renee-uk schreef: maar dan blijf je toch weer kijken naar de hh wereld en die moet je nou juist groter maken.
wat ik een beetje bedoel is onder andere dat op dit forum best vaak de vraag komt 'welke hond past bij mij'
dan krijg je wat heen en weer geschrijf over wat de toekomstige hondeneigenaar van plan is met de hond te gaan doen en worden er een aantal rassen aangeraden.
nou volg ik die topics niet altijd, maar ik kan me ook niet herinneren dat er een hh wordt aangraden als die eigenaar in spé aangeeft agility te willen gaan doen.
en dat is, volgens mij, voornamelijk te wijten aan het feit dat er maar zo weinig bekend is van de hh en waar ze geschikt voor zijn.
jullie eigen forum moet je natuurlijk niet meerekenen, daar zitten de mensen die al bekend zijn met het ras, maar juist een forum als dit kan best belangrijk zijn als je de aandacht op je ras wil vestigen.
kijk alleen maar naar de poedeleigenaren, daar zijn er de laatste jaren ook een aantal van bijgekomen en dat komt wel degelijk omdat er hier van tijd tot tijd best aandacht besteed wordt aan poedels.
ik zou, als ik jullie was, de kracht van een forum zoals dit niet onderschatten en er gebruik van maken.
erg veel hoef je er in elk geval niet voor te doen; wat leuke foto's plaatsen en wat leuke verhaaltjes over de honden en je bent al een heel eind op weg.
onbekend maakt nou eenmaal onbemind, maar via dit forum kun je aan dat eerste al een heleboel doen
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ras promotie, menining nodig pag. 9
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Ras promotie

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Dat is begrijpelijk, je bent zelf ergens enthousiast over en op een leuke en actieve manier bezig met je honden maar juist dat fanatieke kan mensen afschrikken, het gros in ieder geval wel. Terwijl onder die mensen zat toekomstige eigenaren kunnen zitten die heel geschikt kunnen zijn.Wellus schreef:Tamara. schreef:Ik zou wel erg voorzichtig zijn om de hollandse herder, onbewust, in een bepaald hokje te stoppen. In dit geval het (wedstrijd)sporthonden vakje. In dat vakje zitten al rassen waar veel en veel meer ervaring mee is, waar men mee bekend is en niet zo snel vanaf zal stappen. De hollandse herder komt daarin gewoon tekort, uitzonderingen daargelaten. Dat geldt voor ipo, knpv maar ook agility.
Als het ras in een bepaald hokje zit, dan is het heel moeilijk om daar uit te komen en 99% van eventueel geinteresseerden valt al af omdat ze helemaal niet op zoek zijn naar zo'n hond.
Ik zou het in alle communicatie veel algemener houden. Een leuke en actieve gezinshond, die in is om sport en spel te doen samen met de baas, op wat voor vlak dan ook. Of dat nou in clubverband is of samen de bossen in met paard en/of fiets. Dan trek je een veel groter publiek en in de gesprekken kun je al wel het een en ander laten vallen over wat de honden allemaal kunnen en wat er allemaal op sportgebied te doen is maar dat het geen moeten is.
Ik vind het juist een voordeel van de hollandse herder t.o.v. bijvoorbeeld de mechelse herder dat er wat minder moet maar meer mag.
Dat zou ik veel meer promoten
Hier kan ik me wel in vinden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de HH in een sporthokje stop.![]()
Maar nu sport ikzelf graag me ze en elke hond die hier binnen komt gaat een sport in.
Ik zie het liefst dan ook meer HH sporten.
Zo af en toe moet ik me hier zelf een halt toeroepen.
Jullie, ik scheer even iedereen over 1 kam
Eerst een zo'n breed mogelijk publiek proberen te bereiken, filteren kan dan altijd nog wel.
Mensen die echt niet geschikt zijn voor bepaalde honden, daar heb je goede fokkers voor om die mensen uit te sluiten.
Ook zou ik veel meer inzetten dat er voor ieder wat wils is qua vacht en niet meteen al alle verschillen qua karakter die er zijn benadrukken, zo ga je al veel meer mensen uitsluiten. er is voor ieder wat wils qua uiterlijk en qua karakter.
