Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verschil fokkers show- en werklijnen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Frank schreef:
yamie schreef:er is geen werklijn en showlijn
Zullen de mensen die nog echt werken mat de Jacks er net zo over denken? Als dat zo is is het nog maar een kwestie van tijd voordat dat verandert. Show heeft namelijk maar 1 belangrijk punt en dat is schoonheid, of de hond werkcapaciteiten bezit is daarbij onbelangrijk, wat op den duur onherroepelijk zal resulteren in honden met niet voldonde werklust.
dat zijn er niet zoveel, ja wellicht in Engeland nog wel, maar daar is de jack niet eens erkend, dus wat dat betreft ;)

en er zijn dus genoeg fokkers die "werken" ( simulatie voornl) met hun jacken, maar dat zijn gewoon stamboom honden, ook die fokken zeker op werkkarakter.
tot nu toe, zijn de jacken die goed scoren op de show, ook prima werkhondjes. ( nou ja niet allemaal, maar vele wel)
de jack is geen ras dat qua show in de kalk, poeders en strikjes word gehangen, gelukkig niet, gewoon het grootse deel gewoon pur sang "boerenhondjes" :wink:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

duitse herder schreef:
Budkes schreef:
Weet je wat wel gek is nu ik er over nadenk. De meeste pupkopers van een werkhond spitten de lijnen tot in den treure uit voordat ze een pup kopen, terwijl dat juist bij de stamboompupkopers, veel minder is.
Als ik aan de gemiddelde KNPV-er vraag wat er achter zijn stamboomloze hond zit dan krijg ik tot overovergrootvaders aan toe. Terwijl als ik het aan de gemiddelde rashond met stamboom eigenaar vraag dat ze me aankijken met :denken: eeehhh de moeder heette Donja maar verder. Vraag heel vaak aan bv.Bullmastiff, Boxer en Mastiffeigenaren; Waar komt hij/zij vandaan ? Minstens 50% moet me het antwoord schuldig blijven....
Daar heb je denk ik gelijk in, zij denken dat een stamboomhond al voldoende is en kijken totaal niet naar de lijnen die er achter zitten. Dan heb ik liever een jack uit stamboomloze ouders zoals die van jou, waar alles wel bekend van is, dan iemand die in vol vertrouwen een stamboomhond koopt, wat voor sommige opeens een verklaring is dat de hond gezond is (hij heeft immers stamboom). Want dat laatste hoor ik maar al te vaak
:denken: dat iemand die een stamboom jack koopt, de lijnen niet uitpluist en bekijkt in tegenstelling tot iemand die een werkhond koopt, wil toch niet zeggen dat het niet kan of dat die info er niet is?

vele mensen die een werkhond zoeken, die kijken naar prestaties, van ouders, voorouders, of het erin zit, wat ze willen gaan doen, veel mensen die gewoon een hond zoeken ( of dat nou een jack is of niet) die kijken naar de ouders en spreekt dat ze aan, vertrouwen ze er ook op, dat de fokker de juiste combi's maakt.
gelukkig heb ik ook pupkopers die wel zelf de lijnen en voorouders nazoeken ;)
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Frank schreef:
Zullen de mensen die nog echt werken mat de Jacks er net zo over denken? Als dat zo is is het nog maar een kwestie van tijd voordat dat verandert. Show heeft namelijk maar 1 belangrijk punt en dat is schoonheid, of de hond werkcapaciteiten bezit is daarbij onbelangrijk, wat op den duur onherroepelijk zal resulteren in honden met niet voldonde werklust.
Ik krijg vaak vraag van mensen die op zoek zijn naar pups van bejaagde ouders en ze willen dan bewijs dat de ouderhonden kunnen werken, dat is wel moeilijker soms aan te tonen dan showkwalificaties.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Frank
Actief
Mijn ras(sen): Working Terriers

Ongelezen bericht door Frank »

Budkes schreef:Als ik de lijn zelf niet ken, en hem ook niet op kan zoeken op bloedlijnen.nl vind ik het wel belangrijk dat er en stamboom bij zit zodat ik in ieder geval de voorouders op kan gaan zoeken. ik wil dat namelijk wel weten, ga dan ook bellen met eigenaren en zo :mrgreen: :roll: .

