Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Overtrainen of niet?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Inge O schreef:
Maxiem schreef:Volgens mij is dit niet echt training. Max is haar hele leven nog nooit getraind op doggydance oid. Maar als ik met een bal een rondje daait, draait zij mee. Als ik een bal onder mijn benen doorgooi gaat zij er achter aan.
En de targetstick, een hond is sowieso al geíntresseerd. Dus die pup raakt het aan, en je geeft een brokje. Dat is nog geen minuut. Max loopt ook binnen een minuut achter een stokje aan. Volgens mij valt het allemaal wel mee.
en max zou dan die niet-trainbare hond zijn :denken: ?
Ik zei dat ze moeilijk trainbaar was. Maar je hebt gelijk, in dit soort `spelletjes` is ze wel geìntresseerd. Omdat ze stokken en ballen gek is. Als je haar een papiertje zou willen laten aanraken zou het veel moeilijker worden. Ze is niet geìntresseerd in een papiertje, maar ze voelt wel dat je iets van haar verwacht. Dan klapt ze helemaal dicht. Op hondentraining werkte het dus niet, maar een balletje wil ze wel volgen.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

MARC_S schreef:Ik heb niet alles gelezen maar moet wel zeggen dat ik het helemaal niet zo leuk vind om te zien. De pup wordt duidelijk moe in de loop van het filmpje (staart gaat meer en meer hangen) en is ook duidelijk al extreem jong erg gefocussed op targets en eten. Dat laat weinig ruimte en tijd over voor eigen ontwikkeling en andere basale dagelijkse levenslessen. Ga je nl met deze pup spelen en met andere hondjes ergens heen is dat op zich al genoeg voor die dag. Dan kan je niet ook nog eens zo'n strak kuurtje trainen. Waarschijnlijk bestaat het leven van dit hondje dus puur en alleen op operante conditionering. Niet mijn ding en wat mij betreft alleen iets voor erbij.

De hond is ook over 12 maanden uitgeleerd en dan moet hij nog 13 jaar door met een jeugd-ontwikkeling die alleen gefocussed is geweest op training :19: Zijn hersenen worden nu gevormd. Hij zal dus weinig anders kennen dan achter targetsticks aanrennen en op koekjes wachten. Dat lijkt mij een leeg en beperkt bestaan voor een uiteindelijk volwassen hond. Eigen initiatieven en sociale ontspannen contacten vind ik ook erg belangrijk nl. :wink:
goed en duidelijk verwoord :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

MARC_S schreef:
Buffy kon met 11 weken toch niet dit soort dingen? Dat betekent dat jij met Buffy basale oefeningetjes hebt gedaan en dat is dus een levensgroot verschil. Deze pup heeft geen oog voor de omgeving, in mijn ogen absoluut bizar aangezien ze midden in een ring staan :19: Daarnaast heeft deze pup eigenlijk nergens oog voor behalve voor een bal en een snoepje.
Tijdens de cursus en ook als we zelf trainden (elke dag tussendoor een minuutje hier en daar) was Buffy ook zo. Ik heb nooit zo gemaald om trainen, heb de dingen met 8 weken geleerd die ik belangrijk vond: aandacht voor de baas, komen, zitten en los, maar als ik nu aan een pup zou beginnen zou ik gelijk gaan clickeren en als ik gek was op Doggydance, zou ik ook al wat met een targetstick en onderdoor in de weer gaan, wel speels.
Jij ging 1 of 2 keer per week naar de puppencursus. Dat begint met 8 weken en dus zou je op 11 weken 3-6 keer geweest zijn.
In die paar keer leert een hondje niet netjes in lijn achteruit lopen en af gaan op een kleedje. Dat naast perfect volgen, zitten op commando en 100% aandacht voor de baas. Dat bereik je alleen als je elke dag heel veel traint. Dat deel zorgt er dan weer voor dat je hondje alle activiteit (dat zijn maar enkele uren per dag bij zulke jonge pups) richt op training. Waar is de tijd voor jezelf amuseren, mensen leren kennen ipv totaal negeren en gewoon chillen met andere pups en honden.
Dat weet ik dus niet. Buffy kon vanaf de eerste les al perfect volgen, zitten + 100% aandacht voor de baas. Het is zo'n hondje. We oefenden wel met haar, ze vond dat machtig en altijd kort en tussendoor. Daarnaast was het een heel wakkere, veel te alerte en extreem aanhankelijke pup. Die was overdag een heel deel actief, niet een paar uurtjes.

