Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Laat de honden maar los hoor" roepen naar onbekende baasjes

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: "Laat de honden maar los hoor" roepen naar onbekende baa

Ongelezen bericht door ranetje »

laeken schreef:Dus eigenlijk zeg je dat het bij een cc gewoon aankomt op wat de hond zelf wil?
Sorry, niet mee akkoord. Als je een cc niet kan houden moet je er geen kopen. En op hoop van zegen langs mijn lopende bijtrol pas ik ook voor. Je houdt je hond maar bij je. Ongeacht.

Gister in de stad ook een man met een cc. Grote man, grote hond. Hond viel nogal uit en kreeg nogal op zijn flikker. Ik hou daar totaal niet van. Maargoed, beest was aan het schuimbekken naar een Tekkels met witte ogen van minstens 15 jaar. Tja...

Ik snap sowieso niet hoe je een hond kan kopen die je niet kan houden. Niks tegen de cc en ik denk ook dat Dinos hem best kan houden.

Ik loop liever langs een brullende cc in handen van een baas die hem gewoon kan houden dan langs een onbekende loslopende cc van iemand die zegt dat het wel goed zal gaan. Ik heb hele slechte ervaringen met cc nl. En helemaal met baasjes van cc die denken dat het wel goed zal gaan. Een van de honden is inmiddels dood want begon ook mensen aan te vallen. Andere hond begint daar nu ook mee hoorde ik van vrienden. Deze hond loopt nog steeds los en steeds minder mensen komen nog bij deze mensen thuis.

Nogmaals, ik heb alle vertrouwen in Dinos maar dat staat hier los van. Ik heb nl geen enkel vertrouwen in willekeurige wildvreemden die weigeren hun cc vast te houden omdat er dan meer kans is dat het goed gaat en omdat ze hem toch niet kunnen houden.
Dit was kennelijk een reactie op mijn posting?

Ik schrijf dit:
ranetje schreef:Nou een gespannen cane corso trekt zijn baas doorgaans mee alsof het een veertje is.
Daar zou ik niet om staan te springen.

Dan loop ik liever met een boogje om een ontspannen loslopende CC heen als de baas kennelijk wel contact met zijn hond kan houden. :wink:
Wat lees jij mijn postings apart.
Waarom vul je van alles in wat er helemaal niet staat?

Als jij zo bang bent voor CC's maak dan een omweg.
Maar ga niet eisen van mensen dat er per sé een touw om MOET waardoor je die "enge hond" ook nog attent maakt op jouw en je hondje, terwijl het beest los rustig voor zichzelf bezig is.
Dat is een kwestie van observeren.

Ik vind het gewoon een illusie om te denken dat je een CC kunt houden aan dat touw als je zelf geen hele grote sterke kerel bent.
Mij zou het zeker niet lukken (ik heb er ook geen :mrgreen: )
Ik ben realistisch.
Loop om met een uk, zoals mijn teckels indertijd, als ik het niet vertrouw. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Dinos schreef:
bouvierpoedel schreef:
Dinos schreef:
Jeannettebo schreef:Als ik je met Bo was tegen gekomen had ik het wss ook prettig gevonden om beide heren even aan te lijnen. Ik wil dat liever niet uitproberen.
Ik ken jouw Bo niet, en spreek hier puur over Dinos die ik door en door ken en ook bij macho reuen kan loslaten.

Het op elkaar klappen wordt vaak erg overtrokken, en denk dat bijna niemand een echt gevecht heeft mee gemaakt ( ik heb het er dan niet over dat er geen hondjes worden doodgebeten)
Twee reuen van dezelfde omvang (los) zullen zelden elkaar verscheuren zoals men hier wil laten geloven, dit is al in veel eerder stadia beslecht, zo niet zal het in vele gevallen met grauw en snauw afgelopen zijn.

