Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat is er toch met Berner Sennens aan de hand?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chiki »

LongFields schreef:
Gaia schreef:
En ik moet zeggen als je een Duitser ziet draven, dan is dat ook wel een lust voor het oog. Alleen groot nadeel, ze draven niet 24 uur per dag! :mrgreen:
Mwah, ik vind het absoluut geen lust voor het oog. Vooral niet als er aan een lijn van een meter of 3 nog een kerel met een bierbuik in camping-smoking hangt, iets wat ik veelvuldig op shows heb gezien. :wink:
:smile:
En dan hebben we het nog niet eens over de aanroepers die langs de ring draven met toeters, rateltjes en piepdingen :N:
Maar nogmaals, iedereen zijn sport ;-)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Pak-de-bal schreef:
LongFields schreef:Ik weet prima dat het niet alleen rozengeur of manenschijn is binnen de showwereld, maar niet alles is vriendjespolitiek of oneerlijk. Uitzonderingen vallen alleen meer op en blijven beter hangen denk ik.
dat in het rood is een hele andere discussie en dat hebben we wel in een ander topic gehad
Dus jij gaat nu bepalen wat ik wel en niet mag schrijven? Als er iemand een ster is in te pas en te onpas off-topic gaan, dan ben jij het wel. :smile:
Pak-de-bal schreef:maar het gaat hier om:

hoever kan je gaan in het "mooie uiterlijk"?
...Ten koste van de vorm en gezondheid van dat ras?

laatst heb ik nog gelezen, dat in het begin van de 20ste eeuw het " in" was, ....om een baby-face hond te hebben,
omdat er veel dames waren , die geen kinderen hadden maar wel zo'n hond wilden hebben,
dus hier op werd gefokt :19:

dat resulteerde in :

grote uitpuilende ogen en korte snuiten ... dus echt op een baby lijkend :eek:

nou, dat is ook niet erg gezond te noemen, :

ademhalingsproblemen en oog-problemen ....maar men vond dat toen erg mooi

en nu gaat het nog altijd door, met zo te fokken : ... u vraagt en wij draaien :roll:
Lekker alles over één kam scheren Pak, zonder dat je ooit op een show geweest bent en alleen afgaand op je eigen bekrompen en zeer gekleurde mening. Kom eens op een show kijken als ik er ook ben, dan leg ik je graag de ins en outs van mijn ras uit. Van andere rassen heb ik geen verstand dus daar wil ik me niet over uitlaten. Zou jij ook eens moeten doen. :roll:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Chiki schreef:
LongFields schreef:
Gaia schreef:
En ik moet zeggen als je een Duitser ziet draven, dan is dat ook wel een lust voor het oog. Alleen groot nadeel, ze draven niet 24 uur per dag! :mrgreen:
Mwah, ik vind het absoluut geen lust voor het oog. Vooral niet als er aan een lijn van een meter of 3 nog een kerel met een bierbuik in camping-smoking hangt, iets wat ik veelvuldig op shows heb gezien. :wink:
:smile:
En dan hebben we het nog niet eens over de aanroepers die langs de ring draven met toeters, rateltjes en piepdingen :N:
Maar nogmaals, iedereen zijn sport ;-)
Dat is inderdaad helemaal het toppunt. Zelfs op Crufts, waar bij ieder ander ras de hond en handler waarvan een double-handler langs de ring zou staan weggestuurd zou worden, was er 1 ring waar flink aan de kant geroepen en gelokt werd. Je kunt wel raden bij welk ras dat was denk ik. :wink:
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gaia »

massam schreef:bij bordercollies straalt het sluipen een en al werklust en fanatisme uit.

ook als je niks van honden weet zie je dat: fanatieke hond zeg! krijg je dan als reactie.

als ik die duitsers zie (en dan gaat het me echt niet om wel of niet gezond) dan schrik ik. ik ken het ras slecht, ben dus leek en zie een hond die naar mijn mening doodziek is en pijn heeft met bewegen.

mijn sam heeft 1x zo gelopen, had toen prostaatontsteking, gruwelijke pijn en kon niet plassen.

zo ziet het eruit alsof ze iets heel erg gespannen hebben waardoor lopen moeilijk wordt.
Mwa, dat vind ik dus niet, maarrrrr

over smaak valt niet te twisten. Met als voorwaarde dat de echte zwaar doorgefokte glijbaanruggen ik dus ook niet mooi meer vind. Te ver, te zwaar.
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

