Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mijn honden gaan NOOIT meer los!......
Moderator: moderatorteam
-
Mojuan
- Zeer actief
Misschien heb ik nog niets gehoord omdat die mensen boos zijn op me?
Ik zit echt op mijn nagels te bijten.... (figuurlijk).... die arme kat was zo in paniek.
Ik ben wel blij dat mijn honden niet aan de kat hebben geschud of getrokken.
Ik twijfel nu ook of het bloed dat ik in Romeo's bek zag, wel van de kat is geweest.
Want vanmorgen zag ik toch een klein wondje in de hoek van zijn bek, precies daar waar ik gisteren het bloed zag.
Hopelijk was het dus zijn eigen bloed, en is de kat nog heel...
Ik zit echt op mijn nagels te bijten.... (figuurlijk).... die arme kat was zo in paniek.
Ik twijfel nu ook of het bloed dat ik in Romeo's bek zag, wel van de kat is geweest.
Want vanmorgen zag ik toch een klein wondje in de hoek van zijn bek, precies daar waar ik gisteren het bloed zag.

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Heel erg schrikken wat er is gebeurd. Heel erg vervelend voor de kat en voor jou natuurlijk ook. Ik zou me ook verschrikkelijk voelen na zoiets.
Vind wel dat je erg netjes heb gehandeld, niet onder het mom van: 'tja, boeiend, kan gebeuren.' Netjes de politie gebeld enzo, hopelijk overleeft de kat het. Laat het ons weten als je meer weet!
Vind wel dat je erg netjes heb gehandeld, niet onder het mom van: 'tja, boeiend, kan gebeuren.' Netjes de politie gebeld enzo, hopelijk overleeft de kat het. Laat het ons weten als je meer weet!
-
Mojuan
- Zeer actief
Nee, niet daarom.herejede schreef:Je wilt nooit meer een stafford, waarom, omdat ze een kat hebben gegrepen
meerendeel van de honden grijpen een kat als ze de kans krijgen
dat heeft niks met staffies te maken hoor
Maar omdat ze dus niet los kunnen op plekken waar dat wel mag, omdat Romeo andere honden aanvalt.
Daardoor ben ik genoodzaakt plekken op te zoeken waar ik overzicht heb en waar op dat moment geen honden lopen, en dat zijn meestal plekken waar het niet toegestaan is, en waar dus katten kunnen lopen.
Tevens ben ik de vooroordelen meer dan spuugzat.
Gisteren zei een man tegen me, dat ik mijn honden ook niet los moet laten (heeft hij gelijk in), en zeker niet met dat soort honden.
En toen stond ik dus vreselijk te koken van woede en verdriet, omdat ik weer wordt geconfronteerd met vooroordelen.
Ik kan dat gewoon niet meer hebben, dat wordt me teveel, en zeker op zo'n moment.

-
Mojuan
- Zeer actief
Dat begrijp ik wel, maar als het sociale honden waren geweest, had ik ze daar nooit los gelaten, want dan zou ik gewoon leuk met ze naar een park gaan waar ze los kunnen spelen.MARC_S schreef:
Het is niet typisch stafford te noemen dus maak je niet te druk. Mijn honden doen het ook hoor. Ze hebben zelfs de kat van mijn schoonouders gepakt in de tuin die 16 jaar was :N: En Eva heeft ook jachtinstinct want die pakte met net krap 5 maanden al haar eerste kraai![]()
Dus wat voor hond je ook neemt, risico is er altijd.
Dit is gewoon heel naar maar niet echt gebeurd omdat jij zo nodig de onverantwoordelijke doos uit moest hangen. Echt meer een ongelukje. Dus ik zou er zelf toch voor kiezen om ergens een plek te zoeken waar je honden wel lekker even kunnen rennen elke dag. Ik vind het nl wel zielig als een hond nooit eens lekker kan racen. Hier lopen ze elke dag minstens 2 keer lang los. Dan gaan ze rennen, racen en spelen. Dat zou ik ze nooit willen ontnemen. Eva zou je met geen mogelijkheid voldaan krijgen als ze niet los mocht.
Dus dit heeft kunnen gebeuren omdat ik heb geprobeerd mijn verantwoordelijkheid te nemen ivm andere honden.
En dat maakt het extra zwaar voor me, want ik neem in het ene mijn maatregelen, en dan beland ik in de volgende situatie, omdat ik het zo nodig vind dat mijn honden af en toe even lekker kunnen rennen.
Ik wil gewoon geen hond meer die andere honden grijpt.
Dus er komt gewoon geen Staf meer, ik wil het niet meer, ik kan het niet meer, ik trek het gewoon niet meer.

