Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dierenbescherming wil eind aan fokken rashond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Aantal honden: 2

Re: Dierenbescherming wil eind aan fokken rashond

Ongelezen bericht door Bons »

hondenshows afschaffen
selectie op kleur afschaffen
verkoop van dieren via gratis advertenties verbieden
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Agnes-en-Balou
Zeer actief

Ongelezen bericht door Agnes-en-Balou »

Ik denk niet dat je er bent met het afschaffen van hondenshows. Mensen die een hobby delen komen graag samen, laten graag elkaar hun dieren zien. En het geeft toch ook helemaal niet als dieren mooi zijn en daarop gekeurd worden?
Wat alleen gewoon hinderlijk mist bij keuringen, is een gezondheidskeuring. En die moet heel zwaar wegen. Dat je bijvoorbeeld de ring pas in mag als je hond gezond verklaard is. Alleen moeten de mensen die daar op keuren wel weer onafhankelijk zijn. Van mij mogen de keurmeesters van uiterlijke kenmerken best zeggen dat een platte snuit gewenst is, maar als ze per definitie gediskwalificeerd worden omdat ze de gezondheidskeuring niet doorkomen, is de lol er snel af. Lastige is alleen dat sommige dingen zeker gecontroleerd moeten worden, maar niet zo even snel gecontroleerd KUNNEN worden. Daarom zouden ze maar gewoon eerst bepaalde certificaten moeten binnenhalen denk ik.
Overigens zou een rasspecifieke gedragskeuring ook niet misstaan, maar persoonlijk vind ik die minder belangrijk dan de gezondheid. Hoewel wel weer duidelijk belangrijker dan uiterlijk.

Het is jammer dat de RvB een vereniging van verenigingen is, waardoor ze geen zak te zeggen hebben. Hadden ze vooraf wel over na mogen denken. Maar dat is achteraf altijd makkelijk praten natuurlijk.
Want nu krijg je zoiets er gewoon niet door. Veel te veel leden hebben gezondheid niet voorop staan. Dat bewijzen ze alleen al door niet met zn allen keihard hiervoor te knokken. Ik vind het echt naar om te zien dat er niet allang zoiets is. Het is vooral zo jammer voor al die fokkers die WEL gezondheid op 1 hebben staan.
Groetjes van Agnes en Balou & Nouska
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Marjoleine schreef:
AnneMarie schreef:Dan vraag ik me af waar degene zijn die betreffende keurmeester benoemd hebben. Als Herdershondenvereniging zou je toch moeten janken als een hond die door zijn achterpoten zakt van ellende, een prijs krijgt!!! :oohja:
Dit was een Engelse keurmeester, toch?

Die is dus daar benoemd. Ik weet niet precies hoe hun systeem daar werkt, maar het is in elk geval anders dan het onze.
Ik meen dat je daar zelf een x aantal kampioenen moet hebben gefokt om te mogen keuren.

Hier krijg je een gedegen opleiding met veel nadruk op gezondheid en soundness en ethiek.
Dat is lang niet overal zo en het is nu ook anders dan vroeger.

Dat werd ook gezegd in de het gesprek, dat het in nederland beter is dan in Engeland. Gelukkig maar.
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Bons schreef:hondenshows afschaffen
selectie op kleur afschaffen
verkoop van dieren via gratis advertenties verbieden
Eens!
Alleen voor gratis dieren een gratis advertentie. Dat weerhoudt mensen er misschien ook van om achterlijke prijzen voor herplaatsers te vragen. Maargoed, dat staat hier verder los van.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks

Ongelezen bericht door Bons »

