Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

’Straf voor baas bijtende hond’

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: ’Straf voor baas bijtende hond’

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Mina2006 schreef:
Ik weet sowieso niet wat een SPA is :roll:
Afbeelding
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Paisley: Nou zo gek vind ik dat niet gezegd hoor. Ik zou nooit een pup nemen waarvan niet bekend is welk ras de ouder honden zijn. Dat alleen al getuigd wat mij betreft van onverwntwoord en dom omgaan met je hond (dat zon dekking kan gebeuren bedoel ik dan). Als je zon pup wel wilt? prima. Maar als de regels zijn zoals in Duitsland, dan neem je dat risico dus en dat moet je dat gewoon accepteren als het later een Listenhund blijkt te zijn.

Wat betreft "willekeurige agent". Laat twijfel gevallen maar keuren en het resultaat in het paspoort of zo genoteerd worden. Wil je geen gezeik, zorg je gewoon dat je dat paspoort bij je hebt. Of een of andere ander pasje die je na keuring kan krijgen. Dat lijken me de issues niet in de handhaving.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Paisley schreef:
Hanneke2 schreef:
Paisley schreef:Weet jij hoe het in Duitsland wordt vastgesteld wat Listenhunde zijn? En hoe weet je dat zelf? Want een amstaff is zo klaar als een klontje, maar als je een kruising koopt van een labradorteef die buitenshuis door onbekende hond is gedekt, kan het dus zomaar uitgroeien tot een Listenhund?
Dan moet je die niet kopen. Hoe moeilijk is dat?
Kortzichtig hoor, om t zo af te serveren. Alle kruisingen zijn dus de klos? Alleen rashonden zijn nog veilig, en mag dan met je stamboom op zak pas t huis uit zonder muilkorf?
Als je wetgeving voor sommige honden wel en voor sommige honden niet wil invoeren, moet je ook goed afbakenen welke honden wel en welke niet in de categorie vallen. Alleen de kreet "DNA profiel" zegt me ook weinig. Wordt iedereen dan verplicht om een DNA profiel of stamboom ten aller tijde met je mee te nemen, om te kunnen bewijzen dat de muilkorfplicht niet voor jou hond geldt? Of komt het onder het chipnummer te staan en mag je je hond laten schouwen?
Ik zit niet echt op de situatie te wachten dat politie agenten zonder oog voor honden een checklist van uiterlijke kenmerken kan lopen afvinken en als zn kop hem niet aanstaat, gelden er blijkbaar represailles die de eigenaar niet zag aankomen omdat ie vindt dat ie een labrador lookalike heeft.
Ik mot helemaal geen rashond met stamboom, daar heb ik het ook niet over, maar je wil toch weten wat je in huis haalt? Ik zou geen pup van een labteef willen die door een onbekende reu is gedekt. Nog afgezien van SPA-invloeden kan de vader dus de mechelaar van de buren zijn, of de JR van een eindje verderop of de bordercollie van de overkant of misschien toch de BM van de kennissen. :roll: Ik kan er met mijn boerenlullenverstand niet bij waarom je het risico zou nemen een hond in huis te halen met raseigenschappen waar je nooit bewust voor zou kiezen. Een hond moet bij je passen, en met een herplaatser kan je een goeie inschatting maken, maar met een pup weet je nog niks, en dus moet je met een pup wel enige notie hebben van de afkomst, denk ik. En bij twijfel haal je die pup niet in huis. Dat is niet kortzichtig, dat is verstandig.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Hanneke2 schreef:
Lunatic schreef:Een verplichte cursus zie ik ook vaak voorbij komen als oplossing, hoe zien jullie dat voor je dan, wie gaat dat geven en wat wordt er geleerd dan?
Dat gaat landelijk nooit hetzelfde worden, aangezien iedereen anders les geeft en er anders tegen aan kijkt. En een verplichte cursus met een pup is leuk, die zijn nog lief en speels..... Met een jaar of 1,5 á 2 komt het omslagpunt meestal pas :19:
Dat kan gewoon een heel lullig cursusje over hondenrassen en hondengedrag zijn, liefst uitgesmeerd over een aantal avonden. Het gaat niet zozeer om de inhoud, maar de inzet. Iemand die echt een hond wil gaat daar enthousiast naar toe, en vindt het waarschijnlijk nog beregezellig ook. Sjonnie die morgen een goedkope stoere hond kan krijgen van een maat van zijn neef die een nestje heeft liggen, gaat die cursus niet doen. En mag dus die hond niet halen.
Mja, dat bedoel ik dus, dat gaat hem niet worden :ugh: ga bij een willekeurige kc kijken en het barst er van de stafiies, die mensen nemen dus de moeite om een cursus te gaan doen, alleen wat ze er leren helpt ze niet om zich voor te bereiden op wat er kan gebeuren als hun hond andere honden ineens niet leuk meer vindt! Lang niet alle probleem gevallen zijn impuls aankopen van Sjonnie!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hanneke2 schreef:
Lunatic schreef:Een verplichte cursus zie ik ook vaak voorbij komen als oplossing, hoe zien jullie dat voor je dan, wie gaat dat geven en wat wordt er geleerd dan?
Dat gaat landelijk nooit hetzelfde worden, aangezien iedereen anders les geeft en er anders tegen aan kijkt. En een verplichte cursus met een pup is leuk, die zijn nog lief en speels..... Met een jaar of 1,5 á 2 komt het omslagpunt meestal pas :19:
Dat kan gewoon een heel lullig cursusje over hondenrassen en hondengedrag zijn, liefst uitgesmeerd over een aantal avonden. Het gaat niet zozeer om de inhoud, maar de inzet. Iemand die echt een hond wil gaat daar enthousiast naar toe, en vindt het waarschijnlijk nog beregezellig ook. Sjonnie die morgen een goedkope stoere hond kan krijgen van een maat van zijn neef die een nestje heeft liggen, gaat die cursus niet doen. En mag dus die hond niet halen.
Ik zou er een cursus over verantwoord hondenhouderschap van maken: hondenetiquette, hondengedrag, lezen van lichaamstaal, hoe verzorg je een hond goed en geef je hem genoeg fysieke en mentale uitdaging, basistips bij opvoeding, hoe leer je een hond op een goede manier een muilkorf aan, mensen stimuleren om met hun hond een hondenschool te bezoeken, etc. Als je er een algemene cursus van maakt, heb je ook niet te maken met manieren van trainen, maar dan gaat het inderdaad om de energie die mensen erin moeten steken, het opdoen van basiskennis en de drempelverhogende werking om zo'n type hond impulsief aan te schaffen.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