-
Fin
- Zeer actief
Het kan jachtspel zijn geweest, heftig maar toch spel, en dat ze dus niet voor het echie gebeten hebben. Aan de andere kant, als ze echt gebeten hadden, dan zou de kat inwendige verwondingen kunnen hebben doen oplopen.Paulala schreef:Misschien heb ik nog niets gehoord omdat die mensen boos zijn op me?
Ik zou die kliniek in Ridderkerk toch op een christelijke tijd bellen als ware het een noodgeval. Zeg maar dat je langs wilt gaan bij de eigenaren van die kat, die zijn klant van hen, en dat je graag van te voren wilt weten wat er gebeurd is. Ik denk wel dat de dierenarts er begrip voor zal hebben, en het even voor je wil uitzoeken.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Weet je waar die mensen wonen?Paulala schreef:Misschien heb ik nog niets gehoord omdat die mensen boos zijn op me?
Anders ga je er even heen, bel je aan en vraag je hoe het met de kat gaat.
Zijn de mensen boos, dan heb je pech
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Job schreef:dat bedoel ik liegen is dus geen probleem.malinois schreef:als jij nu eerst eens leert quoten snap ik er ook nog iets van....Job schreef:malinois schreef:
wat een achterlijke reactie... dus jij bent een ubermensch jouw gebeurd nooit een ongelukje? piew knap hoor... super...
Maar gelukkig is dit niet in de buurt van een drukke weg gebeurd, daar loop ik bijna nooit, ook niet aangelijnd![]()
Als mij iets zou gebeuren zou ik die verantwoordelijkheid, als volwassen mens, op me nemen.
Jij duidelijk niet, liegen is geen probleem voor jou....![]()
die verantwoordelijkheid neem ik door de eigenaar in te lichten en eventuele da kosten te betalen en daar blijft het bij.
Dus liegen omdat je niet in staat ben verantwoordelijkheid te dragen voor je eigen hond is okë?![]()
eens kijken wat ik er van kan maken wat niet van mij is:
ik neem die verantwoordelijkheid door kontakt op te nemen met de eigenaar en eventuele da kosten te betalen en daar blijft het bij.Als mij iets zou gebeuren zou ik die verantwoordelijkheid, als volwassen mens, op me nemen.
Jij duidelijk niet, liegen is geen probleem voor jou....![]()
* zie hierboven voor antwoord *Dus liegen omdat je niet in staat ben verantwoordelijkheid te dragen voor je eigen hond is okë?![]()
Ach ja en dat je 5 honden hebt...
zolang er hondenhandel is en sommigen voor het geld fokken
kan elke gek zoveel honden kopen als ie wil.
Dit ongeacht of ie geschikt is.
Weet je wat mij nu stoort in jouw hele verhaal?
Jij stelt de hond verantwoordelijk voor jouw fout. Als jij het meldt bij de politie (waartoe je volgens mij geen enkele plicht hebt), dan zijn jouw honden misschien de pineut en niet jij.
Honden gaan nu eenmaal achter katten aan, tenminste 8 van de 10 honden wel. Dat is geen agressief gedrag of gestoord gedrag.
Als baas zijnde moet je dit (proberen te) voorkomen. Dat heeft TS niet gedaan, zonder opzet overigens.
Waarom zouden haar honden hiervoor gestraft moeten worden?
Op het moment dat de wet de eigenaar verantwoordelijk stelt, de eigenaar een boete geeft of voor de kosten laat opdraaien, word ik eerlijk oké?
Maar zolang de wet het mogelijk maakt om in dit soort situaties honden in beslag te nemen, gedragstesten te laten doen en zélfs in te laten slapen, lieg ik voor mijn honden.
Ben ik de slechterik mét honden, oké?
Jij de goede zonder honden, die je honden op laat draaien voor JOUW fout.
Betekent dus overigens totaal niet dat ik het heel erg zou vinden, ik heb zelf katten. Melden bij de eigenaar van de kat, eventueel de kosten betalen en zeker medeleven betonen, lijkt mij geheel op zijn plek.
Maar de politie inschakelen? Nee, ik zou niet weten waarom en ik zou het ook niet doen om mijn honden te beschermen waar IK de fout in ben gegaan.
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Vervelend zeg....
Maar zelfs als je honden vastzitten kan het in een onbewaakt ogenblik gebeuren hoor. Katten schieten hier soms zo voor de honden langs.
Bovendien, mijn hond lag aangelijnd in onze eigen tuin vast en heeft toch een kat te pakken gehad. Je kan niet alles voorkomen en ik vind dat helaas ook het risico als je je kat buiten laat zonder toezicht. Beide partijen hebben er dan "schuld" aan.
