Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wetterhoun en de stamboeken
Moderator: moderatorteam
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Wetterhoun en de stamboeken
Ik heb voor Luca ook zo'n swab besteld. Ik ben erg benieuwd wat er bij hem voor rassen uitkomen 
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Geloof meer de angst voor het onbekende en niet wetend wat al die andere rasssen voor invloed hebben en of ze de puppen wel kwijt raken natuurlijk.Marjoleine schreef:Ja en nee.Paddle schreef:Maar het zijn net diezelfde genen van 1960 die nu zoveel problemen veroorzaken toch? Dan blijft alles hetzelfde behalve dat je niet weet wat je precies invoert.
De genen die nu problemen geven waren er toen natuurlijk ook al.
Maar ze kwamen niet zo vaak tot uiting omdat er toen veel meer genen waren dan nu.
Met andere woorden: als je nu genen kon invoeren die we toen nog hadden maar nu kwijt zijn, zou het positief kunnen zijn.
Alleen weet je dat dus niet.
En ja, je zou dus genen kunnen vinden die in de raspopulatie weg zijn, alleen staan ze niet op kaart, dus dat is lastig te ontdekken.
En wat er verder in zo'n hond zit weet je niet inderdaad.
Maar goed, als mensen dat willen kan het: de bijlage gaat open. En dan is het dus aan de fokkers of ze die honden willen gebruiken, ja of nee.
Hoe verkoop je het naar jezelf als rashonden fokker om nu bastaarden te gaan fokken.?
En hoe hun het zien of willen zal eerder resultaat laten zien met Wetters zonder stamboom dan met een ander ras.
Maar net wat je zegt is de regie in alles een beetje weg omdat je ook niet weet wat daar achter zit en het uiteindelijk ook een Wetter is die zich afgesplitst heeft van de stamboomlijn.
Gekke is dat ze zich gaan afsplitsen in een aparte vereniging terwijl ze niet verplicht zijn om aan die plannen mee te werken ,en hun plannen ook best onder dezelfde vereniging kunnen plaats vinden.
Ik geloof dat die angst bij heel veel fokkers leeft als stamboeken open gaan.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vader en zoon
- Aantal honden: 2
Nu pas?? Ze hebben mij vorige week donderdag al gemaild en vrijdag gebeld en vandaag weer gemaild. Ze hebben jou blijkbaar nu pas ontdektDanseMacabre schreef: Ze proberen mij nu ook te werven voor hun club.

- Ma-Rianne
- Zeer actief
marian* schreef:Hoe denken deze mensen eigenlijk dat de Wetter ontstaan is?Hij heeft niet voor niets een Angeslaksische rasnaam dacht ik.
is een oude variatie qua spelling van het friese woord " Hûn" wat "Hond"betekent.