- Irta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xHH
- Aantal honden: 2
Ik begin hier nog helemaal blij te worden in dit topicTamara. schreef:Dat is begrijpelijk, je bent zelf ergens enthousiast over en op een leuke en actieve manier bezig met je honden maar juist dat fanatieke kan mensen afschrikken, het gros in ieder geval wel. Terwijl onder die mensen zat toekomstige eigenaren kunnen zitten die heel geschikt kunnen zijn.Wellus schreef:Tamara. schreef:Ik zou wel erg voorzichtig zijn om de hollandse herder, onbewust, in een bepaald hokje te stoppen. In dit geval het (wedstrijd)sporthonden vakje. In dat vakje zitten al rassen waar veel en veel meer ervaring mee is, waar men mee bekend is en niet zo snel vanaf zal stappen. De hollandse herder komt daarin gewoon tekort, uitzonderingen daargelaten. Dat geldt voor ipo, knpv maar ook agility.
Als het ras in een bepaald hokje zit, dan is het heel moeilijk om daar uit te komen en 99% van eventueel geinteresseerden valt al af omdat ze helemaal niet op zoek zijn naar zo'n hond.
Ik zou het in alle communicatie veel algemener houden. Een leuke en actieve gezinshond, die in is om sport en spel te doen samen met de baas, op wat voor vlak dan ook. Of dat nou in clubverband is of samen de bossen in met paard en/of fiets. Dan trek je een veel groter publiek en in de gesprekken kun je al wel het een en ander laten vallen over wat de honden allemaal kunnen en wat er allemaal op sportgebied te doen is maar dat het geen moeten is.
Ik vind het juist een voordeel van de hollandse herder t.o.v. bijvoorbeeld de mechelse herder dat er wat minder moet maar meer mag.
Dat zou ik veel meer promoten
Hier kan ik me wel in vinden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de HH in een sporthokje stop.![]()
Maar nu sport ikzelf graag me ze en elke hond die hier binnen komt gaat een sport in.
Ik zie het liefst dan ook meer HH sporten.
Zo af en toe moet ik me hier zelf een halt toeroepen.
Jullie, ik scheer even iedereen over 1 kammoeten ( nou ja, niets moet natuurlijk) ook echt ophouden om de hollandse herder te verdedigen en ook opboksen tegenover de mechelse herder. Ik begrijp het wel, jouw ras mag niet onder doen voor een ander ras, zeker niet als het om een halfbroertje gaat. Het is gewoon een ander ras, veel veelzijdiger (omdat sporten geen must is) en als actieve gezinshond die het ook heerlijk vindt om op een druilerige zondagmiddag lekker samen met de baas op de bank te hangen zonder dat hij het behang van de muren aftrekt.
Eerst een zo'n breed mogelijk publiek proberen te bereiken, filteren kan dan altijd nog wel.
Mensen die echt niet geschikt zijn voor bepaalde honden, daar heb je goede fokkers voor om die mensen uit te sluiten.
Edit: zin verwijderd waar ik niet achter sta
Laatst gewijzigd door Irta op 12 mei 2013 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
grotendeels ben ik het eens met tamara, alleen dat verschil in karakter zou ik niet onder de tafel schuiven.
ik denk dat het voor een pupkoper in spé best belangrijk is om op voorhand te weten waar ie aan toe is.
het verschil in karakter is er nou eenmaal, dan mag je het ook wel benoemen en is het aan de nieuwe eigenaar om te bedenken of ie dat wil of niet.
ik hou van eerlijke voorlichting en ik denk dat je daar op het eind ook het meest bij gebaat bent.
ik denk dat het voor een pupkoper in spé best belangrijk is om op voorhand te weten waar ie aan toe is.
het verschil in karakter is er nou eenmaal, dan mag je het ook wel benoemen en is het aan de nieuwe eigenaar om te bedenken of ie dat wil of niet.
ik hou van eerlijke voorlichting en ik denk dat je daar op het eind ook het meest bij gebaat bent.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
precies, dat is juist wel heel belangrijk. Ook bij de Belgen wordt dit benadrukt en terecht... mensen die weten wat het verschil is en wat dan beter ben hen past.renee-uk schreef:grotendeels ben ik het eens met tamara, alleen dat verschil in karakter zou ik niet onder de tafel schuiven.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Tamara.
- Zeer actief
Ik hou ook zeker van eerlijke voorlichting en die zal ook zeker gegeven moeten worden maar in het allereerste promotiepraatje zou ik dat zelf niet doen maar dat is natuurlijk ieder voor zich of wat de rasvereniging zou willenrenee-uk schreef:grotendeels ben ik het eens met tamara, alleen dat verschil in karakter zou ik niet onder de tafel schuiven.
- Tamara.
