truste meisEline* schreef:Hahah, ik ben het niet zo gewend dat we zo eensgezind zijn, zeker niet ergens begin maart! Als er nou nog ballen in de boom hingen snapte ik er nog iets van, maar nu?yamie schreef:huh? hoho.. denk dat je of mij niet snapt of we over elkaar heen lezen...Eline* schreef:Waarom? Hij provoceert op dat moment in een roedel van drie honden, waarvan er maar 1 hoeft te zijn die op dat moment denkt Jij, wat denk je wel niet!!yamie schreef:en tja als jij zegt , joh hou je hond bij mij omdat hij gromt? dan denk ik dat ik moet lachen...en een machtsspelletje aangaat en dan ineens valt er niet veel meer te lachen omdat er de kans bestaat op een spannende situatie, waarin een roedeltje samenspant tegen jouw reutje. Ik kan niet om die dingen lachen. Ik vind dat vervelend.
bo gromt alleen als hij onterecht benaderd word, dus als er iemand op hem springt bv, hij is zo eerlijk als goud en heeft in de 9 jaar dat ik hem heb nog nooit gevochten, vandaar dat ik met hem heerlijk in een losloop gebied kan lopen..... als hij gromt, dan gaat een andere hond tever..punt. en ook al zal de andere hond niet op zijn grommen reageren, dan loopt hij weg.
deze bo weet exact hoe een roedel werkt, dus vandaar mijn reactie, dat als iemand zegt hou je hond bij je hij gromt? ja dan lach ik.. ws ook omdat dit nooit voor zal komen in een situatie die eng kan worden voor bo...![]()
![]()
Oke, ik snap je ieder geval nu weer! En nu ga ik echt![]()
Weltrusten!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Corrigeren hond to hond, laten gaan of niet?
Moderator: moderatorteam
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Pardon? Ik heb het helemaal niet over jou, man man man wat hebben we weer gevoelige tenen. Het begint me nu pas te dagen dat ik jou een keer gezien heb. Ik heb het over een speelsituatie waarin beide honden het duidelijk naar hun zin hebben.Roelfien schreef:Oh, we gaan persoonlijke ervaringen uitwisselen? Of ik dat nou zo duidelijk gezegd heb, kan ik me niet herinneren, maar je zal het wel over de forummeeting hebben. Dat is namelijk de enige keer dat ik je ontmoet heb, maar dat was dan niet omdat ie klein was maar omdat ie jong was. En dus in die zin klein. En ja, als ik dat niet tegen Toby zeg, kan ie te hard met je hond om gaan en nu heeft ie dat niet gedaan. Want spelen is bij Toby in het begin voornamelijk aftasten hoe ver hij kan gaan en hoe ver hij de andere hond wil laten gaan. Maar door dat tegen hem te zeggen, liepen ze gezamenlijk om de plas heen. Los. Alleen toen we een groepje andere honden tegen kwamen, die niet bij onze groep hoorde, heb ik Toop aan de lijn gegooid omdat ie de groep waar hij op dat moment mee loopt gaat lopen bewaken.
Edit: Ow wacht, jouw hond heet zeker Toby en in mijn voorbeeld had ik ook een Toby aangehaald

Linda, Izzie en Bram
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Oh, gut, wat toevallig.Zoek stok! schreef:Pardon? Ik heb het helemaal niet over jou, man man man wat hebben we weer gevoelige tenen. Het begint me nu pas te dagen dat ik jou een keer gezien heb. Ik heb het over een speelsituatie waarin beide honden het duidelijk naar hun zin hebben.Roelfien schreef:Oh, we gaan persoonlijke ervaringen uitwisselen? Of ik dat nou zo duidelijk gezegd heb, kan ik me niet herinneren, maar je zal het wel over de forummeeting hebben. Dat is namelijk de enige keer dat ik je ontmoet heb, maar dat was dan niet omdat ie klein was maar omdat ie jong was. En dus in die zin klein. En ja, als ik dat niet tegen Toby zeg, kan ie te hard met je hond om gaan en nu heeft ie dat niet gedaan. Want spelen is bij Toby in het begin voornamelijk aftasten hoe ver hij kan gaan en hoe ver hij de andere hond wil laten gaan. Maar door dat tegen hem te zeggen, liepen ze gezamenlijk om de plas heen. Los. Alleen toen we een groepje andere honden tegen kwamen, die niet bij onze groep hoorde, heb ik Toop aan de lijn gegooid omdat ie de groep waar hij op dat moment mee loopt gaat lopen bewaken.
Edit: Ow wacht, jouw hond heet zeker Toby en in mijn voorbeeld had ik ook een Toby aangehaaldEr zijn meer fikkies die Toby heten, er woont er bij mij een op de hoek
Nou, dan heb ik natuurlijk niets gezegd.
Wat een toeval, hahahaha.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- Zoie
- Zeer actief
Spok geeft zich wel over, en de paar keer dat hij gecorrigeerd werd vond ik het terecht en was ik er ook helemaal niet ongelukkig mee. Maar als hij gecorrigeerd wordt domweg omdat hij met een fiere zelfverzekerde houding rondloopt, nee, dat gaat me echt te ver. Lekker je hond onder controle houden zou ik zeggen. En dan weet ik wel dat hij het wel zal overleven, maar mijn hond hoeft geen kruipertje te worden ( tegen zijn natuur in. )estelle schreef:Woopy geeft zich ook nooit over aan vreemde honden, die vecht zich nog liever dood.Eline* schreef:En dat is dus niet waar. Cleo zou zich niet op de rug leggen voor een vreemde hond en mijn beider honden trouwens ook niet. Ze vluchten of vechten, omdat ze weten in reepjes gescheurd te kunnen worden als ze zich op de rug draaien. Het is namelijk niet vanzelfsprekend om je voor een niet-roedelgenoot kwetsbaar te tonen. Mijn honden doen het ieder geval niet. Dat betekent dat er dus gevochten wordt..wat gebeurt er dan?Stang schreef:[Een Cleo gaat niet dood als Kaya zou (!!!) corrigeren, want nogmaals: dit gebeurt, als het zou gebeuren en die kans lijkt me zeer klein als Cleo gewoon de hondentaal begrijpt en normaal kennis komt maken, op een hondse manier zonder bijt- of scheurwerk.
Zeker een Cleo, met haar achtergrond die ws perfect de hondentaal begrijpt, zou hier zeer goed tegen kunnen en echt geen trauma van oplopen.
Jij gaat ervan uit dat de andere hond met een zwakke fysiek gestel zich dus wel zal overgeven aan een correctie en dat is echt niet vanzelfsprekend!
Sien zal wel aftaaien geconfronteerd met overmacht, maar zich overgeven doet ze denk ik niet. Wat bij mij de vraag oproept: wordt een hond op zijn rug geworpen, of laat hij dat gebeuren ?
Luna zal zich ook niet overgeven, ik heb het haar tenminste nooit zien doen, ongeacht hoe groot en sterk de hond. Ze zal uit zichzelf ook nooit aftaaien, eens het conflict begonnen is. De hond die haar dan toch wil corrigeren moet heel wat in huis hebben, en dan bedoel ik meer dan gewicht. Dus dat risico loop je m.i. wel degelijk met een hond die je een vreemde hond laat corrigeren.
Dus ik blijf van mening: liever niet. Geen drama als het gebeurt, waarschijnlijk dan, maar als het voorkomen kan worden, geef ik daar toch echt de voorkeur aan. Met de aantekening dat dat idd van twee kanten moet komen. Bazen die hun hond maar laten aanklooien, en vervolgens hevig verontwaardigd zijn als een correctie volgt, hebben m.i. geen recht van spreken.

