Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat past bij mij?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

jammer dat een hond niet alleen voor behendigheid gebruikt kan worden en verder opgesloten kan worden :mrgreen:

lola is namelijk met wandelen van tijd tot tijd een feeks maar als ze ergens mee bezig is zoals behendigheid is ze retesnel, oplettend en drinkt ze met 4 honden uit 1 bak. maar dan moet ze wel gefocust zijn en niet op haar dooie akkertje ergens staan snuffelen en dan lastig gevallen worden want dan is ze precies zoals het kooikerteefje van een vriendin enorm kattig dus :mrgreen:
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

LongFields schreef:
Madelief schreef:
En in tegenstelling tot de andere herders....veel lichter, en geschikter voor behendigheid!! (maar dat heb ik me alten vertellen, inderdaad niet bepaald ene ras wat je op iedere straathoek ziet).
Wat is het gemiddelde gewicht en schofthoogte van dit ras dan?
De Belgische Herders staan er ook niet bekend om dat ze erg log, groot en zwaar en onhandig zijn op het agilityveld hoor. :wink:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik erg weinig weet over de belgen, dus ik geloof je zonder meer!!! :wink:

middenslag schofthoogte (48-56 cm) bij een gewicht van 16 tot 25 kg;
reu: 52 -56 cm
teef: 49 -53 cm

Toch wel een flink stukje lichter, zonder echt klein te worden!!

De foto's op de site van manege beekshof zijn wat misleidend. Ik vind de foto's als ik ze zie wat tegenvallen, terwijl ik ze in het echt meer dan mooi vond!
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Madelief schreef:
LongFields schreef:
Madelief schreef:
En in tegenstelling tot de andere herders....veel lichter, en geschikter voor behendigheid!! (maar dat heb ik me alten vertellen, inderdaad niet bepaald ene ras wat je op iedere straathoek ziet).
Wat is het gemiddelde gewicht en schofthoogte van dit ras dan?
De Belgische Herders staan er ook niet bekend om dat ze erg log, groot en zwaar en onhandig zijn op het agilityveld hoor. :wink:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik erg weinig weet over de belgen, dus ik geloof je zonder meer!!! :wink:

middenslag schofthoogte (48-56 cm) bij een gewicht van 16 tot 25 kg;
reu: 52 -56 cm
teef: 49 -53 cm

Toch wel een flink stukje lichter, zonder echt klein te worden!!

De foto's op de site van manege beekshof zijn wat misleidend. Ik vind de foto's als ik ze zie wat tegenvallen, terwijl ik ze in het echt meer dan mooi vond!
Aan de maten te zien zijn ze gemiddeld inderdaad net een slagje kleiner dan de Belgische Herders. Maar als ik bijvoorbeeld Sjefke neem, die meet zo'n 56 centimeter schofthoogte en weegt 20,5 kilo.

Ik kende het ras eerlijk gezegd helemaal niet, maar ik vind het erg leuke honden zo op de foto's.
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Madelief schreef:Jammer dat je vriend het niet ziet zitten, want volgens mij is de Chodsky Pes echt wat voor jou!!

Hier een foto van mama-teefje van de fokker op de eerste pagina.
Een schat van een hond, een plaatje van een hond en met zo'n práchtige dieprode kleur. Omdat ik niet verder kwam dan ooooooooooh, en aaaaaaaaaaaaaah, heb ik verder geen foto's gemaakt, (3 en dit is de beste...)

Maar je kunt wel zien wat een prachtig kopje ze heeft.

Afbeelding

De twee andere aanwezige teven waren ook erg lief en de reu kwam zelfs op schoot zitten om te knuffelen....en tóch.....zijn het hondjes die erg aan de baas hechten, en beslist niet allemansvriendjes...noem ze maar "allemansvriendelijk" , sociaal wel dus, ook geen neiging tot dominantie...

De franse herders zijn eigenlijk allemaal eigenzinnig, en hebben geen bijster goed ontwikkelde "will to please". Maar dat zeiden mijn voorgangers al regelmatig ;-)
wat een plaatje, helemaal mijn flurkje :jank: .

