Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verplichte gedragscursus voor 21 soorten risicohonden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Verplichte gedragscursus voor 21 soorten risicohonden

Ongelezen bericht door M@scha »

Brindlecardi schreef:
Tineke schreef:
Nanna schreef:
M@scha schreef: maar zoiets is er toch al? voor alle honden? of kan willem geen muilkorfverplichting krijgen als hij de hond van de buren naar god helpt? :oeps:
De gemeente kan nu ook een muilkorfgebod afgeven maar ik denk dat het in de toekomst al kan OMDAT het een xHR ras is. Hoeft ie verder nog niks gedaan te hebben. Dat is nu nog niet zo.
Dat wordt echt niet gedaan zonder aanleiding dus gedraag jij je asociaal met je hond krijg je wellicht zo'n gebod maar heus niet als jij het netjes met je hond(en) doet.
En dan nog vraag ik me af hoe de handhaving gaat zijn want dat lijkt mij het grootste struikelblok.
Nou daar zou ik niet zo zeker van zijn.
Nu het ei is gelegd over welke honden hoog risico zijn, is het makkelijker preventieve maatregelen te nemen.
in theorie ja.

en dan nu de praktijk. wijkagent alle deuren langs om te inventariseren? de labXboxer waar het al eerder over ging ís geen pitbull zonder stamboom, maar ziet er wel zo uit. HR? of niet? en hoe dan niet?
en daarna? alle HR klanten preventief wat? ook de zachte eitjes die alleen uiterlijk HR zijn of lijken?
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Brindlecardi schreef:Met de RAD hebben ze anders ook aardig weten te handhaven :wink:
Dat ging om een type hond en ook toen glipte er nog van alles door.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
M@scha
Zeer actief

Brindlecardi schreef:Met de RAD hebben ze anders ook aardig weten te handhaven :wink:
In heel veel landen geldt de regel van muilkorven van HR honden. Dus zo gek is die regeling natuurlijk niet.
Ik vind ook dat je daar melding van moet kunnen maken als burger als er iemand rondloopt met een HR hond zonder muilkorf, mocht dat ingevoerd worden in gemeenten.
je bedoelt dat mensen hun hond verstopten? dat gebeurde idd. en ja er zijn er ook teveel afgemaakt. maar echt handhaven? nee. beter onder controle omdat mensen hun hond bij zich hielden.

daarnaast ging het toen om een hond met een bepaald uiterlijk. nu niet meer. nu gaat het om rassen. rassen die ik misschien niet eens allemaal zou kunnen benoemen of herkennen. laat staan oom agent
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

ZivaNomi schreef:
......boxer kruisingen worden ook als HR gezien.

Not to mention; boxer x lab is de vaakst gehoorde smoesje van de pitbull handel waarbij honden worden gebruikt voor echt vechten...
smoesje? vast. wat ik weet van de RAD is dat dat de meest op RAD-kenmerkende lijkende kruising was en dus de meest gevaarlijke omdat je als eigenaar die een leuke labmix koop je helemaal niet inlas over de RAD.

ik ken geen mensen die hondengevechten doen dus ken hun smoesjes ook niet
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

M@scha schreef:
Brindlecardi schreef:
Tineke schreef:
Nanna schreef: De gemeente kan nu ook een muilkorfgebod afgeven maar ik denk dat het in de toekomst al kan OMDAT het een xHR ras is. Hoeft ie verder nog niks gedaan te hebben. Dat is nu nog niet zo.
Dat wordt echt niet gedaan zonder aanleiding dus gedraag jij je asociaal met je hond krijg je wellicht zo'n gebod maar heus niet als jij het netjes met je hond(en) doet.
En dan nog vraag ik me af hoe de handhaving gaat zijn want dat lijkt mij het grootste struikelblok.
Nou daar zou ik niet zo zeker van zijn.
Nu het ei is gelegd over welke honden hoog risico zijn, is het makkelijker preventieve maatregelen te nemen.
in theorie ja.

en dan nu de praktijk. wijkagent alle deuren langs om te inventariseren? de labXboxer waar het al eerder over ging ís geen pitbull zonder stamboom, maar ziet er wel zo uit. HR? of niet? en hoe dan niet?
en daarna? alle HR klanten preventief wat? ook de zachte eitjes die alleen uiterlijk HR zijn of lijken?
We hebben genoeg landen die we als voorbeeld kunnen nemen mbt handhaving.
Ze komen hier ook aan de deur voor de hondenbelasting, dus dan moet handhaving verder ook wel mogelijk zijn.
Bijna iedere wijk heeft een eigen wijkagent ook trouwens. Hoe moeilijk kan het zijn.
En ja er zijn altijd mensen die zich niet aan de regels houden, maar dat is altijd wel het geval.
M@scha
Zeer actief