Maar zelfs als je honden vastzitten kan het in een onbewaakt ogenblik gebeuren hoor. Katten schieten hier soms zo voor de honden langs.
Bovendien, mijn hond lag aangelijnd in onze eigen tuin vast en heeft toch een kat te pakken gehad. Je kan niet alles voorkomen en ik vind dat helaas ook het risico als je je kat buiten laat zonder toezicht. Beide partijen hebben er dan "schuld" aan.
- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Mijn honden gaan ook achter katten aan als ze de kans krijgen. Als er een kat in onze tuin zou komen zou mijn wolfhond hem zeker doodbijten. Tja....dan heeft de kat pech gehad. Soms word ik doodziek van al die wegschietende katten. Sommigen krijgen 's avonds een schop onder hun hol en kunnen zich s'nachts lekker buiten vermaken, heb ik het idee. Als ik dan mijn honden (aangelijnd) uitlaat en ze worden vanuit de struiken door een kat belaagd ben ik echt niet blij. En ik heb al verschillende keren een kat bijna onder de auto gehad. Voor het zelfde geld wijk je uit en zit je zelf tegen een boom. En dan is de eigenaar van de kat nergens te vinden.... Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik vaak het idee heb dat je als honden eigenaar altijd de kwaaie pier bent. Ik vind dat als je je kat buiten laat lopen je ook de risico's moet aanvaarden. In woonwijken moet je je hond aangelijnd houden dat is duidelijk, maar dan nog kunnen ze een kat te pakken krijgen. Een paar jaar geleden had mijn vorige wolfhond een kat dwars in de bek vast die vanuit de struiken hem probeerde te grijpen. Gelukkig liet hij snel los en was er niets met de kat aan de hand....
Ik vind dat TS netjes heeft gehandeld. En wat dat los laten betreft: ik denk ook dat de meeste honden wel achter een kat aan zullen gaan als ze de kans krijgen. Ik kan wel begrijpen dat je het op een gegeven moment niet meer trekt als een van je honden niet sociaal is naar andere honden. En vooral als er van die betweters zijn die je dan gaan vertellen dat je jouw ras niet los moet laten....
Ik hoop ook dat de kat er niet al te veel aan overgehouden heeft. Laat het even bezinken. De eigenaren van de kat hebben denk ik ook even tijd nodig....
Sterkte.
Ik vind dat TS netjes heeft gehandeld. En wat dat los laten betreft: ik denk ook dat de meeste honden wel achter een kat aan zullen gaan als ze de kans krijgen. Ik kan wel begrijpen dat je het op een gegeven moment niet meer trekt als een van je honden niet sociaal is naar andere honden. En vooral als er van die betweters zijn die je dan gaan vertellen dat je jouw ras niet los moet laten....
Ik hoop ook dat de kat er niet al te veel aan overgehouden heeft. Laat het even bezinken. De eigenaren van de kat hebben denk ik ook even tijd nodig....
Sterkte.
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK-
Xiara
- Vaste gebruiker
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik begrijp ook niks van die kromme redenatieMartijn schreef:Misschien vind ik wel dat het de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de kat is om te kiezen in welke mate deze gevaar loopt.Job schreef:walgelijke reacties hier.
Als je de hond niet de lul wil laten zijn van jouw fout,
zeg je eigenlijk dat jij de verantwoordelijkheid van het hebben van een hond niet aan kan.
Ik zou een eventuele kat ook naar buiten laten hoor. Maar ik verwacht niet dat de wereld om hem heen stilvalt.
De kans op ongelukken is groot.
Ook als alle honden aan de riem zitten en gemuilkorfd zijn.
Als ik mijn honden alleen buiten laat lopen is de kans op ellende ook groot. Is het dan de schuld van de automobilist die toevallig langs komt?
Het is mijn keuze om de kat buiten te laten, en dat betekent dat de kat een groot risico loopt. Die van ons is deze winter van het bevroren dak gevallen en is daaraan doodgegaan. Maar voor hetzelfde geld was hij aangereden of gepakt door een loslopende hond
Het is mijn verantwoording als ik de kat naar buiten laat, daar kan ik niemand op aanspreken.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
Rhiannon
- Zeer actief
-
tineke
Paula ik vind dat jij het heel netjes hebt opgelost.
Hou jezelf maar voor ogen dat alsde eigenaar van deze kat ervoor gekozen zou hebben hem/haar binnen te houden dit niet had kunnen gebeuren.
Natuurlijk ben jij verantwoordelijk voor jou honden maar die heb je in dit geval ook genomen en daar heb ik respect voor.
