Yeah, and now read mine.Border-Wars schreef:Wonderful post!
![]()
It's not as simple as everybody seems to think.
You might know that. Check the dachsies in the UK and ask about the outcross that was asked for and never happened.
Moderator: moderatorteam
Yeah, and now read mine.Border-Wars schreef:Wonderful post!
![]()
Maar Marjoleine, het zijn toch de fokkers en de rasverenigingen die dit tegenhouden? Niet die pupkoper want die is heus niet zo geinteresseerd in 50 generaties 'puur' bloed getuige het grote aantal kruisingen en lookalikes.Marjoleine schreef:Yeah, and now read mine.Border-Wars schreef:Wonderful post!
![]()
You might know that. Check the dachsies in the UK and ask about the outcross that was asked for and never happened.

Nee, Lieke, het zijn niet de rasverenigingen die dit tegenhouden.lieke schreef: Maar Marjoleine, het zijn toch de fokkers en de rasverenigingen die dit tegenhouden? Niet die pupkoper want die is heus niet zo geinteresseerd in 50 generaties 'puur' bloed getuige het grote aantal kruisingen en lookalikes.
Dit onderschrijft alleen maar mijn stelling.
I read your post and I agree. I don't see what you're saying as mutually-exclusive of what others are saying.Marjoleine schreef:Yeah, and now read mine.
I think the breed clubs are the place to start. I do think it's their job to stop this culture.Marjoleine schreef:Nee, Lieke, het zijn niet de rasverenigingen die dit tegenhouden.
Maar al was dat wel zo, dat was niet mijn punt.
En dat jij dat niet snapt blijkt, want je leest niet.
Is the problem with the translation or with your argument?Marjoleine schreef:It seems, my dear, your translating is not as good as you think.
O dear, how sad.
Forget it, since you're not gonna get it.
Zou het niet kunnen dat je gelijk hebt samen met Lieke en Nanna.? Iedereen loopt zijn eigen plaatje steeds af te spelen vanuit zijn eigen inkijk. Maar het is niet 1 die het doet het is het hele systeem wat al jarenlang heeft gezorgd dat het ogenschijnlijk goed ging. Dus niet , maar mensen willen daar wel aan vast houden .Iedereen levert zijn aandeeltje zoals het nu gaat en dat zijn allemaal kleine die zorgen dat het 1 waarheid is. Die rasvereniging is niet een op zichzelf staand iets maar word in stand gehouden door de leden en die stippelen een beleid uit ,dus ja rasverenigingen hebben een aandeel . Net als shows ook een aandeel hebben en de raad ook en de fokkers en de klant.Marjoleine schreef:Nee, Lieke, het zijn niet de rasverenigingen die dit tegenhouden.lieke schreef: Maar Marjoleine, het zijn toch de fokkers en de rasverenigingen die dit tegenhouden? Niet die pupkoper want die is heus niet zo geinteresseerd in 50 generaties 'puur' bloed getuige het grote aantal kruisingen en lookalikes.
Mijn punt was dat de motivatie die wordt aangedragen niet de juiste is.
Het gaat niet om dat lintje of die beker.
Misschien wel bij die borders hoor, daar wil ik af wezen.
Maar bij de meeste rassen gáát het daar niet om. En dat is wat iedereen het publiek wél wil laten geloven. Maar dat klopt niet. Gewoon NIET.
De reden dat mensen geen open boeken willen is niet dat lintje. En de mensen die dat tegenhouden zijn wel fokkers maar ook gewoon leden he, van een vereniging. Gewoon baasjes. Pupkopers, hondeneigenaren dus. En dat gaat niet om dat verdomde lintje. Was het maar zo simpel, maar dat is dus niet zo.
edit: en zal ik eens wat lolligs vertellen? Pupkopers weten tegenwoordig precies wat ze willen. Ze vragen naar raszuiverheid en COI, al weten ze waarschijnlijk nauwelijks waar dat over gaat. Maar ze vragen het wel.
Hun wijsheid en kennis hebben ze van Rashondenwijzer trouwens. En ze willen geen bastaard of oostblokhond, dat ik dat even goed snap.

