Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

" Pedigree dogs exposed" 19aug2008 BBC 1 22:00

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Ik zit nu te kijken. Met tranen in mijn ogen van de kreten van dat hondje....
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Jinx schreef:Ik zit nu te kijken. Met tranen in mijn ogen van de kreten van dat hondje....
Oh ja, dat is erg :jank:
Afbeelding
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Omdat deze docu de indruk gaf dat het fenomeen rashond totaal verziekt is......mn die directeur van de RSPCA vond ik nogal cru met zijn uitspraken.
Afbeelding

So Sweet :I:
Frenk
Zeer actief

truusje schreef:Omdat deze docu de indruk gaf dat het fenomeen rashond totaal verziekt is......mn die directeur van de RSPCA vond ik nogal cru met zijn uitspraken.
Maar wat vind je dan inhoudelijk van de zorgen die geuit worden en die hier in dit topic besproken zijn?
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Wat ik dus eigenlijk niet begrijp is dat er zoveel mensen zo vreselijk geschokt zijn. Als je ziet wat er regelmatig op één staat in shows dan weet je toch al genoeg. Ik weet nog dat ik hier neerzette dat ik de duitse herder van Crufts van afgelopen jaar hier beschreef als een kreupele stumperd en toen reacties kreeg in de trant van "nou dat zijn daar anders wel de topfokkers en topkeurmeesters hoor. Die weten echt wel waar ze over praten". Nou inderdaad, dat blijkt maar weer :roll:
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Ik vond het ronduit vreselijk om te zien hoe sommige honden zo ontzettend moeten lijden onder de hebzucht van sommige fokkers.
En zeker bewust showen en fokken met erfelijk ziekelijk belaste honden is bijna crimineel te noemen.

Maar om nu de kynologie compleet af te kraken?
Er zullen toch best nog wel fokkers doen die het hart op de goede plek hebben zitten?

Ik denk dat er nu best veel mensen zullen zijn die zeggen...zie je nu wel, die rashonden zijn allemaal kapot gefokt, we gaan voor een leuk mixje,
Afbeelding

truusje
Zeer actief
Contacteer:

sorry ben wat gehaast met typen, zoals je ziet...maak veel foutjes :jank:
Afbeelding

Frenk
Zeer actief

truusje schreef:Ik vond het ronduit vreselijk om te zien hoe sommige honden zo ontzettend moeten lijden onder de hebzucht van sommige fokkers.
En zeker bewust showen en fokken met erfelijk ziekelijk belaste honden is bijna crimineel te noemen.

Er zullen toch best nog wel fokkers doen die het hart op de goede plek hebben zitten?

Ik denk dat er nu best veel mensen zullen zijn die zeggen...zie je nu wel, die rashonden zijn allemaal kapot gefokt, we gaan voor een leuk mixje,
Volgens mij gebeurde dat niet in de docu en gebeurt het al zeker niet hier. Feit is echter wel dat het gebeurt en dat er slecht tegen opgetreden (kan?) wordt (en). :19:

Mijn ervaring met de echte fanatieke showfokkers is dat ze echt ver gaan om te kunnen winnen. En keurmeesters kennen hun pappenheimers echt wel :roll:

Er zijn rassen waarbij het echt broodnodig is om nieuw bloed in te brengen of zgn "fokfouten" (ridgeless ea) toe te staan, maar hoe dat verantwoord te doen zonder teveel het ras te beschadigen?
Afbeelding
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

wendy71 schreef:
Ennath schreef:
MonaToetje schreef:Ik heb het programma helaas niet kunnen kijken.

Is er iemand die het opgenomen heeft???
Ja, we zijn het momenteel aan het klaar maken zodat we het ter beschikking kunnen stellen als download oid.
:ok:
Super, ennath, dank je.
Ik heb enkel het begin gemist, maar toch wil ik nog eens de volledige documentaire herbekijken.