Ik heb het dan natuurlijk niet over honden die echt hondenagressie hebben, maar die lopen ook niet los neem ik aan.
Gaat er niet om wat en met wie jou hond allemaal kan Dinos maar welke niet met jouw hond kan.
Zoals vaker zit je er behoorlijk naast . 2 reuen van dezelfde grote kunnen elkaar aardig slopen hoor . Dus ga er maar niet vanuit dat het niet kan gebeuren.
eb het vaak meegemaakt die beide niet stopte en zelfs 1 x het leven van mijn reu gekost en die kenden elkaar ook ,woonden namelijk bij mij beide en bij mij geboren.
Helaas Kees zoals vaker zit jij er zelf naast 2 reuen in één ruimte hebben een andere reden tot dit gedrag als wat ik noem een ontmoeting (los ) van twee willekeurige reuen die elkaar toevallig tegenkomen.
Dit komt zelden tot een gevecht zoals ik al eerder vermeld heb is dit daarvoor al beslecht en zal in sommige gevallen tot grauw en snauw blijven.
En niet tot oh zo mooie verhalen van vechten tot dood er op volgt.
En waarom niet omdat elke hond een meegekregen levensbehoud gen in zich heeft, en dus zal vluchten als dit nodig is.
Ik heb het hier dus niet over honden die hondagressief zijn.
In de 40 jaar dat ik honden heb ben ik dit nog nooit tegengekomen maar woon ook in achtergebleven gebied :lol1:
In jouw geval als reuen elkaar niet mogen en toch in dezelfde roedel zitten kan dat i.d.d tot ernstige conflicten leiden. Maar nogmaals dat is niet te vergelijken met toevallige ontmoeting.
Ben het niet met je eens @Dinos: op het moment dat Dinos en Biet op elkaar zouden klappen, is de schade aanzienlijk, ook al zou dat misschien niet tot een 'gevecht tot de dood' leiden, waarschijnlijk ook omdat we allebei op zo'n moment meteen ingrijpen en de honden uit elkaar halen.
Heb dat wel eens aan de hand gehad met een Mastino en Biet; honden waren wat aan het 'spelen', totdat ze bedachten dat het een krachtmeting was. Een vrijwel gelijktijdig "Nee" van beide eigenaren voorkwam een serieus gevecht en honden bleven ook bij elkaar uit de buurt, maar dat kan alleen als eigenaren ook echt opletten en overwicht op hun honden hebben.
Vind dat je, zeker met dit kaliber honden, daar geen enkel risico in moet lopen.
En dus, bij voorbaat, elk risico op een gevecht uit de weg moet gaan.
Wiel
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Het ziet er altijd gevaarlijk uit met gegrom en gegrauw, maar vaak is er niets aan de hand, ik ben het met je eens dat je beter kan voorkomen,maar vaak is het probleem al opgelost door lichaamstaal van honden zelf.
Er wordt altijd een beetje panisch over gedaan terwijl het gewoon hondengedrag is, als een kind valt op zijn step en tand door de lip heeft ziet het er ook erg uit , die ga je ook niet het steppen onthouden.
Ik zal het nog maar x vermelden ik heb het dan niet over hondagressieve honden.
Dinos

[/quote]
Ben het niet met je eens @Dinos: op het moment dat Dinos en Biet op elkaar zouden klappen, is de schade aanzienlijk, ook al zou dat misschien niet tot een 'gevecht tot de dood' leiden, waarschijnlijk ook omdat we allebei op zo'n moment meteen ingrijpen en de honden uit elkaar halen.
Heb dat wel eens aan de hand gehad met een Mastino en Biet; honden waren wat aan het 'spelen', totdat ze bedachten dat het een krachtmeting was. Een vrijwel gelijktijdig "Nee" van beide eigenaren voorkwam een serieus gevecht en honden bleven ook bij elkaar uit de buurt, maar dat kan alleen als eigenaren ook echt opletten en overwicht op hun honden hebben.
Vind dat je, zeker met dit kaliber honden, daar geen enkel risico in moet lopen.
En dus, bij voorbaat, elk risico op een gevecht uit de weg moet gaan.[/quote]

