ja precies. Kijk als ik een hele leuke Laekense in dat nest zou zien zitten die er heel leuk uit zou zien voor de sport, zal het mij een worst zijn of die nou een giga witte borstvlek heeft of nietMartijn schreef:Ja. Maar dan moet dus eerst alles goed gaan.Essy schreef: Ik had uit andere topics anders begrepen dat er een teefje zou komen waarvan het als alles goed ging de bedoeling zou zijn dat er een nestje zou komen.
Dat is nu nog niet hoe het is.
Oh, dus het gaat je eigenlijk niet om de inhoud van de discussie maar je wil gewoon niet dat marc zeker van zijn zaak is.Dan zal het wel aan mij liggen maar dan veronderstel ik dat hij het over de pups heeft die hij ooit wil fokken. En dan vind ik dat nogal een uitspraak.
Het ging er trouwens helemaal niet om dat onze pups porches zouden zijn. Het ging er om dat je niet je best doet om geweldige pups te fokken (of dat nou lukt of niet) om vervolgens geen energie te stoppen in het vinden van baasjes die die eigenschappen er ook uit willen halen.
Dat heeft niets met "tegenvallende" nesten te maken maar met de verschilelnde stappen in je fokproces op dezelfde lijn hebben.
Je gat niet alles in het werk stellen om mooie honden te produceren om ze vervolgens ergens onder de keukentafel te stoppen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pupkopers die pup heel anders opvoeden dan jij leuk vind
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Essy
Als je helemaal niet weet hoe het bij doggen kan gebeuren dat er onverwacht geel in je nest zit, moet je daar niet iemand anders voor gaan veroordelen.Martijn schreef:
Als iemand anders je moet vertellen welke kleurslagen er in je aankomende nest kunnen zitten heb je steken laten vallen. Punt.
Dan ken je de genetische combinatie niet en dat vind ik kwalijk voor een fokker, ja. Het had net zo goed epilepsie of botkanker kunnen zijn. Je was niet op de hoogte. Dat kun je niet geweest zijn als jij over je eigen nest niet weet wat anderen wel weten.
Er is 30 jaar geleden in Frankrijk meerdere malen een gele reu gebruikt in de kleurslag zwart/wit. Aangezien geel recessief aanwezig kan zijn in een harlekijn of een zwarte dog, kan het in principe oneindig worden doorgegeven. Daarnaast is er in het verleden geknoeid met stambomen.
En omdat die gele pupjes de afgelopen 30 jaar systematisch de nek om zijn gedraaid is het niet zo verworderlijk dat iemand het onverwacht in zijn nest heeft zitten. Het enige dat je me kunt 'verwijten' is dat ik prachtige gezonde pupjes met een afwijkend kleurtje heb laten leven. Ze trots op mijn website heb gezet en het me niet kan schelen of iemand mij daardoor een 'sukkel' vind of niet. Overigens zit er in vreselijk veel lijnen recessief geel waaronder een groot aantal kampioenen die gewoon door de topfokkers gebruikt worden. Dat je ze bij hen niet ziet en bij mij wel, wil niet zeggen dat de topfokkers ze niet hebben.
Ik heb twee honden gebruikt die officieel 9 en 11 generaties geleden een gele voorouder hadden (rond 1965 !) En als er verder nog ergens door een 'topfokker' geknoeid zou zijn met gegevens, dan kun je mij dat moeilijk mij gaan aanrekenen.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Leken hebben helemaal niets met de gemiddelde hond te schaften, dat gaat toch verkeerd of moet met schade en schande aangeleerd worden. Niet met mijn honden dan graag. Een klein beetje huiswerk doen en een goed tehuis bieden is mij genoeg. Wel heb ik aangegeven duidelijk een voorkeur te hebben voor mensen die aan hun tweede hond beginnen. Is dat zo raar dan?Essy schreef:En ik hoop helemaal niet dat Marc geen goede pups gaat fokken. Maar als ik lees dat leken niks te schaften hebben met zijn porches onder de honden dan denk ik bij mezelf "kijk maar uit dat je niet van je sokkel valt".
