Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trainings methoden/halsbanden,stroom enz..

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: Trainings methoden/halsbanden,stroom enz..

Ongelezen bericht door Jaap* »

malinois schreef:op een gegeven moment moet hij gewoon luisteren nogmaals... zoals Charles het mooi zegt, dat is de plichtfase... dan moet hij doen wat hij geleerd heeft en bewezen heeft te kunnen doen.
in de aanleerfase wordt NOOIT een TT gebruikt
http://www.hondenforum.nl/plaza/discuss ... 58491.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is juist deze insteek die ik niet kan rijmen met een spelletje :U:
Een werkende KNPV hond, daar kan ik nog inkomen. Met evenzogoed nog allerlei bedenkingen op allerlei vlakken. Maar voor een spelletje? Nee, dan staat zo'n insteek mij hevig tegen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jaap* schreef:
malinois schreef:op een gegeven moment moet hij gewoon luisteren nogmaals... zoals Charles het mooi zegt, dat is de plichtfase... dan moet hij doen wat hij geleerd heeft en bewezen heeft te kunnen doen.
in de aanleerfase wordt NOOIT een TT gebruikt
http://www.hondenforum.nl/plaza/discuss ... 58491.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is juist deze insteek die ik niet kan rijmen met een spelletje :U:
Een werkende KNPV hond, daar kan ik nog inkomen. Met evenzogoed nog allerlei bedenkingen op allerlei vlakken. Maar voor een spelletje? Nee, dan staat zo'n insteek mij hevig tegen.
tja dat is dan het verschil tussen ons waarschijnlijk....dat was daar idd. ook al het geval :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Ik blijf het lastig vinden hoor Malinois, door de wijze waarop de hond reageert als de bal niet zichtbaar is, heb ik toch sterk de indruk dat de oefening voor de hond nog steeds niet helemaal duidelijk is (hond denkt ZOEK BAL ipv VOORUIT).
Dan zou ik niet gaan corrigeren als de oefening niet goed gaat, omdat je geen plicht mag verwachten als de oefening niet duidelijk is

Verder vind ik de TT sowieso een te zwaar correctiemiddel voor een oefening als deze, maar daar zullen we altijd over van mening blijven verschillen :19:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

malinois schreef:die bal blijft altijd, alleen wel elke keer op een andere manier... maar hij luisterd dan toch niet, hij negeert compleet het commando af... hij hoeft die bal niet te zoeken, hij moet reageren op het commando. En dat moet ie doen op elke plek of dat nu op 10, 20 of 50 meter is...
Maar waarom ga je dan niet aan de slag met het commando 'af'?
Tuurlijk moet hij af gaan als jij dat buldert maar dat doet hij niet. Ik zou dan zeggen dat je aan het werk gaat met dat commando ipv te grijpen naar een TT.

Zelfde als dat je honden ziet die ineens bij de zit oefening uit volgen af gaan. Of die bij af juist gaan zitten. Dan ga je ook even aan de slag met die oefening. Weer wat vaker oefenen, even weer bij de hond blijven staan e.d.
Dat zijn toch geen dingen om gelijk maar naar de TT te grijpen?

Ik vind het zo makkelijk overkomen dat gebruik van die TT. De hond doet iets niet goed maar in plaats van te gaan nadenken waarom de hond het niet doet en daarmee aan de slag te gaan drukken we op een knopje.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
malinois schreef:die bal blijft altijd, alleen wel elke keer op een andere manier... maar hij luisterd dan toch niet, hij negeert compleet het commando af... hij hoeft die bal niet te zoeken, hij moet reageren op het commando. En dat moet ie doen op elke plek of dat nu op 10, 20 of 50 meter is...
Maar waarom ga je dan niet aan de slag met het commando 'af'?
Tuurlijk moet hij af gaan als jij dat buldert maar dat doet hij niet. Ik zou dan zeggen dat je aan het werk gaat met dat commando ipv te grijpen naar een TT.