Kijk met dat vetgedrukte stuk sla je al de spijker op zijn kop. Verdieping in een ras/lijn geeft veel meer inzicht dan een stukje papier in mijn ogen.

Ik heb zelf ook stamboomhonden, maar door de jaren heen ben ik wel gaan beseffen dat het eigenlijk maar een schijnzekerheid is. En bijkomend punt is dat er vele exemplaren bij rassen verloren gaan omdat ze geen boom hebben, terwijl sommige van deze exemplaren een zeer grote aanwinst hadden kunnen zijn voor de diverse rassen.

Wat te denken van rassen die uit landen komen waar de bevolking niet echt veel geld heeft of ver van de bewoonde wereld woont? Deze mensen zullen vaak niet eens meer de moeite nemen om een boom aan te vragen. En vaak zijn dit dan ook nog de mensen die de meest oorspronkelijke honden fokken, nog helemaal gericht op het oorspronkelijke werk. Verloren voor het ras, want het stamboek is gesloten...............

zonder staboom valt er voor mij helemaal niets uit te zoeken. (behalve dan op bloedlijnen, maar dat geldt alleen voor herders)
Je geeft net zelf al aan dat dit niet helemaal het geval is. Verdiepen in een lijn, praten met de eigenaren en kijken naar hun geschreven papieren geeft waarschijnlijk nog meer inzicht dan een FCI stamboom.
Frank
Frank
Actief

Es schreef:
Frank schreef:
Ik krijg vaak vraag van mensen die op zoek zijn naar pups van bejaagde ouders en ze willen dan bewijs dat de ouderhonden kunnen werken, dat is wel moeilijker soms aan te tonen dan showkwalificaties.
Als deze mensen zich echt verdiepen en onderzoek doen en navraag, dan komen ze vanzelf terecht bij de mensen die ook daadwerkelijk hebben gewerkt met de honden. Reputatie speelt hierbij een veel belangrijkere rol dan daadwerkelijk iets tevoorschijn toveren dat die honden echt gewerkt hebben. Want je kunt ze niets aten zien, of je moet ze meenemen tijdens het werk van de hond.

En showkwalificaties zeggen helemaal niets meer over een hond dan dat hij/zij goed in elkaar zit(normaal gesproken). Maar daar heb je geen showkwalificaties voor nodig, maar inzicht.
Frank
Frank
Actief

yamie schreef:de jack is geen ras dat qua show in de kalk, poeders en strikjes word gehangen, gelukkig niet, gewoon het grootse deel gewoon pur sang "boerenhondjes" :wink:
Gelukkig voor jullie.

Als ik een Jack zou willen met werkcapaciteiten zou ik toch gaan zoeken bij mensen die er nog echt mee werken. Want hoe goed bedoelt ook, een simulatie kan nooit 100% het echte werk vervangen.
Frank
Es
Zeer actief
Contacteer:

Klopt wel, maar dan vragen ze dus bewijs, bijv. naar WHC-diploma's of dat ze de ouders aan het werk mogen zien.
Men zegt dan dat de ouder (kunnen) werken en dat willen ze dan ook echt zien of mee maken.
Ik heb alleen Jacks en nog niet veel jachtervaring maar schijnt normaal te zijn in jachtkringen?