- Saskia241
- Zeer actief
Ik ben niet zo interessant.Ma-Rianne schreef:Nu pas?? Ze hebben mij vorige week donderdag al gemaild en vrijdag gebeld en vandaag weer gemaild. Ze hebben jou blijkbaar nu pas ontdektDanseMacabre schreef: Ze proberen mij nu ook te werven voor hun club.
Ik kreeg een pb met 'aanvullende info'.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Ik meen dat het er vooral om gaat dat de invloed van de stabij-mensen zo groot is?Nanna schreef:Dat is opdat ze het kopend publiek kunnen laten zien "kijk, WIJ doen niet aan bastaardenfok" Psychologie van de koude grondbouvierpoedel schreef:Gekke is dat ze zich gaan afsplitsen in een aparte vereniging terwijl ze niet verplicht zijn om aan die plannen mee te werken ,en hun plannen ook best onder dezelfde vereniging kunnen plaats vinden.
Ik geloof dat die angst bij heel veel fokkers leeft als stamboeken open gaan.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Maar dat is niet zo.Jaap* schreef:Ik meen dat het er vooral om gaat dat de invloed van de stabij-mensen zo groot is?Nanna schreef:[Dat is opdat ze het kopend publiek kunnen laten zien "kijk, WIJ doen niet aan bastaardenfok" Psychologie van de koude grond
Er is een oproep gedaan aan de leden om stabijmensen niet mee te laten stemmen.
Er waren wellicht een tiental die dat wel hebben gedaan maar van een deel daarvan weet ik dat ze op de lijst staan voor een wetterhoun.
Het aantal mensen dat gestemd heeft voor de wetter maar er geen heeft is te verwaarlozen.
De groep mensen die tegen zijn hebben ook stabijmensen in hun gelederen trouwens. En mensen die alleen lid zijn maar geen wetter of stabij hebben.
En het gros van die groep fokt niet, dat zijn er maar enkelen. De meesten zijn eigenaren. Of fans zonder hond.
Want om lid te zijn hoef je uiteraard geen hond te hebben, maar alle leden hebben stemrecht.
- Jaap*
- Zeer actief
Ik weet het niet hoor, ik las dat ergensMarjoleine schreef:Maar dat is niet zo.Jaap* schreef:Ik meen dat het er vooral om gaat dat de invloed van de stabij-mensen zo groot is?Nanna schreef:[Dat is opdat ze het kopend publiek kunnen laten zien "kijk, WIJ doen niet aan bastaardenfok" Psychologie van de koude grond
Er is een oproep gedaan aan de leden om stabijmensen niet mee te laten stemmen.
Er waren wellicht een tiental die dat wel hebben gedaan maar van een deel daarvan weet ik dat ze op de lijst staan voor een wetterhoun.
Het aantal mensen dat gestemd heeft voor de wetter maar er geen heeft is te verwaarlozen.
De groep mensen die tegen zijn hebben ook stabijmensen in hun gelederen trouwens. En mensen die alleen lid zijn maar geen wetter of stabij hebben.
En het gros van die groep fokt niet, dat zijn er maar enkelen. De meesten zijn eigenaren. Of fans zonder hond.
Want om lid te zijn hoef je uiteraard geen hond te hebben, maar alle leden hebben stemrecht.
Het maakt op mij de indruk dat het vooral ratio versus emotie is. En dat is altijd lastig praten.
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Dat ookInge O schreef:meer nog, als er totaal geen vreemd bloed in zou zitten zou de toegevoegde waarde van deze honden wel heel erg beperkt zijn.Ennath schreef: Verder verbaasd het me dat mensen wel look-a-likes dan wel boerenwetters willen gebruiken maar geen bloed van een "vreemd ras".
Wat denken ze nou: dat er geen vreemd bloed in een "bijna" zit?![]()
Dat die boeren tientallen jaren lang "raszuiver" met die wetters gefokt hebben zonder die "leuke maar niet helemaal zuivere hond van Jan van Piet van verderop" te gebruiken?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, ik snap dat je het niet weet.Jaap* schreef:Ik weet het niet hoor, ik las dat ergens![]()
Het maakt op mij de indruk dat het vooral ratio versus emotie is. En dat is altijd lastig praten.
Maar omdat je inderdaad leest dat het anders is wilde ik het even rechtzetten.
En je hebt gelijk, het is ratio versus emotie.
Hoewel ik blind ben van die honden en er stapel op ben, maar ik heb tegelijk zoveel ratio dat is ze niet over de rand van de afgrond wil zien gaan.
Daarom heeft mijn ratio dus DNA-monsters genomen en ben ik actief in de FAC
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben benieuwd naar de uitslag van die DNA testen. Die je dat via een speciaal instituut of via die organisatie waarmee hier ook mensen hun hond hebben getest ? Die zit in de USA toch ? Daar zal iig geen Wetter bij zitten 
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, daar zit geen wetter bij.sirene schreef:Ik ben benieuwd naar de uitslag van die DNA testen. Die je dat via een speciaal instituut of via die organisatie waarmee hier ook mensen hun hond hebben getest ? Die zit in de USA toch ? Daar zal iig geen Wetter bij zitten
Maar als het klopt dat er 3-5 generaties iets anders is ingefokt zit dat er wél bij.
Bovendien wil men graag dat, áls er een ander ras wordt ingekruist, dat een verwant ras is.
Hiermee kunnen dat misschien enigszins in beeld brengen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben benieuwd. Misschien komt er wel iets heel raars/onverwachts uit
Een Peruaanse naakthond en een Teckel ofzo
Een Peruaanse naakthond en een Teckel ofzo
- Saskia241
- Zeer actief
Ja een teckel! Kunnen we Oscar gebruiken!
- Ma-Rianne
- Zeer actief
Met dat voorstel kunnen we nog wel enkele mensen op de kast jagen....