- Zeer actief
Is het verschil heeel groot tussen een korthaar showbelg en een langhaar belg? Of kijk jij naar de werkmechel korthaar tov de langhaar belg? Ook daar zit naar mijn idee heel veel verschil in tussen de ene korthaar en de ander. Dat kan net zo goed ook zo zijn bij de hollanders en dan zou ik het in eerste instantie niet noemen.malinois schreef:precies, dat is juist wel heel belangrijk. Ook bij de Belgen wordt dit benadrukt en terecht... mensen die weten wat het verschil is en wat dan beter ben hen past.renee-uk schreef:grotendeels ben ik het eens met tamara, alleen dat verschil in karakter zou ik niet onder de tafel schuiven.
Maar goed, wat doe ik hier eigenlijk ik heb geen eens verstand van herders
- renee-uk
- Zeer actief
maar wat heb je eraan om het niet te benoemen?Tamara. schreef:Ik hou ook zeker van eerlijke voorlichting en die zal ook zeker gegeven moeten worden maar in het allereerste promotiepraatje zou ik dat zelf niet doen maar dat is natuurlijk ieder voor zich of wat de rasvereniging zou willenrenee-uk schreef:grotendeels ben ik het eens met tamara, alleen dat verschil in karakter zou ik niet onder de tafel schuiven.
ik hou van eerlijke voorlichting en ik denk dat je daar op het eind ook het meest bij gebaat bent.ik zou het ook zeker niet doen als er ook nog best verschil zit in de ene korthaar uit lijn x en de andere korthaar uit lijn y.
stel iemand wordt door het uiterlijk helemaal gek van de langhaar, maar kan eigenlijk niet overweg met dat blok beton voor dat hoofd
dan heeft het toch weinig zin dat zo iemand nog naar die langhaar kijkt als toekomstige hond?
of je krijgt iemand die tegen beter weten in een hond neemt die hem uiterlijk wel maar innerlijk helemaal niet past en we weten allemaal wel hoe dat in 99% van de gevallen afloopt

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
je hebt goede ideeën en ik denk dat de hh club die best kan gebruikenTamara. schreef: Maar goed, wat doe ik hier eigenlijk ik heb geen eens verstand van herders
vind het wel jammer dat, met uitzondering van irta en wellus, de rest schittert door afwezigheid.

- Tamara.
- Zeer actief
Als het verschil zoooo groot is met zulke grote karakterverschillen dat je eigenlijk niet meer over hetzelfde ras kan spreken en dat de algemene rasbeschrijving eigenlijk maar op 2 van de 3 van toepassing is, dan weet ik het ook niet meerrenee-uk schreef:maar wat heb je eraan om het niet te benoemen?Tamara. schreef:Ik hou ook zeker van eerlijke voorlichting en die zal ook zeker gegeven moeten worden maar in het allereerste promotiepraatje zou ik dat zelf niet doen maar dat is natuurlijk ieder voor zich of wat de rasvereniging zou willenrenee-uk schreef:grotendeels ben ik het eens met tamara, alleen dat verschil in karakter zou ik niet onder de tafel schuiven.
ik hou van eerlijke voorlichting en ik denk dat je daar op het eind ook het meest bij gebaat bent.ik zou het ook zeker niet doen als er ook nog best verschil zit in de ene korthaar uit lijn x en de andere korthaar uit lijn y.
stel iemand wordt door het uiterlijk helemaal gek van de langhaar, maar kan eigenlijk niet overweg met dat blok beton voor dat hoofd
dan heeft het toch weinig zin dat zo iemand nog naar die langhaar kijkt als toekomstige hond?
of je krijgt iemand die tegen beter weten in een hond neemt die hem uiterlijk wel maar innerlijk helemaal niet past en we weten allemaal wel hoe dat in 99% van de gevallen afloopt
In wat ik schrijf, zou het echt om het allereerste promotiepraatje gaan over het ras de hollandse herder. Mensen enthousiast maken over het ras, interesse en nieuwsgierigheid opwekken om zich verder te verdiepen in het ras. Dat doe je door een eerlijk maar wel aantrekkelijk en algemeen verhaal te houden over het hele ras en wat er onder het hele ras valt. niet al door allerlei mitsen en maren op te werpen
Wat jij schrijft vind ik niet aan de orde want ik mag toch hopen dat mensen niet meteen al na het eerste promotiepraatje meteen al een pup in handen hebben. Daar tussenin zit hopelijk nog veel meer aan informatie verstrekking zoals goede informatie van fokkers e.d.
