maar wat 'klopt er net niet' dan aan de rashonden? En hoe weet je wat er exact uit een dergelijke kruising komt dan? Ik denk dat dat juist nog moeilijker te voorspellen is dan een rashondjaspervdbeek schreef:nee, daar hebben we niet een echte verklaring voor, behalve dat we beide meer hebben met kruisingen dan rashonden omdat die gewoon net even "niet kloppen" zeg maar... daarnaast was er een tijdje geleden een flinke wachtlijst voor stabijpups. ik ben momenteel aan het afstuderen en heb nu gewoon heel veel tijd om een pup op te voeden vandaar dat we verder zijn gaan zoeken en bij dit nestje uitkwamenstarfleet schreef:Het zijn ook leuke pups. Maar heeft het een reden waarom je niet een 100% Stabijpup wil? Ze zien er ongeveer uit als een Stabij en qua karakter ontlopen ze elkaar wel wat, de een is een retriever, de ander een erfbewakertje/jagertje maar je weet nooit waar zo'n pup het meest op gaat trekken.jaspervdbeek schreef:
pfffff, ben wel heel erg aan t twijfelen geslagen hoor!! het leek me juist zo leuk een kruising te hebben tussen 2 van mijn favoriete rassen!!
Anne
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ons hondje is geboren!!
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
jaspervdbeek
- Vaste gebruiker
je leest het verkeerd, kruisingen kloppen juist "net niet"malinois schreef:maar wat 'klopt er net niet' dan aan de rashonden? En hoe weet je wat er exact uit een dergelijke kruising komt dan? Ik denk dat dat juist nog moeilijker te voorspellen is dan een rashondjaspervdbeek schreef:
nee, daar hebben we niet een echte verklaring voor, behalve dat we beide meer hebben met kruisingen dan rashonden omdat die gewoon net even "niet kloppen" zeg maar... daarnaast was er een tijdje geleden een flinke wachtlijst voor stabijpups. ik ben momenteel aan het afstuderen en heb nu gewoon heel veel tijd om een pup op te voeden vandaar dat we verder zijn gaan zoeken en bij dit nestje uitkwamen
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
oh oke ik las het precies andersomjaspervdbeek schreef:je leest het verkeerd, kruisingen kloppen juist "net niet"malinois schreef:maar wat 'klopt er net niet' dan aan de rashonden? En hoe weet je wat er exact uit een dergelijke kruising komt dan? Ik denk dat dat juist nog moeilijker te voorspellen is dan een rashondjaspervdbeek schreef:
nee, daar hebben we niet een echte verklaring voor, behalve dat we beide meer hebben met kruisingen dan rashonden omdat die gewoon net even "niet kloppen" zeg maar... daarnaast was er een tijdje geleden een flinke wachtlijst voor stabijpups. ik ben momenteel aan het afstuderen en heb nu gewoon heel veel tijd om een pup op te voeden vandaar dat we verder zijn gaan zoeken en bij dit nestje uitkwamen

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Helemaal mee eens!malinois schreef:maar wat 'klopt er net niet' dan aan de rashonden? En hoe weet je wat er exact uit een dergelijke kruising komt dan? Ik denk dat dat juist nog moeilijker te voorspellen is dan een rashondjaspervdbeek schreef:nee, daar hebben we niet een echte verklaring voor, behalve dat we beide meer hebben met kruisingen dan rashonden omdat die gewoon net even "niet kloppen" zeg maar... daarnaast was er een tijdje geleden een flinke wachtlijst voor stabijpups. ik ben momenteel aan het afstuderen en heb nu gewoon heel veel tijd om een pup op te voeden vandaar dat we verder zijn gaan zoeken en bij dit nestje uitkwamenstarfleet schreef:Het zijn ook leuke pups. Maar heeft het een reden waarom je niet een 100% Stabijpup wil? Ze zien er ongeveer uit als een Stabij en qua karakter ontlopen ze elkaar wel wat, de een is een retriever, de ander een erfbewakertje/jagertje maar je weet nooit waar zo'n pup het meest op gaat trekken.jaspervdbeek schreef:
pfffff, ben wel heel erg aan t twijfelen geslagen hoor!! het leek me juist zo leuk een kruising te hebben tussen 2 van mijn favoriete rassen!!