Na de uitzending was ik zodanig kwaad van wat die rashonden wordt aangedaan in naam van het uitzicht, dat ik de slaap niet kon vatten :boos:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Carnivora schreef:
en deel 2:
deel 3:
4:
5:
6:

:wink:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ben het nu aan het bekijken en vind het shockerend :N:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Ik vind het vooral opvallend dat er gewoon geen medische keuringen verplicht zijn in Engeland. Aan de andere andere kant, hij zijn ze vanuit de RvB ook niet verplicht voor zover ik weet, alleen maar vanuit de rasverenigingen. En aangezien je niet via de rasvereniging hoeft te fokken om een stamboom te krijgen, heb je hier uiteindelijk dezelfde situatie misschien. Ik weet niet hoe het zit met de Engelse rasverenigingen, of dat bestaat en of die hetzelfde doen als hier, wel onderzoeken verplicht stellen...

De reden van de KennelClub vind ik trouwens walgelijk: als we het verplicht zouden stellen, zouden mensen buiten de KC om gaan fokken. Nou dat is heel simpel, buiten de KC fokken = geen stamboom = niet showen. Opgelost. Ik denk zomaar dat mensen zich dan heel snel wel aan die regels gaan houden :19:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik heb gisteravond de documentaire gezien en ik ben blij dat die beerput eens publiekelijk open getrokken wordt! Het is vreselijk om datgene bevestigd te krijgen wat je eigenlijk wel weet maar hopelijk wordt hier echt wat mee gedaan!
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

starfleet schreef:
Jacksel schreef:Ik heb het inderdaad gemist... Jammer...

Ben wel erg benieuwd. Ik ben Yore zijn lijnen gaan napluizen en kom echt heel vaak (wel heel ver weg, maar toch) dezelfde naam/namen tegen... Maar vooral 1 naam (en dus de nakomelingen)... :N:
Dat kan toch niet anders met een terugfokprogramma :wink: Alle Kooikers zijn terug te voeren op stammoeder Tommie. In het begin waren er gewoon weinig honden en is het logisch dat je vaker dezelfde naam tegenkomt. Natuurlijk is dat niet de bedoeling als het ras ouder wordt, maar toen het ras in opbouw was, was het onmogelijk om niet te fokken met bloedverwanten.

Anne
Maar is het dan zo'n rare vraag, of dit ook niet heel erg onverstandig is? Uiteindelijk zijn alle honden binnen het ras dan aan elkaar verwant. Dan kan je niet anders dan lijntelen, dichterbij of verder weg, maar in alle honden komt die ene naam wel weer terug. Als die ene hond (recessief) ook maar 1 genetisch probleem heeft (wat onwaarschijnlijk is, waarschijnlijk zal het meer dan 1 zijn), is met iedere generatie de kans dat er zieke honden komen groter toch :denken: En op deze manier zijn er naar mijn idee ook geen aparte lijnen te maken, als alles terug gaat naar die ene hond :denken: Dan zijn de 'lijnen' puur een woord, want alle honden zijn aan elkaar verwant...
Afbeelding
-Jolanda-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever

Ongelezen bericht door -Jolanda- »

ik heb daarnet het programma bekeken, en ook ik vindt het shockerend om te zien :N:
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Ik vind het diep diep diep triest.

:jank: :jank: :jank:
Afbeelding
balls & bones
Actief

Ongelezen bericht door balls & bones »

:N: inderdaad nogal eenzijdig want het kan niet anders dan dat er ook een heleboel verantwoordelijke fokkers zijn ander was de levensverwachting van honden in het algemeen nog maar 5 jaar ofzo.

maar het is toch wel schandalig dat je bewust met een ongezonde hond fokt.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik heb alles half bekeken, mijn engels is niet goed. Maar best heftig zeg :N:
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

*Linda* schreef:Wat ik dus eigenlijk niet begrijp is dat er zoveel mensen zo vreselijk geschokt zijn. Als je ziet wat er regelmatig op één staat in shows dan weet je toch al genoeg. Ik weet nog dat ik hier neerzette dat ik de duitse herder van Crufts van afgelopen jaar hier beschreef als een kreupele stumperd en toen reacties kreeg in de trant van "nou dat zijn daar anders wel de topfokkers en topkeurmeesters hoor. Die weten echt wel waar ze over praten". Nou inderdaad, dat blijkt maar weer :roll:
Hier van hetzelfde....
Dat de beerput hier losgetrokken is vind ik overigens top hoor, maar hier in Nederland mogen ze om mij de beerput ook weleens lostrekken op sommige rassen...