Ongelukken kunnen gebeuren hoe vreselijk dat ook is om mee te moeten maken,maar in dit geval zou ik het echt onder die noemer scharen
Hou jezelf maar voor ogen dat alsde eigenaar van deze kat ervoor gekozen zou hebben hem/haar binnen te houden dit niet had kunnen gebeuren.
Natuurlijk ben jij verantwoordelijk voor jou honden maar die heb je in dit geval ook genomen en daar heb ik respect voor.
Ongelukken kunnen gebeuren hoe vreselijk dat ook is om mee te moeten maken,maar in dit geval zou ik het echt onder die noemer scharen
- Ingrid48
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
- Aantal honden: 3
nooit
Ik vind dat je keurig hebt gehandeld
In zoverre ben ik het met Job eens, het willen doodschoppen van een hond en weet ik al niet meer is natuurlijk onzin en hiermee heb je weer een uitlokking van andere herrieschoppers die dan ook meteen reageren
Ik ben heel benieuwd hoe het met de kat gaat en ik zou bij die mensen langs gaan om te vragen. Misschien wordt het op prijs gesteld en misschien niet, maar dan weet je dat maar
Sterkte met de schrik, ik zou ook helemaal over mijn toeren zijn...
groetjes, Ingrid
Ik ben heel benieuwd hoe het met de kat gaat en ik zou bij die mensen langs gaan om te vragen. Misschien wordt het op prijs gesteld en misschien niet, maar dan weet je dat maar
Sterkte met de schrik, ik zou ook helemaal over mijn toeren zijn...
groetjes, Ingrid

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt
www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
-
tineke
In Leiden zijn twee whippets in belsag genomen omdat de eigenaresse in kwestie ze alleen liet buiten lopen wetende dat zij op jacht gingen naar katten.Martijn schreef:De verantwoordelijkheid van de eigenaar van de kat en de keuze om zijn kat naar buiten te laten is niet onderhevig aan wat een ander doet.Nanna schreef:De eigenaar van een kat die het beest maar buiten zonder toezicht aan laat struinen is zéker voor het grootste deel verantwoordelijk.
En als jij als hondeneigenaar ook het idee hebt er alles aan gedaan te hebben om een ongeluk met een kat te voorkomen vind ik: waar twee kijven hebben twee schuld.![]()
Maar stèl nou (hypothetisch geval) dat iemand zijn hond(en) op een kat afjaagt met de kreet "poesjes, poesjes, pak ze". Wie is dán verantwoordelijk? De baas die het leuk vindt dat zijn hond katten vermoord of de eigenaar van de poes die hem dan maar niet buiten had moeten laten lopen?
Je weet dat er zulke mensen zijn.
Daarnaast is er de strafbare verantwoordelijkheid van de eigenaar van de hond die ermee op katten jaagt.
Die twee verantwoordelijkheden kunnen naast elkaar bestaan.
Als je wil dat je kat geen gevaar loopt moet je hem binnen houden. Dat is de enige manier.
Zij hebben er ook enkele dood gebeten.
Honden zijn overigens keurig herplaatst door het asiel en niet afgemaakt.
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Ik heb alleen de eerste en de laatste pagina gelezen dus als ik iets herhaal van anderen dan excuus daarvoor.
Wat de kat betreft, jammer die liep op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zonder baasje. Klinkt bot, maar zo denk ik er nu eenmaal over. Natuurlijk wens ik hem niet dood en moet hij de beste zorg krijgen, maar dat is het risico van loslopende katten.
De reactie van TS is wellicht heel netjes maar komt alleen maar voort uit het idee dat er dus mensen zijn die van die kat houden. (Is dat wel zo als je ze gewoon alleen de gevaarlijke wereld in stuurt?).
Maar ik vraag me af hoe ze gereageert zou hebben als ze een konijn of vogel gepakt hadden die van niemand was. Mochten de honden dan ook nooit meer los? Of is dat niet zo erg omdat ze van niemand zijn?
Wat de kat betreft, jammer die liep op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zonder baasje. Klinkt bot, maar zo denk ik er nu eenmaal over. Natuurlijk wens ik hem niet dood en moet hij de beste zorg krijgen, maar dat is het risico van loslopende katten.
De reactie van TS is wellicht heel netjes maar komt alleen maar voort uit het idee dat er dus mensen zijn die van die kat houden. (Is dat wel zo als je ze gewoon alleen de gevaarlijke wereld in stuurt?).
Maar ik vraag me af hoe ze gereageert zou hebben als ze een konijn of vogel gepakt hadden die van niemand was. Mochten de honden dan ook nooit meer los? Of is dat niet zo erg omdat ze van niemand zijn?