Anne
40 Jaar geleden hebben mijn ouders een heel leuke kruising gekocht (Teckel x Schotse Terrier). Zij was een heel stabiel, leuk eigenwijs portret, waar je echt karaktertrekken van beide rassen in terug kon vinden.
Zo'n anderhalf jaar later kochten ze weer een pup uit dezelfde ouders. Net zoals de "fokker" van TS, vonden deze "fokkers" de combinatie erg geslaagd.
Nou die hond leek in niets op de eerste. Ja, alleen de hoogte, zelfs de vachtstructuur was anders (slechter). Wat een nerveus, angstig en ziekelijk ding was dat. Eén hoopje ellende.
Ook bij rashonden heb je geen garantie dat de hond voldoet aan de rasstandaard (ook niet qua karakter), maar daar loop je nmm toch echt minder risico.
@ TS. Mijn advies, geen pup uit dit nest. Zoals je hebt kunnen lezen is een geslaagd eerste nest geen garantie voor een volgend nest. Daarbij betaal je voor een Stabij zonder stamboom (op Marktplaats) véél minder dan voor deze kruising.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- CKS
- Zeer actief
Heb je het nu over rashondenfokkers, Martijn? Die hebben vast het allerbeste voor met hun ras maar met al hun goede bedoelingen werken ze ras na ras de vernieling in. Ook de 'goede' fokkers. Het woord raszuiverheid heeft nl. geen enkele wetenschappelijke of biologische waarde. Het is hooguit een aanduiding voor de mate van inteelt waar een bepaalde hond aan lijdt. De implicite suggestie dat een bepaalde hond beter is omdat hij verder is ingeteeld is wel degelijk hoogdravend te noemen- en dan zeg ik het nog héél netjes.Martijn schreef: Ik vind het trouwens jammer dat oog hebben voor wat het beste is voor het ras hoogdravend noemt. Je verantwoordelijkheid nemen is niet hoogdravend.
Kees
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is jouw mening.....Casey schreef:Heb je het nu over rashondenfokkers, Martijn? Die hebben vast het allerbeste voor met hun ras maar met al hun goede bedoelingen werken ze ras na ras de vernieling in. Ook de 'goede' fokkers. Het woord raszuiverheid heeft nl. geen enkele wetenschappelijke of biologische waarde. Het is hooguit een aanduiding voor de mate van inteelt waar een bepaalde hond aan lijdt. De implicite suggestie dat een bepaalde hond beter is omdat hij verder is ingeteeld is wel degelijk hoogdravend te noemen- en dan zeg ik het nog héél netjes.Martijn schreef: Ik vind het trouwens jammer dat oog hebben voor wat het beste is voor het ras hoogdravend noemt. Je verantwoordelijkheid nemen is niet hoogdravend.
Kees

- CKS
- Zeer actief
Een mening die gebaseerd is op observaties en waarvan het causaal verband volledig bekend en beschreven is noem je geen mening meer maar wetenschappelijke kennis.malinois schreef:
Dat is jouw mening.....
Martijn: blijf maar hopen dat jouw ras wél aan de onontkoombaarheid van de genetische depressie blijft ontsnappen. Je uitgangspunt is goed: het ras is -zeker voor zo'n kleine populatie- nog behoorlijk gezond. Het zal het vast nog een paar decennia volhouden. Tot die tijd mag je hopen dat de FCI weer varieteitskruisingen toe gaat laten. Door het vele gesjoemel met de andere varieteiten van het ras heb je een goede kans dat er dan voldoende nieuw bloed bij blijft komen om je ras er bovenop te houden.
Kees
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Wil je nou beweren dat goede fokker hun eigen ras naar de kl*te helpen? ( plus Rasvereniging en RvB? )Casey schreef:Een mening die gebaseerd is op observaties en waarvan het causaal verband volledig bekend en beschreven is noem je geen mening meer maar wetenschappelijke kennis.malinois schreef:
Dat is jouw mening.....
