Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Teleurstelling in de fokker van (overleden) pup
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Teleurstelling in de fokker van (overleden) pup
Ik koop een pup en daarmee klaar, met of zonder contract geloof ik wel. Na de aankoop is hij van mij en dus ook als er wat is. Tot nu toe alles kerngezond en vrij van erfelijke gebreken maar ik was er ook echt niet mee terug gegaan naar de fokker. Dat gedoe met contracten en dat geeis van pupkopers heeft er in ieder geval toe geleid dat veel goede fokkers al niet meer fokken en dat geloof ik graag...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ik snap er geen reet van, je wil niet zeggen welk ras (al staat er cc onder je ava) en je wil niet zeggen wat de hond mankeerde, want je wil de fokker niet te grabbel gooien
maar ondertussen loop je af te geven op de fokker en wil je geld, geld, geld
Vertel gewoon wat je hond mankeerde, dat hoeft namelijk helemaal niet erfelijk te zijn, leuk dat een DA dat zegt maar uh...? Als je verteld wat er mis was, dan weten we iig waar het over gaat en weten we nog steeds niet wie de fokker is

Vertel gewoon wat je hond mankeerde, dat hoeft namelijk helemaal niet erfelijk te zijn, leuk dat een DA dat zegt maar uh...? Als je verteld wat er mis was, dan weten we iig waar het over gaat en weten we nog steeds niet wie de fokker is

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
- Zeer actief
Lunatic schreef:Ik snap er geen reet van, je wil niet zeggen welk ras (al staat er cc onder je ava) en je wil niet zeggen wat de hond mankeerde, want je wil de fokker niet te grabbel gooienmaar ondertussen loop je af te geven op de fokker en wil je geld, geld, geld
![]()

