De ODH is gewoon een duitse herder, maar dan langharig. De rechtere ruggen en betere gezondheidsbla bla is een heel handig verkooppraatje, verzonnen door slimme fokkers, een ODH pup brengt nl het dubbele opWhitefang87 schreef:Hoezo fabeltjes? de oud duitse herder heeft toch ook een rechtere rug?jidde schreef:tja zolang de ODH liefhebbers nog steed fabeltjes verkopen, blijf ik erop in springenMireillevdw schreef: Het deel heb over Oudduitsers heb ik al eerder voor je gequote, maar ik blijf niet aan de gang.....![]()
![]()
Wat is jou visie dan, dat ze dezelfde opa hebben?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kromme rug
Moderator: moderatorteam
- Chiki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
- Aantal honden: 2
- Joera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
- Chiki
- Zeer actief
.Whitefang87 schreef:dus nu opeens heeft de ODH de zelfde rug als een DH?
Niks nie opeens, een odh is gewoon een duitse herder, maar de diversiteit in het ras is groot. Er zijn veel duitsers zonder de befaamde rug. Daarnaast zou je ws schrikken als de gemiddelde odh in de zgn stand gezet zou worden, hoeveel er ook DE rug hebben
- Joera
- Zeer actief
ja daar wil ik dan wel eens fotos van zienChiki schreef:.Whitefang87 schreef:dus nu opeens heeft de ODH de zelfde rug als een DH?
Niks nie opeens, een odh is gewoon een duitse herder, maar de diversiteit in het ras is groot. Er zijn veel duitsers zonder de befaamde rug. Daarnaast zou je ws schrikken als de gemiddelde odh in de zgn stand gezet zou worden, hoeveel er ook DE rug hebben