DeDiana schreef:
Hanneke2 schreef:
Ik zou er een cursus over verantwoord hondenhouderschap van maken: hondenetiquette, hondengedrag, lezen van lichaamstaal, hoe verzorg je een hond goed en geef je hem genoeg fysieke en mentale uitdaging, basistips bij opvoeding, hoe leer je een hond op een goede manier een muilkorf aan, mensen stimuleren om met hun hond een hondenschool te bezoeken, etc. Als je er een algemene cursus van maakt, heb je ook niet te maken met manieren van trainen, maar dan gaat het inderdaad om de energie die mensen erin moeten steken, het opdoen van basiskennis en de drempelverhogende werking om zo'n type hond impulsief aan te schaffen.
Inderdaad je moet die impulsaanschaffen zien te stoppen. Dat zal ook de fok een groot gedeelte stil leggen en al helemaal de fok waarbij de toevallig leuk gekleurde hond van de buren achter wordt gebruikt.
Het moet moeite kosten om zo'n hond te kunnen aanschaffen en dan valt het gros van de onverantwoordelijke eigenaren wel af.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

DeDiana schreef:
Hanneke2 schreef:
Daar gaat t op de meeste honden scholen al mank,....die vinden nog altijd dat je aggressie naar andere honden af moet leren( yeah right dat gaat nogal bij SPA honden als het er in zit en eruit komt) en dat je moet blijven trainen . conflickten en situaties vermijden is uit de boze.... vinden ze, en ik vind dat juist een strak plan met dat soort honden en dat is maar 1 voorbeeld van velen . Ik hoorde bij voorbeeld op de KC dat je een hond best een bot kunt geven, mits hij maar gekookt is :E: en nog wat van dat soort ongein
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

DeDiana schreef:
Hanneke2 schreef:
Op zich een prima initiatief, maar dan leg je in mijn ogen de controleplicht bij de fokker/verkoper van de hond/pup neer. Dan moeten die dus als een soort politieagent om de juiste papieren gaan vragen en deze beoordelen op echtheid. Mocht er later iets mis zijn dan is de verkopende partij de sigaar, omdat deze dan blijkbaar niet goed gecontroleerd heeft.

