MARC_S schreef:
Ik vind dat er in de africhting veel gegooid wordt op zo zijn de honden nu eenmaal. Als je ook een herder hebt is dat een woesie-herder van kynokut lijntjes dus dan weet je daar niks van. Heeft de hond probleemgedrag dan kun je meepraten want dan is het een echte. Ook als je een werkhond uit werklijnen hebt gehad die wel getraind kon worden zonder TT was dat een mietje-exemplaar dus ook dan kan je niks zeggen. Honden van Fort Oranje zijn wel mooi GG kampioenen. Ik weet niet meer welk jaar maar de NL kampioenen kyno-kut-GG waren 1e plaats, Fort Oranje, 2e plaats Fort Oranje, 3e plaats, Border collie.
Ik vond dat op de club waar ik kwam helemaal niet zo denderend veel trainingskennis was. Hoe harder de hond van 6 maanden piepte hoe beter de correctie werd gezegd. De "beste" honden beten dan de geleider. Ik kreeg ook niet het gevoel dat alle geleiders nu echt zulke krekken waren wat honden betreft. Hun honden hadden ook probleemgedrag en dat lag altijd aan de hond en zijn lijnen. In mijn ogen lag dat toch ook bijzonder vaak aan de manier van trainen en de geleider.
Lekker generaliserend. Probleemgedrag wordt meteen op de lijn gegooid. Misschien waar jij bent gaan kijken, maar bij ons niet. Je weet helemaal niet wat er allemaal aan voorafgegaan is voordat de TT op dit specifieke ding is ingezet, wat voor positieve manieren er allemaal geprobeerd zijn en hoe lang. Niet iedereen in de africhting doet zo maar wat dat de eerste de beste clubgenoot aan advies geeft zonder er eerst eens uitgebreid over na te denken en de voor- en nadelen en eventuele risico's van af te wegen. Je moest eens weten.
En als ik hier soms op het forum lees wat er op diverse "gewone" hondenclubs aan adviezen gegeven worden, dan lijkt me het niet alleen voorbehouden aan de africhtingswereld dat daar niet alle mensen evenveel kennis en observatievaardigheden hebben.
Als ik op de club van m'n man kijk, dan lopen daar net zoveel verschillende type honden rond als er honden aanwezig zijn. Geen 2 reageren hetzelfde, geen 2 worden op identieke wijze getraind. Sommige honden zijn meer puntenhonden, anderen meer praktijkhonden. De een leert vlug, de ander heel traag, maar via verschillende wegen komen ze bijna allemaal vroeg of laat tot een acceptabel resultaat.
Hoe een hond gewaardeerd wordt heeft helemaal niets te maken met of en hoe hij gecorrigeerd moet worden maar met hoe hij zijn werk doet.