(Reactie op Frank's: Als deze mensen zich echt verdiepen en onderzoek doen en navraag, dan komen ze vanzelf terecht bij de mensen die ook daadwerkelijk hebben gewerkt met de honden. Reputatie speelt hierbij een veel belangrijkere rol dan daadwerkelijk iets tevoorschijn toveren dat die honden echt gewerkt hebben. Want je kunt ze niets aten zien, of je moet ze meenemen tijdens het werk van de hond.)
Op elke wandeling is
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

frank1985 schreef:Als er bij werklijn honden vaak iets door heen zit wat is dat dan bij een X MH ? wat wordt of is daar vaak doorheen gefokt ? ik heb wel eens gehoord dat daar vroeger wel eens een Dog doorheen werd gefokt voor het wat forser zijn, is dat waar ?
XMH is meestal mechelaar zonder stamboom en/of Hollanders, Er is vroeger idd. weleens dog doorheen gekruist, maar ook bij stamboom MH hoor :wink:
Laatst gewijzigd door malinois op 27 mei 2009 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Frank
Actief

Es schreef:Klopt wel, maar dan vragen ze dus bewijs, bijv. naar WHC-diploma's of dat ze de ouders aan het werk mogen zien.
Men zegt dan dat de ouder (kunnen) werken en dat willen ze dan ook echt zien of mee maken.
Ik heb alleen Jacks en nog niet veel jachtervaring maar schijnt normaal te zijn in jachtkringen?
Bij sommige rassen zal dit wel het geval zijn ja, maar dat zal dan wel weer gekoppeld zijn aan de stamboom.

Ik ken alleen verschillende (werkende) terrier rassen, en de mensen die ik daarvan ken hebben bijna allemaal boomlozen ook in Engeland.

Een van de meest populaire terrier rassen in dit circuit, de Patterdale kan zelfs niet eens geregistreerd worden bij de FCI waar de eigenaren voor zover ik het mag geloven maar wat blij mee zijn.
Frank
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

malinois schreef:
frank1985 schreef:Als er bij werklijn honden vaak iets door heen zit wat is dat dan bij een X MH ? wat wordt of is daar vaak doorheen gefokt ? ik heb wel eens gehoord dat daar vroeger wel eens een Dog doorheen werd gefokt voor het wat forser zijn, is dat waar ?
XMH is meestal mechelaar zonder stamboom en/of Hollanders, Er is vroeger idd. weleens dog doorheen gekruist, maar ook bij stamboom MH hoor :wink:
waarom fokten ze er een dog doorheen dan ? om ze idd wat forser te maken ?
Es
Zeer actief
Contacteer:

Of niet, want nu kan iedere hond als Patterdale verkocht worden...
(Ik heb een hele mooie voskleurige gezien dit weekend).
Op elke wandeling is
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ja, maar dat zie je de laatste tijd bijna nooit meer. Men is er achter gekomen dat groter niet altijd beter is juist soms alleen maar lastig.
Gr. Aniek

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:
malinois schreef:
waarom fokten ze er een dog doorheen dan ? om ze idd wat forser te maken ?
yep
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Frank schreef:
yamie schreef:de jack is geen ras dat qua show in de kalk, poeders en strikjes word gehangen, gelukkig niet, gewoon het grootse deel gewoon pur sang "boerenhondjes" :wink:
Gelukkig voor jullie.

Als ik een Jack zou willen met werkcapaciteiten zou ik toch gaan zoeken bij mensen die er nog echt mee werken. Want hoe goed bedoelt ook, een simulatie kan nooit 100% het echte werk vervangen.
nou, ik denk dat de simulatie een end komt, maar wil je echt werken met een jack, is het je goed recht om buiten de stamboom fokker om te kijken hoor, alleen vergeet dat niet, dan je 90 % niet met een jack russell van doen hebt, maar met een wellicht werkende terrier en daar zijn vele soorten van ;)
een kruising teckel X jack? kan prima werken hoor.

enne :

kleinzoon van mijn teef:
Afbeelding
zit bij een jager, heeft deze zelf "gevangen", moeder van deze hond( door mij gefokt) word niet effectief mee gewerkt, werklust zat hoor :pffff: :wink:
Frank
Actief

