Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ga ik het weer over pupprijzen hebben

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Re: Ga ik het weer over pupprijzen hebben

Ongelezen bericht door maart »

Nanna schreef: Het is toch zo. Ik zou, als dat mijn hobby was, best iemand tijdelijk willen helpen met het broodnodige dagelijks berijden van het paard en dan mest ik die stal nog uit ook. Maar als ik daar, Godbetere, voor zou moeten betálen dan stik je maar in je hele schijtpaard.
Klim er lekker zelf maar op :ok:
en toch zie ik het niet zo :19:
ik betaal nu ook voor de hobby die ik beoefen met mijn honden. Dus zou ik evengoed betalen voor een hobby met andermans paard.
al helemaal als je daar nog eens de vrijheid in je doen en laten hebt, zonder het robotrondjes rennen op voorgeprogrammeerde paarden waar je niets van leert.

maar goed, verwijten en schelden en hautain doen staat wel stoerder, dus ik laat je lekker doen en denk er het mijne van.
En wie weet kruip ik vanmiddag wel eens zelf op mijn schijtpaarden, heb tenslotte zelf hun stront uitgeschept ook vanmorgen :19:

o nee, het zijn geen schijtpaarden. Het zijn prachtige kanjers :wink:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

maart schreef:
Nanna schreef: Het is toch zo. Ik zou, als dat mijn hobby was, best iemand tijdelijk willen helpen met het broodnodige dagelijks berijden van het paard en dan mest ik die stal nog uit ook. Maar als ik daar, Godbetere, voor zou moeten betálen dan stik je maar in je hele schijtpaard.
Klim er lekker zelf maar op :ok:
en toch zie ik het niet zo :19:
ik betaal nu ook voor de hobby die ik beoefen met mijn honden. Dus zou ik evengoed betalen voor een hobby met andermans paard.
al helemaal als je daar nog eens de vrijheid in je doen en laten hebt, zonder het robotrondjes rennen op voorgeprogrammeerde paarden waar je niets van leert.

maar goed, verwijten en schelden en hautain doen staat wel stoerder, dus ik laat je lekker doen en denk er het mijne van.
En wie weet kruip ik vanmiddag wel eens zelf op mijn schijtpaarden, heb tenslotte zelf hun stront uitgeschept ook vanmorgen :19:

o nee, het zijn geen schijtpaarden. Het zijn prachtige kanjers :wink:
Ik zou daar geen probleem mee hebben om voor te betalen, maar ik zou dan toch echt niet de stal uitmesten. Dat hoef ik ook niet als ik op een manege ga paardrijden. Als de stal ook uitgemest moet worden, heb je een dienst voor een dienst. Klaar.
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Anja »

LongFields schreef:
Anja schreef:Ik heb ook een pony en een bijrijdster, en hoewel ik er geen bijdrage voor vraag zie ik het probleem niet om 20 euro per maand te laten betalen.
Ik snap het commentaar niet zo, 20 euro..dat is een bedrag van niks, hier betaal je voor een uurtje paardrijden op de manege al 15 euro.
En bijrijden doe je als je paarden en hun verzorging leuk vind, niet alleen het rijden maar ook het tutten, wandelen, borstelen en ja, die stal mesten hoort daar nou eenmaal ook bij.
Mijn bijrijdster doet dat allemaal met heel veel plezier.
In een ander topic van Asterix waarin ze een bijrijdster vroeg is dit al heel uitgebreid aan de orde geweest, misschien daar even lezen wat de verschillende standpunten van de mensen waren? :wink:

Het is er hier bijgehaald omdat het topic door Asterix geopend is met de kritiek richting fokkers dat ze hun pups boven de kostprijs verkopen. Dat is natuurlijk een beetje de pot verwijt de ketel in het licht bezien dat Asterix zelf ook iets boven de kostprijs "verkoopt", namelijk het gebruik van haar paard, waarbij degene die de dienst afneemt ook al een dienst levert, namelijk het berijden en verzorgen van het paard op de dagen dat de eigenaar zelf niet kan en daarnaast ook het uitmesten van de stal wat de eigenaar op die dagen zelf dus niet hoeft te doen.
Ja, dat topic heb ik gelezen.
Maar ik snap niet dat er bij TS erover gevallen word dat ze in de wintermaanden 20 hele euro's bijdrage vraagt, maar dat het tegelijkertijd de normaalste zaak gevonden word dat hondenfokkers duizenden euro's winst maken op een nest pups( uitzonderingen daargelaten)
Ik vind daar nogal een verschil inzitten, en vind ik ook niet te vergelijken.