Er staan hier mensen die verplichten de pupkopers van hun FICTIEVE pups puppycursus en vervolgcursussen te doen
En als je een hond hebt die erg goed scoort op een show en kampioen is, daar zet je de beste reu op die er te vinden is en je hebt het dan over een ras als bv de whippet of de koningspoedel, dan kan je er dus op rekenen dat de rasliefhebbers graag een hond uit dat nest willen. Dat noem ik de porsches onder de honden. Niks meer niks minder. Een goed gekozen nest met goede ouders met papieren en volledig gekeurd is toch niet meer dan normaal? Toch zijn dat dus al snel de porsches onder de honden waar je dus ook goede baasjes voor kan vinden. Mensen die gek zijn met het ras en ervaring hebben met dat ras. Mooi toch?
Ik snap het probleem niet? Wat is daar nu verkeerd aan en waarom moet ik erop gewezen worden dat er genetische defecten bestaan en dat dingen anders kunnen uitpakken?
Het gaat hier ook over een fictief nest. Wij hebben geen nest, krijgen misschien ook nooit een nest en dus kan ik niet praten over een nest van ons.
Wat ik wel weet is dat ik pas een nest met een hond zou fokken als ik weet dat die hond een toegevoegde waarde heeft. Een perfect werkende hond met goede hoge papieren in de sport of een kampioen showhond. De hond moet uitblinken en daarop zet je dan een andere hond die er perfect bij past en die ook uitblinkt. Voila, de potentie voor een nest porsches onder de honden in dat ras.
Ik denk gewoon dat je als fokker kan fokken met de beste honden die op dat moment in het ras rondlopen en dat je dan dus ook eisen mag stellen aan je pupkopers. Jij weet net zo goed als ik dat de eerste eis van mij zou zijn dat de hond bij een goede baas op een goede plaats terecht komt. Niemand komt bij mij een hond halen om hem in een kennel te zetten of op een andere manier onrecht aan te doen (in mijn ogen dan). Dan kan je de beste fokker zijn of de meeste ervaring hebben in dat ras, die hond krijg je niet.
Ik heb een her/doorplaatsertje in huis gehad, meerdere zelfs, en die heb ik allemaal als 2e hond geplaatst. Leek me beter voor ze en dus zocht ik gewoon langer tot ik ze dat kon aanbieden als hun nieuwe leven. Het ging hier nl om het totale leven van een mij inmiddels dierbaar hondje. Lekker jammer voor de mensen die ze graag wilde hebben maar die geen andere hond hadden, daar heb ik op dat moment schijt aan gezien ik MIJN hondjes aan het plaatsen was en dus mijn eisen kon stellen.
En alsof ik eisen laat varen als iemand wel een hond heeft gehad of heeft maar verder is het helemaal niks
En nee, aan meisjes van 18 geef ik geen pup. Dat jij dat wel doet is prima, dat dat beter is gegaan dan je had kunnen hopen is perfect (wel vroeg gezien de hond nog geen jaar oud is) en ik gun iedereen een gave eerste hond. Allemaal prima. Maar ik ga wel op de statistieken af. Mensen van onder de 25 en jonge stellen doen het vaakst de hond weg. Probeersel voor een baby, fase, ascesoire, uit elkaar gaan, de baby komt en de hond is teveel, wat dan ook. Statistisch gezien gaat dat het vaakst verkeerd en ik kies er dan dus voor die kans niet te nemen. Neem je die wel is dat mij prima, maar ik mag dus wel zonder commentaar mijn ding doen lijkt me.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
De Laekense die ik fok zijn zowiezo niet gefokt als puur showhond hoor.malinois schreef: ja precies. Kijk als ik een hele leuke Laekense in dat nest zou zien zitten die er heel leuk uit zou zien voor de sport, zal het mij een worst zijn of die nou een giga witte borstvlek heeft of nietOf meer mechelaarvacht dan Laekensevacht heeft. Mocht ik dan akkoord zijn bevonden als toekomstig pupkoper :N: zou deze pup dus niet als huishondje gehouden worden maar als werkhond. Waar dit ras nog steeds toe behoort, dus het zijn niet alleen showhonden het is wel een van de belgische herders en ook al zie je ze niet veel meer in de sport/werk ze zijn er zeker nog wel. Dan heb je qua show misschien geen porsche maar wel als werkhond
Ik vind het juist belangrijk dat er ook een flinke portie werklust in mijn honden zit. Of iemand er persé mee de africhting in gaat ligt natuurlijk allereerst aan de aanleg van de hond zelf, maar ook of de eigenaar dit zelf ambieert. Ik ben zelf helemaal geen type voor IPO of africhting, maar vind speuren bijvoorbeeld wel helemaal het einde. In de zeer nabije toekomst hoop ik dit dan ook weer op te pakken.
