Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

onderzoek maagtorsie : kleine update 2/2 p.5

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: onderzoek maagtorsie : kleine update 2/2 p.5

Ongelezen bericht door Belle »

moosje schreef: Om 615 waren we bij de spoedarts die ons pas om 7u richting Utrecht stuurde. Daar waren we iets na 7.15.
Om 9u ging ze richting ok en moest ze nog onder narcose gebracht worden.
Hebben ze soms eerst geprobeerd de maag leeg te krijgen en Zarah stabiel? Bij Catootje heeft het ook heel lang geduurd voordat ze gingen opereren. Bij haar hebben ze wel eerst de maag leeg gepompt en met een punctie (in haar zij) de lucht eruit. Haar maag was toen weer goed, maar de operatie was noodzakelijk omdat de milt gedraaid was. Zij heeft het niet gered omdat haar hart het heeft begeven. Dat kwam ook omdat ze al uren in shock was.
Dat het bij Cato zo lang heeft geduurd, kwam ook omdat het niet herkend was als maagtorsie door de eerste dierenarts. Ze had ook geen verschijnselen ervan, ze was niet opgeblazen (pas op het laatst in de kliniek) en probeerde niet over te geven. Het enige verschijnsel was dat ze in shock was.

Weet jij eigenlijk hoe dat kan Inge, dat ze wel een torsie had, maar geen dilatatie?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Belle schreef:Hebben ze soms eerst geprobeerd de maag leeg te krijgen en Zarah stabiel? Bij Catootje heeft het ook heel lang geduurd voordat ze gingen opereren. Bij haar hebben ze wel eerst de maag leeg gepompt en met een punctie (in haar zij) de lucht eruit. Haar maag was toen weer goed, maar de operatie was noodzakelijk omdat de milt gedraaid was. Zij heeft het niet gered omdat haar hart het heeft begeven. Dat kwam ook omdat ze al uren in shock was.
Dat het bij Cato zo lang heeft geduurd, kwam ook omdat het niet herkend was als maagtorsie door de eerste dierenarts. Ze had ook geen verschijnselen ervan, ze was niet opgeblazen (pas op het laatst in de kliniek) en probeerde niet over te geven. Het enige verschijnsel was dat ze in shock was.

Weet jij eigenlijk hoe dat kan Inge, dat ze wel een torsie had, maar geen dilatatie?
Ze hebben bij Zarah idd ook geprobeerd om haar maag leeg te krijgen en de lucht te laten ontsnappen. Dat laatste was in 2 minuten gebeurt.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Inge O schreef:
nee, hoe dat werkt is nog niet opgehelderd, het komt niet vaak voor maar het kan blijkbaar wel. zoals jij het vertelt zou ik bijna eerder vermoeden dat het bij catootje begonnen is met een milttorsie en dat ook haar zwaarste probleem was.

http://www.vetline.nl/freetext.asp?ftmo ... =000000058" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, dat denk ik ook, van die milttorsie. Heb je enig idee waar dat door veroorzaakt wordt? Beginnen de problemen dan echt in de milt, of is er toch eerst iets met de maag aan de hand?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
ute
Actief
Mijn ras(sen): Puli, Komondor, Basset Artesien Normand
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door ute »

Een paar jaar geleden had mijn dalmatier Mirko op 10jarige leeftijd 3 maagtorsies binnen 4 maanden. Dit altijd een paar uur na het eten en altijd in rust. Het is zo vreselijk dit mee te maken.
Nu werd ons geadviseerd de brokken altijd te laten staan omdat ze zo nooit veel in een keer eten. Ik vraag mij wel af, wat is beter?
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je in het onderzoek ook rekening gehouden met het soort voer wat de hond krijgt (geperst / krokante brok, kvv, barf)?
Zo ja, zie je dan ook verschil tussen de soorten voer en de kans op een maagtorsie?
Muk