Brindlecardi schreef: We hebben genoeg landen die we als voorbeeld kunnen nemen mbt handhaving.
Ze komen hier ook aan de deur voor de hondenbelasting, dus dan moet handhaving verder ook wel mogelijk zijn.
Bijna iedere wijk heeft een eigen wijkagent ook trouwens. Hoe moeilijk kan het zijn.
En ja er zijn altijd mensen die zich niet aan de regels houden, maar dat is altijd wel het geval.
wij hebben geen hondenbelasting en 2 of 3 wijkagenten voor 35000 mensen

we wonen niet allemaal in een stad
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

ZivaNomi schreef:
M@scha schreef:
ZivaNomi schreef:
......boxer kruisingen worden ook als HR gezien.

Not to mention; boxer x lab is de vaakst gehoorde smoesje van de pitbull handel waarbij honden worden gebruikt voor echt vechten...
smoesje? vast. wat ik weet van de RAD is dat dat de meest op RAD-kenmerkende lijkende kruising was en dus de meest gevaarlijke omdat je als eigenaar die een leuke labmix koop je helemaal niet inlas over de RAD.

ik ken geen mensen die hondengevechten doen dus ken hun smoesjes ook niet

maar voor het verhaal en mijn vraag aan brindlecardi maak ik er dan een pointerXlab van. ook zo'n fijne
Ik ken ze ook niet, maar ik wilde het wel weten hoe ze het voor elkaar krijgen dus ging ik ooit informatie opzoeken. Maar nu weet je ook waarom de tweede lijst bestaat, om dit soort dingen uit te sluiten.
Pointer x lab lijkt trouwens totaal niet op een pitbull-achtige dus ik weet niet zo goed hoe je daarmee problemen zou krijgen.
ik had hem al weggehaald. klopt idd niet
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

M@scha schreef:
Brindlecardi schreef: We hebben genoeg landen die we als voorbeeld kunnen nemen mbt handhaving.

Ik ook niet hoor :wink:
M@scha
Zeer actief

Brindlecardi schreef:
M@scha schreef:

Ik ook niet hoor :wink:
dat was de vraag niet.

ik vind je weer veel te makkelijk en theoretisch.

hoe gaat dit gehandhaafd worden. in jouw ogen makkelijk, dus hoe.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

M@scha schreef:

Dan zou ik in ieder geval niet spanje als voorbeeld nemen. Hier is kor t aanlijnen en muilkorf verplicht. Slechts een enkeling die zich daaraan houdt, terwijl dit nog makkelijk te controleren is want je ziet het. Maar in Nl moet een agent checken of de hond (of eigenaar?) de cursus heeft gedaan. Waarschijnlijk moet je altijd een certificaat op zak hebben of zo.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
M@scha
Zeer actief

Alfilillo schreef:
M@scha schreef:

Dan zou ik in ieder geval niet spanje als voorbeeld nemen. Hier is kor t aanlijnen en muilkorf verplicht. Slechts een enkeling die zich daaraan houdt, terwijl dit nog makkelijk te controleren is want je ziet het. Maar in Nl moet een agent checken of de hond (of eigenaar?) de cursus heeft gedaan. Waarschijnlijk moet je altijd een certificaat op zak hebben of zo.
ja. dat was bij de RAD ook. ik liep altijd met kopie stamboom op zak.

maar toen ging het over 1 setje uiterlijke kenmerken en stamboom + chip gaven uitsluitsel van ellende. en zelfs dat konden veel agenten niet handhaven (logisch hoor. als ze álles moeten weten...)

nu hebben we dus een hele waslijst aan rassen. dus niet eens uiterlijke kenmerken an sich.
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

En nou wordt er dus geroepen dat bepaalde rassen heus echt niet op het lijstje horen :roll: "De goeien moeten nou eenmaal onder de slechten lijden" --> dat was toch sowieso het hele idee op dit forum? Uitzonderingen worden dus niet gemaakt, zo werkt dit 'spel' niet.