- renee-uk
- Zeer actief
dan verschillen wij daarover van mening denk ik.
ik zie het niet als een mits of een maar als ik bij voorbaat al weet dat een bepaalde variëteit van een ras niet is wat ik zoek, zeker niet als er dan nog 2 andere variëteiten zijn die dat wel hebben.
ik denk het karakter eigenlijk veel belangrijker is dan het uiterlijk, dat is immers waar je als eigenaar je handen al dan niet aan vol krijgt, en als dat niet klopt met wat je voor ogen hebt is het zonde om je tijd daarin te steken.
ik zou me best gepikeerd voelen als ik naar aanleiding van een enthousiast verhaal over een ras op uiterlijk de keus maak voor een van de drie 'soorten' en dan te horen krijg dat die nou net daar verschilt van het algemene beeld waardoor het voor mij niet de hond is die ik zoek.
denk dat ik dan meteen al dat hele ras de rug toe zou keren en elders mijn heil ging zoeken.
maar het kan best dat ik daar een uitzondering in ben hoor, ik vertel het ook alleen maar zoals ik het zie
ik zie het niet als een mits of een maar als ik bij voorbaat al weet dat een bepaalde variëteit van een ras niet is wat ik zoek, zeker niet als er dan nog 2 andere variëteiten zijn die dat wel hebben.
ik denk het karakter eigenlijk veel belangrijker is dan het uiterlijk, dat is immers waar je als eigenaar je handen al dan niet aan vol krijgt, en als dat niet klopt met wat je voor ogen hebt is het zonde om je tijd daarin te steken.
ik zou me best gepikeerd voelen als ik naar aanleiding van een enthousiast verhaal over een ras op uiterlijk de keus maak voor een van de drie 'soorten' en dan te horen krijg dat die nou net daar verschilt van het algemene beeld waardoor het voor mij niet de hond is die ik zoek.
denk dat ik dan meteen al dat hele ras de rug toe zou keren en elders mijn heil ging zoeken.
maar het kan best dat ik daar een uitzondering in ben hoor, ik vertel het ook alleen maar zoals ik het zie

-
Pauline
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse herder
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Dat bedoelde ik dus in reactie op de opmerking dat "de" korthaar zoveel feller is dan "de" langhaar. Dat hangt er ook maar vanaf over welke korthaar je het hebt. Ik begrijp uit dit topic dat sommige mensen alleen de mechelkruising-africhtingshonden kennen, maar die groep honden is nou eenmaal niet het totaal van "de korthaar".Tamara. schreef:Is het verschil heeel groot tussen een korthaar showbelg en een langhaar belg? Of kijk jij naar de werkmechel korthaar tov de langhaar belg? Ook daar zit naar mijn idee heel veel verschil in tussen de ene korthaar en de ander. Dat kan net zo goed ook zo zijn bij de hollanders en dan zou ik het in eerste instantie niet noemen.
Wat ik me dan afvraag is of je met stelligheid van alle langharen kunt zeggen dat een groot blok beton voor de kop een rastypische eigenschap is.... Tamar (uh sorry, Wellus) kun je een voorbeeld van typisch betonblokgedrag geven? Misschien dat ik dan iets herken, maar benoem ik het anders, of zie ik het meer als persoonlijk trekjerenee-uk schreef:maar wat heb je eraan om het niet te benoemen?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ga met Renee mee, hoe je het ook went of keert in de korthaar HH is mechelaar ingekruist, ook bij de stamboomhonden. Natuurlijk niet in alle lijnen, maar in zo'n klein ras zit daar dus al een enorm verschil lijkt me.

- Tamara.
- Zeer actief
Hopelijk kunnen ze er wat mee of brengt het in ieder geval bepaalde gedachtes op gang over hoe niet (hollandse) herder mensen ergens tegen aankijktrenee-uk schreef:je hebt goede ideeën en ik denk dat de hh club die best kan gebruikenTamara. schreef: Maar goed, wat doe ik hier eigenlijk ik heb geen eens verstand van herders
vind het wel jammer dat, met uitzondering van irta en wellus, de rest schittert door afwezigheid.
Nu ik toch bezig ben
Ik vind het altijd zo jammer dat je bij stands van de rasvereniging een kopfoto ziet van de desbetreffende rashond met zo'n treurige witte of zwarte achtergrond wat haast niets losmaakt qua emotie bij mensen.