- Zoie
- Zeer actief
Het is vooral een riskant ietsMarja schreef:[Want in de ogen van heel veel mensen is ook een correktie een agressief iets
Het gaat mij er nu niet om wie er dan wint, maar meer om de vraag of je wel beseft wat er ook kan gebeuren als jouw hond corrigeert ?

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
En? Moritz gaat ook never nooit op zijn rugEline* schreef:En dat is dus niet waar. Cleo zou zich niet op de rug leggen voor een vreemde hond en mijn beider honden trouwens ook niet. Ze vluchten of vechten, omdat ze weten in reepjes gescheurd te kunnen worden als ze zich op de rug draaien. Het is namelijk niet vanzelfsprekend om je voor een niet-roedelgenoot kwetsbaar te tonen. Mijn honden doen het ieder geval niet. Dat betekent dat er dus gevochten wordt..wat gebeurt er dan?Stang schreef:[Een Cleo gaat niet dood als Kaya zou (!!!) corrigeren, want nogmaals: dit gebeurt, als het zou gebeuren en die kans lijkt me zeer klein als Cleo gewoon de hondentaal begrijpt en normaal kennis komt maken, op een hondse manier zonder bijt- of scheurwerk.
Zeker een Cleo, met haar achtergrond die ws perfect de hondentaal begrijpt, zou hier zeer goed tegen kunnen en echt geen trauma van oplopen.
Jij gaat ervan uit dat de andere hond met een zwakke fysiek gestel zich dus wel zal overgeven aan een correctie en dat is echt niet vanzelfsprekend!Nelson vecht altijd door en gaat dan ook volop schudden. Hij zou zich bv dus ook nooit overgeven. Als hij wordt gepakt door een andere hond die hem tegen de grond wil werken gaat hij door het lint.
Stel Kaya snauwt naar een Cleo of Kiki, die snauwen terug, ik geef een brul en het is afgelopen. Ik zie het probleem niet zo.
Daarnaast is Kaya al snel ook onder de indruk van honden die terugsnauwen en meestal zal ze dan uit zichzelf al niet doorgaan en áls ze dat wel zou doen, dan geef ik een brul en het is afgelopen.
Ik snap jou niet helemaal hoor? Ik heb met je gewandeld met Nelson erbij, met Kiki erbij en er is niks gebeurd. Wat is nu het probleem?
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Roelfien schreef:Oh, gut, wat toevallig.Zoek stok! schreef:Pardon? Ik heb het helemaal niet over jou, man man man wat hebben we weer gevoelige tenen. Het begint me nu pas te dagen dat ik jou een keer gezien heb. Ik heb het over een speelsituatie waarin beide honden het duidelijk naar hun zin hebben.Roelfien schreef:Oh, we gaan persoonlijke ervaringen uitwisselen? Of ik dat nou zo duidelijk gezegd heb, kan ik me niet herinneren, maar je zal het wel over de forummeeting hebben. Dat is namelijk de enige keer dat ik je ontmoet heb, maar dat was dan niet omdat ie klein was maar omdat ie jong was. En dus in die zin klein. En ja, als ik dat niet tegen Toby zeg, kan ie te hard met je hond om gaan en nu heeft ie dat niet gedaan. Want spelen is bij Toby in het begin voornamelijk aftasten hoe ver hij kan gaan en hoe ver hij de andere hond wil laten gaan. Maar door dat tegen hem te zeggen, liepen ze gezamenlijk om de plas heen. Los. Alleen toen we een groepje andere honden tegen kwamen, die niet bij onze groep hoorde, heb ik Toop aan de lijn gegooid omdat ie de groep waar hij op dat moment mee loopt gaat lopen bewaken.
Edit: Ow wacht, jouw hond heet zeker Toby en in mijn voorbeeld had ik ook een Toby aangehaaldEr zijn meer fikkies die Toby heten, er woont er bij mij een op de hoek
Nou, dan heb ik natuurlijk niets gezegd.
Wat een toeval, hahahaha.
En even voor de duidelijkheid: mijn opmerking is niet bedoeld voor grote honden eigenaren om kleine hondjes plat te laten walsen. Ik vind het heel goed dat mensen opletten. Maar mijn 10 kilo hondje is niet van suiker, maar gewoon een hond
Andersom moet je ook niet raar staan te kijken als Bram een correctie geeft bij rijden of zeer opdringerig gedrag, ik bied daar m'n excuses echt niet voor aan. Maar ja, ik kan me voorstellen dat bijv. een Maltezer eigenaar minder schrikt van Bram die een correctie geeft dan een groterd.