Als spel veranderd in het willen domineren zie je dat haren, oren, stijve poten kopopleggen etc, ik zou het spel dan ook direct afbreken, doe je dit niet zal er één met staart tussen benen afdruipen na even in elkaar gehangen te hebben.
Dit is trouwens niet alleen bij molossers en herders etc ook je schattige poedel of teckel vertoont dit natuurlijke gedrag.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik nam gewoon liever geen risico en met een volgende neem ik ook geen risico. Als je er twee hebt die beide gesnauw van elkaar niet accepteren en ook niet af willen druipen. Bo zou niet zo snel afdruipen en als je twee honden van boven de 50 kg uit elkaar moet trekken, nee dank je, better safe, then sorry
Afbeelding
Biet
Zeer actief

Natuurlijk is het 'gewoon hondengedrag'.
Allenig, als 2 molossers dat 'natuurlijke hondengedrag' demonstreren, zijn de gevolgen aanzienlijk.
Mijn ervaring is niet 'gegrom en gesnauw'; mijn ervaring zit meer in ernstige bijtwonden (en als ik me goed herinner, jouw ervaring met een Bouvier ook).
Ik raak daar niet van in paniek, maar vind het wel beslist onwenselijk.
Dus streef ik ernaar dat te voorkomen.
Kunnen we vervolgens altijd nog zien wat er mogelijk is.
Wiel
Dinos

Biet schreef:Natuurlijk is het 'gewoon hondengedrag'.
Allenig, als 2 molossers dat 'natuurlijke hondengedrag' demonstreren, zijn de gevolgen aanzienlijk.
Mijn ervaring is niet 'gegrom en gesnauw'; mijn ervaring zit meer in ernstige bijtwonden (en als ik me goed herinner, jouw ervaring met een Bouvier ook).
Natuurlijk ben ik het met je eens dat je een echt gevecht moet zien te voorkomen.
Gevalletje bouvier is 3x ontlopen(vluchten) een niet hondagressieve hond zal na signaal gehad te hebben jij bent de meerdere niet 3x een bevestiging willen hebben, tenzij de vluchtende hond na 3 meter blijft staan en opnieuw gaat uitdagen.
Dan was de zaak dus nog niet helemaal duidelijk. :lol1:
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

ik snap wel wat je bedoelt, honden zochten het bij Bo over het algemeen ook niet op, maar hijzelf zou niet aan de kant gaan voor een andere hond. En bij gelijk kaliber ga ik dat niet afwachten. Als ze beide zo de ken heb je toch een probleem
Afbeelding
Dinos

Jeannettebo schreef:ik snap wel wat je bedoelt, honden zochten het bij Bo over het algemeen ook niet op, maar hijzelf zou niet aan de kant gaan voor een andere hond. En bij gelijk kaliber ga ik dat niet afwachten. Als ze beide zo de ken heb je toch een probleem
Ja dan heb je een probleem en zal je snel moeten ingrijpen want dan gaan er twee naar de d.a.
Dit is natuurlijk sneller het geval als er vrouwen in het spel zijn haha (voor teef eigen of vreemd ) zal de motivatie hoger liggen als voor mooie dennenboom om voor te bakkeleien.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Ik roep dus echt nooit dit soort dingen.
Misty lijn ik vaak aan, terwijl ik Shadow los laat lopen. Mensen begrijpen dan wel dat er iets is met die ene waardoor het niet slim is je hond er op af te laten denderen. De meeste honden zijn van zichzelf al slim genoeg en komen niet op mijn honden afgedendert.
Misty is naar sommige honden een kreng, pas na een rustige kennismaking kan ik beoordelen of ze lief is tegen een bepaalde hond, en dan mag ze los.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