Martijn: blijf maar hopen dat jouw ras wél aan de onontkoombaarheid van de genetische depressie blijft ontsnappen. Je uitgangspunt is goed: het ras is -zeker voor zo'n kleine populatie- nog behoorlijk gezond. Het zal het vast nog een paar decennia volhouden. Tot die tijd mag je hopen dat de FCI weer varieteitskruisingen toe gaat laten. Door het vele gesjoemel met de andere varieteiten van het ras heb je een goede kans dat er dan voldoende nieuw bloed bij blijft komen om je ras er bovenop te houden.
Kees
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Ik sluit me er gedeeltelijk bij aan. Ik vind het fokkers/rasverenigingwereldje zeker niet altijd in het belang van het ras handelen. Er zit veel eigen belang bij, een 'ons kent ons' wereldje, ruzies tussen verschillende groepen, zaken verzwijgen als het beter uitkomt etc.Aimee schreef:
Wil je nou beweren dat goede fokker hun eigen ras naar de kl*te helpen? ( plus Rasvereniging en RvB? )
En nee, dat geldt niet voor elke fokker, maar het rashondenwereldje op zich vind ik niet altijd even prettig.
Daarnaast is er bij een aantal rassen zo gefokt uit uiterlijke kenmerken dat het de gezondheid van het ras bepaald niet ten goede is gekomen. Bekende voorbeelden zal ik even uit de weg gaan. Maar ook een minder voor de hand liggend voorbeeld als de Labrador. Is het in het belang van het ras dat het ras zich zo ontwikkeld heeft?
Maar goed, deze discussie hoort volgens mij niet in dit topic

Linda, Izzie en Bram
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
precies, jouw mening dusCasey schreef:Een mening die gebaseerd is op observaties en waarvan het causaal verband volledig bekend en beschreven is noem je geen mening meer maar wetenschappelijke kennis.malinois schreef:
Dat is jouw mening.....
Kees

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ben het er ook een heel eind mee eens hoor, kijk alleen naar de dobermann, gefokt voor de show... eigenlijk een werkhond maar om een echte werkdober te krijgen moet je stad en land afzoeken en dan nog is het een grote gok.... simpelweg omdat de showbouw slecht is voor een werkhond. Gelukkig zijn er fokkers die puur op werk fokken dus op kleinere honden, die niet topzwaar zijn aan de voorkant met hun enorme borst en stevigere nekken ipv die ranke nekjes.Zoek stok! schreef:Ik sluit me er gedeeltelijk bij aan. Ik vind het fokkers/rasverenigingwereldje zeker niet altijd in het belang van het ras handelen. Er zit veel eigen belang bij, een 'ons kent ons' wereldje, ruzies tussen verschillende groepen, zaken verzwijgen als het beter uitkomt etc.Aimee schreef:
Wil je nou beweren dat goede fokker hun eigen ras naar de kl*te helpen? ( plus Rasvereniging en RvB? )
En nee, dat geldt niet voor elke fokker, maar het rashondenwereldje op zich vind ik niet altijd even prettig.
Daarnaast is er bij een aantal rassen zo gefokt uit uiterlijke kenmerken dat het de gezondheid van het ras bepaald niet ten goede is gekomen. Bekende voorbeelden zal ik even uit de weg gaan. Maar ook een minder voor de hand liggend voorbeeld als de Labrador. Is het in het belang van het ras dat het ras zich zo ontwikkeld heeft?
Maar ik blijf van mening dat dit niet voor elk ras geldt.

- CKS
- Zeer actief
Helaas wel Aimee. Kijk bij mensen weet iedereen dat broertjes en zusjes niet met elkaar moeten trouwen, dat is niet goed voor de kinderen die daar uitkomen. Neef met nicht mag dan wel maar dan is de kans op problemen al groter. Binnen groepen waar veel binnen de familie getrouwd wordt steken altijd problemen op- denk maar aan de adel vroeger!Aimee schreef:
Honden zitten blijkbaar iets simpeler in elkaar want die zijn wat minder gevoelig voor inteeld. Maar je kunt niet eeuwig zo doorgaan. Fokken met stamboom binnen de rasvereniging betekent fokken binnen een gesloten populatie, en dat heeft uiteindelijk altijd inteeld als gevolg.
