Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Buitenlandse honden, 'de nieuwe rashond'
Moderator: moderatorteam
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Buitenlandse honden, 'de nieuwe rashond'
Ik heb van alles wat. Een herplaatser met stamboom, een markplaatshond en een buitenlandertje. Ik verwacht geen problemen op te lossen, waar ik mn hond ook vandaan haal. Ik wil gewoon een bepaalde hond, ongeacht afkomst. Met uitzondering van broodfok dan.
En ja, de ene stichting is beter dan de ander, net als de ene rashondenfokker beter is dan de ander. Huiswerk doen moet altijd, welke hond je ook neemt.
En ja, de ene stichting is beter dan de ander, net als de ene rashondenfokker beter is dan de ander. Huiswerk doen moet altijd, welke hond je ook neemt.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
En waarom zou dat niet precies zo gelden voor mensen die een herplaatser uit het buitenland kopen? Ze zoeken een bepaald type hond en kiezen de hond die daar het beste bij past.ranetje schreef:DeDiana schreef:Het is inderdaad best raar dat het altijd weer discussies oproept. Niemand die dat in groter verband vraagt over rashonden (Wat vind je ervan dat mensen rashonden kopen en lost dat een probleem op?).laeken schreef:En nogmaals, waarom maken mensen die geen buitenlandse hond hebben zich druk over stichtingen, buitenlandse honden die angstig zijn en ziektes die ze bij zich dragen die hier niet overdraagbaar zijn. Kan iemand mij dat uitleggen.
Ik vind er overigens niets mis mee om over het onderwerp te discussiëren, alleen gaat het jammer genoeg vaak zo dat mensen het gevoel krijgen dat ze zich moeten verantwoorden voor hun keuze, dat dezelfde oneigenlijke argumenten (bijvoorbeeld over het verdringen van de Nederlandse asielhond) steeds weer opduiken en dat het vervolgens gaat over stichtingen die angstige honden naar Nederland halen, alsof dat model staat voor alle stichtingen en alle buitenlandse honden.
Volgens mij is het een andere discussie of je vindt dat je angstige honden naar Nederland moet halen. En ook of stichtingen het goed of niet goed doen. Je kunt immers ook prima buiten een stichting om zelf een hond uit één van deze landen halen.![]()
Mensen die een rashond kopen zijn doorgaans niet bezig met het oplossen van een probleem![]()
Ze hebben een bepaald doel voor ogen en zoeken daarbij een ras dat het beste past.

Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die een hond uit het buitenland nemen om een bepaald probleem op te lossen. De motieven om een hond te nemen zijn volgens mij niet anders dan bij degenen die kiezen voor een Nederlandse rashond, Nederlandse asielhond, kruising via Marktplaats, etc. Mensen willen gewoon een leuk maatje dat goed bij ze past.
Edit: toevoeging
Laatst gewijzigd door DeDiana op 01 apr 2015 11:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- dagmar88
- Zeer actief
ranetje schreef: Lijkt me ook een hoop uitzoekwerk om een goeie te vinden.
Dat heb je toch met iedere (fatsoenlijke) manier om aan een hond te komen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ja Diana.DeDiana schreef:En waarom zou dat niet precies zo gelden voor mensen die een herplaatser uit het buitenland kopen? Ze zoeken een bepaald type hond en kiezen de hond die daar het beste bij past.ranetje schreef:DeDiana schreef:Het is inderdaad best raar dat het altijd weer discussies oproept. Niemand die dat in groter verband vraagt over rashonden (Wat vind je ervan dat mensen rashonden kopen en lost dat een probleem op?).laeken schreef:En nogmaals, waarom maken mensen die geen buitenlandse hond hebben zich druk over stichtingen, buitenlandse honden die angstig zijn en ziektes die ze bij zich dragen die hier niet overdraagbaar zijn. Kan iemand mij dat uitleggen.
Ik vind er overigens niets mis mee om over het onderwerp te discussiëren, alleen gaat het jammer genoeg vaak zo dat mensen het gevoel krijgen dat ze zich moeten verantwoorden voor hun keuze, dat dezelfde oneigenlijke argumenten (bijvoorbeeld over het verdringen van de Nederlandse asielhond) steeds weer opduiken en dat het vervolgens gaat over stichtingen die angstige honden naar Nederland halen, alsof dat model staat voor alle stichtingen en alle buitenlandse honden.
Volgens mij is het een andere discussie of je vindt dat je angstige honden naar Nederland moet halen. En ook of stichtingen het goed of niet goed doen. Je kunt immers ook prima buiten een stichting om zelf een hond uit één van deze landen halen.![]()
Mensen die een rashond kopen zijn doorgaans niet bezig met het oplossen van een probleem![]()
Ze hebben een bepaald doel voor ogen en zoeken daarbij een ras dat het beste past.
Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die een hond uit het buitenland nemen om een bepaald probleem op te lossen. De motieven om een hond te nemen zijn volgens mij niet anders dan bij degenen die kiezen voor een Nederlandse rashond, Nederlandse asielhond, kruising via Marktplaats, etc. Mensen willen gewoon een leuk maatje dat goed bij ze past.
Dat schreef ik ook.
Waarom ga je me nou aanvallen op iets wat ik zelf heb geschreven, maar wat jij niet hebt meegequote?
ranetje schreef:Of je met het in huis halen van een buitenlandertje altijd bezig bent met het idee in je hoofd dat je probleemoplossend bezig bent is natuurlijk ook nog maar de vraag?
Heel veel mensen vallen gewoon voor een bepaalde hond en daar is niks mis mee![]()
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Je moet het ook niet vergelijken. Als iemand iets speciaals wil doen of zoekt en die komt bij een rashond uit, dan komt die daarbij uit. Als iemand gewoon een ongecompliceerd hondje wil en gelukkig niet in de broodfok trapt, maar een buitenlandertje vindt die aan de eisen voldoet, dan komen ze daarbij uit. Dus niet een zieke doorgefokte rashond als argument gaan gebruiken en ook geen mega angstige zieke buitenlander. Beide zijn niet de standaard en zowel voor de rashond als voor de buitenlandse herplaatser zijn mensen.
- ranetje
- Zeer actief
TessaThomas schreef:Je moet het ook niet vergelijken. Als iemand iets speciaals wil doen of zoekt en die komt bij een rashond uit, dan komt die daarbij uit. Als iemand gewoon een ongecompliceerd hondje wil en gelukkig niet in de broodfok trapt, maar een buitenlandertje vindt die aan de eisen voldoet, dan komen ze daarbij uit. Dus niet een zieke doorgefokte rashond als argument gaan gebruiken en ook geen mega angstige zieke buitenlander. Beide zijn niet de standaard en zowel voor de rashond als voor de buitenlandse herplaatser zijn mensen.

- TessaThomas
- Zeer actief
Het wordt hier op het forum/in het topic ook gebruikt. En beide kanten is het een vooroordeel. Niet elke buitenlander is ziek en angstig, niet elke rashond is ziek en duur. Die berichtgeving klopt inderdaad, maar dat wordt zo enorm uitvergroot en de onderzoeken ernaar zijn ook niet alleen rashonden in gebruikt. Er zou voor beide groepen duidelijk, eerlijke en transparante informatie beschikbaar moeten zijn.Nanna schreef:En ik denk dat het nou net de berichtgeving van de laatste tijd op tv is, die veel mensen MP op drijft waar ze voorts al die buitenlandertjes tegenkomen want echt, MP staat er afgeladen mee.. Het heeft dus denk ik minder te maken met 'kijk mij een modieus een buitenlander nemen' dan met 'ik hoef geen zieke rashond dus ik kijk eens op MP'.TessaThomas schreef: een zieke doorgefokte rashond
Tel daar de prijzen bij op die tegenwoordig voor een rashond gevraagd durven worden en 1 + 1 is helemaal 2.
- TessaThomas
- Zeer actief
Ja, maar ik bedoelde alleen dat het hier ook gebruikt werd, terwijl ik verwacht dat de meeste mensen hier iets meer gelezen hebben over de onderzoeken waar het op gebaseerd is oa.
Dat het buiten het HF een gevolg is, kan je best gelijk in hebben. En dat snap ik echt wel, vandaar mijn aanvulling over goede informatie. Hoewel in mijn omgeving de meeste mensen er nu achter komen dat er broodfok bestaat en dat dat slecht is. Die willen geen rashond vanwege de wachtlijsten en prijzen en gaan dan maar voor een pup van een stichting. 
EDIT: Dus dat ik beide argumenten hier helemaal niet van toepassing vind. Waarom moeten er rashonden bijgehaald worden in een buitenlander topic en waarom moet een keuze verdedigd worden door een keuze van iemand anders af te kraken?

EDIT: Dus dat ik beide argumenten hier helemaal niet van toepassing vind. Waarom moeten er rashonden bijgehaald worden in een buitenlander topic en waarom moet een keuze verdedigd worden door een keuze van iemand anders af te kraken?
