Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oproepen sneller laten komen

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

dobervriendin
Zeer actief
Mijn ras(sen): dobers en hollanders
Contacteer:

Ongelezen bericht door dobervriendin »

Vroeger werd er bij het IPO ook met een bamboestok geslagen maar dat heeft de dierenbescherming gezegt dat dit niet meer mocht.

De IPO sport tegenwoordig moet zo netje dat als je een echte hond hebt met hoge driften je het bijna niet meer red. Dit omdat hij veel te veel punten verliest en je nooit hoog zult eindigen.

De honden van vroeger zijn er bijna niet meer die de pakwerker wou slopen, en zijn ze er wel dan weet je als het het niet in de hand kunt houden je nooit hoge punten kunt scoren. Wel jammer hoor.

Ik zie liever een sloper dan een gemaakte hond. :mrgreen:
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ennath schreef:
Inge O schreef:
Frenk schreef:
ranetje schreef: Deze quote die jij er ook bij had staan, maar niet extra zwart gemaakt, vind ik nogal griezelig. Zou dat kloppen? :?
Daar kwam/kom ik ook niet helemaal uit... :?

De complete alineas:

When a dog is titled in schutzhund the judge gives his opinion on what type of "COURAGE" the dog has displayed that day. A "PRONOUNCED" rating is the highest. The problem is that 90% of the schutzhund judges do not understand true aggression. They don't understand fight drive and they are not willing to admit it. Dog's are constantly given "pronounced" ratings when in fact they don't deserve it. This is evident by the number of schutzhund titled dogs that do not have the courage and hardness to do police service work. The problem is that the judges confuse "very active prey drive" in the bite work with true aggression.
zoals ik het hier lees begrijp ik het als zouden ze prooidrift maar een flauwe versie vinden van wat ze echt willen zien : bijten vanuit agressie :denken: .

hmmmm, maar je kan het ook net andersom begrijpen :denken: .
In die link van mij staat beschreven waarom prooidrift (daar buitdrift genoemd) voor het manwerk een minder betrouwbare motivator is dan vechtdrift (agressie).
En ik kan hem nog volgen ook.

Als deze theorie klopt is het ook duidelijk waarom honden die uitsluitend getraind werden op prooidrift te kort schieten in "het echte werk"
Ik lees het toch iets genuanceerder :denken:
Uit jouw link:
10.3.2 De kanalisering van het verdedigingsgedrag in buitdrift

Kynethologisch verklaard vindt het volgende plaats.
Specifieke driftenergie wordt opgestuwd en vind zijn uitweg in een natuurlijke, totaal niet bij de situatie passende handeling. Deze handeling dient dan als een ontlastingsreactie. Dit noemt men ook wel kunstmatige oversprong.

In de praktijk ziet de eindfase van de kanalisering er als volgt uit.
De hond wordt door de pakwerker geprikkeld in zijn verdedigingsdrift doordat de pakwerker hem dreigt, schijnaanvallen doet en hem daadwerkelijk aanvalt, alvorens hij hem laat inbijten op de mouw en daarna laat winnen. De specifieke driftenergie "verdedigingsdrift" wordt dus "opgehoopt/opgespaard" door de hiervoor genoemde acties van de pakwerker en vloeien weg d.m.v. een kunstmatige oversprong wat hier het laten inbijten op de mouw is en hem buit te laten maken.

Om deze eindfase van de kanalisering het gewenste resultaat te laten krijgen moet de hond degelijk naar dit moment opgebouwd worden.
Belangrijk hierbij is dat de hond eerst geleerd wordt, dat wanneer hij zich bij het manwerk in een stress situatie bevindt, zelf het initiatief moet nemen om voor hem zelf een bevredigde situatie in buitdrift te bewerkstelligen. Dit leren van initiatieven nemen is een wezenlijk deel van de noodzakelijke driftontwikkeling en het leren omgaan met zijn eigen driften. De hond wordt hierbij namelijk geleerd om te kunnen schakelen van het gebruik van de ene drift naar het gebruik van een andere drift. Dit dus om een bepaald doel voor hem bereikbaar te maken, namelijk buitdriftbevrediging.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Frenk schreef:
Ennath schreef:
Inge O schreef:
Frenk schreef: Daar kwam/kom ik ook niet helemaal uit... :?

