Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar haal jij je proteïne vandaan?

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Re: Waar haal jij je proteïne vandaan?

Ongelezen bericht door nyckle »

De lachende derde is wel Kooi natuurlijk. Gered hondje uit het buitenland. Midden in de stad. Kat laten struinen...
Ik zou eens even wachten, wat deze dame nu eens heeft te zeggen. Koningin van de geredde dieren?

Ik zal hier eens een lontje is haar gat steken. Wat deugd er aan Kooi? Vertel eens mijn lieve kind. Waar ben je?

Je hebt een slechte jeugd gehad. Is dat een excuus om nu niks te zeggen?
Ik zou zeggen: "Brand los. Jouw probleem is niet onze".

Als Kooi haar leven zo in elkaar zit dat ze enkel en alleen negatieve dingen ziet in de voedselvoorziening ziet, dan is er altijd een uitweg. Maar het is altijd nog JOUW leven wanhopig mensje. Ik kan aan jouw leven niks veranderen.

Als je een beetje verstand hebt, Kooi doe wat met jouw leven. Ga niet zitten snotteren. Ik kan in elk geval niet tegen zieligheid. En dat doe je. Stakker!!

Zeker groot gebracht met met: "niet klagen maar dragen en bidden om kracht".
nyckle
Zeer actief

Kooi, weets eiglik wel wat voor verskriklik vies wicht du bist? Skaam dy mar ris dyp. 'K heb net dat filmpie fan dy seen. Bin ik blyd dast heel ver weg bist. Must dy dyp skame.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

nyckle schreef:Kooi, weets eiglik wel wat voor verskriklik vies wicht du bist? Skaam dy mar ris dyp. 'K heb net dat filmpie fan dy seen. Bin ik blyd dast heel ver weg bist. Must dy dyp skame.
ja echt werkelijk,. nee dit is een leuke aanvulling :roll:
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Misschien kan Kooi haar leerlingen op de been brengen om tegen de bioindustie te demonsteren.
Moet wel een vrije dag opleveren natuurlijk.
Nu met de voorjaarsvakantie lees je tenminste niets over klimaat demonstraties.
S@ndr@
Zeer actief

die Fransen en Belgen hebben blijkbaar een stuk meer pit dan wij Nederlanders :lol1: volgens mij
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Ja, België.
De marine kan daar toch al niet uitvaren, als er geen wind staat.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Als jullie het allemaal zo goed weten, waarom gaan jullie dan niet de politiek in om het gewijzigd zien te krijgen? Waarom melden jullie dan niet alle misstanden die jullie allemaal zien??

Misschien vandaag even de krant lezen???

Boer krijgt steun uit onverwachte hoek: Dierenbescherming wil uitstel van strengere eisen voor stallen

EINDHOVEN - De Dierenbescherming vreest dat de strengere milieu-eisen van de provincie een averechts effect hebben en spreekt van ‘onnodige haast’. ,,Gebruik de tijd nu om tot écht duurzame oplossingen te komen.”

Lukas van der Storm 09-03-19, 06:00 Bron: ED

Het veehouderijbeleid van de provincie zal vooral leiden tot heel veel extra luchtwassers. En niet tot de komst van de duurzame stallen die gedeputeerden Anne-Marie Spierings (D66) en Johan van den Hout (SP) eigenlijk voor ogen hebben. Die vrees spreekt de Dierenbescherming uit in de aanloop naar de aankomende provinciale verkiezingen op 20 maart. Het is voor het eerst dat een partij uit niet-agrarische hoek zich zo stellig tegen de harde deadline van de provincie uitspreekt. ,,Het dreigt nu een race tegen de klok te worden", vindt Bert van den Berg, programmamanager veehouderij. Terwijl die haast volgens hem onnodig is. ,,Door de landelijke stoppersregeling verdwijnen er in 2020 al 1.500 varkenshouderijen. Dat geeft tijd en lucht om tot betere oplossingen te komen.”. . .

