Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond op het water

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

karinD
Vaste gebruiker

Hond op het water

Ongelezen bericht door karinD »

Op het water zie ik regelmatig allerlei maten boten voorbij komen met honden aan boord. Vaak staan ze vrolijk over het water uit te kijken, de wind in hun snoet.
Maar wat ik me af vraag. Wij hebben een zeilboot, 7 meter lang met een kajuit. Zeilen doen we niet heel vaak maar we zijn wel met mooi weer graag aan boord, slapen er soms ook een nachtje. Ook gaan we wel eens ergens een uurtje of 3 voor anker. Meestal liggen we gewoon in de haven en dan is het natuurlijk een koud kunstje om de kant op te gaan met de hond.
Maar zeilen, niet met harde wind en niet al te schuin want dat vind ik zelf eng, en een paar uurtjes ergens voor anker liggen. Kan dat met een hond?
Uiteraard zorgen we, als we een hond nemen, dat er ook een zonnescherm aan boord komt zodat er ook schaduw is waar hij kan liggen.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Hond op het water

Ongelezen bericht door sbientje »

waarom zou het niet kunnen? Als het gewoon normaal zeilen is dus niet idd zo 45 graden schuin in de wind hangen :D Denk dat honden het heerlijk vinden. Wel opletten dat ze niet overboord slaan, dat lijkt me doodeng :) Als je de hond maar de mogelijkheid geeft om ergens te kunnen plassen? Dat is misschien nog lastig als je ergens voor anker gaat op het water? Dat lijkt me het enige echt moeilijke punt maar ik weet totaal niet hoe dat gaat want ik blijf liever op het droge :D
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Hoewel ik zelf geen boot heb geen directe eigen ervaring, woon ik wel aan een jachthaven en aan de hoeveelheid mensen met honden die daar vandaan komen lijkt het me geen enkel probleem. Ik zie van alles voorbij komen aan blije boothonden, van new foundlanders, labradoodles, teckels tot terriers en onherleidbare kruisingen. Buren van ons gaan ook ieder jaar een maand of 5 erop uit met hun boot en hond, binnenkort ook met de pup die ze zaterdag gaan ophalen. Denk niet dat de boot het nemen van een hond in de weg zal staan :D .
karinD
Vaste gebruiker

Ah, dat is fijn. Dat was ons grootste zorgenpunt over het nemen van een hond.
Dat plassen kan inderdaad niet zomaar als we voor anker liggen maar we zijn nooit langer dan zo'n 3 uur van de kant weg en het is geen enkel probleem om zodra we aangelegd zijn even uit te laten. Dan is het toch niet alleen voor de hond fijn om even de benen te kunnen strekken.
Is een Friese Stabij te groot voor zo'n maat boot of valt dat wel mee? Mijn man wil dolgraag een stabij. Wat ik het allerliefste zou willen is toch absoluut geen optie, totaal geen beginnersras. De saarloos...
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Natuurlijk kan dat. Als de hond het tenminste ook leuk vind. Wij hebben kennissen die al 7 jaar met hond op een zeilboot wonen en varen in Griekenland en Turkije meestal. Jaloersmakende foto’s zie ik vaak voorbij komen. De wintermaanden liggen ze in een haven waar ook andere boten zijn. Ze kennen elkaar ondertussen en dat is een soort dorpje geworden. En de zomermaanden varen ze rond en als het ergens erg mooi is blijven ze daar een week. Ze hebben hun hond vanaf pup meegenomen. Dus die weet niet beter dan dat hij op een boot woont. Ze hebben een middenslag labradoodle die wel makkelijk op te tillen is indien nodig. Dat maakt het soms wel makkelijker denk ik.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

karinD schreef:Ah, dat is fijn. Dat was ons grootste zorgenpunt over het nemen van een hond.
Dat plassen kan inderdaad niet zomaar als we voor anker liggen maar we zijn nooit langer dan zo'n 3 uur van de kant weg en het is geen enkel probleem om zodra we aangelegd zijn even uit te laten. Dan is het toch niet alleen voor de hond fijn om even de benen te kunnen strekken.
Is een Friese Stabij te groot voor zo'n maat boot of valt dat wel mee? Mijn man wil dolgraag een stabij. Wat ik het allerliefste zou willen is toch absoluut geen optie, totaal geen beginnersras. De saarloos...
een saarloos lijkt me niet de beste optie om lekker mee te gaan varen nee, maar met een stabij moet dat prima gaan. Ik heb haar al een tijdje niet gezien maar Paisley hier op het forum woonde een tijdje met haar stabij op een boot.
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Toevallig hebben de buren een friese stabij en de pup die ze gaan halen is een australische terriër. Hoe lang hun boot is kan ik niet inschatten maar wat ik van hun heb begrepen is dat ze hun keuze voor wat kleinere hondjes hebben laten vallen vanwege hun leeftijd (65 plus). Voorheen hadden ze labradors maar dat werd te lastig qua tillen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

