Tara schreef:nyckle schreef:Bestrijding van kraaien is 5 jaar gesloten geweest. (net zoals de vos). Er vliegen nu ware zwarte wolken.
Zeg dat, en in de stad en in dorpen veroorzaken ze ook veel overlast.
Ze jagen de kleine vogels uit mijn tuin en veroorzaken veel rotzooi doordat ze vuilniszakken slopen en plunderen.
Van mij mocht het allemaal wel wat minder.

En van wie zijn die vuilniszakken?! Juist de grootste vervuiler op deze aardkloot! Ik zie hier in de zomer enorm veel blikjes en andere troep liggen van mensen die het gewoon achteloos in de berm flikkeren. Maar nee, in plaats van dat mensen fatsoenlijk hun kinderen opvoeden of mensen anderen op hun gedrag aanspreken, gaan we maar diertjes afschieten die aan de haal gaan met ONZE troep.
Mensen zijn vaak zo hypocriet als wat......Als je je fiets niet op slot zet in de stad en hij is de volgende dag verder, is het je eigen schuld. Echter pakt een vos een kip die niet goed is opgesloten of trekt een kraai een maiskuil af die niet goed is afgedekt, dan wordt de "boosdoener" meteen afgeschoten. Zelden hoor je "dan had je je kippen maar beter moeten opsluiten". Al zijn er gelukkig steeds meer mensen die minder last hebben van deze achterhaalde ideeën.
Aardig leesvoer:
http://www.sekj.org/PDF/anzf32/anz32-093-097.pdf
Cleva, ik zal wel nog even zoeken naar een bron. Het is niet zo dat jacht de enige factor is. Echter op het moment dat de draagkracht van een ecosysteem nog niet gehaald is (wat het geval is wanneer er gejaagd wordt) dan kan de nest grootte wel degelijk verhoogd worden (normaal gemiddeld 4-6 per nest, maar variabel van 1-10). Hoe ze dat kunnen weten? Ze kunnen wel weten of er veel soortgenoten in de buurt zijn (oa door geur, vlaggen,feromonen e.d.) en of er dus nog "ruimte" is voor meer vossen of dat er al "teveel" zitten even simpel gezegd.