ranetje schreef:Als jij zo bang bent voor CC's maak dan een omweg.
Maar ga niet eisen van mensen dat er per sé een touw om MOET waardoor je die "enge hond" ook nog attent maakt op jouw en je hondje, terwijl het beest los rustig voor zichzelf bezig is.
Jij spoort niet de laatste tijd. Als iemand tegen jou zegt dat je moet observeren en anders maar een blokje om moet omdat iemand weigert zijn duitse herders of pitbulls vast te doen piep je heel anders dan je nu doet voorkomen. Als jij vindt dat mensen maar blokjes om moeten lopen omdat je te beroerd bent om je hond aan te lijnen als iemand dat vriendelijk aan je vraagt ben je ook best asociaal.

Verder lees je mijn stukjes nogal vreemd en lijk je ook je mening nogal verassend om te gooien als je tegen mij schrijft. Want dat je werkelijk zo asociaal bent als je voor doet komen in dit stukje kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Verder gaat het niet alleen om je eigen lieve hond maar ook om de hond van degene die je vriendelijk vraagt even je hond aan te lijnen. Deed ik met Dapper bv ook. De mensen die dat niet nodig vonden of dachten dat ik dan maar lekker om moest lopen hadden dan pech. Als ik je netjes waarschuw en fikkie komt toch snel even ruiken dan hing Dapper erin.

Bas is lief. En toch lijn je maar mooi je hond aan als ik je dat vriendelijk vraag. Er zit nl ook een risico aan. Als je dat weigert en je hond komt toch buurten en gaat lelijk doen dan krijgt hij nl een schop. Meer dan vriendelijk vragen kan ik niet en ik loop niet altijd om als iemand te beroerd is om op een vriendelijk verzoek te reageren.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik lijn Bas ook aan als ik mensen passeer zonder honden. Gewoon omdat dat sociaal is. Niet iedereen zit op je hond te wachten. Zelfs niet als hij lief is. En zelfs zonder dat een grote hond reageert kunnen mensen het al vervelend vinden als hij los loopt. Als mensen je dus vragen om alsjeblieft even je hond vast te maken dan doe je dat maar gewoon. Ongeacht of je dat zelf nodig vindt. Iemand vraagt je wat. Die persoon wil dat dus graag en je bent niet thuis als je op de openbare weg loopt. Mensen zeggen dat ze maar om moeten lopen vind ik dus van de pot gerukt. Logisch dat veel mensen meer en meer de schurft krijgen aan hondenbaasjes. Als je bang bent voor cc loop je maar om want even aan de riem doen zit er niet in.....Pffff.
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik heb ook weleens aan iemand gevraagd of hij zijn hond wilde aanlijnen en ik kreeg te horen dat hij dit liever niet deed.Prima maar dan wel je hond bij je houden want ik vraag het niet voor niks.
Afbeelding
Biet
Zeer actief

Dinos schreef:
Biet schreef:Natuurlijk is het 'gewoon hondengedrag'.
Natuurlijk ben ik het met je eens dat je een echt gevecht moet zien te voorkomen.
Gevalletje bouvier is 3x ontlopen(vluchten) een niet hondagressieve hond zal na signaal gehad te hebben jij bent de meerdere niet 3x een bevestiging willen hebben, tenzij de vluchtende hond na 3 meter blijft staan en opnieuw gaat uitdagen.
Dan was de zaak dus nog niet helemaal duidelijk. :lol1:
Wat, wat mij betreft, vooral niet duidelijk was\is, is wat de eigenaar te vertellen heeft over de hond als het er echt op aan komt.
Dat een en ander 'gewoon hondengedrag' is, vind ik geen discussiepunt; nogal vreemd als honden iets anders gaan doen dan 'normaal hondengedrag'.
En daar zit 'm nou net de clue: duidelijkheid over wat wenselijk is, moet door de eigenaren gegeven worden..
Wiel
Dinos