Es schreef:Of niet, want nu kan iedere hond als Patterdale verkocht worden...
(Ik heb een hele mooie voskleurige gezien dit weekend).
De wrkcapaciteiten maken de hond. En ja, er zijn veel kruisingen binnen dat ras, maar dat maakt het ras ook tot wat het is. Denk dat je het misschien beter nog een type hond kunt noemen dan een ras, maar de experts zullen dat beter weten dan ik ;)
Frank
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Waar komt de wijsheid vandaan dat echte werklustige terriers geen stamboom hebben?
Is daar een bron of onderbouwing van?
dat probeer ook nou ook al pagina's lang te zeggen, dat dat dus niet klopt, dat er ook gejaagd kan worden met stamboomloze hondjes? uiteraard, dat sommige daarvan beter zijn dan 1 met stamboom? tuurlijk,zal heus voorkomen, maar het hebben van een stamboom, sluit geen werklust uit, het is meer de mentaliteit van iemand die "werkhondjes" fokt, die wil de poespas enz van het stamboom gebeuren niet :19:
Frank
Actief

Martijn schreef:Waar komt de wijsheid vandaan dat echte werklustige terriers geen stamboom hebben?
Daar is geen onderbouwing voor, en dat klopt ook niet. Wie maakte deze opmerking dan?

Wat wel klopt is dat de mensen die echt dagelijks/wekelijks met de honden het oorspronkelijke werk doen minder interesse hebben in een stamboom, daar spelen de werkeigenschappen een grotere rol, stamboom of niet.
Frank
Es
Zeer actief
Contacteer:

Dat is dezelfde soort wijsheid als wanneer mensen van stamboomloze honden zeggen; 'Ja maar WIJ houden veel van onze hond (alsof je dat dus niet doet van een stamboomhond).
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

Frank schreef:
Daar is geen onderbouwing voor, en dat klopt ook niet. Wie maakte deze opmerking dan?

Wat wel klopt is dat de mensen die echt dagelijks/wekelijks met de honden het oorspronkelijke werk doen minder interesse hebben in een stamboom, daar spelen de werkeigenschappen een grotere rol, stamboom of niet.
Ja maar mensen die zonder officele stamboom fokken hebben wel vaaa helemaal in hun hoofd hoe de lijnen, de voorouders waren en zijn, van de (Britse) JRT zijn oude engelse handgeschreven pedigree's.
Door niks vast te leggen gaat er veel (kennis) verloren...dat is ook de stamboomwaarde.
Op elke wandeling is
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Es schreef:
Dat is dezelfde soort wijsheid als wanneer mensen van stamboomloze honden zeggen; 'Ja maar WIJ houden veel van onze hond (alsof je dat dus niet doet van een stamboomhond).
nee wij houden van het papiertje, daar kruip ik elke nacht tegen aan en stof ik elke dag af, daarom ook fijn dat de meeste geplastificeerd zijn, ze worden anders wat frummelig door al die kusjes erop :mann:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Es schreef:
Frank schreef:

Ja maar mensen die zonder officele stamboom fokken hebben wel vaaa helemaal in hun hoofd hoe de lijnen, de voorouders waren en zijn, van de (Britse) JRT zijn oude engelse handgeschreven pedigree's.
Door niks vast te leggen gaat er veel (kennis) verloren...dat is ook de stamboomwaarde.
zijn er van meerdere rassen dergelijke sites zoals van bloedlijnen.nl eigenlijk? Dus waar de lijnen van honden op staan ongeacht of het een stamboomhond is of niet?
Dan zou je dit dus kunnen ondervangen.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

yamie schreef:
Es schreef:
nee wij houden van het papiertje, daar kruip ik elke nacht tegen aan en stof ik elke dag af, daarom ook fijn dat de meeste geplastificeerd zijn, ze worden anders wat frummelig door al die kusjes erop :mann:
is in België ook zo :mann: alleen geen plasticje hier :cryblue:
Frank
Actief

Es schreef:
Frank schreef:

