Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Benchgebruik of benchmisbruik ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Essy schreef:Overdag lijkt me dat ook een prima oplossing.
Maar s'nachts in een donkere slaapkamer zonder prikkels, blijf ik die bench volkomen overbodig vinden. Een hond moet leren dat er s'nachts gewoon geslapen moet worden en dat er niet rondgespookt moet worden.
En dan is het wel zo fijn als die hond naar believen kan opstaan om een keer de poten te strekken of eens te gaan verliggen en de disciline leert op te brengen om daarna weer braaf te gaan slapen.
Wij hebben een hondje van 50 cm in een bench van 117 cm liggen, staan, draaien en wat ze wil :wink: Verder maakt het niet uit of ik de deur open of dicht doe. Alleen als ik naar de plee ga loopt ze wel eens mee als de deur open staat. Ga ik de slaapkamer in dan rent ze meteen weer in de bench. :ok:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Essy schreef:Overdag lijkt me dat ook een prima oplossing.
Maar s'nachts in een donkere slaapkamer zonder prikkels, blijf ik die bench volkomen overbodig vinden. Een hond moet leren dat er s'nachts gewoon geslapen moet worden en dat er niet rondgespookt moet worden.
En dan is het wel zo fijn als die hond naar believen kan opstaan om een keer de poten te strekken of eens te gaan verliggen en de disciline leert op te brengen om daarna weer braaf te gaan slapen.
Nou Hera wist zich prima te vermaken hoor in de slaapkamer. De andere honden klieren, over ons heen springen en doen, kleren apporteren en als een gek mee gaan rondrennen (ook weer over ons heen) etc etc.
En ook Hera weet nu prima dat er snachts geslapen dient te worden, is helemala goed gekomen hoor.
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Nou, gelukkig maar dan dat de bench is uitgevonden, anders kunnen deze honden dus nooit hun rust vinden en gaan ze door tot ze er letterlijk bij neer vallen.
Dat men in een dergelijk geval voor een bench kiest is toch prima maar dat het min of meer niet anders kan daar geloof ik dus gewoon niet in.
Zo kun je alles wel rasgebonden maken.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

MARC_S schreef:
alm@ schreef:Nou dan komt het zeker doordat Rock een halve Belg is maar die heb ik als pup nooit verplicht rust in een bench hoeven geven. In zijn mand zetten was voldoende.
Wie weet? Maar het zal echt per hondje wel schelen. Ik wilde alleen aangeven dat het zo raar niet was dat ik me met in mandje zetten ed nooit kan redden. Dat heeft geen enkele zin nl. want daar blijft ze nooit zitten.
Ik ging twijfelen aan mezelf maar nu niet meer. Het is dus normaal voor sommige Belgen om over de kook te gaan en alleen rustig te worden als of het lampje uitgaat of het baasje stopt je in een lege bench met een doek erover.
Die ervaring hebben meer mensen maar ik ergerde me aan het feit dat hier net gedaan werd alsof alle pups dat hebben en ik gewoon gemakzuchtig ben en de moeite niet zou willen nemen mijn hond (met doodnormaal puppengedrag) op een andere manier rustig te maken. Ik zei al dat dat onmogelijk was maar dat was het volgens velen dus niet. Het schijnt bij sommige Belgjes dus wel onmogelijk te zijn en die ervaring heb ik dus ook.