Agnes-en-Balou schreef:Ik denk niet dat je er bent met het afschaffen van hondenshows. Mensen die een hobby delen komen graag samen, laten graag elkaar hun dieren zien. En het geeft toch ook helemaal niet als dieren mooi zijn en daarop gekeurd worden?
Ik ben er van overtuigd dat het afschaffen van hondenshows zal helpen in het voorkomen van fokken op extremen. Als er geen eer te behalen valt verdwijnt de behoefte om op te vallen.
Laatst gewijzigd door Bons op 20 dec 2009 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Nanna schreef:Vroeger had je écht grote kennels.
Mensen die veel honden hadden, meerdere lijnen naast elkaar fokten en rücksichtlos elimineerden wat niet voldeed. Die de voorouders in de stambomen van hun honden tot 15 generaties terug kenden én gezien hadden.
Die selecteerden op werkeigenschappen, gezondheid en ja, ook schoonheid.
Die mensen zijn een schim uit het verleden. Tegenwoordig worden de nestjes door bijna 99% particulieren gefokt. Die een teefje aanhouden en daar ook mee zullen fokken zelfs al is het beestje niet helemaal 100% geschikt. Want iets anders om mee te fokken hebben ze immers niet. En het hondje herplaatsen en iets beters aanschaffen? Geen denken aan want dan ben je een barbaar :neenee: .
Allemaal heel begrijpelijk hoor, maar het is de doodssteek voor een ras.
Ja dat denk ik ook.
Grootschalig fokken met grove selectie veel overschot past niet meer in deze tijd denk ik. Maar voor de soort is het veel beter dan het kleinschalige particuliere gebeuren waarschijnlijk.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Casey schreef:
Marjoleine schreef:Je moet de boel niet door elkaar gaan halen. De Raad maakt die regels niet. Dat doet de rasvereniging.
En als je dergelijke regels zou willen verplichten (en het is maar de vraag hoe verstandig dat is) zou je de wet moeten veranderen.
Dus als je schopt, dan wel tegen de goede graag.
De ras vereniging geeft geen stambomen uit, dat doet de RvB. En de RvB schijnt samen met de NHC besloten te hebben de HH alleen nog maar stamboompjes gaan krijgen als de ouders mooi genoeg zijn. Als daar blijkbaar geen enkele wet voor veranderd hoeft te worden, dan hoeft dat ook niet om honden die niet gezond genoeg zijn uit te sluiten. Ik schop helemaal tegen niemand maar als ik dat deed dan was het de goeie.
Nee, dat doe je niet.
Als iemand een nest HH fokt en de ouders hebben papieren, krijgen de pups papieren.
Of die ouders nou kampioen zijn of nog nooit op en show geweest zijn, dat maakt geen barst uit.
Dus de NHC kan dat wel zeggen maar het klopt niet.

Ik heb al vaker gezegd dat er wel plannen van de Raad waren in die richting, een jaar of wat geleden, maar dat is afgestemd door de leden (de rv dus).
Agnes-en-Balou schreef:Het is jammer dat de RvB een vereniging van verenigingen is, waardoor ze geen zak te zeggen hebben. Hadden ze vooraf wel over na mogen denken. Maar dat is achteraf altijd makkelijk praten natuurlijk.
Dat zijn ze pas een jaar of tien, hoor.
Daarvoor was het anders en dat ging al helemaal niet goed. Want wie zitten daar dan op dat buro?
En er werd over de hoofden van anderen besloten, zomaar.
Dat kan dus niet. Er was totaal geen inspraak, het was letterlijk een kaste-systeem.
De "democratisering" heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar iets anders kan niet. Niet in deze tijd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Agnes-en-Balou
Zeer actief

Ongelezen bericht door Agnes-en-Balou »

Daar heb je gelijk in Marjoleine... Ik zat al te denken hoe het dan wel zou moeten, en eerlijk gezegd, ik heb geen flauw idee! Maar het zou toch fijner voelen als we tenminste lekker duidelijk die mensen op dat buro de schuld konden geven :P
Groetjes van Agnes en Balou & Nouska
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Agnes-en-Balou schreef:Daar heb je gelijk in Marjoleine... Ik zat al te denken hoe het dan wel zou moeten, en eerlijk gezegd, ik heb geen flauw idee! Maar het zou toch fijner voelen als we tenminste lekker duidelijk die mensen op dat buro de schuld konden geven :P
Nou, het zijn in elk geval nooit de mensen op het buro, dat zijn alleen de uitvoerders.
Maar de regels worden toch echt gemaakt door de leden.
Net als in elke vereniging.

En elke vereniging krijgt het bestuur en het beleid dat ze verdienen, denk ik altijd maar ;)

Afbeelding

CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Marjoleine schreef: Nee, dat doe je niet.
Als iemand een nest HH fokt en de ouders hebben papieren, krijgen de pups papieren.
Of die ouders nou kampioen zijn of nog nooit op en show geweest zijn, dat maakt geen barst uit.

