Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kromme rug

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Mizzsylver schreef:
Ennath schreef:
jidde schreef:
Whitefang87 schreef::roll:
Tja tis wel een feit. Ze hoeven geen VZH. UV, IPO1 en een G gehaald te hebben. Ook kosten ze denk ik 100-200 euro meer, aanschaf van een pup. En dat ze een rechtere rug hebben, wie zegt dat het zo is? De fokkers? Hoe onderbouwen zij dat?
Hou me te goede: maar mijn DH werklijn heeft ook geen VZH, UV, IPO1 gehaald. Wel tweemaal ZG op een show en een HD test (-C).
Toch lopen er 46 pups van haar rond en als haar eigenaar niet was overleden hadden dat er dit jaar zeker 10 meer geweest (en het jaar erop en daarop en etc). Allemaal met stamboom via de RV.
En ik ken veel meer teven die nooit iets anders gedaan hebben dan: twee showtjes en de eerste dekking bij 16 maanden.
Zowel Kyno als werk trouwens.
Dus die verplichtingen zullen wel niet zo erg verplicht zijn. :19:
wat vond je de meerwaarde van jouw hond om ermee te fokken?
Volgens mij heeft de vorige eigenaar er mee gefokt hoor.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Mizzsylver schreef:
Ennath schreef:
jidde schreef:
Tja tis wel een feit. Ze hoeven geen VZH. UV, IPO1 en een G gehaald te hebben. Ook kosten ze denk ik 100-200 euro meer, aanschaf van een pup. En dat ze een rechtere rug hebben, wie zegt dat het zo is? De fokkers? Hoe onderbouwen zij dat?
Hou me te goede: maar mijn DH werklijn heeft ook geen VZH, UV, IPO1 gehaald. Wel tweemaal ZG op een show en een HD test (-C).
Toch lopen er 46 pups van haar rond en als haar eigenaar niet was overleden hadden dat er dit jaar zeker 10 meer geweest (en het jaar erop en daarop en etc). Allemaal met stamboom via de RV.
En ik ken veel meer teven die nooit iets anders gedaan hebben dan: twee showtjes en de eerste dekking bij 16 maanden.
wat vond je de meerwaarde van jouw hond om ermee te fokken?
Ik heb er niet mee gefokt.
Ik heb haar uit het asiel, daar werd ze samen met vier andere teven gedumpt toen de eigenaar overleed. De reuen werden verkocht.
En wat haar meerwaarde was? Geen idee... ze hebben er nooit wat mee gedaan (al wordt op bloedlijnen wel geclaimed dat ze IPOIII en A heupen heeft)
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chiki »

Zoals beloofd eerder in dit topic:

Geen dekje geen aflopende rug, maar toch echt een duitser deze jongen :wink: :
Afbeelding

Nog zo een recht exemplaar:
Afbeelding

En ook deze pup zal nooit de beruchte duitsersrug krijgen :wink: :
Afbeelding
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Het is gewoon een feit dat volgens de rasstandaard een ODH een rechte rug moet hebben en bij de rasstandaard van een DH is dit juist NIET het geval. Daar valt niet over te twisten.
Dat volgens sommige hier fabeltjes worden verteld door fokkers door te zeggen dat ze daardoor minder HD zouden hebben, heb ik nog bij geen enkele ODH fokker die ik ken meegemaakt. En ik ken er heel wat door mijn zoektocht naar een pup.

Vervolgens is het klinkklare onzin dat een ODH door sommige als een karakterzwakke hond wordt gezien.
Het schijnt dat langharige varianten vaker een liever karakter hebben dan de kortharige variant, maar waarom zouden die honden dan karakterzwak zijn???
Onderbouw die mening is van je, Jidde.
Dat zou namelijk betekenen dat alle langharige varianten van een bepaald ras karakterzwak zijn. :roll:

@ Longfields: Ik vind niet echt dat Xantas op een Harzer Fuchs lijkt. Misschien komt dat meer door de tekening en de kleur van de ogen, maar de bouw is echt wel een stukkie forser. :wink:
Als je haar ook in het echt zou zien, zou je haar ook echt niet vergelijken met een Harzer.

