Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dode jonge vossen mogelijk vergiftigd

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

korthaar
Zeer actief

Re: Dode jonge vossen mogelijk vergiftigd

Ongelezen bericht door korthaar »

nyckle schreef:Korthaar vertelt de bron van zijn berichten ook niet. Vaak zijn die bronnen al gekleurd. Korthaar geeft nog een extra kleurtje.
Zie net dat het Veluwe rapport van die 4-5 biggen weer al enkele jaren oud is.
Zal inmiddels wel al hoger zijn, dus extra gekleurd is het zeker niet.
Moet maar weer eens even netwerken voor een update.
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nyckle »

Ja, faunabescherming geeft vele cijfers.
nyckle
Zeer actief

Cleva, dank je. Hoe was het ook al weer? Aan de wal staan de beste stuurlui?

Heel helder verwoord.

Wel zitten we met een geweldig ingewikkelde wet. Heel onoverzichtelijk voor zowel de "normale burger" als de jager cq schadebestrijder, cq jachthouder.
Ja hoor iemand met een jachtgeweer heeft vele gezichten.
Die wet is met een rotgang in elkaar geplakt. Er is niet geluisterd naar praktijkmensen.

Wat ik voor de discussie interessant vind is: "Moet je de natuur de natuur laten gaan. Wat is natuur".

Wanneer het
nyckle
Zeer actief

Tara schreef:
Cleva schreef: Wellicht ook voor de fokkers onder ons interessant om te weten dat je je teef op bepaalde momenten echt even een paar keer door het huis moet jagen voor een groot nest.
:LOL: :LOL: :LOL:
Ja korthaar, er valt nog heel veel werk te verrichten als je kortharen wil vermenigvuldigen. Slopend is het dat jakkeren. :help:
nyckle
Zeer actief

Ik ben niet onder de indruk. Van je bijdrage.
Ik knal geen vossen af.
Het geeft precies weer hoe jij het voelt, als er een vos wordt geschoten. Niks meer en niks minder.

Als ik een dier schiet, wil dat niet zeggen, dat ik geen respect heb voor de soort.

edit:
Er wordt niet gesproken in jou bijdrage over hoe de vos zich gedraagt. Meer hoe de jager zich gedraagt.
Ik als jager weet wat ik schiet. Een vos weet niet wat het doodt.
nyckle
Zeer actief

Waarom denk je dat ik op jou bijdrage reageer dan?

Precies hoe de pvdd enz. zou reageren. De natuur moet haar gang gaan. Elke exoot is een bijdrage aan de biodiversiteit. Er mag echter niks worden geschoten. Dat zou tegen natuurlijk zijn.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Op pagina 5 staat een link naar een publicatie van de Universiteit van Bristol.
Er staat ook hoe je aan die publicatie komt.
Laatst gewijzigd door Biet op 29 sep 2014 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Wiel
korthaar
Zeer actief

Kells schreef:
nyckle schreef:Ik ben niet onder de indruk. Van je bijdrage.
Ik knal geen vossen af.
Het geeft precies weer hoe jij het voelt, als er een vos wordt geschoten. Niks meer en niks minder.

Als ik een dier schiet, wil dat niet zeggen, dat ik geen respect heb voor de soort.

edit:
Er wordt niet gesproken in jou bijdrage over hoe de vos zich gedraagt. Meer hoe de jager zich gedraagt.
:19: Heb je het tegen mij? Heb je het artikel wel gelezen?
Het heeft geen zin.
Een jager wilt niet gehinderd door enige kennis van ecologie en populatiedynamica, extensieve veehouderij bedrijven.
nyckle
Zeer actief

korthaar schreef:
Kells schreef:
nyckle schreef:Ik ben niet onder de indruk. Van je bijdrage.
Ik knal geen vossen af.

edit:
:19: Heb je het tegen mij? Heb je het artikel wel gelezen?
Het heeft geen zin.
Een jager wilt niet gehinderd door enige kennis van ecologie en populatiedynamica, extensieve veehouderij bedrijven.
Die kennis mis jij in mijn ogen.

gekleurde vosjes, die mak zijn en nog net geen pootjes geven. Belaagd door boze bloeddorstige schietgeweren.

95% van de jagers zit niet zo in elkaar.
nyckle
Zeer actief

Cleva schreef:
Kells schreef:
Cleva schreef: Even terugkomend op je uitspraak dat bejaagde dieren meer jongen krijgen. Op welk, kennelijk verouderd, onderzoek baseer je dat?
Ik ben namelijk vreselijk benieuwd naar hoe zo'n jong vossenstel weet dat er op ze gejaagd wordt en hoe dat effect dat tot meer jongen leidt vervolgens tot stand komt.
Wellicht ook voor de fokkers onder ons interessant om te weten dat je je teef op bepaalde momenten echt even een paar keer door het huis moet jagen voor een groot nest.
Wat leesvoer.

Ik vind het een mooi opiniestukje maar ik mis nog steeds de bron.
Ja ik ook. Het is meer een onderbuik bij kells gevoel wat wordt bevestigd. Waarom eet je liever wild zwijn met de kerst? Onder beheren hoort ook het schieten van vossen en kraaien.