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Uiteraard, maar ik weet welke "ietsen" dat dan zouden zijn, en die zijn daar bekendInge O schreef:vooropgesteld dan dat dat 'iets' in amerika ook bekend isMarjoleine schreef: Maar als het klopt dat er 3-5 generaties iets anders is ingefokt zit dat er wél bij..
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Marjoleine schreef:Uiteraard, maar ik weet welke "ietsen" dat dan zouden zijn, en die zijn daar bekendInge O schreef:vooropgesteld dan dat dat 'iets' in amerika ook bekend isMarjoleine schreef: Maar als het klopt dat er 3-5 generaties iets anders is ingefokt zit dat er wél bij..

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Geruchten gaan al jaren over de IWS, de Airedale en de Curly 
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Alee 3 of 1 van de 3 .?Marjoleine schreef:Geruchten gaan al jaren over de IWS, de Airedale en de Curly
En hoeveel generatie's moet dat terug zitten.?

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Alledrie, maar ze worden even hard geroepen als tegengesproken.bouvierpoedel schreef:Alee 3 of 1 van de 3 .?Marjoleine schreef:Geruchten gaan al jaren over de IWS, de Airedale en de Curly![]()
Dat zou dan ergens tussen de 5 en 8 generaties terug zijn.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Er zijn er te weinig om over een lijn te kunnen spreken, heInge O schreef:en zou dat alleen in rr's lijn zijn of in een hoop wetters?Marjoleine schreef:Geruchten gaan al jaren over de IWS, de Airedale en de Curly
Maar het zouden verschillende mensen zijn geweest dus ook verschillende lijnen.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Dat is eigenlijk geen eens ver weg de 5e en 8e generatie terug.Marjoleine schreef:Alledrie, maar ze worden even hard geroepen als tegengesproken.bouvierpoedel schreef:Alee 3 of 1 van de 3 .?Marjoleine schreef:Geruchten gaan al jaren over de IWS, de Airedale en de Curly![]()
Dat zou dan ergens tussen de 5 en 8 generaties terug zijn.
Verwacht dat die rassen niet in één direkte lijn erin zijn gefokt, maar later bij elkaar zijn gebracht.
Natuurlijk word dat tegengesproken.
Bij de bouvier gaan ook praatjes van dat de bobtail in gefokt of poedel of barbet .
Van die Barbet werd ik pas geleden nog benaderd door een barbet fokker die dat had gehoord dat barbet en bbouvier zich in frankrijk hadden vermengd en bij beide rassen hier mee was doorgefokt.
Stuurde ook nog een leuke foto mee van een stamboom barbetje met een beetje bouvier invloeden.
Vind je het nu niet allemaal heel erg spannend en niet kan wachten tot je aan de gang kan gaan.??