Inge O schreef:
Muk schreef:Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je in het onderzoek ook rekening gehouden met het soort voer wat de hond krijgt (geperst / krokante brok, kvv, barf)?
Zo ja, zie je dan ook verschil tussen de soorten voer en de kans op een maagtorsie?
ja, daar hebben we ook naar gevraagd en ja, daar waren ook verschillen (wel minder uitgesproken) maar ik wacht nu verder even met ingaan op details want voor ik het weet staat toch het hele onderzoek in dit topic :mrgreen: .
Ok, dat is begrijpelijk dat je hier niet de gehele uitslag neerzet. Mocht het onderzoek gepubliceerd zijn, dan ben ik wel benieuwd naar de publicatie. Kan ik de rest ook lezen. :mrgreen:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Inge O schreef:
marian* schreef:
Inge O schreef: waarom zouden we daar plots moeten aan twijfelen? hoe torsie in elkaar steekt is toch voldoende bekend? en natuurlijk gaat geen enkele maag *floep*in één keer om dus torsies heb je in gradaties maar ja, bij een maagtorsie gaat het toch echt wel om de maag :wink: .
Zou het niet ook veroorzaakt kunnen worden door een of andere beweging aan het begin van het darmstelsel dat dan een maagtorsie in gang zet?
Moeilijk uit te leggen wat ik bedoel op zo'n dom schermpje :boos:
ik snap wat je bedoelt maar nee, dat denk ik eigenlijk niet. als je ziet hoe opgeblazen een hond eruit kan zien zelfs vóór de echte torsie inzet én dat er ondertussen al duizenden en duizenden honden zijn opengemaakt op verschillende tijdstippen van het verloop van de torsie denk ik dat het wel duidelijk is hoe dat patroonzich in veruit het overgrote deel van de gevallen ontwikkelt.

een darm is daarbij ook vele keren kleiner en lichter dan een maag en hangt netjes vast, ik zie niet meteen hoe die een maagtorsie zou moeten veroorzaken.
eigenlijk is het eerder andersom : op een gegeven moment stopt de maag met draaien omdat de darm (en slokdarm) verdere draaiing verhindert :wink: .
De milt kan de maag wel meenemen in de torsie. Bij Lana was haar tweede maagtprsie voorafgegaan aan een milttorsie, volgens de dierenarts.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

moosje schreef:
Inge O schreef:daarom telt bij torsie echt elke minuut :wink: .
Waarom hebben ze bij mijn meisje dan in vredesnaam 3 uur (vanaf het telefoontje) nodig gehad voordat ze naar de OK ging? :boos:
Omdat nog steeds heel veel dierenartsen de ernst van een maagtorsie niet goed inschatten, volgens mij...?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:nee, hoe dat werkt is nog niet opgehelderd, het komt niet vaak voor maar het kan blijkbaar wel. zoals jij het vertelt zou ik bijna eerder vermoeden dat het bij catootje begonnen is met een milttorsie en dat ook haar zwaarste probleem was.

http://www.vetline.nl/freetext.asp?ftmo ... =000000058" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Lana is bij beide maagtorsies ook niet opgezwollen, dus ook zij heeft geen dillatatie gehad, voorafgaand aan de maagtorsie. Bij haar tweede maagtorsie bleek haar milt ook getordeerd te zijn (dat is waarschijnlijk vooraf gegaan aan de maagtorsie). Bij haar eerste maagtorsie was de milt nog helemaal in orde, bleek bij de operatie.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Scooby schreef:
Inge O schreef:
ik snap wat je bedoelt maar nee, dat denk ik eigenlijk niet. als je ziet hoe opgeblazen een hond eruit kan zien zelfs vóór de echte torsie inzet én dat er ondertussen al duizenden en duizenden honden zijn opengemaakt op verschillende tijdstippen van het verloop van de torsie denk ik dat het wel duidelijk is hoe dat patroonzich in veruit het overgrote deel van de gevallen ontwikkelt.

een darm is daarbij ook vele keren kleiner en lichter dan een maag en hangt netjes vast, ik zie niet meteen hoe die een maagtorsie zou moeten veroorzaken.
eigenlijk is het eerder andersom : op een gegeven moment stopt de maag met draaien omdat de darm (en slokdarm) verdere draaiing verhindert :wink: .
De milt kan de maag wel meenemen in de torsie. Bij Lana was haar tweede maagtprsie voorafgegaan aan een milttorsie, volgens de dierenarts.
voorafgegaan aan of voorafgegaan door? in je volgende post schrijf je het andersom :wink: .
De milttorsie is voorafgegaan aan de maagtorsie dacht de dierenarts (zo staat het ook in beide posts, toch? :denken: ).
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Scooby schreef:
De milttorsie is voorafgegaan aan de maagtorsie dacht de dierenarts (zo staat het ook in beide posts, toch? :denken: ).
Scooby schreef:Bij Lana was haar tweede maagtprsie voorafgegaan aan een milttorsie
hier zeg je dat er eerst een maagtorsie was en dan een milttorsie
Scooby schreef:Bij haar tweede maagtorsie bleek haar milt ook getordeerd te zijn (dat is waarschijnlijk vooraf gegaan aan de maagtorsie)
hier zeg je dat er eerst een milttorsie was en dan een maagtorsie :wink: .
Oeps, typefoutje. De maagtorsie was dus voorafgegaan door een milttorsie, oftewel; de milttorsie was het primaire probleem. ;-)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

dank je wel voor de update Inge, ik ben en blijf wel heel erg benieuwd naar het volledige verslag ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Muk

Nog even een vraag over het onderzoek. Is ook de invloed van het eetgedrag van de hond onderzocht (naar binnen schrokken of normaal eten) en is er ook verschil tussen de kans op een maagtorsie bij een teef of reu?
Muk

Inge O schreef:
Muk schreef:Nog even een vraag over het onderzoek. Is ook de invloed van het eetgedrag van de hond onderzocht (naar binnen schrokken of normaal eten) en is er ook verschil tussen de kans op een maagtorsie bij een teef of reu?
nee, dat is niet bekeken :wink: .
Ok, ik was even nieuwsgierig, want het is wel een interssant onderzoeksonderwerp.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Re: onderzoek maagtorsie : kleine update 2/2

Ongelezen bericht door M@scha »

Inge O schreef:
tekkel schreef:Ik heb dat altijd al gedacht :pffff: :mrgreen:
Omdat de meeste honden die ik ken na het eten altijd erg willen spelen, of de dolle vijf minuten hebben. Uit zichzelf. Meestal doen dieren wat dit soort dingen betreft uit zichzelf toch vooral wat goed voor ze is?
ja, dat was ook mijn overtuiging - samen met het maken van een optelsommetje in mijn hoofd (mede door dit forum) van wat de omstandigheden bij torsie telkens waren :wink: .

dat herken ik bij lola enorm..

die heeft standaard na het eten haar grauwel/kopduikelen op de bank (letterlijk!) momentje. enorm veel actie en lawaai
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge, is er al wat meer bekend toevallig?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
renee-uk
Zeer actief

ach wat jammer, ik had zo gehoopt op wat meer duidelijkheid.
naja dan moeten we nog maar wat langer geduld hebben, niks aan te doen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Jammer, ik blijf dus alert. Maar op de één of andere manier denk ik dat ik bij de dames niet bang hoef te zijn voor een maagtorsie. Terwijl ze toch verdiepte buiken hebben :19:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

jammer inderdaad, maar als je het doet moet het ook goed... Kan me goed voorstellen dat je er niet blij mee was :ugh:
Ben nog steeds erg benieuwd....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef:
renee-uk schreef:ach wat jammer, ik had zo gehoopt op wat meer duidelijkheid.
naja dan moeten we nog maar wat langer geduld hebben, niks aan te doen.
ja, ik heb ook even hard gevloekt :evil: .

ik had het ook sneller willen overdoen maar dan wil ik het wel iemand in handen geven die het goed aanpakt (deed die vorige studente zeker wel), anders sneuvelt het weer daarop :blauwoog: .
begrijpelijk hoor en het schiet ook niet op als het niet goed gedaan wordt.
er wordt al genoeg over gespeculeerd en we zijn allemaal veel meer gebaat bij een gedegen onderzoek.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”