De strengere milieu-eisen werpen al twee jaar hun schaduw over zo'n beetje elke discussie rond de Brabantse veehouderijsector. Jaren geleden kwamen boeren, groene partijen en provincie al overeen dat boeren voor 2028 hun stal duurzamer moesten maken. Maar omdat de veel te hoge stikstofgehaltes in de Brabantse natuur maar amper wilden dalen, draaide het provinciebestuur in 2017 de duimschroeven aan. De deadline werd vervroegd naar 2022, waardoor boeren ineens op veel kortere termijn fors moeten investeren. Het riep enorme weerstand op binnen de sector; zowel landbouworganisatie ZLTO als varkenskoepel POV stapte naar de rechter.

Poep en plas scheiden

De maatregelen waren mede bedoeld om meer innovatie bij stallen te forceren. Zo wil de provincie juist géén extra luchtwassers - die in feite de slechte stallucht zuiveren - maar systemen om die slechte lucht te voorkomen. Bijvoorbeeld door poep en plas van staldieren te scheiden, zodat er geen ammoniak ontstaat. Dat soort systemen is nu volop ontwikkeling, maar de meeste zijn nog niet getest en goedgekeurd. ,,Het gevolg is dat veel boeren toch weer in een luchtwasser zullen investeren om aan de regels te voldoen. Waardoor een écht duurzame oplossing pas jaren later bij een volgende investering volgt", verwacht Van den Berg.

Voor gedeputeerde Johan van den Hout (SP) is uitstel geen optie. ,,Het alternatief is dat er straks niemand meer een vergunning kan krijgen”, verwijst hij naar de nog lopende rechtszaak over de Nederlandse stikstofregels. Die kan tot gevolg hebben dat er nog minder ruimte komt voor ontwikkelingen die luchtvervuiling veroorzaken. Volgens Van den Hout zijn er genoeg kansrijke systemen, waardoor boeren nog dit jaar de vereiste milieuvergunning kunnen indienen. ,,Als er geen technieken zijn, kunnen wij ze ook niet opleggen.”

Bron: ED
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

nyckle schreef:Kooi, weets eiglik wel wat voor verskriklik vies wicht du bist? Skaam dy mar ris dyp. 'K heb net dat filmpie fan dy seen. Bin ik blyd dast heel ver weg bist. Must dy dyp skame.
Ik krijg nou de neiging te kijken, maar ik doe het toch maar niet.
Maar nee, Nyckle, ik denk niet dat ze dat weet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Ja want laten we het vooral niet hebben over de personen die een rol in dit soort filmpjes spelen.
Nee we hakken liever de boodschapper de kop af. :roll:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tineke
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Ik krijg nou de neiging te kijken, maar ik doe het toch maar niet.
Maar nee, Nyckle, ik denk niet dat ze dat weet.
Nou zij niet alleen, er lopen hier meer smeriger wijven rond.
Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

Neeltje schreef:Als jullie het allemaal zo goed weten, waarom gaan jullie dan niet de politiek in om het gewijzigd zien te krijgen? Waarom melden jullie dan niet alle misstanden die jullie allemaal zien??

Boer krijgt steun uit onverwachte hoek: Dierenbescherming wil uitstel van strengere eisen voor stallen

EINDHOVEN - De Dierenbescherming vreest dat de strengere milieu-eisen van de provincie een averechts effect hebben en spreekt van ‘onnodige haast’. ,,Gebruik de tijd nu om tot écht duurzame oplossingen te komen.”

Lukas van der Storm 09-03-19, 06:00 Bron: ED

Het veehouderijbeleid van de provincie zal vooral leiden tot heel veel extra luchtwassers. En niet tot de komst van de duurzame stallen die gedeputeerden Anne-Marie Spierings (D66) en Johan van den Hout (SP) eigenlijk voor ogen hebben. Die vrees spreekt de Dierenbescherming uit in de aanloop naar de aankomende provinciale verkiezingen op 20 maart. Het is voor het eerst dat een partij uit niet-agrarische hoek zich zo stellig tegen de harde deadline van de provincie uitspreekt. ,,Het dreigt nu een race tegen de klok te worden", vindt Bert van den Berg, programmamanager veehouderij. Terwijl die haast volgens hem onnodig is. ,,Door de landelijke stoppersregeling verdwijnen er in 2020 al 1.500 varkenshouderijen. Dat geeft tijd en lucht om tot betere oplossingen te komen.”. . .