Maar als we eerlijk zijn is kennis over meer dan 4 a 5 generaties onzinnig. Want de kans dat je daar een terugslag op krijgt als de generatie's daarna weinig soeps zijn is nihil. Enige waarde wat het nog echt heeft(waar je echt wat mee kunt dan) is gevoelswaarde.
Frank
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Frank schreef:

Er zijn zoveel mensen die minder interesse in een stamboom hebben maar dat wordt toch altijd veroordeelt?
Als er gekeken wordt naar gezondheid en (in 'mijn' ras iig) lijnen heb ik er niet zoveel problemen mee geen stamboom...
Maar dat betekend dus niet de eerste de beste marktplaats hond zonder enig benul hoe of wat je in huis haalt.
Ook in stamboomloze honden kun je je verdiepen, kijk hoe Selena fokt bijv. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
malinois schreef:
Martijn schreef:
Frank schreef:Daar is geen onderbouwing voor, en dat klopt ook niet. Wie maakte deze opmerking dan?

Er zijn zoveel mensen die minder interesse in een stamboom hebben maar dat wordt toch altijd veroordeelt?
Als er gekeken wordt naar gezondheid en (in 'mijn' ras iig) lijnen heb ik er niet zoveel problemen mee geen stamboom...
Maar dat betekend dus niet de eerste de beste marktplaats hond zonder enig benul hoe of wat je in huis haalt.
Ook in stamboomloze honden kun je je verdiepen, kijk hoe Selena fokt bijv. :wink:
Dat weet ik.
Maar ik vraag me af of het hier niet om de eerste de beste marktplaatshussels gaat.
Ik vind de stamboom op zich ook niet belangrijk. Het gaat om de hond, niet om het papier.

Maar hier wordt gezegd dat het om een "lijn" van uitmuntende werkhondjes gaat en dat dat niet met stamboom kan.
Dat vind ik gewoon het zoveelste kulverhaal om husseltjes te fokken.
nee dat vind ik ook...
ook in de stamboomhondjes zullen prima werkhondjes zitten.
Ik kan dan niet oordelen over JR omdat ik daar simpelweg weinig verstand van heb. Maar zelfs in de dobers zitten een paar prima werkers, ook uit showlijnen (kijk naar mn oudste dober bijv.)
Aangezien de JR nog niet zo'n verdeling werk/show hebben wat ik begrijp hieruit zal er bij de JR ook in de stamboomlijn nog prima werkers zitten maar ik begrijp ook net zo goed dat iemand die er echt mee werkt, zich niet zo druk maakt om die stamboom maar meer om de lijn die erachter zit. En ik kan me dan ook voorstellen dat diegene dan ook een gezonde hond wil hebben, want wat heb je aan een prima hond voor het werk die niet gezond blijkt te zijn?
Juist echte werkers moeten gezond zijn denk ik om aan het soms best zware werk te kunnen voldoen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

malinois schreef:
Martijn schreef:
malinois schreef:
Martijn schreef: Er zijn zoveel mensen die minder interesse in een stamboom hebben maar dat wordt toch altijd veroordeelt?
Dat weet ik.
Maar ik vraag me af of het hier niet om de eerste de beste marktplaatshussels gaat.
Ik vind de stamboom op zich ook niet belangrijk. Het gaat om de hond, niet om het papier.

Maar hier wordt gezegd dat het om een "lijn" van uitmuntende werkhondjes gaat en dat dat niet met stamboom kan.
nee dat vind ik ook...
ook in de stamboomhondjes zullen prima werkhondjes zitten.
Ik kan dan niet oordelen over JR omdat ik daar simpelweg weinig verstand van heb. Maar zelfs in de dobers zitten een paar prima werkers, ook uit showlijnen (kijk naar mn oudste dober bijv.)
Aangezien de JR nog niet zo'n verdeling werk/show hebben wat ik begrijp hieruit zal er bij de JR ook in de stamboomlijn nog prima werkers zitten maar ik begrijp ook net zo goed dat iemand die er echt mee werkt, zich niet zo druk maakt om die stamboom maar meer om de lijn die erachter zit. En ik kan me dan ook voorstellen dat diegene dan ook een gezonde hond wil hebben, want wat heb je aan een prima hond voor het werk die niet gezond blijkt te zijn?
Juist echte werkers moeten gezond zijn denk ik om aan het soms best zware werk te kunnen voldoen.
Niet om het een of ander maar ik denk juist dat de werklijnen soms minder getest worden dan honden die onder regels gefokt worden. HD foto's zijn leuk maar als er ook staar voorkomt? Geen working collie die daar op getest wordt hoor. Zo denk ik dat een extreem game terriertje met een lichte patella huppel prima gefokt wordt op werklust. Daar kom je bij stamboomhonden dus niet mee weg.

