lola is namelijk met wandelen van tijd tot tijd een feeks maar als ze ergens mee bezig is zoals behendigheid is ze retesnel, oplettend en drinkt ze met 4 honden uit 1 bak. maar dan moet ze wel gefocust zijn en niet op haar dooie akkertje ergens staan snuffelen en dan lastig gevallen worden want dan is ze precies zoals het kooikerteefje van een vriendin enorm kattig dus
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat past bij mij?
Moderator: moderatorteam
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
jammer dat een hond niet alleen voor behendigheid gebruikt kan worden en verder opgesloten kan worden
lola is namelijk met wandelen van tijd tot tijd een feeks maar als ze ergens mee bezig is zoals behendigheid is ze retesnel, oplettend en drinkt ze met 4 honden uit 1 bak. maar dan moet ze wel gefocust zijn en niet op haar dooie akkertje ergens staan snuffelen en dan lastig gevallen worden want dan is ze precies zoals het kooikerteefje van een vriendin enorm kattig dus

- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik erg weinig weet over de belgen, dus ik geloof je zonder meer!!!LongFields schreef:Wat is het gemiddelde gewicht en schofthoogte van dit ras dan?Madelief schreef:
En in tegenstelling tot de andere herders....veel lichter, en geschikter voor behendigheid!! (maar dat heb ik me alten vertellen, inderdaad niet bepaald ene ras wat je op iedere straathoek ziet).
De Belgische Herders staan er ook niet bekend om dat ze erg log, groot en zwaar en onhandig zijn op het agilityveld hoor.
middenslag schofthoogte (48-56 cm) bij een gewicht van 16 tot 25 kg;
reu: 52 -56 cm
teef: 49 -53 cm
Toch wel een flink stukje lichter, zonder echt klein te worden!!
De foto's op de site van manege beekshof zijn wat misleidend. Ik vind de foto's als ik ze zie wat tegenvallen, terwijl ik ze in het echt meer dan mooi vond!
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Aan de maten te zien zijn ze gemiddeld inderdaad net een slagje kleiner dan de Belgische Herders. Maar als ik bijvoorbeeld Sjefke neem, die meet zo'n 56 centimeter schofthoogte en weegt 20,5 kilo.Madelief schreef:Ik moet eerlijk toegeven dat ik erg weinig weet over de belgen, dus ik geloof je zonder meer!!!LongFields schreef:Wat is het gemiddelde gewicht en schofthoogte van dit ras dan?Madelief schreef:
En in tegenstelling tot de andere herders....veel lichter, en geschikter voor behendigheid!! (maar dat heb ik me alten vertellen, inderdaad niet bepaald ene ras wat je op iedere straathoek ziet).
De Belgische Herders staan er ook niet bekend om dat ze erg log, groot en zwaar en onhandig zijn op het agilityveld hoor.![]()
middenslag schofthoogte (48-56 cm) bij een gewicht van 16 tot 25 kg;
reu: 52 -56 cm
teef: 49 -53 cm
Toch wel een flink stukje lichter, zonder echt klein te worden!!
De foto's op de site van manege beekshof zijn wat misleidend. Ik vind de foto's als ik ze zie wat tegenvallen, terwijl ik ze in het echt meer dan mooi vond!
Ik kende het ras eerlijk gezegd helemaal niet, maar ik vind het erg leuke honden zo op de foto's.
- Madelief
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij moet jij toch eens kijken of je niet ergens een gaatje kan vinden, zeg, over 2 jaarInge O schreef:wat een plaatje, helemaal mijn flurkjeMadelief schreef:Jammer dat je vriend het niet ziet zitten, want volgens mij is de Chodsky Pes echt wat voor jou!!
Hier een foto van mama-teefje van de fokker op de eerste pagina.
Een schat van een hond, een plaatje van een hond en met zo'n práchtige dieprode kleur. Omdat ik niet verder kwam dan ooooooooooh, en aaaaaaaaaaaaaah, heb ik verder geen foto's gemaakt, (3 en dit is de beste...)
Maar je kunt wel zien wat een prachtig kopje ze heeft.
De twee andere aanwezige teven waren ook erg lief en de reu kwam zelfs op schoot zitten om te knuffelen....en tóch.....zijn het hondjes die erg aan de baas hechten, en beslist niet allemansvriendjes...noem ze maar "allemansvriendelijk" , sociaal wel dus, ook geen neiging tot dominantie...
De franse herders zijn eigenlijk allemaal eigenzinnig, en hebben geen bijster goed ontwikkelde "will to please". Maar dat zeiden mijn voorgangers al regelmatig.
àls er ooit nog eens een herder zou komen........
Baal wel dat ik het ras hier zo aan het promoten ben, ben nu al stikjaloers op degene die er één aanschaft