Laten we nou eerst maar even afwachten hoe dit concreet wordt uitbedacht, in plaats van keer op keer die HR-lijsten te copy-pasten. Een cursus volgen is kattenpis voor de gemiddelde HF'er.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Brindlecardi schreef:We hebben genoeg landen die we als voorbeeld kunnen nemen mbt handhaving.
Hondenbelasting wordt niet gecontroleerd door een wijkagent bij mijn weten.
Zie je het voor je een wijkagent in Rotterdam zuid die ook nog achter honden aan moet waar geen overlast van is , want dat is waar ik het over heb.
Dat geloof je toch niet.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
kangalfan
Zeer actief

Ongelezen bericht door kangalfan »

Verplichte muilkorf voor ALLE honden was beter geweest. Nu moeten de goeden leiden onder de slechten.
M@scha
Zeer actief

kangalfan schreef:Verplichte muilkorf voor ALLE honden was beter geweest. Nu moeten de goeden leiden onder de slechten.
muilkorfje voor jou was soms ook niet verkeerd geweest. gewoon uit zelfbescherming jeweetsss
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

M@scha schreef:
kangalfan schreef:Verplichte muilkorf voor ALLE honden was beter geweest. Nu moeten de goeden leiden onder de slechten.
muilkorfje voor jou was soms ook niet verkeerd geweest. gewoon uit zelfbescherming jeweetsss
:LOL:
Sandra&co

Konden de goeden maar onder de slechten leiden, dan was er geen probleem.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Sandra&co schreef: Laten we nou eerst maar even afwachten hoe dit concreet wordt uitbedacht, in plaats van keer op keer die HR-lijsten te copy-pasten. Een cursus volgen is kattenpis voor de gemiddelde HF'er.
Dat lijkt me ook wijs, dat afwachten. Voorlopig meld ik Izzie nergens voor aan met haar vermeende anatolische achtergrond en ben ik stiekem heel blij dat ze zo klein is :wink:
kangalfan
Zeer actief

Ongelezen bericht door kangalfan »

Sommige forumleden kunnen hun blijdschap niet inhouden, omdat de 'agressieve' honden eindelijk aangepakt worden.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

M@scha schreef:
:lol: :lol: :lol:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.

Ongelezen bericht door christina »

Precies, en castratie

Van alle baasjes!
Afbeelding
Sandra&co

Tara schreef:
Lijden, druif.
Parels voor de zweinen :mrgreen:
Suusz27
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suusz27 »

kangalfan schreef:Sommige forumleden kunnen hun blijdschap niet inhouden, omdat de 'agressieve' honden eindelijk aangepakt worden.
Begrijpelijk toch? Dat er wat moet gebeuren ben ik het als SPA eigenaar helemaal mee eens.
Helaas is het nodig, er zijn teveel onschuldige slachtoffers gemaakt en als ik hier wel eens lees schrik ik ervan hoeveel mensen er niet lekker over straat lopen door deze honden.
Een uitsterfbeleid zou ik zonde vinden want ik vind er prachtige rassen tussen zitten, zo ook de door mij zo geliefde AST.

Wel ben ik ook blij met het landelijke bijtregistratiesysteem als die er doorheen komt, dan komt er pas echt duidelijkheid.

Ik vind dat we er met een cursus nog goed vanaf komen, eigenlijk vind ik überhaupt dat iedereen die zou moeten doen om te snappen wat ze aan de lijn hebben, HR eigenaren dus zeker.
Nu hoop ik wel dat die cursus ook een beetje inhoud gaat hebben, niet dat half bakken werk.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Er is helaas nog steeds niet meer info over die veplichte cursus.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Suusz27
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suusz27 »

Dees en Maylo schreef:Er is helaas nog steeds niet meer info over die veplichte cursus.
Dat moet natuurlijk allemaal nog vorm krijgen..
M@scha
Zeer actief

Suusz27 schreef:
kangalfan schreef:Sommige forumleden kunnen hun blijdschap niet inhouden, omdat de 'agressieve' honden eindelijk aangepakt worden.
Begrijpelijk toch? Dat er wat moet gebeuren ben ik het als SPA eigenaar helemaal mee eens.
Helaas is het nodig, er zijn teveel onschuldige slachtoffers gemaakt en als ik hier wel eens lees schrik ik ervan hoeveel mensen er niet lekker over straat lopen door deze honden.
Een uitsterfbeleid zou ik zonde vinden want ik vind er prachtige rassen tussen zitten, zo ook de door mij zo geliefde AST.

Wel ben ik ook blij met het landelijke bijtregistratiesysteem als die er doorheen komt, dan komt er pas echt duidelijkheid.