Zelfde als dat je honden ziet die ineens bij de zit oefening uit volgen af gaan. Of die bij af juist gaan zitten. Dan ga je ook even aan de slag met die oefening. Weer wat vaker oefenen, even weer bij de hond blijven staan e.d.
Dat zijn toch geen dingen om gelijk maar naar de TT te grijpen?

Ik vind het zo makkelijk overkomen dat gebruik van die TT. De hond doet iets niet goed maar in plaats van te gaan nadenken waarom de hond het niet doet en daarmee aan de slag te gaan drukken we op een knopje.
A. omdat het nu gewoon prima gaat zoals ik al diverse malen geschreven heb, dus hij wist inderdaad prima wat alweer de bedoeling was.
B. waarom nog de TT, wederom snap je blijkbaar niet dat er standjes opzitten en dat de hond niet gillend ter aarde stort, maar dat hij even een herinnering krijgt, oh ja, ik moet ook nog luisteren en dat kan op standje 10 zijn.... En nee, hij wordt nu niet gebruikt want hij doet het prima (heeft hem wel om maar dat hebben ze hier altijd).
Hij kent het commando af, hij is niet achterlijk :19:
En ja ik ken het dat de hond staan blijf ipv zitten of wat dan ook en dat ligt aan de oefening hoe het opgelost wordt... ik heb daar overigens niet veel problemen mee. Wordt de TT daarbij gebruikt dat ligt aan de bedoeling.... bij mijn honden niet tot op heden maar indien nodig ja.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Renee1966 schreef:Ik blijf het lastig vinden hoor Malinois, door de wijze waarop de hond reageert als de bal niet zichtbaar is, heb ik toch sterk de indruk dat de oefening voor de hond nog steeds niet helemaal duidelijk is (hond denkt ZOEK BAL ipv VOORUIT).
Dan zou ik niet gaan corrigeren als de oefening niet goed gaat, omdat je geen plicht mag verwachten als de oefening niet duidelijk is

Verder vind ik de TT sowieso een te zwaar correctiemiddel voor een oefening als deze, maar daar zullen we altijd over van mening blijven verschillen :19:
die oefening is wel duidelijk aangezien het IPO III honden zijn die dus al 3 examens en diverse wedstrijden hebben gelopen en het hier perfect uitgevoerd hebben. Als het niet duidelijk is doen ze het nooit goed....
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

TT als correctie vind ik niet nodig maar hij wordt toch ook gebruikt op lage stand als he meneertje even wakker blijven? op afstand?

ik ken zelfs iemand met een dove hond die vanuit zijn eerdere hondensport nog een TT had en de TT gebruikt op een heel lage stand als trilband voor de dove hond
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

massam schreef:TT als correctie vind ik niet nodig maar hij wordt toch ook gebruikt op lage stand als he meneertje even wakker blijven? op afstand?
Yeah right. Hond gaat op volle snelheid naar de bal toe die hij heeeeel graag wil hebben (hij is er immers helemaal gek op gemaakt, reken maar op een flinke drive). Hij reageert niet op een keihard geschreeuwde af (want het is hem aangeleerd op volle snelheid naar die bal te gaan, dat is de bedoeling, dus gaan!). Maar hij reageert wel op een ieniemienie lekker aanvoelend trilletje in de nek. Geloof je het zelf? :wink: En wakker blijven? Heb je wel eens een Mechelaar aan het werk gezien? Ooit gedacht: goh die valt bijna in slaap? :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
M@scha
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
massam schreef:TT als correctie vind ik niet nodig maar hij wordt toch ook gebruikt op lage stand als he meneertje even wakker blijven? op afstand?
Yeah right. Hond gaat op volle snelheid naar de bal toe die hij heeeeel graag wil hebben (hij is er immers helemaal gek op gemaakt, reken maar op een flinke drive). Hij reageert niet op een keihard geschreeuwde af (want het is hem aangeleerd op volle snelheid naar die bal te gaan, dat is de bedoeling, dus gaan!). Maar hij reageert wel op een ieniemienie lekker aanvoelend trilletje in de nek. Geloof je het zelf? :wink: En wakker blijven? Heb je wel eens een Mechelaar aan het werk gezien? Ooit gedacht: goh die valt bijna in slaap? :mrgreen:

misschien, héél misschien had ik het wel over de TT in het algemeen en niet over het welles/nietes gedoe van hierboven?