De gevolgen zijn duidelijk. Ras na ras wordt zwakker. Over de Duitse herder ga ik niet eens beginnen. Maar neem bijvoorbeeld de Saarlooswolfhond. Er is héél veel aan te merken op de rasvereniging (lijkt zelf ook wel een inteeldclubje, democratie is erg ver te zoeken) maar hun fokbeleid ziet er op papier goed uit. Met iedere hond mag maar een bepaald aantal nesten gefokt worden, er wordt goed naar verwantschap gekeken. Kortom er is in zekere zin van alles aan gedaan om inteeld zo laag mogelijk te houden.
Maar wat zien we? In drie decennia is het ras verkloot. Kleine nesten, teven blijven leeg, genetische afwijkingen, ga maar door. Als het ras gered wordt is dat dankzij de fokkers die buiten de rasvereniging om hebben gesjoemeld met kruisingen met Tsjechoslowaakse wolfhonden- nieuw bloed.
Bij de Saarloos is dit probleem snel opgekomen omdat de uitgangspositie al zwak was- en hele kleine populatie al sterk ingteelde honden. Maar er is geen verschil met andere rassen. Uiteindelijk zullen ze, als er geen nieuw bloed binnenkomt van tijd tot tijd, allemaal ten onder gaan.
En zolang nog hele volksstammen dit verhaal afdoen als 'een mening' of met een
Kees
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
casey, het maakt niet uit of je lijnteelt doet of outcross,. belangrijk is dat je WEET je mee bezig bent, en dat je bewust bent van de gevolgen die een bepaalde combinatie kan hebben, outcross of lijnteelt, en dat geldt helaas voor veel fokkers niet, in het kort: als je tegen beter weten in fokt met honden die allerlei erfelijke aandoeningen/afwijkingen hebben, of gewoon de onderzoeken niet doet tegen beter weten in, of de lijnen niet uitdiept, of gewoon oppervlakkig kijkt van bv labrador x labrador = labrador ( lab is puur vb hier
) of soms kampioen x kampioen = kampioen, zo werkt dat natuurlik niet en ja dan is het logisch dat je het ras naar de klote helpt, gelukkig zijn er altijd nog wel een hoop fokkers die wel weten waar ze mee bezig zijn en daadwerkelijk iets bijdragen aan het behoud van een ras er komt zoveel bij kijken wil je het goed doen, dat is echt niet zo eenvoudig als de meeste mensen denken of beweren.
edit: en over rasverenigingen en hun aandeel hierin zullen we het helemaal maar niet gaan hebben
edit: en over rasverenigingen en hun aandeel hierin zullen we het helemaal maar niet gaan hebben
Laatst gewijzigd door Podenji op 02 mei 2007 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- amelie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- CKS
- Zeer actief
Podenji & Amelie:
Bij iedere combinate die je maakt gaat wat genetische informatie verloren. Wiskundig feitje, vergelijkbaar met het feitje dat uiteindelijk iedereen op de wereld dezelfde achternaam zou krijgen (over heel veel generaties) als er geen nieuwe achternamen bij zouden komen. Dat hereft bij het fokken van honden dus inteelt (sorry voor de stomme schrijfvaut eerder) als gevolg. Dat voorkom je door nieuw bloed toe te laten.
Podenji: Door goed geïnformeerd te fokken (en dat is idd behoorlijk lastig, zoals je al aangeeft) kun je met de aanwezige genenpoel lang vooruit. Maar uiteindelijk krijg je toch genetische depressie- niets aan te doen zolang je geen nieuw bloed toelaat.