-
- Zeer actief
Dat denk ik ook. De prijs van sommige rashonden is ook echt belachelijk. En als je opmarktplaats dan zo'n aandoenlijk koppie ziet, dan zou ik ook overstag kunnen gaan.Nanna schreef:En ik denk dat het nou net de berichtgeving van de laatste tijd op tv is, die veel mensen MP op drijft waar ze voorts al die buitenlandertjes tegenkomen want echt, MP staat er afgeladen mee.. Het heeft dus denk ik minder te maken met 'kijk mij een modieus een buitenlander nemen' dan met 'ik hoef geen zieke rashond dus ik kijk eens op MP'.TessaThomas schreef: een zieke doorgefokte rashond
Tel daar de prijzen bij op die tegenwoordig voor een rashond gevraagd durven worden en 1 + 1 is helemaal 2.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Als ik het forum moet geloven zijn ze allemaal hartstikke makkelijk. En toch lees ik op het forum dat ze toch wel angstig zijn, of toch niet los kunnen. Daarbij zie ik op mijn werk gewoon te vaak angst voorbij komen bij buitenlandse honden. Het is een soort verkooppraatje. Wil je een makkelijke hond? Neem een buitelandse hond. Wat BP al aankaartte, soort doodle hype alleen redden ze nu een hond.-Saskia- schreef:Ik ook. Het maakt me niet uit waar een hond vandaan komt en ik ben dol op kruisingen maar dat beeld van De Ongecompliceerde Buitenlander zie ik hier toch echt minder. Een doodsbange hond die je met tuig en halfcheck moet uitlaten omdat ie anders de benen neemt of eentje die een dag van slag is door een voorbijrazende vrachtwagen, is voor mij even ongeschikt als een stafford in het asiel.duitse herder schreef:Ik zie te vaak angst bij buitenlandse honden, iets wat ik wel logisch vind.
Nee, ik vind ze qua uiterlijk vaak heel erg leuk maar ik kan niet goed genoeg omgaan met angst om dat risico te nemen.
Uma ís heel makkelijk, ze is angstig naar andere mensen toe maar voor mij en omgeving is ze heel makkelijk. Ze is vriendelijk naar mensen, honden, kan alleen thuis blijven en is prima te sturen. Ze wil alleen niet geaaid of benaderd worden door vreemden, dan schiet ze weg.duitse herder schreef: Als ik het forum moet geloven zijn ze allemaal hartstikke makkelijk. En toch lees ik op het forum dat ze toch wel angstig zijn, of toch niet los kunnen. Daarbij zie ik op mijn werk gewoon te vaak angst voorbij komen bij buitenlandse honden. Het is een soort verkooppraatje. Wil je een makkelijke hond? Neem een buitelandse hond. Wat BP al aankaartte, soort doodle hype alleen redden ze nu een hond.
En niet los kunnen heeft helemaal niks met moeilijk of makkelijk te maken

Ik lees zo vaak op het forum dat honden last zouden hebben van een dagje bij een ander zijn. Wat voor werk doe jij?
En ik heb in mijn leven maar één keer iemand horen zeggen dat ze haar hond niet gekocht maar gered heeft. De rest van de eigenaren die ik ken hebben gewoon allemaal een leuke hond gehaald en doet het nu veel beter dan toen.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Eerlijk gezegd denk ik dat die hype wel nee valt ja op het internet misschien maar hier in de omgeving weet ik er maar 1 en die is hier al 8jaar dus niet ineens van de laatste tijd.
Ooit heb ik hier ook in de asiels gezocht nou geen geschikte voor bij kinderen of kon niet zus en zo en dat was nog wel in de zomervakantie als alles zo vol zit.
En er zitten ook genoeg hondjes met angst die gewoon in Nederland zijn geboren.
Wat maakt het nu uit waar je hond vandaan komt als je er maar lief voor bent en goed verzorgt.
De problemen echt oplossen doen we er waarschijnlijk niet mee in die landen maar moeten die honden dan maar gewoon dood? dat werkt net zo min ook dan blijven ze komen.
En ik denk dat een goede stichting wel zorgt dat de geschikte honden bij de geschikte baasjes komen.
Net als een goede fokkers zou doen.
Ooit heb ik hier ook in de asiels gezocht nou geen geschikte voor bij kinderen of kon niet zus en zo en dat was nog wel in de zomervakantie als alles zo vol zit.
En er zitten ook genoeg hondjes met angst die gewoon in Nederland zijn geboren.
Wat maakt het nu uit waar je hond vandaan komt als je er maar lief voor bent en goed verzorgt.
De problemen echt oplossen doen we er waarschijnlijk niet mee in die landen maar moeten die honden dan maar gewoon dood? dat werkt net zo min ook dan blijven ze komen.
En ik denk dat een goede stichting wel zorgt dat de geschikte honden bij de geschikte baasjes komen.
Net als een goede fokkers zou doen.