Zomaar wat ideeën
- renee-uk
- Zeer actief
honden zijn naast een ras ook nog een individu en nee geen enkele hond is hetzelfde dus er zullen vast wel honden bij zijn die dat blok beton niet voor hun hoofd hebben.Pauline schreef:Wat ik me dan afvraag is of je met stelligheid van alle langharen kunt zeggen dat een groot blok beton voor de kop een rastypische eigenschap is.... Tamar (uh sorry, Wellus) kun je een voorbeeld van typisch betonblokgedrag geven? Misschien dat ik dan iets herken, maar benoem ik het anders, of zie ik het meer als persoonlijk trekjerenee-uk schreef:maar wat heb je eraan om het niet te benoemen?
maar als de kans redelijk aanwezig is zie ik niet in waarom je dat niet zou benoemen, het is in ogen van een heleboel mensen zeker geen verkeerde eigenschap.
voorbeeldje van wat ik bedoel:
de doorsnee dh reu zal niet gezellig op losloopveldjes met ander honden kunnen of willen spelen.
hou je daar dan als promotor van het ras je mond over, zeg je dat ze dat wel kunnen of zeg je gewoon eerlijk dat de kans erin zit dat dat niet zal gaan?
het zal niet als een verrassing komen dat ik voor de laatste optie ben.
ik heb toch echt het idee dat mensen veel meer gebaat zijn bij eerlijke voorlichting dan bij praatjes voor de vaak, die eindigen met een verklote hond in het asiel, hetgeen voorkomen had kunnen worden als er gewoon eerlijk was voorgelicht.

- Tamara.
- Zeer actief
Ik ken het ras natuurlijk ook niet goed genoeg om er een duidelijk beeld van te hebben en ook een juiste onderbouwde mening. Misschien als ik het ras en alle 3 de vachttypes wel goed zou kennen dat ik er ook anders over zou denken hoorrenee-uk schreef:dan verschillen wij daarover van mening denk ik.
- Irta
- Zeer actief
Je kunt natuurlijk heel goed een meer algemeen beeld schetsen over de HH met bv links naar meer (varieteit/lijn)specifieke info of aparte hoofdstukken van algemeen naar specifiek en weer algemeen (gewoon een heel simpel kop-romp-staart indeling dus). Fokkers hebben imo ook een hele grote taak hierin door veel duidelijker te maken wat ze nou eigenlijk fokken. En dan bedoel ik niet de vacht, maar het karakter wat ze voor ogen hebben! Ik vind het echt van de zotte dat dit voor een leek niet of amper te vinden is. En onbegrijpelijk dat er zo veel (relatief gezien dan) fokkers zijn die helemaal geen letter over het karakter van hun honden op hun website hebben staan.Tamara. schreef:Als het verschil zoooo groot is met zulke grote karakterverschillen dat je eigenlijk niet meer over hetzelfde ras kan spreken en dat de algemene rasbeschrijving eigenlijk maar op 2 van de 3 van toepassing is, dan weet ik het ook niet meerrenee-uk schreef:maar wat heb je eraan om het niet te benoemen?Tamara. schreef:Ik hou ook zeker van eerlijke voorlichting en die zal ook zeker gegeven moeten worden maar in het allereerste promotiepraatje zou ik dat zelf niet doen maar dat is natuurlijk ieder voor zich of wat de rasvereniging zou willenrenee-uk schreef:grotendeels ben ik het eens met tamara, alleen dat verschil in karakter zou ik niet onder de tafel schuiven.
of je krijgt iemand die tegen beter weten in een hond neemt die hem uiterlijk wel maar innerlijk helemaal niet past en we weten allemaal wel hoe dat in 99% van de gevallen afloopt![]()
![]()
In wat ik schrijf, zou het echt om het allereerste promotiepraatje gaan over het ras de hollandse herder. Mensen enthousiast maken over het ras, interesse en nieuwsgierigheid opwekken om zich verder te verdiepen in het ras. Dat doe je door een eerlijk maar wel aantrekkelijk en algemeen verhaal te houden over het hele ras en wat er onder het hele ras valt. niet al door allerlei mitsen en maren op te werpendie mitsen en maren, die absoluut niet negatief zijn, komen als mensen zich verder gaan verdiepen in het ras maar dan is de nieuwsgierigheid over het ras al gewekt en daar ging het in eerste instantie toch om?
Wat jij schrijft vind ik niet aan de orde want ik mag toch hopen dat mensen niet meteen al na het eerste promotiepraatje meteen al een pup in handen hebben. Daar tussenin zit hopelijk nog veel meer aan informatie verstrekking zoals goede informatie van fokkers e.d.
Ik zeg het nog maar een keer
- renee-uk
- Zeer actief
ik ken ze ook niet goed genoeg om dat te kunnen zeggen.Tamara. schreef: Ik ken het ras natuurlijk ook niet goed genoeg om er een duidelijk beeld van te hebben en ook een juiste onderbouwde mening. Misschien als ik het ras en alle 3 de vachttypes wel goed zou kennen dat ik er ook anders over zou denken hoormaar dan kun je misschien niet eens meer spreken over 1 ras
maar als het wel zo is zal het toch voorlopig wel een ras blijven.
vergelijkbaar met de dh, waar werk- en showlijn mijlen ver uit elkaar liggen en ook nauwelijks meer overeenkomsten hebben

-
Wellus
- Actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder langhaar
Hollandse Herder korthaar - Aantal honden: 5
Even een paar punten om een rij:
Betere en mooiere foto's
Goede uitleg verschillen tussen de varieteiten
Duidelijke karakterbeschrijving
Duidelijke uitleg vachtverzorging (vooral ruwhaar mbt trimmen)
Ik ben zelf bezig met reclameborden en flyers voor ao op de show te laten zien en uit te delen.
