Martijn schreef:
Maar hier wordt gezegd dat het om een "lijn" van uitmuntende werkhondjes gaat en dat dat niet met stamboom kan.
Dat vind ik gewoon het zoveelste kulverhaal om husseltjes te fokken.
Dat lees je niet goed Martijn, want dat wordt nergens gezegd. Er wordt nergens gezegd dat het niet met stamboom
kan er wordt alleen gezegd dat deze geen stamboom hebben. En dat dezelfde honden dus wel een stamboom hadden gehad als ze 2 generaties terug waren aangemeld.
Dit schreef ik al in en ander topic over dezelfde pup:
Budkes schreef:
Nou volgens mij zeg ik nergens dat de hond gefokt is voor het werk en daarom geen stamboom heeft.
Ik zeg alleen dat ze puur gefokt is voor het werk én dat ze geen stamboom heeft. Dit in antwoord op jouw vraag wie de moeder is, dus dat je haar daarom waarschijnlijk niet zult kennen.
Ik zou werkelijk niet weten waarom een stamboom Jack Russell geen werkhond zou kunnen zijn. Die scheidslijn is nog maar zo vers, wel een stamboom of geen stamboom, kan me niet voorstellen dat daar nú al verschil in zit. Ik wil hier een pupje uit omdat de hele lijn voorafgaand aan dit pupje mij uitstekend bevalt, qua gezondheid, qua karakter en qua uiterlijk én er binnen deze lijn steeds zorgvuldig gefokt is op deze aspecten.
Als oma destijds wél was aangemeld (ttv van overgrootoma en betovergrootoma was dit nog niet mogelijk )dan had ik nu een stamboompupje gekregen met dezelfde kwaliteiten. En nu dus zonder stamboom. En dat is wat mij betreft qua hondje het enige verschil.
en in dit topic, als antwoord op de vraag of er verschil zit tussen "show"lijnen en "werk"lijnen:
Budkes schreef:Voor wat betreft de Jack Russells, nee die zijn (nog?)niet heel verschillend, ras is ook nog heel erg jong.
Dus volgens mij beweerd niemand dat in dit topic, ik in ieder geval niet, het enige wat ik zeg en waar het voor mij om draait:
Budkes schreef:yamie schreef:
............ maar IK vind het idd onnodig om papierloos "jackies" te fokken deze dagen, want, en dat heb ik al eerder gezegd, voor de werkkwaliteiten hoef je dat niet te laten hoor
En mij lijkt het onnodig én onlogisch als je al 20 jaar een lijn bezit met uitstekende werkkwaliteiten die daarnaast in de praktijk gezond én prettig van karakter zijn dat je daar dan rigoreus mee moet stoppen om ergens anders een pup te kopen waarvan je niet met de voorouders hebt gewerkt en je dat dus maar af moet wachten enkel en alleen om een stamboom. Terwijl je wél met dezelfde honden had mogen fokken (volgens jou dus), als je 2 generaties terug je hond had laten inschrijven als zijnde Jack Russell Terrier.
Nee daar zit voor mij geen logica in.
En als je denkt dat het in dit geval om marktplaats hussels gaat dan moet je de topic nog maar eens goed doorlezen en dan ga je er dus in ieder geval vanuit dat ik lieg

.
Budkes schreef:
Kijk deze mensen zijn geen fokkers in de zin van dat ze bij elke teef meerdere nesten fokken. Ze fokken hooguit 1 a 2 maal een nest bij hun eigen teef omdat ze zelf een nieuw werkhondje "moeten" hebben of omdat er uit de directe "werk"-omgeving heel veel vraag is. Dus hebben ze in ongeveer 20 jaar tijd een stuk of 5 nesten gehad uit 4 generaties teven, waarbij alle pups bij gekende mensen zijn geplaatst, en dus bekend is hoe het die pups is vergaan.
En daarvan heeft geen pup ooit op marktplaats gestaan of is in een asiel beland.
In dit geval gaat het dus daadwerkelijk om een jachtopzichter die lang lang geleden begon te jagen op de vos met een Jack Russell Terrier, ook bij andere jachthouders, en dus nu zijn eigen, bewezen goedwerkende lijn niet weg gaat gooien om opnieuw te beginnen met een andere lijn enkel en alleen omdat deze wel een stamboom hebben.
Dat is voor die man toch niet van belang.