Het heeft overigens puur met de puppentijd te maken. Ze groeien er overheen en leren iets van hun grenzen kennen. Wel stond er ook een stukje in over een of ander leger dat een te lange speurproef had gedaan met daarna stellen van een pakwerker met als gevolg meerdere oververhitte honden die doorgeslagen waren en daarna overleden zijn. Dat zou met een Duitser uit werklijnen volgens dit artikel niet makkelijk kunnen gebeuren omdat dat ras wel stopt als het over de kook gaat itt een Belg. :wink:
Rock heeft typisch een mechelkarakter, wat helemaal duidelijk werd toen Reina hier kwam die echt een duits herdertje is. Rock had ook zijn 'doordraaimomenten' als pup maar in de mand in een rustige hoek leggen was genoeg. Het idee van een bench is eigenlijk nooit bij mij opgekomen :denken:
In tegenstelling tot de foto van Reina die ik eerder in dit topic geplaatst heb, ben ik op zich niet tegen het gebruik van een bench, mits het echt als slaapplek gebruikt wordt en dan nog tijdelijk. Ik heb ze zelf in elk geval nooit gebruikt.
Maar dit topic ging over benchgebruik/misbruik. Zoals Reina de eerste 14 maanden van haar leventje heeft doorgebracht vind ik misbruik. De eerste maanden hier heeft ze vrijwel alleen doorgebracht onder een klein tafeltje in de schuur, vond ze kennelijk veilig :19: Ik ben alles bij elkaar ruim een half jaar bezig geweest om haar aan vrijheid te laten wennen, heel sneu.
Ze wordt in juli 3 en ik geniet nu van haar vrijheid/blijheid smoeltje, ze krijgt zelfs ondeugende streekjes :cheer: :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Suuz schreef:Nou, gelukkig maar dan dat de bench is uitgevonden, anders kunnen deze honden dus nooit hun rust vinden en gaan ze door tot ze er letterlijk bij neer vallen.
Dat men in een dergelijk geval voor een bench kiest is toch prima maar dat het min of meer niet anders kan daar geloof ik dus gewoon niet in.
Het klinkt een beetje lullig van me Suuz, maar je weet inderdaad niet waar je het over hebt als je dit niet hebt meegemaakt :wink:
MARC_S schreef:Dat zeggen kenners van de rassen ook en die weten het denk ik toch net iets beter dan mensen met totaal andere rassen die geen idee hebben waar je het over hebt :mrgreen:
Ik heb een totaal ander ras en ik weet wel degelijk waar je het over hebt Marc.
Geldt dus niet alleen voor Belgen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

ranetje schreef: Ik heb een totaal ander ras en ik weet wel degelijk waar je het over hebt Marc.
Ik realiseer me nu dat dat ook is wat me, nou ja, een beetje 'tegenstaat' in dat artikel.
Dat het dan zo ongeveer alleen bij Belgen voor zou komen, niet bij Duitser Herders want die stoppen allemaal, maar alleen de Belg gaat te lang door.
Daar wordt ik dan weer een beetje kriegel van denk ik :mrgreen:
Het lijkt mij ook niet dat dat gedrag dan zo puur rasgebonden is dat alleen de Belgische Herder te ver door zou draaien.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Moos schreef:
ranetje schreef: Ik heb een totaal ander ras en ik weet wel degelijk waar je het over hebt Marc.
Ik realiseer me nu dat dat ook is wat me, nou ja, een beetje 'tegenstaat' in dat artikel.
Dat het dan zo ongeveer alleen bij Belgen voor zou komen, niet bij Duitser Herders want die stoppen allemaal, maar alleen de Belg gaat te lang door.
Het lijkt mij ook niet dat dat gedrag dan zo puur rasgebonden is dat alleen de Belgische Herder te ver door zou draaien.
Het gaat over het verschil tussen de Duitser en de Belg. Gemiddeld genomen natuurlijk, want niet iedere Belg zal doordraaien, net zoals niet iedere Duitser uit zichzelf zal stoppen. Maar als je het over een grotere groep bekijkt van Duitsers en Belgen zie je wel dit verschil.
Mijn eigen Belgje heeft het doordraaien nooit gehad gelukkig, die pakte zelf wèl haar rust. Echter bij mijn Hollander lag het heel anders, die stopte dus niet en zij moest echt verplichte rustmomenten (zal wel dat Belgenbloed zijn wat erin zit) :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Moos
Zeer actief