In mijn eerste nest zitten zowiezo 2, en sinds kort 3 honden waar flink mee getraind en gesport wordt. Waarvan 1 het ook heel goed doet op de mouw.
Voor het nest wat ik nu gepland heb staan heb ik een reu uitgekozen die het nu al (hij wordt in juli 2 jaar oud) enorm goed doet wat betreft appel, speuren en manwerk.
Dus ik selecteer absoluut niet alleen op het showgehalte van honden, er komt zoveel meer bij kijken.
Ik zou het als fokker overigens niet prettig vinden als een hond puur voor de africhting aangeschaft zou worden, en dan vervolgens als hij/zij niet voldoet of juist als er een mooi certificaat op zit, dat dezelfde hond weer het veld moet ruimen. Daar fok ik dus niet voor.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nee dat zeg (bedoel) ik ook niet :N: in tegenstelling tot bijv. de honden van Essy zijn Laekense dus niet alleen showhonden maar ook nog werkhonden dus een hond met een andere vachtstruktuur of borstvlek kan nog een 'porsche' zijn in het werk... dat bedoel ik er mee.... :N:LongFields schreef:De Laekense die ik fok zijn zowiezo niet gefokt als puur showhond hoor.malinois schreef: ja precies. Kijk als ik een hele leuke Laekense in dat nest zou zien zitten die er heel leuk uit zou zien voor de sport, zal het mij een worst zijn of die nou een giga witte borstvlek heeft of nietOf meer mechelaarvacht dan Laekensevacht heeft. Mocht ik dan akkoord zijn bevonden als toekomstig pupkoper :N: zou deze pup dus niet als huishondje gehouden worden maar als werkhond. Waar dit ras nog steeds toe behoort, dus het zijn niet alleen showhonden het is wel een van de belgische herders en ook al zie je ze niet veel meer in de sport/werk ze zijn er zeker nog wel. Dan heb je qua show misschien geen porsche maar wel als werkhond
![]()
Ik vind het juist belangrijk dat er ook een flinke portie werklust in mijn honden zit. Of iemand er persé mee de africhting in gaat ligt natuurlijk allereerst aan de aanleg van de hond zelf, maar ook of de eigenaar dit zelf ambieert. Ik ben zelf helemaal geen type voor IPO of africhting, maar vind speuren bijvoorbeeld wel helemaal het einde. In de zeer nabije toekomst hoop ik dit dan ook weer op te pakken.
In mijn eerste nest zitten zowiezo 2, en sinds kort 3 honden waar flink mee getraind en gesport wordt. Waarvan 1 het ook heel goed doet op de mouw.
Voor het nest wat ik nu gepland heb staan heb ik een reu uitgekozen die het nu al (hij wordt in juli 2 jaar oud) enorm goed doet wat betreft appel, speuren en manwerk.
Dus ik selecteer absoluut niet alleen op het showgehalte van honden, er komt zoveel meer bij kijken.
Ik weet dat jij niet alleen kijkt naar showhonden, gelukkig niet

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Essy
Nou wat ik een beetje eng eraan vind als iemand persé een goede werkhond of een goede showhond wil hebben, is dat je niet weet wat er gebeurt als de hond iets blijkt te hebben (of een blessure oploopt) waardoor dat niet meer mogelijk is. Dan is de hond nl. waardeloos geworden voor het doel waar hij voor is aangeschaft. En wat gebeurt er dan met de hond?
Van die van mij weet ik dat elke baasje gewoon een fijne lieve hond wil hebben. En een stel wil hun dog waarschijnlijk eens showen (dat was de pup die ik gelijk de eerste dag had gekozen) maar als hij daar niet geschikt voor blijkt te zijn zullen ze geen moment minder blij met hem zijn. En al had ik een waanzinnig goed nest gefokt, ik zou nooit een pup verkopen als showhond of fokhond. Als hij daar uiteindelijk geschikt voor blijkt, is dat mooi meegenomen maar ik zou geen pupkopers willen die enkel zo'n pup zouden willen. Ik wil van te voren weten dat ze hoe dan ook blij blijven met hun pup, al wordt ie later oerlelijk.