Hoewel ik toen ik de tekst van Marjoleine las het helemaal met haar eens was en ook heel veel herkende van wat ze schreef over de weerstand tegen outcrossen, denk ik dat jij eigenlijk de spijker precies op zijn kop slaat Kees.bouvierpoedel schreef:Zou het niet kunnen dat je gelijk hebt samen met Lieke en Nanna.? Iedereen loopt zijn eigen plaatje steeds af te spelen vanuit zijn eigen inkijk. Maar het is niet 1 die het doet het is het hele systeem wat al jarenlang heeft gezorgd dat het ogenschijnlijk goed ging. Dus niet , maar mensen willen daar wel aan vast houden .Iedereen levert zijn aandeeltje zoals het nu gaat en dat zijn allemaal kleine die zorgen dat het 1 waarheid is. Die rasvereniging is niet een op zichzelf staand iets maar word in stand gehouden door de leden en die stippelen een beleid uit ,dus ja rasverenigingen hebben een aandeel . Net als shows ook een aandeel hebben en de raad ook en de fokkers en de klant.Marjoleine schreef:Nee, Lieke, het zijn niet de rasverenigingen die dit tegenhouden.lieke schreef: Maar Marjoleine, het zijn toch de fokkers en de rasverenigingen die dit tegenhouden? Niet die pupkoper want die is heus niet zo geinteresseerd in 50 generaties 'puur' bloed getuige het grote aantal kruisingen en lookalikes.
Mijn punt was dat de motivatie die wordt aangedragen niet de juiste is.
Het gaat niet om dat lintje of die beker.
Misschien wel bij die borders hoor, daar wil ik af wezen.
Maar bij de meeste rassen gáát het daar niet om. En dat is wat iedereen het publiek wél wil laten geloven. Maar dat klopt niet. Gewoon NIET.
De reden dat mensen geen open boeken willen is niet dat lintje. En de mensen die dat tegenhouden zijn wel fokkers maar ook gewoon leden he, van een vereniging. Gewoon baasjes. Pupkopers, hondeneigenaren dus. En dat gaat niet om dat verdomde lintje. Was het maar zo simpel, maar dat is dus niet zo.
edit: en zal ik eens wat lolligs vertellen? Pupkopers weten tegenwoordig precies wat ze willen. Ze vragen naar raszuiverheid en COI, al weten ze waarschijnlijk nauwelijks waar dat over gaat. Maar ze vragen het wel.
Hun wijsheid en kennis hebben ze van Rashondenwijzer trouwens. En ze willen geen bastaard of oostblokhond, dat ik dat even goed snap.
Het is de ketting zonder begin en eind en ieder schakeltje zorgd dat de boel blijft lopen zoals het loopt.
Nou, okay dan, jij ook een veer in je reet:Tara schreef:Dan draai ik plaatje ook nog maar even een keertje af:
Uit een bijna twee jaar oud topic...Tara schreef:Het probleem zit bij meerdere partijen, dat heb ik al eerder gezegd, en als iedereen nou hand in eigen boezem steekt, zijn we alweer een eind op de goede weg.
Maar dát is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, dat is nou eenmaal zo.
Binnen al die subgroepjes (pupkoper, fokker, rasvereniging, keurmeester, dierenbescherming, veterinaire sector) handelt men vaak meer vanuit emotie, en minder vanuit het verstand, en dat is doorgaans bijzonder contraproductief.

I'm quite aware of what I am writing.Border-Wars schreef:Is the problem with the translation or with your argument?
Nee, dat ligt niet aan de shows.Nanna schreef:Tulijk heeft Kezius gelijk, zoals altijd![]()
Toch blijf ik er wel bij dat shows veel kwaad doen, tenminste shows zoals ze nu zijn.
Wie geeft ze die bekers en plaats ze op het podium dan. En wie plaatst op de stambomen al die titels.? Wie bepaald dat een hond een aantal shows moet lopen .? Wie zegt dat een hond met stamboom de betere is en is dat niet dezelfde die ook het hele showgebeuren in de handheeft.?Marjoleine schreef:Nee, dat ligt niet aan de shows.Nanna schreef:Tulijk heeft Kezius gelijk, zoals altijd![]()
Toch blijf ik er wel bij dat shows veel kwaad doen, tenminste shows zoals ze nu zijn.
Het ligt aan de gevolgtrekkingen die mensen erdoor maken.
"Ik gebruik die hond, hij is kampioen, dan moet het wel een goede zijn".
Dat showen is niet zo spannend hoor, laat iedereen lekker zijn spelletje doen.
Maar de conclusies die met name leken eraan verbinden, dat is waar het fout gaat.
En dat is een kwestie van voorlichting natuurlijk.