misschien, héél misschien werd je niet aangevallen dus hoef je je ook niet zo te voelen en zo te reageren :engel:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

massam schreef: misschien, héél misschien had ik het wel over de TT in het algemeen en niet over het welles/nietes gedoe van hierboven?

misschien, héél misschien werd je niet aangevallen dus hoef je je ook niet zo te voelen en zo te reageren :engel:
Ik vind het voorbeeld juist zo leerzaam. In het algemeen over de TT praten, levert niet zo veel op. Juist door het voorbeeld, wat jij blijkbaar welles/nietes vindt, is voor mij weer aangetoond dat bepaalde mensen liever corrigeren dan kritisch naar hun methode te kijken. Ben benieuwd of je ook zo zou reageren mbt de TT als het over een voorbeeld van een ander forumlid ging :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

De bedoeling van de oefening is dat de hond op commando met grote snelheid vooruit gaat en op commando snel gaat liggen. Het snel vooruit gaan met de bal is een goed hulpmiddel. Echter het hulpmiddel is niet onder controle van de geleider. De hond kan zichzelf belonen ondanks het vertoonde gedrag. Wil je dit voorkomen en de TT gebruiken dan zul je een dusdanig een hoge stand gebruiken dat de hond het gedrag onmiddellijk stopt ( dus ervaart als correctie). Nadeel is dan dat de hond de hele oefening nooit meer doet om de correctie voorkomen. Ik vind het risico te groot en zou kiezen voor een beloning die wel onder controle bijvoorbeeld een baldropper.Als de hond de oefening niet goed uitvoert krijgt hij geen beloning en doet die het wel goed, dan krijgt die de bal. Ik zou in de uitvoering met TT niet risico willen lopen dat er een dusdanige correctie wordt gegeven dat de hond de oefening helemaal niet meer doet!
Jan
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef: Ik vind het voorbeeld juist zo leerzaam. In het algemeen over de TT praten, levert niet zo veel op. Juist door het voorbeeld, wat jij blijkbaar welles/nietes vindt, is voor mij weer aangetoond dat bepaalde mensen liever corrigeren dan kritisch naar hun methode te kijken. Ben benieuwd of je ook zo zou reageren mbt de TT als het over een voorbeeld van een ander forumlid ging :wink:
Ik vind inderdaad ook juist dat voorbeeld zo interessant. En volgens mij geeft het ook exact aan waar het meningsverschil 'm bijna altijd in zit als het over een TT gaat :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
massam schreef: misschien, héél misschien had ik het wel over de TT in het algemeen en niet over het welles/nietes gedoe van hierboven?

Ik vind het voorbeeld juist zo leerzaam. In het algemeen over de TT praten, levert niet zo veel op. Juist door het voorbeeld, wat jij blijkbaar welles/nietes vindt, is voor mij weer aangetoond dat bepaalde mensen liever corrigeren dan kritisch naar hun methode te kijken. Ben benieuwd of je ook zo zou reageren mbt de TT als het over een voorbeeld van een ander forumlid ging :wink:

dan zal ik speciaal voor jou en je rare ideeen over mensen beschermen en een andere mening hebben bij mensen die ik mag maar even dat voorbeeld gaan lezen? mijn snelle scan gaf een welles nietes verhaal aan, speciaal voor jou ga ik goed kijken.

het feit dat ik aangeef dat corrigeren met de TT voor mij onacceptabel is is schijnbaar niet genoeg om dit soort rare dingen te roepen.