-
- Zeer actief
De gezondheid is belangrijker dan de aanschafprijs in het totale kostenplaatje.Sita schreef:Dat denk ik ook. De prijs van sommige rashonden is ook echt belachelijk. En als je opmarktplaats dan zo'n aandoenlijk koppie ziet, dan zou ik ook overstag kunnen gaan.Nanna schreef:En ik denk dat het nou net de berichtgeving van de laatste tijd op tv is, die veel mensen MP op drijft waar ze voorts al die buitenlandertjes tegenkomen want echt, MP staat er afgeladen mee.. Het heeft dus denk ik minder te maken met 'kijk mij een modieus een buitenlander nemen' dan met 'ik hoef geen zieke rashond dus ik kijk eens op MP'.TessaThomas schreef: een zieke doorgefokte rashond
- TessaThomas
- Zeer actief
Dat is het idd, daarbij is er geen verschil tussen rashond of herplaatser uit het buitenland. Niet los kunnen, niet alleen thuis kunnen zijn, niet benaderd worden door vreemden, angstig zijn, noem alles maar op kan bij elke hond, ongeacht de herkomst. Als er maar eerlijk over verteld wordt, dus bij de onzekere of angstige buitenlander en bij het terughoudende ras was meestal zo bang als 10 anderen is.Manu schreef:Uma ís heel makkelijk, ze is angstig naar andere mensen toe maar voor mij en omgeving is ze heel makkelijk. Ze is vriendelijk naar mensen, honden, kan alleen thuis blijven en is prima te sturen. Ze wil alleen niet geaaid of benaderd worden door vreemden, dan schiet ze weg.duitse herder schreef: Als ik het forum moet geloven zijn ze allemaal hartstikke makkelijk. En toch lees ik op het forum dat ze toch wel angstig zijn, of toch niet los kunnen. Daarbij zie ik op mijn werk gewoon te vaak angst voorbij komen bij buitenlandse honden. Het is een soort verkooppraatje. Wil je een makkelijke hond? Neem een buitelandse hond. Wat BP al aankaartte, soort doodle hype alleen redden ze nu een hond.
En niet los kunnen heeft helemaal niks met moeilijk of makkelijk te maken![]()
Ik lees zo vaak op het forum dat honden last zouden hebben van een dagje bij een ander zijn. Wat voor werk doe jij?
En ik heb in mijn leven maar één keer iemand horen zeggen dat ze haar hond niet gekocht maar gered heeft. De rest van de eigenaren die ik ken hebben gewoon allemaal een leuke hond gehaald en doet het nu veel beter dan toen.
-
- Zeer actief
Voor veel mensen niet hoor. Die willen gewoon een leuke hond. En als de keus hebt voor een hond van 1.000,- euro of meer of een leuke kruising van 200 euro en daar steun je nog een goed doel mee ook. Dan is de keuze voor veel mensen niet zo lastig.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- TessaThomas
- Zeer actief
Als je idd niet geeft om het ras, maar gewoon een leuke hond wil, waarom dan niet? Laat alle stichtingen de broodfokkers maar verjagen hoor.Sita schreef:Voor veel mensen niet hoor. Die willen gewoon een leuke hond. En als de keus hebt voor een hond van 1.000,- euro of meer of een leuke kruising van 200 euro en daar steun je nog een goed doel mee ook. Dan is de keuze voor veel mensen niet zo lastig.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Het was helemaal niet bedoeld als 'aanval' hoorranetje schreef:Ja Diana.DeDiana schreef:En waarom zou dat niet precies zo gelden voor mensen die een herplaatser uit het buitenland kopen? Ze zoeken een bepaald type hond en kiezen de hond die daar het beste bij past.ranetje schreef:DeDiana schreef:Het is inderdaad best raar dat het altijd weer discussies oproept. Niemand die dat in groter verband vraagt over rashonden (Wat vind je ervan dat mensen rashonden kopen en lost dat een probleem op?).
Dat schreef ik ook.
Waarom ga je me nou aanvallen op iets wat ik zelf heb geschreven, maar wat jij niet hebt meegequote?ranetje schreef:Of je met het in huis halen van een buitenlandertje altijd bezig bent met het idee in je hoofd dat je probleemoplossend bezig bent is natuurlijk ook nog maar de vraag?
Heel veel mensen vallen gewoon voor een bepaalde hond en daar is niks mis mee![]()

- zoe2710
- Actief
- Mijn ras(sen): Podenco
DeDiana schreef:Ik denk dat er maar een heel klein deel van de honden geen slecht leven heeft op straat. Het verschilt ook per land en hoe er daar met honden wordt omgegaan. Maar leven met honger, onzekerheid, gevaar, stress, ziekte, is voor geen één hond een pretje. De meeste van deze honden kunnen nog prima wennen aan het leven als huishond, ook in een drukkere omgeving. Een podenco, om even bij jouw voorbeeld te blijven, heeft meer behoeften dan alleen vrijheid/rennen. Podenco's zijn ook notoire bankhangers, heel aanhankelijk en sociaal, honden die houden van een lekker bakje eten en een veilige omgeving: allemaal levensbehoeften waaraan het ze wellicht ontbroken heeft als zwerver/gedumpte jachthond en die in een leven als huishond wel bevredigd worden.Apple schreef:Ik ben zelf in de basis niet negatief over het hier naartoe halen van honden, maar wat ik me wel afvraag is hoe groot die 'markt' nu eigenlijk is. Hoeveel honden steken er eigenlijk maandelijks de grens over onze kant op, in de hoop dat hier wel een plek is voor ze.