Linda, Izzie en Bram
- Zoie
- Zeer actief
het probleem is denk ik de tegenstelling: de honden het zelf laten uitzoeken als er een conflict dreigt, waar laten corrigeren m.i. onder valt, of als bazen de verantwoordelijkheid nemen, en de honden bij een ( dreigend ) conflict uit elkaar halen.Stang schreef:En? Moritz gaat ook never nooit op zijn rugEline* schreef:En dat is dus niet waar. Cleo zou zich niet op de rug leggen voor een vreemde hond en mijn beider honden trouwens ook niet. Ze vluchten of vechten, omdat ze weten in reepjes gescheurd te kunnen worden als ze zich op de rug draaien. Het is namelijk niet vanzelfsprekend om je voor een niet-roedelgenoot kwetsbaar te tonen. Mijn honden doen het ieder geval niet. Dat betekent dat er dus gevochten wordt..wat gebeurt er dan?Stang schreef:[Een Cleo gaat niet dood als Kaya zou (!!!) corrigeren, want nogmaals: dit gebeurt, als het zou gebeuren en die kans lijkt me zeer klein als Cleo gewoon de hondentaal begrijpt en normaal kennis komt maken, op een hondse manier zonder bijt- of scheurwerk.
Jij gaat ervan uit dat de andere hond met een zwakke fysiek gestel zich dus wel zal overgeven aan een correctie en dat is echt niet vanzelfsprekend!Nelson vecht altijd door en gaat dan ook volop schudden. Hij zou zich bv dus ook nooit overgeven. Als hij wordt gepakt door een andere hond die hem tegen de grond wil werken gaat hij door het lint.
Die loopt hier ook nog steeds rond zonder gaatjes
![]()
Stel Kaya snauwt naar een Cleo of Kiki, die snauwen terug, ik geef een brul en het is afgelopen. Ik zie het probleem niet zo.
Daarnaast is Kaya al snel ook onder de indruk van honden die terugsnauwen en meestal zal ze dan uit zichzelf al niet doorgaan en áls ze dat wel zou doen, dan geef ik een brul en het is afgelopen.
Ik snap jou niet helemaal hoor? Ik heb met je gewandeld met Nelson erbij, met Kiki erbij en er is niks gebeurd. Wat is nu het probleem?
Nogmaals, beide bazen moeten dan natuurlijk proberen hun eigen hond onder controle te houden. Maar als je domweg je hond toestaat te corrigeren, gewoon zonder meer, dan doe je dat dus niet. Zo begrijp ik het althans.