Van die van mij weet ik dat elke baasje gewoon een fijne lieve hond wil hebben. En een stel wil hun dog waarschijnlijk eens showen (dat was de pup die ik gelijk de eerste dag had gekozen) maar als hij daar niet geschikt voor blijkt te zijn zullen ze geen moment minder blij met hem zijn. En al had ik een waanzinnig goed nest gefokt, ik zou nooit een pup verkopen als showhond of fokhond. Als hij daar uiteindelijk geschikt voor blijkt, is dat mooi meegenomen maar ik zou geen pupkopers willen die enkel zo'n pup zouden willen. Ik wil van te voren weten dat ze hoe dan ook blij blijven met hun pup, al wordt ie later oerlelijk.
-
jidde
Maar iemand die een fokteef zoekt, dat wil toch niet meteen zeggen dat als ze niet geschikt is, dat ze dan geen huishond zal worden? Tuana is ook aangeschafd als fokteef, zou ze niet geschikt zijn, zouden we er een fijne huishond aan hebben gehad. Haar toekomstige pup word in principe ook aangeschaft voor de fokkerij, maar als ze niet geschikt is, heb ik gewoon ook een leuke huishond. Ze zijn voornamelijk huishond hier, dus opzich veranderd er voor de hond niets
-
Essy
Nee voor jou verandert er dan niks. Maar ik denk niet dat dat voor iedereen geldt die voor een bepaald doel een bepaald ras aanschaft.jidde schreef:Maar iemand die een fokteef zoekt, dat wil toch niet meteen zeggen dat als ze niet geschikt is, dat ze dan geen huishond zal worden? Tuana is ook aangeschafd als fokteef, zou ze niet geschikt zijn, zouden we er een fijne huishond aan hebben gehad. Haar toekomstige pup word in principe ook aangeschaft voor de fokkerij, maar als ze niet geschikt is, heb ik gewoon ook een leuke huishond. Ze zijn voornamelijk huishond hier, dus opzich veranderd er voor de hond niets
En als je gaat mikken op mensen die graag die pup uit kampioenen hebben om mee te gaan showen of te gaan werken vind ik dat wel lastig.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat kun je afspreken met de kopers.Essy schreef:Nou wat ik een beetje eng eraan vind als iemand persé een goede werkhond of een goede showhond wil hebben, is dat je niet weet wat er gebeurt als de hond iets blijkt te hebben (of een blessure oploopt) waardoor dat niet meer mogelijk is. Dan is de hond nl. waardeloos geworden voor het doel waar hij voor is aangeschaft. En wat gebeurt er dan met de hond?
Bij mij blijven honden, ook als ze niet geschikt zouden zijn. Dat hoeft niet iedereen te doen en ik snap ook als iemand dat niet wil. Mijn honden zijn op voorwaarde verkocht dat ze terugkomen om wat voor reden dan ook. Dan ga ik er vanuit dat mensen dat ook doen, meer kun je daar niet aan doen want dat weet je nooit ook niet bij jouw liefelijke huisgezinnetje, ook daar weer je nooit 100% zeker wat ze zullen doen als een hond weg zal moeten of wat ze doen bij een veranderende gezinssituatie. Als je daar 100% zekerheid van wil hebben moet je al je pups zelf houden.

-
jidde
De echte topfokkers zullen ze herplaatsen, die willen alleen de beste. Maar die zullen (niet lullig bedoelt) echt geen pup bij een particulier vandaan halen, die halen pups bij fokkers weg die hun naam waar hebben gemaaktEssy schreef:Nee voor jou verandert er dan niks. Maar ik denk niet dat dat voor iedereen geldt die voor een bepaald doel een bepaald ras aanschaft.jidde schreef:Maar iemand die een fokteef zoekt, dat wil toch niet meteen zeggen dat als ze niet geschikt is, dat ze dan geen huishond zal worden? Tuana is ook aangeschafd als fokteef, zou ze niet geschikt zijn, zouden we er een fijne huishond aan hebben gehad. Haar toekomstige pup word in principe ook aangeschaft voor de fokkerij, maar als ze niet geschikt is, heb ik gewoon ook een leuke huishond. Ze zijn voornamelijk huishond hier, dus opzich veranderd er voor de hond niets
En als je gaat mikken op mensen die graag die pup uit kampioenen hebben om mee te gaan showen of te gaan werken vind ik dat wel lastig.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik verkoop mijn honden ook gewoon als huishond en niet als fok- of sporthond.Essy schreef:Nou wat ik een beetje eng eraan vind als iemand persé een goede werkhond of een goede showhond wil hebben, is dat je niet weet wat er gebeurt als de hond iets blijkt te hebben (of een blessure oploopt) waardoor dat niet meer mogelijk is. Dan is de hond nl. waardeloos geworden voor het doel waar hij voor is aangeschaft. En wat gebeurt er dan met de hond?