Ik spit dit topic nog eens even door om betere ideen op te doen.
Betere en mooiere foto's
Goede uitleg verschillen tussen de varieteiten
Duidelijke karakterbeschrijving
Duidelijke uitleg vachtverzorging (vooral ruwhaar mbt trimmen)
Ik ben zelf bezig met reclameborden en flyers voor ao op de show te laten zien en uit te delen.
Ik spit dit topic nog eens even door om betere ideen op te doen.
-
Pauline
- Zeer actief
- Contacteer:
mee eens, en juist daarom ben ik zelf wat voorzichtig met "de" korthaar dit en "de" langhaar dat. Soms hoor je mensen dat nl. wat snel doen.renee-uk schreef:maar als de kans redelijk aanwezig is zie ik niet in waarom je dat niet zou benoemen,
- Irta
- Zeer actief
Plus dat de kans door het niet benoemen dus veel groter is dat er gedragsproblemen ontstaan... voila, en je hebt weer een HH die het beeld van de HH als moeilijke probleemhond bevestigd. En dat is, lijkt mij, nou juist niet de bedoelingrenee-uk schreef: honden zijn naast een ras ook nog een individu en nee geen enkele hond is hetzelfde dus er zullen vast wel honden bij zijn die dat blok beton niet voor hun hoofd hebben.
maar als de kans redelijk aanwezig is zie ik niet in waarom je dat niet zou benoemen, het is in ogen van een heleboel mensen zeker geen verkeerde eigenschap.
de doorsnee dh reu zal niet gezellig op losloopveldjes met ander honden kunnen of willen spelen.
hou je daar dan als promotor van het ras je mond over, zeg je dat ze dat wel kunnen of zeg je gewoon eerlijk dat de kans erin zit dat dat niet zal gaan?
ik heb toch echt het idee dat mensen veel meer gebaat zijn bij eerlijke voorlichting dan bij praatjes voor de vaak, die eindigen met een verklote hond in het asiel, hetgeen voorkomen had kunnen worden als er gewoon eerlijk was voorgelicht.
Edit: die gedragsproblemen noemde renee ook al, in iets andere bewoording, zie ik nu.
Laatst gewijzigd door Irta op 12 mei 2013 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- renee-uk
- Zeer actief
klare taalIrta schreef: Je kunt natuurlijk heel goed een meer algemeen beeld schetsen over de HH met bv links naar meer (varieteit/lijn)specifieke info of aparte hoofdstukken van algemeen naar specifiek en weer algemeen (gewoon een heel simpel kop-romp-staart indeling dus). Fokkers hebben imo ook een hele grote taak hierin door veel duidelijker te maken wat ze nou eigenlijk fokken. En dan bedoel ik niet de vacht, maar het karakter wat ze voor ogen hebben! Ik vind het echt van de zotte dat dit voor een leek niet of amper te vinden is. En onbegrijpelijk dat er zo veel (relatief gezien dan) fokkers zijn die helemaal geen letter over het karakter van hun honden op hun website hebben staan.
Ik zeg het nog maar een keermaar wat mij betreft moet er veel meer transparantie komen. Mensen voelen het heel goed aan als er terughouden met het verstekken van informatie wordt omgegaan. Bovendien, als je dus van pupkopers verwacht dat die contact met jou als fokker opnemen als ze intresse hebben in het door jouw gefokte ras, zonder ook maar een duidelijk idee te hebben wat je dan eigenlijk precies fokt (wat betreft karakter dus) vind ik dat je de boel omdraait. Want dat "beleid" werkt duidelijk niet (anders zat het ras nu niet zo in de problemen) Heel logisch ook natuurlijk, uiterlijk is ook maar uiterlijk, en meer dan dat heb je als leek ook bijna niet om van uit te gaan . Een gerdragsverandering vd potentiele pupkopers kun je zonder zelf als fokker je beleid te veranderen nooit bewerkstelligen. Je eigen input veranderen is het enigste waar je invoed op hebt en wat werkt. Je zult zelf dat enthousiasme moeten opwekken, dat gaat niet vanzelf gebeuren. Hoe leuk het ras ook is, ze hebben wel goede menselijke vertegenwoordigers nodig, zeker in deze situatie.