Inge schreef:
Het gaat over het verschil tussen de Duitser en de Belg. Gemiddeld genomen natuurlijk, want niet iedere Belg zal doordraaien, net zoals niet iedere Duitser uit zichzelf zal stoppen. Maar als je het over een grotere groep bekijkt van Duitsers en Belgen zie je wel dit verschil.
En als je het zo brengt word ik er al niet meer kriegelig van hahahaha.
De stelligheid waamee gebracht werd dat het alleen bij de Belgische Herder noodzaak was een bench te gebruiken (of zo las ik het tenminste, kan ook aan mij liggen :mrgreen: :wink: ), irriteerde me een beetje :mrgreen:
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Moos schreef:
Inge schreef:
En als je het zo brengt word ik er al niet meer kriegelig van hahahaha.
De stelligheid waamee gebracht werd dat het alleen bij de Belgische Herder noodzaak was een bench te gebruiken (of zo las ik het tenminste, kan ook aan mij liggen :mrgreen: :wink: ), irriteerde me een beetje :mrgreen:
Dat had ik ook hoor :wink:

Groetjes Els
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Dubbel
Laatst gewijzigd door laeken op 17 apr 2008 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Marc, waarom iets willens en wetens verdedigen en beargumenteren wat jíj vindt en wat jou goeddunkt met jóuw hond :denken: Je gebruikt iets omdat jíj het nodig vindt of om wat voor reden dan ook, waarom dan aan jezelf twijfelen en jezelf proberen te overtuigen :19: (zo komt het op mij over :wink: )
laeken
Zeer actief

Tamara. schreef:Marc, waarom iets willens en wetens verdedigen en beargumenteren wat jíj vindt en wat jou goeddunkt met jóuw hond :denken: Je gebruikt iets omdat jíj het nodig vindt of om wat voor reden dan ook, waarom dan aan jezelf twijfelen en jezelf proberen te overtuigen :19: (zo komt het op mij over :wink: )
Ik ging het al weghalen maar nu ben ik te laat :roll: Ik las het verkeerd schijnbaar en ik heb ook geen zin meer om dingen op deze manier te bespreken :wink:

Ik hoef mezelf nl niet te overtuigen en we praten allemaal vanuit onze eigen visie denk ik.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Martijn schreef: Waar wordt gezegd dat het alleen bij belgen zo is?
Dat schreef Marc eerder in dit topic :wink: en daar ben ik het ook niet mee eens. Ik vang al jaren op en de enige podenco die hier ooit in een bench gezeten heeft was stuiterbal Mellemans.
Ik denk ook dat die hyperaktieve stuiterballen bij meerdere rassen voorkomen waardoor je soms gedwongen wordt ze wel benchrust te geven
Addy

MARC_S schreef:U moet de pup dus regelmatig rustpauzes geven. U kunt dan het beste de pup in een kamerbench doen die in een rustige omgeving staat. Anders komt hij niet tot rust. :mrgreen: (zoals hier dus ook meermalen is aangegeven maar wat ook op andere manier zou kunnen toch? )

Zo gek was het dus niet allemaal wat ik zei, en wat met mij meerdere mensen zeiden. Het is dus bij een Belgische herder helemaal niet hetzelfde als bij andere rassen. Zo! :pffff: :wink:

PS deze mensen zijn geen africhters :neenee:
volgens mij hier :mrgreen:
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

ranetje schreef:
Suuz schreef:Nou, gelukkig maar dan dat de bench is uitgevonden, anders kunnen deze honden dus nooit hun rust vinden en gaan ze door tot ze er letterlijk bij neer vallen.
Het klinkt een beetje lullig van me Suuz, maar je weet inderdaad niet waar je het over hebt als je dit niet hebt meegemaakt :wink:
MARC_S schreef:Dat zeggen kenners van de rassen ook en die weten het denk ik toch net iets beter dan mensen met totaal andere rassen die geen idee hebben waar je het over hebt :mrgreen:
Ik heb een totaal ander ras en ik weet wel degelijk waar je het over hebt Marc.