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Dat hangt er vanaf of je bij wijze van spreken in het centrum van tokio woont of op het platteland.Tulp schreef:De reactie van TS is wellicht heel netjes maar komt alleen maar voort uit het idee dat er dus mensen zijn die van die kat houden. (Is dat wel zo als je ze gewoon alleen de gevaarlijke wereld in stuurt?).
Je neemt een bepaald, in te schatten, risico.
Net zoals je doet als je je in het verkeer begeeft. Je kunt zomaar niet meer thuiskomen en je dierbare kroost alleen achterlaten
Maar je vind dat je de weg op moet om brinta te halen, en ik vind dat een kat naar buiten moet kunnen. Mits het risico niet onaanvaadbaar groot is.
Het is een afweging tussen een dier een zekere dood injagen of het in een glazen doosje stoppen of een bepaald risico accepteren en op die manier zorgen voor een leventje met wat meer inhoud.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
PreciesJaap* schreef:Ik begrijp ook niks van die kromme redenatieMartijn schreef:Misschien vind ik wel dat het de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de kat is om te kiezen in welke mate deze gevaar loopt.Job schreef:walgelijke reacties hier.
Als je de hond niet de lul wil laten zijn van jouw fout,
zeg je eigenlijk dat jij de verantwoordelijkheid van het hebben van een hond niet aan kan.
Ik zou een eventuele kat ook naar buiten laten hoor. Maar ik verwacht niet dat de wereld om hem heen stilvalt.
De kans op ongelukken is groot.
Ook als alle honden aan de riem zitten en gemuilkorfd zijn.
Als ik mijn honden alleen buiten laat lopen is de kans op ellende ook groot. Is het dan de schuld van de automobilist die toevallig langs komt?![]()
Het is mijn keuze om de kat buiten te laten, en dat betekent dat de kat een groot risico loopt. Die van ons is deze winter van het bevroren dak gevallen en is daaraan doodgegaan. Maar voor hetzelfde geld was hij aangereden of gepakt door een loslopende hond![]()
Het is mijn verantwoording als ik de kat naar buiten laat, daar kan ik niemand op aanspreken.
Overigens vind ik het wel een verschil maken of een hond er expres op afgestuurd wordt of dat een idioot keihard rijdt en doorrijdt.
Dat staat bij mij overal buiten en daar kan je wel degelijk iemand op aanspreken.
Maar verder? Nee, je neemt het risico door je kat buiten te laten lopen. Ongelukken gebeuren en dat is alleen maar heel verdrietig, maar geen reden om met vingertjes te gaan wijzen.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Natuurlijk kan je wel degelijk van een kat houden als je die buiten los laat lopen.Tulp schreef:Ik heb alleen de eerste en de laatste pagina gelezen dus als ik iets herhaal van anderen dan excuus daarvoor.
De discussie is hier al zo vaak gevoerd en omdat mijn poes onlangs is doodgereden door een idioot die in een rustige woonwijk zonodig als een gek moest scheuren (en doorrijden), ben ik op het moment dus nogal gevoelig hiervoor.
Maar toch... onze poes wilden we binnen houden. We hadden haar vanaf kitten en als vriendinnetje voor onze kater die altijd binnen is.
Maar toen onze poes ongeveer één jaar was, sprong ze tegen de ramen en niet zo zachtjes ook :N: Ze had zich compleet verwond eraan: ze moest en zou naar buiten.
Ze is 7 jaar geworden.
Wij wonen redelijk rustig, met een mooi park voor de deur. Zelf wonen we aan een grindpad (éénrichting), waar alleen de 10 bewoners mogen rijden.
Aan het einde van dat pad, is een normale weg, waar je deels 30 en deels 50 mag.
Daar is ze overreden op een stuk waar links en rechts een veld is, geen mogelijkheid dat ze daar ergens onder vandaan kon schieten.
Kijk, dat maakt me kwaad. Dat vind ik van een hele andere orde dan iemand die normaal rijdt, een kat die ergens onder vandaan schiet en een bestuurder die stopt en geeft om het welzijn van een levend diertje.
Geen haar op mijn hoofd, die daarop boos zou worden.
Hield ik van Lotje? Ja, geloof dat maar
Ze heeft een heerlijk leven gehad, we hebben geprobeerd haar zo veilig mogelijk te houden, maar ze wilde zelf zo ontzettend graag naar buiten.
Ondanks de narigheid hoe ze gestorven is, had ik dezelfde keuze weer gemaakt.
Ze had 20 jaar kunnen worden, ongelukkig binnen.
Dan maar 7 jaar gelukkig buiten.
Overigens heb ik dus ook een echte binnenkat hoor, die daar wél gelukkig mee is en nauwelijks ernaar taalt om naar buiten te gaan.
Er zijn voor- en tegenstanders van katten naar buiten, ik ben het geen van beiden. Het ligt aan de situatie en de woonsituatie.