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- Madelief
- Zeer actief
- Contacteer:
Tja......omdat ik merkte dat vooral het NIET nemen van een beauceron me heel erg aan het hart ging. Ben ook erg blij met mijn keuze hoor. Het past erg goed bij me. Qua karakter, het eigenzinnige, en toch erg gehechte, het krachtige. en ik vind ze (van het type waarvoor ik gekozen heb;)) ook nog bloedmooi!
Ik merk dat ik nu wel af en toe denk..ooooooooooh wat een leuk herdertje, die wil ik ook nog eens, maar nooit het "verdorie , had ik nu maar dat herdertje genomen". Terwijl ik, toen ik al een Chodsky Pés teefje gereserveerd had in Duitsland, ik nadat ik twee beaucerons tegenkwam langs de singel in de stad, echt helemaal in de war was en echt verdrietig (kon het onhouden tot thuis, maar toen moest ik zelfs even janken!!!, noem me gek, maar ik wilde al zóo lang een beauceron of hovawart, dat het afwijken kennelijk nu geen optie was).
Toen heb ik mn plan maar weer omgegooid en ben voor dit intens eigenwijse, buitengewoon slimme en lompe boosje gegaan. Mijn moppie
En daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Ik vind het een tegek ras.
Maaaaaar, ik denk soms wel dat het beter geweest was voor Bonha, wat minder lomp en lichtgewichter...Het gaat hier voortreffelijk hoor, daar niet van, maar ik vraag me soms af of Bonha met het kleine lichtvoetige en "zacht in de bek"herdertje wél had willen spelen....zou kunnen...en dat steekt soms een beetje (schuldgevoel).
Daar staat weer tegenover dat Bonha wel nu al erg veel steun heeft aan het totaal onverstoorbare dat Yanthe tentoonspreidt, en dat is eigenlijk veel belangrijker.
Maar het klopt op zich wel dat dit echt bij me past. Ik val op herders die neigen naar berghond
, zelfstandig, zelfverzekerd en een echt maatje.
Maar voor erbij........het blijft spoken!!
Eerst dit monstertje groot krijgen...en dat is nog best een hele klus met dit brokkenpilootje..
Ik merk dat ik nu wel af en toe denk..ooooooooooh wat een leuk herdertje, die wil ik ook nog eens, maar nooit het "verdorie , had ik nu maar dat herdertje genomen". Terwijl ik, toen ik al een Chodsky Pés teefje gereserveerd had in Duitsland, ik nadat ik twee beaucerons tegenkwam langs de singel in de stad, echt helemaal in de war was en echt verdrietig (kon het onhouden tot thuis, maar toen moest ik zelfs even janken!!!, noem me gek, maar ik wilde al zóo lang een beauceron of hovawart, dat het afwijken kennelijk nu geen optie was).
Toen heb ik mn plan maar weer omgegooid en ben voor dit intens eigenwijse, buitengewoon slimme en lompe boosje gegaan. Mijn moppie
Maaaaaar, ik denk soms wel dat het beter geweest was voor Bonha, wat minder lomp en lichtgewichter...Het gaat hier voortreffelijk hoor, daar niet van, maar ik vraag me soms af of Bonha met het kleine lichtvoetige en "zacht in de bek"herdertje wél had willen spelen....zou kunnen...en dat steekt soms een beetje (schuldgevoel).
Daar staat weer tegenover dat Bonha wel nu al erg veel steun heeft aan het totaal onverstoorbare dat Yanthe tentoonspreidt, en dat is eigenlijk veel belangrijker.
Maar het klopt op zich wel dat dit echt bij me past. Ik val op herders die neigen naar berghond
Maar voor erbij........het blijft spoken!!
Eerst dit monstertje groot krijgen...en dat is nog best een hele klus met dit brokkenpilootje..