Harzer Fuchs
Afbeelding
Afbeelding

Xantas
Afbeelding

Hierbij een stuk over de generaties van een ODH :
LH x LH is: LH
LH x LSH is : LSH(vererft dominanter(er)
LSH x LSH is: ODH 1ste generatie
LSH x ODH 1ste generatie is: ODH 1ste generatie
ODH 2de generatie x ODH 2de generatie is: ODH 3de generatie
ODH 4de generatie x ODH 4de generatie is: 5de generatie
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Mireillevdw schreef:
Ik vind niet echt dat Xantas op een Harzer Fuchs lijkt. Misschien komt dat meer door de tekening en de kleur van de ogen, maar de bouw is echt wel een stukkie forser. :wink:
Ik had het niet over de bouw van de hond:
LongFields schreef:
Deze hond heeft in mijn ogen een expressie en kop die veel meer weg heeft van een Harzer Fuchs dan van een Oudduitse Herder.
De kleur van de ogen zal er zeker toe bijdragen dat ik Xantas geen rastypische DH vind, maar ook de stand van de oren bijvoorbeeld.
Chiki
Zeer actief

De kreet karakterzwak kwam uit mijn toetsenbord :wink: .

Jij hebt het in een post over het diskwalicificeren van karakterzwakke odh, hoe en wat worden deze getest als ik het vragen mag?

Met karakterzwakte (de benaming klinkt negatief) wordt het volgende bedoeld: de duitser is gefokt als een werkhond, een werkhond hoort een bepaalde hardheid en belastbaarheid te bezitten. Zodra er gefokt gaat worden op uiterlijke kenmerken (zoals bij kynologenlijnen en odh) gaan deze (belangrijke) eigenschappen als eerste verloren (een positieve uitzondering daargelaten), een doorn in het oog voor de liefhebber van de werkers :wink: .
Laatst gewijzigd door Chiki op 04 sep 2008 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Chiki
Zeer actief

*edit* dubbelll
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ennath schreef:
jidde schreef:
dat hoeft ook niet, waarom zou dat moeten? Je kunt met iedere duitser fokken met stamboom, krijg je gewoon een stamboom bij hoor :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ennath
Zeer actief

malinois schreef:
Ennath schreef:
jidde schreef:
dat hoeft ook niet, waarom zou dat moeten? Je kunt met iedere duitser fokken met stamboom, krijg je gewoon een stamboom bij hoor :wink:
Er werd hier ergens gesteld dat de ODH kwalitatief minder is omdat er, in tegenstelling tot de DH, geen eisen aan de fok gesteld worden.
Er werd toen gesuggereerd dat het verschil tussen een DH en een ODH was dat de DH VZH, UV, IPO1 en een G gehaald moet hebben om ermee te mogen fokken.

En dan vraag ik me dus af hoe het kan dat je DH fokt zonder die hele rataplan.
Antwoord: gewoon net zoals bij de ODH want "VZH, UV, IPO1 en een G" is misschien wel gewenst (door een gedeelte van de fokkers) maar de rest doet maar gewoon wat hen goeddunkt.
Ennath
Zeer actief

Mizzsylver schreef:
Chiki schreef:De kreet karakterzwak kwam uit mijn toetsenbord :wink: .

Jij hebt het in een post over het diskwalicificeren van karakterzwakke odh, hoe en wat worden deze getest als ik het vragen mag?

Met karakterzwakte (de benaming klinkt negatief) wordt het volgende bedoeld: de duitser is gefokt als een werkhond, een werkhond hoort een bepaalde hardheid en belastbaarheid te bezitten. Zodra er gefokt gaat worden op uiterlijke kenmerken (zoals bij kynologenlijnen en odh) gaan deze (belangrijke) eigenschappen als eerste verloren (een positieve uitzondering daargelaten), een doorn in het oog voor de liefhebber van de werkers :wink: .
ook de kynologenlijnen bij de dh moeten hun IPO1 of een vergelijkend certificaat halen om aangekeurd te worden. Dus enige mate van bewijs dat ze willen en kunnen werken. Niet alleen op uiterlijke kenmerken dus.
Van wie moeten ze dat?
Voor wel percentage van de honden geldt dat?
Maw hoeveel nesten(kyno of werk) lopen er rond zonder aankeuring?
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ennath schreef:
Mizzsylver schreef:

ook de kynologenlijnen bij de dh moeten hun IPO1 of een vergelijkend certificaat halen om aangekeurd te worden. Dus enige mate van bewijs dat ze willen en kunnen werken. Niet alleen op uiterlijke kenmerken dus.
Van wie moeten ze dat?
dit zijn volgens mij eisen van de rasverenigng om een certificaat van fokniveau te kunnen krijgen (als aanvulling op de stamboom). Dit geldt dus voor Nederland. In Duitsland geeft de rasvereniging de stambomen af en geldt het dus voor alle gefokte Duitse herders.
Hoe de verhouding in Nederland ligt voor de verhouding pups met en zonder certificaat van fokniveau zou ik niet kunnen zeggen.
Aan de hand van het NHSB is misschien iets uit te zoeken, maar ik weet niet of de africhtingscertificaten van de ouderdieren in het NHSB-boek vermeld staan .
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

crutz schreef:kwam deze link net ergens anders tegen,
van 1899 tot nu (naar beneden scrollen voor de oudere honden) de evolutie van bekende DHs....
http://www.pedigreedatabase.com/gsd/sie ... nners.html

maak zelf je mening verder maar op .....
'k Val d'r even tussen: wat een enorm interessante link!
En ik had graag begin vorige eeuw geleefd... :wink:

Edit: domme fout...
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Elmar schreef:
Ennath schreef:
Mizzsylver schreef:

Van wie moeten ze dat?
dit zijn volgens mij eisen van de rasverenigng om een certificaat van fokniveau te kunnen krijgen (als aanvulling op de stamboom). Dit geldt dus voor Nederland. In Duitsland geeft de rasvereniging de stambomen af en geldt het dus voor alle gefokte Duitse herders.
Hoe de verhouding in Nederland ligt voor de verhouding pups met en zonder certificaat van fokniveau zou ik niet kunnen zeggen.
Aan de hand van het NHSB is misschien iets uit te zoeken, maar ik weet niet of de africhtingscertificaten van de ouderdieren in het NHSB-boek vermeld staan .
Denk ook dat het zo ligt hoor Elmar :wink:
Maar ik kan slecht tegen dat: bij ons moeten de honden allemaal huppeldepup en hoppeldepop bezitten voordat ermee gefokt mag worden. Terwijl ik nest na nest zonder huppeldepup en hoppeldepop tegen kom die allemaal "bijzonder mooi en karaktervast, uistekende bijters en geschikt voor de sport maar natuurlijk ook als huishond" zijn.
Op dit moment liggen er in een straal van 25 km rond Rilland 7 van dat soort nesten. Da 's minstens 70 hondjes.
Dan kan je moeilijk meer van uitzonderingen spreken.

En om dan op de ODH neer te kijken omdat ze daar geen huppeldepup en hoppeldepop eisen gaat me dan echt te ver. :pffff: :mrgreen:
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:
En om dan op de ODH neer te kijken omdat ze daar geen huppeldepup en hoppeldepop eisen gaat me dan echt te ver
Mij ook hoor.
Ik zie het nog steeds als een aparte "fokrichting" binnen het ras Duitse herder, met een bijzonder kenmerk: de lang(stok)harige vacht. De liefhebbers hebben de raspunten iets naar wens aangepast, omdat de huidige DH-fokkerij een geheel eigen weg insloeg welke zij niet wensten te gaan.
En dan komt nu dus mijn probleem met de fokkerij omdat ze zoals al eerder geschreven door mij, toch regelmatig honden uit de moderne fokkerij in hun eigen ljinen inkruisen. dus het is niet meer een aparte fokrichting gebaseerd op voorouders, maar alleen op verschijningsvorm. Volgens mij loop je het risico daar de mist mee in te gaan. En dat vind ik jammer.
De africhtingsvereisten bij de Duitse herders is natuurlijk geen afdoende bewijs dat een hond een goed stabiel karakter heeft, maar het geeft wel aan dat er een trainingsmogelijkheid in de hond zit.
Helaas heb ik ook meerdere honden gezien met een VH I of II diploma, die absoluut geen goed/stabiel karakter hadden, maar dus wel trainbaar waren. :wink:
OP de ODH-dag die ik bezocht zag ik meerdere honden, niet alleen het uiterlijk was verschillend maar ook met een wisselend karakter. Er waren enkele angstige honden bij, maar ook zeer veel stabiele rustige honden, met een aangenaam herdershondenkarakter. Wel of geen IPO zegt dan in deze helemaal niets.
In Duitsland wordt wel gewerkt met de ODH en deze behalen ook hun africhtingscertificaten.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Ik snap Wendy ook wel wat betreft haar reacties.
Kom je op straat mensen tegen en ze hebben het over de Oud Duitse, dan wordt inderdaad altijd gezegd dat ze "beter" zijn dan de gewone Duitser, minder HD, beter karakter. dus dat is wel het beeld dat de leek er van heeft.
En niet alleen de leek, maar ook wel eigenaren.
ik sprak een eigenaar op de ODH-dag met een jong zwart teefje. Bewust gekozen voor een ODH, omdat ze beter met kinderen zouden zijn, bla bla. Even later vertelt hij me dat de vader een langstokharige Duitse herderreu is uit showlijnen met ouders gekeurd in keurklasse 1, dus aanbevolen voor de fok van de Duitse herder. Hond was zelf dus niet officieel inzetbaar bij de DH, maar werd door de ODH welkom geheten.
Ennath
Zeer actief