Je kunt namelijk met de beste wil van de wereld nooit van tevoren 100% zeker zijn hoe een hond uitgroeit. Zo heb ik zelf ook mijn honden niet genomen, in tegendeel. Onze eerste hond Rex was een herplaatser. Tweede hond Gizmo klopte van geen kanten met de rasstandaard (maar was wel een hele fijne hond), Sjefke was het overblijvertje uit het nest toen we gewoon een gezellige huishond zochten, dat ik later met haar zou gaan fokken had ik toen ze mee naar huis kwam absoluut niet voorzien en/of gepland, en als Nozem niet aan mijn eisen had voldaan zou ik ook nooit met haar gaan fokken.
Ik vind het dus ook belangrijk, dat mijn pups gewaardeerd gaan worden om wat ze zijn, niet wat ze zullen presteren of hoe ze er uitzien.
Alles wat je er daarnaast 'bij krijgt" is meegenomen, en daar kun je dan als je wil iets mee doen. Natuurlijk vind ik het leuk om mijn pups terug te zien op shows. Maar ik zal niemand dwingen om shows te gaan doen, evenmin om persé te gaan sporten met hun hond. Ik zou dat als koper ook niet prettig vinden, als er allerlei verplichtingen aan de pup vast zitten.
Ik heb gelukkig met alle pupkopers goed contact, al voor het nest er is en tot nu toe (ik heb natuurlijk nog niet veel honden van mijn fok rondlopen, dat realiseer ik me prima) heb ik met iedereen nog (zeer) regelmatig contact.
Als ik van tevoren weet dat iemand graag GG-wedstrijden wil gaan doen, of als iemand graag wil showen, zal ik daar voor zover mogelijk zo veel mogelijk rekening mee houden bij het samen met de pupkoper uitzoeken van de meest geschikte pup. Een pup met een hele witte voet zou dus niet zo snel naar iemand die showen ambieert toe gaan bijvoorbeeld.
Maar er zijn zat factoren waar je nog weinig van kunt zeggen als de pups nog zo jong zijn, en garanties kunnen niet gegeven worden, vind ik.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
de ouderdieren waar ik mee heb gefokt zijn geen kampioenenEssy schreef:Nee voor jou verandert er dan niks. Maar ik denk niet dat dat voor iedereen geldt die voor een bepaald doel een bepaald ras aanschaft.jidde schreef:Maar iemand die een fokteef zoekt, dat wil toch niet meteen zeggen dat als ze niet geschikt is, dat ze dan geen huishond zal worden? Tuana is ook aangeschafd als fokteef, zou ze niet geschikt zijn, zouden we er een fijne huishond aan hebben gehad. Haar toekomstige pup word in principe ook aangeschaft voor de fokkerij, maar als ze niet geschikt is, heb ik gewoon ook een leuke huishond. Ze zijn voornamelijk huishond hier, dus opzich veranderd er voor de hond niets
Maar de bloedlijnen van beide dieren waren zo goed en zo mooi (in mijn ogen dus) dat hier best leuke honden uit zouden kunnen komen. In die lijnen staan wel een aantal kampioenen.

-
laeken
- Zeer actief
Het woord om is totaal misplaatst. Dat maakt denk ik waarom je me niet begrijpt. Het laatste wat ik wil is dat een hond aangeschaft wordt OM. De rasliefhebbers kunnen ook mensen zijn die een rastypische hond willen omdat ze nu eenmaal om dat ras geven. Ze zijn erop gevallen en dus kiezen ze een goede hond van dat ras.Essy schreef:En als je gaat mikken op mensen die graag die pup uit kampioenen hebben om mee te gaan showen of te gaan werken vind ik dat wel lastig.
Dat is wat ik bedoel, ik heb het dus totaal niet over rasliefhebbers die de hond nemen om.......