Als ik handiger was geweest had ik haar met elf weken ook heel simpel af en even blijven kunnen leren, alleen zo'n heel parcours tot in perfectie daar kom ik van terug na vaker kijken, het heeft iets erg mechanisch wat ik ook zelf niet zou willen voor mijn pup. Even gewoon knuffelen, echt lekker gek doen tussendoor mis ik, dus ik begrijp die kritiek van mensen beter nu. In dit filmpje is geknipt. Het zou best kunnen dat de dingetjes die "mis" gingen bijvoorbeeld puppie afgeleid e.d. eruit geknipt zijn. Misschien zou het dan al anders overkomen.
De honden werden nl uiteindelijk niet beter in de sport maar waren wel totaal anders opgevoed als pup. Helemaal op een doel gericht :wink:
Als het zo zou zijn dat deze mevrouw zo loopt te trainen en alles in het kader van Doggydance staat zou ik dat een bijzonder kwalijke zaak vinden, dat spreekt.

Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 07 mar 2007 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef: daar vrees ik dus ook voor (tamara en martijn hadden het ook al vernoemd), dat dit absoluut invloed kan/zal hebben op de manier waarop dit pupje in het leven zal staan, al helemaal een ras wat toch al zo snel gefocussed is. of zo'n hondje zich (naar mijn normen) later nog normaal zal kunnen gedragen, ik betwijfel het eerlijk gezegd.
Maar is het niet zo dat zij (de trainster/eigenaar, ben even haar naam kwijt) juist gebaat is bij een zeer gefocussed hondje omdat het toch min of haar professie is.
Dat wellicht al haar pups op jongen leeftijd zo getraind worden (maar dat ze die niet in de ring brengt?).
Een 'gewone' eigenaar (dus iemand die zijn/haar hond als huishond wil houden) zal een pup dit op jonge leeftijd niet willen aanleren (is m.i. ook niet nodig) maar als je van doggy-dancen je beroep hebt gemaakt, dan is een zeer gefocussed hondje wel een voorwaarde.
Overigens praat ik het hiermee niet goed of zo, ik probeer het alleen vanuit het oogpunt van die trainster/doggydancer/eigenaar te zien.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Maxiem schreef:
Ik zei dat ze moeilijk trainbaar was. Maar je hebt gelijk, in dit soort `spelletjes` is ze wel geìntresseerd. Omdat ze stokken en ballen gek is. Als je haar een papiertje zou willen laten aanraken zou het veel moeilijker worden. Ze is niet geìntresseerd in een papiertje, maar ze voelt wel dat je iets van haar verwacht. Dan klapt ze helemaal dicht. Op hondentraining werkte het dus niet, maar een balletje wil ze wel volgen.
Waarom ga je niet clickeren met Max, dan kan ze helemaal zelf ontdekken en uitvogelen en raakt ze niet in de war van aanwijzingen of druk.

Anne
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

starfleet schreef:
Maxiem schreef:
Waarom ga je niet clickeren met Max, dan kan ze helemaal zelf ontdekken en uitvogelen en raakt ze niet in de war van aanwijzingen of druk.

Anne
Zijn we net mee begonnen :wink:
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
Inge O schreef: daar vrees ik dus ook voor (tamara en martijn hadden het ook al vernoemd), dat dit absoluut invloed kan/zal hebben op de manier waarop dit pupje in het leven zal staan, al helemaal een ras wat toch al zo snel gefocussed is. of zo'n hondje zich (naar mijn normen) later nog normaal zal kunnen gedragen, ik betwijfel het eerlijk gezegd.
Maar is het niet zo dat zij (de trainster/eigenaar, ben even haar naam kwijt) juist gebaat is bij een zeer gefocussed hondje omdat het toch min of haar professie is.
Dat wellicht al haar pups op jongen leeftijd zo getraind worden (maar dat ze die niet in de ring brengt?).
Een 'gewone' eigenaar (dus iemand die zijn/haar hond als huishond wil houden) zal een pup dit op jonge leeftijd niet willen aanleren (is m.i. ook niet nodig) maar als je van doggy-dancen je beroep hebt gemaakt, dan is een zeer gefocussed hondje wel een voorwaarde.
Overigens praat ik het hiermee niet goed of zo, ik probeer het alleen vanuit het oogpunt van die trainster/doggydancer/eigenaar te zien.
ik wil ook een zeer gefocussed hondje aangezien dat verlangd wordt in de IPO, alleen van een pup van die leeftijd wil ik dat absoluut nog niet zien... die mag lekker pup zijn :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rami
Zeer actief