De strengere milieu-eisen werpen al twee jaar hun schaduw over zo'n beetje elke discussie rond de Brabantse veehouderijsector. Jaren geleden kwamen boeren, groene partijen en provincie al overeen dat boeren voor 2028 hun stal duurzamer moesten maken. Maar omdat de veel te hoge stikstofgehaltes in de Brabantse natuur maar amper wilden dalen, draaide het provinciebestuur in 2017 de duimschroeven aan. De deadline werd vervroegd naar 2022, waardoor boeren ineens op veel kortere termijn fors moeten investeren. Het riep enorme weerstand op binnen de sector; zowel landbouworganisatie ZLTO als varkenskoepel POV stapte naar de rechter.

Poep en plas scheiden

De maatregelen waren mede bedoeld om meer innovatie bij stallen te forceren. Zo wil de provincie juist géén extra luchtwassers - die in feite de slechte stallucht zuiveren - maar systemen om die slechte lucht te voorkomen. Bijvoorbeeld door poep en plas van staldieren te scheiden, zodat er geen ammoniak ontstaat. Dat soort systemen is nu volop ontwikkeling, maar de meeste zijn nog niet getest en goedgekeurd. ,,Het gevolg is dat veel boeren toch weer in een luchtwasser zullen investeren om aan de regels te voldoen. Waardoor een écht duurzame oplossing pas jaren later bij een volgende investering volgt", verwacht Van den Berg.

Voor gedeputeerde Johan van den Hout (SP) is uitstel geen optie. ,,Het alternatief is dat er straks niemand meer een vergunning kan krijgen”, verwijst hij naar de nog lopende rechtszaak over de Nederlandse stikstofregels. Die kan tot gevolg hebben dat er nog minder ruimte komt voor ontwikkelingen die luchtvervuiling veroorzaken. Volgens Van den Hout zijn er genoeg kansrijke systemen, waardoor boeren nog dit jaar de vereiste milieuvergunning kunnen indienen. ,,Als er geen technieken zijn, kunnen wij ze ook niet opleggen.”

Bron: ED
ja en waar is dieren welzijn in die verhaal te vinden.. dit gaat over boeren, geld en regelgeving... terwijl eigenlijk t allerbelangrijkste niet eens ter sprake komt :hmmm:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Neeltje schreef:Als jullie het allemaal zo goed weten, waarom gaan jullie dan niet de politiek in om het gewijzigd zien te krijgen? Waarom melden jullie dan niet alle misstanden die jullie allemaal zien??

Etc.
Ik heb de krant gelezen: https://www.destentor.nl/steenwijkerlan ... ~a25f344e/
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

S@ndr@ schreef:die Fransen en Belgen hebben blijkbaar een stuk meer pit dan wij Nederlanders :lol1: volgens mij
Dit dus, de meest kaaskoppen leven zich alleen uit via de sociale media (lekker veilig) om elkaar de grond in te trappen. Ik vind het meer de Aso-media :kotz:
Afbeelding
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

laeken schreef:
Neeltje schreef: Ooit gehoord van vraag en aanbod?
Een land kan ook gewoon beslissen te stoppen met het mishandelen van varkens waardoor het hele vraag en aanbod verhaal en al je verdere verklaringen niet op hoeven gaan. Zoals er geen legbatterijen meer mogen bestaan in ons land kun je ook gewoon voor varkens een leuke basis aan eisen in de verzorging vastleggen. Dan is een karbonade altijd biologisch.
Zo werkt het dus niet. Ik noemde Zwitserland al als voorbeeld, de consument koopt het varkensvlees nu over de grens want goedkoper. Net zoals de Nederlandse voedingsindustrie nu eieren uit Oekraïense legbatterijen verwerkt want goedkoper. Het is veel complexer dan je denkt. Bovendien leven we nog steeds in een democratisch land, jij vindt dat veehouders hun dieren mishandelen terwijl ze aan de regels voldoen die we met elkaar hebben vastgesteld. Dat is het verschil met die broodfokker.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