Lief schreef:Ik roep dus echt nooit dit soort dingen.
Misty lijn ik vaak aan, terwijl ik Shadow los laat lopen. Mensen begrijpen dan wel dat er iets is met die ene waardoor het niet slim is je hond er op af te laten denderen. De meeste honden zijn van zichzelf al slim genoeg en komen niet op mijn honden afgedendert.
Misty is naar sommige honden een kreng, pas na een rustige kennismaking kan ik beoordelen of ze lief is tegen een bepaalde hond, en dan mag ze los.
Ik roep dit ook nooit hoor ieder moet zelf weten of hij zijn hond wel of niet los laat lopen, van binnen stoor ik mij weleens als ze eerst loslopen en dan ineens als ze Dinos zien vast gaan maar i.d.d je schijnt er niet meer vanuit te kunnen gaan dat een hond die losloopt ook o.k is dus snap het wel een beetje.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

laeken schreef:
Jij spoort niet de laatste tijd. Als iemand tegen jou zegt dat je moet observeren en anders maar een blokje om moet omdat iemand weigert zijn duitse herders of pitbulls vast te doen piep je heel anders dan je nu doet voorkomen. Als jij vindt dat mensen maar blokjes om moeten lopen omdat je te beroerd bent om je hond aan te lijnen als iemand dat vriendelijk aan je vraagt ben je ook best asociaal.

Verder lees je mijn stukjes nogal vreemd en lijk je ook je mening nogal verassend om te gooien als je tegen mij schrijft. Want dat je werkelijk zo asociaal bent als je voor doet komen in dit stukje kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Verder gaat het niet alleen om je eigen lieve hond maar ook om de hond van degene die je vriendelijk vraagt even je hond aan te lijnen. Deed ik met Dapper bv ook. De mensen die dat niet nodig vonden of dachten dat ik dan maar lekker om moest lopen hadden dan pech. Als ik je netjes waarschuw en fikkie komt toch snel even ruiken dan hing Dapper erin.

Bas is lief. En toch lijn je maar mooi je hond aan als ik je dat vriendelijk vraag. Er zit nl ook een risico aan. Als je dat weigert en je hond komt toch buurten en gaat lelijk doen dan krijgt hij nl een schop. Meer dan vriendelijk vragen kan ik niet en ik loop niet altijd om als iemand te beroerd is om op een vriendelijk verzoek te reageren.
Je kan het vragen of de ander hond aanlijnt, maar je mag het niet verlangen vind ik. Als je geen ontmoeting wil hebben, dan loop je inderdaad om.
Wat is de reden eigenlijk waarom je Basje zo beschermt? Van wat ik hier en daar lees op het forum, loop je totaal niet ontspannen en zie je in haast in elke hond wel een gevaarlijke hond. Terwijl je steeds zegt dat Basje zo makkelijk is. Dan is er toch geen probleem als er een hond komt snuffelen? Daar zou ze toch tegen kunnen zou je zeggen?
Perry en Noah

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

laeken schreef:

Goed hoor
Even de hele quote
Ik schreef net iets meer namelijk.
ranetje schreef:Wat lees jij mijn postings apart.
Waarom vul je van alles in wat er helemaal niet staat?

Als jij zo bang bent voor CC's maak dan een omweg.

Ik vind het gewoon een illusie om te denken dat je een CC kunt houden aan dat touw als je zelf geen hele grote sterke kerel bent.
Mij zou het zeker niet lukken (ik heb er ook geen :mrgreen: )
Ik ben realistisch.
IK loop om met een uk, zoals mijn teckels indertijd, als ik het niet vertrouw
. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik zie wel eens mensen met een enthousiaste aangelijnde hond die geen kant op kan en zo graag hond wil zijn. En dan zeg ik `je kunt de hond gewoon loslaten hoor`. Maar mensen nemen graag de bewegingsvrijheid van dieren af terwijl ze zorgen dat ze die zélf wel hebben. Ik signaleer die mensen ook op dit forum. Oke, als je hond niet hond sociaal is, dan heb je weinig keuze. En als hij gelijk wegrent en hem kwijt raakt ook.
Maar ik zie veel mensen moeilijk doen om niets. En hun hond leert ook niets.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Dinos schreef:
En dus, bij voorbaat, elk risico op een gevecht uit de weg moet gaan.[/quote]