Ik heb al vaker gezegd dat er wel plannen van de Raad waren in die richting, een jaar of wat geleden, maar dat is afgestemd door de leden (de rv dus).
Lees: http://www.hollandseherderforum.nl/phpB ... =22&t=9386" onclick="window.open(this.href);return false;
Binnenkort dus wel, als ik het goed begrijp, en omdat het om stambomen gaat is dit een RvB zaak, niet iets van de NHC

Kees
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

smoekie schreef:Ik weet niet meer in welk topic dat was laatst hoor. Ging in ieder geval over het hebben van een stamboom en wat daar op vermeld stond. Persoonlijk stond ik nogal te kijken van sommige reacties in dat topic omdat aangegeven werd dat men niet naar shows ging met als uitgangspunt dat de hond dan weer een “vermelding” van zou krijgen maar en dat ze bij de aanschaf van een hond voor de fok daar ook zeker niet naar kijken (titels op stamboom) , maar puur naar de “lijnen” gek of niet, laat de “lijn” nou nagenoeg die van Champs zijn :19:

Wie houd je dan voor de gek? Denk dat het veel simpeler zou kunnen.

Ga lekker naar een show met je hond als je dat wilt. Dus gewoon puur voor de lol. Maar geen vermeldingen van … meer op stambomen van pups. Denk dat dat toekomst gericht al een heleboel uit zou kunnen maken.
Ik kan me dat topic nog herinneren en ik was èèn van degenen die dat gezegd heeft.
Ik ga naar de shows omdat ik het leuk vindt om andere BT-fokkers ( en ook fokkers van andere rassen ) te ontmoeten. Voor mij is zo`n show een gezellig dagje uit en winnen we dan winnen we en zo niet , ook goed.
Ik laat me wat het fokken betreft niet beinvloeden door wat de meeste keurmeesters mooi vinden.
Ik fok voor mezelf en wat ik mooi vindt en die titels zijn voor mij maar bijzaak.
Mijn honden kies ik uit op basis van de lijnen , gezondheid , karakter er schoonheid.
Dat er veel kampioenen in de stambomen van mijn honden staan, komt gewoon door het simpele feit, dat het in Amerika veel gemakkelijker is om een hond kampioen te maken . Er worden daar elk weekend shows georganiseerd en het inschrijfgeld is daar veel lager dan hier.

Linda
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Mensen die veel honden hadden, meerdere lijnen naast elkaar fokten en rücksichtlos elimineerden wat niet voldeed. Die de voorouders in de stambomen van hun honden tot 15 generaties terug kenden én gezien hadden.
Die mensen zijn een schim uit het verleden. Tegenwoordig worden de nestjes door bijna 99% particulieren gefokt. Die een teefje aanhouden en daar ook mee zullen fokken zelfs al is het beestje niet helemaal 100% geschikt. Want iets anders om mee te fokken hebben ze immers niet. En het hondje herplaatsen en iets beters aanschaffen? Geen denken aan want dan ben je een barbaar :neenee: .
Vindt je niet dat je nu alle particuliere fokkers over 1 kam aan het scheren bent?
Je maakt mij niet wijs dat die grote fokkers van vroeger het allemaal zo goed met hun ras voorhadden , ook daar had je rotte appels tussen zitten.
(met dank aan Desi)
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Casey schreef:
Marjoleine schreef: Nee, dat doe je niet.

Lees: http://www.hollandseherderforum.nl/phpB ... =22&t=9386" onclick="window.open(this.href);return false;
Binnenkort dus wel, als ik het goed begrijp, en omdat het om stambomen gaat is dit een RvB zaak, niet iets van de NHC

Kees
De leden hebben blijkbaar toegestemd Marjoleine. Ongelooflijk maar waar.
Dit geldt overigens alleen voor de korthaar. En waarom? Omdat de stambomen niet kloppen in veel gevallen. Dat dat juist een goede zaak kan zijn (verversing van het bloed) daar wil de rv niet aan. Kijk, zoals het nu gaat (stiekem inkruisen, niemand weet meer wie de werkelijke voorouders zijn) is niet de manier, stamboomloze honden inkruisen is echter wel een manier om de werklust die een Hollander hoort te hebben weer wat terug te krijgen én de basis breder te krijgen.
Straks is het zo dat voordat er gefokt wordt met een korthaar hij een keuring op uiterlijk moet hebben gehad, anders geen stamboom meer voor de nakomelingen. Tja...
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