LongFields schreef:
Gaia schreef:Mwa, dit is anders een Duitse Herder uit 1895:

Afbeelding

Kan niet echt zeggen dat die aflopende ruggen iets van de afgelopen tijd is dus.
Ik zie hier geen aflopende rug in, maar alleen een afvallende croupe, dus vanaf het bekken en niet vanaf halverwege de rug al. :wink:
Maar hoever verschilt dat van mijn hond? Die nog recht moest trekken toen? Zoals al gezegd was de hond 6 maanden oud. Mijn hond heeft geen glijbaanrug, maar een zoals jij (en je volgens mij ook gelijk in hebt, kon alleen niet op dat woord komen) het noemt een afvallende croupe.

De gemiddelde leeftijd van dit ras is nog wel 12 jaar. Dat kan ik van een Duitse Dog of een Berner niet zeggen.
Afbeelding
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

LongFields schreef: Kom eens op een show kijken als ik er ook ben, dan leg ik je graag de ins en outs van mijn ras uit. Van andere rassen heb ik geen verstand dus daar wil ik me niet over uitlaten. Zou jij ook eens moeten doen. :roll:
ben best wel eens geweest en vond het een poppenkast
allemaal mensen die met ellebogen werken om hùn hond het beste te doen lijken.

niets voor mij , ik ga ook niet naar modeshows , omdat je weet dat dat niet de draagbare kleding is. :19:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Gaia schreef:
Maar hoever verschilt dat van mijn hond? Die nog recht moest trekken toen? Zoals al gezegd was de hond 6 maanden oud. Mijn hond heeft geen glijbaanrug, maar een zoals jij (en je volgens mij ook gelijk in hebt, kon alleen niet op dat woord komen) het noemt een afvallende croupe.

De gemiddelde leeftijd van dit ras is nog wel 12 jaar. Dat kan ik van een Duitse Dog of een Berner niet zeggen.
Ik heb geen idee, heb namelijk niet op de foto van jouw hond gereageerd verder. :wink:
Wat de gemiddelde leeftijd van de D-H betreft betwijfel ik sterk of die de 12 jaar wel zal halen.
De andere 2 rassen die je erbij haalt zijn voor mijn gevoel toch wel van een heel andere soort, qua hoogte en qua gewicht zijn dat echt grote hondenrassen, terwijl ik de D-H toch eerder als middelgroot zou bestempelen. Niet dat ik het normaal vind dat de gemiddelde leeftijd van willekeurig welk hondenras dan ook rond de 6 a 7 jaar uitkomt hoor.
Pak-de-bal

Afbeelding

.
jeetje dit is mooi, een kleinere kop sowieso en niet zo'n rare rug !
ook hoger op de poten !

dit zal bij de Berner sennens ook anders uit gezien hebben, voeger en nu

en meer een hond-uitstraling , maar misschien ben ik teveel nu op die rug gefocusd , die re hier niet is. :ok:
lijkt mij dat ze meer erfhonden waren vroeger, dan nu?
zo ziet hij er wel uit.
Gaia
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
LongFields schreef: Kom eens op een show kijken als ik er ook ben, dan leg ik je graag de ins en outs van mijn ras uit. Van andere rassen heb ik geen verstand dus daar wil ik me niet over uitlaten. Zou jij ook eens moeten doen. :roll:

niets voor mij , ik ga ook niet naar modeshows , omdat je weet dat dat niet de draagbare kleding is. :19:
Zou ik wel een keer mee mogen? :mann:
Afbeelding
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

Met DH's krijg je alleen maar gezeik(heb er hier voor 2 gehad,en ben nu toch wel 'genezen' van het ras),op medisch gebied gezien. Dit hebben mijn DA en verschillende hondenafrichters mij ook verteld. Mijn DA zegt zelfs dat 8 van de 10 DH's,die bij hem binnenkomen HD hebben,maar dat is eigenlijk ook niet zo gek,met zo een rug lijkt mij. :N:
Doe mij de dan de belgjes maar. :wink:
Afbeelding
Chiki
Zeer actief

De duitse herder is van origine een allround werkhond. In mijn optiek is ie dat nu nog :wink: , vandaar dat ik verder niks heb met de schoonheidslijnen, voor mij is dat een heel ander ras.
Overigens wordt de gemiddelde duitser inderdaad 10 tot 12 jaar :wink: .
Pak-de-bal