De complete alineas:

When a dog is titled in schutzhund the judge gives his opinion on what type of "COURAGE" the dog has displayed that day. A "PRONOUNCED" rating is the highest. The problem is that 90% of the schutzhund judges do not understand true aggression. They don't understand fight drive and they are not willing to admit it. Dog's are constantly given "pronounced" ratings when in fact they don't deserve it. This is evident by the number of schutzhund titled dogs that do not have the courage and hardness to do police service work. The problem is that the judges confuse "very active prey drive" in the bite work with true aggression.
zoals ik het hier lees begrijp ik het als zouden ze prooidrift maar een flauwe versie vinden van wat ze echt willen zien : bijten vanuit agressie :denken: .

hmmmm, maar je kan het ook net andersom begrijpen :denken: .
In die link van mij staat beschreven waarom prooidrift (daar buitdrift genoemd) voor het manwerk een minder betrouwbare motivator is dan vechtdrift (agressie).
En ik kan hem nog volgen ook.

Als deze theorie klopt is het ook duidelijk waarom honden die uitsluitend getraind werden op prooidrift te kort schieten in "het echte werk"
Ik lees het toch iets genuanceerder :denken:
Uit jouw link:
10.3.2 De kanalisering van het verdedigingsgedrag in buitdrift

Kynethologisch verklaard vindt het volgende plaats.
Specifieke driftenergie wordt opgestuwd en vind zijn uitweg in een natuurlijke, totaal niet bij de situatie passende handeling. Deze handeling dient dan als een ontlastingsreactie. Dit noemt men ook wel kunstmatige oversprong.

In de praktijk ziet de eindfase van de kanalisering er als volgt uit.
De hond wordt door de pakwerker geprikkeld in zijn verdedigingsdrift doordat de pakwerker hem dreigt, schijnaanvallen doet en hem daadwerkelijk aanvalt, alvorens hij hem laat inbijten op de mouw en daarna laat winnen. De specifieke driftenergie "verdedigingsdrift" wordt dus "opgehoopt/opgespaard" door de hiervoor genoemde acties van de pakwerker en vloeien weg d.m.v. een kunstmatige oversprong wat hier het laten inbijten op de mouw is en hem buit te laten maken.

Om deze eindfase van de kanalisering het gewenste resultaat te laten krijgen moet de hond degelijk naar dit moment opgebouwd worden.
Belangrijk hierbij is dat de hond eerst geleerd wordt, dat wanneer hij zich bij het manwerk in een stress situatie bevindt, zelf het initiatief moet nemen om voor hem zelf een bevredigde situatie in buitdrift te bewerkstelligen. Dit leren van initiatieven nemen is een wezenlijk deel van de noodzakelijke driftontwikkeling en het leren omgaan met zijn eigen driften. De hond wordt hierbij namelijk geleerd om te kunnen schakelen van het gebruik van de ene drift naar het gebruik van een andere drift. Dit dus om een bepaald doel voor hem bereikbaar te maken, namelijk buitdriftbevrediging.
Het ligt ook genuanceerder (Ik zei toch: kort door de bocht uitgelegd). Maar de schrijver van dit stuk nuanceert dit gedeelte van de tekst ook weer.

Maar waar het met name ten opzichte van jouw vraag (mbt de engelse tekst) om gaat is dat het brok " agressie" en de voorkeur hiervoor bij " het echte werk" hierin uitgelegd wordt.
Ik had dit trouwens al eerder (en beter uitgelegd) gelezen, maar die tekst kan ik niet 123 terug vinden.
Daar zal ik van de week nog een keer naar zoeken, op dit moment ga ik maar even was binnen halen en strijken :19:
Frenk
Zeer actief