karinD schreef:Ah, dat is fijn. Dat was ons grootste zorgenpunt over het nemen van een hond.
Dat zijn ook met veel ervaring geen honden om alleen te houden.
:ok: Ga eens mee op een tamaskan evenement, dan kun je kijken of je die ooit als tweede hond ziet zitten.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Eventueel zou je de pup de eerste tijd een zwemvest om kunnen doen, tot je zeker weet dat hij/zij zich goed kan redden in het water. Ik zie verder geen enkele reden om het niet te doen, en ja die boot is groot zat ;)
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Triss gaat altijd mee varen met onze sloep. Ze vindt het heerlijk, om met haar neus in wind allerlei luchtjes op te snuiven. En alle meerkoetjes in de gaten te houden. Als het erg warm is hebben we de kap op staan zodat ze uit de zon kan liggen. Er staat altijd een gevulde waterbak klaar. We laten haar voor het varen uit en daarna weer.
Vorig jaar zijn we ook twee keer een nachtje weggeweest. Omdat we toen aan wal lagen konden we haar ook gewoon uitlaten.
Afbeeldingnaamloos-3306.jpg by Marenko, on Flickr
Afbeelding
Groetjes Marja
karinD
Vaste gebruiker

Ik wordt echt steeds enthousiaster! Leuk, ik was zo bang dat het niet zou gaan!
Belangrijk is dan denk ik ook dat de hond geen last heeft van wagenziekte (volgens mij hetzelfde als zeeziekte) want dan is ie niet gelukkig aan boord.
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

Wij gaan al jaren met de boot op vakantie.. honden gaan gewoon mee.. zoals je zelf al zegt hebben heel veel boot mensen een hond. Dussss... Ja het kan
En ook wel langer dan die 3 uur voor anker hoor.. zwemvest vind ik alleen nodig oude of zieke honden.. normale hond kan prima zwemmen. Of je moet met windkracht 11 het IJsselmeer op willen.
blablabla :)
karinD
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef:
karinD schreef:Wat ik het allerliefste zou willen is toch absoluut geen optie, totaal geen beginnersras. De saarloos...
Dat zijn ook met veel ervaring geen honden om alleen te houden.
:ok: Ga eens mee op een tamaskan evenement, dan kun je kijken of je die ooit als tweede hond ziet zitten.
Nee, mijn man vind ze veel te groot dus er zal er nooit eentje komen. Ik vind het belangrijk om samen te kiezen voor een ras dus zet ik mijn droom opzij. Tenslotte moet je dromen blijven houden om gelukkig te kunnen zijn :wink:

Nanna schreef: Ik denk dat je die vanwege het uiterlijk wilt :tongue: Doe maar niet want het zijn veelal enorme angsthazen. Een Saarloos gaat denk ik ook niet blij worden van meegaan op een boot en naar drukke jachthavens.
Nee, niet alleen vanwege het uiterlijk. Ik heb ooit een poging gedaan tot het schrijven van een boek en die wilde ik zo realistisch mogelijk. Ik wilde er een Saarloos in hebben dus ben me helemaal gaan verdiepen in het ras, heb toen zelfs een paar eigenaren opgezocht om ze in het echt mee te maken. Niet alleen het uiterlijk maar ook het gedrag spreekt me erg aan maar het lijken me absoluut geen makkelijke honden dus zijn ze voor mij veels te hoog gegrepen.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Volgens mij heeft Paisly hier van het forum met meer stabij langere tijd op een zeiljacht gewoont/gewerkt.
qua plassen, thuis kunnen ze meestal ook niet 24/7 naar buiten om te plassen
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou wel een zwemvest gebruiken. Niet alleen omdat een hond uitgeput kan raken, maar ook kan een hond verdoofd raken bij het overboord vallen en dat zwemt zo rottig. Daarbij zorgt een zwemvest ervoor dat de hond goed zichtbaar is in het water. Hier krijgen ze dus sowieso een zwemvest aan als ze mee gaan varen. Terwijl het waterratten zijn
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 23 apr 2019 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
karinD
Vaste gebruiker