Pak de Sharpei er maar eens bij :N:
Iedereen zegt dat het misdadig is om met zieke honden te fokken maar het gebeurt echt aan de lopende band...en niet alleen bij Sharpei's helaas.
Om over 'karakter-afwijkingen' nog maar te zwijgen :roll:
van angst rondkruipende bull mastiffs die gewoon ingezet worden maar helemaal niet op show uitgebracht worden omdat ze als buikschuivers rondlopen...Sharpei's die ineens dol zijn op wildvreemden en geen enkele reserve meer tonen en ga zo maar door.
In Sharpei land is het gewoon algemeen stront scheppen wat dat aangaand maar een heel groot deel loopt met oogkleppen op en gedragen zich als de drie aapjes - hear no evil, see no evil, speak no evil

Honden die op jonge leeftijd dood neervallen van nierfalen, maar tja...het nestje wat eruit gekomen is is wel voor plus 1000 euro de pup weggegaan waaronder honden waar in de toekomst mee gefokt gaat worden dus hou je maar gewoon je bek dicht en maakt er een sneu verhaal van.
Het hele oog-probleem is voor velen een algemeen geaccepteerd 'probleempje' dat je gewoon oplost door te tacken en ach...een complete entropion operatie stelt ook niet zoveel voor :19:
hetzelfde met tight lip en dichte oren...
Maar goed...dat is nog 'schoonheid' wat ongemakken met zich meebrengt.
Ik vind het veel erger dat er bosjes honden al voor hun 1 e jaar kampen met allerlei allergieen, nier aandoeningen, koortsaanvallen waarbij hun hele huid openbarst en honden van 6 maanden oud die compleet 'uit elkaar vallen' van de koortsaanvallen, de huid laat los en de hond gaat gewoon dood...harstikke dood
Toevallig kwam laatstgenoemde dan uit de broodfok maar nier problemen en koortsaanvallen komen ook bij fokkers voor die volgens het boekje fokken.

Ach...en dan idd de fokkers die gerust een bearcoatje een klap in de nek geven. Ik weet zeker dat het gebeurd is en misschien nog wel gebeurd terwijl de bear al best wel redelijk geaccepteerd is in sharpei land.

Maar goed...we zijn inmiddels al op het punt dat er mini-sharpei's gefokt worden dus hoop voor dit ras heb ik helaas niet meer. kleur, grootte en de aanpassingen in het karakter zijn op het moment interessanter dan gezondheid bij velen.
het is echt mijn ras maar het is kapot en dat is het al jaren en dat wordt ook niet meer beter...
Jammer...heel jammer en heel triest..
maar het feit dat er hier maar doorgefokt wordt op bestaande lijnen en er praktisch geen vers bloed in de lijnen zit is voor mij genoeg reden om nooit meer aan een Sharpei te beginnen
Die bosjes honden die vanuit Amerika geimporteerd worden doen mijn hart ook al niet sneller kloppen en ook deze honden geven mij geen hoop voor de toekomst...
Er wordt praktisch door geen enkele fokker eens in de landen om ons heen gekeken en toen ik me in het hele fokken ging verdiepen was dat het eerste dat me opviel....ik vind het absurd....
Je ziet bij heel veel rassen dat er goed gekeken wordt naar combi's en dat er van alles uit verschillende landen komt aan dekeuen etc
bij de Pei? niet dus.
En dan is het ook nog een ras dat hier pas sinds 1980 !!!!! is...zo'n kleine selectie en dan geen connecties met het buitenland...schiet mij maar lek.

De Noorse Elandhonden hebben het beter voor elkaar.
Doordat ze met weinig zijn ligt er binnen de ver. een maximum aantal dekkingen....dat hadden ze met de Sharpei in 1985 ook moeten doen...
Laatst gewijzigd door mercedes2803 op 20 aug 2008 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

truusje schreef:Ik vond het ronduit vreselijk om te zien hoe sommige honden zo ontzettend moeten lijden onder de hebzucht van sommige fokkers.