Mijn tante is gek van Duitse herders. Wat je dan doet als je je volgende hond koopt is een hele goede rastypische nieuwe herder aanschaffen. Niet om mee te showen, niet om mee te fokken maar om van te houden en van te genieten als je nieuwe DH. Je kan fokken en showen maar dat zegt niets over je liefde voor de hond en het ras.
Ik hoop dat je nu wel begrijpt wat ik steeds probeer te zeggen. Ik zie nu waar het knelpunt ligt in onze verhalen
-
estelle
is hier ook zo, we vinden het leuk dat Hera leuk mee draait in de sport en dat ze een enorme dosis werkdriften heeft maar als ze dat niet had gehad was ze nog steeds hier geweest.jidde schreef:Maar iemand die een fokteef zoekt, dat wil toch niet meteen zeggen dat als ze niet geschikt is, dat ze dan geen huishond zal worden? Tuana is ook aangeschafd als fokteef, zou ze niet geschikt zijn, zouden we er een fijne huishond aan hebben gehad. Haar toekomstige pup word in principe ook aangeschaft voor de fokkerij, maar als ze niet geschikt is, heb ik gewoon ook een leuke huishond. Ze zijn voornamelijk huishond hier, dus opzich veranderd er voor de hond niets
Echter zijn er natuurlijk heeeeeeeel veel africhters die idd hun hond verkopen als deze niet geschikt blijkt te zijn. Vooral de 'grote' africhters die voor de punten gaan en de podiumplaats hebben geen plek voor een 'minder' hondje.
Ik denk alleen al het merendeel op onze club die zijn hond zou herplaatsen bij ongeschiktheid.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
2 Posten boven deze reactie heb ik in grote lijnen hetzelfde getypt.MARC_S schreef:Het woord om is totaal misplaatst. Dat maakt denk ik waarom je me niet begrijpt. Het laatste wat ik wil is dat een hond aangeschaft wordt OM. De rasliefhebbers kunnen ook mensen zijn die een rastypische hond willen omdat ze nu eenmaal om dat ras geven. Ze zijn erop gevallen en dus kiezen ze een goede hond van dat ras.Essy schreef:En als je gaat mikken op mensen die graag die pup uit kampioenen hebben om mee te gaan showen of te gaan werken vind ik dat wel lastig.
Dat is wat ik bedoel, ik heb het dus totaal niet over rasliefhebbers die de hond nemen om.......
Mijn tante is gek van Duitse herders. Wat je dan doet als je je volgende hond koopt is een hele goede rastypische nieuwe herder aanschaffen. Niet om mee te showen, niet om mee te fokken maar om van te houden en van te genieten als je nieuwe DH. Je kan fokken en showen maar dat zegt niets over je liefde voor de hond en het ras.
Ik hoop dat je nu wel begrijpt wat ik steeds probeer te zeggen. Ik zie nu waar het knelpunt ligt in onze verhalen
-
laeken
- Zeer actief
Ik lees het netLongFields schreef:2 Posten boven deze reactie heb ik in grote lijnen hetzelfde getypt.(alleen ik ben wat langer van stof geloof ik...
)
PS bij een JR plaats ik ook geen pups
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Hou op man, daar heb ik nog steeds een trauma van... :N:MARC_S schreef:Ik lees het netLongFields schreef:2 Posten boven deze reactie heb ik in grote lijnen hetzelfde getypt.(alleen ik ben wat langer van stof geloof ik...
)
Ik denk ook dat ik daarin verkeerd overkwam in de eerdere posten. In mijn wereld schaf je zowiezo geen hond aan om hem weg te doen als hij niet voldoet aan een bepaalde eis. En een fokdier of sporthond kan je niet als pup aanschaffen aangezien je helemaal niet kan weten hoe een hond uitpakt. Voor hetzelfde geld wordt er een oor afgebeten door een JR
![]()
PS bij een JR plaats ik ook geen pups![]()
Nou moet ik zeggen dat dat toch wel heel erg zonde was van zo'n prachtreu. Ik denk dat hij het anders misschien de hopelijk toekomstige vader van Nozem's pups op shows nog wel lastig had kunnen maken.
Tenminste, als zijn eigenaren hadden willen showen...