Dit dus.
Suzanne
-
- Vaste gebruiker
Allereerst, gecondoleerd met het verlies van je jonge hond.
Verder praat je in raadsels.
De hond heeft een erfelijke afwijking, volgens jouw dierenarts. Welke afwijking is dat en komt die veel voor in het ras? Wordt erop getest?
Om het wat duidelijker te maken. In mijn ras is een HD-onderzoek verplicht, mocht je met de ouderdieren willen fokken. Dit lees je overal terug als je je vooraf verdiept hebt in een ras. Als toekomstige pupkoper hoor je daar ook naar te vragen. Hoe scoren de ouderdieren en voorouders op HD? De fokker laat dan met alle liefde de uitslagen zien (normaal gesproken). Mochten de voorouders allemaal slechte scores op HD-gebied hebben en je koopt er toch een pup, dan heb je als pupkoper ook slecht je huiswerk gedaan als de pup HD krijgt. Dan sta je juridisch minder sterk als je dat ooit zou willen aanvechten.
Er zijn ook afwijkingen die niet getest kunnen worden en die ook voorkomen in mijn ras. Bepaalde hartafwijkingen bijvoorbeeld. Als je goed vooronderzoek doet voordat je een pup koopt, dan lees je dat ook en vraag je de fokker er ook naar. Die vertelt normaal gesproken dan ook over hoe vaak dat voorkomt in de lijnen. Voor zover de fokker het weet natuurlijk! Het fokkerswereldje is niet altijd even openhartig en het kan zijn dat jouw fokker wel degelijk van alles heeft proberen te voorkomen met het maken van de combinatie, maar dat door onvolledige informatie dat niet is gelukt.
Dat je nu teleurgesteld bent in de fokker (zeker omdat de dierenarts de schuld bij de fokker legt door te stellen dat het 100% erfelijk is), snap ik, maar zo zwart wit is het niet. Zeker niet als je het juridisch gaat aanvechten.
Jij eist nu min of meer de aanschafprijs terug of een nieuwe pup, maar zeker dat laatste is lang niet altijd mogelijk. De pups kunnen al lang voor de dekking besproken zijn en dan is het niet gebruikelijk om dat terug te draaien, zodat jij je pup krijgt. Persoonlijk vind ik je erg zakelijk klinken, het gaat blijkbaar om het geld. Dat mag, maar daarmee krijg je je hond niet terug. Ik snap dat de fokker nu wat terughoudend is in het contact, alles wat die zegt kan straks tegen de fokker gebruikt worden mocht je het gaan aanvechten.
Nu kan de fokker van jouw hond ook een slechte fokker zijn, dat weet niemand hier. Maar zo zwart/wit als jij nu overkomt, is het over het algemeen niet.
Verder praat je in raadsels.
De hond heeft een erfelijke afwijking, volgens jouw dierenarts. Welke afwijking is dat en komt die veel voor in het ras? Wordt erop getest?
Om het wat duidelijker te maken. In mijn ras is een HD-onderzoek verplicht, mocht je met de ouderdieren willen fokken. Dit lees je overal terug als je je vooraf verdiept hebt in een ras. Als toekomstige pupkoper hoor je daar ook naar te vragen. Hoe scoren de ouderdieren en voorouders op HD? De fokker laat dan met alle liefde de uitslagen zien (normaal gesproken). Mochten de voorouders allemaal slechte scores op HD-gebied hebben en je koopt er toch een pup, dan heb je als pupkoper ook slecht je huiswerk gedaan als de pup HD krijgt. Dan sta je juridisch minder sterk als je dat ooit zou willen aanvechten.
Er zijn ook afwijkingen die niet getest kunnen worden en die ook voorkomen in mijn ras. Bepaalde hartafwijkingen bijvoorbeeld. Als je goed vooronderzoek doet voordat je een pup koopt, dan lees je dat ook en vraag je de fokker er ook naar. Die vertelt normaal gesproken dan ook over hoe vaak dat voorkomt in de lijnen. Voor zover de fokker het weet natuurlijk! Het fokkerswereldje is niet altijd even openhartig en het kan zijn dat jouw fokker wel degelijk van alles heeft proberen te voorkomen met het maken van de combinatie, maar dat door onvolledige informatie dat niet is gelukt.
Dat je nu teleurgesteld bent in de fokker (zeker omdat de dierenarts de schuld bij de fokker legt door te stellen dat het 100% erfelijk is), snap ik, maar zo zwart wit is het niet. Zeker niet als je het juridisch gaat aanvechten.
Jij eist nu min of meer de aanschafprijs terug of een nieuwe pup, maar zeker dat laatste is lang niet altijd mogelijk. De pups kunnen al lang voor de dekking besproken zijn en dan is het niet gebruikelijk om dat terug te draaien, zodat jij je pup krijgt. Persoonlijk vind ik je erg zakelijk klinken, het gaat blijkbaar om het geld. Dat mag, maar daarmee krijg je je hond niet terug. Ik snap dat de fokker nu wat terughoudend is in het contact, alles wat die zegt kan straks tegen de fokker gebruikt worden mocht je het gaan aanvechten.
Nu kan de fokker van jouw hond ook een slechte fokker zijn, dat weet niemand hier. Maar zo zwart/wit als jij nu overkomt, is het over het algemeen niet.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
en dan heb je nog het verschil tussen 'erfelijk en de fokker had het kunnen weten' (dan denk ikbijv aan lijnen vol met epilepsie en daar dan mee fokken) en 'erfelijk maar hoe hadden we dit kunnen raden' (en dan zit ik meer in de zeldzame recessieve hoek). En dan heb je ook nog mutaties en genafwijkingen en weet ik het.Lunatic schreef:Ik snap er geen reet van, je wil niet zeggen welk ras (al staat er cc onder je ava) en je wil niet zeggen wat de hond mankeerde, want je wil de fokker niet te grabbel gooienmaar ondertussen loop je af te geven op de fokker en wil je geld, geld, geld
![]()
Erfelijk alleen is dus niet meteen (in mijn ogen) de schuld van de fokker. Niet dat jij dat zegt trouwens hoor

Mijn hodnen hebben ook allebei een contract waarin staat dat de fokker bij bijv. ED meebetaalt aan de onderzoekn/operatie met een maximum van de pupprijs geloof ik. Ik zou daar nooit om vragen.. Mijn hond, dus ik betaal het wel zelf. Ik zou het wel melden maar gelukkig is dat tot nu toe nooit nodig geweest