àls er ooit nog eens een herder zou komen........
Volgens mij moet jij toch eens kijken of je niet ergens een gaatje kan vinden, zeg, over 2 jaar ;-)... Doe nou maar gewoon eens een leuk herdertje als ode aan flurkje :flower: :ok: . Ik zag trouwens volgens mij laatst een foto van haar, inderdaad een plaaaaaatje ook van een herder!!

Baal wel dat ik het ras hier zo aan het promoten ben, ben nu al stikjaloers op degene die er één aanschaft :pffff: .
:mrgreen:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Madelief schreef:
Baal wel dat ik het ras hier zo aan het promoten ben, ben nu al stikjaloers op degene die er één aanschaft :pffff: .
:mrgreen:
Waarom heb je er zelf dan niet voor gekozen? (misschien heb ik iets gemist hoor)
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Tja......omdat ik merkte dat vooral het NIET nemen van een beauceron me heel erg aan het hart ging. Ben ook erg blij met mijn keuze hoor. Het past erg goed bij me. Qua karakter, het eigenzinnige, en toch erg gehechte, het krachtige. en ik vind ze (van het type waarvoor ik gekozen heb;)) ook nog bloedmooi!

Ik merk dat ik nu wel af en toe denk..ooooooooooh wat een leuk herdertje, die wil ik ook nog eens, maar nooit het "verdorie , had ik nu maar dat herdertje genomen". Terwijl ik, toen ik al een Chodsky Pés teefje gereserveerd had in Duitsland, ik nadat ik twee beaucerons tegenkwam langs de singel in de stad, echt helemaal in de war was en echt verdrietig (kon het onhouden tot thuis, maar toen moest ik zelfs even janken!!!, noem me gek, maar ik wilde al zóo lang een beauceron of hovawart, dat het afwijken kennelijk nu geen optie was).

Toen heb ik mn plan maar weer omgegooid en ben voor dit intens eigenwijse, buitengewoon slimme en lompe boosje gegaan. Mijn moppie :I: En daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Ik vind het een tegek ras.

Maaaaaar, ik denk soms wel dat het beter geweest was voor Bonha, wat minder lomp en lichtgewichter...Het gaat hier voortreffelijk hoor, daar niet van, maar ik vraag me soms af of Bonha met het kleine lichtvoetige en "zacht in de bek"herdertje wél had willen spelen....zou kunnen...en dat steekt soms een beetje (schuldgevoel).

Daar staat weer tegenover dat Bonha wel nu al erg veel steun heeft aan het totaal onverstoorbare dat Yanthe tentoonspreidt, en dat is eigenlijk veel belangrijker.

Maar het klopt op zich wel dat dit echt bij me past. Ik val op herders die neigen naar berghond ;-), zelfstandig, zelfverzekerd en een echt maatje.

Maar voor erbij........het blijft spoken!!
Eerst dit monstertje groot krijgen...en dat is nog best een hele klus met dit brokkenpilootje..
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Rami schreef:Laatst zag ik bij een behendigheids-demo bij het plaatselijk asiel een stel Schotse herders. Leuke sportieve honden zonder dat ze vreselijk hyper waren. Ik vind ze ook erg leuk qua uiterlijk (mits ze er niet uit zien als Barbapapa's en Barbamama's... :wink: )

Afbeelding
Hier in de buurt woont ook zo'n Collie die niet zo'n ontplofte haarbal is (sorry voor de liefhebbers). Dat vind ik idd een leuke hond.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

yamie schreef:tja, iets wat te klein ws voor je, maar een tibetaanse terrier past ook in je plaatje ( en nee dat is dus geen terrier Linda :wink: )

• Gedrag/temperament: Levendig, goed karakter. Trouwe gezelschapshond met vele innemende manieren. Vriendelijk, waakzaam, intelligent en speels, noch fel noch strijdlustig. Afstandelijk tegenover vreemden.
Haha fijn dat je het er even bij zet, dat het geen terrier is. Lijken me leuke honden, maar ik denk toch te weinig werklustig. En idd Bram-formaatje. Ik vind het leuk om wat groters erbij te hebben.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Re: Wat past bij mij?

