Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

KI met gekoeld sperma

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Scooby schreef:
Essy schreef:
Scooby schreef:
sirene schreef:Juist bij een ras als de DD zou ik het gebruik van sperma van overleden reuen toejuichen. Reuen die gewoon gezond oud zijn geworden en geen erfelijke aandoeningen hadden of vererfden.
Eerst maar eens zorgen dat de honden op een normale manier de 9 of 11 jr halen en dan weer terug naar gezonde levende honden.
:ok:
Vind jij het een goed idee om dat te doen door sperma van dode doggen te gebruiken Karen?

En hoe zou je dat praktisch dan doen? Wat vries je dan in? Sperma van kampioenen waar er tegen die tijd al tich nakomlingen van rond lopen?
Of wat dan wel. Ik denk niet dat mensen na jaren nakomelingen willen van een of andere onbekende dog die toevallig 11 is geworden.
Lees die laatste zin van Sonja haar bericht nog eens goed door.
Dat krijg je niet voor elkaar met KI van dode reuen.
Dat is niet realistisch, niet haalbaar en volgens mij ook niet de manier.

Als je zaad zou gebruiken van een reu die 11 is geworden en maar 1x gedekt heeft of nog nooit, dan kun je net zo goed na zijn dood met omslachtige KI erachter komen dat ie een hoop rottigheid vererft. En je hebt ook te maken met de huidige teef. Alleen een oude reu heb je niks aan.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Hanneke2 schreef:
sirene schreef:
Hanneke2 schreef:
Ik heb nul ervaring of kennis van 'echt' fokken, maar is jouw ervaring echt dat een loopse teef niet selectief is? Ik zie alleen de loopse vriendinnen van mijn honden, en die zijn eigenlijk stuk voor stuk heel erg van 'die wel, en die dus echt niet'. <knip>

Ik heb er geen verstand van, maar wat ik om me heen zie, is selectieve partnerkeuze.
Dat is dus het verschil met een hoogloopse teef en een teef die jij ziet. Als ze hoogloops zijn is iedere reu goed. Als er maar gedekt wordt.
Het is echt een uitzondering als een teef een reu niet moet hoor bij de meeste rassen.
Okee.... dus in een natuurlijker situatie zou een teef al lang en breed op haar gemakje haar favo reu hebben uitgezocht voor ze op het hoogtepunt van haar loopsheid is. Ik kan effe geen beter voorbeeld verzinnen, maar als jij morgen een nieuwe winterjas gaat uitzoeken en je kan eventueel overmorgen nog verder zoeken, koop je uiteindelijk helemaal de jas die je wilt hebben. Als jij pas een jas mag gaan kopen als het 30 graden vriest en je loopt te bibberen in je hempie, zal het je een rotzorg wezen wat hij kost en dat je straal voor paal loopt. Jas is jas. En als jij ligt te creperen van de pijn met een zenuwontsteking in je kaak, ga je ook niet meer op je gemakje een goeie tandarts uitzoeken. Als je complete voorpui eruit gewaaid is, ga je geen 4 offertes opvragen voor een reparatie. Dan pak je de eerste die je kan googlen.

Dus... teven zijn van nature selectief in partnerkeuze, maar partnerkeuze vindt plaats in de eerste stadia van de loopsheid of daarvoor. Als er tijdens het hoogtepunt van de loopsheid maar 1 reu voorhanden is, is het vergelijkbaar met een scheur in je waterleiding, en terwijl je tot je enkels in het water staat zal het je complete hemaworst zijn of je niet de beste loodgieter uit de buurt krijgt, je moet *NU* een loodgieter.