Hoewel ik weet dat het in sommige landen zo is dat je eerst een cursus moet hebben gevolgd alvorens je gerechtigd bent een hond aan te schaffen, lijkt me de controle erop heel erg lastig.
Tineke
Zeer actief

LongFields schreef: Op zich een prima initiatief, maar dan leg je in mijn ogen de controleplicht bij de fokker/verkoper van de hond/pup neer. Dan moeten die dus als een soort politieagent om de juiste papieren gaan vragen en deze beoordelen op echtheid. Mocht er later iets mis zijn dan is de verkopende partij de sigaar, omdat deze dan blijkbaar niet goed gecontroleerd heeft.

Hoewel ik weet dat het in sommige landen zo is dat je eerst een cursus moet hebben gevolgd alvorens je gerechtigd bent een hond aan te schaffen, lijkt me de controle erop heel erg lastig.
Ik zie eerlijk gezegd niet wat er mis is met meer verantwoording bij de fokker/verkoper neerleggen.
Dat kan er enkel maar toe leiden dat er zorgvuldiger geplaatst gaat worden.
Iemand die ervoor kiest de boel te belazeren middels valse papieren blijft daar uiteraard wel ten alle tijde zelf verantwoordelijk voor.
Afbeelding

sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Wat ik in de loop van jaren nog het meest ben tegengekomen zijn of mensen die de SPAs hebben om stoer te doen deze niet los hebben lopen want ze zijn zo gevaarlijk volgens de eigenaar, ook al doen ze niets.

De gene die wel loslopen en ook schade hebben gemaakt zijn SPAs geweest van mensen die ze op jonge leeftijd uit het asiel (als sociaal bestempeld hebben mee gekregen) of als pup hebben gekocht omdat ze zo lief zijn of leuk van karakter enz.
En verschillend tussen de 1 en 5 jaar hebben ze "ineens" een hond gedood of ernstig verwond.
Al deze honden hebben voor die tijd nooit terug gevochten en bij een aanval en van jongs af los in het bos gelopen met andere honden.

Ik heb het meerdere malen van dichtbij meegemaakt en ook zelf gehad met mijn X staff.
Op 4 jarige leeftijd vanuit het niets valt deze mijn toenmalige vriend aan die hem van zich af stompt waarop de hond in onze ogen terug zichzelf weer werd en mijn toenmalige vriend aflikt en lekker op de bank gaat liggen :piew:

Hier in de wijk (ook een rede dat we snel gaan verhuizen zodra mogelijk) lopen alle sociale honden aangelijnd van huis naar het omheinde honden veld.
Hier kunnen ze veilig met elkaar spelen.
Helaas ondanks aanlijngebied, moet je om er te komen de aanvallende loslopend Rottweilers en SPAs van je weg trappen.
Er word niet of nauwelijks gecontroleerd en niet alleen onze honden zijn hierdoor al bij de dierenarts geweest.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Hanneke2 schreef:Ik zou geen pup van een labteef willen die door een onbekende reu is gedekt.
Jij niet nee. Maar ging het daarom, wat jij wil? Want dan heb ik je verkeerd begrepen.
Ik kan er met mijn boerenlullenverstand niet bij waarom je het risico zou nemen een hond in huis te halen met raseigenschappen waar je nooit bewust voor zou kiezen.
Dat doen mensen de hele tijd. Met die buitenlandse pups bijvoorbeeld. Vaak is de moeder ook niet bekend.
Ik zie overigens liever dat een hond welkom is met al zn aangeboren maar onbekende eigenschappen dan wanneer er 100 rassen zijn afgewogen en er uit eindelijk 1 wordt gekozen waarbij de verwachtingen zo hoog en strak ingekaderd zijn dat de raspup in kwestie er een hele klus aan heeft om er aan te voldoen.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Tineke schreef:
LongFields schreef: Op zich een prima initiatief, maar dan leg je in mijn ogen de controleplicht bij de fokker/verkoper van de hond/pup neer. Dan moeten die dus als een soort politieagent om de juiste papieren gaan vragen en deze beoordelen op echtheid. Mocht er later iets mis zijn dan is de verkopende partij de sigaar, omdat deze dan blijkbaar niet goed gecontroleerd heeft.

