens.
Beetje minder voeren, lekker rustig wandelen. Geef hem iets om op te kauwen :ok:
Hoe weet je of hij honger heeft?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Toen wij onze labrador uit het asiel haalden, kreeg hij 1 x per dag dieetbrokken omdat hij moest afvallen. Ik heb hem vrij snel overgezet op een hoogenergetische brok, verdeeld over 3 porties per dag. Ja, hij had honger die eerste tijd. Maar hij kreeg wel steeds meer energie en hij viel ook heel geleidelijk af. Eenmaal op goed gewicht gaf ik hem voor het wandelen z'n eten, anders ging hij onderweg op zoek naar eten. Met eerst eten en dan pas wandelen was hij niet zo gericht op alles wat maar enigszins eetbaar was (zoals drollen van andere honden). Dus ik zou hem niets extra geven als vulling. Ja, het is even vervelend, maar het is wel de snelste manier om de boel te normaliseren
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Lana heeft ook altijd ''honger'' ik verdeel haar dag portie, nu in meerdere delen, 4 x daags,
geen gezeur om eten meer.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik vind die tip van Fotogravinnetje ook wel een goede - geef eten voor de wandeling. Mijn oppashondje is ook nogal vraatzuchtig en is alleen maar bezig met stront naar binnen werken tijdens wandelingen. Dat werd een stuk minder toen ik het eten voor de wandeling ging geven.
Zelf geef ik brokken omdat mijn honden snel te schraal worden van KVV, maar ik zou een hond die aanleg heeft om te dik te worden op een magere kvv zetten.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik zou hem wel gewoon er een groenteprutje bij geven. De ene dag peen, de volgende dag sperziebonen, dan weer komkommer, bloemkool, etc. gewoon een groentesoort kiezen die maximaal 40kcal/100g bevat (een gewone brok bevat 400kcal/100g, dus minimaal 10x zoveel. Een hoop groenten zit rond 20kcal/100g, dus dan is het zelfs 20x zo weinig.) en dan opbouwen naar evenveel gram als dat hij ook brokken per maaltijd krijgt.

Ja, ze gaan er meer van poepen, maar dat geeft niet. De ontlasting zal iets dunner (smeuiger) worden waarschijnlijk, maar het mag niet echt flodderig worden (laat staan diarree).

Ik adviseer de groenten wel zo veel mogelijk te koken en bij voorkeur niet uit blik/pot (uit de diepvries mag wel).

Ik snap waarom je je hond beperkt voert, maar let erop dat het redelijk blijft. Schraal is prima, mager is niet de bedoeling. De groei remmen door zeer beperkt te voeren klinkt vriendelijk. Maar het is gewoon een groeiachterstand creëren en dat heeft ook allerlei nadelen (incorrecte ontwikkeling van het dier) en is dus helemaal niet zo wenselijk.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

crutz schreef:gewoon stoppen met allerlei oplossingen zoeken, minder voeren en niet toegeven aan zijn "honger"
dit. je bent teveel oplossingn voor niet bestaande dingen aan het zoeken. dit is misschien onzekerheid, maar stop ermee.

geef hem de hoeveelheid voeding en beweging die past en ga verder geen truukjes uithalen.

de gemiddelde labrador zal altijd eruit zien of ie honger heeft. vette pech, went vanzelf.

ga nu gewoon genieten van je hond! :ok:
Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

M@scha schreef:
dit. je bent teveel oplossingn voor niet bestaande dingen aan het zoeken. dit is misschien onzekerheid, maar stop ermee.

geef hem de hoeveelheid voeding en beweging die past en ga verder geen truukjes uithalen.

de gemiddelde labrador zal altijd eruit zien of ie honger heeft. vette pech, went vanzelf.

Niet eens :wink: Toen Joy eens een kilootje of anderhalf kwijt moest, adviseerde de dierenarts om 25% minder te voeren. Gevolg was dat Joy voor het eerst in haar leven stront vrat. Nadat ik groenten bij ben gaan geven en ze kennelijk een verzadigder gevoel had, was dat ook meteen weer over.