Amelie: een 100% gezonde hond bestaat niet. Iedere hond (en ieder levend organisme) heeft sterkere en zwakkere genen. Gelukkig zijn de gezonde genen eigenlijk altijd dominant over de zwakkere genen en geeft het dus niet dat er hier en daar wat fout zit. Het is pas een probleem als je zoveel genetische variëteit kwijt bent dat er geen goede genen meer zijn om de zwakke te compenseren. Dan steken de problemen de kop op, en is het helaas te laat er nog iets aan te doen.
Kees
Bij iedere combinate die je maakt gaat wat genetische informatie verloren. Wiskundig feitje, vergelijkbaar met het feitje dat uiteindelijk iedereen op de wereld dezelfde achternaam zou krijgen (over heel veel generaties) als er geen nieuwe achternamen bij zouden komen. Dat hereft bij het fokken van honden dus inteelt (sorry voor de stomme schrijfvaut eerder) als gevolg. Dat voorkom je door nieuw bloed toe te laten.
Podenji: Door goed geïnformeerd te fokken (en dat is idd behoorlijk lastig, zoals je al aangeeft) kun je met de aanwezige genenpoel lang vooruit. Maar uiteindelijk krijg je toch genetische depressie- niets aan te doen zolang je geen nieuw bloed toelaat.
Amelie: een 100% gezonde hond bestaat niet. Iedere hond (en ieder levend organisme) heeft sterkere en zwakkere genen. Gelukkig zijn de gezonde genen eigenlijk altijd dominant over de zwakkere genen en geeft het dus niet dat er hier en daar wat fout zit. Het is pas een probleem als je zoveel genetische variëteit kwijt bent dat er geen goede genen meer zijn om de zwakke te compenseren. Dan steken de problemen de kop op, en is het helaas te laat er nog iets aan te doen.
Kees
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Wat is volgens jou dan de oplossing voor dit? Ik ben het wel met je eens dat je binnen een bepaalde populatie moet blijven, en dat je op een gegeven moment allemaal familie hebt.Casey schreef:Helaas wel Aimee. Kijk bij mensen weet iedereen dat broertjes en zusjes niet met elkaar moeten trouwen, dat is niet goed voor de kinderen die daar uitkomen. Neef met nicht mag dan wel maar dan is de kans op problemen al groter. Binnen groepen waar veel binnen de familie getrouwd wordt steken altijd problemen op- denk maar aan de adel vroeger!Aimee schreef:
Honden zitten blijkbaar iets simpeler in elkaar want die zijn wat minder gevoelig voor inteeld. Maar je kunt niet eeuwig zo doorgaan. Fokken met stamboom binnen de rasvereniging betekent fokken binnen een gesloten populatie, en dat heeft uiteindelijk altijd inteeld als gevolg.
De gevolgen zijn duidelijk. Ras na ras wordt zwakker. Over de Duitse herder ga ik niet eens beginnen. Maar neem bijvoorbeeld de Saarlooswolfhond. Er is héél veel aan te merken op de rasvereniging (lijkt zelf ook wel een inteeldclubje, democratie is erg ver te zoeken) maar hun fokbeleid ziet er op papier goed uit. Met iedere hond mag maar een bepaald aantal nesten gefokt worden, er wordt goed naar verwantschap gekeken. Kortom er is in zekere zin van alles aan gedaan om inteeld zo laag mogelijk te houden.
Maar wat zien we? In drie decennia is het ras verkloot. Kleine nesten, teven blijven leeg, genetische afwijkingen, ga maar door. Als het ras gered wordt is dat dankzij de fokkers die buiten de rasvereniging om hebben gesjoemeld met kruisingen met Tsjechoslowaakse wolfhonden- nieuw bloed.
Bij de Saarloos is dit probleem snel opgekomen omdat de uitgangspositie al zwak was- en hele kleine populatie al sterk ingteelde honden. Maar er is geen verschil met andere rassen. Uiteindelijk zullen ze, als er geen nieuw bloed binnenkomt van tijd tot tijd, allemaal ten onder gaan.
En zolang nog hele volksstammen dit verhaal afdoen als 'een mening' of met eenkun je er vanuit gaan dat er ook niets gaat veranderen op korte termijn.