Ik weet niet hoe het met X-mechelaars zit. Worden die net zo getest als de rashonden? Dus mag-test, volledig rontgenen voordat er gefokt wordt? Volgens mij is het daar toch wel vaak het papiertje en niet de hond zelf.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Martijn schreef:

Dat lees je niet goed Martijn, want dat wordt nergens gezegd. Er wordt nergens gezegd dat het niet met stamboom kan er wordt alleen gezegd dat deze geen stamboom hebben. En dat dezelfde honden dus wel een stamboom hadden gehad als ze 2 generaties terug waren aangemeld.

Dit schreef ik al in en ander topic over dezelfde pup:
Budkes schreef:
Nou volgens mij zeg ik nergens dat de hond gefokt is voor het werk en daarom geen stamboom heeft.
Ik zeg alleen dat ze puur gefokt is voor het werk én dat ze geen stamboom heeft. Dit in antwoord op jouw vraag wie de moeder is, dus dat je haar daarom waarschijnlijk niet zult kennen.
Ik zou werkelijk niet weten waarom een stamboom Jack Russell geen werkhond zou kunnen zijn. Die scheidslijn is nog maar zo vers, wel een stamboom of geen stamboom, kan me niet voorstellen dat daar nú al verschil in zit. Ik wil hier een pupje uit omdat de hele lijn voorafgaand aan dit pupje mij uitstekend bevalt, qua gezondheid, qua karakter en qua uiterlijk én er binnen deze lijn steeds zorgvuldig gefokt is op deze aspecten.
Als oma destijds wél was aangemeld (ttv van overgrootoma en betovergrootoma was dit nog niet mogelijk )dan had ik nu een stamboompupje gekregen met dezelfde kwaliteiten. En nu dus zonder stamboom. En dat is wat mij betreft qua hondje het enige verschil.
en in dit topic, als antwoord op de vraag of er verschil zit tussen "show"lijnen en "werk"lijnen:
Budkes schreef:Voor wat betreft de Jack Russells, nee die zijn (nog?)niet heel verschillend, ras is ook nog heel erg jong.
Dus volgens mij beweerd niemand dat in dit topic, ik in ieder geval niet, het enige wat ik zeg en waar het voor mij om draait:
Budkes schreef:
yamie schreef:

............ maar IK vind het idd onnodig om papierloos "jackies" te fokken deze dagen, want, en dat heb ik al eerder gezegd, voor de werkkwaliteiten hoef je dat niet te laten hoor