@Ennath en IngeO
Het gaat mij nu ook even boven m'n pet. Ik ben nog lang niet uitgelezen in de link van Ennath, maar dat ga ik vanavond echt allemaal niet meer opnemen. :N:
Maar het is op zich wel boeiend om hier verder over te denken en te lezen :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Ennath schreef:
malinois schreef:
blondie schreef:Als ik om me heen zie hoeveel er juist aan sociale hond gedaan word en dat is niet alleen bij ons op de club, dat puppies mee de kantine in komen om met vreemde mensen om te gaan, op de knpv terreinen waar ik ben geweest stonden de honden ook tussen de mensen en liep je samen op etc.. als je vanuit aggressie een hond op wilt bouwen.. dan ben je volgens mij verkeerd bezig.. de meeste honden bij ons op de club zijn gewoon te benaderen en zelfs op het kroelerige af.. en ook bij die knpv clubs heb ik geen honden gezien die mensaggressief waren en waar je niet naast kon staan :wink:
yep bij ons ook... ik heb pups altijd vanaf dag 1 dat ik ze heb in de kantine, overigens liepen ze bij de fokker ook al met een week of 5 op de hondenclub in de kantine. Op wedstrijden veel tussen de mensen etc.
Ik heb vanmiddag even zitten denken ik zou ook zo ff geen honden op kunnen noemen die echt mensagressief zijn volgens mij.... :denken:
Je moet "agressie" ook niet lezen als "mensagressie" = niet betrouwbaar ten opzichte van mensen, maar meer als "willen winnen door de tegenstander (de pakwerker) te domineren".
Volgens deze theorie wordt er teveel afgericht vanuit spel= de hond wil de buit veroveren en houden.
En te weinig vanuit agressie = de hond wil zijn dominantie bewijzen.
Dit kort door de bocht uitgelegd :19:
vanuit die visie...moet ik toegeven dat karakter en voor het echie gaan of spel zeer dicht bij elkaar liggen....
als ze worden uitgedaagd kan een spel idd snel omslaan in wat heftiger gedrag-- dat moet ik wel toegeven.. ik ken mijn hond en honden... maar vanuit spel kan hij soms toch wat feller worden..naar een pw toe maar ook naar mij toe of naar mensen die soms denken gewoon maar te spelen met de hond--
Dat gaat goed zolang je op tijd stopt.. en rust brengt zoals in die link naar het werkstuk..
Sommigen zien dan de lieve zachte hond en herkennen de verandering niet in het spel-- ondanks waarschuwingen om het spel te stoppen...
Ligt dan in mijn ogen niet aan de hond--- maar er zit gewoon een mate van geldingsdrang in de hond die nodig is voor verdedigingswerk.. en je kunt ze snel in die mentale toestand krijgen ... en als je het ziet gebeuren moet je als baas ingrijpen..
Of dat dan aggressief gedrag is.. nee--- ze zijn gewoon wat sneller op te juinen- en ja als het nood zou ik aan de lijn hitsen... maar vanuit neutrale positie zou ik ze buiten het veld en zonder pw niet kunnen laten stellen.. dat kennen ze nl niet buiten het veld.. praktijk stellen
opjutten en gevecht aangaan en een bepaalde eigenwaarde dat hebben ze dan weer wel.. dus gewoon stoeien kan omslaan in wat serieuzer stoeien.. nogmaals aggressief vind ik dat niet-- maar je ziet wel het karakter omhoog komen en de geldingsdrang--- en dan merk je toch ook weer dat als een baas erop reageert om het te stoppen als een ander mens negeert dat ze ook wel het bevel van de baas aanvaarden..
aan de baas om toch dus in te zien wanneer het allemaal leuk is en wanneer er een verandering komt vanuit je hond.. sommigen zijn gewoon wat feller dan een ander
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

Hoe ik het hier in deze discussie lees worden agressie en scherpte op 1 lijn gezet. In mijn ogen zijn dit toch 2 verschillende dingen. Een scherpe hond is niet per definitie ook een agressieve hond, wij hebben daar 2 voorbeelden van in huis zitten :wink: .
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

phoeh, wat een brok theorie zeg :denken: . ben benieuwd waar ze hun onderbouwing hiervoor vandaan hebben.[/quote]

