daar gaan we dan.. ik zal wat quotes aanhalen die ik interessant vind:
fenella:vooruitsturen wordt met een balletje aangeleerd... of in ieder geval wordt er later vaak een balletje gebruikt voor de snelheid... als het balletje er dan niet ligt heb je kans dat de hond gaat zoeken ipv op het commando af gaat...
Op dat moment heb je niets meer om te corrigeren, je staat op 30 meter.
als de hond het balletje gaat zoeken heeft ie de klik met de oefening nog niet en zul je dat eerst moeten realiseren op bijvoorbeeld 1 meter zodat je controle hebt. pas als je 100% succes hebt ga je naar 2 meter etc totje aan die 30 zit.
mocht de hond op korte afstand goed zijn en op lange toch niet consequent kan ik me voorstellen dat je een lage stand gebruikt op een TT als in: oh ja, ik was iets aan het doen! maar zeker niet als correctie. het liefst gewoon helemaal niet maar gewoon stappen terug tot je een stabiele oefening hebt.
moos:En toch. Als een hond bijvoorbeeld naar het balletje wil gaan zoeken i.p.v af te gaan, dan beheerst de hond het dus nog niet correct. Schuld van de baas, niet van de hond
die dus
marc: Ik denk dat die oefeningen echt helemaal perfect aangeleerd kunnen worden zonder TT. Maar dan zouden mensen in de africhting eens moeten open staan voor een vrouw met een bordercollie van hoogste niveau obidience. Misschien beter een kerel met een hond van Fort Oranje in de hoogste graad obidience. Dan laat die persoon zien hoe en wat als en dan mensen echt willen en opletten kunnen zij dat ook leren met hun hond. Bij Eva op behendigheid trainen bijna alleen belgen. Alleen al 3 X mechelaars van bloedlijnen volgens mij. Die krijgen nooit correcties en doen alles perfect.
Het is een cultuur die doorbroken moet worden ergens. Ik zou het bijzonder gaaf vinden als de kampioen Belg op een IPO club mag laten zien hoe je vooruit stuurt en hoe je andere vrij basale oefeningen aan kan leren. Die bal die die hond zoekt is makkelijk weg te krijgen en toch motivatie in de hond te houden. Bij geen enkele hondensport mag de hond gaan zoeken naar een beloning. Dan is het echt niet goed aangeleerd. Hij mag hem nooit zelf pakken na de oefening want dan is dat meteen de eerste fout. Ja dan rent je hond wel maar inderdaad is hij in de war als hetgeen waarvoor hij rent er niet is. Maar hij mag nooit rennen om de bal te vinden. Die hele uitgangssituatie is al verkeerd
hélemaal mee eens!
fenella:
Nee, ik ga er vanuit dat ik hem bij een hond nodig zal hebben, is dit niet zo (zoals met trainen bij Xena bijv.), die is nu 'klaar' maar heeft nooit met trainen een TT gebruikt bijv., dan blijkt dus pas dat die niet nodig is geweest (maar ook niet gebruikt dus).
snap je het een beetje?
Ik ben ervan overtuigd dat fenella het niet gebruikt om het gebruiken. dat ik het onnodig vind is een tweede, dat ik tegen het principe ben is een derde maar (en niet omdat ik haar mag zoals linda zo fijn riep) omdat ik haar ken weet ik dat zij niet "geil" wordt van standje 600 zeg maar...
linda:
Maar wat zit er dan achter bij jou dat je zo graag fysiek wilt corrigeren? Als blijkt dat dezelfde oefening in de obedience wel zonder correcties gaat? Waarom wil je je daar dan niet in verdiepen, hoe zij dat doen? Dat begrijp ik gewoon niet.
ik lees nog even verder of er een antwoord komt, maar dit vind ik een leuke vraag
fenella: Fysiek corrigeren is bij mij met mijn handen nogmaals... een TT is bij mij niet fysiek. TT wordt niet gekoppeld aan mij. Ik ben leuk en blijf leuk
dit is misschien een mening-ding, maar ik koppel de naam van het beestje aan wat het met de hond doet. fysiek is een lichamelijke prikkel bij de hond toedienen. met je handen, een baksteen of een slipketting straktrekken, allemaal fysiek in mijn idee.
net als dat een beloning voor mij heeeel klote kan zijn zoals wanneer het secreet na 500x roepen eindelijk besluit te komen. dan moet ik toch jaaaa goed zo kom maarrrr

roepen terwijl ik het kind vervloek. blijft toch een beloning want dát is wat het voor de hond is.
renee1966:Als de bal uit zicht ligt, wil-ie dus wel eens gaan zoeken begrijp ik?
Dan is het toch zo dat-ie de oefening VOORUIT, koppelt aan het vinden van een bal?
Is het voor de hond dan niet de oefening ZOEK BAL ipv VOORUIT?
naar mijn mening is het inderdaad de oefening zoek bal die erg goed als start kan dienen maar zonder overgang overgaat op vooruit waar de hond dus helemaal niet op getraint is, die is getraint op vooruitlopen-bal pakken YEAH!-af. aangezien dat bal pakken de beloning is van deze oefening zal het heel raar zijn voor de hond om dan stabiel deze oefening goed te blijven doen. waarschijnlijk zal hij het wel regelmatig goed gaan doen omdat dat afgaan er wel bijin zit en het feit is dat ze truukjes gaan proberen om toch maar die beloning te krijgen. af is dan de meest logische poging.
charles vd b:Fenella ziet de TT als een hulpmiddel (net zoals een clicker, halti, haltiharnas, prikband, enz) om een bepaald doel te bereiken.
en daar zit het hele verschil. de enige hulpmiddelen die ik verstandig vind zijn je stem, je kennis, je koekje, je speeltje en je lichaam.
daarom is het voor mij erg lastig het hele TT verhaal te begrijpen behalve als "attentieattentie" middel als de hulpmiddelen zoals ik beschreef niet mogelijk zijn. máárrrrr dan nog vind ik dat je eigenlijk de oefening kleiner moet maken om weer controle te hebben voordat je weer de afstand vergroot.
maar als conclusie misschien dan...
ík train niet met wedstrijden en scoren in mijn hoofd, ík hoef niet met mijn hond te werken. en ik denk dat dat véél verschilt. nou vind ik wedstrijden door mijn eigen mening niet belangrijk genoeg om corrigerende hulpmiddelen voor te gebruiken maar van bijvoorbeeld een werkende hond (politie bijvoorbeeld) MOET je een 100% succes-rate hebben. of dat realistisch is om daar dan levende wezens voor te gebruiken is dan een andere discussie maar zolang dat zo is kan ik me voorstellen dat daar harder/meer gecorrigeerd moet worden.
voor mij zijn de gouden regels:
*Fouten worden voorkomen en ongewenst gedrag wordt zoveel mogelijk genegeerd.
*Gewenst gedrag wordt beloond.
*De methode moet voor iedereen gemakkelijk uitvoerbaar zijn.
*De methode moet voor de meeste honden makkelijk uitvoerbaar zijn.
*De methode mag geen agressie opwekken.
*de methode mag geen angst opwekken.
*De methode kent een stapsgewijze opbouw.
*De methode wordt altijd aan de baas/hond combinatie aangepast.
*De baas en hond moeten plezier hebben aan de les.
tevreden linda?
edit, aanvulling:
linda:En wakker blijven? Heb je wel eens een Mechelaar aan het werk gezien? Ooit gedacht: goh die valt bijna in slaap?
een hond die zo alert is kan zomaar zijn volledige aandacht ergens anders op storten, dus bijvoorbeeld op het zoeken naar dat balletje.