Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Doorfokken d.m.v. lijnteelt is de reinste dierenbeulerij.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Doorfokken d.m.v. lijnteelt is de reinste dierenbeulerij

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marjoleine schreef:
dagmar88 schreef:Doe dan maar zo'n leuk hava'tje. Heb je ook een klein harig hondje zonder meteen de extremen op te moeten zoeken.
Weet je dat zeker? Polly bijvoorbeeld is extreem goed in interieurontwerpen :engel:
:engel: Ben wel wat gewend. Godenzijdank heeft Pjotrtje z'n sloopdagen achter zich gelaten.
Die heeft me laten huilen :LOL:

:I: Heerlijk, van dat frothaar en toch stoere smeerkees hondjes.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Amaranthas schreef: Kom dan maar eens hier een bakkie doen bij mijn halve zolen. Die zijn alles behalve chagrijnig of dood :wink:

:mrgreen: Sorry, je eigen hondjes ben je altijd dol op, maar ik ken er echt geen waar iets in zit.
Volgens de bazen zijn ze ongetwijfeld fijn rustig en lief.
En al hadden ze voor mij een geweldig karakter, dan kan ik nog niets met "mensenogen" opzij, zo'n kort snuitje en te veel haar.

Onze dwergschnauzer liep met twee vingers in haar neus lange, zware en vooral warme bergtochten mee.
Klein, stoer én functioneel :ok:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Kells schreef:
Canis_Lupus schreef:Ik lees steeds dat het allemaal wel meevalt; “met de rashondjes is niet zo veel mis” en “het zijn de look-a-likes bla bla bla”.
Maar een Chihuahua is per definitie al extreem, of ie nou in een theekopje past of niet.
En een Teckel is ook per definitie al extreem, net als een Bulldog, Shih tzu of een Pekinees.
Al deze hondjes lijken in de verste verte niet meer op hoe een hond er uit zou moeten zien!

Ergens in de geschiedenis zijn we het respect voor dit prachtige dier verloren en zijn we voor god gaan spelen.
En het waren mensen als jullie die een hond niet langer zagen als een dier maar eerder als één of ander mode artikel.
Kortere pootjes, plattere neuzen, langere ruggen, enz, enz.. En het werd van kwaad tot erger.
Voor elk interieur en voor elke outfit kwam er een kuttenlikkertje op de markt.

En het ergste van alles is dat we (of jullie eigenlijk!) niet eens in de gaten hebben dat dit alles van geen kanten deugt.
Jullie praten er over maar wijzen altijd met een beschuldigende vinger naar een ander.
Respectloos, kortzichtig en triest!

Peter
Je preekt toch echt op het verkeerde forum! Door alleen al de kreet "jullie" voel ik mij aangesproken. Ik fok honden met stamboom. Kun je mij uitleggen wat er mis is met mijn honden? :U:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderste foto is mijn A-nest met beide ouders.
Van alles mis mee , in eerste instantie de kleur waardoor ze niet meer opgaan in hun natuurlijke habitat . Ze zijn een prooi geworden. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

dagmar88 schreef: :I: Heerlijk, van dat frothaar en toch stoere smeerkees hondjes.
En ze redden zich ook heel aardig :engel:

Afbeelding
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Lemuria schreef:
Kells schreef:Ik fok honden met stamboom. Kun je mij uitleggen wat er mis is met mijn honden? :U:
Ik kan het je precies uitleggen. Dat er niet zo'n pracht-exemplaar op mijn bank ligt, dát is er mis met jouw honden :pffff:

nou inderdaad zeg. dát is wat er fout aan is. mijn god wat een prachtbeesten.

oh nog een fout: ik wil vaker foto's! :gvd:
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

sirene schreef:Natuurlijk is het niet goed dat "we" selecteren op extreme kenmerken. Nog korter, nog langer enz is niet goed, maar het is niet zo dat alle rassen die niet op een wolf of pariah hond lijken lijden. Ook rassen die in de verste verte niet meer op zo'n dier lijken kunnen gewoon een gezond en fijn leven leiden zonder dat ze nadeel ervaren van hun uiterlijk.
Omgekeerd zijn er ook meer dan genoeg rassen die een doodnormaal uiterlijk hebben en toch stikken van de rasgebonden aandoeningen :19:
Border collies met epilepsie, labradors met HD, flatcoats of Tervurense herders met kanker, noem maar op.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

M@scha schreef:
Tara schreef:Hebben we inmiddels al een fijne en objectieve definitie van doorfokken?

is tog logies?

doorfokken, je fokt dóór. dus niet één keer maar dan nog een keer, en dan nog een keer. en maar dóóóór :cheer:
Beetje kinderachtig, TS heeft wel degelijk een punt, hoef maar naar jouw ras te kijken om te weten dat het ver buiten de deur moet blijven !
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Canis_Lupus schreef:Ik lees steeds dat het allemaal wel meevalt; “met de rashondjes is niet zo veel mis” en “het zijn de look-a-likes bla bla bla”.
Maar een Chihuahua is per definitie al extreem, of ie nou in een theekopje past of niet.
En een Teckel is ook per definitie al extreem, net als een Bulldog, Shih tzu of een Pekinees.
Al deze hondjes lijken in de verste verte niet meer op hoe een hond er uit zou moeten zien!

Ergens in de geschiedenis zijn we het respect voor dit prachtige dier verloren en zijn we voor god gaan spelen.
En het waren mensen als jullie die een hond niet langer zagen als een dier maar eerder als één of ander mode artikel.
Kortere pootjes, plattere neuzen, langere ruggen, enz, enz.. En het werd van kwaad tot erger.
Voor elk interieur en voor elke outfit kwam er een kuttenlikkertje op de markt.

En het ergste van alles is dat we (of jullie eigenlijk!) niet eens in de gaten hebben dat dit alles van geen kanten deugt.
Jullie praten er over maar wijzen altijd met een beschuldigende vinger naar een ander.
Respectloos, kortzichtig en triest!

Peter
Weet je wat het is?
Je doet het zelfde als veel andere mensen.......
Zoals jij je uitdrukt zijn alle rashonden doorgefokt (wat dat dan ook moge betekenen, want je hebt nog niet uitgelegd wat je daarmee bedoelt).
Er zijn ruimschoots genoeg rashonden zonder die extremen die jij noemt.
Er zijn namelijk heel wat meer rassen dan de door jou genoemde.
En wat je hier op het forum vrijwel niet zult aantreffen is de groep mensen die een hond zien als modeartikel.

Je voert oppositie op een felle manier tegenover mensen(forummers) die je beschuldigd van iets te zijn wat ze nou juist NIET zijn.

Dat is geen discussie.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

M@scha schreef:
Lemuria schreef:
Kells schreef:Ik fok honden met stamboom. Kun je mij uitleggen wat er mis is met mijn honden? :U:
Ik kan het je precies uitleggen. Dat er niet zo'n pracht-exemplaar op mijn bank ligt, dát is er mis met jouw honden :pffff:

nou inderdaad zeg. dát is wat er fout aan is. mijn god wat een prachtbeesten.

oh nog een fout: ik wil vaker foto's! :gvd:
Vinnik ook, jeutje wat een mooie exemplaren. :I:
Die zie ik hier nooit :(
Canis_Lupus
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Canis_Lupus »

Ranetje,

Ik heb in een eerdere reactie al uitgelegd wat ik met doorfokken bedoel, lees maar terug zou ik zeggen.

En even voor de goede orde; ik heb niets tegen rashonden, die Ierse setters van Kells zijn schitterend.
Ik heb moeite met extremiteiten en lijnteelt (ofwel inteelt!).

Peter
Cockermans
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Cockermans »

Lijnteelt is toch niet hetzelfde als inteelt? Ik pluis regelmatig stambomen na van van cockers en ik schrik ook wel eens van bepaalde reuen die langs beide kanten terug te vinden zijn. Maar altijd enkele generaties verder en bewust gedaan. Inteelt zoals vader dochter, moeder zoon, broer zus ben ik nog niet tegengekomen bij stamboomcockers. Ik ken een fokker die ooit een outcross gedaan heeft en dat was het "slechtste" nestje dat ze ooit gehad heeft.
Wat kruisingen betreft heb ik mijn bedenkingen bij dogachtigen/jachthonden, herders/jachthonden, dogachtigen/herders...kortom al dan niet bewuste kruisingen uit totaal verschillende rasgroepen die ook nog eens voor grof geld verkocht worden. Ik heb ooit ergens een artikel gelezen over een kruising border collie/ jachthond en wat er in dat koppie omging omdat hij uit twee totaal verschillende ouders kwam. Dat was pas triestig. En dan staan wij versteld van het aantal honden waar een GT aan te pas moet komen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Cockermans schreef:Lijnteelt is toch niet hetzelfde als inteelt? Ik pluis regelmatig stambomen na van van cockers en ik schrik ook wel eens van bepaalde reuen die langs beide kanten terug te vinden zijn. Maar altijd enkele generaties verder en bewust gedaan. Inteelt zoals vader dochter, moeder zoon, broer zus ben ik nog niet tegengekomen bij stamboomcockers. Ik ken een fokker die ooit een outcross gedaan heeft en dat was het "slechtste" nestje dat ze ooit gehad heeft.
Lijnteelt is een verzachtende term voor inteelt.
Wat bedoel je met outcross ? Met een ander ras of een onverwante reu uit dat ras ? En wat was er dan slecht ?
Wat kruisingen betreft heb ik mijn bedenkingen bij dogachtigen/jachthonden, herders/jachthonden, dogachtigen/herders...kortom al dan niet bewuste kruisingen uit totaal verschillende rasgroepen die ook nog eens voor grof geld verkocht worden. Ik heb ooit ergens een artikel gelezen over een kruising border collie/ jachthond en wat er in dat koppie omging omdat hij uit twee totaal verschillende ouders kwam. Dat was pas triestig. En dan staan wij versteld van het aantal honden waar een GT aan te pas moet komen.
Zo'n verhaal vertelde pas ook al iemand hier op het forum. Ik ben wel heel benieuwd naar bronnen die kunnen bevestigen dat honden psychiatrische aandoeningen kunnen krijgen door het kruisen van typen honden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Tjonge, ik heb een paar bastaardjes gehad en me nooit gerealiseerd dat ze eigenlijk psychiatrische patiëntjes waren.... :cry:

:LOL:
Mijn blije ei Bonnie, pretletter tot en met. De leukste hond die ik ooit heb gehad zou niet goed in het hoofdje zijn geweest?

En wat betreft het gel*l van lijnteelt: da's een leuke eufemistische term die door fokkers die de Heilige Graal van het Zuivere Bloed aanhangen. Nee nee nee, inteelt is slecht, maar lijnteelt is juist réuze goed.
Je gooit geen moeder/zoon, vader/dochter op elkaar, maar alleen maar neef/nicht, oom/nicht, tante/nicht of grootouders/kleinkind op elkaar. Da's toch niet erg?
Goh, als dat niet erg is, waarom is het dan bij mensen strikt verboden omdat er allemaal geestelijk/lichamelijk gehandicapte kindertjes geboren kunnen worden?
O ja, dat is ook zo, bij mensen is dat heel slecht. Maar bij honden is dat niet erg want dan gebeurt dat niet omdat ze zoveel verschillende chromosomen hebben.

(Ja, dat is wat een gerenommeerde fokster mij vertelde die al sinds de jaren '80 fokt. En dat wist ze zéker, want een dierenarts had haar dat verteld. :roll: )
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Cleva schreef:Ik vind lijnteelt wel iets anders dan inteelt.
Juist door een populatie te delen in subgroepen kun je veel bewuster omgaan met verwantschap dan wanneer je alleen maar uitkruist.

Als je een ras met 100.000 exemplaren indeelt in 10 groepen van 1000 wordt het veel duidelijker waar het goed of misgaat dan wanneer je alleen maar uitkruist.
Rasfok is per definitie lijnteelt. Verwantschap is dan iets waar je mee om moet gaan. Mensen die de verwantschap in een ras ontkennen horen niet te fokken. Die begrijpen niet wat ze aan het doen zijn.

Met lijnteelt sluit je niet alleen maar in maar ook uit.
Je moet alleen wel in staat zijn om te besluiten met een lijn te stoppen en dat gaat moeilijk met 10.000 fokkertjes met allemaal 2 nestjes en 0 kennis.
Daar zit dus wel een probleem maar dat gaat veel minder over lijnteelt dan over wie er fokt.

Met een hond waar je niet op kunt lijntelen omdat er dan patiëntjes uit komen moet je überhaupt niet fokken. Ook niet semi-onverwant.
Da's allemaal leuk in theorie maar met die 10000 fokkertjes sowieso niet werkzaam en ook niet echt uit te leggen aan al die mensen met honden met ernstige auto-immuunproblemen, allergieën en allerlei andere zaken gerelateerd aan het ontbreken van oa MHC variatie.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Als je weet wat je doet heb ik niks tegen lijnteelt. Sterker nog ik heb jaren voor ern pup uit bepaalde lijnteelt op de wachtlijst gestaan. Helaas niet doorgegaan maar ik sluit niet uit dat er ooit nog een pup van deze fokker komt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:Als je weet wat je doet heb ik niks tegen lijnteelt. Sterker nog ik heb jaren voor ern pup uit bepaalde lijnteelt op de wachtlijst gestaan. Helaas niet doorgegaan maar ik sluit niet uit dat er ooit nog een pup van deze fokker komt.
Lijnteelt hoeft niet erg te zijn als je weet wat je doet.
Maar de meeste fokkers hebben geen flauwe notie wat ze doen en gebruiken lijnteelt tien generaties op rij.
Meestal niet meer omdat de hele bende dan omdondert en ze niet meer verder kunnen.

Met lijnteelt wordt bedoelt dat er één of twee honden in de stamboom van de hond terugkomen. Dus op dat papier, in die drie generaties, zie je dan Piet twee of drie of vier keer terugkomen aan beide kanten. Dat heet dan "terugfokken op Piet".
Als je serieus wilt weten hoe het zit moet je dus eigenlijk verder terugkijken dan die drie generaties. Dat doet geen koper natuurlijk.

Het gevolg van inteelt is homogeniteit van genen. Gelijkheid dus van genen.
Het kan een zeer nuttig instrument zijn als je iets wilt vastleggen. Dan fok je gewoon aan twee kanten éénmaal terug op Piet.
Alleen, je moet daarna wél compleet uit zo'n lijn wegfokken om te zorgen dat de homozygositeit die je hebt gecreëerd niet gaat zorgen voor gelijkheid op gebieden waar je daar niet op zit te wachten.
Want lijnteelt is wel heel bruikbaar, alleen is het niet te sturen. Dus tegelijk met die mooie oortjes leg je ook nog een paar duizend andere dingen genetisch vast. En dát is niet handig. Daar krijg je ziektes van.

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Marjoleine schreef:
malinois schreef:Als je weet wat je doet heb ik niks tegen lijnteelt. Sterker nog ik heb jaren voor ern pup uit bepaalde lijnteelt op de wachtlijst gestaan. Helaas niet doorgegaan maar ik sluit niet uit dat er ooit nog een pup van deze fokker komt.
Maar de meeste fokkers hebben geen flauwe notie wat ze doen en gebruiken lijnteelt tien generaties op rij.
Meestal niet meer omdat de hele bende dan omdondert en ze niet meer verder kunnen.

Met lijnteelt wordt bedoelt dat er één of twee honden in de stamboom van de hond terugkomen. Dus op dat papier, in die drie generaties, zie je dan Piet twee of drie of vier keer terugkomen aan beide kanten. Dat heet dan "terugfokken op Piet".
Als je serieus wilt weten hoe het zit moet je dus eigenlijk verder terugkijken dan die drie generaties. Dat doet geen koper natuurlijk.

Het kan een zeer nuttig instrument zijn als je iets wilt vastleggen. Dan fok je gewoon aan twee kanten éénmaal terug op Piet.
Alleen, je moet daarna wél compleet uit zo'n lijn wegfokken om te zorgen dat de homozygositeit die je hebt gecreëerd niet gaat zorgen voor gelijkheid op gebieden waar je daar niet op zit te wachten.
Want lijnteelt is wel heel bruikbaar, alleen is het niet te sturen. Dus tegelijk met die mooie oortjes leg je ook nog een paar duizend andere dingen genetisch vast. En dát is niet handig. Daar krijg je ziektes van.
Precies.
Deze fokker is erg selectief en weet imo erg goed wat hij doet. Daar haal ik dus ook rustig een pup.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:

Ik ken, in de colliewereld in ieder geval, alvast geen enkele fokker die dat doet of die überhaupt de kennis heeft om dit met beleid te doen.
Ik ken alleen maar een hoop fokkers die onder het mom van 'lijnteelt en geen inteelt' dezelfde lijnen op elkaar pleurt. En dan krijg je stambomen van individuele honden over 10 generaties waar meer dan 4000x dezelfde namen terugkomen (en dat is geen overdrijving, dat is letterlijk geteld!).
Of, ook leuk, na het bekijken van een uitgebreide database (die heel lang is weggemoffeld onder de fokkerselite), kom je teven tegen die 11 (ja, ELF!) nesten heeft gehad. Enkele jaren zelfs twee nesten per jaar.
En o ja, ze kregen allemaal stambomen. :I:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:En o ja, ze kregen allemaal stambomen. :I:
Dat kan gelukkig niet meer.
En wegmoffelen ook niet. ;)

Afbeelding

lieke
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
lieke schreef:En o ja, ze kregen allemaal stambomen. :I:
Dat kan gelukkig niet meer.
En wegmoffelen ook niet. ;)
Krijgen ze echt geen stambomen meer? Ik weet nog van een blue x blue nest een paar jaar geleden waar de pups gewoon stambomen kregen.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Helaas, meer dan 5 nesten fokken of binnen 12 maanden fokken (sinds dit jaar) staat geen stamboomafgave in de weg. In ieder geval, niet direct. Daarvoor moet de eigenaar eerst gediskwalificeerd worden.

Artikel VIII.1
Een teef mag niet worden gedekt vóór de dag waarop zij de leeftijd van 16 maanden heeft bereikt.
Een teef, waaruit niet eerder pups zijn geboren, mag niet worden gedekt na de dag waarop zij de leeftijd van 72 maanden heeft bereikt.
Een teef, waaruit eerder pups zijn geboren, mag niet meer worden gedekt na de dag waarop zij de leeftijd van 96 maanden heeft bereikt.
Een teef mag niet meer worden gedekt na de dag waarop haar vijfde nest is geboren.
Tussen de geboortes van twee opeenvolgende nesten van dezelfde teef dient een termijn van minstens 12 maanden te zitten.

Artikel VIII.4
Het feit dat pups zijn geboren als gevolg van een dekking die heeft plaatsgevonden in strijd met het gestelde in artikel VIII.1, staat opname in de Nederlandse stamboekhouding niet in de weg.

Fragment uit pagina diskwalificatie:
- Door hen tijdens de duur van hun diskwalificatie gefokte honden niet worden ingeschreven in de Nederlandse stamboekhouding;
- Pups geboren uit een combinatie waarvan de vaderhond eigendom is van een gediskwalificeerd persoon niet in de Nederlandse stamboekhouding worden ingeschreven;
- Honden die tijdens de duur van de diskwalificatie door hen worden vervreemd, door de Raad van Beheer niet op de naam van de verkrijger worden geregistreerd, waardoor zij eigenaar, in de zin van het Kynologisch Reglement, van die honden blijven.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:Krijgen ze echt geen stambomen meer? Ik weet nog van een blue x blue nest een paar jaar geleden waar de pups gewoon stambomen kregen.
Merle x merle krijgt geen stambomen meer. Die regel is vrij nieuw maar wel een feit.

De welzijnsregel overtreden staat niet direct stamboomafgifte in de weg, maar je hebt wel een probleem met het tuchtcollege.
Dat is ook begrijpelijk want je zit met de spagaat genenspreiding en welzijn.
Als het een week scheelt met een leeftijdsgrens is dat anders dan wanneer een teef twee nesten in twaalf maanden heeft.
In elk geval moet je voor het tuchtcollege verschijnen en de gevolgen zijn afhankelijk van de uitspraak.

@domor: binnen twaalf maanden fokken is al veel langer hoor.

Afbeelding

Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Als ik het goed lees was het eerst 1 nest per 10 maanden en 2 nesten per 24 maanden.. Die regel is nu vervangen voor de regel niet eerder dan 12 maanden.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”