hij heeft hem alleen om met training niet met gewoon lopen ik snap dat het er wat moeilijk staatjenny* schreef:als hij nogal beschermend is in de avond en hij heeft een prik of slip om.....basisbrok schreef: verder loopt hij gewoon aan een leren band of slipketting maar een slipketting is echt niet goed voor zijn vel het komt altijd tussen de schakels en dit doet hem pijn
ook is hij als de avond valt nogal beschermend wat zo hoort bij het ras en is een halsband niet altijd de oplossing hij heeft de band nu een week en gedraagt zich super enz
Dan zou ik zeggen dat je hem alleen maar meer drive en adrenaline geeft om "beschermend" te worden.
Overigens beschadig je met slip niet alleen de huid, maar je knijpt zijn strot ook nog een keer dicht,logisch dat dat pijn doet.
En dat hij dus beschermend is en dat je dat direct maar afdoet als dat het in het kaarakter zit is nogal licht opgevat.
Je kan toch ook dat gedrag onder controle houden door middel van commando,s?
prik tijdens training ( mits goed gebruikt) heb ik geen probleem mee.
Maar ook nog buiten de training zoals jij beschrijft..... nee, niet echt mee eens, sorry
maar wat ik wou zeggen is dat de halsband niet altijd genoeg is hij heeft gewoon met wandelen een slipketting of halsband met training heeft hij een prikketting omdat hij zo focust dat aandacht dan moeilijk is en een commando is een paar minuten en dan heeft meneer de vijand weer in het zicht
buiten training luisterd ij super en loopt meestal los of aan de lange lijnen
bij onz heb je nogal een ongure buurt waar mensen je laten schrikken enz in het park en ja dan word koda beschermend dat heeft niets met de band te maken