Ik zie eerlijk gezegd niet wat er mis is met meer verantwoording bij de fokker/verkoper neerleggen.
Dat kan er enkel maar toe leiden dat er zorgvuldiger geplaatst gaat worden.
Iemand die ervoor kiest de boel te belazeren middels valse papieren blijft daar uiteraard wel ten alle tijde zelf verantwoordelijk voor.
Je kunt de verantwoordelijkheid ook bij de koper/eigenaar leggen. In Spanje is dat ook zo geregeld; daar moet je een vergunning hebben voor het houden van een 'gevaarlijk ras' en kun je die niet overleggen bij controle, dan wordt je hond in beslag genomen en krijg je een flinke boete. Voorwaarden voor die vergunning zijn o.a. geen strafblad, je moet meerderjarig zijn, fysieke en psychische keuring, de hond moet in de openbare ruimte altijd kort aangelijnd en gemuilkorfd zijn, je mag maar één 'gevaarlijke hond' tegelijkertijd bij je hebben, etc. De verkopende partij hoeft zich hier verder niet mee te bemoeien en krijgt er ook geen gedoe mee, het gaat erom wie de eigenaar is. Een verantwoordelijk fokker zou hier natuurlijk wél naar vragen, want die wil zich ervan gewissen dat zijn pups goed terechtkomen. Maar degene die erop gecontroleerd en aangesproken wordt, is de eigenaar.
Shiloh86
Zeer actief

LongFields schreef:
DeDiana schreef:
Hanneke2 schreef:
Op zich een prima initiatief, maar dan leg je in mijn ogen de controleplicht bij de fokker/verkoper van de hond/pup neer. Dan moeten die dus als een soort politieagent om de juiste papieren gaan vragen en deze beoordelen op echtheid. Mocht er later iets mis zijn dan is de verkopende partij de sigaar, omdat deze dan blijkbaar niet goed gecontroleerd heeft.

Wij hebben toch ook een rijbewijs? Ik zie een soort een hondenbewijs van op pasformaat die je bij je dient te hebben.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Paisley schreef:
Hanneke2 schreef:Ik zou geen pup van een labteef willen die door een onbekende reu is gedekt.
Jij niet nee. Maar ging het daarom, wat jij wil? Want dan heb ik je verkeerd begrepen.
Ik kan er met mijn boerenlullenverstand niet bij waarom je het risico zou nemen een hond in huis te halen met raseigenschappen waar je nooit bewust voor zou kiezen.
Dat doen mensen de hele tijd. Met die buitenlandse pups bijvoorbeeld. Vaak is de moeder ook niet bekend.
Ik zie overigens liever dat een hond welkom is met al zn aangeboren maar onbekende eigenschappen dan wanneer er 100 rassen zijn afgewogen en er uit eindelijk 1 wordt gekozen waarbij de verwachtingen zo hoog en strak ingekaderd zijn dat de raspup in kwestie er een hele klus aan heeft om er aan te voldoen.

