Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Als je je hond nooit loslaat

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

mandyy
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door mandyy »

Ik vind het ook heerlijk als de honden lekker los kunnen lopen en rennen en dollen.
Maar helaas ligt dat hier toch nog een anders.
Balou snuffelt alleen maar op één plekje en moet je letterlijk meeslepen, wilt hij een beetje doorlopen. Verder luisterd hij best goed en laat ik 'm vaak z'n gang gaan op de dijk.

Bratis luister op zich wel naar het commando 'kom' maar zodra hij los loopt is hij doof :roll: . Daarom durf ik Bratis nog niet aan. Als het in een gebied is waar hij écht niet weg kan lopen dan mag het natuurlijk (zoals op school is het geen probleem), maar bij ons op de dijk :N: . Nee echt niet. Eerst maar eens even goed trainen daarin :wink: .
Daarom gaat Balou dan altijd los en krijgt Bratis een extra lange lijn :mrgreen: .

En zielig? Nee hoor, waarom? Er zijn ook genoeg honden die maar 1x per dag worden uitgelaten, en sommigen zelfs nooit, dat is pas zielig :wink: .
mo
Actief

Ongelezen bericht door mo »

Inge schreef:
Pak-de-bal schreef:
mo schreef:ze spelen vaak met andere honden maar ALLE honden kunnen
niet altijd met alle andere honden overweg en als de baasje dat
es zouden realiseren zouden we een hoop minder gezever hebben.
de ander heeft het altijd gedaan , hè?

ik ga juist wel naar losloopgebieden omdàt er zulke leuke honden zijn, die goed met alle honden kunnen opschieten
maar jij vermijd het, en in de ondertoon merk ik, dat je dàt wel jammer vindt.

en als laatste ik dacht dat dit een forum was voor hondenliefhebbers
en niet om bepaalde rassen heel te tijd af te zeiken waar o.a jij
dagelijks mee bezig bent.
nee, hoor, je begint er toch zèlf over? :wink:
Wat ben je toch een vies vuil onderkruipsel! Je blijft maar zuigen en zuigen, ik word gewoon misselijk van je.
Ik stel voor dat je met je überhond Bauke fijn zelf een forum opricht ipv hier continu de boel te lopen opnaaien.
Je vraagt iets alleen maar om je eigen vooroordeel weer bevestigd te zien, althans...je verdraait een antwoord zo dat jij DENKT dat het vooroordeel bevestigd wordt.
Oh..en ga maar klagen bij de modjes, want ik speel inderdaad op de persoon. Gluiperd!
:ok: :E:
mo
Actief

Ongelezen bericht door mo »

Pak-de-bal schreef:maar jij vermijd het, en in de ondertoon merk ik, dat je dàt wel jammer vindt.
:blah: :blah: :blah:
Jippie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Naakthond, Peruaanse Naakthond Middenslag, Poedel Middenslag, Podenco.
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Jippie »

Pak-de-bal schreef:
Jippie schreef:Ik heb een hekel aan lijnen eigelijk.... :roll:
Ik zou er geen lol aan beleven als ik ergens ga wandelen in een mooi gebied en ik heb hondjes aan de lijn. Ik wil ze zien spelen/ravotten en zelf mijn handen vrij hebben. Hier gaan de honden dus zeker wel los.
is dit niet meer een praktisch probleem , dan, om met 7 riemen te lopen?? :eek: :eek:
Ook dat ja, maar al had ik er 1 dan nog zou ik het niet leuk vinden om ergens te wandelen met een hond aan de lijn. En met al die 7 honden uit mijn onderschrift ga ik zowieso niet tegelijk wandelen(pff), eigelijk zijn er maar 5 en een halve hond van mij :mrgreen:
Afbeelding
Sylvi@
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvi@ »

Ik heb alleen nog de eerste pagina gelezen en daar kom ik dingen tegen waar ik het niet mee eens ben. Dat iets ras gebonden is bv.
Savanne is een jager, een wegloper enz. (loopt dus ook niet/weinig los) maar dat hoort absoluut niet bij het ras :jank: maar dat is wel iets wat ik er nu bij heb gekregen :?