Dat laatste is iets wat ik in sommige gevallen best wel betwijfel, want hoeveel plezier doe je een echte straathond die zijn eigen prakje bij elkaar heeft moeten zoeken (vaak toch ook wel honden met veel podenco bloed) met een drukbevolkte omgeving, zonder echte vrijheid? Ik denk dat sommige honden absoluut geen slecht leven hebben op straat. Dat geldt natuurlijk lang niet voor alle straathonden, zeker als er bijvoorbeeld medische problemen zijn.
Wij hebben zelf gezocht naar een makkelijke hond die niet perse een rashond moest zijn en een pup paste niet helemaal in onze situatie op die moment. Na even kijken kwamen uit bij een buitenlandse hond (Podenco) en uiteindelijk is dat een super beslissing geweest voor ons.
Ze is makkelijk, enorm sociaal met honden en een knuffelkont. Doordat ze mishandeld is is er wel een bepaald wantrouwen tegen over vreemde mensen, maar wij hebben toch al niet graag een allemansvriend als hond dus nog een voordeel voor ons.
En zoals Diana al zegt zijn Podenco's in huis enorm luie honden die gewoon op een kussen of bank willen hangen. En onze kan nu wel redelijk goed loslopen maar 2uur gaan wandelen aan de flex vind ze ook al super. De meeste van die buitenlanders zijn gewoon blij dat ze eten, drinken, veilige thuis en vriendschap krijgen.
En de asielen hier zitten inderdaad bepaalde rassen die niet iedereen wilt nemen, Stafford/Herder enzo. Dan is de stap al sneller gezet naar het buitenland.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Niet los of bijvoorbeeld alleen thuis kunnen noem ik geen moeilijk iets. Als je je inlees in het soort hond wat je wilt is alles wat hij/zij wel kan mooi meegenomen. Ook angst zal voor mij geen probleem zijn, ik het twee herplaatser uit Nederland en die zijn en waren beide angstig, niets gewend dus eigenlijk wereld vreemd. Heb ik ze gered? Voor mezelf wel want dit is niet hoe ik het houden van honden zie maar voor de honden zelf eigenlijk niet, ze wisten niet beter.duitse herder schreef:En toch lees ik op het forum dat ze toch wel angstig zijn, of toch niet los kunnen. Daarbij zie ik op mijn werk gewoon te vaak angst voorbij komen bij buitenlandse honden. Het is een soort verkooppraatje. Wil je een makkelijke hond? Neem een buitelandse hond. Wat BP al aankaartte, soort doodle hype alleen redden ze nu een hond.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
- kipo
- Zeer actief
Daar heb ik dan voor een groot deel mijn twijfels bij. Ik denk dat het grootste deel van de honden wordt aangeschaft als huishond, voor de leuk en niet met een doel. En ik denk dat het grootste deel van de mensen puur op uiterlijk kiest, of "omdat bekenden er zo een hebben en die is zo leuk".ranetje schreef:![]()
Of je met het in huis halen van een buitenlandertje altijd bezig bent met het idee in je hoofd dat je probleemoplossend bezig bent is natuurlijk ook nog maar de vraag?
Van wat ik er van lees lijkt de ene stichting verstandiger te werk te gaan dan de andere.
Dat kan.
Lijkt me ook een hoop uitzoekwerk om een goeie te vinden.
Niet allemaal, heus niet, en het grootste deel van de mensen die wel echt een doel hebben, zullen bij een rashond of een zeer specifieke kruising terechtkomen (de herderkruisingen voor het politiehondenwerk bijv) en niet bij een a-specifieke mix of asielhond.
In mijn geval draaide het om vertrouwen. Pol komt uit een Nederlands asiel en hij zou met alles en iedereen overweg kunnen. Nou, met reuen gaat het meestal niet en met (vreemde) kinderen ook niet. Mijn eigen kinderen vindt hij ook niet altijd leuk, maar ze hebben met elkaar om leren gaan. De kinderen moeten hem laten en hij moet zich niet met hen bemoeien.
Nu is Pol maar klein en hij waarschuwt luid en lang, dus ik ben niet bang voor verminkte koters, maar wij wilden graag weer een wat grotere hond en geen pup en dat is/was best moeilijk en eng.