Kees
- CKS
- Zeer actief
Stoppen met de extreme raskenmerken (hier is overigens bijna iedereen het wel over eens), zoveel mogelijk honden inzetten voor de fok (ook als er helaas geen stamboek bijzit, en 'kruising' honden die redelijk goed aan de kenmerken voldoen), honden niet al te vaak inzetten en regelmatig vers bloed (vanuit een ander, vergelijkbaar ras bijvoorbeeld) toevoegen. Binnen rassen waar verschillende varieteiten zijn (Belgische herder bijvoorbeeld) weer varieteitskruisingen toestaan. Showeisen ('minimaal 2 * U gehaald' ) afschaffen.Aimee schreef: Wat is volgens jou dan de oplossing voor dit? Ik ben het wel met je eens dat je binnen een bepaalde populatie moet blijven, en dat je op een gegeven moment allemaal familie hebt.
Kees
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
sja als je het zo gaat bekijken ken ik nog een leuke: dat nieuwe bloed is na een poosje ook niet meer nieuw , en het volgende nieuwe bloed ook niet, en dan helemaal op het eind draagt toch iedereen dezelfde achternaam, zoals jij het zegt, dus hoe je het ook went of keert, zoals jij het brengt , dat krijg je toch ook al laat je vers bloed toe want dat is ook een keer opCasey schreef: Maar uiteindelijk krijg je toch genetische depressie- niets aan te doen zolang je geen nieuw bloed toelaat.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- CKS
- Zeer actief
De natuur zorgt zelf ook voor nieuwe genen, soms heb je namelijk een spontane mutatie. Meestal heb je niets aan zo'n mutatie of is hij alleen maar slecht, soms is het een schot in de roos. Door de natuurlijke selectie blijven de goede mutaties bestaan en verdwijnen de slechte. Die veranderingen zijn niet genoeg om de varieteit binnen een kleine populatie in stand te houden maar binnen de honderden miljoenen zeer verschillende honden ter wereld waarschijnlijk wel.Podenji schreef:sja als je het zo gaat bekijken ken ik nog een leuke: dat nieuwe bloed is na een poosje ook niet meer nieuw , en het volgende nieuwe bloed ook niet, en dan helemaal op het eind draagt toch iedereen dezelfde achternaam, zoals jij het zegt, dus hoe je het ook went of keert, zoals jij het brengt , dat krijg je toch ook al laat je vers bloed toe want dat is ook een keer opCasey schreef: Maar uiteindelijk krijg je toch genetische depressie- niets aan te doen zolang je geen nieuw bloed toelaat.
Maar zelfs als dat niet zo zou zijn: als we de problemen met genetische depressie uit kunnen stellen van zeg 5 decennia naar 5 eeuwen is het probleem voor de komende tijd wel opgelost.
Kees
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
je hoeft niet via de RV te fokkenCasey schreef:Stoppen met de extreme raskenmerken (hier is overigens bijna iedereen het wel over eens), zoveel mogelijk honden inzetten voor de fok (ook als er helaas geen stamboek bijzit, en 'kruising' honden die redelijk goed aan de kenmerken voldoen), honden niet al te vaak inzetten en regelmatig vers bloed (vanuit een ander, vergelijkbaar ras bijvoorbeeld) toevoegen. Binnen rassen waar verschillende varieteiten zijn (Belgische herder bijvoorbeeld) weer varieteitskruisingen toestaan. Showeisen ('minimaal 2 * U gehaald' ) afschaffen.Aimee schreef: Wat is volgens jou dan de oplossing voor dit? Ik ben het wel met je eens dat je binnen een bepaalde populatie moet blijven, en dat je op een gegeven moment allemaal familie hebt.