Ik vind de pupprijzen tegenwoordig ook buitenproportioneel, en ik ben er van overtuigd dat een fokker er een veelvuldig bedrag aan overhoud dan de paar honderd euro die TS vangt.
Ik heb daar geen probleem mee hoor, ze doen maar, maar het ontkennen van het feit dat ze er lekker op verdienen(weer uitzonderingen daargelaten) stoort me nogal. En het commentaar op iemand die 2 tientjes wil hebben als bijdrage voor het bijrijden van haar paard ook.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

Anja schreef:Ja, dat topic heb ik gelezen.
Maar ik snap niet dat er bij TS erover gevallen word dat ze in de wintermaanden 20 hele euro's bijdrage vraagt, maar dat het tegelijkertijd de normaalste zaak gevonden word dat hondenfokkers duizenden euro's winst maken op een nest pups( uitzonderingen daargelaten)
Ik vind daar nogal een verschil inzitten, en vind ik ook niet te vergelijken.

Ik vind de pupprijzen tegenwoordig ook buitenproportioneel, en ik ben er van overtuigd dat een fokker er een veelvuldig bedrag aan overhoud dan de paar honderd euro die TS vangt.
Ik heb daar geen probleem mee hoor, ze doen maar, maar het ontkennen van het feit dat ze er lekker op verdienen(weer uitzonderingen daargelaten) stoort me nogal. En het commentaar op iemand die 2 tientjes wil hebben als bijdrage voor het bijrijden van haar paard ook.
Nou heb ik bijzonder weinig ervaring met het fokken van honden, maar ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde fokker er duizenden euro's op verdiend, als je de kosten van da, entingen, voer, ontwormen etc. er af haalt. Als dat wel zo is, moet ik me er ook maar eens in verdiepen :engel:
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

luna2906 schreef: Nou heb ik bijzonder weinig ervaring met het fokken van honden, maar ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde fokker er duizenden euro's op verdiend, als je de kosten van da, entingen, voer, ontwormen etc. er af haalt. Als dat wel zo is, moet ik me er ook maar eens in verdiepen :engel:
Nou ja, duizenden euro's is misschien wat overdreven voor de kleinere rassen die niet zo veel pups krijgen, maar voor de grotere rassen die nesten krijgen van 7+ krijgen en een pupprijs van ca. 1000 euro weet ik het bijna zeker.

En ik heb ook geen ervaring met fokken, maar het lijkt me dat als een nest pups fokken 7000 euro zou kosten er geen pup meer geboren zou worden.
Ik zou het bijna een keer uit gaan proberen.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Anja schreef: Nou ja, duizenden euro's is misschien wat overdreven voor de kleinere rassen die niet zo veel pups krijgen, maar voor de grotere rassen die nesten krijgen van 7+ krijgen en een pupprijs van ca. 1000 euro weet ik het bijna zeker.
Hoe kom jij aan die wijsheid dan, waar is dat op gebaseerd?
Ik heb bij de 2 nesten van Sjefke (1 van 5 pups en 1 van 1 pup die geopereerd moest worden ivm een wond aan zijn pikkie door de té goede zorgen van moeders) bar weinig overgehouden hoor.
Bij de 3 nesten van Nozem wel wat meer, hoewel ik daar bij het eerste nest een keizersnede heb moeten laten verrichten omdat 1 pup niet geboren wilde worden en bij het tweede nest heel veel dierenartskosten heb moeten maken omdat 1 pup een navelontsteking had en daaraan behoorlijke bloedarmoede over heeft gehouden. Daarnaast heb ik van het tweede nest 1x de pupprijs terugbetaald in verband met een operatie die 1 van de honden heeft ondergaan en waar ik aan meebetaald heb. Maar dan praat je nóg niet over duizenden euro's. Met een pupprijs die bij het laatste nest op 700 euro lag is dat ook niet echt mogelijk.