Eens?
Nee, als teven niet hoogloops zijn worden reuen gewoon afgesnauwd. Ook de reu van hun keuze als ze die al hebben.
Het hebben van een echt voorkeur of afkeer komt echt maar voor bij heel weinig teven hoor. Als een teef hoogloops is, is alles goed. Ook 3 verschillende reuen op één dag als je ze de kans geeft.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Essy schreef:
Scooby schreef:
Essy schreef:Er is bij ons geen kleine populatie. En KI om overleden honden te gebruiken vind ik geen oplossing.
Nee, dat klopt. Maar we hebben wel een vreselijk on gezond ras.
En hoe stel je je het realistisch gezien dan voor om nu een database aan te leggen met matige honden die misschien 10 of 11 gaan worden?
Waarom zouden doggen die oud worden gelijk matige honden zijn? Het lijkt mij dat er zat goede doggen rondlopen waar nu niet mee gefokt wordt, maar die wel elf jaar oud worden?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:Als je zaad zou gebruiken van een reu die 11 is geworden en maar 1x gedekt heeft of nog nooit, dan kun je net zo goed na zijn dood met omslachtige KI erachter komen dat ie een hoop rottigheid vererft. En je hebt ook te maken met de huidige teef. Alleen een oude reu heb je niks aan.
Als een dog elf jaar wordt, lijkt het mij dat hij in elk geval een hele hoop rottigheid die iedere fokker graag uit het ras wil hebben, niet bij zich draagt?
En natuurlijk heb je ook te maken met de teef, alleen daarbij kun je moeilijk wachten tot ze elf is en je moet ergens beginnen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:
Dat krijg je niet voor elkaar met KI van dode reuen.
Dat is niet realistisch, niet haalbaar en volgens mij ook niet de manier.

Als je zaad zou gebruiken van een reu die 11 is geworden en maar 1x gedekt heeft of nog nooit, dan kun je net zo goed na zijn dood met omslachtige KI erachter komen dat ie een hoop rottigheid vererft. En je hebt ook te maken met de huidige teef. Alleen een oude reu heb je niks aan.
Ja, je moet ergens beginnen. Oudere teven inzetten is bij de DD al nauwelijks haalbaar. Met 2 zijn ze net volwassen en met 5 zijn ze bejaard.

Ook aan mijn idee zitten haken en ogen maar die (dode) reu die plots dus een hoop rottigheid blijkt te vererven (in combinatie met die teef!) is dan dus wel met mate ingezet. Het leed is dan te overzien.
Met een levende reu van welke leeftijd dan ook loop je het zelfde risico + het risico dat die reu dus niet eens de 5 haalt, en dat hij al meerdere malen ingezet is.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Essy

Zoie schreef:
Essy schreef:[Dus idealen zijn allemaal leuk. De praktijk is dat je genadeloos wordt afgemaakt wanneer je geen mooie dog met veel wit fokt (die misschien de 4 nog niet haalt).
is het echt zo treurig dat uiterlijk boven alles gaat ?
Bij mij niet. Maar ik ben niet voor niets uitgemaakt voor flutfokker.
Ik heb zelfs e-mails gekregen hoe ik het in mijn hoofd haalde een nest geboren te laten worden waar recessief geel in zat.

Overigens moet een harlekijn volgens de rasstandaard een wit front hebben. Dat kan door een dog te nemen met een mutatie (SINE insertion) op het MITF-M gen. Of twee doggen die geen mutatie hebben op dat gen maar 2x een langere LP op dat gen hebben (ook wel bekend als s^i of irisch). Als je bij die laatste mogelijkheid ook nog harlekijn x harlekijn gaat kruisen, dan krijg je vaak levensvatbare dubble merle's maar met allerlei medische ellende. Dit is de gangbare manier van fokken in de USA.
Volgens de amerikaanse RV is die laatste mogelijkheid de enige juiste manier om 'true breeding show marked' harlekijnen te fokken.
De andere manier is echter beter (medisch gezien). Alleen is er bijna geen enkele fokker die dat weet. Laat staan dat ie weet wat zijn eigen hond draagt m.b.t dat gen. De eerste mogelijkheid is nl. lethaal in homozygote vorm (dit is nog nergens gepubliceerd, maar volgens mij is dat 100% het geval). Die SINE insertion met dubbel merle, ben ik ook nog nooit tegengekomenen moet dus ook lethaal zijn (is ook nog nooit gepubliceerd).