Als jij het al lullig vind klinken van jezelf dan is dat vast zo bedoelt anders had je dat niet hoeven zeggen.
Ik bedoelde alleen maar dat het dus wel ook bij andere rassen kan voorkomen, zoals je dus zelf ook aangeeft :19:

En daarnaast het feit dat ik daar geen bench voor zou gebruiken, that's all. Dat heeft niets met ervaring te maken, dat is gewoon een keuze :ok:
Waar iedereen gelukkig vrij in is om te maken.

Ik snap niet waarom dat als een aanval wordt gezien, ik bedoel dat helemaal niet zo.
Moos
Zeer actief

Martijn schreef:
Addy schreef:
MARC_S schreef:U moet de pup dus regelmatig rustpauzes geven. U kunt dan het beste de pup in een kamerbench doen die in een rustige omgeving staat. Anders komt hij niet tot rust. :mrgreen: (zoals hier dus ook meermalen is aangegeven maar wat ook op andere manier zou kunnen toch? )

Zo gek was het dus niet allemaal wat ik zei, en wat met mij meerdere mensen zeiden. Het is dus bij een Belgische herder helemaal niet hetzelfde als bij andere rassen. Zo! :pffff: :wink:

PS deze mensen zijn geen africhters :neenee:
volgens mij hier :mrgreen:
Oh ja..ik zie het. Bedankt voor het opzoeken, ik kon het niet vinden.
Ja daar doelde ik inderdaad op :wink:
Dat komt ongetwijfeld ook bij enkele andere rassen voor maar het is niet hetzelfde als de gewone puppydrukte.
Dat geloof ik ook best. En dat de bench daarvoor goed gebruikt kan worden geloof ik ook.
Dat het dan alleen aan het Belgische Herderas voorbehouden is geloofde ik dan weer niet, maar ik begrijp dat dat niet direct zo bedoelt was.
Afbeelding
Addy

Martijn schreef:Dat komt ongetwijfeld ook bij enkele andere rassen voor maar het is niet hetzelfde als de gewone puppydrukte.
helemaal met je eens, ik vang al jaren podenco's op, altijd druk, levendig en aktief en als uitzonder heb ik Mellemans, die totaal afwijkt en simpelweg hyperaktief was :19:
Als je hond dat heeft en daardoor risico's loopt dan ben je wel een volslagen randdebiel als je dat niet voorkomt door haar even een time out te geven, deze honden zijn op dat moment grenzeloos en eigenlijk heel slecht bereikbaar
Tamara.
Zeer actief

Martijn schreef:Maar goed, maakt niet uit...voor er weer iemand gaat ouwehoeren dat ik vooral mezelf wil overtuigen. :smile:
Het ging over rassen en deze eigenschap.
Nee hoor, daarom zitten we al op pagina 41 en worden er tig a4'tjes volgeklad met argumenten en wordt er zelf aangegeven dat er twijfel was :19:
Tamara.
Zeer actief

Martijn schreef:En als je verder niets inhoudelijks te melden hebt
verzoek ik je vriendelijk iets anders te gaan doen.
Ohh, maar dat laatste komt helemaal goed hoor! Ik ben namelijk heel druk bezig met m'n pup van 9 weken en zorg ervoor dat ze niet in de bench hoeft :zwaai
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

even een ander punt van een bench: wij hebben toen onze hond pup was wel met bench gedaan. s``nachts zat hij erin en overdag als ik even wegging.boodschap of iets) dus niet lang achter elkaar. en daarna gewoon met deur open weggaan enzo.
maar wat ik nu ondervonden heb is dat hij geen mand wil. hij wil er niet in. op plaats sturen doet hij, dan gaat hij erin, maar ligt liefst op de grond. in de bench gaat hij wel af en toe vrijwillig.
ik vraag me af of we als we met mand hadden opgevoed of hij dan wel liever in een mandje wil. misschien als hij ouder wordt dat hij er wel in wil?
waarom een bench? omdat er in alle boekjes en puppytrainingen iedere keer weer naar boven kwam dat die bench heel goed en handig was en dat de hond er graag in wou. nou hij wil er ook wel in ja, hoe krijg ik hem weer in een mandje is een beter zorg. :denken:
Tamara.
Zeer actief