Rosita Compagner schreef: Afbeelding
Kijk, dat ziet er idd beter uit. Hoeveel vachtverzorging is nodig?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

clausipaus schreef:Een tervuerense Herder dan.
Ik ken het ras niet zo heel goed, maar de behendigheidsinstructeur (toen ik nog trainde) fokte met dat ras, en er liepen er dan ook heel wat rond op onze club. En snel dat die waren met behendigheid :eek:
O ja, Tervuerense zijn supersnel. Ik hoor alleen telkens weer dat je zo veel mazzel moet hebben qua nerveus zijn. Ik ken een aantal die ik helemaal geweldig vind, maar ook een flink aantal die niet onderdoen voor een drukke Border zeg maar.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge schreef:Hollandse Herder?
Ja, dat is ook een van de honden die hoog op m'n lijstje staat. Maar om eerlijk te zijn ben ik een beetje teleurgesteld in hun snelheid. Je zou zeggen dat er best iets mee te bereiken is in de agility, maar de korthaar exemplaren die ik zie lopen zijn echt langzaam. Langharen vind ik prachtig (en bij mij in de buurt komt een nestje :wink: ), maar dat zijn geen werkers en met andere honden ook maar zo zo (die bij mij in de buurt is overigens heel makkelijk met andere honden).

En ik heb ook het idee dat de HH best een strakke hand nodig heeft, of zie jij dat anders?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Sita schreef:Ga je dan alleen met deze hond wedstrijden lopen of ga je met beide zo fanatiek trainen?
Voordat ik echt kan gaan trainen met de tweede hond, zijn we zo al twee jaar verder. Dan is Bram inmiddels vijf. Tot die tijd ga ik dus gewoon wedstrijden met hem lopen, de top gaan we toch niet bereiken :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

Vind je een schotse herder korthaar niets?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Jaap* schreef:Vind je het heel raar van mij als ik vind dat je het teveel in een rasbeschrijving zoekt?
Honden die het goed doen in de diverse sporten zijn de honden die je daar veel aan de top ziet denk ik.
Als dat geen honden zijn die je graag zou willen hebben zou ik de sport niet tot zwaarwegend keuzeargument bombarderen maar gewoon een hond zoeken die je graag wilt hebben en daar het beste uit zien te halen, als je dat belangrijk vind tenminste :wink:
Persoonlijk ben ik overigens wel gecharmeerd van de grote poedels, fijne honden.
Ik zoek naar ervaringen :wink: Een aantal rassen spreekt mij erg aan omdat ik leuke exemplaren ervan gezien heb. Maar als ik dan keer op keer hoor dat bijv. de Aussie drive kan missen en moeilijk met andere honden is, dan vind ik dat wel nuttige info. De honden die ik veel zie, zijn Belgische herders en Borders. Belgische herders passen denk ik niet bij mij, alhoewel ik ze wel leuk vind. Daar zit ik dus ook een beetje naar te zoeken, wat een goede match met mij is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Border teven kunnen trouwens toch ook best 'onhandig' zijn met andere honden?
Snauwerig?

Tenminste, de Border teven die hier rondlopen zijn of van het direct wegsnauwen, of vrij angstig. De reuen vind ik gemoedelijker.
Maar misschien scheelt dat ook weer per lijn?
Dat denk ik wel, dat het ontzettend aan de foklijnen ligt. Ik heb al even zitten googelen naar Border fokkers en dat zijn er nogal wat. Voordat ik dat allemaal uitgeplozen heb, zijn we zo een jaar verder :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