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat denk ik niet, want zeker Eline weet dat ik het Kaya niet toesta om zomaar te allen tijde te corrigeren.Zoie schreef:het probleem is denk ik de tegenstelling: de honden het zelf laten uitzoeken als er een conflict dreigt, waar laten corrigeren m.i. onder valt, of als bazen de verantwoordelijkheid nemen, en de honden bij een ( dreigend ) conflict uit elkaar halen.Stang schreef:En? Moritz gaat ook never nooit op zijn rugEline* schreef:En dat is dus niet waar. Cleo zou zich niet op de rug leggen voor een vreemde hond en mijn beider honden trouwens ook niet. Ze vluchten of vechten, omdat ze weten in reepjes gescheurd te kunnen worden als ze zich op de rug draaien. Het is namelijk niet vanzelfsprekend om je voor een niet-roedelgenoot kwetsbaar te tonen. Mijn honden doen het ieder geval niet. Dat betekent dat er dus gevochten wordt..wat gebeurt er dan?Stang schreef:[Een Cleo gaat niet dood als Kaya zou (!!!) corrigeren, want nogmaals: dit gebeurt, als het zou gebeuren en die kans lijkt me zeer klein als Cleo gewoon de hondentaal begrijpt en normaal kennis komt maken, op een hondse manier zonder bijt- of scheurwerk.
![]()
Nogmaals, beide bazen moeten dan natuurlijk proberen hun eigen hond onder controle te houden. Maar als je domweg je hond toestaat te corrigeren, gewoon zonder meer, dan doe je dat dus niet. Zo begrijp ik het althans.
Het gaat erom dat Marc zegt dat hij om honden als Kaya niet naar een forumwandeling gaat. Waarop ik weer reageer en Eline dus ook weer.
Het is natuurlijk zijn goed recht om niet te komen, maar er moeten geen aannames gedaan worden (zoals bv dat het tot vechten komt als de andere hond niet op z'n rug gaat) die niet waar zijn.
Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik dondersgoed besef dat Kaya een kattenkoppie is, maar dat is heel wat anders dan een ongeleid projectiel wat overal opklapt.
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Bij Jola gaat het dus juist eerder mis als die andere hond niet van zich afbijt! Dus als ze corrigeert of rondweg vervelend doet (is ze ook goed in helaas) en die hond rend dan weg ofzo gaat het fout! Dan gaat ze die hond lopen opjagen tot ze bij m i sdan bijt ze in zn kont of ze gooit hem helemaal om. Kortom die hond moet tot stilstand gebracht worden vind ze vaak als ie dan stil staat laat ze m verder met rust!
dit vind ik dan ook absoluut "GESTOORD" gedrag van mijn hond en dat mag ze zeker niet! Gevolg aan de felxi bij vreemde honden zodat ze toch kan communiceren maar ik meteen goed kan ingrijpen als ze het in haar hoofd krijgt! Maar ik ben er erg mee bezig en denk dat dit wel weer overgaat.
Het valt me gwoon op dat ze niet meer spelen wil en het dus ook niks vind als andere dat wel doen
stomme doos haha
Maar als er nu een hond is die zijn mannetje staat en haar corrigeert gaat het beter. Als die hond in haar ogen echt boven haar staat loopt ze gewoon rustig door is ze er nog niet uit gaat ze de confrontatie aan. Dat is dan ff snauwen tegen elkaar en meestal zijn ze dr dan snel uit is dit niet het geval geef ik een schreeuw en is het over. Maar ik vind dat snauwen dan om eerlijk te zijn ook nog steeds geen gevecht!
Ik vind dus gewoon dat je als eigenaar hoort te weten hoe je hond reageert in een situatie en denk je dat ie vervelend doet of een confrontatie aangaat haal je m terug of hou je m bij je ik laat Jola ook alleen confrontaties aangaan bij eigenaren die dit zelf ook goed vinden! Bij vreemde honden ga ik niet eerst kijken hoe iemand anders reageert (baasjes dus) daar heb ik gewoon geen zin in over het algemeen begrijpen de meeste eigenaren honden toch amper en dan kan ik me hond dan gaan verdeigen dara heb ik dan gewoon geen zin imn hoor dan rent ze maar alleen!
dit vind ik dan ook absoluut "GESTOORD" gedrag van mijn hond en dat mag ze zeker niet! Gevolg aan de felxi bij vreemde honden zodat ze toch kan communiceren maar ik meteen goed kan ingrijpen als ze het in haar hoofd krijgt! Maar ik ben er erg mee bezig en denk dat dit wel weer overgaat.
Het valt me gwoon op dat ze niet meer spelen wil en het dus ook niks vind als andere dat wel doen
Maar als er nu een hond is die zijn mannetje staat en haar corrigeert gaat het beter. Als die hond in haar ogen echt boven haar staat loopt ze gewoon rustig door is ze er nog niet uit gaat ze de confrontatie aan. Dat is dan ff snauwen tegen elkaar en meestal zijn ze dr dan snel uit is dit niet het geval geef ik een schreeuw en is het over. Maar ik vind dat snauwen dan om eerlijk te zijn ook nog steeds geen gevecht!
Ik vind dus gewoon dat je als eigenaar hoort te weten hoe je hond reageert in een situatie en denk je dat ie vervelend doet of een confrontatie aangaat haal je m terug of hou je m bij je ik laat Jola ook alleen confrontaties aangaan bij eigenaren die dit zelf ook goed vinden! Bij vreemde honden ga ik niet eerst kijken hoe iemand anders reageert (baasjes dus) daar heb ik gewoon geen zin in over het algemeen begrijpen de meeste eigenaren honden toch amper en dan kan ik me hond dan gaan verdeigen dara heb ik dan gewoon geen zin imn hoor dan rent ze maar alleen!
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Ik reageer niet specifiek op jou en Kaya hoor. Jij kan Kaya met een brul stoppen, maar ik kan je verzekeren dat het gros van de bazen die grip dus niet heeft op zijn hond. Je bent in deze discussie af en toe even voorbeeld, maar trek het je niet specifiek aan want ik bedoel het niet persoonlijk.Stang schreef:Stel Kaya snauwt naar een Cleo of Kiki, die snauwen terug, ik geef een brul en het is afgelopen. Ik zie het probleem niet zo.
Het gaat wat mij betreft om een algemeen punt waarin ik vind dat je je hond niet vrijelijk kan laten gaan omdat het allemaal maar zo honds is.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Zoie
- Zeer actief
Nou, die draad lees ik niet direct in het citaat, maar daar mogen Marc en Eline dan zelf even op ingaan. Ik probeer het iets breder te trekken en naar de oorspronkelijke vraag terug te gaan, of een correctie als zodanig acceptabel is of niet.Stang schreef:Dat denk ik niet, want zeker Eline weet dat ik het Kaya niet toesta om zomaar te allen tijde te corrigeren.Zoie schreef:het probleem is denk ik de tegenstelling: de honden het zelf laten uitzoeken als er een conflict dreigt, waar laten corrigeren m.i. onder valt, of als bazen de verantwoordelijkheid nemen, en de honden bij een ( dreigend ) conflict uit elkaar halen.Stang schreef:En? Moritz gaat ook never nooit op zijn rugEline* schreef: En dat is dus niet waar. Cleo zou zich niet op de rug leggen voor een vreemde hond en mijn beider honden trouwens ook niet. Ze vluchten of vechten, omdat ze weten in reepjes gescheurd te kunnen worden als ze zich op de rug draaien. Het is namelijk niet vanzelfsprekend om je voor een niet-roedelgenoot kwetsbaar te tonen. Mijn honden doen het ieder geval niet. Dat betekent dat er dus gevochten wordt..wat gebeurt er dan?
![]()
Het gaat erom dat Marc zegt dat hij om honden als Kaya niet naar een forumwandeling gaat. Waarop ik weer reageer en Eline dus ook weer.
Het is natuurlijk zijn goed recht om niet te komen, maar er moeten geen aannames gedaan worden (zoals bv dat het tot vechten komt als de andere hond niet op z'n rug gaat) die niet waar zijn.
Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik dondersgoed besef dat Kaya een kattenkoppie is, maar dat is heel wat anders dan een ongeleid projectiel wat overal opklapt.
Ik neig dan naar de kant van: honden lekker uit elkaar houden als het even kan als spanning zich opbouwt, zonder spastisch te willen doen over een correctie in de vorm van een snauw, of zelfs op de rug werpen als een hond er als het ware om vraagt.
Maar als het ware schouderophalend aan een correctie voorbij gaan, zoals ik dat in het openingstopic van Marja lees, omdat het nu eenmaal hondentaal is, vind ik, nogmaals zoals ik het lees en begrijp, net even te gemakkelijk, vooral als je zelf de grote hond hebt die het toch wel wint.
Maar ik ga gerust wel mee met een forumwandeling hoor, als Kaya mee gaat. Luna zal ik dan niet meenemen, en Sien ... misschien, maar dan zijn we wel een paar maanden verder.