En mij lijkt het onnodig én onlogisch als je al 20 jaar een lijn bezit met uitstekende werkkwaliteiten die daarnaast in de praktijk gezond én prettig van karakter zijn dat je daar dan rigoreus mee moet stoppen om ergens anders een pup te kopen waarvan je niet met de voorouders hebt gewerkt en je dat dus maar af moet wachten enkel en alleen om een stamboom. Terwijl je wél met dezelfde honden had mogen fokken (volgens jou dus), als je 2 generaties terug je hond had laten inschrijven als zijnde Jack Russell Terrier.
Nee daar zit voor mij geen logica in.
En als je denkt dat het in dit geval om marktplaats hussels gaat dan moet je de topic nog maar eens goed doorlezen en dan ga je er dus in ieder geval vanuit dat ik lieg :19: .
Budkes schreef: Kijk deze mensen zijn geen fokkers in de zin van dat ze bij elke teef meerdere nesten fokken. Ze fokken hooguit 1 a 2 maal een nest bij hun eigen teef omdat ze zelf een nieuw werkhondje "moeten" hebben of omdat er uit de directe "werk"-omgeving heel veel vraag is. Dus hebben ze in ongeveer 20 jaar tijd een stuk of 5 nesten gehad uit 4 generaties teven, waarbij alle pups bij gekende mensen zijn geplaatst, en dus bekend is hoe het die pups is vergaan.
En daarvan heeft geen pup ooit op marktplaats gestaan of is in een asiel beland.

In dit geval gaat het dus daadwerkelijk om een jachtopzichter die lang lang geleden begon te jagen op de vos met een Jack Russell Terrier, ook bij andere jachthouders, en dus nu zijn eigen, bewezen goedwerkende lijn niet weg gaat gooien om opnieuw te beginnen met een andere lijn enkel en alleen omdat deze wel een stamboom hebben.
Dat is voor die man toch niet van belang.
Gr. Aniek

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

MARC_S schreef: Ik weet niet hoe het met X-mechelaars zit. Worden die net zo getest als de rashonden? Dus mag-test, volledig rontgenen voordat er gefokt wordt? Volgens mij is het daar toch wel vaak het papiertje en niet de hond zelf.
MAG test niet, maar dat is ook onzin....zelfs bij de rotts is het nu ter discussie of zelfs al afgeschaft....en zeker een werkhond, die kan al niet werken zonder stabiel karakter

veel honden (niet bij de standaard MP fokker vandaan) binnen de xMH/xHH populatie worden gewoon goed gechecked, heupen, ellebogen, rug, ogen etc....
helaas een enkele teef niet, soms nl wel eens het idee dat men de invloed vd teef op zowel karakter als gezondheids vlak even vergeet....is in de paarden wereld natuurlijk niet anders bv....
Budkes
Zeer actief

Martijn schreef:
Want in dit geval gaat het dus daadwerkelijk om een jachtopzichter die lang lang geleden begon te jagen op de vos met een Jack Russell Terrier, ook bij andere jachthouders, en dus nu zijn eigen, bewezen goedwerkende lijn niet weg gaat gooien om opnieuw te beginnen met een andere lijn enkel en alleen omdat deze wel een stamboom hebben.
Even voor de goede orde. Een lijn is iets anders dan een aantal generaties.

Dan kun je binnen de gehele Jack Russell terrier fok dus niet spreken over lijnen , ook binnen de stamboomfok lopen de lijnen over het algemeen niet verder terug dan een generatie of 4, daarvoor bestond de stamboom Jack russell terrier nl nog niet.

Daarnaast zie ik altijd graag de bewijzen bij een bewezen iets.
Anders hebben we het dus inderdaad gewoon over de verhaaltjes van de pretnestfokker.

Dat is trouwens helemaal niet erg. Maar je moet er ook niet meer van gaan maken vind ik.

Tsja wat wil je dat ik de foto's van de generaties inscan, de vergunningen van de jachtopzichter en zijn arbeidscontract plaats. De eigenaren van de voorgaande generatie pups met je laat bellen ?
In alle jaren dat ik nu met fokkers te maken heb gehad, (pakweg de laatste 30 jaar met of zonder stamboom) is dit naar mijn mening de puurste vorm van fokken, namelijk je werkt met je hondje en je laat haar slechts dekken omdat je weer een volgend hondje nodig hebt voor je werk. Iets wat verder af staan van pretnestfokken kan ik niet bedenken.

"Zonde om te stoppen met zo'n geweldige lijn" en het dan over gewone anonieme, ongeteste husseltjes hebben vind ik gewoon niet zo indrukwekkend.