Diana vertrouw ik, niet dat ik haar ken, maar ik ken wel haar verhalen over Mila en de opvangers die ze al gehad heeft. Ik heb ook mijn twijfels (meermaals) aan haar toevertrouwd en zij heeft al mijn vragen beantwoord. Dat gaf me het vertrouwen (dat en het gastgezin achter de hand) om Aura te laten komen. Had dus niks met herkomst te maken.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ben het met je eens.DeDiana schreef: Ja, dat kan ook. Maar ik bedoel met bovenstaand stukje vooral dat iedereen kijkt naar wat hij zelf belangrijk vindt. Niet iedereen heeft dezelfde wensen en eisen. Daarnaast hangt er ook een prijskaartje aan al die zaken, en zijn er natuurlijk ook mensen die niet bereid zijn extra te betalen voor bijvoorbeeld uitgebreide bloedtesten of veel nazorg. Dat is dus een individuele keuze.
Er zijn zo veel stichtingen, dat er altijd wel één te vinden is die past bij wat iemand zoekt en wat iemand belangrijk vindt.
Daar heeft transparantie van stichtingen veel mee te maken, maar ook het voorwerk dat iemand bereid is om te doen om te zoeken naar een stichting die past bij wat hij of zij belangrijk vindt.
Ik denk echter dat de meeste mensen kiezen voor een bepaalde hond, al dan niet alleen op basis van uiterlijk of mede de karakterbeschrijving, en dan de stichting die erbij hoort maar voor lief nemen. Ze nemen zelf dan gewoon niet de moeite eerst eens te kijken of ze zich wel kunnen vinden in het beleid van die stichting.
Eigenlijk is het hetzelfde als met rashonden: je kijkt welke fokker en hond bij jou en jouw leven past en zoekt daar wat op uit. En er zijn minder goede stichtingen en minder goede fokkers. Weinig verschil.

- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Wij hebben momenteel 4 honden waarvan 3 uit buitenland. Hiervoor hadden we ook nog Desi, zij kwam ook uit het buitenland. Heel angstig inderdaad en kennelsyndroom.
Maar om te zien hoe zo'n hond zichzelf heel langzaam overwint, terwijl ik echt wel eens met de handen in het haar heb gestaan is geweldig en heel ontroerend. De eerste 2 jaar waren drama, maar ik verwachtte niks en dat is volgens mij de beste instelling die je kunt hebben met zo'n hond. Het kan alleen maar meevallen. En de laatste 2 jaar liep ze altijd achter me aan dus kon ze los. Ze reageerde niet als ik haar riep want ze wist niet dat ze Desi was. Maar altijd als ik achterom of naast me keek stond er een hond met een stralend blije bek naar me te kijken, zoveel vertrouwen had ze in me gekregen.
Als we weer een hond zouden moeten kiezen zou ik zeker ook nederlandse honden bekijken. Maar de kans is veel en veel groter dat eht een buitenlandse hond wordt, niet om goed te doen of te redden maar omdat er zoveel diversiteit is. Ik kan me vergissen maar ik vind de nederlandse asielhonden allemaal van hetzelfde laken en pak een beetje. En een rashond hoef ik niet, alleen misschien een herder. maar die vind je in het buitenland ook wel. Zonder gekke rug.
Maar om te zien hoe zo'n hond zichzelf heel langzaam overwint, terwijl ik echt wel eens met de handen in het haar heb gestaan is geweldig en heel ontroerend. De eerste 2 jaar waren drama, maar ik verwachtte niks en dat is volgens mij de beste instelling die je kunt hebben met zo'n hond. Het kan alleen maar meevallen. En de laatste 2 jaar liep ze altijd achter me aan dus kon ze los. Ze reageerde niet als ik haar riep want ze wist niet dat ze Desi was. Maar altijd als ik achterom of naast me keek stond er een hond met een stralend blije bek naar me te kijken, zoveel vertrouwen had ze in me gekregen.
Als we weer een hond zouden moeten kiezen zou ik zeker ook nederlandse honden bekijken. Maar de kans is veel en veel groter dat eht een buitenlandse hond wordt, niet om goed te doen of te redden maar omdat er zoveel diversiteit is. Ik kan me vergissen maar ik vind de nederlandse asielhonden allemaal van hetzelfde laken en pak een beetje. En een rashond hoef ik niet, alleen misschien een herder. maar die vind je in het buitenland ook wel. Zonder gekke rug.
- ranetje
- Zeer actief
Is dat geen doel?kipo schreef:Daar heb ik dan voor een groot deel mijn twijfels bij. Ik denk dat het grootste deel van de honden wordt aangeschaft als huishond, voor de leuk en niet met een doel. En ik denk dat het grootste deel van de mensen puur op uiterlijk kiest, of "omdat bekenden er zo een hebben en die is zo leuk".ranetje schreef:![]()
Of je met het in huis halen van een buitenlandertje altijd bezig bent met het idee in je hoofd dat je probleemoplossend bezig bent is natuurlijk ook nog maar de vraag?
Van wat ik er van lees lijkt de ene stichting verstandiger te werk te gaan dan de andere.
Dat kan.