MonaToetje schreef:
smoekie schreef:Ik weet niet meer in welk topic dat was laatst hoor. Ging in ieder geval over het hebben van een stamboom en wat daar op vermeld stond. Persoonlijk stond ik nogal te kijken van sommige reacties in dat topic omdat aangegeven werd dat men niet naar shows ging met als uitgangspunt dat de hond dan weer een “vermelding” van zou krijgen maar en dat ze bij de aanschaf van een hond voor de fok daar ook zeker niet naar kijken (titels op stamboom) , maar puur naar de “lijnen” gek of niet, laat de “lijn” nou nagenoeg die van Champs zijn :19:

Wie houd je dan voor de gek? Denk dat het veel simpeler zou kunnen.

Ga lekker naar een show met je hond als je dat wilt. Dus gewoon puur voor de lol. Maar geen vermeldingen van … meer op stambomen van pups. Denk dat dat toekomst gericht al een heleboel uit zou kunnen maken.
Ik kan me dat topic nog herinneren en ik was èèn van degenen die dat gezegd heeft.
Ik ga naar de shows omdat ik het leuk vindt om andere BT-fokkers ( en ook fokkers van andere rassen ) te ontmoeten. Voor mij is zo`n show een gezellig dagje uit en winnen we dan winnen we en zo niet , ook goed.
Ik laat me wat het fokken betreft niet beinvloeden door wat de meeste keurmeesters mooi vinden.
Ik fok voor mezelf en wat ik mooi vindt en die titels zijn voor mij maar bijzaak.
Mijn honden kies ik uit op basis van de lijnen , gezondheid , karakter er schoonheid.
Dat er veel kampioenen in de stambomen van mijn honden staan, komt gewoon door het simpele feit, dat het in Amerika veel gemakkelijker is om een hond kampioen te maken . Er worden daar elk weekend shows georganiseerd en het inschrijfgeld is daar veel lager dan hier.

Linda
Wie er wat gezegd heeft weet ik niet. Weet enkel dat ik er zelf gewoon even raar van stond te kijken. Vandaar ook mijn insteek dat het houden van shows en wel of niet meedoen gewoon vrijblijvend zou moeten zijn zonder dat er bij latere pups een vermelding van champ op de stambomen komt.

Hoe je het went of keert en of je nou zegt dat jij er wel of niet naar kijkt. Zo komt het wel over en ik denk dat het het fokken van honden en daarmee de gezondheid ervan alleen maar ten goede zou komen als er geen “speciale” vermeldingen meer op de stambomen van ouders zouden staan.

Kijk naar bijv. de west highland. Die schijnt niet eens meer “normaal” gedekt te kunnen worden. Doorgaans wordt er met inseminatie gewerkt om een teef drachtig te krijgen. Echt een gezonde ontwikkeling vind ik dat niet. Een bulletje waarbij de kans 9 op 10 is dat deze geholpen moet worden dmv keizersnede idem dito. En zo kun je nog wel even doorgaan. Dat zijn mijn inziens dingen die nooit goed kunnen zijn voor de gezondheid van het ras in zijn algemeenheid, laat staan voor de gezondheid van de teef zelf.

Een hond zou je normaal moeten kunnen laten dekken. Een hond zou gewoon zelf de pups eruit moeten kunnen gooien. Tuurlijk kan het om welke reden dan ook een x gebeuren dat ingreep noodzakelijk is, maar als het meer standaard is dan regel zit er naar mijn idee toch iets niet helemaal goed. Jij hebt besloten om portia niet nog een 3ex een keizersnede te laten ondergaan en laat haar als haar gezondheid dat toelaat castreren.