Zat fokkers met het hart op de goede plek, dat geloof ik beslist. Helaas is het vaak met de kennis (over erfelijkheid en ziektes bijvoorbeeld) wat minder gesteld. De gemiddelde westiefokker én de nederlandse westieclub 'denkt' bijvoorbeeld dat al die allergische westies komen door het uitlaten op nat gras wat die domme huishondeigenaren doen...... Ja? Al minimaal 15 jaar roepen ze dat.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Rosita Compagner schreef:

Zat fokkers met het hart op de goede plek, dat geloof ik beslist. Helaas is het vaak met de kennis (over erfelijkheid en ziektes bijvoorbeeld) wat minder gesteld. De gemiddelde westiefokker én de nederlandse westieclub 'denkt' bijvoorbeeld dat al die allergische westies komen door het uitlaten op nat gras wat die domme huishondeigenaren doen...... Ja? Al minimaal 15 jaar roepen ze dat.
:jank: echt waar?
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

ik vond trouwens die pekinees echt om te janken :jank:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

mercedes2803 schreef:

:jank: echt waar?
Helemaal echt waar. Da's de reden waarom ik gestopt ben met dat ras te fokken. Ik had echt het gevoel een soort don quichot te zijn.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Zucht, ik ben op het Markiesjesforum ook een topic hierover begonnen. Komen er reacties als: ik ben blij dat de vereniging het hele fokbeleid bepaalt, daar kan je tenminste vertrouwen in hebben. En ik ben het ermee eens dat het beleid van de vereniging redelijk oké lijkt te zijn (op een raar geval na die niet aan mij is om te benoemen, maar waar ik wel vanaf weet). Maar juist dit gedrag (we vertrouwen gewoon op de vereniging) zorgt naar mijn mening voor dit soort dingen. Ik ben nu apart, omdat ik wel kritisch ernaar kijk, dat ik bezorgd word als ik bij verder terug in de voorouders kijken erg vaak dezelfde naam tegenkom (in dezelfde generatie zeg maar, dit is 8 a 9 generaties terug)... Natuurlijk heb je dat in een terugfokprogramma, maar ga nou niet zeggen dat het niet de kans op genetische problemen vergroot...
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:Zucht, ik ben op het Markiesjesforum ook een topic hierover begonnen. Komen er reacties als: ik ben blij dat de vereniging het hele fokbeleid bepaalt, daar kan je tenminste vertrouwen in hebben. En ik ben het ermee eens dat het beleid van de vereniging redelijk oké lijkt te zijn (op een raar geval na die niet aan mij is om te benoemen, maar waar ik wel vanaf weet). Maar juist dit gedrag (we vertrouwen gewoon op de vereniging) zorgt naar mijn mening voor dit soort dingen. Ik ben nu apart, omdat ik wel kritisch ernaar kijk, dat ik bezorgd word als ik bij verder terug in de voorouders kijken erg vaak dezelfde naam tegenkom (in dezelfde generatie zeg maar, dit is 8 a 9 generaties terug)... Natuurlijk heb je dat in een terugfokprogramma, maar ga nou niet zeggen dat het niet de kans op genetische problemen vergroot...
Iedere gesloten populatie vergroot de kans op genetische problemen. Dus ja met een onherleidbare bastaard loop je doodgewoon minder risico's op gezondheidsgebied.

Recent nog een dierendokter die z'n mond zo'n beetje voorbij praatte door te zeggen dat hij dankzij die rashonden zo'n leuk inkomen had.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Helemaal echt waar. Da's de reden waarom ik gestopt ben met dat ras te fokken. Ik had echt het gevoel een soort don quichot te zijn.
De Westie kwam in de docu ook nog langs, als zijnde "riddled with allergies". Nou maar hopen dat die nederlandse fokkers ook gekeken hebben. :wink:
Ja, maar da's in Engeland........ da's heel anders hoor. Aldus die fokkers met het hart op de goede plaats.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Nanna schreef:Waar mijn hart het meeste bij brak? Bij die arme Boxer die bonkend met zijn kop in de keuken lag (epilepsie) en daar hártverscheurend bij gilde....
Dat geschreeuw, dat ging me door merg en been...
Ik heb de documentaire nog niet helemaal gekeken, maar vroeg me bij die boxer en andere honden wel af waarom ze niet in godsnaam een spuitje kregen. Wat is dat voor leven als een hond zoveel pijn heeft dat hij ligt te gillen?