Elmar schreef:
Mij ook hoor.
Ik zie het nog steeds als een aparte "fokrichting" binnen het ras Duitse herder, met een bijzonder kenmerk: de lang(stok)harige vacht. De liefhebbers hebben de raspunten iets naar wens aangepast, omdat de huidige DH-fokkerij een geheel eigen weg insloeg welke zij niet wensten te gaan.
En dan komt nu dus mijn probleem met de fokkerij omdat ze zoals al eerder geschreven door mij, toch regelmatig honden uit de moderne fokkerij in hun eigen ljinen inkruisen. dus het is niet meer een aparte fokrichting gebaseerd op voorouders, maar alleen op verschijningsvorm. Volgens mij loop je het risico daar de mist mee in te gaan. En dat vind ik jammer.
Dat is dus de oude bekende fout: omdat lijn-X het oude gewaardeerde type Y heeft, wordt er gedacht dat type Y altijd een hond uit lijn-X is.
En dat hoeft niet zo te zijn.
De mythe van de makkelijk gezonde ODH naast de moeilijke ongezonde DH ben ik ook al tegen gekomen. Ik ken zelfs een teef die samen met een aantal nestgenoten als ODH verkocht werd, terwijl de rest van het nest als DH de deur uit ging :19:
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Chiki schreef:Zoals beloofd eerder in dit topic:

Geen dekje geen aflopende rug, maar toch echt een duitser deze jongen :wink: :
Afbeelding

Nog zo een recht exemplaar:
Afbeelding

En ook deze pup zal nooit de beruchte duitsersrug krijgen :wink: :
Afbeelding
Mooi stel honden!
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Dankjewel Mizzsylver. De vehouding is dus 50/50
Bij de honden die geen certificaat hebben kunnen nog honden zitten die wel afgericht zijn, maar niet zijn aangekeurd, bijvoorbeeld wegens het niet kunnen voldoen aan de schoonheidseisen. (bijvoorbeeld een langhaar :wink: )
Verhouding zal dan iets ten gunste van de afgerichte hond uitkomen.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ennath schreef:
Elmar schreef:
Mij ook hoor.
Dat is dus de oude bekende fout: omdat lijn-X het oude gewaardeerde type Y heeft, wordt er gedacht dat type Y altijd een hond uit lijn-X is.
En dat hoeft niet zo te zijn.
De mythe van de makkelijk gezonde ODH naast de moeilijke ongezonde DH ben ik ook al tegen gekomen. Ik ken zelfs een teef die samen met een aantal nestgenoten als ODH verkocht werd, terwijl de rest van het nest als DH de deur uit ging :19:
Die ken ik ook, meerdere van de noah der familieleden zijn als ODH verkocht, door mensen uit de vereniging zelf he :19:
jidde