under the red sky schreef:
laeken schreef:
Een land kan ook gewoon beslissen te stoppen met het mishandelen van varkens waardoor het hele vraag en aanbod verhaal en al je verdere verklaringen niet op hoeven gaan. Zoals er geen legbatterijen meer mogen bestaan in ons land kun je ook gewoon voor varkens een leuke basis aan eisen in de verzorging vastleggen. Dan is een karbonade altijd biologisch.
Zo werkt het dus niet. Ik noemde Zwitserland al als voorbeeld, de consument koopt het varkensvlees nu over de grens want goedkoper. Net zoals de Nederlandse voedingsindustrie nu eieren uit Oekraïense legbatterijen verwerkt want goedkoper. Het is veel complexer dan je denkt. Bovendien leven we nog steeds in een democratisch land, jij vindt dat veehouders hun dieren mishandelen terwijl ze aan de regels voldoen die we met elkaar hebben vastgesteld. Dat is het verschil met die broodfokker.
Dat is dus niet het verschil want Nederland heeft een paar jaar geleden besloten dat binnen Nederland ook broodfokkers actief mogen worden. En er zijn een heleboel zaken afgeschaft in de landbouw. Gebruik van veel gifsoorten. Het gebruik van hormonen. Het gebruik van heel veel soorten dierenvoeding. Waarom zou het gebruik van verkeerde huisvesting niet verboden kunnen worden? Ik vind je redenatie echt niet kloppen.

Import van vlees maakt het in elk geval duurder door transport en koeling. Dus de vraag is of dat gaat gebeuren. En zeg jij dus nu eigenlijk dat Nederland legbatterij eieren importeert? Hoe weet jij dat en hoe worden die verkocht dan? Ze zijn in elk geval niet in de winkels te koop want dat mag niet. Eieren uit kooihouding zijn niet toegestaan zover mij bekend. En waarom ook? Wij exporteren eieren en ik ben echt benieuwd hoe jij weet dat er legbatterij eieren geïmporteerd worden en waar die dan voor geïmporteerd worden? Oprechte interesse.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

laeken schreef:
laeken schreef:
Dat is dus niet het verschil want Nederland heeft een paar jaar geleden besloten dat binnen Nederland ook broodfokkers actief mogen worden. En er zijn een heleboel zaken afgeschaft in de landbouw. Gebruik van veel gifsoorten. Het gebruik van hormonen. Het gebruik van heel veel soorten dierenvoeding. Waarom zou het gebruik van verkeerde huisvesting niet verboden kunnen worden? Ik vind je redenatie echt niet kloppen.

Import van vlees maakt het in elk geval duurder door transport en koeling. Dus de vraag is of dat gaat gebeuren. En zeg jij dus nu eigenlijk dat Nederland legbatterij eieren importeert? Hoe weet jij dat en hoe worden die verkocht dan? Ze zijn in elk geval niet in de winkels te koop want dat mag niet. Eieren uit kooihouding zijn niet toegestaan zover mij bekend. En waarom ook? Wij exporteren eieren en ik ben echt benieuwd hoe jij weet dat er legbatterij eieren geïmporteerd worden en waar die dan voor geïmporteerd worden? Oprechte interesse.
Ik weet wel dat een zeer groot deel van ons varkensvlees geexporteerd wordt,bijna 80%. Wat wij in de supermarkt kopen is bijna allemaal geimporteerd uit t buitenland. Omdat dit goedkoper is dan t vlees dat wij zelf slachten. Ik heb in een slachterij gewerkt dus weet dat t zo is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tineke
Zeer actief