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, ik ben er erg blij mee.
De verwachting is dat we eind april de stamboeken open hebben, de boel moet bekrachtigd worden door de Raad maar die wachtten alleen op ons ALV-besluit. En dat is er nu.
@Nanna, dat zou geweest zijn om de vacht harder te krijgen.
We hebben ook een periode tanpoint gehad af en toe, (zadel is een variant van tan) maar nu zie je dat eigenlijk niet meer.
Het zou dus kunnen en het kan ook best onzin zijn.
De verwachting is dat we eind april de stamboeken open hebben, de boel moet bekrachtigd worden door de Raad maar die wachtten alleen op ons ALV-besluit. En dat is er nu.
@Nanna, dat zou geweest zijn om de vacht harder te krijgen.
We hebben ook een periode tanpoint gehad af en toe, (zadel is een variant van tan) maar nu zie je dat eigenlijk niet meer.
Het zou dus kunnen en het kan ook best onzin zijn.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat let jeTara schreef:Ik zou er bijna lid van de club voor worden, ik ben ontzettend benieuwd.
Daarnaast heb ik net bij de buren een vlammend pleidooi gehouden voor de Wetterhoun, hoe ontzettend leuk ze wel zijn!
Ze zijn dan ook inderdaad ontzettend leuk
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
hahah hier ook ,daarom had ik mijn hulp al aangeboden om mijn poedelreuen te gebruiken.Tara schreef:Ik zou er bijna lid van de club voor worden, ik ben ontzettend benieuwd.
Daarnaast heb ik net bij de buren een vlammend pleidooi gehouden voor de Wetterhoun, hoe ontzettend leuk ze wel zijn!
Zou haast een Wetter willen hebben om mee te helpen.

- Saskia241
- Zeer actief
Ma-Rianne schreef:Kortbenige bearded Wetterhounen
Met dat voorstel kunnen we nog wel enkele mensen op de kast jagen....
- janine
- Zeer actief
Ik ben heel erg benieuwd hoe het verder gaat. Ik zal de aankomende jaren het wel blijven volgen.
Het is jammer dat het zover heeft moeten komen dat nu deze beslissing wordt genomen. Maar hopelijk vallen in de toekomst meer mensen voor het ras. Ook al heb ik geen zuivere Wetter gehad ;
Nora had zeker wat Wetterbloed in zich. Totaal niet te vergelijken met Jeppe..Dat is echt een stabijtje..
Ik zie vaak genoeg kruising Wetter.. Overigens zitten ze niet alleen in Friesland, Groningen..In Drente/kop van Overijssel moeten ze ook zitten...Ook al zijn dat mogelijk kruisingen..
Maar wat hier al geschreven is. Hoe weet je of die boeren Wetter, echt Wetter is. En of er niet nog wat anders doorheen zit zoals Stabij of andere rassen.
Ik ga het wel zien..En mocht ik over paar jaar tijd een hond erbij willen hebben dan heb ik ook nog mogelijk de keuze voor leuke Wetterpup met beetje genetisch materiaal van ???
Het is jammer dat het zover heeft moeten komen dat nu deze beslissing wordt genomen. Maar hopelijk vallen in de toekomst meer mensen voor het ras. Ook al heb ik geen zuivere Wetter gehad ;
Nora had zeker wat Wetterbloed in zich. Totaal niet te vergelijken met Jeppe..Dat is echt een stabijtje..
Ik zie vaak genoeg kruising Wetter.. Overigens zitten ze niet alleen in Friesland, Groningen..In Drente/kop van Overijssel moeten ze ook zitten...Ook al zijn dat mogelijk kruisingen..
Maar wat hier al geschreven is. Hoe weet je of die boeren Wetter, echt Wetter is. En of er niet nog wat anders doorheen zit zoals Stabij of andere rassen.
Ik ga het wel zien..En mocht ik over paar jaar tijd een hond erbij willen hebben dan heb ik ook nog mogelijk de keuze voor leuke Wetterpup met beetje genetisch materiaal van ???

- Jaap*
- Zeer actief
-
Lobke
- Actief
- Mijn ras(sen): wetter
En de ziektes krijg je er gratis bij. Wat wil je nog meer!!!!!
Gre en haar 3 wetters (echte wetters)
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ja of iedere boerenhond ziek is.Nanna schreef:Bij de 'echte' Wetter krijg je de inteeltproblemen- en depressie er gratis bij dus wat wil je nou eigenlijk.Lobke schreef: En de ziektes krijg je er gratis bij. Wat wil je nog meer!!!!!
Gre en haar 3 wetters (echte wetters)
Je zult iets moeten hoor, met de huidige populatie kun je geen ras gezond in stand houden.
Misschien zou het elkaar nog heel goed aan kunnen vullen ook die 2 richtingen die er nu zijn zoals de hele suts weer bij elkaar brengen over een poosje en je hebt een sterke basis om nog wat jaren verder te kunnen.