Chiki schreef:Maar pakdebal had het over een ouderwetse duitser die sluipt en niet normaal loopt... vandaar dat ik um niet snapte.
met ouderwets bedoelde ik inderdaad , dat het er nu steeds meer uit gaat, die ski-rug , gelukkig :wink:
Gaia
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:

Afbeelding

.
jeetje dit is mooi, een kleinere kop sowieso en niet zo'n rare rug !
ook hoger op de poten !

dit zal bij de Berner sennens ook anders uit gezien hebben, voeger en nu

en meer een hond-uitstraling , maar misschien ben ik teveel nu op die rug gefocusd , die re hier niet is. :ok:
lijkt mij dat ze meer erfhonden waren vroeger, dan nu?
zo ziet hij er wel uit.
Nou vind ik de berner Sennen dus sinds deze eeuw qua uiterlijk hetzelfde gebleven. Ze waren iets ranker misschien. Hier een foto:

Afbeelding

Foto van nu er bij:

Afbeelding

-edit- aanvulling
Laatst gewijzigd door Gaia op 29 mei 2008 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Pak-de-bal schreef:

Dan heb je niet verder gekeken dan je neus lang is. Ik snap wat je bedoelt met poppenkast, maar dit geldt lang niet voor alle rassen die geshowd worden. Je zal het wel niet geloven maar als ik met mijn honden naar een show ga doe ik juist helemaal niks aan de vacht, hooguit een week voor de show gaat er voor het laatst een borstel overheen (áls ik dat al doe) en wassen, haarlakken, fohnen en slabbetjes om tegen het kwijlen doe ik al helemaal niet aan.
Het kan dus echt wel anders hoor, ik laat het je graag een keer zien.
En een modeshow met een hondenshow vergelijken vind ik helemaal iets kortzichtigs. Als jij een hond als een kledingstuk ziet, is er echt iets mis.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Pak-de-bal schreef:
Chiki schreef:Maar pakdebal had het over een ouderwetse duitser die sluipt en niet normaal loopt... vandaar dat ik um niet snapte.
met ouderwets bedoelde ik inderdaad , dat het er nu steeds meer uit gaat, die ski-rug , gelukkig :wink:
Waar baseer je dat op? Er wordt hier juist beweerd dat de (zoals jij het noemt ski-rug) in de kynologische lijnen DH's veel meer voorkomt dan voorheen... :denken:
Laatst gewijzigd door LongFields op 29 mei 2008 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Gaia schreef:
Pak-de-bal schreef:

Zou ik wel een keer mee mogen? :mann:
Ja hoor, natuurlijk. :ok:
Myra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennenhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Myra »

Roelfien schreef:De honden zijn ook lange tijd zeer ongezond geweest. En op dit moment wordt er heel hard aan gewerkt om ze weer gezonder te krijgen. Minder fokken op uiterlijk, maar meer op karakter en gezondheid. Mijn ouders hebben hun hele leven al berners en 1 van de dingen waar ze zich heel veel mee bezig hebben gehouden is de gezondheid van de honden. Want inderdaad, ze zijn aardig wat honden te vroeg kwijt geraakt aan kanker en andere rotziektes. Overigens nooit omdat de hond vals zou zijn. Ze hebben nu eindelijk honden die helemaal vrij van alles lijken te zijn, alles wat er maar te testen was en te rontgen was is gedaan en met 1 hond wordt nu gefokt. Juist vanuit het idee dat de gezondheid van de berner terug moet komen. Daarin worden ze bij gestaan door een groep bernerfokkers, die ook meer gericht zijn op gezondheid en karakter dan op het massieve uiterlijk.
Gisteren zijn de 8 berner pupjes van mijn ouders allemaal naar de kliniek in Utrecht geweest voor bloedtesten op leverkanker / MH en gelukkig zijn die testresultaten allemaal goed. Dus ik kan wel stellen dat er echt alles aan gedaan wordt, zowel vanuit de rasvereniging als vanuit een flinke groep fokkers om de honden weer gezond te krijgen.