Als spel veranderd in het willen domineren zie je dat haren, oren, stijve poten kopopleggen etc, ik zou het spel dan ook direct afbreken, doe je dit niet zal er één met staart tussen benen afdruipen na even in elkaar gehangen te hebben.
Dit is trouwens niet alleen bij molossers en herders etc ook je schattige poedel of teckel vertoont dit natuurlijke gedrag.[/quote]
Soms gaat dat niet zo snel hoor, als geen van beide honden wil toegeven zwakker te zijn dan kan het nogal eens ellendig worden. Ik ga liever niet afwachten als 2 honden in elkaar klappen. En eerlijk gezegd ben ik het liever voor, ze hoeven niet altijd kennis te maken.
Dinos

blondie schreef:
Dinos schreef:
En dus, bij voorbaat, elk risico op een gevecht uit de weg moet gaan.
Dit is trouwens niet alleen bij molossers en herders etc ook je schattige poedel of teckel vertoont dit natuurlijke gedrag.[/quote]
Soms gaat dat niet zo snel hoor, als geen van beide honden wil toegeven zwakker te zijn dan kan het nogal eens ellendig worden. Ik ga liever niet afwachten als 2 honden in elkaar klappen. En eerlijk gezegd ben ik het liever voor, ze hoeven niet altijd kennis te maken.[/quote]

Nee dat hoeft zeker niet, was naar aanleiding van reactie Yuki dat haar hond zekerder (rustiger) was als zij aan de lijn honden passeerde i.p.v los.
Dinos maakt geen kennis met honden aan de lijn tenzij eigenaar dit wilt of hij nu los of vast zit.
Op het moment dat hond los is mag hij zeker gaan kijken.
meissielief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Terrier x Dogo Argentino

Old English Bulldog x Cane Corso

Ongelezen bericht door meissielief »

Mijn hond kan met veel honden, hier in de buurt ken ik de meeste en weet ik ook waar het goed mee gaat. Ik probeer ook altijd in te schatten of ze met de andere hond kan Als ik twijfel heb dan lijn ik haar aan . En roep naar de ander of zij de hond bij zich wilt houden. Als ze dit niet wilt zorg ik er inderdaad voor dat de hond niet bij de mijne in de buurt kan komen desnoods met een schop. Ik heb geen zin in gaatjes in mijn hond. Als het even kan dan loop ik wel een straatje om maar dat kan niet altijd.
Afbeelding

Fan van de bredere rassen honden en paarden
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik lijn Buck ook niet aan, ook niet als iemand dat vraagt. Niet omdat ik asociaal ben tegenover andere honden en eigenaren maar omdat ik net zoveel overwicht op hem heb als hij los loopt, als aan de lijn. Ik denk zelfs meer overwicht als hij losloopt want dan is hij veel meer op mij gericht.

Hij loopt met 1 handgebaar met z'n neus zo'n beetje in mijn hand als we moeilijke situaties moeten passeren. Hij doet dat heel erg goed. Het enige is dat als zo'n hond vervelend blijft klieren dat hij wel eens een snauw opzij geeft maar gelijk weer tot de orde te roepen is. Dus voor mij veel beter te hanteren dan aan de lijn. Aan de lijn kan ik hem in denk ik 90% van de gevallen afleiden maar 10% niet. En met loslopen tot nu toe eigenlijk altijd onder controle.