malinois schreef:
ik wil ook een zeer gefocussed hondje aangezien dat verlangd wordt in de IPO, alleen van een pup van die leeftijd wil ik dat absoluut nog niet zien... die mag lekker pup zijn :wink:
Ik heb te weinig verstand van training om echt iets zinnigs te zeggen over welke leeftijd je wel of niet moet/mag gaan trainen, ik probeerde alleen maar 'te denken' vanuit de doggydance-mevrouw, maar met jou laatste zien ben ik het - uiteraard- helemaal eens! :ok:
Laatst gewijzigd door Rami op 07 mar 2007 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Inge O schreef: dat zal ongetwijfeld haar bedoeling zijn, maar daarom kan ik het nog geen normaal gedrag vinden voor een hond op die leeftijd :wink: .
ook bij volwassen honden vind ik het overigens eerder een verarming dan een verrijking, maar goed, dat is hoe ik er tegenaan kijk.
Daar kan ik wel een eind in mee gaan, hoewel ik er dus echt te weing kijk op heb. (Heb niet zo veel met trainen, heb maar gewone huis-tuin en keuken-honden :wink: ).
Houdt jouw antwoord trouwens ook in dat je 'tegen' iets als doggydancing (op deze intensieve manier - dus als 'werk' voor de hond en baas) bent, Inge?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Een hond die intensief doggy dance doet "werkt".
Als je daar tegen bent, dan ben je ook tegen Border Collies die bij de schaapskudde werken en tegen douanehonden die op zoek zijn naar drugs. Die honden werken namelijk ook, en wel zeer gefocust.
Ik denk dat een hondje dat werklustig is vele malen beter af is bij een baas die er veel mee doet (op de juiste manier, dat vooropgesteld) dan dat datzelfde hondje "lekker bij de kachel" ligt en niet meer doet dan 3x per dag een blokje om.
helemaal mee eens maar niet met 11 weken :neenee: die tijd heb je later te over... een pup moet je lekker pup laten zijn, lekker laten groeien... later komt het trainen/africhten.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
ik ben er zeker niet tegen (hoewel het niks voor mij is, maar dat staat daar helemaal los van). waar ik meer moeite mee heb is dat sommige honden(rassen) zo gefokt worden dat je vaak niet meer weet waar het focussen eindigt en het flippen begint.

als een hond zich niet meer zelfstandig kan vermaken, en alléén nog maar samenwerking met de baas verwacht als pleziertje, dan is voor mij de lol eraf, ja. er moet ergens nog een balans blijven tussen zelfstandig met hondse dingen bezig zijn, en in overdrive op de baas focussen - en of dit heel jonge trainen een dergelijke balans stimuleert vraag ik me toch af.
Bedankt voor je antwoord.
Ik stelde 'm ook omdat ik het enorm op de baas focussen eigenlijk alleen maar ken door de verschillende demonstraties op onze hondenschool/hondenopvang (o.a. met Border Collies en Golden Retrievers) en vind het aan de ene kant heel leuk om te zien (het enthousiasme, het samenwerken etc.) maar ik word er ook atlijd een beetje 'nerveus' van.
Heel dubbel dus en kan ook niet zo goed verklaren waarom dat zo is. Maar misschien zit het 'm idd in die balans...
Afbeelding
starfleet
Erelid

Inge O schreef:
als een hond zich niet meer zelfstandig kan vermaken, en alléén nog maar samenwerking met de baas verwacht als pleziertje, dan is voor mij de lol eraf, ja. er moet ergens nog een balans blijven tussen zelfstandig met hondse dingen bezig zijn, en in overdrive op de baas focussen - en of dit heel jonge trainen een dergelijke balans stimuleert vraag ik me toch af.
Dat kan je alleen maar beoordelen als je deze honden buiten de ring ziet: in het bos spelend met een andere hond, op het strand. Je ziet nu alleen maar dit kleine gedeelte.