Hoe dat bij bulletjes geregeld is weet ik niet, maar ook daar zou men regels aan kunnen verbinden. Dat als een hond 2x toe een keizersnede nodig heeft deze moet worden uitgesloten, en je daar niet meer mee mag fokken.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Kijk, dat zeg ik al jaren :pffff: Ben ik het helemaal met je eens......waarmee ik niet wil zeggen dat er onder de particuliere fokkers geen goede fokkers zitten. Je kunt dan theoretisch wel goed onderlegd zijn, in de praktijk moet het blijken.
Grote fokkers die nesten aan kunnen houden om te zien wat er van terecht komt, alle shows af gaan en contacten leggen en de honden daadwerkelijk zien idd.
Als particulier loop je al snel tegen grenzen aan [ hand en eigen boezem stekend]

Vind nog steeds dat er een schone taak is weg gelegd voor de keurmeesters. Zijn die trouwens ergens in verenigd? Kunnen die niet het heft in eigen handen nemen en er samen over eens worden om honden die de rasstandaard verridiculiseren gewoon een mindere plaatsing geven? Zij zien ook heus wel wat er gaande is en zij zijn onafhankelijk toch? Ik zie een mooie taak voor hen in deze.....
Afbeelding

So Sweet :I:
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind echt dat die grote fokkers die er nog zijn echt moeten blijven. Het is echt nodig want hoe kan ik als particulier nu een ras in stand houden? Onmogelijk vind ik......

En streng zijn, wat bedoel je daarmee?
Afbeelding

truusje
Zeer actief
Contacteer:

Wijsterhoeve heb ik nog gekend idd. Maar zo zal het bij veel rassen vergaan zijn vermoed ik.
Fokken is imo geen rationeel gebeuren maar ik zie het als soort van kunst. Fokkers zoals die Piet, daar neem ik diep mn petje voor af. De kennis die zo'n man heeft krijg je alleen als volledig met een ras bezig bent [en er dus van moet leven]

Als particulier loop je idd voortdurend tegen practische grenzen aan. Dus wordt er niet zo snel uitgesloten. En nog meer testen op van alles en nog wat lijkt mij niet de oplossing. Dat testen is imo zo wie zo al mede de oorzaak van de kleine genenpool. Ik vind het echt moeilijk....moet je kleine fokkers dan maar verbieden of een limiet aan het aantal nesten stellen?
Afbeelding

truusje
Zeer actief
Contacteer:

Ik doelde eigenlijk ook niet op van de Wijsterhoeve...want dat weet ik niet, maar ik ken persoonlijk wel grote fokkers die van hun honden leefden/leven en ik vind dat in deze optiek helemaal niet verkeerd.

Dus was niet persoonlijk op Piet van de Wijsterhoeve bedoeld. Ik ken vd Wijsterhoeve alleen van de shows, in de tijd dat ik vele shows schrijfster was, kwam ik zijn honden geregeld tegen.
Afbeelding

smoekie
Zeer actief

Nanna schreef:
truusje schreef:Wijsterhoeve heb ik nog gekend idd. Fokkers zoals die Piet, daar neem ik diep mn petje voor af. De kennis die zo'n man heeft krijg je alleen als volledig met een ras bezig bent [en er dus van moet leven]
Hoho, hij leefde niet van zijn honden hoor. Hij had een garagebedrijf ;-)

Dan had hij er een goed winstgevende hobby naast :wink:

Edit: Als men het nu heden ten dagen over zo'n fokker zou hebben zou men er de "term" broodfokker aan geven :smile:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
smoekie
Zeer actief

Nanna schreef:
smoekie schreef: Edit: Als men het nu heden ten dagen over zo'n fokker zou hebben zou men er de "term" broodfokker aan geven :smile:
Een broodfokker pleurt zomaar reuen en teven op elkaar zonder ook maar érgens naar te kijken. Liefst reuen van zichzelf want dan kost het minder. Het gaat een broodfokker om de verkoop van pups, om geld.
Een fokker als Piet fokte uit liefde voor het ras; het was voor hem een sport om een zo mooi, lief en gezond mogelijke teckel te fokken.
Hij was een "breeder's breeder". Mensen uit heel Europa kwamen bij hem om een mooie teckel te kopen.

