Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Toch wel een vuurwerkverbod met jaarwisseling
Moderator: moderatorteam
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Toch wel een vuurwerkverbod met jaarwisseling
https://www.nu.nl/binnenland/6168325/di ... risis.html
De aanleiding is om de zorg te ontlasten, daar merk ik zelf weinig van. Wel dat het vorig jaar voor de dieren een stuk rustiger was dat er in ieder geval niet drie dagen werd geknald, maar slechts in de avond en rond middernacht. Dorp verderop hebben ze toen 1,5 tot 2 uur een hoop siervuurwerk de lucht in geknald, dat was op zich best mooi.
Carbid wordt wel geknald, maar ik merkte dat daar bijna niet op werd gereageerd. In tegenstelling tot het vuurwerk waardoor mijn ene paard de hele avond onrustig rondjes door zijn stal heeft gelopen.
Ik moet ook zeggen dat ik siervuurwerk best kan waarderen, maar het jammer vind dat het samen met de knallers (vorig jaar uitgezonderd) al dagen lang voor de jaarwisseling werd afgestoken.
De aanleiding is om de zorg te ontlasten, daar merk ik zelf weinig van. Wel dat het vorig jaar voor de dieren een stuk rustiger was dat er in ieder geval niet drie dagen werd geknald, maar slechts in de avond en rond middernacht. Dorp verderop hebben ze toen 1,5 tot 2 uur een hoop siervuurwerk de lucht in geknald, dat was op zich best mooi.
Carbid wordt wel geknald, maar ik merkte dat daar bijna niet op werd gereageerd. In tegenstelling tot het vuurwerk waardoor mijn ene paard de hele avond onrustig rondjes door zijn stal heeft gelopen.
Ik moet ook zeggen dat ik siervuurwerk best kan waarderen, maar het jammer vind dat het samen met de knallers (vorig jaar uitgezonderd) al dagen lang voor de jaarwisseling werd afgestoken.

- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Re: Toch wel een vuurwerkverbod met jaarwisseling
Dagenlang ? Was het maar dagenlang zeg. Hier is het geknal alweer flink bezig hoor en dat duurt tot ergens ver in januari.

- Branka
- moderator
Hoor het vaker hoor Thom. Goede kennis van mij woont in Bunschoten en het lijkt daar bijna elk weekend raak. Haar hond is panisch voor vuurwerk en ze kan die dan niet eens meer normaal uitlaten.
Wat dat betreft hebben we hier geluk en in Alkmaar had ik dat ook bedenk ik mij nu.
Wat dat betreft hebben we hier geluk en in Alkmaar had ik dat ook bedenk ik mij nu.

- Branka
- moderator
Bedenk mij dat we in het dorp wel eentje hadden die al eerder afstak. Liefst achter de huizing richting ons land zodat het geluid lekker weerkaatste tegen de schuur van damwand. Toen ik de paarden van schrik door het land zag rennen ben ik tierend naar Henk gelopen. Die probeerde mij eerst te sussen, maar toen hij mij had aangehoord is hij naar de ouders van de afsteker gestapt en heeft duidelijk gemaakt dat het afsteken moest stoppen tot de jaarwisseling (anders konden ze andere ruimte zoeken voor de spullen die bij hem zijn opgeslagen). Zeer effectieve waarschuwing geweest want er is daarna niets meer afgestoken. Zelfs met de jaarwisseling hebben we geen overlast gehad.

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
Ze zijn hier altijd maanden bezig en dat doen ze ook als er een verbod is helaas.
Het is ook niet te handhaven bijna wand het is allemaal groen en ze kunnen alle kanten op
Het is ook niet te handhaven bijna wand het is allemaal groen en ze kunnen alle kanten op
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ben benieuwd wat het gaat opleveren.
Het was hier vorig jaar op 31 december wel rustiger, maar er werd wel geknald.
Ze zijn nu al bezig met knallen hier.
In een dorp verderop hebben joligerds "voor de lol" een minibibliotheek met zwaar vuurwerk uit elkaar laten knallen.
Glas kapot en alle boeken ook kapot.
In een dorp verderop hebben joligerds "voor de lol" een minibibliotheek met zwaar vuurwerk uit elkaar laten knallen.

- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Nou zeg, wat een lol.ranetje schreef: ↑19 nov 2021 17:31 Ben benieuwd wat het gaat opleveren.
In een dorp verderop hebben joligerds "voor de lol" een minibibliotheek met zwaar vuurwerk uit elkaar laten knallen.![]()

Geknald wordt er het hele jaar door, zeker sinds het 'in' is om bij het voetballen vuurwerk af te steken, en al is het maar een klein voetbalveld, tegenwoordig ieder weekend geknal en dan nog de idioten die midden in de nacht vuurwerk afsteken.
Maar het was vorig jaar wel rustiger, nog wel Lotje moeten drogeren voor buiten, binnen doet ze het tegenwoordig goed.
Maar het was vorig jaar wel rustiger, nog wel Lotje moeten drogeren voor buiten, binnen doet ze het tegenwoordig goed.
- Tony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
- Aantal honden: 3
Fijn dat dat verbod er is maar als er niet op gehandhaafd gaat worden ben ik bang dat het de andere kant opslaat.
Mijn inziens; Politie heeft andere (kern) taken heeft en boa's zijn zwaar onderbezet dus dat gaat het hem niet worden qua handhaving.
Wat dan wel gebeurd, aangezien er hier in NL nu weer een verbod op verkoop is, dat het uit het buitenland wordt gehaald en dat is behalve vele, vele malen zwaarder (dus luider) natuurlijk ook veel gevaarlijker (en niet alleen voor de degeen die afsteekt).
Overigens is het de allereerste keer dat ik meemaak dat er echt het hele jaar door al vuurwerk wordt afgestoken, en dat bijna elke avond. Gelukkig niet de hele avond maar telkens 15 min tot een half uur. Maar in ruim 50 jaar heb ik dat nog niet meegemaakt...
Gelukkig heb ik zelf echt nooit honden met vuurwerkissues, afkloppen..
Mijn inziens; Politie heeft andere (kern) taken heeft en boa's zijn zwaar onderbezet dus dat gaat het hem niet worden qua handhaving.
Wat dan wel gebeurd, aangezien er hier in NL nu weer een verbod op verkoop is, dat het uit het buitenland wordt gehaald en dat is behalve vele, vele malen zwaarder (dus luider) natuurlijk ook veel gevaarlijker (en niet alleen voor de degeen die afsteekt).
Overigens is het de allereerste keer dat ik meemaak dat er echt het hele jaar door al vuurwerk wordt afgestoken, en dat bijna elke avond. Gelukkig niet de hele avond maar telkens 15 min tot een half uur. Maar in ruim 50 jaar heb ik dat nog niet meegemaakt...

Gelukkig heb ik zelf echt nooit honden met vuurwerkissues, afkloppen..

"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Ik ben daar wel blij mee, een landelijk vuurwerkverbod.
In deze tijd van alles wat er milieu technisch gedaan moet worden, fijnstof en co uitstoot, krijg je die rommel toch niet meer met goed fatsoen verkocht...nog afgezien van alle afgeknalde vingers, kapotte ogen enzovoorts
Twee van mijn honden zijn bang voor vuurwerk, dus voor hun vind ik het ook niet erg.
Hier was in de hele straat eigenlijk maar eentje die hele pallets vol de lucht in joeg, maar sinds verbod dus niet meer. Vermoed dat die nog een vakantie huis in een ander land heeft, die waren meen ik de laatste twee jaarwisselingen niet eens thuis. En de rest stak hier toch al niks af, dat zijn allemaal mensen met ofwel honden en katten, of paard/pony/schapen/ geitjes e.d. in de achtertuin, die zullen eerder aan hun dieren denken.
Gelukkig wonen wij nog in zo'n dorpje waar door het jaar heen dus geen vuurwerk afgestoken wordt, beetje ons-kent-ons, denk dat de rondwandelende buurt-ouderen heus daar ouders op aanspreken, en zo niet een van de wijkagenten
In deze tijd van alles wat er milieu technisch gedaan moet worden, fijnstof en co uitstoot, krijg je die rommel toch niet meer met goed fatsoen verkocht...nog afgezien van alle afgeknalde vingers, kapotte ogen enzovoorts

Twee van mijn honden zijn bang voor vuurwerk, dus voor hun vind ik het ook niet erg.
Hier was in de hele straat eigenlijk maar eentje die hele pallets vol de lucht in joeg, maar sinds verbod dus niet meer. Vermoed dat die nog een vakantie huis in een ander land heeft, die waren meen ik de laatste twee jaarwisselingen niet eens thuis. En de rest stak hier toch al niks af, dat zijn allemaal mensen met ofwel honden en katten, of paard/pony/schapen/ geitjes e.d. in de achtertuin, die zullen eerder aan hun dieren denken.
Gelukkig wonen wij nog in zo'n dorpje waar door het jaar heen dus geen vuurwerk afgestoken wordt, beetje ons-kent-ons, denk dat de rondwandelende buurt-ouderen heus daar ouders op aanspreken, en zo niet een van de wijkagenten

- Hammetime
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Het grote nadeel van een vuurwerkverbod is dat je veel meer illegaal vuurwerk krijgt wat veel harder knalt. Gisternacht werd hier iets afgestoken dat leek op een granaat of dynamietstaaf. Mijn huis trilde er van. 