Vanuit de ethologie is die er niet. Dit werkstuk is een verzameling van verschillende inzichten. Vorig jaar is er conferentie geweest over mijnen zoekhonden en daarbij bleek dat de ethologen en de praktijkmensen 2 verschillende talen spreken en termen en definities verschillend uitleggen. In de VS is er nu een organisatie bezig om verschillende begrippen te standaardiseren, met een verklarende woordenlijst. Daar worden ook minimum eisen gegeven aan bepaalde opleidingprogramma's voor verschillende typen zoekhonden, drug, reddingshond, etc. Wat betreft de training voor pakwerk is er weinig geschreven door ethologen, alleen Mckenzie heeft het een en ander beschreven vanuit zijn achtergrond als etholoog en politiehondentrainer. Voor de rest zijn er vooral boeken geschreven door mensen vanuit de praktijk.
Jan
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Chiki schreef:Hoe ik het hier in deze discussie lees worden agressie en scherpte op 1 lijn gezet. In mijn ogen zijn dit toch 2 verschillende dingen. Een scherpe hond is niet per definitie ook een agressieve hond, wij hebben daar 2 voorbeelden van in huis zitten :wink: .
Wat is jouw definitie van "scherp" ?
Want ook daar verschillen de meningen over. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

maar komt er bij IPO / KNPV agressie kijken bij de honden ??
je ziet de honden op fotos wel eens staan met de boven tandjes lekker bloot maar is dat dan agrressie of hoge drift ???

Ik zie dat bij mijn pup af en toe, als ik met haar aan een touw trek dan begint ze soms ook te grommen en gaat haar bovenlipje omhoog... is dat dan agressie of driften ???
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:maar komt er bij IPO / KNPV agressie kijken bij de honden ??
je ziet de honden op fotos wel eens staan met de boven tandjes lekker bloot maar is dat dan agrressie of hoge drift ???

Ik zie dat bij mijn pup af en toe, als ik met haar aan een touw trek dan begint ze soms ook te grommen en gaat haar bovenlipje omhoog... is dat dan agressie of driften ???
Bij ons op de reddingshondentraining wordt bij trekspelleltjes als vuistregel gehanteerd dat als ze beginnen te grommen, dan is het agressie anders is het buit. Als de honden met de tanden bloot staan en je kunt de kiezen zien dan wordt het over het algemeen gezien als agressie.
Jan
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

ok , maar als tanden tonen dus agressie is zijn er in de sport dus aardig wat agressieve honden. Ik neem aan dat juist in de sport dat niet de bedoeling is
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
janinca2002 schreef:

Bij ons op de reddingshondentraining wordt bij trekspelleltjes als vuistregel gehanteerd dat als ze beginnen te grommen, dan is het agressie anders is het buit. Als de honden met de tanden bloot staan en je kunt de kiezen zien dan wordt het over het algemeen gezien als agressie.
maar gewoon speelgrommen zonder tanden te tonen hoeft toch geen agressie te zijn?
klopt maar je gaat dan gauw over op van buit op bezit en dan zit je gauw op agressie
Jan
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:ok , maar als tanden tonen dus agressie is zijn er in de sport dus aardig wat agressieve honden. Ik neem aan dat juist in de sport dat niet de bedoeling is
goed lezen niet alle honden die tanden laten vertonen agressie
Jan
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

janinca2002 schreef:
frank1985 schreef:ok , maar als tanden tonen dus agressie is zijn er in de sport dus aardig wat agressieve honden. Ik neem aan dat juist in de sport dat niet de bedoeling is
goed lezen niet alle honden die tanden laten vertonen agressie
sorry :bounce:
Ennath
Zeer actief

janinca2002 schreef:
Inge O schreef:
janinca2002 schreef:

maar gewoon speelgrommen zonder tanden te tonen hoeft toch geen agressie te zijn?
klopt maar je gaat dan gauw over op van buit op bezit en dan zit je gauw op agressie
@ IngeO
Jij weet toch ook wanneer spel overslaat in "eggie".
En dan ruim je toch ook het betwiste voorwerp op en stop je met het trekspel.
Alleen de snelheid waarmee buit via bezit naar agressie gaat verschilt van hond tot hond.
Bij mijn Eva razendsnel (en daarom doe ik zelfs "buit" spelletjes maar mondjesmaat), en bij Lotje pas na heel veel pesten en sarren (zeg maar gewoon niet).
Ennath
Zeer actief

