Als je de hond bij de achterpoten vastpakt ga je zowiezo niet trekken, je brengt de hond uit zijn evenwicht door de achterhand (zo hoog mogelijk) van de grond te halen, de meeste honden zullen dan loslaten.
Met grootteverschil gaat het misschien niet altijd makkelijk, toch heb ik zelf op die manier Nika van pup Marouck afgehaald

, dus soms werkt het dan ook.
De vraag werd gesteld of de hond dan niet alsnog zal bijten....dat kan natuurlijk altijd maar hij moet eerst zijn kop en nek helemaal kunnen omdraaien, een zwieper opzij is snel gemaakt met de hond als hij eenmaal los is

Je hebt dus nét wat meer tijd ook om een beet te ontwijken dan wanneer je de hond in de buurt van zijn bek vastpakt.
Het allerbelangrijkste in situaties waarbij gevochten wordt is echter rustig blijven. Uit paniek schreeuwen, schoppen en slaan hitst de boel alleen maar meer op, kalmte breng je over op de hond zodra je ingrijpt. Ik heb helaas regelmatig meegemaakt met Danco en ook met Nika dat mensen dus zo in paniek schieten dat ze niets meer (durven) doen, of juist té reactief reageren door te schreeuwen, slaan of schoppen, en het helpt niet
Probeer samen met de andere baas in te grijpen, als de andere baas niets doet doe ik het zelf wel, gelukkig heb ik nog nooit een beet opgelopen daardoor. Maar al zou dat wel zo zijn, liever ik een wondje dan mijn hond of de andere hond gewond.