Ik vind dat je dat toch niet helemaal met elkaar kunt vergelijken ;-)

Aangezien er vaak genoeg wat "onduidelijkheid" betreft wanneer iemand nou wel of geen broodfokker is, weet ik bijna wel zeker dat zeker met alle topics die ik hier daarover al gelezen heb hier hij echt wel als "broodfokker" bestempeld zou worden :wink:
smoekie
Zeer actief

Nanna schreef:Ander voorbeeld dan.
Captain Graham.
Een rijk man die van onmetelijk belang is geweest voor de Ierse Wolfshond. Hij had ook heel veel honden.
Er werd wel gezegd dat eens in de zoveel tijd het kennelpersoneel de jonge honden in parade aan hem moest laten zien en dat hij dan bepaalde welke kon blijven en welke verkocht kon worden. :mrgreen:

In the mid nineteenth century when the Wolfhound had all but disappeared from regular civilian life, a gentleman named Captain Graham sought to reintroduce us to these spectacular dogs. Of course in seeking to save this breed, Captain Graham did alter the genetics of the traditional Irish Wolfhound. The most noticeable difference of the modern day Irish Wolfhound are the variety of colours that now exist. This is believed to be a result of Captain Graham rebreeding the dog with the Great Dane, Deerhound and the Borzoi amongst others.
En náks gesloten stamboeken zoals u ziet. Gewoon een man met middelen en visie.

Je hoeft mij niet te overtuigen hoor Nanna :wink: Onze eerste bouvier kwam ook bij een fokker vandaan die (zeker voor de begrippen van toen) "veelvuldig" fokte (Dafzicht), maar ook zij waren "echte" fokkers die uit liefde voor het ras fokten en nog steeds fokken :ok:
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

...en omgekeerd krijg je als particuliere hobbyfokker, met maar 1 of 2 nestjes per jaar naar je hoofd gesmeten dat je niet selectief genoeg bent en het ras niet in stand houdt. :denken:
(met dank aan Desi)
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Precies en daarom heb ik er geen enkele moeite mee als dergelijke echte rasfokkers hun brood verdienen met hun honden. Dat kan gewoon niet anders dan...ik bestempel deze fokkers echt niet als broodfokkers. Heb juist erg veel respect voor hen want het is gewoon een en al hond waar het om draait, continu.
Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:
smoekie schreef: Onze eerste bouvier kwam ook bij een fokker vandaan die (zeker voor de begrippen van toen) "veelvuldig" fokte (Dafzicht), maar ook zij waren "echte" fokkers die uit liefde voor het ras fokten en nog steeds fokken :ok:
Ik kwam een poos geleden die mensen nog tegen bij de dierenkliniek in Best waar ze een jonge teef op HD lieten röntgenen ;-) Ze zijn idd nog steeds actief, dus.
Inderdaad, die hebben ook heel veel voor het ras gedaan.
Raar eigenlijk, alsof je alleen goed kunt fokken als je één of twee teefjes in een mandje met zijden dekentjes hebt liggen, en je maar een stomme broodfokker bent als je een behoorlijk aantal dieren in kennels houdt :19:
Ik vind het wel knap als de echt grote fokkers die hun honden in kennels houden ook nog op karakter kunnen fokken.
Gezondheid en raskenmerken zie ik nog wel :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
truusje
Zeer actief
Contacteer:

MonaToetje schreef:...en omgekeerd krijg je als particuliere hobbyfokker, met maar 1 of 2 nestjes per jaar naar je hoofd gesmeten dat je niet selectief genoeg bent en het ras niet in stand houdt. :denken:
Absoluut niet persoonlijk bedoeld hoor, maar even gewoon realistisch, hoe kun je bijdragen aan een ras als je maar 1 of 2 nesten per jaar fokt? [ ben zelf ook zo'n fokker ] Tot hoever kun jij dan gaan en hoe lang? Want op een gegeven moment is je huis vol toch?
Afbeelding

MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

truusje schreef:Precies en daarom heb ik er geen enkele moeite mee als dergelijke echte rasfokkers hun brood verdienen met hun honden. Dat kan gewoon niet anders dan...ik bestempel deze fokkers echt niet als broodfokkers. Heb juist erg veel respect voor hen want het is gewoon een en al hond waar het om draait, continu.
Dat is het bij veel kleine hobbyfokkers ook hoor. :19:
Het enige verschil is dat zij geen tig pups kunnen aanhouden ( maar wellicht plaatsen ze veel pups? ) en het duurt allemaal wat langer dan bij iemand die de mogelijkheid heeft om tig honden aan te houden.
Ik ontken ook niet dat er hobbyfokkers zijn die een middenmatig teefje aanhouden . Maar zo zijn er ook zat hobbyfokkers die dat niet doen en zo`n teefje herplaatsen en zich een beter teefje aanschaffen.
Ik blijf van mening dat een hobbyfokker ook veel voor een ras kan betekenen.