@Inge O

Ik denk dan ook niet dat de omschrijving " gromt en toont tanden" voldoende is om agressie te beschrijven.
Dit is typisch zoiets wat je moet zien en horen om te kunnen vaststellen of het wel of niet om agressie gaat.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

janinca2002 schreef:

grommen op de mouw kan ook onzekerheid zijn.... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:@Inge O

Ik denk dan ook niet dat de omschrijving " gromt en toont tanden" voldoende is om agressie te beschrijven.
Dit is typisch zoiets wat je moet zien en horen om te kunnen vaststellen of het wel of niet om agressie gaat.
is het ook niet...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
frank1985
Zeer actief

Ik wou jullie nav deze discussie het volgende vertellen, het is hier 41 paginas bijna alleen over een TT gegaan en vanavond heb ik bij toeval gevoeld wat het is..

Ik liep met mn hond langs het kanaal. er kwam een man aan die ik niet kende ( ben net een week verhuisd ) met 2 zwarte retrievers ( denk flatcoated ) hij deed zijn honden vast dus ik deed dat ook maar.
toen we elkaar paseerde maakte hij een compliment over mijn hond, zo raakte we aan de klets. De honden waren los nu en lekker met elkaar aan het rausen.. ik zag dat een van de honden een TT droeg en vroeg of dat idd klopte. Hij deed jacht training en als ik het goed begrepen had ging hij de tt gebruiken met het terug brengen van een dummy of zo. dat kreeg hij niet goed. weet het niet precies meer. Maar goed hele tijd gekletst en ik vertelde dat ik veel over een tt had gelezen en gehoord maar eigenlijk geen idee wat het nou was. of ik het een keer mocht voelen. gen probleem. De hond werd nog niet gecorigeerd met de tt maar was aan het wennen om het te dragen zo als ik begreep.
tt afgedaan en op mijn arm heeft hij de correctie laten voelen die hij zijn hond gemiddeld genomen laat voelen.

Ik moet zeggen dat het me 100% mee viel het was geen echte stroom dat ik voelde maar meer een vervelende trilling. ff schrikken was het meer niet. nog ff verder gekletst en toen naar huis.

Tis niet zo dat ik nu opeens pro tt ben want heb goed gebruik nog nooit in een training mogen zien jammer genoeg. maar wou et toch ff vertellen.
ik vond het een beetje het effect dat als je iets aan het vast naaien bent en je let ff niet op en je prikt met een naald ff iets in je vinger. doet geen pijn,wel vervelend en je bent er weer ff bij. denk dat ik het zso moet zien...

nu nog een keer op een training kijken :mrgreen:
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Ik word een beetje moe van de term ze voelen er bijna niets van
Als ze het niet voelen dan heeft een TT toch ook geen zin
En een prik met een naald zo prettig voelt dan ook weer niet
Oke 1 keer is te doen
Maar als je helemaal lek word geprikt flikker ik die naald aan de kant :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

gizmo schreef:Ik word een beetje moe van de term ze voelen er bijna niets van
Als ze het niet voelen dan heeft een TT toch ook geen zin
En een prik met een naald zo prettig voelt dan ook weer niet
Oke 1 keer is te doen
Maar als je helemaal lek word geprikt flikker ik die naald aan de kant :wink:
ze voelen het wel, maar niet als pijn, een irritant gevoel en dat wil je ook niet dus moet je het juist uitvoeren... :idea:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Het veranderd ook niets aan de intentie waarmee je hem inzet. Iemand met een naald prikken omdat je een spelletje wilt winnen (nemport welk spelletje), zonder te onderzoeken wat de reden is dat je hem nodig hebt, zou op z'n minst vraagtekens oproepen en doet dat in het geval van een hond bij mij ook. Daarnaast vind ik de toon waarop soms gesproken is, alsof de hond het expres doet, ook een beetje raar.
Afbeelding
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