En daaraan gekoppeld dat ze dan een maatje te groot voor me is, vind ik echt onzin, Savanne werkt prima voor me, maar ze heeft zo haar instinkt, en als ze los van de lijn is dan is in sommige gevallen dat instinkt sterken dan mij gehoorzamen.

Ze loopt dus weinig los, alleen op plekken waar ik de boel onder controle heb en ik kan overzien en inschatten wat er kan gebeuren gaat ze los. Daarnaast trainen we 2 x per week waarbij ze los loopt en op wedstrijden behendigheid loopt ze uiteraard ook los en dat gaat prima. M
Sylvi@
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvi@ »

Addy schreef:Ik denk persoonlijk dat juist door honden pas in een laat stadium los te laten je een probleem creeert.
Hier gaan de pups meteen vanaf dag een los en de zakken zitten vol koekjes en speeltjes. De pups die hier grootgebracht zijn kunnen allemaal perfekt los, binnen mijn normen en waarden voor alle duidelijkheid.
Ff dit gequote om het gedrag van Savanne nog wat uit te leggen.

Savanne was 8 weken, we gingen voor het eerst naar het bos, zijn we haar 5 minuten kwijt geweest ze ging achter een mountainbiker aan, die heeft haar terug gebracht omdat ze het niet opgaf.
En dan staat er in alle ‘boekjes’ dat pups niet weglopen :? Zo klein als ze was, als zij iets op grote afstand zag en je was te laat met reageren/terug roepen dan was ze gewoon weg, moest ze er ook een km of 2 voor lopen :?
Ook kan je geen verstop spelletjes met haar doen in het bos, want ze vind je niet, ze rent als een blinde kip in het rond en hoort of ziet je niet. Als ze los gaat is het dus op een stuk waar geen vee in de buurt is, geen andere mensen of dieren en op een plek waar overzicht is, in het bos ben ik haar ook zo kwijt.
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik denk niet dat een hond ongelukkiger is als hij/zij altijd aan de riem loopt... als je zorgt dat de hond voldoende beweging krijgt dmv joggen, fietsen of steppen oid...
Een maatje tegroot nee dat denk ik niet... sommige honden kunnen gewoon niet los en er is gewoon niet voor iedereen een oplossing daarvoor dmv een manege oid...zolang je je daar maar niet in berust en zorgt voor andere manieren van onladen voor je hond is er mijn inziens geen probleem.
Afbeelding
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Ik denk dat een hond aan de lange lijn ook een prima leven kan hebben.
Heb janus ook een tijdje niet los durven laten nadat hij , toen hij alleen met mark op stap was, de straat over stak en net niet geraakt werd door een auto.
Ik was als de dood dat het weer zou gebeuren (janus jaagt ook in het bos en de bossen hier komen altijd weer ergens uit op een weg) en daarom ging hij vanaf toen aan een 10 meter lijn.
Rennen, snuffelen, ed kon daarmee prima (gewoon een kwestie van niet stug doorlopen maar hem de tijd geven om zijn ding te doen) ook zwemmen en apportjes halen uit het water waren geen probleem.
Ik heb niet het idee gehad dat hij hier ongelukkiger van werd dan wanneer hij wel los liep.

Overigens heb ik me een schop in mijn reet gegeven en me over mijn eigen angst heen gezet en nu lopen ze vrijwel altijd los. :wink:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