Peter27 schreef:Wij gaan al jaren met de boot op vakantie.. honden gaan gewoon mee.. zoals je zelf al zegt hebben heel veel boot mensen een hond. Dussss... Ja het kan Afbeelding
En ook wel langer dan die 3 uur voor anker hoor.. zwemvest vind ik alleen nodig oude of zieke honden.. normale hond kan prima zwemmen. Of je moet met windkracht 11 het IJsselmeer op willen.
Haha, voor mij geen groot water en ook geen sterke wind. De boot is zeewaardig maar ik vind de Hollandse plassen groot zat :wink:
Peter27
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Ik zou wel een zwemvest gebruiken. Niet alleen omdat een hond uitgeput kan raken, maar ook kan een hond verdoofd raken bij het overboord vallen en dat zwemt zo rottig. Daarbij zorgt een zwemvest ervoor dat de hond goed zichtbaar is in het water. Hier krijgen ze dus sowieso een zwemvest aan als ze mee gaan varen. Terwijl het waterratten zijn
Afbeelding
Hoe zou hij verdoofd raken dan?? Als hij met z'n kop ergens op valt, toch niet van van 2 meter hoogte in de plomp?

Ik maak me er nooit zo druk om tenminste.. van de week nog in de krant.. hond had 200km gezwommen om weer bij de kust te komen.. dan redden mijne die 20 meter wel.
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Ook Bonnie en Spetter varen mee, waar Bonnie het vrijdag niet zo nodig vond, stond ze zaterdag te piepen om aan boord te mogen. Wel heb ik ze tuigjes aan en zitten ze vast, mochten ze overboord slaan, is bij Spetter al een paar keer gebeurd, takel ik ze zo weer op uit het water.
Afbeelding
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Marc147
Actief
Mijn ras(sen): Asielhonden
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Marc147 »

Ik heb zelf vroeger op het IJsselmeer met kajuitboten gezeild van die grootte en groter en ik heb toch zo mijn bedenkingen.

Tijdens het zeilen op het dek is onmogelijk, vanwege de lijnen en de zeilen. Op polyester hebben de poten van een hond niet veel grip, dus glijpartijen kan je verwachten. Ook zie ik een hond niet gemakkelijk van de kuip naar de kajuit en vice versa gaan. Op de polyester banken in de kuip liggen/zitten kan niet, want daar glijd een hond makkelijk af. En op een boot van acht meter heb je niet veel ruimte in de kuip om de hond op de vloer te laten liggen als je met zijn tweeën aan het zeilen bent.

Een kajuitzeiljacht is voor een hond een soort van hindernisbaan, in vergelijking met een sloep of motorboot. Bedenk maar eens wat je als mens moet overwinnen als je van het achtersteven naar de mast wil gaan. Hoogteverschillen, randen van de waterwering, scheerlijnen en ander lijnen, die bijvoorbeeld in de kuip liggen. En probeer je nu eens voor te stellen dat je een hond bent.
Marc147
Actief
Mijn ras(sen): Asielhonden
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Marc147 »

Cleva schreef:
Marc147 schreef: Een kajuitzeiljacht is voor een hond een soort van hindernisbaan, in vergelijking met een sloep of motorboot. Bedenk maar eens wat je als mens moet overwinnen als je van het achtersteven naar de mast wil gaan. Hoogteverschillen, randen van de waterwering, scheerlijnen en ander lijnen, die bijvoorbeeld in de kuip liggen. En probeer je nu eens voor te stellen dat je een hond bent.

Wat is er mis met op je plek blijven zitten?
Enig idee hoe klein de ruimte is die je in de kuip hebt van een boot van 7 meter?

Afbeelding
Dit is een kajuitzeilboot van zeven meter lang en pakweg 2.5 meter breed (op het breedste punt.) Ik denk dat de banken in de kuip ongeveer 1.8 meter lang zijn en dat er tussen de banken een centimeter of 60 tot 70 ruimte is. Een éénpersoons matras is groter. Laat daar een flinke hond in liggen. Hoeveel ruimte houd je over? Verder zie ik een hond geen uren stilliggen, zeker niet als de boot beweegt.