Wou jij zeggen dat het idee dat een kampioen een goede fokhond zo professioneel is dan?Inge O schreef:voornamelijk lekenMarjoleine schreef:Dat showen is niet zo spannend hoor, laat iedereen lekker zijn spelletje doen.
Maar de conclusies die met name leken eraan verbinden, dat is waar het fout gaat.
En dat is een kwestie van voorlichting natuurlijk.? dus fokkers doen dat niet bedoel je
?
Marjoleine schreef:Wou jij zeggen dat het idee dat een kampioen een goede fokhond zo professioneel is dan?Inge O schreef:voornamelijk lekenMarjoleine schreef:Dat showen is niet zo spannend hoor, laat iedereen lekker zijn spelletje doen.
En dat is een kwestie van voorlichting natuurlijk.? dus fokkers doen dat niet bedoel je
?
De fokkers die bewust de kampioenen gebruiken om daar "betere" honden uit te krijgen zijn de fokkers die Nanna bedoelt.
Maar dat is niet de meerderheid volgens mij.
Wel de hardste schreeuwers denk ik, maar niet de meerderheid.

Lieke, ik weet natuurlijk niet hoe het bij de RV van de Collies gaat, maar ik neem aan dat daar wezenlijk weinig anders gebeurt dan bij de RV van andere rassen, zoals de mijne van de Belgische Herders.lieke schreef: Misschien begrijp ik het wel niet, Marjoleine. Maar ik kan alleen oordelen over wat ik binnen míjn ras zie en daar gaat mijn stelling in ieder geval wel op.
Misschien niet bij jouw twee rassen, maar de rasvereniging bij de collies doet rare dingen. Zoals ineens beslissen (en zonder dat adequaat te publiceren maar ergens in een achteraf-paragraafje op de website waar je moet zijn ingelogd én dan nog 15 minuten aan het zoeken bent) dat HD-C honden toegelaten worden tot de fok. Nota bene in een waar zo'n beetje > 90% HD-A of B is omdat er al decennia lang streng op wordt geselecteerd.
Omdat, hou je vast, een aantal fokkers graag 'oude' lijnen wil kunnen vasthouden. Dondert niet dat je, boven op alle inteelt, ook nog eens HD erín gaat fokken.![]()
Het merendeel gebruikt toch liever een kampioen omdat de pups beter verkopen.Marjoleine schreef:Wou jij zeggen dat het idee dat een kampioen een goede fokhond zo professioneel is dan?Inge O schreef:voornamelijk lekenMarjoleine schreef:Dat showen is niet zo spannend hoor, laat iedereen lekker zijn spelletje doen.
?
De fokkers die bewust de kampioenen gebruiken om daar "betere" honden uit te krijgen zijn de fokkers die Nanna bedoelt.

En dat zie je helaas ook bij de werklijnen wel vaker...terwijl er echt wel net zo goede dan wel niet betere honden rondlopen. Maar commercieel niet interessant.Het merendeel gebruikt toch liever een kampioen omdat de pups beter verkopen.
Hier nochtans nog nooit enig verschil van gemerkt.bouvierpoedel schreef:Het merendeel gebruikt toch liever een kampioen omdat de pups beter verkopen.Marjoleine schreef:Wou jij zeggen dat het idee dat een kampioen een goede fokhond zo professioneel is dan?Inge O schreef:voornamelijk lekenMarjoleine schreef:Dat showen is niet zo spannend hoor, laat iedereen lekker zijn spelletje doen.
?
Dat hoor ik heel erg veel maar dat heb ik echt nog nooit gemerkt. Ik gebruik zelden een kampioen en als ik het doe is dat niet om de titel. En ik heb in al die jaren nog geen koper erom horen vragen.bouvierpoedel schreef:Het merendeel gebruikt toch liever een kampioen omdat de pups beter verkopen.