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Oke, dan is het goedEline* schreef:Ik reageer niet specifiek op jou en Kaya hoor. Jij kan Kaya met een brul stoppen, maar ik kan je verzekeren dat het gros van de bazen die grip dus niet heeft op zijn hond. Je bent in deze discussie af en toe even voorbeeld, maar trek het je niet specifiek aan want ik bedoel het niet persoonlijk.Stang schreef:Stel Kaya snauwt naar een Cleo of Kiki, die snauwen terug, ik geef een brul en het is afgelopen. Ik zie het probleem niet zo.
Ik snap jou niet helemaal hoor? Ik heb met je gewandeld met Nelson erbij, met Kiki erbij en er is niks gebeurd. Wat is nu het probleem?![]()
Het gaat wat mij betreft om een algemeen punt waarin ik vind dat je je hond niet vrijelijk kan laten gaan omdat het allemaal maar zo honds is.
Het algemene punt: nee, ik vind niet dat je een hond altijd vrijelijk kan laten gaan, maar ik vind ook niet dat je je als mens overal mee moet bemoeien. Ik kies dus een tussenweg die voor Kaya aardig laag uitvalt en voor Moritz vrij hoog (omdat Kaya dus een kattenkop is en omdat Moritz dus eigenlijk zelf alles uitstekend in kan schatten).
Moritz gaat dus ook nooit op zijn rug, maar is ook nog nooit 'in stukken gescheurd' door wat voor hond dan ook.
Laatst kwamen we een DD tegen in het bos en wat doet sukkeltje Moritz, die legt zijn poot op de Dog zijn rug. Op dat moment denk ik dus bij mezelf 'ja sukkel, als je nu een snauw krijgt dan is het je eigen stomme schuld'. Ook bij Moritz leg ik dus regelmatig de schuld bij zichzelf; op het moment dat hij naar andere honden toegaat vind ik in principe dat hij alles zelf op zijn hals haalt. Dan heb ik het natuurlijk niet over buitensporig agressief gedrag, maar wel over correcties e.d.
Met Kaya neig ik vooral naar het vóórkomen van aanvaringen, echter áls er een redelijke correctie volgt dan schaar ik dit bij haar bijna altijd onder normaal wat pinnig hondengedrag en zou ik persoonlijk van zo'n incidentje niet onder de indruk zijn als een hond dit bij Moritz zou doen.
Dat mensen hierover anders denken, of wat schrikken, kan ik prima accepteren mits ook binnen het redelijke (dus niet roepen 'vals' 'agressief' of dat soort zaken want dan heb je in mijn ogen bijzonder weinig verstand van hondengedrag).
-
tineke
Hier thuis laat ik het altijd toe omdat ik weet dat het ''netjes'' gebeurd zonder scheuren en happen en ze het nooit met zijn allen doen bij bijv. een opvanger zoals Sultan.
Die werd ook een keer gecorrigeerd door Orson en toen was het over en goed.
Buiten probeer ik het zoveel mogelijk tev oorkomne zeker bij orson want die zou er dan een dagtaak bij hebben tijdens het wandelen
en loop ik meestal op tijden dat ik niets tegen kom.
Soms laat ik het wel toe omdat het gewoonweg de meest makkelijke manier is ,vreselijk ja ik weet het.
Zoals een rr reu die ons weken heeft lastig gevallen constant rijend op een van de honden en een kirrend baasje erbij die riep wat speelt hij leuk.
Aangezien ik geen respons kreeg op mijn verzoeken hem weg te houden bij mijn roedeltje laat ik orson los terug kirrend oh deze speelt ook zo graag
Moet zeggen dat het dan dus over is en bazin wel op gaat letten.
Ook een huskey die een klein hondje heeft doodgebeten had ik geen moeite mee die komt nu dus nooit meer in onze buurt ook niet als Micron gek gillend vrolijk door het park heen gaat.
Moet aan de andere kant zeggen dat mijn honden niet zo heel ontzettend veel contact hebben met hele vreemde honden buiten meestal met bekende honden maar het gaat eigenlijk altijd goed ook met Orson omdat hij donders goed weet wat wel en niet mag.
Die werd ook een keer gecorrigeerd door Orson en toen was het over en goed.
Buiten probeer ik het zoveel mogelijk tev oorkomne zeker bij orson want die zou er dan een dagtaak bij hebben tijdens het wandelen
Soms laat ik het wel toe omdat het gewoonweg de meest makkelijke manier is ,vreselijk ja ik weet het.
Zoals een rr reu die ons weken heeft lastig gevallen constant rijend op een van de honden en een kirrend baasje erbij die riep wat speelt hij leuk.
Aangezien ik geen respons kreeg op mijn verzoeken hem weg te houden bij mijn roedeltje laat ik orson los terug kirrend oh deze speelt ook zo graag
Moet zeggen dat het dan dus over is en bazin wel op gaat letten.
Ook een huskey die een klein hondje heeft doodgebeten had ik geen moeite mee die komt nu dus nooit meer in onze buurt ook niet als Micron gek gillend vrolijk door het park heen gaat.
Moet aan de andere kant zeggen dat mijn honden niet zo heel ontzettend veel contact hebben met hele vreemde honden buiten meestal met bekende honden maar het gaat eigenlijk altijd goed ook met Orson omdat hij donders goed weet wat wel en niet mag.
- Moos
- Zeer actief
Ik schrik ook niet van een correctie zoals Bram die geeft van een groterd. Een snauw, grauw, duw, daar schrik in niet van. Waar ik wel van schrik is als een hond van 30+ kilo een van mijn hondjes met al zijn gewicht op zijn rug knalt.Zoek stok! schreef:
Andersom moet je ook niet raar staan te kijken als Bram een correctie geeft bij rijden of zeer opdringerig gedrag, ik bied daar m'n excuses echt niet voor aan. Maar ja, ik kan me voorstellen dat bijv. een Maltezer eigenaar minder schrikt van Bram die een correctie geeft dan een groterd.

- Moos
- Zeer actief
Wat raad jij dan aan; gewoon door laten knokken?yamie schreef:ach ja, als ze ziet dat die teckel er vol in wil gaan, is aan de halsbandjes omhoog niet het slimste plan, oja je hebt ze uit elkaar, maar je creeert ook iets bij de hond, denk dan ook dan moos niet echt ooit twee honden tegen over elkaar heeft zien staan die er vol voor willen gaanstarfleet schreef:Dit stond er:yamie schreef: wat ik hier ook las... oh ik til ze wel even aan de halsbandjes omhoog als het echt menis word en breng hondje terug naar de eigenaar... uh oke...
omhoog tillen voordat iets serieus word is niet een slim plan..... ( dus als ze tegenover elkaar staan bv)
" Moos mag van mij eerder snauwen naar een Teckel dan naar een flinke Lab-reu. Als die teckel op die snauw van Moos namelijk er vol in wil gaan, dan trek ik ze even omhoog aan de halsbandjes en lever de teckel af bij zijn baas mrgreen "
Lijkt me heel verstandig met het oog op gaten. Als de confrontatie er is en je ziet dat ze gaan klappen lijkt het me toch handiger als je ze uit elkaar hebt voor ze vol in elkaar hangen.
Anne
Ik heb twee keer Moos en een andere hond uit elkaar moeten trekken. 1 keer met een dwergschnauzer, en ik keer met een Jack. Daarna moesten we even niet meer met elkaar oplopen inderdaad, maar ik ga toch echt niet Moos door laten knokken met een andere reu van precies zijn formaat zodat ze uit kunnen zoeken wie de sterkste is
Beide keren snauwde Moos, en wilde weglopen, maar de andere reu accepteerde dat niet en sprong bovenop hem. Waarop Moos er ook flink tegenin ging, en na een paar brullen van mijn kant vrolijk doorknokte.
Als dat een hond van 30-40 kilo is dan kan ik verder weinig beginnen.