chrico schreef:
Addy schreef:
chrico schreef:Ik ben van mening dat als je je hond vasthoud om je eigen fouten of karaktereigenschappen te compenseren dat er geen probleem is mits je een alternatief zoekt om je hond zijn energie kwijt te laten raken.
Hou je je hond vast om de oorzaak elders te leggen dan heb ik zoiets van oeps arme hond.
maar in beide gevallen mag de hond geen hond zijn dus ik zie eerlijk gezegt het verschil niet zo goed :19:
Ik wel. Een hond die jaagt laat je niet loslopen op een veld met konijnen. Een hondagressieve hond laat je niet los in een losloopgebied. Je gaat op zoek naar alternatieven waar je deze honden wel hun energie kwijt kan laten raken en waar ze gewoon hond kunnen zijn.
Loop je met zo een hond en ga je allerlei andere uitvluchten zoeken waarom je de hond niet loslaat en je zoekt geen alternatief dan heb ik meelij met zo een hond.
Voor zover ik weet zijn er ook bepaalde windhonden die wettelijk niet eens los mogen omdat ze jagen. Wat voor eigenaar ben je dan als je een hond aanschaft die wettelijk niet los mag??
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Neeltje schreef:Voor zover ik weet zijn er ook bepaalde windhonden die wettelijk niet eens los mogen omdat ze jagen. Wat voor eigenaar ben je dan als je een hond aanschaft die wettelijk niet los mag??
Dan ben je dus verkeerd geinformeerd :wink:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Addy schreef:
Neeltje schreef:Voor zover ik weet zijn er ook bepaalde windhonden die wettelijk niet eens los mogen omdat ze jagen. Wat voor eigenaar ben je dan als je een hond aanschaft die wettelijk niet los mag??
Dan ben je dus verkeerd geinformeerd :wink:
Dat is inderdaad niet waar..windhonden mogen wel gewoon los hoor...ze mogen niet jagen maar dat mag de jack russel en de tekkel van de buren ook niet, ben je net zo strafbaar.
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik vind dat honden bij voorkeur dagelijks los moeten kunnen lopen. Ik kies dus ook de rassen die ik hou er op uit dat ze redelijk trainbaar zijn en gericht op de baas.
Kira loopt zo goed als nooit aan de riem en ik vind het heerlijk altijd zo'n loslopend huppelend hondje om je voeten.
Een bloedhond vind ik prachtig maar zou ik nooit voor kiezen omdat ik denk dat ik zo'n hond nooit kan leren loslopen op een manier dat ik er ook nog ontspannen bij kan wandelen
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik zou het ontzettend jammer vinden als er omstandigheden zouden zijn waardoor ik Frenk nooit meer los zou kunnen laten.

Die omstandigheden kunnen overmacht zijn zoals eerder genoemde voorbeelden als ziektes of onverwachte agressie. Dan is je hond geen spreekwoordelijk maatje te groot, maar dan heb je gewoon stomme pech.

Dan kun je trouwens nog steeds wel je best doen om naar mogelijkheden te zoeken waarbij je hond zich toch uit kan leven, maar dan heb je geen inschattingsfout gemaakt bij de aanschaf.

Wat ik alleen echt niet begrijp zijn honden:
die hun baas uitlaten ipv andersom. (Ik zie zelfs teckels en jr's die hun baas uitlaten :eek: ). Als jij een hond fysiek en/of mentaal niet aankunt, dan heb je echt een verkeerde keuze gemaakt.
met een groot jachtinstinct die midden in een stad moeten wonen.
van een ras dat om agressie bekend staat en die binnen druk bebouwd/bewoond gebied moeten leven en dus nooit 'vrij' kunnen zijn.
die niet 'geleerd' wordt om los te kunnen lopen (vaak omdat baasjes hun eigen angsten op hun hond projecteren)
die enorm baasgericht zijn, maar toch de hele tijd alleen thuis moeten zitten.

Die situaties vind ik zielig, zowel voor hond als baas. Honden kiezen niet waar ze komen te leven, dat doen wij voor ze. En dat brengt imo een bepaalde verantwoordelijkheid met zich mee.

Kortom, als je het niet hebt kunnen voorzien, dan kan ik het je ook niet kwalijk nemen. En als je dan ook nog eens zoekt naar manieren om je hond wel te geven wat hij/zij nodig heeft, dan lijkt me dat geweldig!

Mensen die hun hond echter geen 'hond' laten zijn omdat ze (zoals in Moos' voorbeeld) bang zijn voor vlekken op de bank, die hadden echt een andere (of liever helemaal geen) hond moeten nemen!