-
laeken
- Zeer actief
Kan ik me voorstellen, ik zou daar ook een trauma aan overhouden denk ikLongFields schreef:Hou op man, daar heb ik nog steeds een trauma van... :N:
Nou moet ik zeggen dat dat toch wel heel erg zonde was van zo'n prachtreu. Ik denk dat hij het anders misschien de hopelijk toekomstige vader van Nozem's pups op shows nog wel lastig had kunnen maken.
Tenminste, als zijn eigenaren hadden willen showen...
Heb je nog recente foto's van hem gekregen, ben eigenlijk wel benieuwd nl.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik heb er wel een aantal, zal ze je wel even per pb sturen.MARC_S schreef:Kan ik me voorstellen, ik zou daar ook een trauma aan overhouden denk ikLongFields schreef:Hou op man, daar heb ik nog steeds een trauma van... :N:
Tenminste, als zijn eigenaren hadden willen showen...![]()
Heb je nog recente foto's van hem gekregen, ben eigenlijk wel benieuwd nl.
-
jidde
maar ik neem aan dat jij ook wel weet, dat zulke mensen alleen bij grote fokkers hun hond vandaan halen, die meer resultaten behaalt hebben. Hoe meer honden je hebt, hoe meer je kan "bewijzen".estelle schreef: is hier ook zo, we vinden het leuk dat Hera leuk mee draait in de sport en dat ze een enorme dosis werkdriften heeft maar als ze dat niet had gehad was ze nog steeds hier geweest.
Echter zijn er natuurlijk heeeeeeeel veel africhters die idd hun hond verkopen als deze niet geschikt blijkt te zijn. Vooral de 'grote' africhters die voor de punten gaan en de podiumplaats hebben geen plek voor een 'minder' hondje.
Ik denk alleen al het merendeel op onze club die zijn hond zou herplaatsen bij ongeschiktheid.
-
estelle
mwah dat valt wel mee.jidde schreef:maar ik neem aan dat jij ook wel weet, dat zulke mensen alleen bij grote fokkers hun hond vandaan halen, die meer resultaten behaalt hebben. Hoe meer honden je hebt, hoe meer je kan "bewijzen".estelle schreef: is hier ook zo, we vinden het leuk dat Hera leuk mee draait in de sport en dat ze een enorme dosis werkdriften heeft maar als ze dat niet had gehad was ze nog steeds hier geweest.
De mensen die ik ken willen een pup uit bepaalde ouders en of die combinatie nu gemaakt wordt bij iemand die voor de 2e keer fokt of voor de 100e keer maakt ze dan niet.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
vind je? Hoeveel honden van grote 'topfokkers' draaien nu mee in de top van bijv. de NBG dan?jidde schreef:maar ik neem aan dat jij ook wel weet, dat zulke mensen alleen bij grote fokkers hun hond vandaan halen, die meer resultaten behaalt hebben. Hoe meer honden je hebt, hoe meer je kan "bewijzen".estelle schreef: is hier ook zo, we vinden het leuk dat Hera leuk mee draait in de sport en dat ze een enorme dosis werkdriften heeft maar als ze dat niet had gehad was ze nog steeds hier geweest.

-
estelle
ik dus ook niet.malinois schreef:vind je? Hoeveel honden van grote 'topfokkers' draaien nu mee in de top van bijv. de NBG dan?jidde schreef:maar ik neem aan dat jij ook wel weet, dat zulke mensen alleen bij grote fokkers hun hond vandaan halen, die meer resultaten behaalt hebben. Hoe meer honden je hebt, hoe meer je kan "bewijzen".estelle schreef: is hier ook zo, we vinden het leuk dat Hera leuk mee draait in de sport en dat ze een enorme dosis werkdriften heeft maar als ze dat niet had gehad was ze nog steeds hier geweest.
Ik denk alleen al het merendeel op onze club die zijn hond zou herplaatsen bij ongeschiktheid.Ben overigens benieuwd welke jij hiervan 'topfokkers' vind
Ik zie er nu niet echt 1 met kop en schouders bovenuit steken.
Zou ook niet 1 2 3 'topfokkers' weten.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
vrienden van mij hebben 2 laekense en 20 jacks, en alles heeft nog alle lichaamsdelenMARC_S schreef:Ik lees het netLongFields schreef:2 Posten boven deze reactie heb ik in grote lijnen hetzelfde getypt.(alleen ik ben wat langer van stof geloof ik...