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
- Chiki
- Zeer actief
Ik heb geen langhaar, dus kan ze niet voor je makenWhitefang87 schreef:ja daar wil ik dan wel eens fotos van zienChiki schreef:.Whitefang87 schreef:dus nu opeens heeft de ODH de zelfde rug als een DH?
-
jidde
- Joera
- Zeer actief
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
De liefhebbers van de ODH willen een hond met een rechte rug. Zolang er teruggegrepen wordt op oude bloedlijnen zal dat ook prima lukken, kijk maar naar de DH uit werklijnen. Ook bij de showgefokte Dh's zijn er wel honden met een minder kromme rug. als deze dan ook toevallig langhaar is, wordt hij soms ingezet bij de ODH-fokkerij en hoeveel dat "soms" is weet ik niet. Want als je wat stambomen bekijkt op internet van ODH vind je toch erg regelmatig moderne show-Duitsers met de verfoeide kromme rug. Nu vraag ik me af of je straks bij de ODH dan niet meer honden met een krommere rug krijgt dan men zou willen. Deze honden uit showlijnen hebben mogelijk wel de genen voor de rondere rug en dieper gehoekte achterhanden en zullen dat mogelijk aan hun nazaten doorgeven, zeker als er ODH's gepaard worden die beide als groot- of overgrootouders de moderne Duitser met zijn "kromme" rug hebben..
Chiki schreef
Ik zal op de komende jongehondendag in Almelo (over 1 a 2 maanden) eens kijken of ik de honden niet alleen in de ring, maar ook buiten de ring kan fotograferen om het verschil te tonen.
Wel ben ik van mening dat het gangwerk van veel Duitse herders uit showlijnen zeker van achteren gezien bedroevend is. Ik wil daar ook proberen eens filmpjes van te maken.
Chiki schreef
Ik ben op de ODH-dag in Holten geweest en daar waren inderdaad honden, die je aardig in stand met krommer rug zou kunnen zetten. Er waren ook honden bij met een prachtige belijning, maar die komt bij de "echte" Duitse herder ook zeker nog voor.Niks nie opeens, een odh is gewoon een duitse herder, maar de diversiteit in het ras is groot. Er zijn veel duitsers zonder de befaamde rug. Daarnaast zou je ws schrikken als de gemiddelde odh in de zgn stand gezet zou worden, hoeveel er ook DE rug hebben
Ik zal op de komende jongehondendag in Almelo (over 1 a 2 maanden) eens kijken of ik de honden niet alleen in de ring, maar ook buiten de ring kan fotograferen om het verschil te tonen.
Wel ben ik van mening dat het gangwerk van veel Duitse herders uit showlijnen zeker van achteren gezien bedroevend is. Ik wil daar ook proberen eens filmpjes van te maken.
-
jidde
-
jidde
Zolang er nestgenoten van Noah verkocht worden aan de ODH vereniging, weet ik genoegElmar schreef:De liefhebbers van de ODH willen een hond met een rechte rug. Zolang er teruggegrepen wordt op oude bloedlijnen zal dat ook prima lukken, kijk maar naar de DH uit werklijnen. Ook bij de showgefokte Dh's zijn er wel honden met een minder kromme rug. als deze dan ook toevallig langhaar is, wordt hij soms ingezet bij de ODH-fokkerij en hoeveel dat "soms" is weet ik niet. Want als je wat stambomen bekijkt op internet van ODH vind je toch erg regelmatig moderne show-Duitsers met de verfoeide kromme rug. Nu vraag ik me af of je straks bij de ODH dan niet meer honden met een krommere rug krijgt dan men zou willen. Deze honden uit showlijnen hebben mogelijk wel de genen voor de rondere rug en dieper gehoekte achterhanden en zullen dat mogelijk aan hun nazaten doorgeven, zeker als er ODH's gepaard worden die beide als groot- of overgrootouders de moderne Duitser met zijn "kromme" rug hebben..
Chiki schreefIk ben op de ODH-dag in Holten geweest en daar waren inderdaad honden, die je aardig in stand met krommer rug zou kunnen zetten. Er waren ook honden bij met een prachtige belijning, maar die komt bij de "echte" Duitse herder ook zeker nog voor.Niks nie opeens, een odh is gewoon een duitse herder, maar de diversiteit in het ras is groot. Er zijn veel duitsers zonder de befaamde rug. Daarnaast zou je ws schrikken als de gemiddelde odh in de zgn stand gezet zou worden, hoeveel er ook DE rug hebben
- Chiki
- Zeer actief
Die beroerde achterhand hier heel duidelijk te zienHayley84 schreef:
vanaf minuut 07:15 kun je "genieten" van de DH
ik zal eens kijken of ik een filmpje kan maken van mijn eigen duitsers, werklijn, griezelig snel, lichtvoetig en door de kynologenliefhebbers verfoeid en beschimpt als verkapte mechelaar
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind de geloofwaardigheid van de ODH dus echt minder worden met deze manier van fokken.
Er waren kennels die al jaren fokten met honden van voor de "modernisering" van de Duitse herder. Als je dan een bepaald doel voor ogen hebt, verwoord in de raspunten, met oa een rechte rug, houd je dan ook aan dat principe en zoek je fokpartners dan uit lijnen die dat hebben en voeg niet het bloed van de moderne show-Duitser toe. Dan is het voor mij niet meer geloofwaardig.
Op sommige Duitse sites van de ODH vind ik stambomen met vele generaties honden, waar ik nooit van gehoord heb. Zijn jarenlang als aparte groep gefokt met een bepaald beeld voor ogen. Om dit nu als een apart ras te bestempelen gaat mij te ver, maar ik zie dit als een "ras" binnen een ras en dan ben je trouw aan je fokprincipes. En met het huidige beleid met infokken van de showduitsers ben je dat niet meer in mijn ogen.
Er waren kennels die al jaren fokten met honden van voor de "modernisering" van de Duitse herder. Als je dan een bepaald doel voor ogen hebt, verwoord in de raspunten, met oa een rechte rug, houd je dan ook aan dat principe en zoek je fokpartners dan uit lijnen die dat hebben en voeg niet het bloed van de moderne show-Duitser toe. Dan is het voor mij niet meer geloofwaardig.
Op sommige Duitse sites van de ODH vind ik stambomen met vele generaties honden, waar ik nooit van gehoord heb. Zijn jarenlang als aparte groep gefokt met een bepaald beeld voor ogen. Om dit nu als een apart ras te bestempelen gaat mij te ver, maar ik zie dit als een "ras" binnen een ras en dan ben je trouw aan je fokprincipes. En met het huidige beleid met infokken van de showduitsers ben je dat niet meer in mijn ogen.
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Daar ben ik wel benieuwd naar en mogelijk ook een beetje de namen van de voorouders van je honden.Chiki schreef:Die beroerde achterhand hier heel duidelijk te zienHayley84 schreef:
vanaf minuut 07:15 kun je "genieten" van de DH...
ik zal eens kijken of ik een filmpje kan maken van mijn eigen duitsers, werklijn, griezelig snel, lichtvoetig en door de kynologenliefhebbers verfoeid en beschimpt als verkapte mechelaar
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
maar Wendy wat wil VZH en IPO I nu zeggen dan... ook dat kan een ODH met gemak halen... als een hond dat nog niet kan halen op eigen pakwerker of eigen vereniging dan vraag ik me af wat je met zo'n hond doet...jidde schreef:Tja tis wel een feit. Ze hoeven geen VZH. UV, IPO1 en een G gehaald te hebben. Ook kosten ze denk ik 100-200 euro meer, aanschaf van een pup. En dat ze een rechtere rug hebben, wie zegt dat het zo is? De fokkers? Hoe onderbouwen zij dat?Whitefang87 schreef:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Chiki
- Zeer actief
Je krijgt een pbElmar schreef:Daar ben ik wel benieuwd naar en mogelijk ook een beetje de namen van de voorouders van je honden.Chiki schreef:Die beroerde achterhand hier heel duidelijk te zienHayley84 schreef:
vanaf minuut 07:15 kun je "genieten" van de DH...
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Nou, dan gooi ik die van mij er nog maar eens in, het geel is echt geel en mét een zwart dekje én een rechte rug:massam schreef:inderdaad. ik vind het een enorm snoepie en helemaal top, maar een duitse herder moet voor mij geel zijn met een zwart dekje zoals nanna's zwart wit foto.
en dan moet het geel ook nog echt geel zijn enzo dus we zijn er zomaar niet