Ik wil je voor de kerst wel wat kraaien leveren voor de kerst hoor.

Jij schiet me een beetje in het verkeerde keelgat Kells. Je bent een want to be in mijn ogen. Wel vreten maar niet zien.
korthaar
Zeer actief

nyckle schreef:[Ik wil je voor de kerst wel wat kraaien leveren hoor.
Zijn wel jonge kraaitjes zeker, want de oudere exemplaren lachen je w.s. alleen maar uit.
nyckle
Zeer actief

Denk je? Kells krijgt heel oude kraaien. Maar misschien prefereert kells frislingen uit de sbb gebieden van de Veluwe. geschoten onder beheer van een boswachter. Of moet ik zeggen doodswachter.

Misschien krijg je wel een uitnodiging voor het diner, korthaar. Misschien kunnen we je dan wel langhaar noemen.
korthaar
Zeer actief

nyckle schreef:Denk je? Kells krijgt heel oude kraaien. Maar misschien prefereert kells frislingen uit de sbb gebieden van de Veluwe. geschoten onder beheer van een boswachter. Of moet ik zeggen doodswachter.

Misschien krijg je wel een uitnodiging voor het diner, korthaar. Misschien kunnen we je dan wel langhaar noemen.
De volgende wordt weer een Korthaar, Nyckle.
Wat een hond is dat! :wink:
Zou voor jou ook wel wat zijn voor de vos en de kraai.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik spreek heel regelmatig jagers en ze hebben hier maar 1 doel de vos heeft het gedaan en die moet dood, meer komt er niet uit :19:
Ik zat vorige week hier in de buurt waar vossen zitten , maar nog nooit zelf gezien en ik zag een Boomkruiper en had me wat verstopt om hem op de foto te kunnen krijgen en toen liep er op 2 meter een vos voorbij :I: hij heeft me nooit gezien maar wat gaaf was dat :ok:
Ik meld nooit waar ik een vos heb gezien, omdat ze dood moeten geen argument vind :wink:
Afbeelding
nyckle
Zeer actief

Kells schreef:
nyckle schreef:
Cleva schreef:
Ik vind het een mooi opiniestukje maar ik mis nog steeds de bron.
Ja ik ook. Het is meer een onderbuik bij kells gevoel wat wordt bevestigd. Waarom eet je liever wild zwijn met de kerst? Onder beheren hoort ook het schieten van vossen en kraaien.

Ik wil je voor de kerst wel wat kraaien leveren voor de kerst hoor.

Jij schiet me een beetje in het verkeerde keelgat Kells. Je bent een want to be in mijn ogen. Wel vreten maar niet zien.
Lulkoek! Je schijnt mij trouwens goed te kennen. Je weet dan waarschijnlijk ook wel dat ik al 15 jaar actief bezig ben met het inventariseren van weidevogels en andere diersoorten. Ik volg alle ontwikkelingen op de voet, in tegenstelling tot jou. Jij bent in mijn ogen iemand die niks wil horen van welk onderzoek dan ook.
Ik denk, dat u mij zoals ik al zei. Wel wild willen vreten, maar niet willen zien wat er aan vooraf gaat. Zeer waarschijnlijk een import Grün, die graag wil vertellen hoe het allemaal moet. Ik ken dat soort maar al te goed. U had je al verraden toen u begon.
nyckle
Zeer actief

billy schreef:Ik spreek heel regelmatig jagers en ze hebben hier maar 1 doel de vos heeft het gedaan en die moet dood, meer komt er niet uit :19:
Ik zat vorige week hier in de buurt waar vossen zitten , maar nog nooit zelf gezien en ik zag een Boomkruiper en had me wat verstopt om hem op de foto te kunnen krijgen en toen liep er op 2 meter een vos voorbij :I: hij heeft me nooit gezien maar wat gaaf was dat :ok:
Ik meld nooit waar ik een vos heb gezien, omdat ze dood moeten geen argument vind :wink:
Ontmoetingen zijn altijd mooi. Een vos is ook een prachtig dier. Dat dier als soort moet ook niet dood. Dat zou heel erg zijn.
korthaar
Zeer actief

nyckle schreef:Ik denk, dat u mij zoals ik al zei. Wel wild willen vreten, maar niet willen zien wat er aan vooraf gaat. Zeer waarschijnlijk een import Grün, die graag wil vertellen hoe het allemaal moet. Ik ken dat soort maar al te goed. U had je al verraden toen u begon.
Heb ik ook ergens gelezen, dat de jager gaat jij bakken om te pogen de steekhoudende argument aandrager in diskrediet te brengen.
nyckle
Zeer actief

korthaar schreef:
nyckle schreef:Ik denk, dat u mij zoals ik al zei. Wel wild willen vreten, maar niet willen zien wat er aan vooraf gaat. Zeer waarschijnlijk een import Grün, die graag wil vertellen hoe het allemaal moet. Ik ken dat soort maar al te goed. U had je al verraden toen u begon.
Heb ik ook ergens gelezen, dat de jager gaat jij bakken om te pogen de steekhoudende argument aandrager in diskrediet te brengen.
Van jou heb ik in elk geval nog niet een steekhoudend argument gehoord. Laat staan een argument aan te dragen van iets pro jacht. Behalve korthaar dan. Ach, je moet toch ook iets hebben wat met jacht te maken heeft.
nyckle
Zeer actief