Ik wil ook geen discussie aangaan, omdat ik op het moment hier te gevoelig voor ben over dit onderwerp.
Maar wat ik wel absoluut met volle 100% wil beweren, is dat je zeker van een kat houdt, ook al laat je hem buiten lopen.
Laatst gewijzigd door Caro. op 13 jun 2009 12:37, 2 keer totaal gewijzigd.
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Maar Marc, er zijn wel heel veel rassen die wel los kunnen op gewone hondenloslooplocaties en die niet zo'n jachtinstinct hebben. En waar je dus lekker mee kunt wandelen, sporten en leven zonder al die haken en ogen. En als dat dus is wat je wilt, dan zijn er heel veel leuke rassen die je daar een grotere kans op geven, toch?MARC_S schreef:Het is niet typisch stafford te noemen dus maak je niet te druk. Mijn honden doen het ook hoor. Ze hebben zelfs de kat van mijn schoonouders gepakt in de tuin die 16 jaar was :N: En Eva heeft ook jachtinstinct want die pakte met net krap 5 maanden al haar eerste kraaiPaulala schreef: Nee, ik wil echt nooit, maar dan ook nooit meer een Stafford.
Dit is echt de druppel geweest.
Er komt hierna gewoon een leuke herplaatser die zeer sociaal is en gewoon in het bos en op het strand kan spelen.
Zodat ik me niet meer in allerlei bochten hoef te wringen om mijn hond toch nog ergens te kunnen laten los lopen met alle gevaren van dien.
Ik hou zielsveel van mijn honden, en juist daarom vind ik het zo erg dat ik ze van hun vrijheid moet beroven.
Maar het kan gewoon niet anders.![]()
Ik denk dat het voor Paulala ook niet zozeer nu het feit dat ze een kat hebben aangevallen is, maar dat dat heeft kunnen gebeuren omdat ze ze los liet op een plek in een woonwijk waar dat eigenlijk niet mag, omdat ze niet in losloopgebied kunnen lopen. Ik denk dat het voor haar het zoveelste is waardoor ze tegen die beperking aanloopt.
En over 'kattenreservaat'.... De openbare ruimte delen wij met z'n allen. Huisdieren incluis. Ik vind het volstrekt niet nodig om Frenk de buurkatten te laten lastigvallen (of omgekeerd). Frenk heeft geleerd om katten met rust te laten (en ze interesseren hem dus ook echt niet) en de buurkatten kunnen ook lekker buiten op straat zijn, zonder zich iedere keer het vege lijf te moeten redden. En zo is iedereen blij en heeft iedereen ruimte om te leven

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Bah, wat naar om mee te maken...
En nog even over katten en honden in en rond een woonwijk/bebouwde kom: de kans dat je hond(en) een kat pakt als hij of zij aangelijnd is, in of bij een woonwijk, is toch wel een stukje kleiner?
Als mijn kat gegrepen zou worden (volkomen hypothetisch want onze oude Brutus komt de ommuurde tuin niet uit) door een hond aan een riem zou ik er toch wat minder 'moeite' mee hebben als dat hij door een loslopende hond (honden) gegrepen zou worden. In die zelfde bebouwde komt bedoel ik. Gevoelsmatig dan.
En ja, natuurlijk loopt je loslopende kat risico's. Risico's die je zelf als eigenaar van zo'n kat op de koop toe hebt te nemen. Maar als eigenaar van een hond of honden waarvan je weet dat hij of zij andere dieren kan grijpen, moet je ook je verantwoordelijkheid dragen.
Neemt allemaal niet weg dat ik het een nare toestand vind en dat jij, Paulala, de afhandeling gewoon goed en betrokken regelt.
En nog even over katten en honden in en rond een woonwijk/bebouwde kom: de kans dat je hond(en) een kat pakt als hij of zij aangelijnd is, in of bij een woonwijk, is toch wel een stukje kleiner?
Als mijn kat gegrepen zou worden (volkomen hypothetisch want onze oude Brutus komt de ommuurde tuin niet uit) door een hond aan een riem zou ik er toch wat minder 'moeite' mee hebben als dat hij door een loslopende hond (honden) gegrepen zou worden. In die zelfde bebouwde komt bedoel ik. Gevoelsmatig dan.
En ja, natuurlijk loopt je loslopende kat risico's. Risico's die je zelf als eigenaar van zo'n kat op de koop toe hebt te nemen. Maar als eigenaar van een hond of honden waarvan je weet dat hij of zij andere dieren kan grijpen, moet je ook je verantwoordelijkheid dragen.
Neemt allemaal niet weg dat ik het een nare toestand vind en dat jij, Paulala, de afhandeling gewoon goed en betrokken regelt.