En verder, ja, dieptriest allemaal. Ik realiseerde me wel dat we hier op het forum een onevenredig aantal fokkers hebben die gezondheid voorop stellen en niet in eerste instantie op uiterlijk fokken. Misschien omdat het zo'n 'hard' :mrgreen: forum kan zijn, dat rotte fokkers hier weg blijven. :wink:

Maar de grootste schuld ligt in mijn ogen bij de keurmeesters. Zij hebben ervoor gezorgd dat nog plattere neuzen, nog schuinere ruggen, nog kortere pootjes en nog grotere oren beloond werden en daar zijn fokkers in mee gegaan. Prijzen willen winnen en dan over de mismaakte lijken van je eigen zieke honden willen gaan. Het is allemaal erg walgelijk.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Gos schreef:
Maeve schreef:Dat over die Ridgebacks schrok ik behoorlijk van. En dan vooral die vrouw die een Ridgeback zonder ridge geen Ridgeback vind, ookal is die ridge verbonden aan een hele hoop gezondheidsproblemen :evil:
Sterker nog, het ontbreken van een ridge was een genetisch defect volgens haar.

Dat mensen selecteren op bijzondere kenmerken in een exterieur vind ik niet meer dan begrijpelijk. Dat je dat tot standaard maakt, snap ik ook nog. Maar dat je dat wilt blijven handhaven als je er achter komt dat dat gezondheidsproblemen met zich mee brengt en het niet ter discussie wilt stellen, maar wel de mond vol hebt over rasverbetering, ja daar zakt m'n broek van af.
Eh, maar volgens mij weten we met z'n allen dat platte neuzen, lange ruggen en korte pootjes, belachelijke vachten en heel klein of heel groot fokken gezondheidsproblemen met zich mee kunnen brengen. Dat ontbreken van een ridge is in mijn ogen niet veel anders dan een franse bull met een wat spitsere neus (daar wordt niet mee gefokt), een basset die "te" hoog op de poten staat (idem) of een chi met een te grote kop zodat zijn ogen niet uitpuilen. Zo af en toe probeert de natuur weer iets gezonds te produceren, en vervolgens past dat niet in de rasstandaard en mag het zich niet voortplanten.
Hanneke2
Zeer actief

wendy71 schreef:
LongFields schreef:
wendy71 schreef:
Jij ook al Suzanne?
Ik heb digitale tv van KPN,(meer dan 100 zenders!) maar BBC 1&2 is blijkbaar teveel gevraagd. :19:
Wel een hoop andere *onzin* zenders maar geen BBC. :roll:
Ik baal daar zo van, dat waren zenders waar ik best geregeld naar keek. :wink:
Hier inderdaad hetzelfde, al een paar jaar helaas.
Ik snap werkelijk niet waarom ze de BBC niet toevoegen. :19:
Haal dan een paar onzin zenders weg, en zet de BBC er in. :ok:
Beetje off-topic :wink: , maar ga zeuren bij je kabelboer. De BBC rules en er zijn zaterdagavonden dat ik alleen maar BBC1 kijk. :mrgreen:
Hanneke2
Zeer actief

truusje schreef:Ik heb gisteravond ook gekeken en vond het nogal eenzijdig.
*prrrrftghkhagh*

Sorry, dat was een slok cola tegen mijn beeldscherm.

"Eenzijdig"?? Hoe is het eenzijdig als een fokker doodleuk staat te vertellen dat het lastig is een DA te vinden die haar perfect gezonde ridgeloze RR-pups af wil spuiten omdat ze de misvorming missen?

Ik ga nu even een doekje pakken om mijn beeldscherm schoon te maken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”