Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Labrador doodgebeten in Katwijk ZH

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Labrador doodgebeten in Katwijk ZH

Ongelezen bericht door blondie »

Nanna schreef:
blondie schreef:Ik moet er ook niet aan denken hoor. Dat je hond uit huis wordt gehaald, ergens wordt geplaatst en jij niet mag weten waar. Dat ze daar héél lang zitten, want laten we wel zijn, het incident met deze honden gebeurde in december 2014.
En bijna 6 maanden later wordt besloten dat ze niet herplaatst mogen worden, en dat ze dood moeten.

Die testen vind ik ook twijfelachtig. Ook gezien de verschillende ras standaards, een waak- en of verdediging hond zal toch meestal anders reageren dat een gezelschapshondje bijvoorbeeld.
De bijtincidenten waar melding van worden gemaakt zullen eerder gemaakt worden bij bepaalde type honden, noem een Mechelse of Duitse herder, rottweiler, staffords. Kleinere honden die venijnig uithalen naar een mens of naar andere grote honden zal niet zo snel melding van worden gemaakt omdat de verwondingen misschien meevallen, maar het neemt voor mij niet weg dat het vergrijp hetzelfde is. Ik vraag me dan ook af hoe de felle honden zo'n test doorlopen. Misschien zijn daar ook beelden van?
Het vergrijp mag dan hetzelfde zijn, het is toch een behoorlijk andere impact of een chihuahua je in je grote teen bijt of dat een klapkaak je arm er schier afrukt.
En je weet nu eenmaal dat je met bepaalde rassen aan de lijn meer aandacht van politie en politiek hebt. Ik zou zeggen anticipeer daar op ipv van te huilen dat poedeltjes het ook doen :19:
Ik huil nergens om Nanna, daar moet je nu eens mee kappen. Ik zeg toch ook dat de bijtwonden anders zijn dan die bij een grote hond zouden zijn. Maar het vergrijp is hetzelfde.
Met je grotere hond tien keer weglopen omdat een kleine haphond in het park loopt waar baasjes geen controle over hebben zou wat mij betreft ook wel eens wat meer aangepakt mogen worden.
Wellicht dat de dodelijke bijtincidenten ook minder worden :wink:
Dan hoeven mensen ook minder te huilen als een correctie van een grote hond verkeerd uitpakt. Want te vaak wordt ook gezegd dat bewust honden dood zijn gebeten. Of dusdanig verwond zijn dat het niet normaal is.
Hier had Bluf Jol eens te pakken nadat Jol 3x venijnig uit had gehaald op straat. Een hap in de poot van Jol van Bluf uit en we zaten bij de dierenarts, pees bijna door, nietjes erin.
Dierenarts moest mij ervan overtuigen dat deze hap niet bewust door Bluf zo hard was gezet, Jol had gewoon een heel smal poreus pootje.
Langzaam weer vertrouwen terug gekregen en ze hebben daarna samen in huis gewoond, waar Jol de baas was over Bluf.
Had dit bij een vreemde hond gebeurd, dan had Bluf een bijtincident op haar naam gehad bij wijze van spreken. Ik vind dat gewoon niet terecht. En ja ik weet dat ik ook nu weer een type hond heb waar je voorzichtig mee moet zijn in de zin van niet ze het zomaar uit laten zoeken. Ik vind dit ook niet erg, heb ik voor gekozen en ik voed hem zo goed mogelijk op.
Maar ik blijf wel van mening dat ook een ander wel eens goed naar de opvoeding van eigen hond mag kijken, klein of groot, daar heb je allemaal je verantwoording in.
Ga dan ook niet huilen als je kleine stoere hond een keer de verkeerde treft.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

TessaThomas schreef:Ik vind de test die ze in NL bij de belgische herders doen een stuk realistischer, die heeft hier ooit wel eens gestaan als filmpje.
Misschien dat hij iets realistischer is dan de MAG-test, echt maatgevend vind ik de NVBH-gedragstest toch ook weer niet. Tapas heeft de test met goed gevolg afgelegd, maar zij is toch een hond die agressie kan vertonen en ongewenste karaktereigenschappen bezit.
Als ik puur op de test af zou gaan zou ik kunnen veronderstellen dat ik prima met haar zou kunnen fokken (daar is de test voor bedoeld namelijk) maar ik ben toch blij dat ik daarin mijn eigen koers heb gevolgd en niet op de RV en de test ben afgegaan.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik vind dit te zot voor woorden.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
blondie schreef:

De herdenkingsdienst zal geleid worden door dominee en dierenvriend Hans Bouma

:LOL: :LOL: :LOL: :piew: :piew: :piew: :piew: :piew:
Heb geen FB dus kan het niet zien. :hmmm:
Word er nu voor die honden een herdenkingsdienst gehouden.? :80:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

bouvierpoedel schreef:
Nanna schreef:
blondie schreef:

Ja er wordt een herdenkingsdienst gehouden.

Las trouwens bij de reacties op Facebook dat Angel van maart 2013 was, zei de vorige eigenaar.
Is natuurlijk nog erg jong om dood te gaan.

En de eigenaren mochten van de rechter geen afscheid gaan nemen van de honden. Maar ja, eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo erg, die eigenaren zitten er ook niet mee dat die Labrador verscheurd is.

Sommigen op Facebook vonden het verschrikkelijk dat de eigenaren geen waardig afscheid konden nemen. Dat konden de eigenaren van de labrador ook niet.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef:
Nanna schreef:
blondie schreef:

Ja. En als je geen uitkering en tatouages hebt kom je er niet in.
Oh das jammer wilde ook mijn deelneming en condoleanche overbrengen en voor de koffie met cake natuurlijk. :engel: Oh en vooral respect dat hoord er ook bij. :vaag:
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

bouvierpoedel schreef:(...)
Oh das jammer wilde ook mijn deelneming en condoleanche overbrengen en voor de koffie met cake natuurlijk. :engel: Oh en vooral respect dat hoord er ook bij. :vaag:
Jij bent veel te fatsoenlijk, ze willen echt niet met jou samen gezien worden, dat zou afbreuk doen aan hun stoere imago en dat kan natuurlijk niet.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Wat een omgekeerde wereld is dit. Snik huil omdat de staffords zijn ingeslapen, daar moet een eervol afscheid voor komen. Dat een labrador letterlijk verscheurd is, is zeker een klein detail :gvd:
Perry en Noah

Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

duitse herder schreef:Wat een omgekeerde wereld is dit. Snik huil omdat de staffords zijn ingeslapen, daar moet een eervol afscheid voor komen. Dat een labrador letterlijk verscheurd is, is zeker een klein detail :gvd:
Dat publieke gejank en slachtoffertje spelen , je zou jezelf toch kapot moeten schamen terwijl jouw honden een andere hond kapot bijten en dan zo van leer trekken.
Getuigt van weinig inleving.
Tuurlijk zal hij die beesten best wel missen maar jee hou je gedeisd zeg en doe een afscheidfeestje ergens waar niemand je ziet of hoord. Snap die Gaus ook niet dat hij zich daarmee in laat.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Er wordt wel makkelijk vergeten dat deze honden ook slachtoffers zijn van een idioot die niet eens in de buurt van honden zou moeten komen laat staan honden zou moeten hebben. Deze honden hadden ook gevoel, hebben maanden in een hokje moeten zitten en zijn toen afgemaakt.
Het zijn niet ineens machines hoor.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat betreft de leeftijd van die twee honden vraag ik me af of inslapen wel zo terecht was.
Maar die dienst" vind ik behoorlijk idioot.

Een van de commentaren onder dat bericht:
Wanneer is de herdenkingsdienst voor die Labrador?