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Het verbod is een logisch gevolg van de verscherpte maatregelen dus ik had het wel verwacht. Dat er dan weer gereld moet worden kun je dan ook verwachten. Gisteravond was het hier hopeloos, iemand wilde kennelijk zijn hele voorraad in een keer de lucht in jagen. De TV was niet meer te horen en Sancho werd razend.
Even later reed er politie door de ( toen weer doodstille) wijk dus er was kennelijk wel een melding van gedaan.
Even later reed er politie door de ( toen weer doodstille) wijk dus er was kennelijk wel een melding van gedaan.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Ik geloof niet dat het uitmaakt hoor, die bommen zijn er al jaren, gewoon naast het siervuurwerk. Is toch een ander publiek denk ik.
- SiennaNala
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Labrador
- Contacteer:
Vorig jaar was het ondanks het verbod toch nog raak bij ons, er werd veel afgestoken.. En ik merk dat er nu al veel wordt afgestoken, soms echt enorme knallen.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Met vuurwerkverbod werd hier ook nog aardig wat afgestoken. Maar wel heel veel minder dan zonder vuurwerkverbod. Wat mij betreft blijft dat verbod. Afgelopen jaar iets van 50% minder schade en 75% minder gewonden dan de jaren ervoor, als ik het goed begrepen heb. Dat vind ik eigenlijk wel de moeite waard, eerlijk gezegd. En ja, ik heb heerlijk zitten genieten van de vuurwerkshow die een paar straten achter ons de lucht in ging (uiteraard illegaal, want wel van particulieren)
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Ik ben benieuwd hoe Percy ermee omgaat. Ik woon in principe vuurwerkvrij (altijd al) Dus hij zal niet extreem veel knallen meekrijgen.
Hij hoort af en toe wel eens een knal, op de hondenclub of als ik door het dorp loop, en eigenlijk reageert hij er helemaal niet op tot nu toe. Nog niet eens in de richting kijken, geen verstarring, niets. Het is sowieso een heel nuchtere geloof ik zeker voor zijn ras.
Hij hoort af en toe wel eens een knal, op de hondenclub of als ik door het dorp loop, en eigenlijk reageert hij er helemaal niet op tot nu toe. Nog niet eens in de richting kijken, geen verstarring, niets. Het is sowieso een heel nuchtere geloof ik zeker voor zijn ras.

- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
Van mij mag het. Voor alle hondjes maar ook omdat het beter ademhaalt

- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Ik ben blij dat ik woon waar ik woon, komplete stilte met oud en nieuw 

- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
Ik wil wonen waar jij woontmosquito1980 schreef: ↑28 nov 2021 08:46 Ik ben blij dat ik woon waar ik woon, komplete stilte met oud en nieuw![]()

- twinkeltje
- moderator
- mosquito1980
- Zeer actief

Maar die maken geen lawaai en steken geen vuurwerk af

- twinkeltje
- moderator
Nee nog enger die zijn er zo maar ineens

- Tony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
- Aantal honden: 3
Dan moet ik meteen denken aan de laatste aflevering van 'Ik vertrek', een stel wat naar Zuid Afrika vertrok om daar een lodge/B&B te beginnen (of eigenlijk voort te zetten).
Wat een hysterisch figuur die vrouw, schreeuwen, schreeuwen omdat de giraffes wat dicht bij de auto kwamen... Ik vraag mij werkelijk af wat je daar te zoeken hebt als je bang bent voor dieren...

"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
- mosquito1980
- Zeer actief
Joh, ik woon niet in een dierentuintwinkeltje schreef: ↑28 nov 2021 18:00Nee nog enger die zijn er zo maar ineens![]()

Als er iets "engs" komt maken alle vogels een enorm lawaai, toen een paar maand geleden een slang op de varanda kwam was het eerste wat ik hoorde hele boze vogels

- twinkeltje
- moderator
Giraffe kan ik dan wel mooi vinden maar schorpioenen , slangen en zo die onverwacht opduiken is niet mijn ding.Tony schreef: ↑29 nov 2021 04:09Dan moet ik meteen denken aan de laatste aflevering van 'Ik vertrek', een stel wat naar Zuid Afrika vertrok om daar een lodge/B&B te beginnen (of eigenlijk voort te zetten).
Wat een hysterisch figuur die vrouw, schreeuwen, schreeuwen omdat de giraffes wat dicht bij de auto kwamen... Ik vraag mij werkelijk af wat je daar te zoeken hebt als je bang bent voor dieren...(al zijn ze er bij mijn weten nog steeds)
Ik heb die aflevering waarschijnlijk gemist helaas