Tja, dan accepteer je dus ook het risico dat het een listenhund blijkt te zijn. Dat doe je dan toch zelf? Moet je niet achteraf gaan jammeren dat je het niet wist.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Shiloh86 schreef:
Tja, dan accepteer je dus ook het risico dat het een listenhund blijkt te zijn. Dat doe je dan toch zelf? Moet je niet achteraf gaan jammeren dat je het niet wist.
Je snapt mn punt niet. Hoe "blijkt" dan dat het een listenhund is? Gaan agenten rondlopen met DNA swabs bij twijfels, over drie weken krijg je de uitslag? Of moet iedere hond geschouwd worden en moet je ten aller tijden t bewijs bij je hebben? Standaard met t paspoortje van je hond op zak over straat? (gaat niet gebeuren, de hele identificatie plicht voor personen is al een giller)
Dat is een hele operatie hoor. Als een agent een hond op straat tegen komt en hij twijfelt, dan moet er een snelle manier zijn om aan te tonen dat het wel of geen listenhund is. Als dat niet zo is, dan wordt er niet gehandhaafd en hebben we er wéér een betekenisloze wet bij en lost het niets op
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Paisley schreef:
Shiloh86 schreef:
Je snapt mn punt niet. Hoe "blijkt" dan dat het een listenhund is? Gaan agenten rondlopen met DNA swabs bij twijfels, over drie weken krijg je de uitslag? Of moet iedere hond geschouwd worden en moet je ten aller tijden t bewijs bij je hebben? Standaard met t paspoortje van je hond op zak over straat? (gaat niet gebeuren, de hele identificatie plicht voor personen is al een giller)
Dat is een hele operatie hoor. Als een agent een hond op straat tegen komt en hij twijfelt, dan moet er een snelle manier zijn om aan te tonen dat het wel of geen listenhund is. Als dat niet zo is, dan wordt er niet gehandhaafd en hebben we er wéér een betekenisloze wet bij en lost het niets op
Nou dat was onder de rad geen probleem hoor daar werden honden gewoon in beslag genomen op basis van uiterlijke kenmerken ,dus ook de mix van een boxer mocht het veld ruimen en dat is ook daadwerkelijk voorgekomen :ugh: .
Laat er nu maar iets komen waarbij dit soort situaties voorkomen kunnen worden en waarbij alle bijtende honden er indien nodig onder kunnen komen te vallen.
Afbeelding

Shiloh86
Zeer actief

Daar heb ik ook eerder al op gereageerd. Wat mij betreft komt er dan gewoon een soort evaluatie op basis van DNA en een gedragstest (beter dan de MAG), geen in beslagname en al die onzin. Als je hond slaagt gewoon een aantekening op je "hondenbewijs" of in het paspoort van de hond. Bij twijfel door oom agent kun je dat gewoon tonen. Het kan zo simpel zijn. Als je ene twijfelgeval hebt en het risico loopt op fikse boetes, dan zorg je wel dat je dat bij je hebt.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 28 aug 2016 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

De opkomst van de staffords en aanverwanten is hier in NL gewoon enorm. Als ik in het buitenland ben kom ik ze echt nergens tegen. Het kan niet anders dan dat onze regels, die er dus niet zijn, daar een rol in spelen. Alleen maar achteraf reageren is gewoon niet voldoende. Voorkomen, daar zal de regering op moeten gaan sturen.
Het is natuurlijk raar om te zeggen dat je een hond liever afspuit dan aan een riem en met een muilkorf uit laat.
Er zijn altijd opties om dan ergens anders met de bal te gaan spelen met de hond. Alleen liggen die misschien niet meer voor het oprapen. Genoeg redenen om dan de volgende x een ander ras te kiezen. En dat is wat we eigenlijk willen toch? De aanschaf sterk ontmoedigen. Dat er dan leuke exemplaren onder lijden is jammer maar zolang mensen niet zien wanneer een hond wel of niet normaal los kan, is het niet anders.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Paisley schreef:
Shiloh86 schreef:
Dat lijkt me nog het makkelijkst te regelen. Rashonden moeten nu al dna afstaan om een stamboom te krijgen, alle honden moeten gechipt, laat dan alle pups verplicht dna-testen, bewijs van afstamming met chipnummer erop in het paspoort of op een apart pasje en klaar.
Dat lijkt me ook nog eens 2 kanten op te werken, de fukker moet er extra moeite voor doen en kosten maken, dat ontmoedigd hopelijk en de koper betaald die extra kosten aan de fokker, dus "Killah" wordt minder goeiekoop.