Dat soor herdenkingsdiensten zou ik helemaal niet op zitten te wachten, maar de vraag van die persoon lijkt me redelijk.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Ik vind die herdenking dienst ook meer dan idioot. Natuurlijk is het sneu dat die honden ingeslapen zijn.. maar zo'n dienst, alsof die honden helden waren die moeten worden herdacht. Zij zijn gewoon de zoveelste honden, die een onverantwoordelijke baas hadden. Er gaan zoveel dieren dood, elke dag. Hulphonden krijgen toch ook geen landelijke herdenking als zij het leven laten? En die hebben heel hun leven mensen geholpen. Een herdenking van een hond, is wat mij betreft alleen van toepassing als de hond iets heel bijzonders heeft gedaan. Zoals bijvoorbeeld een hachi, hulphond oid. Er worden zo vaak politie honden slachtoffer van debielen mensen of ongelukken, die krijgen toch ook niet zo'n herdenking? Kom op zeg, deze honden hebben echt heel veel incidenten op hun naam, waarom moeten die herdacht worden? Of ze wel of niet terecht ingeslapen werden, dat nog in het midden. Maar een herdenking voor deze honden is idioot.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Een herdenkingsdienst....
Dat een diensthond die krijgt die zn leven laat in de line of duty prima maar voor een stelletje killers... wat een dom gedoe.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Hoeveel gekker moet het worden, een herdenkingsdienst, gewoon de omgekeerde wereld. :piew:
Afbeelding
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

thom schreef:Hoeveel gekker moet het worden, een herdenkingsdienst, gewoon de omgekeerde wereld. :piew:
Je haalt me de woorden uit de mond. Het moet toch werkelijk niet gekker worden?
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Nanna schreef:
Valerie schreef:Er wordt wel makkelijk vergeten dat deze honden ook slachtoffers zijn van een idioot die niet eens in de buurt van honden zou moeten komen laat staan honden zou moeten hebben. Deze honden hadden ook gevoel, hebben maanden in een hokje moeten zitten en zijn toen afgemaakt.
Ik vind die beesten ook zielig hoor. Maar ja, kalveren en koeien zitten ook maanden in een hokje en worden dan afgemaakt. Gaan we ook geen herdenkingsdiensten voor houden.
Daar komt bij dat deze honden iemands hond finaal hebben afgeslacht. daar mag ook weleens bij stilgestaan worden. Maar ja, een beetje gevoel voor piëteit is dat volk vreemd. ZIJ zijn zielig en ZIJ zijn slachtoffer.
:kotz:
Er worden ook herdenkingen gehouden voor het vee dat gemarteld en vermoord wordt zodat mensen hun snack kunnen eten die de wereld kapot maakt. Ik zie alleen niet in wat dat te maken heeft met dit onderwerp.
Deze honden zijn inderdaad slachtoffer dat ze bij een idioot terecht zijn gekomen. Een van de honden is 1 jaar. Had nog een heel leven voor zich kunnen hebben maar omdat ze bij iemand met een halve hersencel terecht is gekomen is ze een groot deel van haar leven in een hokje gegooid om vervolgens vermoord te worden.
Er zijn genoeg honden die een andere hond hebben doodgebeten, ook van forummers, en die mochten gewoon blijven leven. Deze honden zijn uitgebreid getest en konden schijnbaar prima in een normaal gezin functioneren maar worden toch afgemaakt. Dat is gewoon cru en daar mag best bij stilgestaan worden.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

blondie schreef:

Nou jaaaaa :kotz:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Valerie
Zeer actief

Tara schreef:
Valerie schreef:Deze honden zijn uitgebreid getest en konden schijnbaar prima in een normaal gezin functioneren maar worden toch afgemaakt. Dat is gewoon cru en daar mag best bij stilgestaan worden.
Ja hoor, natuurlijk mag daar bij stilgestaan worden, maar dat hoeft toch niet meteen met zo'n opgeklopte herdenkingsdienst?
Ik vind het overdreven en smakeloos.
Daar heb je gelijk in. Ik lees dat de tokkies die dit allemaal hebben veroorzaakt ook aanwezig zullen zijn.
Dit is niet de manier.
marian*
Erelid
Contacteer:

Ik vraag me af hoe de eigenares van de verscheurde Lab zich hieronder voelt.
Meneer Gaus gaat nu een paar stappen te ver vind ik.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

marian* schreef:Ik vraag me af hoe de eigenares van de verscheurde Lab zich hieronder voelt.
Meneer Gaus gaat nu een paar stappen te ver vind ik.
Ook voor mijn gevoel gaat Gaus hier te ver.