Verder heb je kans dat de hond niet achterin kan liggen zonder in de weg te zijn voor de besturing, Maar dit afhankelijk van de boot. Leg hem vooraan in de kuip en je hebt een leuk obstakel als je de kajuit in wil.
mkesselaar
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kooiker mannetje Tjazz

Ongelezen bericht door mkesselaar »

Afgelopen weekend onze hond meegenomen op de boot. Wisten niet hoe hij het zou vinden maar achteraf gezien vond hij het best leuk. Het is een console boot van 6,5 meter waar je ook op het voordek kan zitten. Rondom kan hij lopen. Kussen op het voordek zodat hij niet uitglijd. Op het polyester is het inderdaad glad, gaan we wat voor verzinnen. Water in een bakje bij de hand. We hebben een toilet aan boord maar niet geschikt voor de hond. Een paar uurtjes kan hij echt wel zonder te plassen en anders stoppen we gewoon ergens. Hij heeft bij ons ook (nog) geen zwemvest om, we kijken het even aan. Meestal is het toch rustig varen. Als we echt wat sneller gaan varen of bv wakeboarden zal ik hem wel een vestje omdoen of mag hij op het bed in het vooronder. Dat bekijk ik nog wel even.
Groet, Martin
Peter27
Zeer actief

Marc147 schreef:
Cleva schreef:
Marc147 schreef: Een kajuitzeiljacht is voor een hond een soort van hindernisbaan, in vergelijking met een sloep of motorboot. Bedenk maar eens wat je als mens moet overwinnen als je van het achtersteven naar de mast wil gaan. Hoogteverschillen, randen van de waterwering, scheerlijnen en ander lijnen, die bijvoorbeeld in de kuip liggen. En probeer je nu eens voor te stellen dat je een hond bent.

Wat is er mis met op je plek blijven zitten?
Enig idee hoe klein de ruimte is die je in de kuip hebt van een boot van 7 meter?

Afbeelding
Dit is een kajuitzeilboot van zeven meter lang en pakweg 2.5 meter breed (op het breedste punt.) Ik denk dat de banken in de kuip ongeveer 1.8 meter lang zijn en dat er tussen de banken een centimeter of 60 tot 70 ruimte is. Een éénpersoons matras is groter. Laat daar een flinke hond in liggen. Hoeveel ruimte houd je over? Verder zie ik een hond geen uren stilliggen, zeker niet als de boot beweegt.

Verder heb je kans dat de hond niet achterin kan liggen zonder in de weg te zijn voor de besturing, Maar dit afhankelijk van de boot. Leg hem vooraan in de kuip en je hebt een leuk obstakel als je de kajuit in wil.
We hebben het niet over maatje Sint Bernard hé.. een middelgrote hond ligt daar prima.. ik heb een motor kruiser van 9 meter en zitten met 2 volwassenen, 2 kids en 2 labradors achterop.. is het soms krap.. ja zeker.. maar iedereen moet gewoon wat aanpassen en dan gaat het prima.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

mkesselaar schreef:Afgelopen weekend onze hond meegenomen op de boot. Wisten niet hoe hij het zou vinden maar achteraf gezien vond hij het best leuk. Het is een console boot van 6,5 meter waar je ook op het voordek kan zitten. Rondom kan hij lopen. Kussen op het voordek zodat hij niet uitglijd. Op het polyester is het inderdaad glad, gaan we wat voor verzinnen. Water in een bakje bij de hand. We hebben een toilet aan boord maar niet geschikt voor de hond. Een paar uurtjes kan hij echt wel zonder te plassen en anders stoppen we gewoon ergens. Hij heeft bij ons ook (nog) geen zwemvest om, we kijken het even aan. Meestal is het toch rustig varen. Als we echt wat sneller gaan varen of bv wakeboarden zal ik hem wel een vestje omdoen of mag hij op het bed in het vooronder. Dat bekijk ik nog wel even.
Bij de Hornbach heb je van die antislip rubber matten (op rol te koop). Die kun je makkelijk op maat knippen/snijden en blijven prima liggen zonder weg te glijden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
mkesselaar
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kooiker mannetje Tjazz

Ongelezen bericht door mkesselaar »

Thnx Sonja. Ik dacht al aan zo'n soort joga matje ofzo. Hornbach heeft inderdaad van die rollen, ik zal eens kijken vandaag.
Groet, Martin
karinD
Vaste gebruiker

Bedankt voor alle reacties :-)
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Manu, flinke hond (35 kg/70 cm), heeft afgelopen zomer zo'n 5 uur lang in een tweepersoons kano gezeten met mij.
Soms liggen, soms zitten en lekker om zich heen kijken. Zelfs het bakje water en mijn rugtas paste er nog bij. Deze zomer gaan we weer, hij vindt het fantastisch.
Mijn andere grote hond (20 kg/60 cm) vindt het trouwens ook heerlijk. Die ging er languit bij liggen.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”