- Zoie
- Zeer actief
Ja, in dit topic worden correcties steeds voorgesteld van de grote, sterkere hond, naar de vervelende, opdringerige kleine hond. En dan is een correctie bij sommigen al snel oke. Maar omgekeerd, wat nu als mijn spok een rijdende, opdringerige, uitdagende en sterkere hond corrigeert middels grommen en snauwen ? Laten we het dan ook gaan, omdat het hondentaal is ?Moos schreef:[Beide keren snauwde Moos, en wilde weglopen, maar de andere reu accepteerde dat niet en sprong bovenop hem. .
Ik kap het wel af als spok het doet door hem bij me te roepen, om dezelfde reden waarom ik correcties van vreemde honden liever helemaal vermijd : je weet gewoon niet zeker dat de honden het netjes gaan houden. En dan is de kleine hond de sigaar.

-
Marja
- Zeer actief
Het gaat steeds beter, en ik zie het negen van de tien keer ook aankomen en lijn Stapper voor de zekerheid aan.Eline* schreef:Anticipeer je dan gewoon niet goed of kan je je hond gewoon echt niet mannen? Als ik een hond aan zie komen waarvan ik voor 99 procent zeker weet dat dat niets dan ongein kan geven heb ik Nelson al bij me en dan hebben de honden onderling nog geen contact gehad. En dat houden we dan dus ook zo!Marja schreef:Ja da's mijn ervaring dus ook![]()
Als ik er met mijn neus bovenop sta en ingrijp dan kan je er de donder op zeggen dat het een drama wordt.
Als ik gewoon stevig doorloop en naar Stapper roep, DOORLOPEN!!, is er niets aan de hand.
Dan is er ook niets aan de hand, maar af en toe kan ik het gewoon iet voorkomen, zeker als de andere hond ook wel zin in matten heeft!
groetjes Marja Zara en Stapper

-
Marja
- Zeer actief
Gebeurt jou dat dan nooit, of heb je Nelson altijd aan de riem??Eline* schreef:Ja..en als ie niet wegstapt heb je een heerlijke ouderwetse vechtpartij en kan je nadat je zelf naar de eerste hulp bent geweest met je hond naar de dokter..Inge schreef:[En ja, een hond die dominant over een andere hond heen gaat staan en erbij gromt is in mijn ogen eerlijk, meer gebeurt er namelijk niet. Als de andere hond zich op dat moment netjes overgeeft stapt ze weg en is het klaar.Vind je het erg dat ik iemand niet zo leuk vindt als hij zijn volle reu met die intentie op mijn reu af laat komen? Ik baal van die dingen. Als er een reu formaat stapper met stijve poten brommend op Nelson afloopt weet ik dat Nelson klapt als die reu hem wil domineren. Dat maakt mij op zo'n moment wat angstig en ik kan dan inderdaad niets anders dan weglopen, want een grote reu kan ik niet mannen..dan bemoei ik me er inderdaad niet mee...maar ik kook van binnen.
Dit soort dingen kan je soms niet voorkomen hoe erg je je best ook doet.
Als het echt een lelijk gevecht wordt spring ik er dus echt tussen hoor, of ik knijp met mijn nagels heel gemeen in Stappers huid, net waar ik hem pakken kan, of ik gooi de riem tegen hem aan.
Stapper schrikt zich een ongeluk dan, zo is hij ook wel weer, en het is over.
Heb trouwens nog nooit meegemaakt dat een gevecht in een bloedbad eindigde

-
Marja
- Zeer actief
En dat vind ik dus heel vervelend! Mensen die hun kleine hondjes maar laten grommen en springen tegen mijn hond!yamie schreef:nou daar gaat het nu helemaal niet om hier in dit topic.. hoe je reageert voordat.... het gaat om hoe je reageert als er dingen gebeurenstarfleet schreef:Als dat gerespecteerd wordt, dat je dat niet wil laten gebeuren, zou er ook helemaal niets aan de hand zijn. Ik kan me best voorstellen als ik hier schrijf "ik loop in die en die omstandigheden met Buffy een ander pad in" dat mensen dat vreemd of overdreven vinden, maar ik weet met Buffy precies wat voor vlees ik in de kuip heb en welke situaties ik beter kan vermijden.yamie schreef:
ja maar ze zegt niet dat het met die intentie gebeurt, gewoon dat dit ook kan gebeuren in een correctie, en daarna klaar..... gebeurt vaak zat, weet je dat jou reu daar slecht op reageerd, of dat jou reu er puur op uit is, dan moet je het uiteraard al niet laten gebeuren
Anne
jij kent jou hond, jij weet wat wel en niet kan dus jij maakt een keus, prima... idd niks aan de hand..
maar als ik ergens loop, met bv bo en bo gromt naar een andere hond ( en dan heeft bo daar een reden toe, dan is die reu opdringerig oid) en er springt dan een baas tussen met een HO HO DAT DOEN WE HIER NIET, GEEN GEGROM EN GEDOE BLABLABLA , dan ben ik geirriteerd en denk vent donder op met je hond uit een losloop gebied als je hond dit al niet aan kan.....
Als mijn hond dan uitvalt heb IK het gedaan