Inge schreef:
Chiki schreef:Hoe ik het hier in deze discussie lees worden agressie en scherpte op 1 lijn gezet. In mijn ogen zijn dit toch 2 verschillende dingen. Een scherpe hond is niet per definitie ook een agressieve hond, wij hebben daar 2 voorbeelden van in huis zitten :wink: .
Moeilijk om duidelijk te formuleren maar in mijn ogen is een scherpe hond een hond met een "kort lontje", een hond met weerdrift, hij zal niet aarzelen om te bijten indien nodig. Ik neem als voorbeeld onze eigen honden: heel sociaal, maar ze durven absoluut voor zichzelf op te komen als ze uitgedaagd worden of als de baas onverwacht bedreigd/belaagd wordt. Iemand die bv mij snel en zonder waarschuwen vanachteren benaderd en joviaal op de schouder slaat, heeft toch echt een probleem als mijn hond bij me is :N: . Ik noem dit niet agressief, niet vals maar wel scherp, ben ik een beetje duidelijk ? :denken: .
Overigens zi ik persoonlijk graag een hond met een tikkie scherpte in de IPO afdeling C, dit soort honden gaan er helemaal voor!
frank1985
Zeer actief

Frenk schreef:Het veranderd ook niets aan de intentie waarmee je hem inzet. Iemand met een naald prikken omdat je een spelletje wilt winnen (nemport welk spelletje), zonder te onderzoeken wat de reden is dat je hem nodig hebt, zou op z'n minst vraagtekens oproepen en doet dat in het geval van een hond bij mij ook. Daarnaast vind ik de toon waarop soms gesproken is, alsof de hond het expres doet, ook een beetje raar.
dat klopt helemaal mee eens, maar ben wel blij dat ik het nou eens gevoeld heb. weet nu in iedergeval wat het is.

en tuurlijk voel je het wel en nee het is niet prettig. maar het deed geen pijn bij mij iniedergeval
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

frank1985 schreef:Ik wou jullie nav deze discussie het volgende vertellen, het is hier 41 paginas bijna alleen over een TT gegaan en vanavond heb ik bij toeval gevoeld wat het is..

Ik liep met mn hond langs het kanaal. er kwam een man aan die ik niet kende ( ben net een week verhuisd ) met 2 zwarte retrievers ( denk flatcoated ) hij deed zijn honden vast dus ik deed dat ook maar.
toen we elkaar paseerde maakte hij een compliment over mijn hond, zo raakte we aan de klets. De honden waren los nu en lekker met elkaar aan het rausen.. ik zag dat een van de honden een TT droeg en vroeg of dat idd klopte. Hij deed jacht training en als ik het goed begrepen had ging hij de tt gebruiken met het terug brengen van een dummy of zo. dat kreeg hij niet goed. weet het niet precies meer. Maar goed hele tijd gekletst en ik vertelde dat ik veel over een tt had gelezen en gehoord maar eigenlijk geen idee wat het nou was. of ik het een keer mocht voelen. gen probleem. De hond werd nog niet gecorigeerd met de tt maar was aan het wennen om het te dragen zo als ik begreep.
tt afgedaan en op mijn arm heeft hij de correctie laten voelen die hij zijn hond gemiddeld genomen laat voelen.

Ik moet zeggen dat het me 100% mee viel het was geen echte stroom dat ik voelde maar meer een vervelende trilling. ff schrikken was het meer niet. nog ff verder gekletst en toen naar huis.

Tis niet zo dat ik nu opeens pro tt ben want heb goed gebruik nog nooit in een training mogen zien jammer genoeg. maar wou et toch ff vertellen.
ik vond het een beetje het effect dat als je iets aan het vast naaien bent en je let ff niet op en je prikt met een naald ff iets in je vinger. doet geen pijn,wel vervelend en je bent er weer ff bij. denk dat ik het zso moet zien...

Ik heb de TT ook wel eens gevoeld en meestal is het niet pijnlijk voor mij.
Een hond heeft een andere ervaring denk ik zo.
Ik weet wat ik ga voelen, hij niet.

Ik mag van harte hopen dat je die mijnheer verkeerd hebt begrepen.
Een TT gebruiken om apport te verbeteren lijkt mij zeer onverstandig :N:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
frank1985
Zeer actief

ranetje schreef:
frank1985 schreef:Ik wou jullie nav deze discussie het volgende vertellen, het is hier 41 paginas bijna alleen over een TT gegaan en vanavond heb ik bij toeval gevoeld wat het is..