tot zo als ik mijn conclusie kom brengen ok? :ok:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

daar gaan we dan.. ik zal wat quotes aanhalen die ik interessant vind:
fenella:vooruitsturen wordt met een balletje aangeleerd... of in ieder geval wordt er later vaak een balletje gebruikt voor de snelheid... als het balletje er dan niet ligt heb je kans dat de hond gaat zoeken ipv op het commando af gaat...
Op dat moment heb je niets meer om te corrigeren, je staat op 30 meter.
als de hond het balletje gaat zoeken heeft ie de klik met de oefening nog niet en zul je dat eerst moeten realiseren op bijvoorbeeld 1 meter zodat je controle hebt. pas als je 100% succes hebt ga je naar 2 meter etc totje aan die 30 zit.

mocht de hond op korte afstand goed zijn en op lange toch niet consequent kan ik me voorstellen dat je een lage stand gebruikt op een TT als in: oh ja, ik was iets aan het doen! maar zeker niet als correctie. het liefst gewoon helemaal niet maar gewoon stappen terug tot je een stabiele oefening hebt.
moos:En toch. Als een hond bijvoorbeeld naar het balletje wil gaan zoeken i.p.v af te gaan, dan beheerst de hond het dus nog niet correct. Schuld van de baas, niet van de hond
die dus :ok:
marc: Ik denk dat die oefeningen echt helemaal perfect aangeleerd kunnen worden zonder TT. Maar dan zouden mensen in de africhting eens moeten open staan voor een vrouw met een bordercollie van hoogste niveau obidience. Misschien beter een kerel met een hond van Fort Oranje in de hoogste graad obidience. Dan laat die persoon zien hoe en wat als en dan mensen echt willen en opletten kunnen zij dat ook leren met hun hond. Bij Eva op behendigheid trainen bijna alleen belgen. Alleen al 3 X mechelaars van bloedlijnen volgens mij. Die krijgen nooit correcties en doen alles perfect.

Het is een cultuur die doorbroken moet worden ergens. Ik zou het bijzonder gaaf vinden als de kampioen Belg op een IPO club mag laten zien hoe je vooruit stuurt en hoe je andere vrij basale oefeningen aan kan leren. Die bal die die hond zoekt is makkelijk weg te krijgen en toch motivatie in de hond te houden. Bij geen enkele hondensport mag de hond gaan zoeken naar een beloning. Dan is het echt niet goed aangeleerd. Hij mag hem nooit zelf pakken na de oefening want dan is dat meteen de eerste fout. Ja dan rent je hond wel maar inderdaad is hij in de war als hetgeen waarvoor hij rent er niet is. Maar hij mag nooit rennen om de bal te vinden. Die hele uitgangssituatie is al verkeerd
hélemaal mee eens!
fenella:
Nee, ik ga er vanuit dat ik hem bij een hond nodig zal hebben, is dit niet zo (zoals met trainen bij Xena bijv.), die is nu 'klaar' maar heeft nooit met trainen een TT gebruikt bijv., dan blijkt dus pas dat die niet nodig is geweest (maar ook niet gebruikt dus).

snap je het een beetje?
Ik ben ervan overtuigd dat fenella het niet gebruikt om het gebruiken. dat ik het onnodig vind is een tweede, dat ik tegen het principe ben is een derde maar (en niet omdat ik haar mag zoals linda zo fijn riep) omdat ik haar ken weet ik dat zij niet "geil" wordt van standje 600 zeg maar...
linda:
Maar wat zit er dan achter bij jou dat je zo graag fysiek wilt corrigeren? Als blijkt dat dezelfde oefening in de obedience wel zonder correcties gaat? Waarom wil je je daar dan niet in verdiepen, hoe zij dat doen? Dat begrijp ik gewoon niet.
ik lees nog even verder of er een antwoord komt, maar dit vind ik een leuke vraag :ok:

fenella: Fysiek corrigeren is bij mij met mijn handen nogmaals... een TT is bij mij niet fysiek. TT wordt niet gekoppeld aan mij. Ik ben leuk en blijf leuk
dit is misschien een mening-ding, maar ik koppel de naam van het beestje aan wat het met de hond doet. fysiek is een lichamelijke prikkel bij de hond toedienen. met je handen, een baksteen of een slipketting straktrekken, allemaal fysiek in mijn idee.