Daarnaast 'gewoon' handhaven van de regels die er nu al zijn, zonder onderscheid naar ras, hooguit naar risico. Een bijtende chihuahua is nu eenmaal een veel kleiner risico voor de medemens/hond dan een bijtende hond van 25 kilo of meer.

en dan wel de strafmaat verhogen en een éénduidige aanpak landelijk.
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Nanna schreef:Ik zie niks in cursussen. Dat kost goudgeld en dan nóg kan Tyson ontsnappen om Fifi aan gort te scheuren want sommige mensen zien het gewoon écht niet, ook niet na tien cursussen.
Ik zie ook veel meer in ronduit verbieden. Dus niet loslopen en gemuilkorfd in de openbare ruimte.
We moeten gewoon van dit type hond af.
Daarnaast ben ik zéker voor torenhoge boetes en inbeslagname bij zware bijtincidenten bij alle andere rassen want ik voorzie inderdaad dat de kampermuilen die nu met pitbullachtigen en staffs lopen net zo makkelijk overschakelen op rottweilers en boerboels.
Ik ben het echt helemaal met je eens.
AfbeeldingAfbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Nanna schreef:Ik zie niks in cursussen. Dat kost goudgeld en dan nóg kan Tyson ontsnappen om Fifi aan gort te scheuren want sommige mensen zien het gewoon écht niet, ook niet na tien cursussen.
Ik zie ook veel meer in ronduit verbieden. Dus niet loslopen en gemuilkorfd in de openbare ruimte.
Daarnaast ben ik zéker voor torenhoge boetes en inbeslagname bij zware bijtincidenten bij alle andere rassen want ik voorzie inderdaad dat de kampermuilen die nu met pitbullachtigen en staffs lopen net zo makkelijk overschakelen op rottweilers en boerboels.
In Calgary werkt het blijkbaar wel. Het is geen instant oplossing. Maar als elke nieuwe hondeneigenaar de honden-etiquette leert, wordt dat na verloop van tijd vanzelf de norm
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

Shiloh86 schreef:Daar heb ik ook eerder al op gereageerd. Wat mij betreft komt er dan gewoon een soort evaluatie op basis van DNA en een gedragstest (beter dan de MAG), geen in beslagname en al die onzin. Als je hond slaagt gewoon een aantekening op je "hondenbewijs" of in het paspoort van de hond. Bij twijfel door oom agent kun je dat gewoon tonen. Het kan zo simpel zijn. Als je ene twijfelgeval hebt en het risico loopt op fikse boetes, dan zorg je wel dat je dat bij je hebt.
ik voorzie een gouden handel in valse DNA en gedragstest bewijzen.. :roll:

ik moet alleen altijd wel lachen om het ophemelen van de duitse regels,het is in iedere deelstaat anders,noem dan braaf de deelstaat welke je zo geweldig geregeld vind qwa regels,want hier mag je gewoon een spa hebben,alleen betaal je 600 euro per jaar hondenbelasting,en dit betaal je alleen voor staffords,pittbulls en bullterriers plus kruisingen daarvan,alle andere type honden mag je gewoon hebben zonder extra regels en kosten.

anders is het in Hessen,denk dat jullie dit wel als voorbeeld willen zien voor een nederlands systeem:
http://www.finanzen.de/tierhalterhaftpf ... uer-hessen

maar er zijn ook bv deelstaten die geen lijst kennen :U:

waar wij wonen zie ik dit soort honden weinig,want wat ik merk is dat de duitsers hier bang zijn voor dit soort honden,en die angst is iets wat in nederland dan weer niet aanwezig is.
Tineke
Zeer actief

Nanna schreef:
Fotogravinnetje schreef:
In Calgary werkt het blijkbaar wel. Het is geen instant oplossing. Maar als elke nieuwe hondeneigenaar de honden-etiquette leert, wordt dat na verloop van tijd vanzelf de norm
Nee hoor. Er is een enorm verschil in mentaliteit. Hier in NL moet je gewoon gaan verbieden en bestraffen, dat snapt het gajes het best.
En dat weet je door de langere tijd die je in Calgary hebt doorgebracht?