Het is trouwens jammer dat je zo op je pikkie bent getrapt, is namelijk nergens voor nodig. Mijn bericht is niet zo negatief als jullie 'm lezen hoor :19:

Mijn reactie was meer op dit zinnetje:
MARC_S schreef:Ik ging twijfelen aan mezelf
en was positief bedoeld. Maar goed, als je alleen maar berichten met een negatieve bril leest krijg je dat.

Maar goed, blijkbaar is dat niet zo bedoeld :denken:
Martijn schreef: Als ik zeg dat er hier geen twijfel is dan heb jij dat gewoon lekker te accepteren.
Addy

Tamara. schreef:Ohh, maar dat laatste komt helemaal goed hoor! Ik ben namelijk heel druk bezig met m'n pup van 9 weken en zorg ervoor dat ze niet in de bench hoeft :zwaai
heel erg flauw deze opmerking :roll:
Tamara.
Zeer actief

Addy schreef:
Tamara. schreef:Ohh, maar dat laatste komt helemaal goed hoor! Ik ben namelijk heel druk bezig met m'n pup van 9 weken en zorg ervoor dat ze niet in de bench hoeft :zwaai
Als er niet normaal gereageerd kan worden op een heel normale reactie? Wie de bal kaatst...
Addy

Tamara. schreef:
Addy schreef:
Als er niet normaal gereageerd kan worden op een heel normale reactie? Wie de bal kaatst...
met je opmerking geef je toch zelf al aan hoe je over het benchgebruik van Martijn en Marc denkt :19:
Ik denk dat deze twee mannen heel goed weten waar ze mee bezig zijn en dat ook uitstekend beargumenteren. Jammer dat er toch steeds zijdelings geprobeerd wordt ze onderuit te schoffelen :roll:
Tamara.
Zeer actief

Addy schreef:Ik denk dat deze twee mannen heel goed weten waar ze mee bezig zijn
En dat is precies wat ik met mijn reactie bedoelde te zeggen.
Addy schreef: Jammer dat er toch steeds zijdelings geprobeerd wordt ze onderuit te schoffelen :roll:
Als er vals wordt gereageerd word ik ook vals.
Tamara.
Zeer actief

Martijn schreef:Ik vind jou als persoon gewoon niet zo geweldig.
Mooi! Ik heb jou namelijk ook niet zo hoog zitten :wink:
Tamara.
Zeer actief

Martijn schreef: Nogmaals..ga lekker met je up spelen. :wink:
Wees maar niet bang, die komt niets tekort. Die ligt lekker in haar mandje te slapen van weer een enerverende ochtend :ok:

Maar goed, ik zal verder wegblijven uit dit topic. Je laat je namelijk weer van je beste kant zien. Die beschaving heb jij namelijk niet, niet anders kunnen dan op de man spelen als het allemaal te lastig wordt.

Veel plezier en succes met Eva het blijft een leuk hondje :ok:
boemerang
Zeer actief

Ongelezen bericht door boemerang »

wij hebben toen onze rex klein was ook in een bench gedaan
maar plezierig vond hij dat niet
buddy daar in tegen vind het prima
al hebben ze nu fijne honden manden

als rex ook bench rust moet hebben , dan ontstaat er hier een probleem
Afbeelding
onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

vergeet even niet dat 'vroeger' al deze honden (mechelaars) in de kennel lagen... dus OF je zag het niet en B. geen prikkels dus zelfde effect als de bench. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Moos schreef:
je kunt me niet wijsmaken dat jij het verschil niet zit tussen een duitser en een mechelaar... vandaar dat je ook maar heel weinig africhters hebt die tussen deze rassen gaan switchen... :wink: Je kunt ze totaal niet met elkaar vergelijken.. ook als pup niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”