net als dat een beloning voor mij heeeel klote kan zijn zoals wanneer het secreet na 500x roepen eindelijk besluit te komen. dan moet ik toch jaaaa goed zo kom maarrrr :cheer: roepen terwijl ik het kind vervloek. blijft toch een beloning want dát is wat het voor de hond is.
renee1966:Als de bal uit zicht ligt, wil-ie dus wel eens gaan zoeken begrijp ik?
Dan is het toch zo dat-ie de oefening VOORUIT, koppelt aan het vinden van een bal?
Is het voor de hond dan niet de oefening ZOEK BAL ipv VOORUIT?
naar mijn mening is het inderdaad de oefening zoek bal die erg goed als start kan dienen maar zonder overgang overgaat op vooruit waar de hond dus helemaal niet op getraint is, die is getraint op vooruitlopen-bal pakken YEAH!-af. aangezien dat bal pakken de beloning is van deze oefening zal het heel raar zijn voor de hond om dan stabiel deze oefening goed te blijven doen. waarschijnlijk zal hij het wel regelmatig goed gaan doen omdat dat afgaan er wel bijin zit en het feit is dat ze truukjes gaan proberen om toch maar die beloning te krijgen. af is dan de meest logische poging.
charles vd b:Fenella ziet de TT als een hulpmiddel (net zoals een clicker, halti, haltiharnas, prikband, enz) om een bepaald doel te bereiken.
en daar zit het hele verschil. de enige hulpmiddelen die ik verstandig vind zijn je stem, je kennis, je koekje, je speeltje en je lichaam.

daarom is het voor mij erg lastig het hele TT verhaal te begrijpen behalve als "attentieattentie" middel als de hulpmiddelen zoals ik beschreef niet mogelijk zijn. máárrrrr dan nog vind ik dat je eigenlijk de oefening kleiner moet maken om weer controle te hebben voordat je weer de afstand vergroot.

maar als conclusie misschien dan...

ík train niet met wedstrijden en scoren in mijn hoofd, ík hoef niet met mijn hond te werken. en ik denk dat dat véél verschilt. nou vind ik wedstrijden door mijn eigen mening niet belangrijk genoeg om corrigerende hulpmiddelen voor te gebruiken maar van bijvoorbeeld een werkende hond (politie bijvoorbeeld) MOET je een 100% succes-rate hebben. of dat realistisch is om daar dan levende wezens voor te gebruiken is dan een andere discussie maar zolang dat zo is kan ik me voorstellen dat daar harder/meer gecorrigeerd moet worden.

voor mij zijn de gouden regels:
*Fouten worden voorkomen en ongewenst gedrag wordt zoveel mogelijk genegeerd.

*Gewenst gedrag wordt beloond.

*De methode moet voor iedereen gemakkelijk uitvoerbaar zijn.

*De methode moet voor de meeste honden makkelijk uitvoerbaar zijn.

*De methode mag geen agressie opwekken.

*de methode mag geen angst opwekken.

*De methode kent een stapsgewijze opbouw.

*De methode wordt altijd aan de baas/hond combinatie aangepast.

*De baas en hond moeten plezier hebben aan de les.

tevreden linda? :19:

edit, aanvulling:
linda:En wakker blijven? Heb je wel eens een Mechelaar aan het werk gezien? Ooit gedacht: goh die valt bijna in slaap?
een hond die zo alert is kan zomaar zijn volledige aandacht ergens anders op storten, dus bijvoorbeeld op het zoeken naar dat balletje. :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
ja dat werkt dus wel zo, maar goed jij weet het schijnbaar beter dan ik die hem gebruikt...
Anders, op hoog standje, dan gaat de hond niet meer, weet je wel? Dan denkt ie, ja doegie ik ga niet meer... dus dan ben je de hele oefening kwijt...
Dus idd. heel laag standje, even naar gevoel niks meer... en dat is het standje dat op de Doedag gevoeld kon worden dus de mensen die hem daar gevoeld hebben weten waar het over gaat.
Ik heb er toch geen hol aan dat mn hond niet meer naar boven gaat? Dus moet je het met beleid gebruiken.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

linda, als je íets minder uit de hoogte zou doen zouden de trainingsdiscussies een stuk meer open zijn gok ik zomaar.