En een herplaatser van een jaar waarvan je duidelijk kan zien dat de drive er is en hoe ze is met andere honden e.d?
Je hoeft toch niet per se vanaf pup aan de gang om goed mee te lopen in behendigheid? Dat zou toch ook moeten kunnen met een herplaatser van en jaar die wellicht juist heplaatst moet worden omdat ze teveel drive heeft als alleen 'huishond'? Denk ik :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Oh nog een klein vraagje :mrgreen: :wink:
Maakt het voor Bram nog uit wat je erbij zet? Zou hij met bepaalde teven meer een klik hebben dan met andere, bij bepaalde teven zich meer op zijn gemak/vertrouwd voelen? En zo ja, speelt dat ook mee of is het meer echt een hond voor jou erbij (waar niks mis mee is ook, zo bedoel ik het dus niet hoor! :wink: ).
Goede vraag hoor, en heb ik ook zeker over nagedacht. Bram zou absoluut het liefste een RR of Bullmastiff oid erbij hebben. Maar helaas pindakaas, dat gaat niet gebeuren. En verder kan hij het eigenlijk met alle teven wel vinden. Uit het nest zal ik wel voor een zelfverzekerd typje gaan omdat ze anders ondergesneeuwd wordt door Bram met z'n bazige gedrag. Kijk ik op de dagopvang, dan heeft hij vriendinnen in heel verschillende rassen, van een herder tot een stafford en van een border tot een teckel. Dus welk ras het ook wordt, dat komt best goed.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Zoek stok! schreef: Belgische herders passen denk ik niet bij mij, alhoewel ik ze wel leuk vind.
Waarom denk je dat, en waarop is dat gebaseerd?
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:Oh nog een klein vraagje :mrgreen: :wink:
Maakt het voor Bram nog uit wat je erbij zet? Zou hij met bepaalde teven meer een klik hebben dan met andere, bij bepaalde teven zich meer op zijn gemak/vertrouwd voelen? En zo ja, speelt dat ook mee of is het meer echt een hond voor jou erbij (waar niks mis mee is ook, zo bedoel ik het dus niet hoor! :wink: ).
Goede vraag hoor, en heb ik ook zeker over nagedacht. Bram zou absoluut het liefste een RR of Bullmastiff oid erbij hebben. Maar helaas pindakaas, dat gaat niet gebeuren. En verder kan hij het eigenlijk met alle teven wel vinden. Uit het nest zal ik wel voor een zelfverzekerd typje gaan omdat ze anders ondergesneeuwd wordt door Bram met z'n bazige gedrag. Kijk ik op de dagopvang, dan heeft hij vriendinnen in heel verschillende rassen, van een herder tot een stafford en van een border tot een teckel. Dus welk ras het ook wordt, dat komt best goed.
Nou dat moet goedkomen dan :ok:
Is Bram zo bazig in zijn eigen huis? Zou denk ik ook best heel erg bij kunnen trekken als de teef echt zijn teef is en duidelijk ook bij hem woont. Dan wordt hij vast super galant :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef: Juist Linda die zo zorgvuldig is gaat die steken niet laten vallen. Als je er genoeg mee doet zijn ze niet zo hyper hoor. Tenminste, dat denk ik.
Ik weet dat ze bepaalde dingen bij Bram irritant vindt in agillity en dus denk ik dat een mechel dat wel wegmaakt. :mrgreen:
Ik denk echt dat een Mechelaar te veel voor mij is. Ik ken ze redelijk goed omdat ze veel op de hondenschool lopen en ook bij agility zie ik ze natuurlijk redelijk wat. De baasjes hebben echt hun handen vol aan die honden. Ik zie flinke moeilijkheden tussen de baasjes en de honden. Natuurlijk niet bij allemaal, maar ik durf dat niet aan met mijn totale gebrek aan herderervaring. Ben te bang dat ik fouten maak omdat ik de hardheid van de hond niet snap en dat dat flinke gevolgen heeft.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:En een herplaatser van een jaar waarvan je duidelijk kan zien dat de drive er is en hoe ze is met andere honden e.d?
Je hoeft toch niet per se vanaf pup aan de gang om goed mee te lopen in behendigheid? Dat zou toch ook moeten kunnen met een herplaatser van en jaar die wellicht juist heplaatst moet worden omdat ze teveel drive heeft als alleen 'huishond'? Denk ik :mrgreen: :wink:
Ja dat zou goed kunnen hoor, misschien dat ik tegen zoiets aan loop. Maar hoe moeilijk ik een pup ook vast weer ga vinden, ik verheug me er wel op om bepaalde dingen juist dat eerste jaar te leren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Githa schreef:Vind je een schotse herder korthaar niets?
Blafferts :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