Zelf heb ik gefokt met een dog zonder SINE insertions en maar een ervan had een langer LP. Op zich ook al een reducering van het risico.
Maar mijn teef is dus wel een teef zonder het gewenste witte front, maar overal pigment.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Essy schreef:[Maar mijn teef is dus wel een teef zonder het gewenste witte front, maar overal pigment.
als je het niet erg vindt snap ik er niets van :mrgreen: Maar dat witte front zou mij iig niks uitmaken.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:
Zoie schreef:
Essy schreef:[Dus idealen zijn allemaal leuk. De praktijk is dat je genadeloos wordt afgemaakt wanneer je geen mooie dog met veel wit fokt (die misschien de 4 nog niet haalt).
is het echt zo treurig dat uiterlijk boven alles gaat ?
Bij mij niet. Maar ik ben niet voor niets uitgemaakt voor flutfokker.
Ik heb zelfs e-mails gekregen hoe ik het in mijn hoofd haalde een nest geboren te laten worden waar recessief geel in zat.

Overigens moet een harlekijn volgens de rasstandaard een wit front hebben. Dat kan door een dog te nemen met een mutatie (SINE insertion) op het MITF-M gen. Of twee doggen die geen mutatie hebben op dat gen maar 2x een langere LP op dat gen hebben (ook wel bekend als s^i of irisch). Als je bij die laatste mogelijkheid ook nog harlekijn x harlekijn gaat kruisen, dan krijg je vaak levensvatbare dubble merle's maar met allerlei medische ellende. Dit is de gangbare manier van fokken in de USA.
Volgens de amerikaanse RV is die laatste mogelijkheid de enige juiste manier om 'true breeding show marked' harlekijnen te fokken.
De andere manier is echter beter (medisch gezien). Alleen is er bijna geen enkele fokker die dat weet. Laat staan dat ie weet wat zijn eigen hond draagt m.b.t dat gen. De eerste mogelijkheid is nl. lethaal in homozygote vorm (dit is nog nergens gepubliceerd, maar volgens mij is dat 100% het geval). Die SINE insertion met dubbel merle, ben ik ook nog nooit tegengekomenen moet dus ook lethaal zijn (is ook nog nooit gepubliceerd).

Zelf heb ik gefokt met een dog zonder SINE insertions en maar een ervan had een langer LP. Op zich ook al een reducering van het risico.
Maar mijn teef is dus wel een teef zonder het gewenste witte front, maar overal pigment.
Bestaan er harlekijnen die vallen onder "true breeding show marked" ?
Dus (denk ik) harlekijnen die het gewenste patroon hebben en het ook nog eens vererven ?

Wat zijn de verantwoordelijke genen voor harlekijn ?
Er bestaan zoals ik het begrijp dus 3 of meer verschillende typen harlekijn ? Die met de mutatie (die is alleen verantwoordelijk voor het witte front ?), die met een langere LP (waar staat dat voor ?)
en de "gewone harlekijn".
De reu die je gebruikt hebt is een harlekijn met een langere LP en Isis dan ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Essy

sirene schreef: Bestaan er harlekijnen die vallen onder "true breeding show marked" ?
Dus (denk ik) harlekijnen die het gewenste patroon hebben en het ook nog eens vererven ?

Wat zijn de verantwoordelijke genen voor harlekijn ?
Er bestaan zoals ik het begrijp dus 3 of meer verschillende typen harlekijn ? Die met de mutatie (die is alleen verantwoordelijk voor het witte front ?), die met een langere LP (waar staat dat voor ?)
en de "gewone harlekijn".
De reu die je gebruikt hebt is een harlekijn met een langere LP en Isis dan ?
Harlekijn is niet 'true breeding' maar het witte front bij MITF-M (is het oude S allel) bij 2x (homozygoot) langere LP en zonder SINE insertion.
Ofwel wat Si Si (irish) werd genoemd. Sw (extreem wit) is in feite die insertion (een extra ingevoegd stukje DNA).

Een DD met 2x een langere LP en zonder SINE insertion ziet er net zo uit als een DD met 2 normale LP's maar met 1 SINE insertion.