Voor de volledigheid nog even over onze eigen situatie:
Ik heb Frenk vanaf de eerste dag dat hij naar buiten mocht los gelaten op plekken waar dat veilig kon, zoals het strand, de duinen en het wandelbos. In de stad hou ik hem nog wel aan de lijn vanwege het verkeer.
Wij wonen in een autovrij straatje, hartje centrum. Aan beide kanten is het 25m voor de straten beginnen waar wel auto's rijden en/of veel fietser/brommers/voetgangers komen.
Tot nu toe mocht Frenk binnen en achter op het plaatsje en af en toe aan de lange lijn voor buiten liggen, maar vanochtend (zondag, dus rustig qua fietsers/voetgangers) heb ik voor het eerst de voordeur open gehad, terwijl Frenk los liep.
Hij bleef keurig in de buurt. Liep heerlijk in en uit, een beetje te rommelen en snuffen. Super! Ik hoop dat hij ook straks als hij ouder is, los kan buiten voor ons huis en op rustige momenten ook in de stad. Dat lijkt me veel prettiger voor hem dan altijd maar aan die lijn. En dus gaan wij daar samen voor trainen dat dat kan.
Omdat ik denk dat een hond (zelfs die kleine swiffer van mij :mrgreen: ) het gewoonweg nodig heeft om lekker 'vrij' uit te kunnen razen nemen wij Frenk bijna elke dag mee naar het bos of het strand voor een lange wandeling (60 min) zonder lijn. En met werparm voor het balletje, zwemmen in elke mogelijke dreksloot en takken slepen die 2x xo groot zijn als hij is :mrgreen: :ok:
Hij is nu wel aan het proberen om te kijken hoever hij weg kan en mag in het bos, dus duik ik af en toe achter een boom. (Zoeken vindt hij sowieso een feestje :wink: )
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Dan kun je trouwens nog steeds wel je best doen om naar mogelijkheden te zoeken waarbij je hond zich toch uit kan leven, maar dan heb je geen inschattingsfout gemaakt bij de aanschaf.
Mee eens.
Zoals ik schreef. Hier zal er werkelijk nooit geen jachthond komen. Dat zou mij tot het uiterste drijven, zou gek worden :N: . Niet dat er niet mee om te gaan is, het is vast te trainen, maar in dat gedrag heb ik geen zin. Dus daarom kies ik daar niet voor, zou een verkeerd maatje zijn.

Macho's geef ik dan weer niet om. Ik zoek wel mogelijkheden dat Spike ook lekker los kan. Zou ik in een druk gebied wonen zonder auto... Tja, dan had ik ook een probleem.
Maar ik gooi ze bijna dagelijks in de auto en kar de polder in. Zonder veel honden tegen te komen. Daar lopen ze ook altijd los.

Daisy loopt eigenlijk zelden aan de lijn, als ze aan loopt is het raar. Die loopt hier aan de dijk haar rondje mee en komt gewoon als ik roep. Spike zit hier in de buurt wél altijd vast, gaat niet los, té veel honden.
Laatst gewijzigd door Daisy@ op 08 jun 2008 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Frenk schreef:
die hun baas uitlaten ipv andersom. (Ik zie zelfs teckels en jr's die hun baas uitlaten :eek: ). Als jij een hond fysiek en/of mentaal niet aankunt, dan heb je echt een verkeerde keuze gemaakt.
Makkelijk gezegd.
Ik heb 1 zo'n hondje wat mij uitlaat ipv andersom. Heb haar vanaf 7 weken in huis, heb altijd getraind op het netjes lopen maar dat lukt domweg niet omdat zij overprikkeld is en altijd en overal wel iets ziet wat interessant is. Zelfs nu ze een week op 3 poten heeft gelopen trekt ze me voort, er is geen houden aan.
Als je denkt dat jij het beter kan mag je het komen proberen hoor. :roll:
Stilstaan werkt prima, ze komt keurig terug gesprongen naast me maar 1 stap vooruit en ze hangt alweer in de lijn. :wink:
Daarom laat ik haar ook liever loslopen dan aan de lijn, veel minder vermoeiend.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Frenk
Zeer actief