Ik vind het altijd heel gemakkelijk geoordeeld van mensen die nooit zelf gefokt hebben, dat er zo veel "verdiend" zou worden aan een nest pups. Bij pupprijzen van boven de 1.000 euro én grote nesten blijft er uiteraard meer aan de strijkstok hangen dan bij kleine nesten en lagere pupprijzen, maar dan ook alleen wanneer er nergens complicaties zijn opgetreden.
Grote moederhonden eten overigens enorm veel meer dan kleine moederhonden, en hetzelfde geldt natuurlijk voor de pups wanneer zij afgespeend gaan worden.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ja, dat heb ik ook 2 keer gehad, een leeggebleven teef (1x met Sjefke en 1x met Nozem). Dat was ook een domper (mentaal en ook financieel).
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

fokkers die duizenden euro's verdienen denk ik bv meer aan sommige fokkers met gemiddeld 20 pups per jaar a 900/950 euro, waarbij een eigen dekreu wordt gebruikt. Dan draai je leuke winst gok ik zomaar.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

oh die discussie is heir al eens eerder geweest, en als iemand dan opperde van wat Tara zegt of bv KI en zaad importeren van een ander continent etc etc dat de kosten dan ook vele malen hoger zijn.
dan zeiden sommige mensen doodleuk: daar kies je toch zelf voor?

ja ammehula, ja fokkers kiezen zelf voor KI, of 3000 km rijden naar een reu of wat dan ook, dat doen ze niet omdat ze graag een reisje maken of het spannend vinden als de teef KI krijgt.
maar fokkers kiezen er ook zelf voor bedrag x te vragen voor ene pup en de koper kiest er zelf voor dat te betalen of niet en dan een deur verder te gaan.

en dingen zoals Suzanne hier verteld, werden in datzelfde topic geschaard onder " risico van je hobby"

ja zo kan ik er nog een paar verzinnen.

mensen die niet meer dan " kostprijs" of liever nog minder voor een pup willen betalen, ( want 3000km rijden of een keizersnede vallen dan blijkbaar ook niet meer onder kostprijs maar onder risicos en eigen keuzes :rolleyes: ) zullen altijd wel een of andere kromme beredenering van zichzelf weten recht te lullen.

en nogmaals, bedrijfsmatig worden er bij de berekening van een kostprijs ook je gemaakte uren gerekent.
en als je het zo gaat bekijken gaan alle pups van de meeste fokkers overduidelijk ONDER kostprijs weg. :klaar:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Asta schreef:fokkers die duizenden euro's verdienen denk ik bv meer aan sommige fokkers met gemiddeld 20 pups per jaar a 900/950 euro, waarbij een eigen dekreu wordt gebruikt. Dan draai je leuke winst gok ik zomaar.
dan ben je eerder aan het vermeerderen en dan doe je het volgens mij ook deels voor het geld, maar dan nog, als dat hun inkomen is en hun fulltime baan, so what?
zolang ze de dieren maar goed verzorgen en verantwoorde combinaties fokken.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Asta

Podenji schreef:
Asta schreef:fokkers die duizenden euro's verdienen denk ik bv meer aan sommige fokkers met gemiddeld 20 pups per jaar a 900/950 euro, waarbij een eigen dekreu wordt gebruikt. Dan draai je leuke winst gok ik zomaar.
dan ben je eerder aan het vermeerderen en dan doe je het volgens mij ook deels voor het geld, maar dan nog, als dat hun inkomen is en hun fulltime baan, so what?
So what :scratch: die fokkers zijn er ook hoor.

Dat hun fulltime baan, geven ze die inkomsten ook op bij de belasting dan?