Een zwarte dog met 1 langer LP heeft een wit neuspuntje, wat wit op de borst een of meer witte tenen en een wit staartpunt. Heeft hij 2 langere LP's dan ziet hij eruit als een mantel (Si Si)

MITF-M is het gen wat bepaald hoeveel wit er aan de DD zit. Daarnaast heb je nog een merle gen en een harlekijn gen nodig om een harlekijn te krijgen.

Hier is nog meer info:

http://homepage.usask.ca/~schmutz/dogsp ... #Harlequin

http://www.chromadane.com/standardcoat.htm
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Essy schreef: Ik heb zelf heel erg op gezondheid gelet, uit lijnen gefokt waar oude doggen in zitten en extra hartonderzoek gedaan. En dan komen er gele uit (die ook ooit ter verbetering van het ras erin zijn gefokt) en dan wordt je zowat afgemaakt (hoewel het in heel veel lijnen zit, alleen wordt het daar doodgezwegen).
maar er zijn toch ook (gezonde) oudere doggen te vinden die geen geel gen bij zich dragen. Als je een reu uitgezocht had uit zuivere zwart/wit lijnen had je nooit geel in je nest gekregen. Je teef draagt ook al het gele gen bij zich , dus je had het kunnen weten :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

oké, maar wat is er nu zo erg aan om een gele in het nest te krijgen?

Bedoel vraag ook maar eens wat hoor. :mrgreen:
Afbeelding
jip007
Erelid

Gaia schreef:oké, maar wat is er nu zo erg aan om een gele in het nest te krijgen?

is ook niet erg hoor , ook daar zijn weer liefhebbers voor . Maar je fokt natuurlijk geen zwart/wit om een nest geel te krijgen.
Afbeelding
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

jip007 schreef:
Gaia schreef:oké, maar wat is er nu zo erg aan om een gele in het nest te krijgen?

is ook niet erg hoor , ook daar zijn weer liefhebbers voor . Maar je fokt natuurlijk geen zwart/wit om een nest geel te krijgen.
tsja, dat klinkt achteraf zo logisch. :denken: Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. :mrgreen:
Afbeelding
Essy

jip007 schreef:
Essy schreef: Ik heb zelf heel erg op gezondheid gelet, uit lijnen gefokt waar oude doggen in zitten en extra hartonderzoek gedaan. En dan komen er gele uit (die ook ooit ter verbetering van het ras erin zijn gefokt) en dan wordt je zowat afgemaakt (hoewel het in heel veel lijnen zit, alleen wordt het daar doodgezwegen).
maar er zijn toch ook (gezonde) oudere doggen te vinden die geen geel gen bij zich dragen. Als je een reu uitgezocht had uit zuivere zwart/wit lijnen had je nooit geel in je nest gekregen. Je teef draagt ook al het gele gen bij zich , dus je had het kunnen weten :wink:
Ik heb de vader gebruikt van de zwarte reu die jij als dekreu hebt gebruikt.
Dikke kans dus dat dat in jouw nest van Sergeï ook recessief geel zit. Alleen is dat niet te zien als jouw teef geen geel draagt.
Essy

Er is helemaal niks mis mee kwa gezondheid. Die gelen zijn juist vaak heel mooi gebouwde doggen (er is niet voor niets geel ingekruist om het type te verbeteren in harlekijn lijnen).

De pest is dat alle gelen die er in het verleden geboren zijn uit lijnen waar geel in zat, systematisch de nek werd omgedraaid. Of in ieder geval zijn ze zijn niet te traceren. En het franse fokbeleid kennende (er worden daar gewoon gezonde pups met correcte kleuren de nek omgedraaid omdat ze anders boven het toegestane aantal te fokken pups binnen een bepaalde periode komen) ga ik ervan uit dat ze niet in leven gelaten zijn.
Na mijn nest zijn er minstens 10 toverballen nesten geboren in Belgie, Duitsland en in Nederland. En omdat die pontificaal op internet hebben gestaan heb ik kunnen herleiden waar dat recessief geel vandaan kwam. En neem maar van mij aan dat het in heel veel lijnen, kampioenen en bekende dekreuen zit.
Alleen wordt dat verdoezeld. Dus het is heel makkelijk om te roepen dat ik dat had kunnen weten. In de praktijk is dat dus niet zo.
Zelfs een fokker die mij toen voor dom heeft uitgemaakt heeft daarna zelf recessief geel en blauw in haar eigen fokdieren gehad. En dat was dan iemand die al jaaaren fokt.
jip007
Erelid

