Volgens mij lees je niet goed. Je hebt het steeds maar over een knikstaart die ook nog een keer fenotypiesch is.MARC_S schreef:Ik vind persoonlijk dat de hond een kernvoorbeeld is van evolutie van de wolf. Alle mogelijke mutaties worden door ons in stand gehouden en uitgeselecteerd. De ene wolf is een basset geworden, de andere een Ierse wolfhond. Als dat geen evolutie is weet ik het niet meer. Evolutie met als selecterend mechanisme de mens.
Of het nu de mens is die de wolf in een basset veranderd of de natuur, dat doet niet ter zake in mijn ogen.
Verder is het uitsluiten van genen geen enkel probleem, er hoeven geen pups dood. Als het gen van knikstaart geisoleerd en bekend is kan je alle rassen met dat defect screenen waardoor je in 1 dag van het hele gen knikstaart af komt want je stopt met fokken van dragers en uiters en weg is de knikstaart. Zo simpel is het nl.
Is het een combinatie van genen dan sluit je al die genen uit of de dominante bepalende genen zodat er geen knikstaarten komen.
Maar dat wordt niet gedaan want dan gaat het ras stuk wordt gezegd. De mooiste honden kunnen nl een knikstaart dragen en die worden dan wel ineens weggedaan uit de fok.
Dat is geen probleem. Probleem in de fokkerij is dat je te maken hebt met genotype + milieu = fenotype.
Qua genotype is bij de hond nog maar weinig in kaart gebracht. Milieu is uiterst gevarieerd (mede door de mens[). Uitsluiten kan dus maar zeer beperkt. Zelfs bij de Greyhound (relatief inderdaad gezond) komen problemen voor zie http://www.gcnm.org/behavior.html (onder andere lumbosacrale stenosis).