Anne
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

starfleet schreef:
Inge O schreef:
en max zou dan die niet-trainbare hond zijn :denken: ?
Max is volgens mij prima trainbaar, maar ook heel gevoelig voor tegenstrijdige signalen. Ik denk dat ze heel erg "kooikerig" is in haar leren. Als een kooiker iets niet leert ligt dat aan de baas, niet aan de hond. Buffy kan geen pootje geven, dat komt niet omdat Buffy dat niet kan leren, maar omdat wij iets stoms doen/hebben gedaan en ze in verwarring is gebracht.

Anne
En dat is bij de Franse Bulldog en iedere andere hond ook. Het ligt niet aan de hond, maar aan de baas. En dan heb ik het niet over een of andere vergevorderde gehoorzaamheidscursus, maar de basis dingen die een hond zou moeten kennen om er mee onder de mensen te komen. De ene hond zal het sneller leren dan de ander, bij 'n andere hond moet je iets anders gebruiken dan voer, maar dan zoek je naar hetgene waarvoor je hond wel iets wil doen. Maar daar moet je tijd insteken. En je moet als de cursus is afgelopen, alles ook blijven doen, en blijven volhouden. Waarom, als 'n vriendin van mij haar hond wil laten zitten deze het na 'tig keer vragen nog niet doen, en als ik het commando 1 keer aan d'r hond geef deze meteen gaat zitten????
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Neeltje schreef: Waarom, als 'n vriendin van mij haar hond wil laten zitten deze het na 'tig keer vragen nog niet doen, en als ik het commando 1 keer aan d'r hond geef deze meteen gaat zitten????
Dat is een bekend gegeven dat een hond commando's van een ander vaak eerder opvolgt. Dat zegt niets over jouw geweldige capaciteiten als hondentrainer, maar heeft er alles mee te maken dat jij nieuw en spannend bent en de eigen baas saai en uitgekauwd. Met iemand anders dan de baas voor zich krijgen ze zeg maar een nieuwe prikkel.

Ik heb dit zo vaak meegemaakt, honden die een commando absoluut niet wilden uitvoeren, komt de trainer erbij en ja hoor, uitsloven dat ze zich doen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Dat wil inderdaad niet zeggen dat ik perse zo geweldig ben, maar wel de commando's geef zodat 'n hond ze opvolgt.

Hetzelfde als met 'n paard. De een gaat erop zitten en het paard blijft vierkant stilstaan, bij een ander is het een geweldig paard dat alles doet wat z'n berijder van hem/haar vraagt. De cursussen die worden gegeven zijn ook niet voor de hond, die kan al lang gaan zitten of liggen, maar om de eigenaar aan te leren hoe deze dit zijn hond kan laten doen op commando en dan wat hij heeft geleerd dit ook blijven toepassen op de manier dat hij dit heeft geleerd.
dorien83
Actief

Ongelezen bericht door dorien83 »

ik vond het filmpje er best leuk uitzien. een vrolijk kwispelend hondje en zo extreem moeilijk leken mij die oefeningen niet.
dat het hondje 11 weken oud was zou ik niet zeggen. dacht zelf wat ouder. wat zou dan de beste leeftijd zijn om te beginnen met trainen. ??

ik ben begonnen met training toen mijn hond ongeveer 5 a 6 maanden was en altijd op een enthousisate manier eigenlijk oefende ik buiten de vaste trainigs dagen ook weinig met haar. het moest leuk blijven vond ik.

op training was er wel iemand die het echt perfectioneerde met haar hond. en die hond zag je de enthousiasme verliezen van een vrolijke kwispeldende hond die graag de oefeningen deed naar een hond die alle plezier verloor. liet de start hangen etc.
door de docent was ze hier op ook aangesproken.

voor mij was het een voorbeeld hoe ik het zeker niet wilde. dan zat mijn hond maar niet precies recht naast me ik was allang blij als ze naast me kwam zitten. en dan kwam ze niet rechtstreeks naar me toe en deed ze een extra rondje zollang ze maar kwam.
ik vond dat humor. ze bedacht haar eigen oefeningen wel.
voor het proef examen van B ben ik ook flink gezakt. maar heb wel onwijs veel gelachen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”