Essy schreef: Dikke kans dus dat dat in jouw nest van Sergeï ook recessief geel zit.
dat hoeft natuurlijk helemaal niet , maar al was het wel zo , dan hou je daar rekening mee in de toekomst. Het was voor ons het laatste nest , ik wilde er graag nog een teef bij maar niet voor de fok.
Afbeelding
Essy

jip007 schreef:
Essy schreef: Dikke kans dus dat dat in jouw nest van Sergeï ook recessief geel zit.
dat hoeft natuurlijk helemaal niet , maar al was het wel zo , dan hou je daar rekening mee in de toekomst. Het was voor ons het laatste nest , ik wilde er graag nog een teef bij maar niet voor de fok.
Maar jij wist het toch niet dat de vader van jouw dekreu recessief geel droeg, of wel? En wilde er ook niemand meer verder fokken met een pup uit jouw nest?
jip007
Erelid

Essy schreef:
jip007 schreef:
Maar jij wist het toch niet dat de vader van jouw dekreu recessief geel droeg, of wel? En wilde er ook niemand meer verder fokken met een pup uit jouw nest?
in frankrijk hebben ze altijd kleurkruizingen gedaan , dus ja je kan wel verwachten dat er ergens geel achter zit. Alle de doggen uit het nest zijn huishonden geworden .
Afbeelding
Essy

jip007 schreef:
Essy schreef:
jip007 schreef:
in frankrijk hebben ze altijd kleurkruizingen gedaan , dus ja je kan wel verwachten dat er ergens geel achter zit. Alle de doggen uit het nest zijn huishonden geworden .
Het zit inmiddels overal in de lijnen. Ook in Belgie, Duitsland, Italie en het Oostblok.
Dus ik ben wel eens benieuwd hoe jij er 100% zeker van kunt zijn dat er geen recessief geel in zit als dat niet genetisch te testen is.
Jij weet net zo goed als ik dat er geen fokker is die daar 2 jaar geleden openlijk zijn mond over open deed.

Ik had 3 potentiële dekreuen op het oog waaronder Veni Vidi Vici en die hebben inmiddels alle 3 gele (en zelfs ook blauwe) pups gegeven.
VVV is een topreu met nu al heel veel nakomelingen. En aan 50% daarvan heeft hij geel en of blauw doorgegeven. En hij wordt overigens gewoon gebruikt ook nu er bekend is wat hij vererft.
Laatst gewijzigd door Essy op 07 aug 2008 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Mij ook een raadsel hoor, dat er niet erkende kleuren zijn en dat er met een verder prima gezonde hond met een 'foute' kleur niet verder gefokt mag worden.

Okee, ik kan me voorstellen dat er bezwaar wordt gemaakt als een kleur alleen maar bewijs kan zijn van een kruising met een ander ras. Een zwarte maltezer of een roodbruine dalmatiër, dan is er ergens iets misgegaan. Maar als een kleur 'mogelijk' is binnen het ras blijf ik het idioterie vinden dat een pup met die kleur een nekje is en door sommige minder prettige fokkers meteen maar wordt afgemaakt. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:

Mij ook een raadsel hoor, dat er niet erkende kleuren zijn en dat er met een verder prima gezonde hond met een 'foute' kleur niet verder gefokt mag worden.

