Essy schreef:
Hoe kan het dan dat een herder nog in de bench moet terwijl je er op de bank naast ligt. Zijn ze werkelijk zo hyper dat ze gewoon niks leren of zo?
In Maroucks geval was dat wel zo.

Die had echt momenten dat ze tegen de muren opvloog (spreekwoordelijk gezien dan). Ze bleef maar speeltjes aandragen, in broekspijpen hangen, bijten bij iedere beweging, Nika molesteren, over de bank racen en de trap op en afvliegen etc. Op een dergelijk moment echt niet "normaal" te stoppen. Als ik haar vastpakte wurmde ze zich gewoon los, aandacht was niet meer te vangen. Wanneer ik haar op een dergelijk moment in haar bench zette en op die manier rust afdwong, sliep ze binnen enkele minuten.

Ze was dan echt op, doodmoe.

Nu neigt Marouck heel erg naar hyperactiviteit hoor, elke prikkel kan haar triggeren tot druk gedrag.
"Normaal" druk is wel te doen, maar zo druk worden dat grenzen uit het oog worden verloren en ook de eigen veiligheid in het gedrag komt (een pup die zonder rem overal overheen spurt loopt een behoorlijke kans op een blessure) is gewoon niet gezond in mijn ogen.