Overigens ging dat afvallen heel moeizaam en ik snapte maar niet hoe dat kon (en hoe ze überhaupt kon zijn aangekomen terwijl ze altijd prima op gewicht was). Bleken da barf flakes die ik haar sinds een tijdje gaf ruim 19 procent vet te bevatten :80: Tja. Eenmaal over op ander voer ging het afvallen vanzelf, bij voor haar normale porties.
Laatst gewijzigd door Lieske_1977 op 06 sep 2018 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Onze dierenarts adviseert om komkommer te geven als een hond af moet vallen.
Minder eten dus plus komkommer.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Lieske_1977 schreef:
M@scha schreef:

Niet eens :wink: Toen Joy eens een kilootje of anderhalf kwijt moest, adviseerde de dierenarts om 25% minder te voeren. Gevolg was dat Joy voor het eerst in haar leven stront vrat. Nadat ik groenten bij ben gaan geven en ze kennelijk een verzadigder gevoel had, was dat ook meteen weer over.

zullen we dat eerst even afwachten dan?

peter heeft zijn hond 3 (?) weken? en hij is continu op zoek en aanpassingen aan het doen. rust. basis. wat zijn de échte problemen en dán handelen.

daarnaast is 25% ineens ook wel heel veel. als ik jou ineens een kwart van je eten weiger ga je ook boomschors knagen
Afbeelding
Peter27
Zeer actief

M@scha schreef:
Lieske_1977 schreef:
M@scha schreef:

peter heeft zijn hond 3 (?) weken? en hij is continu op zoek en aanpassingen aan het doen. rust. basis. wat zijn de échte problemen en dán handelen.

daarnaast is 25% ineens ook wel heel veel. als ik jou ineens een kwart van je eten weiger ga je ook boomschors knagen
Haha. Klopt allemaal hoor.
Maar ik wil het graag zo goed mogelijk doen en lees teveel verschillende meningen en adviezen overal.

En die 25% minder voer was ook een advies ivm groeipijn. Hij krijgt overigs wel wat knaag spul erbij.
Maar ik dacht hem wat meer te kunnen vullen zonder de calorieën te verhogen.
Ik ga er eens rustig over nadenken.

Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

M@scha schreef:
Lieske_1977 schreef:
M@scha schreef:

O ja, dat sowieso.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Over hoeveel keer per dag verdeel je zijn eten? Ik heb mijn pup van 5 maanden al een maand op 2x daags terwijl 3x daags geadviseerd wordt. Ik merkte dat hij met 2x daags wat meer verzadigder was dan 3x daags wat minder. Aan sperziebonen enzo zou ik niet beginnen, hij went er maar aan wat hij voorgeschoteld krijgt.
Afbeelding
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Is het verstandig om een pup die in de groei is minder eten te geven, ook al heeft hij groeipijn? Ik heb mijn pups altijd laten eten wat ze wilden, ik merkte toen ze ouder werden dat ze vanzelf minder gingen eten. Ik heb nooit te zware pups gehad en ook geen pups met groeipijn en ik heb middelgrote honden. Al mijn pups zijn op kvv/vers opgegroeid.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

joline schreef:Is het verstandig om een pup die in de groei is minder eten te geven, ook al heeft hij groeipijn? Ik heb mijn pups altijd laten eten wat ze wilden, ik merkte toen ze ouder werden dat ze vanzelf minder gingen eten. Ik heb nooit te zware pups gehad en ook geen pups met groeipijn en ik heb middelgrote honden. Al mijn pups zijn op kvv/vers opgegroeid.
Ja.

Dat kun je niet naar deze pup vertalen.
Peter27
Zeer actief

alm@ schreef:Over hoeveel keer per dag verdeel je zijn eten? Ik heb mijn pup van 5 maanden al een maand op 2x daags terwijl 3x daags geadviseerd wordt. Ik merkte dat hij met 2x daags wat meer verzadigder was dan 3x daags wat minder. Aan sperziebonen enzo zou ik niet beginnen, hij went er maar aan wat hij voorgeschoteld krijgt.
Hij krijgt 2x eten. Dat deed z'n vorige eigenaar al en ik ben daarmee door gegaan.