Okee, ik kan me voorstellen dat er bezwaar wordt gemaakt als een kleur alleen maar bewijs kan zijn van een kruising met een ander ras. Een zwarte maltezer of een roodbruine dalmatiër, dan is er ergens iets misgegaan. Maar als een kleur 'mogelijk' is binnen het ras blijf ik het idioterie vinden dat een pup met die kleur een nekje is en door sommige minder prettige fokkers meteen maar wordt afgemaakt. :roll:
Voor de FCI bestaat de duitse dog uit drie 'rassen', he? Te weten: blauw, geel en gestroomd, zwart en zwart/wit. Bij een gele of blauwe pup in een zwart/wit nest is er dus ook bewijs dat er ooit een andere kleur (ras) is ingekruist.
jip007
Erelid

Essy schreef: Jij weet net zo goed als ik dat er geen fokker is die daar 2 jaar geleden openlijk zijn mond over open deed.
het is van sommige reuen al veel langer bekent, de grootste is frey vom ofnethöhle die heeft zoveel gedekt , die zit achter een heleboel lijnen . En veel van zijn zonen zijn ook ingezet voor de fok , en zo zijn er nog meer reuen . En nee je weet het ook nooit 100% zeker , maar ik vind wel dat je het kan zien aan de zwart/witte nakomelingen van zo'n reu. Wij hebben trouwens ergens ver weg in de lijn blauw zitten . Ons werd toen verteld door kenners dat dat alleen maar goed was , daar krijg je mooie diepzwarte vlekken van :19:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:maar ik vind wel dat je het kan zien aan de zwart/witte nakomelingen van zo'n reu.
Waar kun je dat aan zien dan?
Essy

jip007 schreef:
Essy schreef: Jij weet net zo goed als ik dat er geen fokker is die daar 2 jaar geleden openlijk zijn mond over open deed.
het is van sommige reuen al veel langer bekent, de grootste is frey vom ofnethöhle die heeft zoveel gedekt , die zit achter een heleboel lijnen . En veel van zijn zonen zijn ook ingezet voor de fok , en zo zijn er nog meer reuen . En nee je weet het ook nooit 100% zeker , maar ik vind wel dat je het kan zien aan de zwart/witte nakomelingen van zo'n reu. Wij hebben trouwens ergens ver weg in de lijn blauw zitten . Ons werd toen verteld door kenners dat dat alleen maar goed was , daar krijg je mooie diepzwarte vlekken van :19:
en blauwe pups als beide ouders het dragen :wink:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Inge O schreef:
Scooby schreef:
Hanneke2 schreef:

Voor de FCI bestaat de duitse dog uit drie 'rassen', he? Te weten: blauw, geel en gestroomd, zwart en zwart/wit. Bij een gele of blauwe pup in een zwart/wit nest is er dus ook bewijs dat er ooit een andere kleur (ras) is ingekruist.
maar dat blijft natuurlijk alleen maar een overeenkomst op papier hè, want hoe je het ook draait of keert, het gaat wel om hetzelfde ras.

ik blijf het een onbegrijpelijk gedoe vinden, die kleurenruzies onder doggenmensen :19: .
zo zijn de 4 belgen natuurlijk feitenlijk ook ontstaan, uiteindelijk zijn het aparte rassen geworden,
daar waar in het begin het 1 ras was met verschillende varieteiten....t is de FCI dus niets vreemd....
jip007
Erelid

Essy schreef: en blauwe pups als beide ouders het dragen :wink:
ja dat weet ik , maar het was onze eerste teef , we hebben nog speciaal de club gebeld en de raad , de teef is ook gewoon goed gekeurd. Het blauw erachter was geen probleem want het viel net buiten de stamboom. Dus daarom snap ik ook niet goed waarom ze zo moeilijk deden over jou nest.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
Essy schreef: en blauwe pups als beide ouders het dragen :wink:
ja dat weet ik , maar het was onze eerste teef , we hebben nog speciaal de club gebeld en de raad , de teef is ook gewoon goed gekeurd. Het blauw erachter was geen probleem want het viel net buiten de stamboom. Dus daarom snap ik ook niet goed waarom ze zo moeilijk deden over jou nest.
Omdat Esther een beginnende fokker is? Ik krijg wel eens de indruk dat daar per defintie al moeilijk over gedaan wordt?
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

Inge O schreef:
goud schreef:
LongFields schreef:
goud schreef:
Bij de moeder van onze teef is het sperma rechtstreeks via de buikwand is ingebracht. Na precies 63 dagen is het nest met de keizersnee geboren. Onze "diepvries" hond komt uit Engeland.