Inge schreef:
Frenk schreef:
Makkelijk gezegd.
Ik heb 1 zo'n hondje wat mij uitlaat ipv andersom. Heb haar vanaf 7 weken in huis, heb altijd getraind op het netjes lopen maar dat lukt domweg niet omdat zij overprikkeld is en altijd en overal wel iets ziet wat interessant is. Zelfs nu ze een week op 3 poten heeft gelopen trekt ze me voort, er is geen houden aan.
Als je denkt dat jij het beter kan mag je het komen proberen hoor. :roll:
Stilstaan werkt prima, ze komt keurig terug gesprongen naast me maar 1 stap vooruit en ze hangt alweer in de lijn. :wink:
Daarom laat ik haar ook liever loslopen dan aan de lijn, veel minder vermoeiend.
Maar loslopen kan dus wel? Dus het is niet zo dat ze aan de kletter gaat en dat jij kan wachten tot zij zin heeft om weer eens terug te komen?

Want dat bedoel ik met fysiek en mentaal. Ik heb het niet specifiek over honden die in de lijn hangen, want dat daar onderscheid in kan zijn snap ik wel.

In sommige gevallen zijn honden gewoon weg te sterk en zal het baasje in geval van nood hem/haar nooit kunnen houden. Dan is je hond een 'maatje te groot', ook als het een teckel is. Als 'ie wel los kan en gewoon luistert, dan is er niet zoveel aan de hand toch?

Honden die niet los mogen omdat het een onopgevoede hond of een heel zwak baasje betreft waardoor de hond zich nergens wat van aantrekt, dat is zielig.
Afbeelding
L&T
Actief

Ongelezen bericht door L&T »

Ik vindt niet als je hond niet kan loslopen, dat dat dan meteen dierenmishandeling is, Layla loopt eigenlijk altijd wel los elke dag in het bos of het veld. Je kunt ook gewoon actief iets anders verzinnen met honden die niet kunnen loslopen bv fietsen,cursus volgen of met een lange longeerlijn gaan wandelen. Zolang je maar actief bezig bent met je hond denk ik dan :wink: kan je hond toch zijn energie kwijt.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ze kan prima los en luistert gewoon goed.
Niet in de wijk overigens (behalve op een veldje) want ze gaat op zoek naar katten en niet om mee te spelen vrees ik. :19:
En ondanks dat ze mij uitlaat kan ik haar prima houden, ze weegt net 18 kilo. :mrgreen: Alleen netjes aan de lijn lopen is gewoon hopeloos.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Frenk
Zeer actief

Inge schreef:Ze kan prima los en luistert gewoon goed.
Niet in de wijk overigens (behalve op een veldje) want ze gaat op zoek naar katten en niet om mee te spelen vrees ik. :19:
En ondanks dat ze mij uitlaat kan ik haar prima houden, ze weegt net 18 kilo. :mrgreen: Alleen netjes aan de lijn lopen is gewoon hopeloos.
Nou, dan was het niet mijn bedoeling dat jij (en soortgelijke baasjes) je aangesproken zou voelen. Ik hoop dat dat nu duidelijk is? :wink:
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Hier meld zich ook een dierenmishandelaar :19:

Baco kon echt niet los, met 8 weken ging hij gewoon de andere kant op :eek: , verstoppen had geen zin, weglopen , voer, speeltjes of de auto starten, met Freek weggaan het maakte hem niet uit.
Het voordeel was dus wel dat ik hem nooit heb hoeven leren om alleen te zijn, omdat het hem simpel gezegd niet uitmaakte of ik wel of niet thuis was. :wink:
Met een maand of 7 ging het beter en ging hij steeds meer op mij letten en luisteren, en kon hij af en toe los, nu heeft hij lijnrust vanwege groeipijn, maar ik heb niet de indruk dat ik nu een mishandelaar ben, wel zou het leuker geweest zijn als hij als pup al los kon maar dat ging gewoon niet.

Groetjes Els
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik ken mensen die altijd hele grote molossers hebben gehad. Konden ze perfect aan. Nu hebben ze er weer een van hetzelfde ras (is alweer een paar jaar oud), maar deze is toch hele andere koek. Die kan totaal niet met andere honden en is best wel ADHD. Ondanks cursussen enz. Die mensen kunnen die hond ook niet houden als die eens de benen gaat nemen met het uitlaten. Gebeurt zelden, maar het is wel vervelend. Als laatste hulpmiddel hebben ze de hond nu chemisch laten castreren en dat maakt een gigantisch verschil.