Elmar schreef:Ik snap Wendy ook wel wat betreft haar reacties.
Kom je op straat mensen tegen en ze hebben het over de Oud Duitse, dan wordt inderdaad altijd gezegd dat ze "beter" zijn dan de gewone Duitser, minder HD, beter karakter. dus dat is wel het beeld dat de leek er van heeft.
En niet alleen de leek, maar ook wel eigenaren.
ik sprak een eigenaar op de ODH-dag met een jong zwart teefje. Bewust gekozen voor een ODH, omdat ze beter met kinderen zouden zijn, bla bla. Even later vertelt hij me dat de vader een langstokharige Duitse herderreu is uit showlijnen met ouders gekeurd in keurklasse 1, dus aanbevolen voor de fok van de Duitse herder. Hond was zelf dus niet officieel inzetbaar bij de DH, maar werd door de ODH welkom geheten.
je begrijpt mijn punt dus :wink: Je hebt ook een kennel v Altdeuschen Stek (ofzo iets) das de enige ODH fokker die ik ken die al generaties lang ODH's heeft. Dat vind ik dus een echte
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat je die in Duitsland wel meer ziet. Maar voor de ODH-fokkers os Nederland is het misschien gemakkelijker om een langharige Duitse herder te nemen. die zie je in Nederland meer dan geregistreerde ODH's.

Ik kan het toch niet laten. Ik kwam net de volgende hond tegen bij de ODH in Duitsland een topper evenals zijn nestzusje
Afbeelding

Afbeelding

Hebben beide een VA1 behaald in Duitsland bij de ODH.
dit is hun stockharige nestzusje:
Afbeelding
De ouders zijn te zien op http://www.pedigreedatabase.com/gsd/ped ... 00950.html
jidde

Ze zijn wel prachtig hoor!! :cheer:
Chiki
Zeer actief

foutje
waarom gaat vandaag toch niks op de manier hoe ik ut wil :evil:
Chiki
Zeer actief

Elmar schreef:Ennath schreef:
En om dan op de ODH neer te kijken omdat ze daar geen huppeldepup en hoppeldepop eisen gaat me dan echt te ver
Mij ook hoor.
De africhtingsvereisten bij de Duitse herders is natuurlijk geen afdoende bewijs dat een hond een goed stabiel karakter heeft, maar het geeft wel aan dat er een trainingsmogelijkheid in de hond zit.
Helaas heb ik ook meerdere honden gezien met een VH I of II diploma, die absoluut geen goed/stabiel karakter hadden, maar dus wel trainbaar waren. :wink:
OP de ODH-dag die ik bezocht zag ik meerdere honden, niet alleen het uiterlijk was verschillend maar ook met een wisselend karakter. Er waren enkele angstige honden bij, maar ook zeer veel stabiele rustige honden, met een aangenaam herdershondenkarakter. Wel of geen IPO zegt dan in deze helemaal niets.
In Duitsland wordt wel gewerkt met de ODH en deze behalen ook hun africhtingscertificaten.
amen :cheer:
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

broertjes en zusjes van Joey uit eerdere nesten zijn ook naar de politie gegaan, dus zit genoeg karakter in :ok:
Afbeelding
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Elmar schreef: Afbeelding
Dat is Kevin von der Freiheit Westerholt.
Hier een betere foto:
Afbeelding

Prachtigexemplaar!!!!

Op de site van de vereniging staat hij ook onder de DH's.

http://nl.adrv.eu/
(klik op dekreuen)

Net zoals Dusty overigens:

Afbeelding

Maar kijk ook even hier:
LSH x ODH 1ste generatie is: ODH 1ste generatie
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
Chiki
Zeer actief

Buiten kijf prachtige honden, maar in de verste verte niet de duitse herder hoe ik hem wil hebben/zien.
Helemaal mee eens dus om de hele boel op te splitsen in diverse takken (kynologen, werkers, odh)!!!
Chiki
Zeer actief

Mireillevdw schreef:[Afbeelding

Prachtigexemplaar!!!!

... met kromme rug :wink: :pffff:
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

Chiki schreef:
Mireillevdw schreef:[Afbeelding

Prachtigexemplaar!!!!

... met kromme rug :wink: :pffff:
ja het is toch ook een DH :mrgreen:
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Maar waarom wordt hij dan bij de ODH's als topper gekwalificeerd en als dekreu ingezet?
beetje inconsequent lijkt me.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”