LongFields schreef:
Zoek stok! schreef: Belgische herders passen denk ik niet bij mij, alhoewel ik ze wel leuk vind.
Eigenlijk mede ingegeven door wat mijn GG trainster zegt. Die ziet dat totaal niet bij mij en ik denk dat zij mij inmiddels behoorlijk goed kan inschatten.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

massam schreef:is dat van dat vriendelijk zijn tegen vreemden zo suzanne? ik heb de laekense namelijk op mijn lijstje staan maar als ik dan marc of martijns topic over eva lees (niet haar gedrag naar die stomme vriend dat vind ik normaal) dat je toch wel op moet letten bij visite vind ik dat toch wel een beetje minder aardig.
Dit zou ik dan overigens weer geen enkel probleem vinden hoor. Ik hoef geen open hond naar onbekenden, als de hond maar wel onder appel te zetten is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Re: Wat past bij mij?

corason del perro schreef: Ik denk dat een hoop dingen in je lijstje niet perse aan het ras liggen maar heel erg hond en opvoedings gebonden zijn.
Ja, klopt. Kijk naar Bram, die is ook anders dan wat ik over het algemeen over de Kooiker zou schrijven. Ik moet gewoon maar wat gaan rondkijken naar fokkers en wellicht heb ik ineens een klik met een bepaalde teef en foklijn.
corason del perro schreef:Tuurlijk zijn er hyperactieve, overmatigblaffende angstige en agressieve fuchsen maar die vind je in ieder ras.
Klopt ook, ik ga er teveel vanuit dat ik zo'n exemplaar zou treffen en er dan ook nog volledig verkeerd mee omga :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef:
Zoek stok! schreef:
LongFields schreef:
Eigenlijk mede ingegeven door wat mijn GG trainster zegt. Die ziet dat totaal niet bij mij en ik denk dat zij mij inmiddels behoorlijk goed kan inschatten.
Ik zie dat wel bij jou.

Juist wel.
En waarom dan? Zij denkt dat ik niet goed kan omgaan met het hyperactieve soms wat naar nerveus neigende gedrag van de Belg.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Zo lelijk is een kelpie toch niet :jank:

Maare, leuk dat je misschien toch een tweede hond erbij neemt.
Succes met je zoektocht :ok:

Ik zou voor een poedel gaan.
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Is Bram zo bazig in zijn eigen huis? Zou denk ik ook best heel erg bij kunnen trekken als de teef echt zijn teef is en duidelijk ook bij hem woont. Dan wordt hij vast super galant :mrgreen: :wink:
Bram is bazig tegen te onderdanige teven. Caja is huis is bijv. geen enkel probleem, maar Tara (de Parson) is lastiger. In vast roedelverband is Bram een kereltje hoor, verkijk je daar niet op.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Daphne schreef:Zo lelijk is een kelpie toch niet :jank:
Neeee IK vind een Kelpie niet lelijk, ik vind ze juist erg leuk :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Zoek stok! schreef:
LongFields schreef:
Ben ik benieuwd of jouw GG trainster ook ruime ervaring heeft met de Laekense eigenlijk. Deze staat er onder de Belgische Herders namelijk om bekend om de meest gematigde van de 4 te zijn.
Maar ik zou niet weten waarom een Belg wél bij mij zou passen, en niet bij jou. Nu ken ik je natuurlijk lang niet zo goed als je trainster, maar ik ken mezelf wel en ben zeker niet de rustigste en meest onverschrokken persoon die ik ken, en kan al sinds onze eerste Belg in 1991 prima samen met Belgen. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”