Als er maatregelen komen dan zou het mooi zijn als die zijn gericht op het oplossen van het probleem en niet het verplaatsen.
Niet iedereen heeft namelijk last van spa's maar een agressieve Berner zoals Bri aanhaalde behoort ook tot de mogelijkheden. Het zou toch van de zotte zijn dat daar geen oplossing voor is omdat het enkel voor spa's opgaat.
En juist gajes zijn de personen die zich het minst van regels en verboden wat aantrekken en dat is nu juist de doelgroep die je hebben moet.
Die eigenaar die zijn of haar hond keurig op tijd aanlijnt en weghoud uit situaties indien nodig daar heb je geen last van het zijn juist de dombo's die denken dat het hun niet overkomt of degene die het niets interesseert. Die moet je hebben.
Afbeelding

Lunatic
Erelid
Roemeense mix

DeDiana schreef:
Hanneke2 schreef:
Gaat nog steeds niet werken! Zolang de "goeroe's" als CM en MG maar blijven volhouden dat het prima honden zijn, zolang ze maar opgevoed en gesocialiseerd worden, blijven dit soort dingen gebeuren. De mensen met een schattig pupje willen niet geloven dat hun hond ineens om kan slaan en hey MG en CM zeggen ook dat het onzin is, dus laat mensen maar lullen, labradors kunnen ook bijten :ugh:

Dan kan je die mensen naar 1000 cursusen sturen, maar die zullen hun mening niet snel bijstellen, want ze zijn zo lief, doen niks, zijn sociaal.....jaja totdat die knop ineens om gaat en die kans is nou eenmaal groot, wat erin zit kan er makkelijk een keer uitkomen. Zolang mensen blijven ontkennen dat het in de genen zit, ze daar voor gefokt zijn ipv als nanny dogs, is het praten tegen een blinde muur denk ik.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Tineke
Zeer actief

Lunatic schreef:Gaat nog steeds niet werken! Zolang de "goeroe's" als CM en MG maar blijven volhouden dat het prima honden zijn, zolang ze maar opgevoed en gesocialiseerd worden, blijven dit soort dingen gebeuren. De mensen met een schattig pupje willen niet geloven dat hun hond ineens om kan slaan en hey MG en CM zeggen ook dat het onzin is, dus laat mensen maar lullen, labradors kunnen ook bijten :ugh:

Dan kan je die mensen naar 1000 cursusen sturen, maar die zullen hun mening niet snel bijstellen, want ze zijn zo lief, doen niks, zijn sociaal.....jaja totdat die knop ineens om gaat en die kans is nou eenmaal groot, wat erin zit kan er makkelijk een keer uitkomen. Zolang mensen blijven ontkennen dat het in de genen zit, ze daar voor gefokt zijn ipv als nanny dogs, is het praten tegen een blinde muur denk ik.
Maar verbieden gaat ook niet werken heeft het verleden geleerd.
Het gaat toch om minder incidenten bereiken , dat gaat enkel door bewustwording van wat mensen aan de lijn hebben en het moelijker maken van de aanschaf van honden ,en dat zou wmb in het algemeen mogen. En nee dat moet niet gebeuren middels mensen die roepen dat alles staat of valt met socialiseren.
Fijn hoor als er geen spa's meer zijn en de mensen nu met een boelboel lopen en nog steeds niet weten wat ze aan de lijn hebben , dat schiet lekker op.
Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Heavy schreef:
Tara schreef:
Miranda schreef:
Hippo schreef:Het verschilt enorm per hond hoe ze iets ervaren.
Exact. Als Skadi alleen nog maar aangelijnd uitgelaten zou mogen worden, dan zou ze doodongelukkig worden. Ze heeft loslopen nódig. Ze werd al down toen ze een wéék aangelijnd uit moest na haar castratie. Ze vloog tegen de muren op van frustratie, en dan deed ik nog volop hersenwerk en speuren met haar. El-ke dag.

Ik begrijp dat veroordelende niet zo.
Mijn honden zijn totaal ongeschikt om aangelijnd uitgelaten te moeten worden. Die willen hier kijken, daar kijken, dingetjes doen, dingetjes beleven. Een aangelijnd leven is voor hun echt geen leven en ik kan me ontzettend goed voorstellen dat mensen zeggen dat hun hond dood beter af is dan bij een eeuwig aanlijngebod.
Maar jij hebt ook geen vechthonden :19: hier komen ook mensen met jachthonden . Busje gaat open , honden vliegen eruit en rennen en snuffelen en zwemmen en alles is hyper . Niks mis mee hoor :ok: maar ik moet er toch echt niet aan denken dat er vandaag of morgen een busje stopt in het losloopgebied en de deur open gaat en er een paar pitbulls of staffords uitvliegen , jij wel?
Ik zou dat in ieder geval niet leuk vinden.
Maar dat betekent toch niet dat die honden er geen behoefte aan hebben?