kijk bijvoorbeeld naar marcs bericht op pagina 4 of 5 meen ik waarvan ik ook een stukje gequoot heb in mijn verantwoording naar jou toe. zo kan het ook namelijk.
Afbeelding
Mechelfan
Actief

Ongelezen bericht door Mechelfan »

Misschien is het de moeite om eens te googelen op Bart Bellon. Kun je zien hoe je op een positieve manier met de tt kan trainen.
Hij geeft ook seminars, heel interessant.
M@scha
Zeer actief

Mechelfan schreef:Misschien is het de moeite om eens te googelen op Bart Bellon. Kun je zien hoe je op een positieve manier met de tt kan trainen.
bedankt!

het eerste dat ik tegenkom is ook meteen enorm logisch, maar dus wel duidelijk een gegeven dat het corrigeren met de stroomband nodig is door iets verkeerds aangeleerd te hebben. en bij andere methodes wordt juist hard gewerkt om de hond de goede richting op te pushen waardoor er zo min mogelijk ruimte is voor verkeerd aanleren omdat de hond simpelweg de fout niet in kan gaan.

dit stukje bedoel ik:

Het dier gaat op de onaangename inwerking reageren met een “overlevingsreflex”. Je moet geen universitaire studies gedaan hebben om je hand uit onaangenaam warm water terug te trekken! Feit is dat meer dan 90% van de hondenbezitters hun hond niet bewust iets aanleren. Deze honden leren hun omgeving te “sturen”. Zo sluipen er ook vele ongewenste gedragingen in hun gedragspatroon. Hier is een elektronisch halsband een uitgelezen hulpmiddel om dit probleemgedrag aan te pakken en meestal op te lossen. Dit verklaart ook hun huidig succes. Deze producten beantwoorden perfect aan de nood van vele mensen en fungeren als een katalysator die de harmonie herstelt tussen hond en eigenaar.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

ik ken zelfs iemand met een dove hond die vanuit zijn eerdere hondensport nog een TT had en de TT gebruikt op een heel lage stand als trilband voor de dove hond
Bij een dove hond adviseer ik het ook.
Maar dan is de trilfunctie bedoeld als aandachttrekker en niet als correctie.
Zoals je tegen een horende hond "kijk" zegt, of zijn naam noemt en dan een koekje geeft, zo is de trilling de "naam" van de hond geworden.
Trilling = koekje. :wink:

Ik dacht dat degene die jij bedoelt de TT ook als "naam" gebruikte bij de dove hond. :wink:

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 24 nov 2009 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
M@scha
Zeer actief

ranetje schreef:

Bij een dove hond adviseer is het ook.
Maar dan is de trilfunctie bedoeld als aandachttrekker en niet als correctie.
Zoals je tegen een horende hiond "kijk" zegt, of zijn naam noemt en dan een koekje geeft, zo is de trilling de "naam" van de hond geworden.
Trilling = koekje. :wink:

Ik dacht dat degene die jij bedoelt de TT ook als "naam" gebruikte bij de dove hond. :wink:

in principe wel ja, want als ik de naam van de hond roep trilt hij met dat ding, dus uiteindelijk is het aandacht/naam roepen inderdaad.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

massam schreef:
bedankt!

het eerste dat ik tegenkom is ook meteen enorm logisch, maar dus wel duidelijk een gegeven dat het corrigeren met de stroomband nodig is door iets verkeerds aangeleerd te hebben. en bij andere methodes wordt juist hard gewerkt om de hond de goede richting op te pushen waardoor er zo min mogelijk ruimte is voor verkeerd aanleren omdat de hond simpelweg de fout niet in kan gaan.

dit stukje bedoel ik:

Het dier gaat op de onaangename inwerking reageren met een “overlevingsreflex”. Je moet geen universitaire studies gedaan hebben om je hand uit onaangenaam warm water terug te trekken! Feit is dat meer dan 90% van de hondenbezitters hun hond niet bewust iets aanleren. Deze honden leren hun omgeving te “sturen”. Zo sluipen er ook vele ongewenste gedragingen in hun gedragspatroon. Hier is een elektronisch halsband een uitgelezen hulpmiddel om dit probleemgedrag aan te pakken en meestal op te lossen. Dit verklaart ook hun huidig succes. Deze producten beantwoorden perfect aan de nood van vele mensen en fungeren als een katalysator die de harmonie herstelt tussen hond en eigenaar.
En dat vind ik dat meteen het oneerlijke eraan :wink: Bij trainen het idee van "ik leer je eerst iets op een bepaalde manier aan, en als je daarnaar handelt krijg je een correctie met de TT", en bij opvoeding "eerst de hond maar aan laten kl*ten, en vervolgens er stroom opzetten i.p.v te kijken of jouw hele manier van omgaan met die hond niet gewoon aangepast moet worden".
Tenminste, als je uitgaat van het stukje wat jij hier gequot hebt :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

massam schreef:
Mechelfan schreef:Misschien is het de moeite om eens te googelen op Bart Bellon. Kun je zien hoe je op een positieve manier met de tt kan trainen.
bedankt!

dit stukje bedoel ik:

Door het verkeerd aanleren is de TT nodig geworden staat hier, vrij vertaald :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
M@scha
Zeer actief

dat is inderdaad wat ik ook bedoel. als je bij voorbaat het hebt geprobeerd te voorkomen dat het gaat gebeuren dan heb je voor dat specifieke onderdeel alweer geen TT nodig om te corrigeren.

blijf kijken naar je trainingsmethode en ga van jezelf uit. wat kun je veranderen zodat je alles vanuit jezelf kan halen. en dan heb ik het niet eens meer alleen over TT maar over alles. behalve koekjes, want ik vind dat je moet blijven belonen. al kun je heel makkelijk het woordje braaf gelijk stellen aan een brokje zodat het dezelfde beloning voor de hond geeft.

allemaal kleine dingetjes om persoonlijker met je hond te werken én op een fijne manier bezig te zijn om alles zo te maken dat je doel is alles uit jou te laten komen ipv hulpmiddelen.

@ranetje. dat staat er inderdaad en dat vind ik dus in zoverre onzin dat het wel klopt. (wat je verkeerd aanleert moet je weer afleren. volgens hun dan dus door de TT...) maar als je het verkeerd aangeleerde "gewoon" niet aanleert hoef je ook niet te corrigeren :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:
bedankt!

dit stukje bedoel ik:

ik heb het hele boekwerk van het seminair al naar div. mensen hier gestuurd ooit, het is idd. een heel interessant verhaal, mocht je interesse stuur me even je email, het is een heel groot bestand
Afbeelding
Moos
Zeer actief

massam schreef:dat is inderdaad wat ik ook bedoel. als je bij voorbaat het hebt geprobeerd te voorkomen dat het gaat gebeuren dan heb je voor dat specifieke onderdeel alweer geen TT nodig om te corrigeren.

blijf kijken naar je trainingsmethode en ga van jezelf uit. wat kun je veranderen zodat je alles vanuit jezelf kan halen. en dan heb ik het niet eens meer alleen over TT maar over alles. behalve koekjes, want ik vind dat je moet blijven belonen. al kun je heel makkelijk het woordje braaf gelijk stellen aan een brokje zodat het dezelfde beloning voor de hond geeft.

allemaal kleine dingetjes om persoonlijker met je hond te werken én op een fijne manier bezig te zijn om alles zo te maken dat je doel is alles uit jou te laten komen ipv hulpmiddelen.

@ranetje. dat staat er inderdaad en dat vind ik dus in zoverre onzin dat het wel klopt. (wat je verkeerd aanleert moet je weer afleren. volgens hun dan dus door de TT...) maar als je het verkeerd aangeleerde "gewoon" niet aanleert hoef je ook niet te corrigeren :19:
Precies :wink:
Het is denk ik alleen heel erg lastig, als je een bepaalde methode (TT in dit geval) altijd al gebruikt hebt en in een cultuur zit waar iedereen dat de methode vindt, om te gaan kijken naar wat JIJ fout doet in het aanleren i.p.v naar wat de hond fout doet in het uitvoeren.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
massam schreef:dat is inderdaad wat ik ook bedoel. als je bij voorbaat het hebt geprobeerd te voorkomen dat het gaat gebeuren dan heb je voor dat specifieke onderdeel alweer geen TT nodig om te corrigeren.

Het is denk ik alleen heel erg lastig, als je een bepaalde methode (TT in dit geval) altijd al gebruikt hebt en in een cultuur zit waar iedereen dat de methode vindt, om te gaan kijken naar wat JIJ fout doet in het aanleren i.p.v naar wat de hond fout doet in het uitvoeren.
Juist BB gebruikt de TT op een manier waarop die nooit gebruikt is, dus met lage stimuli etc.
vroeger werd het alleen op zn jan boeren fluitjes gebruikt dus met 1 stand, allerhoogste.
BB gebruikt hem dus in bijna alle oefeningen op diverse standen voornl. heel laag.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Daarnaast vind ik het trouwens ook interessant dat er schijnbaar, met een TT, uitgegaan wordt van een hond die in een trainingssituatie een dikke middelvinger opsteekt naar de baas "want hij luistert niet, en heeft maar te luisteren".
Nu begeef ik me misschien op erg glad ijs :mrgreen: , maar als dat zo is, dat je hond tijdens trainingen samen je een zodanige middelvinger geeft dat je er een stroomstootje tegenaan moet gooien, denk ik dat je sowieso al ergens de mist in bent gegaan.
Als het trainen leuk is voor de baas en de hond, en je houdt rekening met de capaciteiten van je hond, en hebt in het dagelijks leven een goede relatie/omgang met elkaar, waarom zou de hond dan een middelvinger op gaan steken tijdens trainingen? (en zeker baasgerichte honden). Ik denk dat het dan dus veel vaker gewoon het niet exact snappen is, en/of het niet helemaal juist aangeleerd zijn, dan dwarsheid.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

malinois schreef:
Juist BB gebruikt de TT op een manier waarop die nooit gebruikt is, dus met lage stimuli etc.
vroeger werd het alleen op zn jan boeren fluitjes gebruikt dus met 1 stand, allerhoogste.
BB gebruikt hem dus in bijna alle oefeningen op diverse standen voornl. heel laag.
Maar hier gaan we denk ik nooit uitkomen :wink: Het wil er bij mij namelijk gewoon echt niet in dat een hond die zich niet laat corrigeren met stem, zich wel opeens super laat corrigeren met een klein trillinkje in de nek. Ik geloof dus niet dat de hond dat ervaart als zo'n klein trillinkje.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Moos schreef:

dat is ook lastig, maar daarbij vind ik het ook lastig om mensen te vertellen hoe ze iets moeten doen. laten we eerlijk zijn, elke 10 jaar doen "we" het onderhand 180 graden anders. dus wat is het echt juiste?

ik weet wat dat voor mij is en "eis" dit ook van mijn cursisten, maar die weten op wat voor club ze terecht komen en wij hebben duidelijk een "verbod" op slipketting, halti etc. dus dan "teken" je ervoor.

maar ik voel mij niet geroepen om bijvoorbeeld fenella als moeder theresa te gaan bekeren. wél wil ik graag weten waarom mensen dingen doen zoals ze doen op trainingsgebied. het is mijn hobby dus ik leer er graag over. daarvoor hoef ik het niet met iemand eens of oneens te zijn.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inderdaad :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”