Alleen is er nog steeds een groepje grote fokkers, met meer dan 10 honden en minstens 2 nesten constant beschikbaar, tja, daar moet je je berner niet halen. Die honden zijn niet getest, daar is bij de ouders niet naar het verleden gekeken op ziekten en karakterproblemen.
Die onderwerpen hun honden niet aan de karakter test. En dat doen de goede fokkers wel.
Toevallig de pups van Amore en Jimat :wink:
Afbeelding
Groetjes Marije, Ajana en Bear
*Mike en *Myra
Pak-de-bal

LongFields schreef:En een modeshow met een hondenshow vergelijken vind ik helemaal iets kortzichtigs. Als jij een hond als een kledingstuk ziet, is er echt iets mis.
een opgedirkte, geföhnde hond met strik, zie ik hier in het park niet lopen, hoor :wink:

showbizzzzz ....gltter en glatter ! komt dat zien. !

zeg eens eerlijk: als je gaat met je hond, is het toch wel om "gezien te worden"?
anders zou je daar niet aan meedoen., niet erg, als je het vor de lol doet,
maar gaat het serieuzer worden, dan neem je wèl je borstels mee, hoor :wink:
Pak-de-bal

LongFields schreef:
Pak-de-bal schreef:
Waar baseer je dat op? Er wordt hier juist beweerd dat de (zoals jij het noemt ski-rug) in de kynologische lijnen DH's veel meer voorkomt dan voorheen... :denken:
ik dacht dat men daar weer van terug gekomen is, omdat het veels te veel HD problemen gaf
Chiki
Zeer actief

:U:
Beter lezen PdB ...
Pak-de-bal

Gaia schreef:
Afbeelding

Foto van nu er bij:

Afbeelding
leuk wel verschil te zien, inderdaad veel slanker al en toen haden ze veel meer krullen,
dat is er al duidelijk uitgefokt :19:

en die kop , toch ook anders , hoor, veel meer "open"

en ze waren zeker kleiner, oh , wat jammer !!!! .. de oude is meer honds ook !
waren ze hiermee verder gegaan , waren er nu geen problemen geweest misschien :19:
( alhoewel ik ook niet zo van krullen hou, maar goed, )
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Pak-de-bal schreef:
LongFields schreef:En een modeshow met een hondenshow vergelijken vind ik helemaal iets kortzichtigs. Als jij een hond als een kledingstuk ziet, is er echt iets mis.
een opgedirkte, geföhnde hond met strik, zie ik hier in het park niet lopen, hoor :wink:

:smile: :smile: :smile: :smile:
Mag ik even heeeeeeel hard lachen om je Pak?
Je hebt echt heel dringend een cursus lezen nodig, en een bril zonder tunnelvisie.

Je hebt echt geen woord opgenomen van wat ik daarnet schreef. Jij ziet een hondenshow zo bekrompen dat je denkt dat iedereen die daar een hond showt uren en uren met een fohn, shampoo en een borstel in de weer is geweest. Ik schrijf dat dat bij mijn ras dus al absoluut niet opgaat. Als je dat doet, word je accuut de ring uit gestuurd omdat je met een ontplofte Laekense in de ring staat. De vacht is dan niet te beoordelen omdat die ruw en droog moet zijn en niet zacht en pluizig.
Jij bent ooit 1x naar een show geweest, zag waarschijnlijk als eerste hond een Maltezer, Bearded Collie of Bobtail en bent toen vergeten verder te kijken naar al die andere rassen waar men níet uren en uren aan heeft hoeven toiletteren.

Pak-de-bal schreef:zeg eens eerlijk: als je gaat met je hond, is het toch wel om "gezien te worden"?
:smile: :smile: :smile:
Tuurlijk Pak, ik show mijn hondenras pas sinds 2000, ben totaal niet serieus met mijn ras of fokken bezig en wil alleen maar gezien worden.... Yeah right!
Als het showen op Crufts, het winnen van (o.a.) de Winner, Wereldwinner, meerdere Clubmatches van de rasvereniging in Nederland en België, Nederlands Kampioen, Luxemburgs Kampioen, Duits Kampioen, Europasieger en Bundessieger als niet-serieus bestempelt zou kunnen worden, dan heb je gelijk... :smile2:
Misschien zou het dan tijd worden dat ik mijn borstels mee zou nemen, dan zou het misschien eindelijk wat gaan worden met mijn honden. :smile:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Pak-de-bal schreef:
LongFields schreef:
Pak-de-bal schreef:
ik dacht dat men daar weer van terug gekomen is, omdat het veels te veel HD problemen gaf
Je moet gewoon niet denken, dat blijkt maar weer.
Workshopje "conclusies trekken die ergens op gebaseerd zijn" kan geen kwaad.
Gaia
Zeer actief

LongFields schreef:
Pak-de-bal schreef:

:smile: :smile: :smile: :smile:
Mag ik even heeeeeeel hard lachen om je Pak?
Je hebt echt heel dringend een cursus lezen nodig, en een bril zonder tunnelvisie.