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Hier in de buurt woont ook zo'n Collie die niet zo'n ontplofte haarbal is (sorry voor de liefhebbers). Dat vind ik idd een leuke hond.Rami schreef:Laatst zag ik bij een behendigheids-demo bij het plaatselijk asiel een stel Schotse herders. Leuke sportieve honden zonder dat ze vreselijk hyper waren. Ik vind ze ook erg leuk qua uiterlijk (mits ze er niet uit zien als Barbapapa's en Barbamama's...)

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Haha fijn dat je het er even bij zet, dat het geen terrier is. Lijken me leuke honden, maar ik denk toch te weinig werklustig. En idd Bram-formaatje. Ik vind het leuk om wat groters erbij te hebben.yamie schreef:tja, iets wat te klein ws voor je, maar een tibetaanse terrier past ook in je plaatje ( en nee dat is dus geen terrier Linda)
• Gedrag/temperament: Levendig, goed karakter. Trouwe gezelschapshond met vele innemende manieren. Vriendelijk, waakzaam, intelligent en speels, noch fel noch strijdlustig. Afstandelijk tegenover vreemden.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Re: Wat past bij mij?
Kijk, dat ziet er idd beter uit. Hoeveel vachtverzorging is nodig?Rosita Compagner schreef:![]()

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
O ja, Tervuerense zijn supersnel. Ik hoor alleen telkens weer dat je zo veel mazzel moet hebben qua nerveus zijn. Ik ken een aantal die ik helemaal geweldig vind, maar ook een flink aantal die niet onderdoen voor een drukke Border zeg maar.clausipaus schreef:Een tervuerense Herder dan.
Ik ken het ras niet zo heel goed, maar de behendigheidsinstructeur (toen ik nog trainde) fokte met dat ras, en er liepen er dan ook heel wat rond op onze club. En snel dat die waren met behendigheid

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ja, dat is ook een van de honden die hoog op m'n lijstje staat. Maar om eerlijk te zijn ben ik een beetje teleurgesteld in hun snelheid. Je zou zeggen dat er best iets mee te bereiken is in de agility, maar de korthaar exemplaren die ik zie lopen zijn echt langzaam. Langharen vind ik prachtig (en bij mij in de buurt komt een nestjeInge schreef:Hollandse Herder?
En ik heb ook het idee dat de HH best een strakke hand nodig heeft, of zie jij dat anders?

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Voordat ik echt kan gaan trainen met de tweede hond, zijn we zo al twee jaar verder. Dan is Bram inmiddels vijf. Tot die tijd ga ik dus gewoon wedstrijden met hem lopen, de top gaan we toch niet bereikenSita schreef:Ga je dan alleen met deze hond wedstrijden lopen of ga je met beide zo fanatiek trainen?

Linda, Izzie en Bram
-
Githa
- Zeer actief
- Contacteer:
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik zoek naar ervaringenJaap* schreef:Vind je het heel raar van mij als ik vind dat je het teveel in een rasbeschrijving zoekt?
Honden die het goed doen in de diverse sporten zijn de honden die je daar veel aan de top ziet denk ik.
Als dat geen honden zijn die je graag zou willen hebben zou ik de sport niet tot zwaarwegend keuzeargument bombarderen maar gewoon een hond zoeken die je graag wilt hebben en daar het beste uit zien te halen, als je dat belangrijk vind tenminste![]()
Persoonlijk ben ik overigens wel gecharmeerd van de grote poedels, fijne honden.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dat denk ik wel, dat het ontzettend aan de foklijnen ligt. Ik heb al even zitten googelen naar Border fokkers en dat zijn er nogal wat. Voordat ik dat allemaal uitgeplozen heb, zijn we zo een jaar verderMoos schreef:Border teven kunnen trouwens toch ook best 'onhandig' zijn met andere honden?
Snauwerig?
Tenminste, de Border teven die hier rondlopen zijn of van het direct wegsnauwen, of vrij angstig. De reuen vind ik gemoedelijker.
Maar misschien scheelt dat ook weer per lijn?