en dan speciaal voor Marc ook nog de echte duitse herderuitstraling (althans dat vind ik, maar ben niet helemaal objectief natuurlijk

én karakter PH1 434.5 CL:

Laatst gewijzigd door Budkes op 03 sep 2008 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

- Mireillevdw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder
- Contacteer:
Dat wordt anders wel als fokfout gezien bij een ODH.alm@ schreef:Ik heb er ook niet zoveel verstand van hoor maar ik loop hier regelmatig met iemand die 3 odh heeft. Alle 3 met aflopende rug en zwabberende achterhandWhitefang87 schreef:dus nu opeens heeft de ODH de zelfde rug als een DH?
http://members.home.nl/oudduitseherder/pagina%204.htm
Imke: moeder van onze pup

Xantas, de andere teef van de fokker waar onze Haakon vandaan komt:

De papa van Haakon (Indy-links) samen met de andere ODH (waar overigens niet mee wordt gefokt)

Ik wordt echt een beetje moe van elke keer dat gezeur over een ODH. Dat gelul over karakterzwakke honden........
Karakterzwakke honden worden gediskwalificeerd! Als je naar de rasstandaard van een ODH had gekeken, had je dat ook geweten!
http://nl.adrv.eu/Start/oben.htm
Je zult dan ook vast ook nog nooit bij een ODH show geweest zijn...... Pfff, wat een karakterzwakke honden daar!!!!
En het zijn ook steeds weer dezelfde mensen die erover beginnen.
Laat iedereen toch gewoon houden van zijn of haar ras en als ik er meer voor wil betalen, is dat mijn zaak. (hoewel hier vaak prijzen worden genoemd die ik niet heb betaald voor Haakon)
Het is gewoon zo logisch dat een ODH, DH's als voorouders hebben. Een ODH ontstaat namelijk door een LSH x LSH DH.
Dan heb je de 1ste generatie ODH's.
Er staat een heel stuk hierover op dit forum.

http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Ik heb ook geen idee waar ze vandaan komen en of ze wel een stamboom hebbenMireillevdw schreef:Dat wordt anders wel als fokfout gezien bij een ODH.alm@ schreef:Ik heb er ook niet zoveel verstand van hoor maar ik loop hier regelmatig met iemand die 3 odh heeft. Alle 3 met aflopende rug en zwabberende achterhandWhitefang87 schreef:dus nu opeens heeft de ODH de zelfde rug als een DH?![]()