Kees

- CKS
- Zeer actief
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
hoe verklaar je dan die hondenrassen die in hun hoedanigheid al duizenden jaren bestaan en al die jaren al bewust zo gefokt worden? als voorbeeld kan je de basenji nemen bijvoorbeeld, die al jaren zo in de oerwouden van de congo leeft, en denk maar niet dat daar veel andere mensen kwamen met hun hondjes om ze ff in te kruisen .Casey schreef: De natuur zorgt zelf ook voor nieuwe genen, soms heb je namelijk een spontane mutatie. Meestal heb je niets aan zo'n mutatie of is hij alleen maar slecht, soms is het een schot in de roos. Door de natuurlijke selectie blijven de goede mutaties bestaan en verdwijnen de slechte. Die veranderingen zijn niet genoeg om de varieteit binnen een kleine populatie in stand te houden maar binnen de honderden miljoenen zeer verschillende honden ter wereld waarschijnlijk wel.
Maar zelfs als dat niet zo zou zijn: als we de problemen met genetische depressie uit kunnen stellen van zeg 5 decennia naar 5 eeuwen is het probleem voor de komende tijd wel opgelost.
Kees
er zit alleen genetische depressie in de honden van fokkers die niet weten waar ze mee bezig zijn en niet verder kijken dan hun neus lang is, oh en begrijp me niet verkeerd, ik ben er zeker niet op tegen om bij het terugfokken van een ras een ander ras of kruisingen te gebruiken die erop kijken, als het ras daarmee behouden kan worden, maar het is echt niet zo dat over 5 decennia alle rashonden aan genetische depressie zijn uitgestorven ofzo
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
weet ik maar een RV is niet heilig blijkt welCasey schreef:Bij mechelaars worden officieus al veel andere tips die ik genoemd heb gevolgd. Denk jij dat het toeval is dat de mechel een relatief heel gezond ras is?malinois schreef: je hoeft niet via de RV te fokkengebeurd bij de mechelaars ook niet.
Kees

- CKS
- Zeer actief
Van de basenji heb ik geen verstand. maar denk jij nu echt dat als je 200 jaar geleden op het drielandenpunt ging staan, en je naar het zuiden keek, je alleen mechelse herders (of groenendalers, et cetera) zag, naar het noorden Hollandse herders en naar het Oosten Duitse herders? En dat als dat Hollandse herder teefje loops was, de Duitse herder aan de andere kant van de grens dacht 'o nee, die is niet van mijn ras, laat maar lopen?'.Podenji schreef:
hoe verklaar je dan die hondenrassen die in hun hoedanigheid al duizenden jaren bestaan en al die jaren al bewust zo gefokt worden? als voorbeeld kan je de basenji nemen bijvoorbeeld, die al jaren zo in de oerwouden van de congo leeft, en denk maar niet dat daar veel andere mensen kwamen met hun hondjes om ze ff in te kruisen .
Ook ging de selectie nog behoorlijk wat bruter dan nu. Zwakke pups gingen gewoon dood aan alle ziekten die we nu voorkomen middels inentingen et cetera. Een hond die niet voldeed aan de eisen werd weggejaagd of kreeg een kogel door zijn kop. Die situatie is echt niet meer te vergelijken met de situatie nu.
Ik denk dat als je nu zou zien hoe de Basenjis er 300 jaar geleden uitzagen dat je nog aardig zou schrikken- veel gevarieerder dan wat je nu ziet. En dan hebben we het dus alleen nog maar over uiterlijk!
Kees
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
malinois schreef:weet ik maar een RV is niet heilig blijkt welCasey schreef:Bij mechelaars worden officieus al veel andere tips die ik genoemd heb gevolgd. Denk jij dat het toeval is dat de mechel een relatief heel gezond ras is?malinois schreef: je hoeft niet via de RV te fokkengebeurd bij de mechelaars ook niet.
KeesKijk eens op de site van de NVBH hoeveel mechelaarfokkers volgens de regels van de NVBH fokken
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
klopt , betreft die brute selectie en zo gaat het nog steeds in africa omtrent de basenji, maar ik heb het hier niet over 3 landen punten zoals bij de herder wel duidelijk is als je de geschiedenis van deze rassen kent.Casey schreef: Van de basenji heb ik geen verstand. maar denk jij nu echt dat als je 200 jaar geleden op het drielandenpunt ging staan, en je naar het zuiden keek, je alleen mechelse herders (of groenendalers, et cetera) zag, naar het noorden Hollandse herders en naar het Oosten Duitse herders? En dat als dat Hollandse herder teefje loops was, de Duitse herder aan de andere kant van de grens dacht 'o nee, die is niet van mijn ras, laat maar lopen?'.