Ik heb de TT ook wel eens gevoeld en meestal is het niet pijnlijk voor mij.

als ik de beste man nog weer eens tegen kom zal ik hem vragen wat hij er precies mee doe dan wel gaat doen.... ik weet het niet meer precies
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

ranetje schreef: Ik heb de TT ook wel eens gevoeld en meestal is het niet pijnlijk voor mij.

wat ook meespeelt is, jij weegt - hoeveel? - kilo? Zeker twee keer zo zwaar als jouw hond. Daarbij heeft zij een vacht, en jij niet. En is haar huidoppervlakte, waarover de stroom verdeelt wordt, kleiner.

Laten we het zo zeggen, een hond die gilt van een TT schok, daar kun je gerust vanuitgaan dat hij gilt van de pijn :wink: ook als de schok zelf voor het baasje acceptabel aan zou voelen.

Daarbij is het niet voor niets dat er bij martelingen stroomschokken gebruikt worden. Afgezien van de pijn, is het gewoon al onverdraaglijk dat iemand jouw eigen lichaam zo in zijn macht heeft.

Ik zou in Hutsjes geval en Inge O's geval ook een TT inzetten, voor het welzijn van de hond. Maar als trainingsmiddel om je hond continue aan bloot te stellen? Beslist niet.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Chiki schreef:
Inge schreef:
Moeilijk om duidelijk te formuleren maar in mijn ogen is een scherpe hond een hond met een "kort lontje", een hond met weerdrift, hij zal niet aarzelen om te bijten indien nodig. Ik neem als voorbeeld onze eigen honden: heel sociaal, maar ze durven absoluut voor zichzelf op te komen als ze uitgedaagd worden of als de baas onverwacht bedreigd/belaagd wordt. Iemand die bv mij snel en zonder waarschuwen vanachteren benaderd en joviaal op de schouder slaat, heeft toch echt een probleem als mijn hond bij me is :N: . Ik noem dit niet agressief, niet vals maar wel scherp, ben ik een beetje duidelijk ? :denken: .
Ja hoor en ik kan me ook wel vinden in jouw omschrijving.
Biène heeft hetzelfde, is behoorlijk scherp en balanceert soms op een dun draadje wat dat betreft. :wink:
Ze durft ook gerust in verweer te komen bij een correctie, het is dus zaak daar bewust van te zijn.

Mij hebben ze weleens uitgelegd dat scherpte "op het randje" kan zijn, het kan ook snel in angst of agressie doorslaan.
Dat vertelde iemand die ik heel hoog heb staan qua kennis, dus dat neem ik van hem aan. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
ranetje
Zeer actief

christo schreef:
ranetje schreef: Ik heb de TT ook wel eens gevoeld en meestal is het niet pijnlijk voor mij.

wat ook meespeelt is, jij weegt - hoeveel? - kilo? Zeker twee keer zo zwaar als jouw hond. Daarbij heeft zij een vacht, en jij niet. En is haar huidoppervlakte, waarover de stroom verdeelt wordt, kleiner.

Laten we het zo zeggen, een hond die gilt van een TT schok, daar kun je gerust vanuitgaan dat hij gilt van de pijn :wink: ook als de schok zelf voor het baasje acceptabel aan zou voelen.

Daarbij is het niet voor niets dat er bij martelingen stroomschokken gebruikt worden. Afgezien van de pijn, is het gewoon al onverdraaglijk dat iemand jouw eigen lichaam zo in zijn macht heeft.

Ik zou in Hutsjes geval en Inge O's geval ook een TT inzetten, voor het welzijn van de hond. Maar als trainingsmiddel om je hond continue aan bloot te stellen? Beslist niet.
:ok:
Goeie uitleg :wink:
Mijn honden wegen maar 23/24 kilo........
Ik heb ook al eens gezegd, in het belang van veiligheid van de hond en anderen............... misschien, maar niet voor training.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:komt bij dat een hond veel gevoeliger is aan electrische schokken dan wij : van het niveau waar wij een flinke klap van krijgen kunnen zij al sterven.
Hangt dat niet ook samen met het lichaamsoppervlak en gewicht?
Schrikdraad is voor een paard anders dan voor mij (denk ik :wink: ) en voor een hond nòg harder?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”