Lijkt me ook een hoop uitzoekwerk om een goeie te vinden.
Niet allemaal, heus niet, en het grootste deel van de mensen die wel echt een doel hebben, zullen bij een rashond of een zeer specifieke kruising terechtkomen (de herderkruisingen voor het politiehondenwerk bijv) en niet bij een a-specifieke mix of asielhond.
In mijn geval draaide het om vertrouwen. Pol komt uit een Nederlands asiel en hij zou met alles en iedereen overweg kunnen. Nou, met reuen gaat het meestal niet en met (vreemde) kinderen ook niet. Mijn eigen kinderen vindt hij ook niet altijd leuk, maar ze hebben met elkaar om leren gaan. De kinderen moeten hem laten en hij moet zich niet met hen bemoeien.
Nu is Pol maar klein en hij waarschuwt luid en lang, dus ik ben niet bang voor verminkte koters, maar wij wilden graag weer een wat grotere hond en geen pup en dat is/was best moeilijk en eng.
Diana vertrouw ik, niet dat ik haar ken, maar ik ken wel haar verhalen over Mila en de opvangers die ze al gehad heeft. Ik heb ook mijn twijfels (meermaals) aan haar toevertrouwd en zij heeft al mijn vragen beantwoord. Dat gaf me het vertrouwen (dat en het gastgezin achter de hand) om Aura te laten komen. Had dus niks met herkomst te maken.
En zijn ze dan wel bezig met het oplossen van een probleem?
- kipo
- Zeer actief
Nee, ik denk idd dat de overgrote meerderheid niet bezig is met het oplossen van een probleem.ranetje schreef: Is dat geen doel?
En of dat dan een doel is, ja op zich wel, natuurlijk, alleen bij jouw stukje kreeg ik het beeld van mensen die een specifieke tak van sport of werk met de hond willen doen en daardoor bij een specifiek ras of kruising terechtkomen. Ik heb namelijk bij de meeste huishonden niet het idee dat het ras daar zo zorgvuldig gekozen is voor het doel huishond.
- ranetje
- Zeer actief
Die zijn er ook (daar hoor ik zelf bijkipo schreef:Nee, ik denk idd dat de overgrote meerderheid niet bezig is met het oplossen van een probleem.ranetje schreef: Is dat geen doel?
En of dat dan een doel is, ja op zich wel, natuurlijk, alleen bij jouw stukje kreeg ik het beeld van mensen die een specifieke tak van sport of werk met de hond willen doen en daardoor bij een specifiek ras of kruising terechtkomen. Ik heb namelijk bij de meeste huishonden niet het idee dat het ras daar zo zorgvuldig gekozen is voor het doel huishond.

Maar die bestaan er natuurlijk niet alleen.
Of het ras zorgvuldig gekozen is denk ik niet, zeker lang niet altijd.
Maar net zo'n mooie/gehoorzame/lieve/enz. hond te hebben als "buurman" kan wel een doel zijn.
- Lynnepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
Als wij nog een hond nemen, wordt het ook een herplaatser. Pups zijn toch niet zo mijn ding
En dat kan dan best een Spanjaardje zijn, of een waardanookje. Of een gewone Belgische asielhond
Net waar ik op verliefd word, zeg maar.

Lola is of was toch ook niet zo gemakkelijk, qua angsten dan? Ik denk dat je jezelf niet moet onderschatten hoor. Agressie is wat anders dan angsten, maar ik denk niet dat Lola het overal zo goed had gedaan-Lilo- schreef:Laten we verder kijken dan de NL asiels met iets-minder-makkelijke-beginnershondjes, dan is er voor ieder wat wils. Als groentje had ik niet de behoefte aan een asiel-staff oid te beginnen. Had ook leuke topics hier opgeleverd denk ik

- Sabi85
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Wij wilden eerst geen buitenlandse hond omdat we dachten dat deze angstig zouden zijn. Nu hebben we een Spaanse hond die alle mensen leuk vindt, die bij bezoek haar neus onder de handen duwt omdat ze geaaid wil worden en die regelmatig in de bus of op straat door wildvreemden een aai over haar bol krijgt omdat ze zo lief naar ze kwispelt
. De andere Spaanse hondjes die ik bij de opvanggezinnen heb gezien, kwamen ook niet angstig op mij over.
In buitenlandse asiels zitten veel zwerfhonden en honden die mishandeld zijn, maar er zitten ook gewoon honden die door hun baasje naar het asiel zijn gebracht.

In buitenlandse asiels zitten veel zwerfhonden en honden die mishandeld zijn, maar er zitten ook gewoon honden die door hun baasje naar het asiel zijn gebracht.

- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
DankjewelLynnepien schreef:Als wij nog een hond nemen, wordt het ook een herplaatser. Pups zijn toch niet zo mijn dingEn dat kan dan best een Spanjaardje zijn, of een waardanookje. Of een gewone Belgische asielhond
Net waar ik op verliefd word, zeg maar.