Peter27
Zeer actief

joline schreef:Is het verstandig om een pup die in de groei is minder eten te geven, ook al heeft hij groeipijn? Ik heb mijn pups altijd laten eten wat ze wilden, ik merkte toen ze ouder werden dat ze vanzelf minder gingen eten. Ik heb nooit te zware pups gehad en ook geen pups met groeipijn en ik heb middelgrote honden. Al mijn pups zijn op kvv/vers opgegroeid.
Ik weet niet wat voor ras je hebt . Maar bij mijn labradors is laten eten hoeveel ze willen geen optie hoor Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Peter27 schreef:
Ik weet niet wat voor ras je hebt . Maar bij mijn labradors is laten eten hoeveel ze willen geen optie hoor Afbeelding

bij de meeste is dat geen optie, labradors willen nog wel eens veranderen in een bijzettafel :wink: .. dat moet je niet willen
Peter27
Zeer actief

En ik heb een hekel aan dikke honden. Dat is wat mij betreft gebrek aan interesse vanuit de eigenaar (afwijkingen uiteraard daargelaten) . Een dikke hond is bijna nooit een gelukkige en gezonde hond.
S@ndr@ schreef:
Peter27 schreef:

bij de meeste is dat geen optie, labradors willen nog wel eens veranderen in een bijzettafel :wink: .. dat moet je niet willen
joline
Zeer actief

Peter27 schreef:
Ik weet niet wat voor ras je hebt . Maar bij mijn labradors is laten eten hoeveel ze willen geen optie hoor
Ik heb grote grijze keeshonden. En die worden wel eens grote grijze vuilnisbakken genoemd omdat het nogal vreetzakken zijn :schrik: :wink:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Domor schreef:
Ik snap waarom je je hond beperkt voert, maar let erop dat het redelijk blijft. Schraal is prima, mager is niet de bedoeling. De groei remmen door zeer beperkt te voeren klinkt vriendelijk. Maar het is gewoon een groeiachterstand creëren en dat heeft ook allerlei nadelen (incorrecte ontwikkeling van het dier) en is dus helemaal niet zo wenselijk.
Te mager is toch helemaal geen sprake van? Ik geloof op deze leeftijd ook echt niet dat je nu nog een incorrecte ontwikkeling kan bewerkstelligen door te weinig te voeren. Wat zou hij daarvan op kunnen lopen?
Een teveel is mi vele malen schadelijker dan te weinig.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
joline
Zeer actief

Ik vind te dikke honden ook niet fijn :wink:
Moet je hond persé op brok blijven staan? Want anders zou je eens naar een kvv kunnen kijken die ook geschikt is voor pups van een groot ras (Kiezebrink, Alaska, Kivo, Haaksbarf, Natuur en Dier, Alroda en meer merken).
Ze mogen van kvv meer hebben dus misschien is je hond daardoor meer verzadigd.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

sirene schreef:
Domor schreef:
Te mager is toch helemaal geen sprake van? Ik geloof op deze leeftijd ook echt niet dat je nu nog een incorrecte ontwikkeling kan bewerkstelligen door te weinig te voeren. Wat zou hij daarvan op kunnen lopen?
Nou, inderdaad. Elco heeft als pup periodes van slecht eten en dus ook slechter groeien gehad. Hij is gewoon wat langer doorgegaan met groeien. En hij is al die tijd behoorlijk schraal geweest. Heeft hij niets aan overgehouden. Wat hij kreeg was wel evenwichtig, dus er was geen sprake van eenzijdig dieet. Dat laatste zou wel echt een probleem kunnen zijn, maar daar hoeven we bij Peter volgens mij niet bang voor te zijn. Minder voeren werkt voor zijn pup om verschillende redenen: de hond is al zwaarder dan nodig, de hond heeft groeipijn wat geassocieerd wordt met te snelle groei. Dus hij mag om beide redenen wel wat minder krijgen ;)
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

sirene schreef:
Domor schreef:
Bij honden is er nog weinig onderzoek naar gedaan, maar bij paarden zijn allerlei gewrichtsproblemen die sneller bij mager gehouden jonge dieren naar boven komen (ik heb het over mager t.o.v. goed, niet mager t.o.v. vet), bij melkvee is het bekend dat ze een flink lagere levensproductie hebben, er is vaak een verminderd ontwikkeld immuunsysteem en ook bij kinderen wordt een groeiachterstand vaak maar slecht ingehaald. Ja, Noa is ook echt mager geweest, je kunt het eten er moeilijk in proppen, maar ik ben er zeker niet van overtuigd dat het geen schade aangericht heeft. En ja, op deze leeftijd kan je prima incorrecte ontwikkeling bewerkstelligen, anders zou nu castreren t.o.v. met 1.5-2 jaar castreren ook geen verschil moeten maken qua ontwikkeling.