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Je kan het helemaal omdraaien: een jaar of twee geleden inmiddels werd Kaya out of the blue aangevallen door een Teckel (die probeerde dus serieus te bijten). Kaya reageerde direct door wat terug te doen natuurlijk en wie had het gedaan? ja werkelijk... Kaya dus. De eigenaar (die er met zijn neus bovenop stond en het dus echt gezien had) schold Kaya verrot en wilde haar bijna schoppen.Zoie schreef:Ja, in dit topic worden correcties steeds voorgesteld van de grote, sterkere hond, naar de vervelende, opdringerige kleine hond. En dan is een correctie bij sommigen al snel oke. Maar omgekeerd, wat nu als mijn spok een rijdende, opdringerige, uitdagende en sterkere hond corrigeert middels grommen en snauwen ? Laten we het dan ook gaan, omdat het hondentaal is ?Moos schreef:[Beide keren snauwde Moos, en wilde weglopen, maar de andere reu accepteerde dat niet en sprong bovenop hem. .
Ik kap het wel af als spok het doet door hem bij me te roepen, om dezelfde reden waarom ik correcties van vreemde honden liever helemaal vermijd : je weet gewoon niet zeker dat de honden het netjes gaan houden. En dan is de kleine hond de sigaar.
Ook dit hondje kwam er trouwens, ondanks dat hij zelf begon, zonder schrammetje vanaf hoor
Maar het wordt wel veel snel geaccepteerd, en soms zelfs grappig gevonden, als kleinere honden wat feller zijn, maar o wee als een groterd een wat pittiger karakter heeft. Dat kan ik me op zich voorstellen omdat die meer schade kan toebrengen, maar het principe blijft hetzelfde natuurlijk.
Verder als antwoord op jouw vraag: ik ben eens een flink roedeltje honden tegengekomen waarvan 2 flinke reuen op Moritz wilde rijden. Moritz snauwde goed van zich af. Ja, dat laat ik dus gaan mits ik zie dat het niet volledig uit de klauwen loopt (hetzelfde als bij Kaya dus als honden haar lastig zouden vallen).
- Moos
- Zeer actief
Dan heb je een k*tkefferZoie schreef:
Ja, in dit topic worden correcties steeds voorgesteld van de grote, sterkere hond, naar de vervelende, opdringerige kleine hond. En dan is een correctie bij sommigen al snel oke. Maar omgekeerd, wat nu als mijn spok een rijdende, opdringerige, uitdagende en sterkere hond corrigeert middels grommen en snauwen ? Laten we het dan ook gaan, omdat het hondentaal is ?
Precies mijn punt ook inderdaadIk kap het wel af als spok het doet door hem bij me te roepen, om dezelfde reden waarom ik correcties van vreemde honden liever helemaal vermijd : je weet gewoon niet zeker dat de honden het netjes gaan houden. En dan is de kleine hond de sigaar.

- Zoie
- Zeer actief
Ja, en daarom roep ik spok dan ook terug in dit soort situaties, c.q. laat hem met me meelopen, omdat grote honden bazen dan vaak niet in de gaten hebben dat mijjn kleinere hond gewoon corrigeert voor ongewenst, opdringerig, uitdagend gedrag.Marja schreef:En dat vind ik dus heel vervelend! Mensen die hun kleine hondjes maar laten grommen en springen tegen mijn hond!yamie schreef:nou daar gaat het nu helemaal niet om hier in dit topic.. hoe je reageert voordat.... het gaat om hoe je reageert als er dingen gebeurenstarfleet schreef:Als dat gerespecteerd wordt, dat je dat niet wil laten gebeuren, zou er ook helemaal niets aan de hand zijn. Ik kan me best voorstellen als ik hier schrijf "ik loop in die en die omstandigheden met Buffy een ander pad in" dat mensen dat vreemd of overdreven vinden, maar ik weet met Buffy precies wat voor vlees ik in de kuip heb en welke situaties ik beter kan vermijden.yamie schreef:
ja maar ze zegt niet dat het met die intentie gebeurt, gewoon dat dit ook kan gebeuren in een correctie, en daarna klaar..... gebeurt vaak zat, weet je dat jou reu daar slecht op reageerd, of dat jou reu er puur op uit is, dan moet je het uiteraard al niet laten gebeuren
Anne
jij kent jou hond, jij weet wat wel en niet kan dus jij maakt een keus, prima... idd niks aan de hand..
maar als ik ergens loop, met bv bo en bo gromt naar een andere hond ( en dan heeft bo daar een reden toe, dan is die reu opdringerig oid) en er springt dan een baas tussen met een HO HO DAT DOEN WE HIER NIET, GEEN GEGROM EN GEDOE BLABLABLA , dan ben ik geirriteerd en denk vent donder op met je hond uit een losloop gebied als je hond dit al niet aan kan.....
Als mijn hond dan uitvalt heb IK het gedaan

-
Marja
- Zeer actief
Dan proef je dat toch echt verkeerdZoie schreef:Het is vooral een riskant ietsMarja schreef:[Want in de ogen van heel veel mensen is ook een correktie een agressief ietsIk heb het eerder over arrogantie gehad, en dat proef ik een beetje in je berichtjes. Jouw hond is toch altijd de sterkste, en dus heeft die andere hond altijd ongelijk: had hij maar niet zo dominant moeten zijn. Maar wat nu als je eens de verkeerde hond treft, die het niet pikt, en de strijd werkelijk aangaat ?
Het gaat mij er nu niet om wie er dan wint, maar meer om de vraag of je wel beseft wat er ook kan gebeuren als jouw hond corrigeert ?
Ik stel deze vraag juist omdat ik wil weten wat ik wel en niet kan toestaan!!
Ik wil NIET dat Stapper last bezorgd, aan geen een hond. laat dat duidelijk zijn.
Ik loop altijd heel allert en probeer altijd nare dingen te voorkomen!
Maar ik zeg er ook eerlijk bij dat het me niet altijd lukt.
En dit is geen dagelijkse kost, er gaan heus weken of zelf maanden voorbij dat er niets gebeurt.

- Zoie
- Zeer actief
Ja, wat is in principe, Luna mag van mij in principe ook vervelende, kleine opdringerige honden niet corrigeren. Het grote krachtsverschil is nu eenmaal een feit, en ik vind dat ik daar als baas rekening mee te houden heb, ook al heeft ze vanuit hondenperspectief wat mij betreft 100 % gelijk.Stang schreef:[
Maar het wordt wel veel snel geaccepteerd, en soms zelfs grappig gevonden, als kleinere honden wat feller zijn, maar o wee als een groterd een wat pittiger karakter heeft. Dat kan ik me op zich voorstellen omdat die meer schade kan toebrengen, maar het principe blijft hetzelfde natuurlijk.
Ja, als ik zie dat spok het kan klaren, d.w.z. de andere hond het gewoon accepteert en spok met rust laat, laat ik het ook gaan. Maar vaak is dat gewoon niet zo.Verder als antwoord op jouw vraag: ik ben eens een flink roedeltje honden tegengekomen waarvan 2 flinke reuen op Moritz wilde rijden. Moritz snauwde goed van zich af. Ja, dat laat ik dus gaan mits ik zie dat het niet volledig uit de klauwen loopt (hetzelfde als bij Kaya dus als honden haar lastig zouden vallen).