Ik kan me wel voorstellen dat je enorm baalt als je je hebt ingezet voor die honden, er succesvol mee hebt getraind en dan hoort dat ze toch zijn afgemaakt.
Maar het lijkt me dat hij de balans een beetje kwijt is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Een herdenkingsdienst gaat mij te ver voor deze honden, beetje opgeklopt allemaal, zoals er tegenwoordig wel meer overdreven wordt.
Dat er geprotesteerd wordt tegen het feit dat deze honden ingeslapen zijn terwijl ze wel trainbaar en te plaatsen bleken vind ik wel terecht.
Het lijkt er op dat mannetjes in hun ivoren torentjes wel even beslissen wat goed is voor anderen zonder te luisteren naar die anderen.
Jammer dat Martin Gaus juist deze honden voor zijn actie gebruikt er zijn vast wel honden die dit overkomt waarbij het wat minder gevoelig ligt.
En die eigenaren zouden eens moeten kijken wat hun eigen aandeel was in het hele gebeuren..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
marian*
Erelid
Contacteer:

Ik denk vaak terug aan die hond die hem vol in zijn hand beet. Ook een eeuwigheid geleden trouwens.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Valerie schreef:Er wordt wel makkelijk vergeten dat deze honden ook slachtoffers zijn van een idioot die niet eens in de buurt van honden zou moeten komen laat staan honden zou moeten hebben. Deze honden hadden ook gevoel, hebben maanden in een hokje moeten zitten en zijn toen afgemaakt.
Dat zijn ze ook maar ik denk eerlijk gezegd niet dat ze makkelijk plaatsbaar zouden zijn , zeker niet tussen het overweldigende aanbod in de asiels van dit type hond sowieso al en dan ook nog met dit verhaal erbij.
En het volk wat er dan wel op af komt weet ik eerlijk gezegd niet van of je daar nu überhaupt een hond van dit type moet plaatsen.
Overigens begreep ik eruit dat de honden al maanden bij Gaus zaten en ik geloof niet dat ze het daar slecht hebben gehad , beter dan een laserasiel volgens mij.

De herdenkingsdienst vind ik ook te zot voor woorden , doe dat in stilte als je dat zo graag wilt maar zoek er niet zo de media mee op.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Tineke schreef:
Dat zijn ze ook maar ik denk eerlijk gezegd niet dat ze makkelijk plaatsbaar zouden zijn , zeker niet tussen het overweldigende aanbod in de asiels van dit type hond sowieso al en dan ook nog met dit verhaal erbij.
En het volk wat er dan wel op af komt weet ik eerlijk gezegd niet van of je daar nu überhaupt een hond van dit type moet plaatsen.
Overigens begreep ik eruit dat de honden al maanden bij Gaus zaten en ik geloof niet dat ze het daar slecht hebben gehad , beter dan een laserasiel volgens mij.

De herdenkingsdienst vind ik ook te zot voor woorden , doe dat in stilte als je dat zo graag wilt maar zoek er niet zo de media mee op.
Dit dus. Het probleem is dat er gewoon een soort overschot is van zulke type honden. Wie zou nog zo een hond willen waarvan bekend is dat deze medemogelijk een hond heeft doodgebeten? Ik lees van meerdere mensen de reactie dat deze honden nog zo jong waren. Je kan het op 2 manieren bekijken. Ze kunnen nog gekneed worden en hebben nog hele leven voor zich. Andere kant, ze vertonen op deze leeftijd al zulk gedrag, wie zou in godsnaam zo een hond in huis willen?

Het idee dat er eens gekeken moet worden naar het beleid van inbeslaggenomen honden ben ik het wel mee eens, alleen is dit niet het juiste moment om dat te doen. Het is natuurlijk belachelijk dat ze eerst maanden en soms jaren in een kennel moeten vertoeven om alsnog een spuitje te krijgen. Daar mag ook zeker naar gekeken worden.
Perry en Noah

Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik vind het niet eens erg :19: laat het tokkenzootje maar weten dat je gewoon je honden kwijt bent na dit soort incidenten :ugh: en Gaus ziet er brood in dat is logisch :19:
Afbeelding
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Ze mochten niet eens waardig afscheid nemen....

