@ Ranetje, vroeger kwam inderdaad de adrenaline ook uit mijn oren en ik hem hem wat kletsen voor zijn kop verkocht

maar het werkte zo averechts...
Tijdens de BAT doen we het ook op straat, vandaag ook op straat getraint en dan kunnen er ineens honden opduiken. Het belangrijkste is snuffelen of in ieder geval ontspannen en rustig (langzaam bij Dux) lopen. Als je dan een hond ziet, dan heb je meerdere opties, deze zijn afhankelijk van de afstand, de reactie van Dux en wat de ander gaat doen (bijv van je af of naar je toe).
BIj Dux is het nu zo dat hij een hond ziet (kop omhoog, oren naar voren en rechtop staan, hij hangt dus niet gelijk in de lijn, het is meer dat hij de hond registreert). Als de afstand groot genoeg is, dan kijkt hij vrijwel gelijk weg, of naar mij of hij gaat weer verder met snuffelen. en dan gaan we rustig verder (of achter een hond aan, of als de hond jou kant op komt gaan we weg, oversteken).
Is de hond dichterbij en heeft hij het "moeilijker" dus duurt het kijken wat langer, dan kan je een suggestie doen. Dit is zuchten, armen bewegen, 1 stap opzij doen, de slide of mime pulling, dus een hele minimale beweging, bijna alle honden reageren hierop. Is de hond "te" dichtbij, dan heb je de U-turn, dit is als hij in de lijn hangt en als je hem zou laten ontspannen dan gaat hij er in 1 rechtelijn op aflopen (dan valt een hond dus nog niet uit, maar wil er wel met een gestrekte pas naar toe). Dan zeg je een woord (bijv. kijk eens) en loop je de andere kant op en dan strooi je 1 voor 1 koekjes voor je uit op de grond. Dit doe je dan zeker 20 meter. Denk je dat je genoeg afstand heb dan draai je weer om en ga je weer langzaam aan die kant op.
Is de hond echt te dichtbij en is er geen andere mogelijkheid meer, dan is het vastpakken niets zeggen en gewoon mee sleuren de andere kant op.
@ Wolf, het gedeelte met kip, worst en kaas hebben wij gehad, dit ging tot op zekere hoogte goed, maar de spanning rondom honden bleef. Ook konden we na maanden trainen met een privetrainer/GT nog steeds geen honden passeren omdat hij dan alsnog uit zijn plaat ging. Ook was hij tijdens deze oefeningen heel erg gespannen. Ik weet dat het bij veel honden wel helpt, maar bij Dux hielp het dus niet zodanig.
@ Blondie, ja wij zien heel erg veel verschil in manier van aanpak. We zien heel duidelijk dat door zijn gespannenheid hij geen gehoorzaamheid kan doen. Door nu te ontspannen kan hij ineens wel luisteren als de beste, hoe meer gespannen hij is hoe "slechter" hij luistert.
Vroeger had ik hem een kledder voor zijn kop gegeven en hem boos en zeer geirriteerd meegesleurd. Nu reageer ik kalm, en trek ik hem mee, als ik weet dat de situatie geweken is laat ik hem tot rust komen en laat ik hem snuffelen. Tuurlijk voel ik soms wat irritatie, maar ik vind het nu veel makkelijker om rustig te worden.