"Apart" eigenlijk hoe er op de diverse partijen (fokker, eigenaar reu én TS) afgegeven wordt zonder überhaupt te weten hoe het één en ander in elkaar steekt.
Misschien is dit teefje juist wel perfect geschikt om als huishond te gaan dienen en heeft de fokker daarom deze pup juíst aan TS verkocht. Niemand weet dit, en de enige die daar antwoord op kan geven zit hier helemaal niet.
Ook komt er 'advies' voorbij terwijl men deze lijnen helemaal niet kent en wat bij opvolgen daarvan bijna garant staat voor mislukking.
Ik heb de afgelopen jaren meerdere honden uit deze lijn gehad (en diverse anderen ook van dichtbij meegemaakt), 2 van mij waren bijvoorbeeld zeer licht ontvlambare honden (1 overgenomen vóór de leeftijd van 7 á 8 maanden omdat de eigenaren hem niet meer konden handelen en 1 via Gaus vanuit inbeslagname gekregen en waar hun niet verder mee kwamen omdat ze alleen maar een positieve aanpak hanteerden, wat hij ook erkende en wat de reden was om deze te herplaatsen binnen africhting, wat overigens ook een eis van Justitie was voor vrijgave). Met corrigeren aan de lijn bijv. draaiden deze zich gerust om om serieus voor mij te komen waardoor ik met eentje zelfs een tijdje met muilkorf heb moeten oefenen (die had mij vergelijkbaar met de foto's van Crutz te pakken gehad). Naderhand waren deze gewoon betrouwbare (en vooral voorspelbare) honden waarmee nooit meer iets onwenselijks gebeurt is.
Een andere, zowel van vader als moeders kant Wibo erin, was echter een reu die zeer sociaal was en ook prima geschikt zou zijn als alleen maar gezinshond. Daarnaast bezat die echter ook ruim voldoende kwaliteiten om als sporthondje te gebruiken (deze heb ik ook alleen als huishond aangehouden).
Van sommige pups zie je meteen al wat voor karakters het gaan worden (sociaal, licht ontvlambaar etc.), anderen ontwikkelen zich pas na enkele maanden en zie je mentaal groeien.
Ik zou ook niet over een nacht ijs gaan en het gewoon aankijken. Misschien gaat alles wel prima en heb je er een wereldhondje aan, merk je dat je haar niet de baas kunt dan is het nog vroeg genoeg om te herplaatsen (maar in dat geval zeker níet uitstellen want dat gaat van kwaad tot erger!)
Die bewakingsdrift zou ik dus wel zeker z.s.m. mee aan de gang gaan (als je niet weet hoe, dan met ervaren begeleiding), dat is iets wat ik bij bijna alle xHH (uit deze specifieke lijn) voorbij zag komen en wat toch wel een puntje is om zéker in de gaten te houden! Zolang je ook niet weet hoe dit aan te pakken zou ik dat soort spelletjes met bal voorlopig ook echt achterwege laten, hoe vaker ze dit 'spelletje' wint des te meer die kop erop komt. Dit type pups onderschatten is denk ik, de meest gemaakte fout.
Is dat nu zo slecht...? Als je hier als baas mee weet om te gaan niet maar besef wel dat als jij hem straks probleemloos iets weet af te pakken dat dat waarschijnlijk niet opgaat voor anderen in jouw omgeving, óók door kinderen niet. Dat is dus een punt om altijd op te letten (geen ballen/speeltjes in tuin waar hond en kinderen bijv. samen zijn). Daarentegen kan het ook wél prima gaan, maar dat weet je nooit vtv... (2 van mijn 'Leeuwen' speelden gewoon apporteer spelletjes met mijn (destijds) jonge dochters, iets wat ik de eerste maanden never nooit verwacht had omdat ik hem in het begin ook niks kon afnemen, integendeel...)
Voor de rest een prachtige pup met typerend hoofd, heel veel plezier met haar...
Hammetime schreef:Vanmiddag komt de fokker bij me langs, maar eigenlijk vraag ik me af of je op de leeftijd van twaalf weken al echt kan zien of een pup mogelijk een probleemhond zal worden.
Geloof mij, bij sommige zie je meteen of er 'een kop op zit', óf dat dan ook een probleemhond wordt is niet altijd gezegd... Voorbeeldje (ook 'Leeuwtjes'):
Klik... (Maar ja, wat is een probleemhond ? Deze worden ook al snel zo betiteld terwijl het probleem gewoon ligt bij een verkeerde aanpak...)