Dat moest er nog eens bij komen :piew: ! Nog even lekker samen met de honden uithuilen omdat ze dood moeten. Die hond weet van niets, en dan zou je die gekken nog even de honden lekker laten opjutten. Ze hadden er moeten zijn toen die honden ze nodig hadden, nu mogen ze hun krokodillentranen bij de media neerleggen.

Maar nee, dat is zielig. Ja het is zielig dat het zo gelopen is, maar dat is toch echt de schuld van de eigenaren. En niet van die domme baas die met haar Labrador in de duinen liep en ook niet van de gemene mensen die nu besluiten dat deze honden een gevaar vormen voor de samenleving.

Wie weet komen ze elkaar wel tegen, een stille tocht voor die arme zielige gedode slachtoffers van het onbegrip van de mensheid en een stille toch voor die Labrador. En met een beetje pech is er dan ook nog een stille tocht voor de labradors die nu waarschijnlijk toch ingezet gaan worden voor de medische onderzoeken.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
thom
Zeer actief
Contacteer:

GODVERDOMME !! Ik zit het net allemaal aan Ria te vertellen. We hebben maar samen een potje zitten janken, als de hond die Yla vermoord heeft, ook na een test was ingeslapen en er was zoiets georganiseerd.......ik weet niet wat wij gedaan zouden hebben. Wat een ontzettende flauwekul, doe dit lekker stil.
Afbeelding
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

thom schreef:GODVERDOMME !! Ik zit het net allemaal aan Ria te vertellen. We hebben maar samen een potje zitten janken, als de hond die Yla vermoord heeft, ook na een test was ingeslapen en er was zoiets georganiseerd.......ik weet niet wat wij gedaan zouden hebben. Wat een ontzettende flauwekul, doe dit lekker stil.
Met alle respect Thom, ik denk dat jullie helemaal níets zouden hebben gedaan.
Want laten we eerlijk zijn, jullie hebben niet aangedrongen op een test of anderszins werk gemaakt van het gebeurde?
Ik snap jullie verdriet goed hoor, zéker nu deze poppenkast aan de gang is.
Het is en blijft vreselijk wat Yla is overkomen, maar ondanks aandringen van velen hier is er geen eens aangifte gedaan, toch?
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

labje schreef:
thom schreef:GODVERDOMME !! Ik zit het net allemaal aan Ria te vertellen. We hebben maar samen een potje zitten janken, als de hond die Yla vermoord heeft, ook na een test was ingeslapen en er was zoiets georganiseerd.......ik weet niet wat wij gedaan zouden hebben. Wat een ontzettende flauwekul, doe dit lekker stil.
Want laten we eerlijk zijn, jullie hebben niet aangedrongen op een test of anderszins werk gemaakt van het gebeurde?
Het is en blijft vreselijk wat Yla is overkomen, maar ondanks aandringen van velen hier is er geen eens aangifte gedaan, toch?
Wou net zeggen ja. Het is hoe dan ook erg sneu allemaal hoor, maar destijds is jullie ook aangeboden om hier iets mee te doen Thom, en dat was toen niet nodig. Dat is een keuze en ondertussen stel je je regelmatig op als slachtoffer die destijds zo is benadeeld als zoiets als dit weer ter sprake komt. Dat klopt toch ook niet helemaal?

Die Gaus is nie wies :piew: Ik ga me bijna afvragen of hij zich wel realiseert wat er met die Labrador is gebeurd. En als eigenaar van die Lab had ik er een mooie open brief aan gewaagd naar meneer Gaus. Ben wel benieuwd wat hij daar op te zeggen heeft.
thom
Zeer actief
Contacteer:

labje schreef:
Een aangifte is na vele gesprekken met politie niet gedaan, omdat het volgens hen alleen zin had vanwege de geleden schade (kosten) die werden vergoed door hun verzekering. Een gedragstest is zeker wel gedaan, daar is toen uitgekomen dat deze hond een lijn- en muilkorf gebod kreeg. We zijn er zeker wel mee bezig geweest, maar wel op onze manier.
Sinds zo'n 2 maanden zijn ze met hond verhuisd, dat geeft best veel rust in ons lijf.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”