Er is een verschil in "niet leuk vinden" en zien waar een hond behoefte aan heeft.

De opmerking dat honden aan de lijn minder mogelijkheden hebben om te communiceren omdat hun lichaamstaal beperkt wordt, zoals hier ergens werd geschreven klopt ook denk ik.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Maar mensen gaan zich daar niet bewust van worden. Pas als er een zeer extreem incident plaatsvindt realiseert men zich het misschien. En dan ben je te laat.
Shiloh86
Zeer actief

Dat goudgeld betaald dan toch de cursist gewoon. Voor je rijbewijs betaal je toch ook klauwen met geld voor theorie en praktijk?
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Tineke schreef:
Lunatic schreef:Gaat nog steeds niet werken! Zolang de "goeroe's" als CM en MG maar blijven volhouden dat het prima honden zijn, zolang ze maar opgevoed en gesocialiseerd worden, blijven dit soort dingen gebeuren. De mensen met een schattig pupje willen niet geloven dat hun hond ineens om kan slaan en hey MG en CM zeggen ook dat het onzin is, dus laat mensen maar lullen, labradors kunnen ook bijten :ugh:

Maar verbieden gaat ook niet werken heeft het verleden geleerd.
Het gaat toch om minder incidenten bereiken , dat gaat enkel door bewustwording van wat mensen aan de lijn hebben en het moelijker maken van de aanschaf van honden ,en dat zou wmb in het algemeen mogen. En nee dat moet niet gebeuren middels mensen die roepen dat alles staat of valt met socialiseren.
Fijn hoor als er geen spa's meer zijn en de mensen nu met een boelboel lopen en nog steeds niet weten wat ze aan de lijn hebben , dat schiet lekker op.
Ik ben het met je eens dat bewustwording heel belangijk is, maar zoals ik al schreef geloof ik niet dat ze dit voor elkaar gaan krijgen. "Hij doet niks hoor" en "dat doettie anders nooit" zijn toch de meest voorkomende spreuken net voor en net na dat het weer eens fout gegaan is.

Hier lopen er tegenwoordig echt veel, allemaal aan een rolriem (ik haat die dingen) en dan ook allemaal aan het eind van de 8 meter, zelfs als ze een blinde bocht om moeten, hond komt de bocht om, dan 8 meter riem en dan pas de baas.......wat er in die 8 meter allemaal kan gebeuren staan ze totaal niet bij stil :schrik: Hetzelfde met kinderen die de straat opgestuurd worden met een niet vriendelijke staff, bull mastif of wat dan ook, de baas kan de hond al amper houden als die een andere hond ziet, maar het is heel normaal om je 10 jarige zoontje ermee de straat op te sturen, echt schiet mij maar lek, maar hoe meer van dit soort onzin ik tegen kom, hoe meer ik geneigd ben te zeggen weg met al die rassen!
Shiloh86
Zeer actief

Kimmie schreef:
Shiloh86 schreef:Daar heb ik ook eerder al op gereageerd. Wat mij betreft komt er dan gewoon een soort evaluatie op basis van DNA en een gedragstest (beter dan de MAG), geen in beslagname en al die onzin. Als je hond slaagt gewoon een aantekening op je "hondenbewijs" of in het paspoort van de hond. Bij twijfel door oom agent kun je dat gewoon tonen. Het kan zo simpel zijn. Als je ene twijfelgeval hebt en het risico loopt op fikse boetes, dan zorg je wel dat je dat bij je hebt.
ik voorzie een gouden handel in valse DNA en gedragstest bewijzen.. :roll:
Juist, want Nederland loopt ook vol met mensen met vals rijbewijs en zo. Mag duidelijk zijn dat ik het niet heb over een gelamineerd printje heb.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”