Linda
(met dank aan Desi)
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Dat is ook zo idd, hier draait ook [ bijna] alles om de honden, maar dr zal toch ook een boterham verdiend moeten worden, dus die tijd kun je al niet aan de honden besteden. En woon je in een woonwijk zoals ik dan kun je niet ongebreideld maar honden aanhouden. Ik weet niet wat jouw max is, maar ik heb 7 honden en het is goed vol. Heb plannen zat, maar hoe ga je dat aanpakken? Op een gegevn moment wordt het moeilijk hoor. En mn oude teven blijven hier die ga ik echt niet herplaatsen, terwijl ik niet eens zo'n sentimentele muts ben.

Zou wel eens willen weten hoe andere fokkers dat aanpakken.
Afbeelding

truusje
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Nanna schreef:
smoekie schreef: Onze eerste bouvier kwam ook bij een fokker vandaan die (zeker voor de begrippen van toen) "veelvuldig" fokte (Dafzicht), maar ook zij waren "echte" fokkers die uit liefde voor het ras fokten en nog steeds fokken :ok:
Ik kwam een poos geleden die mensen nog tegen bij de dierenkliniek in Best waar ze een jonge teef op HD lieten röntgenen ;-) Ze zijn idd nog steeds actief, dus.
Inderdaad, die hebben ook heel veel voor het ras gedaan.
Raar eigenlijk, alsof je alleen goed kunt fokken als je één of twee teefjes in een mandje met zijden dekentjes hebt liggen, en je maar een stomme broodfokker bent als je een behoorlijk aantal dieren in kennels houdt :19:
Ik vind het wel knap als de echt grote fokkers die hun honden in kennels houden ook nog op karakter kunnen fokken.
Gezondheid en raskenmerken zie ik nog wel :wink:
Waarom zou dat niet kunnen? Die mensen kunnen het zich 'permiteren"streng te selecteren.
Afbeelding

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

dan duurt het dus wat langer, of je plaatst pupjes onder fokkersvoorwaarde :19:

ik bestempel mezelf niet als een fokker, die perse wat bijdraagt in het ras, althans niet op die manier zoals jij dat bedoelt, maar misschien wil ik dat ook helemaal niet?

ik ken en kende genoeg grote fokkers, die prima bezig waren en zijn, maar zaligmakend is het ook niet, soms is het toch ook echt wel massa produktie, en daarvan een gedeelte geschikt voor de verdere fok, ondertussen zijn die tig andere hondjes ook op de wereld, is dat dan zo goed?

ik fok absoluut niet met alles wat ik aanhoudt, dat is dan maar pech hebben, ik fok niet met de reden, ja ik heb het toch aangehouden, het loopt hier toch dus.....

ik krijg er een beetje een kriebelig gevoel bij, het is nooooooooit goed wat je doet.
daarom doe ik maar gewoon zoals ik zelf wil en het voor mij goed voelt, wat een ander daar van vindt? zal me worst wezen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
Casey schreef:
Marjoleine schreef:Ik heb al vaker gezegd dat er wel plannen van de Raad waren in die richting, een jaar of wat geleden, maar dat is afgestemd door de leden (de rv dus).
De leden hebben blijkbaar toegestemd Marjoleine. Ongelooflijk maar waar.
En toch kan ik me niet voorstellen dat zo'n maatregel mogelijk is zonder dat door de ALV te laten gaan. De ALV van de Raad dus, bedoel ik.

Gebeurt dat wel, dan schep je een precedent en krijg je het grootste gedonder met de leden.
Bizar ook dat de Raad nog niet aan DNA wil trouwens.

En buiten dat: als je buiten de RV fokt krijg je toch gewoon papieren?
Dat uitsluiten mag niet.
Als ze dat zouden doen krijgen ze weer de NMa op hun nek.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”