Zoals die jachtopzichter de stamboom niet indrukwekkend vindt, die is ook niet op zoek naar indrukwekkend, maar naar een kwalitatief goede Jack Russell om mee te werken.

Het is ieders goed recht om zijn kruisingteef door een kruisingreu te laten dekken.
Maar meer dan dat is het niet.
En het is ook geen lijn. Op die manier komen alle honden uit een lijn. :wink:

Het is gewoon de vierde generaties terriertjes.
Niets mis mee maar ook niet meer bijzonder dan alle andere stamboomloze terriertjes.

Het is de 4e generatie gekende Jack Russell Teriers, net zo bijzonder als de 4e generatie Jack Russell Terriers met stamboom, niets bijzonders aan inderdaad, maar heel wat anders als zomaar een kruisingreu op een kruisingteef plempen. Ik vind ze ook helemaal niet bijzonder, ik bestrijd alleen de onzin die er over ze wordt beweerd.
Gr. Aniek

Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:
Martijn schreef:
Want in dit geval gaat het dus daadwerkelijk om een jachtopzichter die lang lang geleden begon te jagen op de vos met een Jack Russell Terrier, ook bij andere jachthouders, en dus nu zijn eigen, bewezen goedwerkende lijn niet weg gaat gooien om opnieuw te beginnen met een andere lijn enkel en alleen omdat deze wel een stamboom hebben.
Even voor de goede orde. Een lijn is iets anders dan een aantal generaties.

Dan kun je binnen de gehele Jack Russell terrier fok dus niet spreken over lijnen , ook binnen de stamboomfok lopen de lijnen over het algemeen niet verder terug dan een generatie of 4, daarvoor bestond de stamboom Jack russell terrier nl nog niet.

Daarnaast zie ik altijd graag de bewijzen bij een bewezen iets.
Anders hebben we het dus inderdaad gewoon over de verhaaltjes van de pretnestfokker.

Dat is trouwens helemaal niet erg. Maar je moet er ook niet meer van gaan maken vind ik.

Tsja wat wil je dat ik de foto's van de generaties inscan, de vergunningen van de jachtopzichter en zijn arbeidscontract plaats. De eigenaren van de voorgaande generatie pups met je laat bellen ?
In alle jaren dat ik nu met fokkers te maken heb gehad, (pakweg de laatste 30 jaar met of zonder stamboom) is dit naar mijn mening de puurste vorm van fokken, namelijk je werkt met je hondje en je laat haar slechts dekken omdat je weer een volgend hondje nodig hebt voor je werk. Iets wat verder af staan van pretnestfokken kan ik niet bedenken.

"Zonde om te stoppen met zo'n geweldige lijn" en het dan over gewone anonieme, ongeteste husseltjes hebben vind ik gewoon niet zo indrukwekkend.

Zoals die jachtopzichter de stamboom niet indrukwekkend vindt, die is ook niet op zoek naar indrukwekkend, maar naar een kwalitatief goede Jack Russell om mee te werken.

Het is ieders goed recht om zijn kruisingteef door een kruisingreu te laten dekken.
Maar meer dan dat is het niet.
En het is ook geen lijn. Op die manier komen alle honden uit een lijn. :wink:

Het is gewoon de vierde generaties terriertjes.
Niets mis mee maar ook niet meer bijzonder dan alle andere stamboomloze terriertjes.

Het is de 4e generatie gekende Jack Russell Teriers, net zo bijzonder als de 4e generatie Jack Russell Terriers met stamboom, niets bijzonders aan inderdaad, maar heel wat anders als zomaar een kruisingreu op een kruisingteef plempen. Ik vind ze ook helemaal niet bijzonder, ik bestrijd alleen de onzin die er over ze wordt beweerd.

uh? hoe kom je hierbij?
ik heb hier zelf alleen al 3e generatie rondlopen van mijn eigen teef, de stambomen gaan wel degelijk een heel stuk verder terug. de geregistreerde JR bestaat al wel even wat langer als de officiele erkenning he ;)
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”