Dezelfde dekreu een keer of 20 gebruiken vind ik eerlijk gezegd bezopen :ok: maar eigen, dus gratis.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Asta schreef:
Podenji schreef:

Dezelfde dekreu een keer of 20 gebruiken vind ik eerlijk gezegd bezopen :ok: maar eigen, dus gratis.
als dat hun enige vorm van inkomen is, ja dan moeten ze het opgeven aan de belastingdienst, dragen ze ook nog 21% BTW af van de opbrengst en nog wel meer omdat inkomenbelasting schandalig hoog is.
ik denk niet dat je er op die manier rijk van zult worden.

kan best zijn dat veel mensen het naast hun uitkering zwart doen ofzo, dat weet ik niet, maar normaliter als je het bedrijfsmatig doet dan moet je het opgeven ja.
Je mag zoizo maar elk jaar een x bedrag aan " zwart" geld hebben, wat daarboven komt wordt gezien als inkomsten en mag je lekker belasting voor afdragen.

20x dezelfde reu gebruiken vind ik ook bezopen maar dat terzijde.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

3 nesten per jaar/ 20 pups mag je toch fokken zonder belasting af te dragen? Daarboven is het toch betalen?

Mij boeit het trouwens allemaal niet zo, al vind ik sommige pupprijzen wel belachelijk hoog :F:
EdxEs
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Kangal/Husky
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door EdxEs »

Mijn mening is net als wat ik de kinderen zie doen.
Als je ervoor moet betalen....zelf betalen... Ga je er veel zuiniger mee om.
Hoeveel gratis af te halen honden hebben nog meer baasjes gehad als wij kaas gegeten hebben.
Afbeelding
Tara kruising kangal/husky
geb:13/03/2011
Asta

Podenji schreef:
Asta schreef:
Podenji schreef:

als dat hun enige vorm van inkomen is, ja dan moeten ze het opgeven aan de belastingdienst, dragen ze ook nog 21% BTW af van de opbrengst en nog wel meer omdat inkomenbelasting schandalig hoog is.
ik denk niet dat je er op die manier rijk van zult worden.

kan best zijn dat veel mensen het naast hun uitkering zwart doen ofzo, dat weet ik niet, maar normaliter als je het bedrijfsmatig doet dan moet je het opgeven ja.
Je mag zoizo maar elk jaar een x bedrag aan " zwart" geld hebben, wat daarboven komt wordt gezien als inkomsten en mag je lekker belasting voor afdragen.

20x dezelfde reu gebruiken vind ik ook bezopen maar dat terzijde.
Nou ja van deze weet ik dat hij/zij uitkering trekt, en niks opgeeft aan de belasting. En gemiddeld meer dan 20 pups per jaar heeft. Meer richting de 30 :schrik:
Mij boeit het ook niet, maar stug de holier than thou houding vasthouden. Dat vind ik hypocriet geneuzel. Het gaat je om de centen meer niet. Prima hoor mag je ook gewoon toegeven ipv verbetering van het ras blablabla.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

ja zulke figuren inderdaad wel ja
maar goed het ging niet alleen over zulke figuren
het ging erover dat ELKE fokker hun pups maar tegen kostprijs zonder uurloon weg moest doen...
Asta

Oh maar dat vind ik onzin dat zul je mij niet zien zeggen.
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Podenji schreef:ja zulke figuren inderdaad wel ja
het ging erover dat ELKE fokker hun pups maar tegen kostprijs zonder uurloon weg moest doen...

Hangt er natuurlijk vanaf wat je allemaal als "kostprijs" incalculeert.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Xtine schreef:
Podenji schreef:ja zulke figuren inderdaad wel ja

Hangt er natuurlijk vanaf wat je allemaal als "kostprijs" incalculeert.
zo min mogelijk als ik het hier goed begrijp :LOL:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik ben nu al meer dan 2000 euro armer, en heb nog steeds geen pups. Tot nu toe dikke verlies dus. Zowel financieel als mentaal.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

nathalie schreef:Ik ben nu al meer dan 2000 euro armer, en heb nog steeds geen pups. Tot nu toe dikke verlies dus. Zowel financieel als mentaal.
:roos: :J:
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

Voor de laatste keer leg ik het nog 1x uit:

Alleen in de wintermaanden vraag ik 20 euro p/m o.a. omdat dan alles duurder is. Zaagsel, voer, kuil. Totaal komt dat neer 100 euro per jaar. 2 Dagen in principe maar dat kunnen, in overleg, ook meer dagen zijn.