- Tamara.
- Zeer actief
In al mijn reacties mag hopelijk duidelijk zijn dat er geen dingen verzwegen moet worden en zeker niet van deze aard. Zo'n zwart witte situatie als jij nu schrijft, had ik niet voor ogen met mijn reacties over het ras als 1 ras beschouwen en niet meteen al moeilijke uitzonderingen inbouwen.renee-uk schreef:honden zijn naast een ras ook nog een individu en nee geen enkele hond is hetzelfde dus er zullen vast wel honden bij zijn die dat blok beton niet voor hun hoofd hebben.Pauline schreef:Wat ik me dan afvraag is of je met stelligheid van alle langharen kunt zeggen dat een groot blok beton voor de kop een rastypische eigenschap is.... Tamar (uh sorry, Wellus) kun je een voorbeeld van typisch betonblokgedrag geven? Misschien dat ik dan iets herken, maar benoem ik het anders, of zie ik het meer als persoonlijk trekjerenee-uk schreef:maar wat heb je eraan om het niet te benoemen?
Ik ga natuurlijk ook niet verzwijgen dat de hovawart waaks is, ook niet in het promotiepraatje.
Je hebt al 1 ras, 3 verschillende vachttypes en als die 3 verschillende vachttypes ook nog eens compleet anders zijn is dat voor Sander en Karin die op show lopen om zich te orienteren op alle rashonden moeilijk te begrijpen als ze bij het standje van de hollandse herder staan. Ze lopen maar snel door naar het standje van de hovawart want daar heb je alleen maar keuze uit reu en teef en 3 kleurtjes, dat is wat beter te behappen in al die stroom van informatie
Het is voor mij al moeilijk voor te stellen dat er blijkbaar, zoals door mensen hier geschetst wordt, zulke grote verschillen zijn in 1 ras.
Ik had mij daar, in mijn reacties, een ander beeld bij. Dat de ene korthaar niet te vergelijken is met de andere korthaar, dat er verschil zit in lijnen maar dat waar je je promotiepraatje over houdt wel algemeen beschikbaar is onder alle types en dat er uitzonderingen zijn van het een of ander wat je bij ieder ras hebt en iedere fokker die meer fokt op het een of ander.
- renee-uk
- Zeer actief
even kijken of ik het begrijp.Pauline schreef:mee eens, en juist daarom ben ik zelf wat voorzichtig met "de" korthaar dit en "de" langhaar dat. Soms hoor je mensen dat nl. wat snel doen.renee-uk schreef:maar als de kans redelijk aanwezig is zie ik niet in waarom je dat niet zou benoemen,
jij wil zeggen dat er geen karakterverschillen zijn tussen de 3 verschillende uitvoeringen van de hh?

- renee-uk
- Zeer actief
ah maar dan zie ik nou dus wel waar ons verschil van mening uit voortkwam, want ik bekijk het juist van die andere kantTamara. schreef: In al mijn reacties mag hopelijk duidelijk zijn dat er geen dingen verzwegen moet worden en zeker niet van deze aard. Zo'n zwart witte situatie als jij nu schrijft, had ik niet voor ogen met mijn reacties over het ras als 1 ras beschouwen en niet meteen al moeilijke uitzonderingen inbouwen.
Ik ga natuurlijk ook niet verzwijgen dat de hovawart waaks is, ook niet in het promotiepraatje.
Je hebt al 1 ras, 3 verschillende vachttypes en als die 3 verschillende vachttypes ook nog eens compleet anders zijn is dat voor Sander en Karin die op show lopen om zich te orienteren op alle rashonden moeilijk te begrijpen als ze bij het standje van de hollandse herder staan. Ze lopen maar snel door naar het standje van de hovawart want daar heb je alleen maar keuze uit reu en teef en 3 kleurtjes, dat is wat beter te behappen in al die stroom van informatie![]()
Het is voor mij al moeilijk voor te stellen dat er blijkbaar, zoals door mensen hier geschetst wordt, zulke grote verschillen zijn in 1 ras.
Ik had mij daar, in mijn reacties, een ander beeld bij. Dat de ene korthaar niet te vergelijken is met de andere korthaar, dat er verschil zit in lijnen maar dat waar je je promotiepraatje over houdt wel algemeen beschikbaar is onder alle types en dat er uitzonderingen zijn van het een of ander wat je bij ieder ras hebt en iedere fokker die meer fokt op het een of ander.
maar eigenlijk, eigenlijk is dit dus precies een heel goed voorbeeld van het ondoorzichtige gedoe bij de hh
want wat nou waar is..... ik weet het niet

- Tamara.