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Van mij mag Kaya dus ook geen kleinere honden corrigeren, dat heb ik al geschrevenZoie schreef:Ja, wat is in principe, Luna mag van mij in principe ook vervelende, kleine opdringerige honden niet corrigeren. Het grote krachtsverschil is nu eenmaal een feit, en ik vind dat ik daar als baas rekening mee te houden heb, ook al heeft ze vanuit hondenperspectief wat mij betreft 100 % gelijk.Stang schreef:[
Ja, als ik zie dat spok het kan klaren, d.w.z. de andere hond het gewoon accepteert en spok met rust laat, laat ik het ook gaan. Maar vaak is dat gewoon niet zo.Verder als antwoord op jouw vraag: ik ben eens een flink roedeltje honden tegengekomen waarvan 2 flinke reuen op Moritz wilde rijden. Moritz snauwde goed van zich af. Ja, dat laat ik dus gaan mits ik zie dat het niet volledig uit de klauwen loopt (hetzelfde als bij Kaya dus als honden haar lastig zouden vallen).
Daarbij kan Kaya, en volgens mij veel goed gesocialiseerde honden, heel goed het onderscheid tussen klein en groot maken: Kaya corrigeert nooit vrij hardhandig kleinere honden, ook geen echte pups trouwens. Dat gaat echt aangepast allemaal.
Aan hele grote honden waagt ze zich ook niet (de held
Dus het verschil kunnen goed gesocialiseerde honden volgens mij meestal zelf ook heel goed maken.
Ik heb met Moritz echt nooit drama's meegemaakt. Moritz pikt zeker niet alles, Moritz is ook echt geen sterke/brute of pittige hond, Moritz gaat nooit op zijn rug en toch heb ik nog nooit serieuze problemen gehad
- Zoie
- Zeer actief
je moest eens weten wat mij allemaal niet luktMarja schreef:[
Maar ik zeg er ook eerlijk bij dat het me niet altijd lukt.
Ik zit op het ogenblik echt ongelooflijk met sien met de handen in mijn haar, want ze is gewoon niet te harden naar andere honden.
Het is misschien de indruk die je in het begin van het topic wekte, dat je je liever helemaal niet met heibel bemoeit. Ik bemoei me er al heel snel tegen aan, maar dat zegt weinig over de effectiviteit ervan. Met spok ben ik wel zo'n beetje waar ik wezen wil na een jaar, maar met sien heb ik nog een hele lange moeilijke weg te gaan.

- Zoie
- Zeer actief
Ja, misschien, kweet niet of het altijd in de socialisatie ligt. Luna maakt ook wel onderscheid in groot en klein. Kleintjes mogen meestal meer, maar zeker niet alles. En ook heel grote honden durft ze wel aan te pakken. Helaas.Stang schreef:[Daarbij kan Kaya, en volgens mij veel goed gesocialiseerde honden, heel goed het onderscheid tussen klein en groot maken: Kaya corrigeert nooit vrij hardhandig kleinere honden, ook geen echte pups trouwens. Dat gaat echt aangepast allemaal.
Aan hele grote honden waagt ze zich ook niet (de held).
Dus het verschil kunnen goed gesocialiseerde honden volgens mij meestal zelf ook heel goed maken.

- Zoie
- Zeer actief
ik heb het dat ik me herinner een maal meegemaakt met Luna dat ze echt plotseling uit het niets werd aangevallen - ze was aan de lijn - met niet eens zo'n heel kleine hond. Ik heb haar toen steeds een beetje lijn gegeven, zodat ze die hond kon verjagen. Maar ja, als een hond er echt vol in gaat, dan sta je w.s. even machteloos.Inge O schreef:gebeurt het jou dan nooit dat dit in ene zomaar 'gebeurt', zonder dat je ook maar de tijd hebt om te denken, laat staan in te grijpenZoie schreef:Ja, wat is in principe, Luna mag van mij in principe ook vervelende, kleine opdringerige honden niet corrigeren. Het grote krachtsverschil is nu eenmaal een feit, en ik vind dat ik daar als baas rekening mee te houden heb, ook al heeft ze vanuit hondenperspectief wat mij betreft 100 % gelijk.Stang schreef:[
? ik heb zeer weinig ervaring met honden in losloopgebieden, maar toch heb ik ook al eens zo'n situatie gehad hoor, met een ruwhaarteckel versus attack. teckel valt plots gillend aan, en 'tack snauwt met veel nadruk van zich af.
nou, zo'n situatie, daar had ik niet eens de tijd om met mijn ogen te knipperen, laat staan in te grijpen - maar teckelbaasje kreeg haast een appelflauwte van boosheid.
kon ik nu echt geen seconde van wakker liggen.
Ik ben wel vrij veel opdringerige snuffelaars of angstkeffers tegen gekomen die ze wilde aanpakken, en dat kap ik dan wel af. Tenminste, ze mag dan niet gaan snauwen / bijten.
Maar natuurlijk, soms ontsnappen dingen je gewoon.

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Nelson loopt niet zomaar op vreemde dominante reuen af, die mazzel heb ik dan!Marja schreef:Gebeurt jou dat dan nooit, of heb je Nelson altijd aan de riem??
Dit soort dingen kan je soms niet voorkomen hoe erg je je best ook doet.
Als het echt een lelijk gevecht wordt spring ik er dus echt tussen hoor, of ik knijp met mijn nagels heel gemeen in Stappers huid, net waar ik hem pakken kan, of ik gooi de riem tegen hem aan.
Stapper schrikt zich een ongeluk dan, zo is hij ook wel weer, en het is over.
Heb trouwens nog nooit meegemaakt dat een gevecht in een bloedbad eindigde
En het gaat inderdaad ook wel eens mis en het is inderdaad ook niet altijd te voorkomen. Alleen zou het wel fijn zijn als iedereen gewoon op normale wijze zijn best doet om gedonder te voorkomen.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki