Toen ik ruim 20 jaar geleden mijn eerste hond aanschafte, behoorde ik tot de categorie " bazen" die vinden dat de hond pers se los moet kunnen lopen, want hij liep niet onder een auto, viel geen mensen lastig en was niet agressief naar andere honden. En hij moest zijn ei toch kwijt kunnen???
Inmiddels ben ik een aantal honden verder en heb veel gedaan aan gehoorzaamheid,(t/m GGB) fly-ball, behendigheid,UV-proef en nu jachttraining. En daarbij veel geleerd over honden.
En ik vind het helemaal niet meer vanzelfsprekend dat mijn honden altijd overal los lopen... Ik weet dat een hond zijn ei ook kwijt kan als hij aan de lijn moet lopen en dat ik als baas daarvoor verantwoordelijk ben
en hoe ik daarvoor kan zorgen. En ik erger me aan de mensen die het contante loslopen van hun hond als een soort " statussymbool" hanteren. Net zo pikverlengend als een grote auto en een vechthond, waarschijnlijk.
Ik heb er hier een paar eeuwige loslopers in de buurt en ik heb ze al diverse malen betrapt op het piesen(geurvlaggen) in MIJN voortuin. De baas loopt dan ergens 100 meter verderop ... Daar ben ik dus niet van gediend. Net zo min als het opjagen van ( mijn) katten.
Net als die meneer met tekkel die ' s ochtends in het bos, dat maar deels losloopgebied is zijn tekkel laat jagen: het ding vliegt ruim een uur luid gillend door de bossen en meneer grinnikt er een beetje bij. De hond moet toch zijn energie kwijt en het zit in zijn aard...
Het argument dat de hond anders zijn ei niet kwijt kan is een drogreden voor gemakzuchtige en luie bazen:Loop meer en langer met de hond, ga een of andere training volgen, waarbij de hond naar zijn aard kan werken of ga met het beste beest fietsen....
Maar tja, dat kost tijd en moeite, nietwaar???
Een paar maanden geleden is hier jacht geweest op twee bretonse griffons die maandenlang los achter reeen aanjaagden en daarbij auto-ongelukken dreigden te veroorzaken. Meneer had niet in de gaten dat ze uit zijn tuin ontsnapten.... het scheen dat hij zo'n onzichtbare omheining gebruikte. Ja en je merkt het niet als je honden 3,4 uren weg zijn??? En niet 1 keer, maar gedurende enkele maanden regelmatig??
Mijn honden( 2) hoeven niet meer koste wat kost los, ik heb ze zo opgevoed dat ik het niet vervelend vind om de lijntjes vast te houden.
Op vakantie op Texel bijvoorbeeld, hebben ze veel aan de lijn gelopen, maar zijn ze niets tekort gekomen, want we zwierven de hele dag over het eiland, dus ze waren 's avonds toch wel moe.
En ik ben geen heilig boontje, dus ik doe ze ook wel eens los waar het eigenlijk niet mag, maar zodra ze dan ergens achteraan gaan fluit ik ze in en gaan ze weer aan de lijn. OoK als dat gaat om een vogeltje of een konijntje ....... Want zij maken geen onderscheid tussen het beest waar ze wel en waar ze niet achteraan mogen jagen.