- Moos
- Zeer actief
Volgens mij gaat het er, in dit geval, voornamelijk om dat Staffords vanwege hondagressie vaak niet los kunnen op plekken die daarvoor bedoelt zijn, voor jagers eventueel omheinde hondenveldjes zelfs, en ze daarom dus los liepen nu op een veldje aan de rand van de wijk waar ze niet los mogen. En daarom weer de kans hadden om achter een kat aan de weg over te vliegenInge O schreef:
maar dat weet je absoluut niet op voorhand. ik heb hier 5 hovawarten, waarvan één die jaagt (katten en de rest) als ze de kans krijgt. en de 4 anderen zouden het waarschijnlijk ook wel doen als ze bij een baas terechtkwamen die ze heerlijk overal doorheen liet jakkeren.
wat is een hovawart dan? eentje die je in dat opzicht wel of niet moet nemen?
Laatst gewijzigd door Moos op 13 jun 2009 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

- Frenk
- Zeer actief
Ik was ondertussen nog iets aan het toevoegen omdat ik te snel op verzenden had gedrukt, sorry.Inge O schreef:maar dat weet je absoluut niet op voorhand. ik heb hier 5 hovawarten, waarvan één die jaagt (katten en de rest) als ze de kans krijgt. en de 4 anderen zouden het waarschijnlijk ook wel doen als ze bij een baas terechtkwamen die ze heerlijk overal doorheen liet jakkeren.Frenk schreef:Maar Marc, er zijn wel heel veel rassen die wel los kunnen op gewone hondenloslooplocaties en die niet zo'n jachtinstinct hebben. En waar je dus lekker mee kunt wandelen, sporten en leven zonder al die haken en ogen. En als dat dus is wat je wilt, dan zijn er heel veel leuke rassen die je daar een grotere kans op geven, toch?MARC_S schreef:Het is niet typisch stafford te noemen dus maak je niet te druk. Mijn honden doen het ook hoor. Ze hebben zelfs de kat van mijn schoonouders gepakt in de tuin die 16 jaar was :N: En Eva heeft ook jachtinstinct want die pakte met net krap 5 maanden al haar eerste kraaiPaulala schreef: Nee, ik wil echt nooit, maar dan ook nooit meer een Stafford.
Dit is echt de druppel geweest.
Er komt hierna gewoon een leuke herplaatser die zeer sociaal is en gewoon in het bos en op het strand kan spelen.
Zodat ik me niet meer in allerlei bochten hoef te wringen om mijn hond toch nog ergens te kunnen laten los lopen met alle gevaren van dien.
Ik hou zielsveel van mijn honden, en juist daarom vind ik het zo erg dat ik ze van hun vrijheid moet beroven.
Maar het kan gewoon niet anders.![]()
wat is een hovawart dan? eentje die je in dat opzicht wel of niet moet nemen?

- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Zijn dat hele rassen of individuen?Frenk schreef: Maar Marc, er zijn wel heel veel rassen die wel los kunnen op gewone hondenloslooplocaties en die niet zo'n jachtinstinct hebben. En waar je dus lekker mee kunt wandelen, sporten en leven zonder al die haken en ogen. En als dat dus is wat je wilt, dan zijn er heel veel leuke rassen die je daar een grotere kans op geven, toch?
Ik ken mensen die de hond uitlaten en gezellig de kat mee laten lopen door het hondenuitlaatgebied. Deze kat is gegrepen door een aangelijnde hond. Gelukkig was de kat in orde op wat kneuzingen na maar de eigenaar van de hond was weer de boeman.
Onze katten lopen buiten. In het gebied waar zij lopen mag alleen stapvoets gereden worden. Harder dan 20 red je hier echt niet met de auto. Natuurlijk is er een kans dat ze gewond raken door een auto, fiets, brommer, andere kat, hond, dierenmishandeling... maar wat Caro ook al schrijft: ze hebben als echte buitenkatten beter een gelukkig leven met meer risico's dan 20 jaar ongelukkig achter de geraniums.
- Frenk
- Zeer actief
Wilde je dat ontkennen dan?EstherK schreef:Zijn dat hele rassen of individuen?Frenk schreef: Maar Marc, er zijn wel heel veel rassen die wel los kunnen op gewone hondenloslooplocaties en die niet zo'n jachtinstinct hebben. En waar je dus lekker mee kunt wandelen, sporten en leven zonder al die haken en ogen. En als dat dus is wat je wilt, dan zijn er heel veel leuke rassen die je daar een grotere kans op geven, toch?