Ik vind dat we er met een cursus nog goed vanaf komen, eigenlijk vind ik überhaupt dat iedereen die zou moeten doen om te snappen wat ze aan de lijn hebben, HR eigenaren dus zeker.
Nu hoop ik wel dat die cursus ook een beetje inhoud gaat hebben, niet dat half bakken werk.
helemaal mee eens. ik heb ook zoiets op FB gezet:
Tsja. Ik denk dat mensen met HR honden mazzel hebben met deze voorgenomen maatregelen. Daarnaast denk ik dat dit niet het einde is maar het begin van nog strengere maatregelen. In 2008 werd de RAD afgeschaft. In 2009 mede daardoor en omdat ik ellende aan zag komen besloten geen tweede nest met mijn SBT te fokken. Ik was niet wijs volgens velen. De RAD was weg en alles mocht! Waar maakte ik mij druk om met mijn stamboomhonden? In de jaren daarna het staffordforum zien verloederen. Van een ontmoetingsplaats van echte liefhebbers met hart voor het ras die hun verantwoordelijkheid namen naar Ohh en ahh roepers die zich afvroegen of Spike een hersenbloeding had gehad omdat hij met 1,5 ineens andere hondjes wilde opknappen. Die boos werden als de echte liefhebbers aangaven dat Spike aan de lijn moest en er getraind moest worden. En dan niet als cesar Milan maar op negeren van andere honden. Diezelfde liefhebbers werden een steeds kleiner groepje en gaven het grotendeels op waardoor de Ohh en ahh groep ze als achterlijk en niet liefhebber kon verslijten. Maar ja. Wij waren gek natuurlijk. Vergeten werd dat zij nooit de RAD hadden meegemaakt... ik en velen met mij voorspelden dit en erger. Ik en velen met mij kozen voor een ander ras mede door de door onszelf bedachte donkere wolk die boven onze lievelingsrassen hing. Maar ja wij waren niet wijs en paranoïde. En nu? Paniek alom want ineens komt er een regeling. Ineens? Ja. Als je 9 jaar je kop in het zand steekt is het ineens. In mijn ogen veel later dan verwacht én veel milder dan verwacht. Just my 2 cents.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Afbeelding
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Vanavond komt bij PAUW het onderwerp bijtindicenten en hoog-risico rassen aan bod.
Nippon Inu was uitgenodigd om aan te komen zitten tegenover Staatssecretaris van Dam. Helaas was deze niet in de gelegenheid te komen.

De redactie heeft nu uitgenodigd:
De hondenbescherming tegenover Dion Graus, een hondentrainster met 2 "hoog-risico" honden en een moeder van een kind wat betrokken was bij een ernstig bijtincident, veroorzaakt door een Herder. (Welke niet voor komt op de HR-lijst)

NPO1, 23.00 uur.
Afbeelding
H@ans
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Reu onbekende kruising Husky(?)/? 6jr
Teef Kaukasische herder 6jr
Teef Boomer 10jr

Ongelezen bericht door H@ans »

Door de door de staatssecretaris aangekondigde maatregelen voel ik mij rechtstreeks aangevallen, alsof ik niet in staat ben verantwoordelijkheid te nemen.

Dit is dan ook weer zo'n symboolpolitieke maatregel, net als het in 2009 opgeheven pittbullverbod. Ik vraag me ook af waarom dit uit de hoge hoed van nota bene economische zaken moet komen; het lijkt me niet dat de staatssecretaris gehinderd wordt door enige kennis van zaken (zoals de rest van het kabinet, zoals Thierry Baudet eveneens heeft aangestipt).
Bovendien zijn de voorgestelde maatregelen niet of nauwelijks te handhaven: men kan zonder problemen naar het buitenland rijden en daar een pup van keuze ophalen, HR-hond of niet en de hobbyfok zal gewoon doorgaan, al dan niet illegaal. De handhaver kan aan de buitenkant van een hond immers niet zien of deze al dan niet gechipt is en de kennis van honden om rassen te onderscheiden ontbreekt.

En de hautaine, over het paard getilde en respectloze houding in dit topic over "stamboomloos spul" stoort me ook mateloos. Kunnen deze beweringen met cijfers onderbouwd worden?

Naar mijn idee vinden de meeste bijtincidenten die de media halen plaats als de baas er niet bij is, dat maakt een verplichte cursus om bijtincidenten te voorkomen volstrekt nutteloos.
Eén Husky-mix, één Husky, één Kaukaas.
En één sociale en blije baas.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”