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
En een herplaatser van een jaar waarvan je duidelijk kan zien dat de drive er is en hoe ze is met andere honden e.d?
Je hoeft toch niet per se vanaf pup aan de gang om goed mee te lopen in behendigheid? Dat zou toch ook moeten kunnen met een herplaatser van en jaar die wellicht juist heplaatst moet worden omdat ze teveel drive heeft als alleen 'huishond'? Denk ik

Je hoeft toch niet per se vanaf pup aan de gang om goed mee te lopen in behendigheid? Dat zou toch ook moeten kunnen met een herplaatser van en jaar die wellicht juist heplaatst moet worden omdat ze teveel drive heeft als alleen 'huishond'? Denk ik

- Zoek stok!
- Zeer actief
Goede vraag hoor, en heb ik ook zeker over nagedacht. Bram zou absoluut het liefste een RR of Bullmastiff oid erbij hebben. Maar helaas pindakaas, dat gaat niet gebeuren. En verder kan hij het eigenlijk met alle teven wel vinden. Uit het nest zal ik wel voor een zelfverzekerd typje gaan omdat ze anders ondergesneeuwd wordt door Bram met z'n bazige gedrag. Kijk ik op de dagopvang, dan heeft hij vriendinnen in heel verschillende rassen, van een herder tot een stafford en van een border tot een teckel. Dus welk ras het ook wordt, dat komt best goed.Moos schreef:Oh nog een klein vraagje![]()
![]()
Maakt het voor Bram nog uit wat je erbij zet? Zou hij met bepaalde teven meer een klik hebben dan met andere, bij bepaalde teven zich meer op zijn gemak/vertrouwd voelen? En zo ja, speelt dat ook mee of is het meer echt een hond voor jou erbij (waar niks mis mee is ook, zo bedoel ik het dus niet hoor!).

Linda, Izzie en Bram
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- Moos
- Zeer actief
Nou dat moet goedkomen danZoek stok! schreef:Goede vraag hoor, en heb ik ook zeker over nagedacht. Bram zou absoluut het liefste een RR of Bullmastiff oid erbij hebben. Maar helaas pindakaas, dat gaat niet gebeuren. En verder kan hij het eigenlijk met alle teven wel vinden. Uit het nest zal ik wel voor een zelfverzekerd typje gaan omdat ze anders ondergesneeuwd wordt door Bram met z'n bazige gedrag. Kijk ik op de dagopvang, dan heeft hij vriendinnen in heel verschillende rassen, van een herder tot een stafford en van een border tot een teckel. Dus welk ras het ook wordt, dat komt best goed.Moos schreef:Oh nog een klein vraagje![]()
![]()
Maakt het voor Bram nog uit wat je erbij zet? Zou hij met bepaalde teven meer een klik hebben dan met andere, bij bepaalde teven zich meer op zijn gemak/vertrouwd voelen? En zo ja, speelt dat ook mee of is het meer echt een hond voor jou erbij (waar niks mis mee is ook, zo bedoel ik het dus niet hoor!).
Is Bram zo bazig in zijn eigen huis? Zou denk ik ook best heel erg bij kunnen trekken als de teef echt zijn teef is en duidelijk ook bij hem woont. Dan wordt hij vast super galant

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik denk echt dat een Mechelaar te veel voor mij is. Ik ken ze redelijk goed omdat ze veel op de hondenschool lopen en ook bij agility zie ik ze natuurlijk redelijk wat. De baasjes hebben echt hun handen vol aan die honden. Ik zie flinke moeilijkheden tussen de baasjes en de honden. Natuurlijk niet bij allemaal, maar ik durf dat niet aan met mijn totale gebrek aan herderervaring. Ben te bang dat ik fouten maak omdat ik de hardheid van de hond niet snap en dat dat flinke gevolgen heeft.MARC_S schreef: Juist Linda die zo zorgvuldig is gaat die steken niet laten vallen. Als je er genoeg mee doet zijn ze niet zo hyper hoor. Tenminste, dat denk ik.
Ik weet dat ze bepaalde dingen bij Bram irritant vindt in agillity en dus denk ik dat een mechel dat wel wegmaakt.![]()