malinois schreef:
Ik weet wel dat een zeer groot deel van ons varkensvlees geexporteerd wordt,bijna 80%. Wat wij in de supermarkt kopen is bijna allemaal geimporteerd uit t buitenland. Omdat dit goedkoper is dan t vlees dat wij zelf slachten. Ik heb in een slachterij gewerkt dus weet dat t zo is.
Maar eigenlijk is dat toch van de zotte.
Ik weet van een schapenboer die zijn schapen in Frankrijk laat slachten omdat dit goedkoper is, maar het levert ook heel veel stress en leed bij de dieren op vanwege het transport.
Dat is toch te bezopen voor woorden.
Zijn geslachte dieren kom en overigens wel weer terug en worden hier verkocht.
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tineke schreef:
malinois schreef:
Maar eigenlijk is dat toch van de zotte.
Ik weet van een schapenboer die zijn schapen in Frankrijk laat slachten omdat dit goedkoper is, maar het levert ook heel veel stress en leed bij de dieren op vanwege het transport.
Dat is toch te bezopen voor woorden.
Zijn geslachte dieren kom en overigens wel weer terug en worden hier verkocht.
Dat is t ook maar dat is de markt vraag en aanbod.... wij kregen bijna maandelijks vlees mee wat niet afgenomen was. Teveel geslacht te weinig afname. Anders moest t weggegooid worden want t nam teveel ruimte in. En wij was al t personeel ruim 300 man/vrouw.
En dat was rustig een vuilniszak vol per persoon. Netjes ingepakt en gelabeld. Het vlees voor ons in de supermarkt is daarentegen niet aan te slepen maar omdat t daar goedkoper is wordt t uit t buitenland gehaald.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:En zeg jij dus nu eigenlijk dat Nederland legbatterij eieren importeert? Hoe weet jij dat en hoe worden die verkocht dan? Ze zijn in elk geval niet in de winkels te koop want dat mag niet. Eieren uit kooihouding zijn niet toegestaan zover mij bekend. En waarom ook? Wij exporteren eieren en ik ben echt benieuwd hoe jij weet dat er legbatterij eieren geïmporteerd worden en waar die dan voor geïmporteerd worden? Oprechte interesse.
Ik had het over de voedingsindustrie, die eieren mogen wel worden verwerkt in bijvoorbeeld koekjes en gebak. Een willekeurig artikel: https://www.pluimveeweb.nl/artikel/1722 ... -fors-toe/
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Het feit dat bepaalde praktijken gestoeld zijn op de heilige marktwerking, vraag en aanbod, wil toch niet zeggen dat ze daarom onveranderbaar zijn? Die redenering snap ik echt niet.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Alfilillo schreef:Het feit dat bepaalde praktijken gestoeld zijn op de heilige marktwerking, vraag en aanbod, wil toch niet zeggen dat ze daarom onveranderbaar zijn? Die redenering snap ik echt niet.
Natuurlijk zijn ze dat. Maar er is geen draagvlak voor.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
S@ndr@
Zeer actief

om verandering te krijgen moet je motiveren, en dat kan van allerlei kanten komen...
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

En het niet van de ene op de andere dag willen, dat heeft tijd nodig. De dieren zijn nu toch ook niet meer hetzelfde gehuisvest als zo'n 70 jaar geleden?
Tineke
Zeer actief

Boutje schreef:
Neeltje schreef:En het niet van de ene op de andere dag willen, dat heeft tijd nodig. De dieren zijn nu toch ook niet meer hetzelfde gehuisvest als zo'n 70 jaar geleden?
Megastallen zijn begonnen rond jaren 50... dus ja, ik denk dat 70 jaar geleden de dieren beter gehuistvest waren. Kleinschaliger al zeker.
En er waren veel minder mensen en er werd aanzienlijk minder vlees gegeten. Weet wel dat mijn moeder op woensdag een kilo gehakt kocht en daar werd meerdere dagen van gegeten. Je kreeg gewoon een klein balletje en pa een grotere, als hij thuis was. Bij bietjes kreeg je twee plakjes uitgebakken spek, vlees was toch meer een luxe product naar mijn idee.
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Neeltje schreef:En het niet van de ene op de andere dag willen, dat heeft tijd nodig. De dieren zijn nu toch ook niet meer hetzelfde gehuisvest als zo'n 70 jaar geleden?
Was dat maar waar, toen was het een stuk beter.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Alfilillo schreef:Het feit dat bepaalde praktijken gestoeld zijn op de heilige marktwerking, vraag en aanbod, wil toch niet zeggen dat ze daarom onveranderbaar zijn? Die redenering snap ik echt niet.
Ten eerste: heel veel dingen worden doorgevoerd zonder dat daar draagvlak voor is. Bijvoorbeeld de BTW-verhoging op groente en fruit, de verhoging van de energiebelasting, en nog veel meer zaken.