Ook ging de selectie nog behoorlijk wat bruter dan nu. Zwakke pups gingen gewoon dood aan alle ziekten die we nu voorkomen middels inentingen et cetera. Een hond die niet voldeed aan de eisen werd weggejaagd of kreeg een kogel door zijn kop. Die situatie is echt niet meer te vergelijken met de situatie nu.
Ik denk dat als je nu zou zien hoe de Basenjis er 300 jaar geleden uitzagen dat je nog aardig zou schrikken- veel gevarieerder dan wat je nu ziet. En dan hebben we het dus alleen nog maar over uiterlijk!
Kees
de basenjis kwamen in dezelfde hoedanigheid bij verschillende stammen voor, stammen die totaal geisoleerd van andere stammen leefden het precieze ontstaan van de basenji is dan ook absoluut onduidelijk maar duidelijk is dat de basenji en diverse andere rassen geisoleerd zijn ontstaan, brute selectie was er zeker maar verder dus ook veel lijnteelt waaruit voor mij enkel blijkt dat wanneer je goed selecteerd je een heel gezonde populatie krijgt dmv lijnteelt het enigste wat er toen inderdaad was en nu niet meer is de brute selectie die natuurlijk zeker aan mee geholpen heeft een gezonde populatie te verkrijgen
nogmaals begrijp me niet verkeerd, ik ben het ook helemaal niet helemaal met je oneens maar ik vind het overdreven om te zeggen dat de rashonden over 5 decennia kapot gaan aan wat jij zegt, ik ben vóór vers bloed maar lijnteelt ben ik zeker niet op tegen , nogmaals als je weet wat je doet is beide prima, weet je niet wat je doet of er te ver in doordraaft is het beide gevaarlijk.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Martijn schreef:Je verhaal niet. Jou.Keessie schreef:[En zolang nog hele volksstammen dit verhaal afdoen als 'een mening' of met een.
Wel goed qouten he Martijn
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 02 mei 2007 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik ga even hier op in als je het niet erg vindt.Casey schreef:
Het is namelijk prima mogelijk om binnen de Laekense vers bloed binnen te halen als je dat wil. Er worden namelijk uit Mechelaars af en toe wel eens Laekense geboren, die ook als zodanig geregistreerd worden. Dit zijn dus geen Laekense qua voorouders, maar zij hebben wel een Laekense stamboom. In België weet ik zo'n nest te zitten, en in Frankrijk zijn ze er ook. In Frankrijk weet ik dat ook Mechelaar/Laekense kruisingen zijn gedaan toen dit mocht.
Dus om je genenpoel uit te breiden is het ook nu gewoon mogelijk om dit soort honden te gebruiken, en nog met goedvinden van de RV ook.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Casey schreef:Stoppen met de extreme raskenmerken (hier is overigens bijna iedereen het wel over eens), zoveel mogelijk honden inzetten voor de fok (ook als er helaas geen stamboek bijzit, en 'kruising' honden die redelijk goed aan de kenmerken voldoen), honden niet al te vaak inzetten en regelmatig vers bloed (vanuit een ander, vergelijkbaar ras bijvoorbeeld) toevoegen. Binnen rassen waar verschillende varieteiten zijn (Belgische herder bijvoorbeeld) weer varieteitskruisingen toestaan. Showeisen ('minimaal 2 * U gehaald' ) afschaffen.Aimee schreef: Wat is volgens jou dan de oplossing voor dit? Ik ben het wel met je eens dat je binnen een bepaalde populatie moet blijven, en dat je op een gegeven moment allemaal familie hebt.
Kees
Dan heb je over 3 jaar helemaal geen rassen meer, als je honden gaat toelaten in de fok zonder stamboom
-
Brindlecardi
- Zeer actief