iemand anders kent mijn hond niet en kan dus ook niet bepalen of ik hem aanlijn. Al snap ik wel dat aanlijnen een gevoel van veiligheid kan geven voor de ander die mij en mijn honden inderdaad niet kent. Maar met Buck zou dat echt een gevoel van schijnveiligheid zijn.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

iones schreef:Ik zie wel eens mensen met een enthousiaste aangelijnde hond die geen kant op kan en zo graag hond wil zijn. En dan zeg ik `je kunt de hond gewoon loslaten hoor`. Maar mensen nemen graag de bewegingsvrijheid van dieren af terwijl ze zorgen dat ze die zélf wel hebben. Ik signaleer die mensen ook op dit forum. Oke, als je hond niet hond sociaal is, dan heb je weinig keuze. En als hij gelijk wegrent en hem kwijt raakt ook.
Ik lijn mijn enthousiaste hond aan als ik een andere hond zie naderen. Anders is de kans groot dat hij erop af dendert en niet iedere hond vindt dat oké.
Daarom houd ik hem aangelijnd, ook in losloopgebied. Als ik de andere hond ken mag hij los maar dan is de begroeting ook rustig. Anders passeren we en gaat hij daarna weer los. Of op het speelveld laat ik hem eerst rustig worden en mag hij daarna rustig gaan kijken.
Als een eigenaar tegen mij roept "gooi maar los hoor" dan zeg ik er vaak even bij dat hij geen kwaad in de zin heeft maar nogal wild kan zijn de eerste paar minuten. Meestal gaat het ook goed hoor maar ik heb ook wel eens gehad dat ik net te laat was met aanlijnen en mijn grote hond van bijna 70 cm op mensen af rende. Als je niet weet wat voor vlees je in de kuip hebt kan dat best wat zenuwen opwekken dus ik doe nu maar gewoon altijd aanlijnen, ook bij twijfel.
laeken
Zeer actief

duitse herder schreef: Je kan het vragen of de ander hond aanlijnt, maar je mag het niet verlangen vind ik. Als je geen ontmoeting wil hebben, dan loop je inderdaad om.
Wat is de reden eigenlijk waarom je Basje zo beschermt? Van wat ik hier en daar lees op het forum, loop je totaal niet ontspannen en zie je in haast in elke hond wel een gevaarlijke hond. Terwijl je steeds zegt dat Basje zo makkelijk is. Dan is er toch geen probleem als er een hond komt snuffelen? Daar zou ze toch tegen kunnen zou je zeggen?
Ik vind dat als je ergens loopt waar honde aangelijnd moeten zijn je prima ma vragen aan mensen om dat even te doen. Hier in de polder mogen honden niet los.
Als je wil weten waarom ik een weerloos hondje bescherm dan kun je de topic van bv Sally lezen. Of een van de vele andere topics waarin mensen met kleine hondjes vertellen wat er soms gebeurd met vreemde honden. Bas is volkomen weerloos. Doet niks en kan niks doen. Er bestaan voor haar geen gelijkwaardige obntmoetingen met cane corsos en duitse herders. Ze zit dan met de staart laag en wil weg.
Hoe vaak hebben Nanni en Tuana niet ruzie gemaakt of zijn ze opgejaagd of hebben ze gegrauwd? Al die keren kan een piepklein hondje in een dergelijk conflict gewond raken of erger. Als je een piepklein hondje heel wil houden moet je er voorzichtig mee zijn. Wildvreemde ontmoetingen met grote andere honden is niet voorzichtig zijn. Ze mag met bekende hondeb en aangezien ik niet in losloopgebieden kom om deze reden heb ik alle recht om mensen te vragen hun honden aan te lijnen. Dat is daar in de polder en hier in het dorp ook gewoon verplicht. Bas loopt altijd los maar gaat nooit op een hond af en zodra wij iemand zien of een andere hond dan lijnen we haar aan.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik vind verder dat als je hond geen contact wil maken en dan gaat snauwen dat dat genoeg reden is om mensen te vragen even hun hond bij jou weg te houden. Mijn hond loopt daar niet ter vermaak van wildvreemden en hun honden. Ik maak vaak genoeg een praatje met mensen en als hun hond rustig is mogen ze prima even samen los. Maar niet op voorhand en zonder overleg. Ik heb het altijd erg vervelend gevonden als mensen hun honden op elke hond af laten lopen. Hij doet niks hoor... Zeker met een heel klein hondje is dat heel vervelend.