Je hebt echt geen woord opgenomen van wat ik daarnet schreef. Jij ziet een hondenshow zo bekrompen dat je denkt dat iedereen die daar een hond showt uren en uren met een fohn, shampoo en een borstel in de weer is geweest. Ik schrijf dat dat bij mijn ras dus al absoluut niet opgaat. Als je dat doet, word je accuut de ring uit gestuurd omdat je met een ontplofte Laekense in de ring staat. De vacht is dan niet te beoordelen omdat die ruw en droog moet zijn en niet zacht en pluizig.
Jij bent ooit 1x naar een show geweest, zag waarschijnlijk als eerste hond een Maltezer, Bearded Collie of Bobtail en bent toen vergeten verder te kijken naar al die andere rassen waar men níet uren en uren aan heeft hoeven toiletteren.

Pak-de-bal schreef:zeg eens eerlijk: als je gaat met je hond, is het toch wel om "gezien te worden"?
:smile: :smile: :smile:
Tuurlijk Pak, ik show mijn hondenras pas sinds 2000, ben totaal niet serieus met mijn ras of fokken bezig en wil alleen maar gezien worden.... Yeah right!
Als het showen op Crufts, het winnen van (o.a.) de Winner, Wereldwinner, meerdere Clubmatches van de rasvereniging in Nederland en België, Nederlands Kampioen, Luxemburgs Kampioen, Duits Kampioen, Europasieger en Bundessieger als niet-serieus bestempelt zou kunnen worden, dan heb je gelijk... :smile2:
Misschien zou het dan tijd worden dat ik mijn borstels mee zou nemen, dan zou het misschien eindelijk wat gaan worden met mijn honden. :smile:
Oh dat was niet het doel van showen? :mrgreen: *rent snel weg*

mensen ik hou het voor gezien, heb het geprobeert ok?
Afbeelding
Myra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennenhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Myra »

Pak-de-bal schreef:
Gaia schreef:
Afbeelding

Foto van nu er bij:

Afbeelding
leuk wel verschil te zien, inderdaad veel slanker al en toen haden ze veel meer krullen,
dat is er al duidelijk uitgefokt :19:

en die kop , toch ook anders , hoor, veel meer "open"

en ze waren zeker kleiner, oh , wat jammer !!!! .. de oude is meer honds ook !
waren ze hiermee verder gegaan , waren er nu geen problemen geweest misschien :19:
( alhoewel ik ook niet zo van krullen hou, maar goed, )
Krullen is er zeker niet uit gefokt hoor, heb hier ook zo´n krullebol en op de shows kom je ze ook nog tegen
Afbeelding
Groetjes Marije, Ajana en Bear
*Mike en *Myra
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

jelle schreef:De Berner is helaas een buitengewoon ongezond ras. De gemiddelde leeftijd ligt ook heel erg laag. Er zitten veel ernstige erfelijke aandoeningen in het ras. ADHD hoort daar dan weer niet typisch bij volgens mij, heb ik althans nog nooit van gehoord.
Een werkcollega verloor haar 3-jarige Berner Sennenreu (met stamboom) op een leeftijd van 3 jaar aan een hartaderbreuk.

Onze DA beweert dat de gemiddelde leeftijd van een Berner wereldwijd op 4 jaar ligt.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Neeltje schreef:
*Linda* schreef:
Neeltje schreef:
*Linda* schreef: Als jij zo om gezondheid geeft, had je in ieder geval niet een van de meest trieste rassen in huis moeten halen die er rond lopen. Dan kun je nog zo'n pak geld voor neerleggen, dat hele ras is verpest. Juist, door de fokkers, die het allemaal zo goed menen maar wel hielenlikkend de neuzen eruit fokken voor de keurmeester.
Als je andere berichten van mij zou hebben gelezen, zou je weten dat als ik 8 jaar geleden had geweten wat ik nu weet dat het ras in 40 jaar zo achteruit is gegaan, ik nooit een Franse Bulldog had aangeschaft.