Lola is of was toch ook niet zo gemakkelijk, qua angsten dan? Ik denk dat je jezelf niet moet onderschatten hoor. Agressie is wat anders dan angsten, maar ik denk niet dat Lola het overal zo goed had gedaan-Lilo- schreef:Laten we verder kijken dan de NL asiels met iets-minder-makkelijke-beginnershondjes, dan is er voor ieder wat wils. Als groentje had ik niet de behoefte aan een asiel-staff oid te beginnen. Had ook leuke topics hier opgeleverd denk ik

En zo is er overal wel wat. Ik ken mensen met buitenlanders, rashonden en NL asielhonden en iedereen kiest wat bij zijn/haar situatie past en that's it. Dieren redden en dat soort dingen hoor ik sporadisch en dan vaak niet van mensen met buitenlanders maar van mensen met grote tuin die slecht gesocialiseerde, hond-agressieve, grote honden een warme mand kunnen bieden.
Laatst gewijzigd door -Lilo- op 01 apr 2015 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- vaagheid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
- Contacteer:
Je moet bij buitenlanders gewoon net als bij rashonden of kruisingen of random asielhonden ook opletten of diegene die je in huis haalt wel bij je past. Ze zijn toch allemaal anders.
Als je er echt zekerheid over wil hebben, haal je er een die al in een gastgezin zit. Maar ik durf best vanaf een filmpje en soms zelfs al vanaf foto's te zeggen welke honden waarschijnlijk probleemloos aanpassen hier en welke een complete ramp zullen worden.
Mijn hond was een complete ramp maar die heb ik hier niet heen gehaald. Vind het wel kwalijk als stichtingen zielige verhaaltjes posten met dingen als 'iets verlegen maar heeft gewoon veel liefde nodig' ofzo. Ja sure. Zo'n angsthaas kan het echt niks schelen dat jij zo lief was hem in huis te halen en het beste met hem voor hebt. Dat kan heel frustrerend zijn en heeft als gevolg gehad dat die van mij ongeveer 4 verschillende baasjes heeft gehad.
En eerlijk is eerlijk, als ik er ooit een bij neem dan wordt het zeker niet zo'n 'zielige'. Voor een typische podenco/podencomix gaan als je een hond wil die geen meter van je afwijkt is ook niet handig.
Maar goed, mensen die er niet over nadenken blijf je toch houden, als ze niet voor een sneue buitenlander gaan wordt het wel een labrador want 'die zijn makkelijk en hoef je niet op te voeden'
.
Als je er echt zekerheid over wil hebben, haal je er een die al in een gastgezin zit. Maar ik durf best vanaf een filmpje en soms zelfs al vanaf foto's te zeggen welke honden waarschijnlijk probleemloos aanpassen hier en welke een complete ramp zullen worden.
Mijn hond was een complete ramp maar die heb ik hier niet heen gehaald. Vind het wel kwalijk als stichtingen zielige verhaaltjes posten met dingen als 'iets verlegen maar heeft gewoon veel liefde nodig' ofzo. Ja sure. Zo'n angsthaas kan het echt niks schelen dat jij zo lief was hem in huis te halen en het beste met hem voor hebt. Dat kan heel frustrerend zijn en heeft als gevolg gehad dat die van mij ongeveer 4 verschillende baasjes heeft gehad.
En eerlijk is eerlijk, als ik er ooit een bij neem dan wordt het zeker niet zo'n 'zielige'. Voor een typische podenco/podencomix gaan als je een hond wil die geen meter van je afwijkt is ook niet handig.
Maar goed, mensen die er niet over nadenken blijf je toch houden, als ze niet voor een sneue buitenlander gaan wordt het wel een labrador want 'die zijn makkelijk en hoef je niet op te voeden'

Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dat is het denk ik, ik vind niet alleen kunnen zijn, niet kunnen loslopen of willen vluchten van mensen net zo 'moeilijk' als de stafford in het asiel die soortgenoten wil vermoorden. Niets wat flink wat training of een paar aanpassingen niet kunnen verhelpen maar ik vind het ene niet gemakkelijker dan het andere eigenlijk...Tiny schreef:Niet los of bijvoorbeeld alleen thuis kunnen noem ik geen moeilijk iets. Als je je inlees in het soort hond wat je wilt is alles wat hij/zij wel kan mooi meegenomen. Ook angst zal voor mij geen probleem zijn, ik het twee herplaatser uit Nederland en die zijn en waren beide angstig, niets gewend dus eigenlijk wereld vreemd. Heb ik ze gered? Voor mezelf wel want dit is niet hoe ik het houden van honden zie maar voor de honden zelf eigenlijk niet, ze wisten niet beter.