Maar om dan zo makkelijk te zeggen dat dat ras een maatje te groot voor die mensen is, is in mijn ogen te makkelijk. Zij hebben er al zoveel jaren en honden ervaring mee en het is altijd heel goed gegaan. Alleen nu hebben ze de pech gehad dat deze hond een stuk minder makkelijk is (is geen raseigenschap bij dat ras).
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Wij hebben dus, zoals inmiddels wel bekend, een hond die de afgelopen anderhalf jaar niet is losgeweest ivm fel reageren op sommige andere honden.
Wij wilden, na een incident, niet het risico lopen dat dat nogmaals zou gebeuren.

Tja, dan is het dus gewoon lange aangelijnde wandelingen en veel spelen binnenshuis of in de tuin.
Inmiddels is hij gecastreerd (om een andere reden overigens) en merken we toch ook dat hij stukken minder fel reageert en veel rustiger is.

Binnenkort gaan we dus weer trainen om het hierkomen goed bij te schaven en gaan we gewoon als het rotweer is naar losloopgebieden waar hij lekker kan rauzen. Daar flink trainen en als dat weer allemaal in orde is mag hij gewoon weer lekker loslopen.

Ik vind het ook het fijnste als een hond loskan. Dat is voor mij 1 van de leukste dingen om als hondeneigenaar te doen: Lekker wandelen met een losrennende, spelende hond om je heen.
Maar als die mogelijkheid er even niet is, of onverantwoord is, dan is het niet anders.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik denk dat het aan de hond ligt. de bullen vinden het het leukste als ze aangelijnd mee gaan de stad in of langs de weg. lijf vindt dat ook prima. fritz is dus een ander verhaal, voor hem zou het wel dierenmishandeling zijn als hij niet meer los kon. helaas heeft hij een énorme jachtdrift, hij jaagt zowel op zicht als op neus. het is een herplaatser, en er was me verzekerd dat het geen jager zou zijn omdat dat hier echt niet kan. het stikt van het wild hier. daarbij schieten ze hier honden af die jagen. fritz loopt dus standaard aan de stroomband. dit helpt niet altijd maar we moeten een klein risico dan maar aanvaarden.
Afbeelding
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Nou als ik zie hoe zon plezier whoopy nog heeft ookal zit ie aan de flexx.. Dan kan hij zich ook wel uitleven. tuurlijk is het net even anders dan lekker los racen . Maar estelle we gaan wel een keer naar dat tennisveld dan neem ik mazzel wel mee dan kunnen ze even racen
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

shanty schreef:Nou als ik zie hoe zon plezier whoopy nog heeft ookal zit ie aan de flexx.. Dan kan hij zich ook wel uitleven. tuurlijk is het net even anders dan lekker los racen . Maar estelle we gaan wel een keer naar dat tennisveld dan neem ik mazzel wel mee dan kunnen ze even racen
Is goed! Of een keer vragen of hij in de manege in de bak los zou mogen met mazzel? en dan dus maar hopen dat ze ook gaan spelen.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Mijn honden gaan ook niet meer los in het losloopgebied, hoe verschrikkelijk jammer ik dat ook vind. Er staan hier drie flats in het park en in één daarvan woont een vrouw die haar katten maar laat aan rotzooien waardoor hier een ware kattenplaag is ontstaan. Ik ben bang dat mijn honden achter de katten aan de weg op rennen. Ik ga wel elke dag per twee naar het bos maar het blijft spitsroeden lopen en stressen, dus geen lol meer aan. Dus heb ik een ander huis gekocht met veel grond erom heen en aan de rand van het bos zodat mijn honden vrij kunnen los lopen.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Ik heb me echt een dierenmishandelaar gevoeld toen ik Dante anderhalf jaar aan de lijn moest houden, ivm lich. problemen. Ik merkte ook dat het een heel andere hond werd, de spirit ging eruit, hij leek wel een soort depressief. Nu ben ik wel heel fanatiek over het loslopen van mijn hond, vond en vind dat zo belangrijk dat ik er veel voor over heb. Ga dagelijks met de tram of fiets naar gebieden waar hij lekker los kan lopen.
Dante is een staande jachthond en het heeft mij heel erg veel moeite gekost om hem veilig los te leren lopen. Ik had het ras zorgvuldig uitgezocht, maar me toch verkeken (en ook niet goed voorgelicht :roll: ) op het jachtinstinct en de zelfstandigheid van dit ras. Ook heb ik de eerste jaren maar weinig goede begeleiding gehad bij de training. Was dan ook geregeld wanhopig hoe ik hem zo aan moest pakken dat hij terug te roepen was. Het is, nogmaals, met heel veel moeite gelukt. Niet 100% zeker, maar een heel klein risico moet je kunnen nemen vind ik (het blijven tenslotte dieren en geen robotjes..). Wel denk ik dat als het me niet gelukt was met 'gewone' training ik dan een tt had ingezet. Hoe moeilijk en rot ik dat ook gevonden zou hebben, alles beter dan een jachthond altijd aan de lijn te moeten houden.
Gr. Marijke
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik heb het topic verder nog niet gelezen, maar ik vind dat baas en hond het loslopen moeten leren.
Als je de zelfstandig jagende rassen uitsluit vind ik dat er iets niet klopt als je hond niet terug komt als je hem roept. Niet dat dat nou meteen hemelschreiend erg is, maar er klopt gewoon iets (nog) niet dan.
Van de zelfstandig jagende rassen en de lopende honden en wat dies meer zij moet je geen verwachtingen hebben en dus in de gelegenheid zijn om die honden regelmatig de ruimte te kunnen geven.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

estelle schreef:
shanty schreef:Nou als ik zie hoe zon plezier whoopy nog heeft ookal zit ie aan de flexx.. Dan kan hij zich ook wel uitleven. tuurlijk is het net even anders dan lekker los racen . Maar estelle we gaan wel een keer naar dat tennisveld dan neem ik mazzel wel mee dan kunnen ze even racen
Is goed! Of een keer vragen of hij in de manege in de bak los zou mogen met mazzel? en dan dus maar hopen dat ze ook gaan spelen.
En Woopie was echt wel lekker moe
Zo slecht is het dus ook weer niet
En net wat je zei je had het ook liever anders gezien
Maar als ze de wegen over gaat rennen daar moet je gewoon niet aan denken
Woopie heeft ook heerlijk genoten ook al was het aan de flex

Dus honden moeten wel vrij kunnen lopen omdat het zo hoor
Maar katten moeten binnen blijven?
Katten zijn namelijk ook echte buitendieren
Waarom moeten die dan wel binnen zitten
Dat is ook dierenmishandeling
Die kan zijn eigen ding niet meer doen
Namelijk jagen
Ik vind een kat binnen houden zieliger dan
dagelijks een lange wandeling maken waar er gerend geknuffeld en gezwommen word
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik heb niet alle 7 pagina's gelezen.

Vegas loopt nooit los, ik ben dus een dierenmishandelaar? Ik denk het toch niet :wink: Ik heb me heel lang schuldig gevoeld over het feit dat Vegas niet meer losloopt maar inmiddels voel ik me niet meer schuldig. Tegenover het niet loslopen staan zoveel leuke dingen, ik geloof niet dat Vegas bewust iets tekort komt. We wandelen veel met andere honden, gaan heel regelmatig naar Schoorl, Vegas gaat overal mee naartoe, we fietsen en maken lange (aangelijnde) wandelingen waarbij ik veel in locatie's afwissel. Daarnaast trainen we, spelen we gaat Vegas de hele dag mee naar het werk. Vegas mag heel af en toe los op een landweggetje hier in de buurt en dan gooi ik een uurtje met een bal. Naar losloopgebieden ga ik al lang niet meer want ik zou me veel schuldiger voelen als hij in gevecht raakt dan dat hij daar nu dus niet meer komt.

Ik vind dus ook niet dat je zo keihard kan stellen dat een hond 'een maatje te groot' is als hij niet losloopt bij zijn baas. Er zijn zoveel verschillende redenen waarom een hond misschien niet meer los kan lopen, ik vind dat gegeven echt niet meteen dierenmishandeling.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”