Je laatste opmerking vind ik te denigrerend om er ook maar op in te gaan.
Je had je in je aanschaf kunnen verdiepen :19: Nu hamer je er bij een ander op dat ze op de ouders en voorouders moeten letten en hoe belangrijk een goede fokker is. Nu is dat normaal gesproken zeker van toepassing alleen bij bepaalde rassen heeft dit geen enkele toegevoegde waarde. Die zijn verpest en dat heeft toch echt alles te maken met het fokbeleid, wat voor veel rassen te walgelijk voor woorden is....
Waar baseer je dat op dat ik dat niet zou hebben gedaan? Waar baseer je op dat alle honden van de fokker waar ik Tirsa heb gekocht dezelfde aandoening zouden hebben? En dat de fokker waar ik gekocht heb, geen goede fokker zou zijn? Ik neem aan dat zeer slechte fokkers geen grote tentoonstellingen zouden organiseren zoals die in Eindhoven? En dat deze fokker zo netjes is, dat die in Eindhoven niet zelf met honden showt om vriendjes politiek te voorkomen? Spreek niet over mensen die je niet persoonlijk kent.
Ik heb het niet over jouw honden persoonlijk. Er zíjn gewoon geen gezonde Franse bulldoggen meer :19: Engelse trouwens ook niet en de Amerikaanse gaan ook alweer hard achteruit met dat extreme bully-gefok. En als je, als fokker zijnde, mee wilt draaien, zul je toch echt naar de keuring moeten, tja, en daar regeert de keurmeester. En wat die allemaal wil zien? Geen gezonde honden in ieder geval, anders was het met het ras wel anders gesteld geweest. Gewoon, even de feiten op een rijtje. Ik snap uberhaupt iemand niet die fokt met zo'n ongezond ras :19: Ik heb ooit eens op een site een vergelijking gezien van een profiel van, in dat geval, een ouderwetse Engelse Bulldog en een profiel van een bulldog van de laatste jaren. The Crippled fighter stond eronder. Hoe treffend omschreven...
*Linda*
Zeer actief

Gaia schreef:Bedoelen jullie deze?

Afbeelding
ZAMP VOM THERMODOS

Ik kan dit namelijk niet echt een brakke hond noemen hoor.
En ik dus wel :19:
*Linda*
Zeer actief

Gaia schreef:
Chiki schreef:
massam schreef:
Gaia schreef: Klopt, was nooit de bedoeling, maar het klopt wel wat je zegt.
is het ook echt ergens goed voor of is er echt ooit iemand geweest die geroepen heeft dat dat mooi was en is dat daarna zo gegroeid?
De kenners beweren het anatomisch gezien beter bij de hond past, omdat een duitser moet kunnen draven... Het zgn "in stand zetten" (het strekken van 1 achterpoot) moet de rugbelijning beter doen laten uitkomen.
In mijn opinie is men in de schoonheidslijn doorgeslagen naar de verkeerde kant, maar das mijn bescheiden mening :wink: .
Maar wat is in godsnaam daar het nut van? Een hond heeft stap, draf en galop. Waarom moet een Duitser dan weer zo gefokt worden dat hij beter kan draven? Het enige wat ik kan bedenken is handig voor naast de fiets, verder niet :roll: Ik vind de Duitse herder glijbanenruggen een prachtig voorbeeld van hoe een mens kan lopen prieken met een ras. Echt zó gehandicapt ziet het er uit...
*Linda*
Zeer actief

Chiki schreef:
Pak-de-bal schreef:
Chiki schreef:De kenners beweren het anatomisch gezien beter bij de hond past, omdat een duitser moet kunnen draven... Het zgn "in stand zetten" (het strekken van 1 achterpoot) moet de rugbelijning beter doen laten uitkomen.
In mijn opinie is men in de schoonheidslijn doorgeslagen naar de verkeerde kant, maar das mijn bescheiden mening :wink: .
en wie zijn die "kenners" dan :denken:

ik heb nog nooit een ouderwetse duitse herder goed zien lopen
ze sluipen daardoopr meer en belasten meer hun heupgewrichten.

staat alleen misschien mooi op zo'n foto, met 1 poot achteruit, maar is niet "gezond" te noemen.
Die kenners dat zijn de mensen die gaan over de showlijnen. Keurmeester, fokkers en liefhebbers.
Kijk, en zo'n opmerking vind ik dus eng. Die zg. kenners, zijn wel met zijn allen massaal doorgeslagen en kijk eens naar het resultaat. Het zíet er toch niet uit? Kenners zijn in mijn ogen de mensen die vroeger werkten met de honden en de gezondheid van een ras voor alles op nummer 1 hebben gezet. Die gedachtengang is onderbroken door het showen, met fokt wat de keurmeesters willen zien, de rasberschrijving wordt hierbij schrikbarend vaak vergeten. En nee, dit geldt niet voor alle rassen, maar toch wel voor een flink aantal en dan met name bij de doggengroep en herders :19:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”