Er is inderdaad nog geen sprake van te mager, maar ik waarschuw liever op tijd dat schraal prima is, maar mager niet de bedoeling, dan wanneer de hond toch doorgeschoten is. De te magere jonge honden (eerlijk is eerlijk, veelal op kvv) zijn wel degelijk op het moment een aandachtspunt, niet alleen de te dikke honden (die net zo goed een aandachtspunt zijn). Overigens is te veel helemaal niet vele malen schadelijker dan te weinig.

Mortality rate bij mensen is keurig vastgelegd. BMI-punten zijn vaste gewichten (immers lichaamslengte x lichaamslengte x bmi = gewicht).
Afbeelding
Het laagste punt zit bij een bmi van 22.5.

Bij 1.60 is een bmi van:
22.5 = 57.6kg
20 = 51.2kg
18 = 46.0kg
25 = 64.0kg
30 = 76.8kg

Een BMI van 18 en van 30 hebben beide dezelfde mortality rate. Oftewel, lopen evenveel risico om dood te gaan. Alleen van 18 moet je 11.6kg afwijken van het ideaal en voor 30 moet je 19.2kg afwijken. Blijkbaar is een kg meer beduidend minder gevaarlijk dan een kg minder op deze schaal.

Zo ook blijkt een bmi van 20 meer kans te hebben om dood te gaan dan een bmi van 25 (gelijk aantal kg's van het ideaal).

Blijf dus gewoon een beetje in de buurt van het ideaal en het is prima. En ja, een hond met groeipijn en zwaar gebouwd zou ik ook wat schraal houden. Maar de ribbenkastjes die ik hier af en toe als topgezond gepromoot zie worden, zijn gewoon echt niet optimaal. Zeker niet voor een huishond (een hond 100km per week wandelt en daarnaast iets dergelijks ook naast de fiets en dan nog 3x in de week een uur intensief sport is uiteraard een ander verhaal. De belasting wordt dan dusdanig dat je de voor- en de nadelen stevig tegen elkaar af moet wegen).
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Domor schreef: Bij honden is er nog weinig onderzoek naar gedaan, maar bij paarden zijn allerlei gewrichtsproblemen die sneller bij mager gehouden jonge dieren naar boven komen (ik heb het over mager t.o.v. goed, niet mager t.o.v. vet), bij melkvee is het bekend dat ze een flink lagere levensproductie hebben, er is vaak een verminderd ontwikkeld immuunsysteem en ook bij kinderen wordt een groeiachterstand vaak maar slecht ingehaald.
Een paard is natuurlijk een heel ander dier dan een hond. Qua belasting en spieren totaal niet te vergelijken met een hond.
Een paard heeft al een heel ander voederregime dan een hondachtige. Die moet de hele dag en iedere dag eten terwijl een hond dagen kan vasten.
Je hebt het steeds over een groeiachterstand maar voor een lab van 5 mnd moet je wel erg extreem je best doen om nu nog een groeiachterstand te kunnen krijgen. Met 7 mnd is de groeispurt voorbij.
Ja, Noa is ook echt mager geweest, je kunt het eten er moeilijk in proppen, maar ik ben er zeker niet van overtuigd dat het geen schade aangericht heeft. En ja, op deze leeftijd kan je prima incorrecte ontwikkeling bewerkstelligen, anders zou nu castreren t.o.v. met 1.5-2 jaar castreren ook geen verschil moeten maken qua ontwikkeling.
Ik snap niet zo goed wat castreren er mee te maken heeft. Met castreren haal je hormonen weg die anders zouden zorgen voor het sluiten van de groeischijven.
Er is inderdaad nog geen sprake van te mager, maar ik waarschuw liever op tijd dat schraal prima is, maar mager niet de bedoeling, dan wanneer de hond toch doorgeschoten is. De te magere jonge honden (eerlijk is eerlijk, veelal op kvv) zijn wel degelijk op het moment een aandachtspunt, niet alleen de te dikke honden (die net zo goed een aandachtspunt zijn). Overigens is te veel helemaal niet vele malen schadelijker dan te weinig.
Ik ben wel benieuwd welke gewrichtsaandoeningen een hond zou kunnen krijgen van te weinig voer. Ik ken namelijk alleen legio onderzoeken waaruit blijkt dat pups die te zwaar zijn, zwaarder dan gemiddeld zijn, groter dan gemiddeld zijn en ad libitum gevoerd worden meer kans hebben op HD, ED en bv OCD. Dat is bewezen bij labradors, DH, boxers, enz.
Blijf dus gewoon een beetje in de buurt van het ideaal en het is prima. En ja, een hond met groeipijn en zwaar gebouwd zou ik ook wat schraal houden. Maar de ribbenkastjes die ik hier af en toe als topgezond gepromoot zie worden, zijn gewoon echt niet optimaal. Zeker niet voor een huishond (een hond 100km per week wandelt en daarnaast iets dergelijks ook naast de fiets en dan nog 3x in de week een uur intensief sport is uiteraard een ander verhaal. De belasting wordt dan dusdanig dat je de voor- en de nadelen stevig tegen elkaar af moet wegen).
Ik ben het wel met je eens hoor dat schraal het uitgangspunt moet zijn en niet mager. Ik ben het (nog) niet met je eens dat mager een heel groot risico vormt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
jome
Zeer actief