- Knoeppie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beagle
Knoeppie is ook een kattenjager, ze loopt (behalve in losloopgebieden als bos en hei) áltijd aan de lijn maar ik wil het niet uitsluiten dat zij ooit een kat te pakken krijgt, moet ik haar dan maar niet meer uitlaten? Of muilkorven?
De groeten!
Laats liep ik met Knoeppie langs een muurtje met een kat er op, Knoeppie zag de kat niet en deed dus niets maar de kat sprong in 1 beweging met 4 poten om Knoeppie's kop heen, helemaal vast.
Knoeppie liep God zij dank alleen een kras op, nét boven haar oog.
Wat als die kat Knoeppie blind gekrabt had? Zelfde verhaal als van TS maar dan andersom.
Was er dan ook zo'n drama van gemaakt als sommigen hier schrijven?
Job, als jij mijn hond doodtrapt als zij achter jouw kat aan gaat denk ik dat je een serieus probleem hebt.
Ik ben niet snel boos te krijgen maar van mijn beesten moet je afblijven.
Zorg dan dat je kat binnen blijft of maak een kattenren in je tuin.
Kom op zeg, dit is natuurlijk gedrag, wat natuurlijk niet inhoud dat het niet verschrikkelijk is wat er gebeurt is maar dat weet Paulala ook wel en zij neemt haar verantwoordelijkheid.
Petje af Paulala! Zo zouden meer mensen moeten reageren!
Weet je al wat meer van de kat?
De groeten!
Laats liep ik met Knoeppie langs een muurtje met een kat er op, Knoeppie zag de kat niet en deed dus niets maar de kat sprong in 1 beweging met 4 poten om Knoeppie's kop heen, helemaal vast.
Knoeppie liep God zij dank alleen een kras op, nét boven haar oog.
Wat als die kat Knoeppie blind gekrabt had? Zelfde verhaal als van TS maar dan andersom.
Was er dan ook zo'n drama van gemaakt als sommigen hier schrijven?
Job, als jij mijn hond doodtrapt als zij achter jouw kat aan gaat denk ik dat je een serieus probleem hebt.
Ik ben niet snel boos te krijgen maar van mijn beesten moet je afblijven.
Zorg dan dat je kat binnen blijft of maak een kattenren in je tuin.
Kom op zeg, dit is natuurlijk gedrag, wat natuurlijk niet inhoud dat het niet verschrikkelijk is wat er gebeurt is maar dat weet Paulala ook wel en zij neemt haar verantwoordelijkheid.
Petje af Paulala! Zo zouden meer mensen moeten reageren!
Weet je al wat meer van de kat?
Groetjes Michaëla en Knoeppie

- Moos
- Zeer actief
Ja, dat weet ik, dus ik dacht ik vermeld even wat Paulala volgens mij bedoeldeInge O schreef:ik reageerde op frenk die toen alleen nog maar het gequote had geschrevenMoos schreef:Volgens mij gaat het er, in dit geval, voornamelijk om dat Staffords vanwege hondagressie vaak niet los kunnen op plekken die daarvoor bedoelt zijn, voor jagers eventueel omheinde hondenveldjes zelfs, en ze daarom dus los liepen nu op een veldje aan de rand van de wijk waar ze niet los mogen. En daarom weer de kans hadden om achter een kat aan de weg over te vliegenInge O schreef:
maar dat weet je absoluut niet op voorhand. ik heb hier 5 hovawarten, waarvan één die jaagt (katten en de rest) als ze de kans krijgt. en de 4 anderen zouden het waarschijnlijk ook wel doen als ze bij een baas terechtkwamen die ze heerlijk overal doorheen liet jakkeren.
wat is een hovawart dan? eentje die je in dat opzicht wel of niet moet nemen?.

- Frenk
- Zeer actief
Ik heb het even heel ingewikkeld gemaakt, sorry :N:Moos schreef:Ja, dat weet ik, dus ik dacht ik vermeld even wat Paulala volgens mij bedoeldeInge O schreef:ik reageerde op frenk die toen alleen nog maar het gequote had geschrevenMoos schreef:Volgens mij gaat het er, in dit geval, voornamelijk om dat Staffords vanwege hondagressie vaak niet los kunnen op plekken die daarvoor bedoelt zijn, voor jagers eventueel omheinde hondenveldjes zelfs, en ze daarom dus los liepen nu op een veldje aan de rand van de wijk waar ze niet los mogen. En daarom weer de kans hadden om achter een kat aan de weg over te vliegenInge O schreef:
wat is een hovawart dan? eentje die je in dat opzicht wel of niet moet nemen?.
![]()
![]()
(toen Frenk inderdaad alleen nog maar wat jij quote geschreven had
).
Maar jij vulde exact aan, wat ik dus nog zat toe te voegen