Alles mag met mijn paard gedaan worden door een verantwoordelijk iemand. Ze is beleerd voor de wagen; ga je gang. Wil je endurance wedstrijden rijden, idem dito en dit geldt voor alles. Als het maar verantwoordelijk gebeurd.

Van mei t/m half november hoef je haar alleen uit de wei te halen en er weer in te zetten uiteraard :wink: Ze staat dan dag- en nacht buiten.

Daarbij heb ik in dit topic al gezegd dat ik er totaal geen probleem mee heb als iemand wat overhoudt aan het fokken met honden.
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Dus eigenlijk was dit hele topic niet nodig geweest begrijp ik nu?
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Asterix schreef:Alleen in de wintermaanden vraag ik 20 euro p/m o.a. omdat dan alles duurder is. Zaagsel, voer, kuil. Totaal komt dat neer 100 euro per jaar. 2 Dagen in principe maar dat kunnen, in overleg, ook meer dagen zijn.
En daarmee impliceer je dus al dat je gewoon geld wilt terugwinnen uit jouw hobby.

Jouw feestje hoor, maar een beetje bizar dat je dan zo'n topic gaat openen. Ga jij het in het vervolg lekker met asielhonden en buitenlandertjes doen, en laat ons het onze doen. Dank.
Asterix
Zeer actief

LongFields schreef:Dus eigenlijk was dit hele topic niet nodig geweest begrijp ik nu?
Achteraf gezien wel ja. Ik heb vrees ik, 3 foute voorbeelden met eigen ogen mogen aanschouwen.
4 DD-nesten gelijktijdig, minimaal 40 pups gelijktijdig dus.
DD fokker die teef uit huis plaats(te)? en op naam van een ander werd gezet vanwege de belasting.
DD fokker die zowel fokt onder zijn eigen kennelnaam als die van zijn vrouw. Alles eigen fok, dus ook de reu.
Afbeelding Afbeelding

Asterix
Zeer actief

Marion. schreef:
Asterix schreef:Alleen in de wintermaanden vraag ik 20 euro p/m o.a. omdat dan alles duurder is. Zaagsel, voer, kuil. Totaal komt dat neer 100 euro per jaar. 2 Dagen in principe maar dat kunnen, in overleg, ook meer dagen zijn.
En daarmee impliceer je dus al dat je gewoon geld wilt terugwinnen uit jouw hobby.

Jouw feestje hoor, maar een beetje bizar dat je dan zo'n topic gaat openen. Ga jij het in het vervolg lekker met asielhonden en buitenlandertjes doen, en laat ons het onze doen. Dank.
Ik heb een buiterlandertje én een 2e-handshond. Bevalt mij meer dan prima! (We houden ze nog goed op gewicht ook)
Afbeelding Afbeelding

Marion.

Asterix schreef:Ik heb een buiterlandertje én een 2e-handshond. Bevalt mij meer dan prima! (We houden ze nog goed op gewicht ook)
Prachtig! Mag ik dan gewoon het mijne doen?
Marion.

En je mag nog even reageren op waarom mensen dan wel moeten betalen voor JOUW hobby.
Asterix
Zeer actief

Marion. schreef:
Asterix schreef:Ik heb een buiterlandertje én een 2e-handshond. Bevalt mij meer dan prima! (We houden ze nog goed op gewicht ook)
Prachtig! Mag ik dan gewoon het mijne doen?
Uiteraard.
Afbeelding Afbeelding

Asterix
Zeer actief

Marion. schreef:En je mag nog even reageren op waarom mensen dan wel moeten betalen voor JOUW hobby.
Ik dwing ze niet.
Afbeelding Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”