- Zeer actief
Ik zou de vraag zelf iets anders willen stellen; is het eerder regel dan uitzondering dat er (grote) karakterverschillen zit in de 3 uitvoeringen. Dat is belangrijk om te weten en zal bepalen hoe je als rasvereniging ermee om zou moeten gaan.renee-uk schreef:even kijken of ik het begrijp.Pauline schreef:mee eens, en juist daarom ben ik zelf wat voorzichtig met "de" korthaar dit en "de" langhaar dat. Soms hoor je mensen dat nl. wat snel doen.renee-uk schreef:maar als de kans redelijk aanwezig is zie ik niet in waarom je dat niet zou benoemen,
jij wil zeggen dat er geen karakterverschillen zijn tussen de 3 verschillende uitvoeringen van de hh?
-
Pauline
- Zeer actief
- Contacteer:
sorry, was te beknopt blijkbaar... wat ik bedoelde is dat je niet te snel 'kort door de bocht' dingen moet gaan roepen die dan weer voor een hoop rasvertegenwoordigers niet kloppen of althans niet in die mate.renee-uk schreef:even kijken of ik het begrijp.
- Tamara.
- Zeer actief
renee-uk schreef:ah maar dan zie ik nou dus wel waar ons verschil van mening uit voortkwam, want ik bekijk het juist van die andere kantTamara. schreef: In al mijn reacties mag hopelijk duidelijk zijn dat er geen dingen verzwegen moet worden en zeker niet van deze aard. Zo'n zwart witte situatie als jij nu schrijft, had ik niet voor ogen met mijn reacties over het ras als 1 ras beschouwen en niet meteen al moeilijke uitzonderingen inbouwen.
Je hebt al 1 ras, 3 verschillende vachttypes en als die 3 verschillende vachttypes ook nog eens compleet anders zijn is dat voor Sander en Karin die op show lopen om zich te orienteren op alle rashonden moeilijk te begrijpen als ze bij het standje van de hollandse herder staan. Ze lopen maar snel door naar het standje van de hovawart want daar heb je alleen maar keuze uit reu en teef en 3 kleurtjes, dat is wat beter te behappen in al die stroom van informatie![]()
maar eigenlijk, eigenlijk is dit dus precies een heel goed voorbeeld van het ondoorzichtige gedoe bij de hh
want wat nou waar is..... ik weet het niet
Als mensen uit zichzelf interesse hebben in de hovawart zou ik zelfs in eerste instantie de neiging hebben om eerst alle negatieve dingen te benoemen om dan te bekijken of ze nog wel interesse hebben
- renee-uk
- Zeer actief
ik vind dit weer eenzelfde vaag antwoordPauline schreef:sorry, was te beknopt blijkbaar... wat ik bedoelde is dat je niet te snel 'kort door de bocht' dingen moet gaan roepen die dan weer voor een hoop rasvertegenwoordigers niet kloppen of althans niet in die mate.renee-uk schreef:even kijken of ik het begrijp.
zijn er nou wel of niet karakterverschillen tussen de 3 uitvoeringen van de hh?
of, zoals tamara het stelt:
Tamara. schreef: is het eerder regel dan uitzondering dat er (grote) karakterverschillen zit in de 3 uitvoeringen. Dat is belangrijk om te weten en zal bepalen hoe je als rasvereniging ermee om zou moeten gaan.

- Irta
- Zeer actief
Zal ik maar proberen antwoord te geven?renee-uk schreef:ik vind dit weer eenzelfde vaag antwoordPauline schreef:sorry, was te beknopt blijkbaar... wat ik bedoelde is dat je niet te snel 'kort door de bocht' dingen moet gaan roepen die dan weer voor een hoop rasvertegenwoordigers niet kloppen of althans niet in die mate.renee-uk schreef:even kijken of ik het begrijp.
zijn er nou wel of niet karakterverschillen tussen de 3 uitvoeringen van de hh?
of, zoals tamara het stelt:Tamara. schreef: is het eerder regel dan uitzondering dat er (grote) karakterverschillen zit in de 3 uitvoeringen. Dat is belangrijk om te weten en zal bepalen hoe je als rasvereniging ermee om zou moeten gaan.
Edit: het kan dus best zijn dat een bovengemiideld pittige ruwhaar pittiger is dat een benedengemiddelde korthaar. Ik denk dat je daardoor soms ook die tegengestelde antwoorden krijgt van HH eigenaren over of er verschil is, en zo ja, wat het verschil dan precies is.
Laatst gewijzigd door Irta op 12 mei 2013 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.