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ja dat zou goed kunnen hoor, misschien dat ik tegen zoiets aan loop. Maar hoe moeilijk ik een pup ook vast weer ga vinden, ik verheug me er wel op om bepaalde dingen juist dat eerste jaar te leren.Moos schreef:En een herplaatser van een jaar waarvan je duidelijk kan zien dat de drive er is en hoe ze is met andere honden e.d?
Je hoeft toch niet per se vanaf pup aan de gang om goed mee te lopen in behendigheid? Dat zou toch ook moeten kunnen met een herplaatser van en jaar die wellicht juist heplaatst moet worden omdat ze teveel drive heeft als alleen 'huishond'? Denk ik![]()

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
Eigenlijk mede ingegeven door wat mijn GG trainster zegt. Die ziet dat totaal niet bij mij en ik denk dat zij mij inmiddels behoorlijk goed kan inschatten.LongFields schreef:Waarom denk je dat, en waarop is dat gebaseerd?Zoek stok! schreef: Belgische herders passen denk ik niet bij mij, alhoewel ik ze wel leuk vind.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dit zou ik dan overigens weer geen enkel probleem vinden hoor. Ik hoef geen open hond naar onbekenden, als de hond maar wel onder appel te zetten is.massam schreef:is dat van dat vriendelijk zijn tegen vreemden zo suzanne? ik heb de laekense namelijk op mijn lijstje staan maar als ik dan marc of martijns topic over eva lees (niet haar gedrag naar die stomme vriend dat vind ik normaal) dat je toch wel op moet letten bij visite vind ik dat toch wel een beetje minder aardig.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Re: Wat past bij mij?
Ja, klopt. Kijk naar Bram, die is ook anders dan wat ik over het algemeen over de Kooiker zou schrijven. Ik moet gewoon maar wat gaan rondkijken naar fokkers en wellicht heb ik ineens een klik met een bepaalde teef en foklijn.corason del perro schreef: Ik denk dat een hoop dingen in je lijstje niet perse aan het ras liggen maar heel erg hond en opvoedings gebonden zijn.
Klopt ook, ik ga er teveel vanuit dat ik zo'n exemplaar zou treffen en er dan ook nog volledig verkeerd mee omgacorason del perro schreef:Tuurlijk zijn er hyperactieve, overmatigblaffende angstige en agressieve fuchsen maar die vind je in ieder ras.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
En waarom dan? Zij denkt dat ik niet goed kan omgaan met het hyperactieve soms wat naar nerveus neigende gedrag van de Belg.Martijn schreef:Ik zie dat wel bij jou.Zoek stok! schreef:Eigenlijk mede ingegeven door wat mijn GG trainster zegt. Die ziet dat totaal niet bij mij en ik denk dat zij mij inmiddels behoorlijk goed kan inschatten.LongFields schreef:Waarom denk je dat, en waarop is dat gebaseerd?Zoek stok! schreef: Belgische herders passen denk ik niet bij mij, alhoewel ik ze wel leuk vind.
Juist wel.

Linda, Izzie en Bram
- Daphne
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
Bram is bazig tegen te onderdanige teven. Caja is huis is bijv. geen enkel probleem, maar Tara (de Parson) is lastiger. In vast roedelverband is Bram een kereltje hoor, verkijk je daar niet op.Moos schreef:Is Bram zo bazig in zijn eigen huis? Zou denk ik ook best heel erg bij kunnen trekken als de teef echt zijn teef is en duidelijk ook bij hem woont. Dan wordt hij vast super galant![]()

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ben ik benieuwd of jouw GG trainster ook ruime ervaring heeft met de Laekense eigenlijk. Deze staat er onder de Belgische Herders namelijk om bekend om de meest gematigde van de 4 te zijn.Zoek stok! schreef:Eigenlijk mede ingegeven door wat mijn GG trainster zegt. Die ziet dat totaal niet bij mij en ik denk dat zij mij inmiddels behoorlijk goed kan inschatten.LongFields schreef:Waarom denk je dat, en waarop is dat gebaseerd?Zoek stok! schreef: Belgische herders passen denk ik niet bij mij, alhoewel ik ze wel leuk vind.
Maar ik zou niet weten waarom een Belg wél bij mij zou passen, en niet bij jou. Nu ken ik je natuurlijk lang niet zo goed als je trainster, maar ik ken mezelf wel en ben zeker niet de rustigste en meest onverschrokken persoon die ik ken, en kan al sinds onze eerste Belg in 1991 prima samen met Belgen.