Ten tweede: de prijs van vlees uit de vee-industrie wordt kunstmatig laag gehouden, voor een belangrijk deel omdat allerlei externe kosten niet worden meeberekend in de prijs van het vlees. Die kosten betalen we wel, maar via de belastingen. Consumenten zien die kosten niet terug in de prijs van het gangbare vlees in de supermarkt. Zou dat wel zo zijn, dan zou het vlees minstens twee keer zo duur zijn en vaak zelfs nog duurder. En dan is er nog het eeuwige stunten met kiloknallers van supermarkten, waardoor het toch al veel te goedkope vlees nóg verder onder de werkelijk kostprijs verkocht wordt.

Dan kun je wel zeggen dat er geen draagvlak voor is, maar wat betreft de vleesprijs wordt de mensen een rad voor ogen gedraaid, ten koste van de boeren, de consumenten, de dieren en het milieu. Een totaal verziekte situatie naar mijn mening, waar zo snel mogelijk een einde aan moet komen.
nyckle
Zeer actief

Boutje schreef:
Megastallen zijn begonnen rond jaren 50... dus ja, ik denk dat 70 jaar geleden de dieren beter gehuistvest waren. Kleinschaliger al zeker.
Blijkbaar lang geleden dat je voor het laats een stal hebt bezocht......
nyckle
Zeer actief

Boutje schreef:
nyckle schreef:
Boutje schreef:
Een megastal nog nooit.
Een kleine bio stal enkele maanden geleden nog. Plus wat ik hier in de straat zie, maar dat zijn dus kleinere bedrijven met oudere boeren.
Varkens stal is ook een 10 jaar geleden ondertussen. Mochten we heel kort snel even binnen kijken, want die zaten in het donker. Te veel stress anders.
En als kind (pakweg 30-40 jaar geleden) ging ik boter halen bij de boer. Maar daar liepen de dieren gewoon buiten.

Hoezo?
In de jaren 50 stonden de koeien vast op stal van oktober tot mei. Mochten naar de muur kijken. Varkens werden gehouden in een klein hokje met een kleine uitloop met krammen in de neus, zodat ze niet konden wroeten. Om maar eens een voorbeeld te noemen.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

nyckle schreef:
Boutje schreef:
Van dergelijke reacties valt mij de mond ook open. Kijk voor de aardigheid eens naar dit filmpje, gaat over koe Hermien die dankzij een inzamelingsactie van de Partij voor de Dieren nu in een 'rusthuis' verblijft. Een kleine, oude stal waar de koeien nog worden vastgebonden en zo op het oog niet eens beschikken over drinkwater. En vergelijk dat eens met een moderne ligboxenstal. En voor varkens geldt hetzelfde. Vroeger werden ze gehouden in donkere, tochtige schuren met veel minder hygiëne. Nu zijn er allerlei eisen qua beschikbare ruimte, klimaat, verlichting enz. Zou het voor het welzijn van het varken nadelig zijn dat de stallen en daarmee het totale aantal dieren groter zijn geworden? Ik geloof er niks van.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

jvanringen schreef:
Ten eerste: heel veel dingen worden doorgevoerd zonder dat daar draagvlak voor is. Bijvoorbeeld de BTW-verhoging op groente en fruit, de verhoging van de energiebelasting, en nog veel meer zaken.
Er is ook geen politiek draagvlak. Jouw mening dat de gangbare veehouderij gelijk staat aan dierenmishandeling wordt alleen gedeeld door PvdD en misschien ook nog GroenLinks. Die gaan geen potten breken.

Ik ben het wel met je eens dat wereldwijd de vleesprijs omhoog zou mogen en dat de boer gewoon een eerlijke prijs moet krijgen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”