En nogmaals, honden mogen daar niet eens los en mij zal je nooit op zondag op een hondenveldje zien. Daar waar we in de natuur lopen waar honden los mogen loop ik met alle liefde een blokje om.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Laeken als honden daar niet los mogen heb je gewoon gelijk. Dan zou ik ook vragen of een ander z'n hond aan wil lijnen.

En kleine hondjes zijn ook kwetsbaar. Balou is heel bang voor andere honden, altijd al geweest. Daardoor roept ze het een beetje over zich af dat ze opgejaagd wordt door andere honden. Maar omdat Buck erbij is gebeurt dat niet. Zelf kun je dat nooit zo goed regelen als honden onderling. Want toen ik Buck nog niet had riep ik Balou wel bij me als er andere honden aankwamen, maar kwamen die honden toch altijd snuffelen terwijl zij echt bang was. En nu hou ik Buck in eerste instantie tegen met andere honden maar als ze Balou echt op gaan jagen laat ik het hem regelen. Werkt als een speer en Balou loopt vrij en blij rond.
laeken
Zeer actief

En als ik met de golden van mijn familie loop vind ik het prima. Loop ik met Bas en de Chihuahua van de buren dan gaarne even je 15 keer grotere onbekende hond aanlijnen als ik dat vraag in een aanlijngebied. Niks mis mee en niks overbeschermends aan. Gewoon normaal vind ik dat. En toch weigeren mensen dat dan. Dat vind ik onbeschoft.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Nanna schreef: Als het de baas gescheten zit, is dat vaak bij de hond ook zo. Het wordt pas knokken bij van die gespannen baasjes.
ja, waarbij het dan niet altijd duidelijk is of de hond gaat knokken omdat de baas gespannen is, of omgekeerd.

Overigens zijn er weinig dingen die zoveel irritatie bij me kunnen opwekken als de antwoorden van bazen aan wie gevraagd wordt hun hond aan te lijnen ( c.q. bij zich te houden ) waar dat geboden is.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

iones schreef:Ik zie wel eens mensen met een enthousiaste aangelijnde hond die geen kant op kan en zo graag hond wil zijn. En dan zeg ik `je kunt de hond gewoon loslaten hoor`. Maar mensen nemen graag de bewegingsvrijheid van dieren af terwijl ze zorgen dat ze die zélf wel hebben. Ik signaleer die mensen ook op dit forum. Oke, als je hond niet hond sociaal is, dan heb je weinig keuze. En als hij gelijk wegrent en hem kwijt raakt ook.
Jij weet niet of die honden hun bewegingsvrijheid krijgen. Je denkt maar wat voor een ander. Ik wil t ook niet, gewoon niet. Ze hebben elkaar en lopen waarschijnlijk meer in een dag dan jij in 2 dagen. Mogen mensrn even zelf bepalen wat ze voor contact willen voor hun eigen honden? Ze lopen er niet voor jouw vermaak....!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

malinois schreef:
Jij weet niet of die honden hun bewegingsvrijheid krijgen. Je denkt maar wat voor een ander. Ik wil t ook niet, gewoon niet. Ze hebben elkaar en lopen waarschijnlijk meer in een dag dan jij in 2 dagen. Mogen mensrn even zelf bepalen wat ze voor contact willen voor hun eigen honden? Ze lopen er niet voor jouw vermaak....!
Wat jammer, ken Mechels en ook Ridgebacks juist als honden waar Luna lekker mee gaat rond racen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”