)
Ik denk ook dat ik daarin verkeerd overkwam in de eerdere posten. In mijn wereld schaf je zowiezo geen hond aan om hem weg te doen als hij niet voldoet aan een bepaalde eis. En een fokdier of sporthond kan je niet als pup aanschaffen aangezien je helemaal niet kan weten hoe een hond uitpakt. Voor hetzelfde geld wordt er een oor afgebeten door een JR
![]()
-
estelle
20 jackies????yamie schreef:vrienden van mij hebben 2 laekense en 20 jacks, en alles heeft nog alle lichaamsdelenMARC_S schreef:Ik lees het netLongFields schreef:2 Posten boven deze reactie heb ik in grote lijnen hetzelfde getypt.(alleen ik ben wat langer van stof geloof ik...
)
![]()
![]()
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ja zoiets.. soms een paar meer, soms een paar minder, incl. puppen en senioren dus heestelle schreef:20 jackies????yamie schreef:vrienden van mij hebben 2 laekense en 20 jacks, en alles heeft nog alle lichaamsdelenMARC_S schreef:Ik lees het netLongFields schreef:2 Posten boven deze reactie heb ik in grote lijnen hetzelfde getypt.(alleen ik ben wat langer van stof geloof ik...
)
![]()
![]()
![]()

genieten he
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Die hond op de foto is toch geen Laekense?yamie schreef:ja zoiets.. soms een paar meer, soms een paar minder, incl. puppen en senioren dus heestelle schreef:20 jackies????yamie schreef:vrienden van mij hebben 2 laekense en 20 jacks, en alles heeft nog alle lichaamsdelenMARC_S schreef: Ik lees het netIk denk ook dat ik daarin verkeerd overkwam in de eerdere posten. In mijn wereld schaf je zowiezo geen hond aan om hem weg te doen als hij niet voldoet aan een bepaalde eis. En een fokdier of sporthond kan je niet als pup aanschaffen aangezien je helemaal niet kan weten hoe een hond uitpakt. Voor hetzelfde geld wordt er een oor afgebeten door een JR
![]()
![]()
![]()
genieten he
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
duhLongFields schreef:Die hond op de foto is toch geen Laekense?yamie schreef:ja zoiets.. soms een paar meer, soms een paar minder, incl. puppen en senioren dus heestelle schreef:20 jackies????yamie schreef: vrienden van mij hebben 2 laekense en 20 jacks, en alles heeft nog alle lichaamsdelen![]()
![]()
genieten he
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik denk ook dat het een goede methode is. Bij een herplaatser kan je exact de hond in huis halen die bij je past, en een volwassen stabiele hond overleeft een paar beginnersfoutjes wel. Ik denk dat ik al met al veel meer van Jack heb geleerd dan Jack van mij.Joy C schreef:eens. dat zie ik eigenlijk ook liever. zegt niet dat het het zaligmakend is, maar als ik om me heen kijk, lijkt deze manier wel als 1 van de betere te werken.MARC_S schreef:
Zowel mijn, als mijn ouders, als Martijns eerste hond was een volwassen herplaatser. Een waarvan het karakter bekend was die dringend op zoek was naar een nieuw huisje. Ik raad mensen dus ook aan daar hun eerste hond maar vandaan te halen en als ze geschikt blijken komen ze netjes en onder goede omstandigheden hun weloverwogen pupje maar halen als tweede hond
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
estelle schreef:ik dus ook niet.malinois schreef:vind je? Hoeveel honden van grote 'topfokkers' draaien nu mee in de top van bijv. de NBG dan?jidde schreef:maar ik neem aan dat jij ook wel weet, dat zulke mensen alleen bij grote fokkers hun hond vandaan halen, die meer resultaten behaalt hebben. Hoe meer honden je hebt, hoe meer je kan "bewijzen".estelle schreef: is hier ook zo, we vinden het leuk dat Hera leuk mee draait in de sport en dat ze een enorme dosis werkdriften heeft maar als ze dat niet had gehad was ze nog steeds hier geweest.
Ik denk alleen al het merendeel op onze club die zijn hond zou herplaatsen bij ongeschiktheid.Ben overigens benieuwd welke jij hiervan 'topfokkers' vind
Ik zie er nu niet echt 1 met kop en schouders bovenuit steken.
Zou ook niet 1 2 3 'topfokkers' weten.