Maggie
Was de keizersnede bij voorbaat al gepland of waren er complicaties waardoor het nodig was de teef te opereren?
Nee, de keizersnee was gepland om geen enkel risico te lopen. Er waren niet zoveel rietjes meer om een 2e x te proberen. Plus dat het al met al heel duur is geweest, met bloedprikken om de juiste datum te bepalen, ze moesten daar erg ver voor rijden. Dan neem je geen risico met een bevalling waar ook nogeens iets mis kan gaan. Uiteindelijk zijn er nu nog 2 van de 5 in leven.

Maggie
waar gaan we heen zeg met fokken :19: .

iedereen moet vooral doen wat hij wil hoor, maar om het nog eufemistisch uit te drukken : dit zou niet mijn ding zijn.
Hoeft ook niet. Maar ik kijk met spanning uit naar het nest dat over 1 1/2 week moet komen. :cheer: :cheer: Best spannend.
Maggie
Maggie
Hector
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duits herder werklijn wolfsgrauw

Ongelezen bericht door Hector »

Essy schreef:
goud schreef:
Martijn schreef:
goud schreef:Nee, de keizersnee was gepland om geen enkel risico te lopen.
Maar er zijn wel twee van de vijf pups overleden bij de geboorte?
Nee, 2 bij de geboorte, en 1 op 3 mnd. Weet niet meer waaraan. Degene die ze zelf hadden gehouden bleek naderhand ook nog een ondervoorbijter te zijn. Weg showhond. Heel jammer dat het zo gegaan is. Wij hebben eigenlijkde beste teef. Met haar willen we nu fokken.
Maggie.
Je gaat dus fokken met een hond die met heel veel kunstgrepen tot stand is gekomen en is geboren. Uit een moeder waarvan je niet weet of er anders complicaties bij de geboorte zouden zijn geweest en of ze ook op een natuurlijke manier drachtig had kunnen worden. Twee pups van de 5 overleden bij de geboorte. Een met 3 maanden (lijkt me toch dat je daarvan absoluut wil weten waaraan, wanneer je fokplannen hebt met een zus daarvan. Pups van 12 weken gaan niet zomaar dood). En nummer 4 is een ondervoorbijter!

Ik zou van een teef uit zo'n nest echt nooit een pup willen hebben.
voor 100% mee eens :ok: :pffff:
Afbeelding
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

Hector schreef:
Essy schreef:
goud schreef:
Martijn schreef: Maar er zijn wel twee van de vijf pups overleden bij de geboorte?
Nee, 2 bij de geboorte, en 1 op 3 mnd. Weet niet meer waaraan. Degene die ze zelf hadden gehouden bleek naderhand ook nog een ondervoorbijter te zijn. Weg showhond. Heel jammer dat het zo gegaan is. Wij hebben eigenlijkde beste teef. Met haar willen we nu fokken.
Maggie.
Je gaat dus fokken met een hond die met heel veel kunstgrepen tot stand is gekomen en is geboren. Uit een moeder waarvan je niet weet of er anders complicaties bij de geboorte zouden zijn geweest en of ze ook op een natuurlijke manier drachtig had kunnen worden. Twee pups van de 5 overleden bij de geboorte. Een met 3 maanden (lijkt me toch dat je daarvan absoluut wil weten waaraan, wanneer je fokplannen hebt met een zus daarvan. Pups van 12 weken gaan niet zomaar dood). En nummer 4 is een ondervoorbijter!

Ik zou van een teef uit zo'n nest echt nooit een pup willen hebben.
voor 100% mee eens :ok: :pffff:

Sinds wanneer is KI heel veel kunstgrepen. Ten 2e weet jij niet of de moeder al eerder een nest heeft gehad, en ten derde overlijden er vaker pups bij de geboorte en ondervoorbijters op latere leeftijd komen ook vaker voor. En jij hoeft helemaal geen pup van mij te hebben, dus dat slaat ook nergens op. Er is bewezen dat pups die verwekt zijn met hetzelfde sperma gezonde pups hebben opgeleverd in Engeland. We hebben ze gezien en durfden het daarom aan om een nest te fokken.
Maggie
Maggie
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”