- Joera
- Zeer actief
Mireillevdw schreef:Dat wordt anders wel als fokfout gezien bij een ODH.alm@ schreef:Ik heb er ook niet zoveel verstand van hoor maar ik loop hier regelmatig met iemand die 3 odh heeft. Alle 3 met aflopende rug en zwabberende achterhandWhitefang87 schreef:dus nu opeens heeft de ODH de zelfde rug als een DH?![]()
De papa van Haakon (Indy-links) samen met de andere ODH (waar overigens niet mee wordt gefokt)
Ik wordt echt een beetje moe van elke keer dat gezeur over een ODH. Dat gelul over karakterzwakke honden........![]()
Karakterzwakke honden worden gediskwalificeerd! Als je naar de rasstandaard van een ODH had gekeken, had je dat ook geweten!
Je zult dan ook vast ook nog nooit bij een ODH show geweest zijn...... Pfff, wat een karakterzwakke honden daar!!!!![]()
Laat iedereen toch gewoon houden van zijn of haar ras en als ik er meer voor wil betalen, is dat mijn zaak. (hoewel hier vaak prijzen worden genoemd die ik niet heb betaald voor Haakon)
Het is gewoon zo logisch dat een ODH, DH's als voorouders hebben. Een ODH ontstaat namelijk door een LSH x LSH DH.

- Chiki
- Zeer actief
Mireillevdw schreef:Dat wordt anders wel als fokfout gezien bij een ODH.alm@ schreef:Ik heb er ook niet zoveel verstand van hoor maar ik loop hier regelmatig met iemand die 3 odh heeft. Alle 3 met aflopende rug en zwabberende achterhandWhitefang87 schreef:dus nu opeens heeft de ODH de zelfde rug als een DH?![]()
Ik wordt echt een beetje moe van elke keer dat gezeur over een ODH. Dat gelul over karakterzwakke honden........![]()
Je zult dan ook vast ook nog nooit bij een ODH show geweest zijn...... Pfff, wat een karakterzwakke honden daar!!!!![]()
Je hoeft je niet gelijk zo aangevallen te voelen, het gaat gewoon over feiten hier. Ik vind ut prima dat men een eigen ras er van maakt, ieder zijn meug, maar hang daar gaan fabeltjes aan vast, dat is wat ik bedoelde.
En je hebt het over diskwalificeren, in welke context bedoel je dat?
Verder in mijn ogen geen problemen, maar ik heb het idee dat veel odh eigenaren zich zand inde ogen laten strooien door praatjes die gewoon nergens op slaan (rechte ruggen, betere karakters
edit: bovenstaande foto's zijn geen standfoto's en een langharige dh krijgt gewoon een stamboom van de rvb
- Joera
- Zeer actief
-
Addy
Ik ben het helemaal met je eensInge O schreef:ik vind het om bij te huilen, maar dat vind ik met alle kenmerken die een belemmering vormen voor normaal hondengedrag of -beweging.
dat ik er zo zwaar aan til heeft er nog minder mee te maken dat het voor al die honden zo'n ramp zou zijn, maar dat wij als mensen het zover hebben gebracht dat we verknoeide dieren leuker/beter vinden dan normale.
- Joera
- Zeer actief
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
de kleuren in ieder geval wel.Ellen. schreef:Ik denk dat jij dit wel een mooie hond vind, ik kan het ook goed fout hebben hoormassam schreef:inderdaad. ik vind het een enorm snoepie en helemaal top, maar een duitse herder moet voor mij geel zijn met een zwart dekje zoals nanna's zwart wit foto.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
Budkes schreef:Nou, dan gooi ik die van mij er nog maar eens in, het geel is echt geel en mét een zwart dekje én een rechte rug:massam schreef:inderdaad. ik vind het een enorm snoepie en helemaal top, maar een duitse herder moet voor mij geel zijn met een zwart dekje zoals nanna's zwart wit foto.
en dan speciaal voor Marc ook nog de echte duitse herderuitstraling (althans dat vind ik, maar ben niet helemaal objectief natuurlijk:
én karakter PH1 434.5 CL:

-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Hou me te goede: maar mijn DH werklijn heeft ook geen VZH, UV, IPO1 gehaald. Wel tweemaal ZG op een show en een HD test (-C).jidde schreef:Tja tis wel een feit. Ze hoeven geen VZH. UV, IPO1 en een G gehaald te hebben. Ook kosten ze denk ik 100-200 euro meer, aanschaf van een pup. En dat ze een rechtere rug hebben, wie zegt dat het zo is? De fokkers? Hoe onderbouwen zij dat?Whitefang87 schreef:
Toch lopen er 46 pups van haar rond en als haar eigenaar niet was overleden hadden dat er dit jaar zeker 10 meer geweest (en het jaar erop en daarop en etc). Allemaal met stamboom via de RV.
En ik ken veel meer teven die nooit iets anders gedaan hebben dan: twee showtjes en de eerste dekking bij 16 maanden.
Zowel Kyno als werk trouwens.
Dus die verplichtingen zullen wel niet zo erg verplicht zijn.