Ongelezen bericht door jome »

Ik vind dat wel heel erg veel minder 25%
Je hond is in de groei, groei de lucht in kan je niet remmen dat gebeurt gewoon
Let erop dat je niet té weinig geeft, vaak hebben ze in de groei juist meer nodig dan het advies op een zak

Zoveel mensen zoveel meningen, elke vraag die je hier stelt zal weer verschillende meningen geven
Kijk gewoon naar je hond wat deze nodig heeft, schraal is prima té schraal is niet goed
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

jome schreef:Ik vind dat wel heel erg veel minder 25%
Je hond is in de groei, groei de lucht in kan je niet remmen dat gebeurt gewoon
Let erop dat je niet té weinig geeft, vaak hebben ze in de groei juist meer nodig dan het advies op een zak

Zoveel mensen zoveel meningen, elke vraag die je hier stelt zal weer verschillende meningen geven
Kijk gewoon naar je hond wat deze nodig heeft, schraal is prima té schraal is niet goed
Maar op dit moment staat de hond niet schraal én hij heeft groeipijn. Dus hij kan prima even flink wat minder krijgen. Sterker nog, vanwege de groeipijn is dat zelfs aan te raden. Dus mag hij minder krijgen tot hij richting schraal gaat en dan eventueel de hoeveelheid voer weer iets opvoeren om te voorkomen dat hij naar mager gaat
sirene
Zeer actief
Contacteer:

De snelheid van de groei in de hoogte kun je juist wel remmen. De uiteindelijke hoogte niet. Het is geen mening dat schraal beter is dan te zwaar voor de gewrichten (*stomme autocorrect!). Dat is een bewezen feit. De oorzaak van groeipijn is te snelle groei. Dat is voor een deel erfelijk bepaald maar je kunt het wel beïnvloeden.
Laatst gewijzigd door sirene op 06 sep 2018 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Domor schreef: Een BMI van 18 en van 30 hebben beide dezelfde mortality rate. Oftewel, lopen evenveel risico om dood te gaan. Alleen van 18 moet je 11.6kg afwijken van het ideaal en voor 30 moet je 19.2kg afwijken. Blijkbaar is een kg meer beduidend minder gevaarlijk dan een kg minder op deze schaal.
Helemaal mee eens. Ik vind het ook raar dat verschrikkelijk schraal (in mijn ogen mager) op het HF een beetje een modeverschijnsel lijkt te worden.

Maar in jou rekenvoorbeeld is tussen een BMI van 18 en 30 bij mensen ruim 30 kg verschil en dat is gewoon heel veel. Bij honden is het verschil tussen vet en mager ook groot. Je kunt een hond met groeipijn best wat minder voeren om de groeipijn te laten afnemen en de hond iets minder te laten groeien. Dat noem ik nog geen groeiachterstand.....
Ik vond je eerste bericht daarom nogal ongenuanceerd. Een groeiachterstand loop je niet op door de groei iets minder te stimuleren bij een grote volle pup. De pup van Peter is echt behoorlijk fors voor zn leeftijd. Die valt echt niet om als die wat minder krijgt.

Veel brokken zijn voor pups wat flesvoeding voor baby's is. Het is hartstikke rijk in voedingsstoffen en zet goed aan maar daarin schiet je snel een beetje door als je naar behoefte gaat voeren, vooral bij een ras die bekend staat om een ietwat vraatzuchtig karakter :engel:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”