Eigenlijk ben ik dit gehak op elkaar behoorlijk zat.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik voel een raadsel in jargon aankomen, en als je daar niet het gewenste antwoord op geeft ben je gediskwalificeerd als gesprekspartner :klaar:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
nyckle
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik voel een raadsel in jargon aankomen, en als je daar niet het gewenste antwoord op geeft ben je gediskwalificeerd als gesprekspartner :klaar:
Neen hoor Jaap. geen jargon. Er zijn zat vossen en ik blijf gewoon vossen schieten. Kraaien en kauwtjes ook. Ik weet waarvoor ik het doe.
Dat een ander daar problemen mee heeft zal me een worst zijn.

Waar ik wel problemen mee heb is, dat jagers wel veel geld neerleggen om bij SBB een zwijn neer leggen, omdat dat z.g. moet. Deze zwijnen verdwijnen in de maag van mensen, die blijkbaar problemen hebben, dat er vossen en kraaien worden geschoten.

Ik ga nog steeds voor de biodiversiteit. Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Dus ook niet op eten die andere hap.
nyckle
Zeer actief

Ja hoor Cleva. Kraaien en kauwtjes staan op de vrije lijst.
Er is momenteel veel schade. Daarbij komt dat vooral de kraai ook een behoorlijke predator is. Vooral eieren van weidevogels.

Er wordt veel te weinig gedaan aan deze dieren. Ik denk, dat ze met elkaar meer schade aan de kleine dieren aanbrengen dan de vos.

Momenteel schiet ik eens in de maand wat kraaien. Ze vernielen het plastic van de maishoop. en beschijten de mais.
nyckle
Zeer actief

Bestrijding van kraaien is 5 jaar gesloten geweest. (net zoals de vos). Er vliegen nu ware zwarte wolken.
nyckle
Zeer actief

Tara schreef:
nyckle schreef:Bestrijding van kraaien is 5 jaar gesloten geweest. (net zoals de vos). Er vliegen nu ware zwarte wolken.
Zeg dat, en in de stad en in dorpen veroorzaken ze ook veel overlast.
Ze jagen de kleine vogels uit mijn tuin en veroorzaken veel rotzooi doordat ze vuilniszakken slopen en plunderen.
Van mij mocht het allemaal wel wat minder. :ugh:
Nu je het over minder hebt Tara. Ik kan het me verbeelden, maar ik zie de laatste tijd veel minder eksters.
Hoe is dat bij jullie?
korthaar
Zeer actief

Goh, minder eksters en die worden niet bejaagd toch?
Misschien voor de kraaien en kauwen ook een ideetje.
Kitsune

Ongelezen bericht door Kitsune »

Tara schreef:
nyckle schreef:Bestrijding van kraaien is 5 jaar gesloten geweest. (net zoals de vos). Er vliegen nu ware zwarte wolken.
Zeg dat, en in de stad en in dorpen veroorzaken ze ook veel overlast.
Ze jagen de kleine vogels uit mijn tuin en veroorzaken veel rotzooi doordat ze vuilniszakken slopen en plunderen.
Van mij mocht het allemaal wel wat minder. :ugh:
En van wie zijn die vuilniszakken?! Juist de grootste vervuiler op deze aardkloot! Ik zie hier in de zomer enorm veel blikjes en andere troep liggen van mensen die het gewoon achteloos in de berm flikkeren. Maar nee, in plaats van dat mensen fatsoenlijk hun kinderen opvoeden of mensen anderen op hun gedrag aanspreken, gaan we maar diertjes afschieten die aan de haal gaan met ONZE troep.

Mensen zijn vaak zo hypocriet als wat......Als je je fiets niet op slot zet in de stad en hij is de volgende dag verder, is het je eigen schuld. Echter pakt een vos een kip die niet goed is opgesloten of trekt een kraai een maiskuil af die niet goed is afgedekt, dan wordt de "boosdoener" meteen afgeschoten. Zelden hoor je "dan had je je kippen maar beter moeten opsluiten". Al zijn er gelukkig steeds meer mensen die minder last hebben van deze achterhaalde ideeën.

Aardig leesvoer:
http://www.sekj.org/PDF/anzf32/anz32-093-097.pdf

Cleva, ik zal wel nog even zoeken naar een bron. Het is niet zo dat jacht de enige factor is. Echter op het moment dat de draagkracht van een ecosysteem nog niet gehaald is (wat het geval is wanneer er gejaagd wordt) dan kan de nest grootte wel degelijk verhoogd worden (normaal gemiddeld 4-6 per nest, maar variabel van 1-10). Hoe ze dat kunnen weten? Ze kunnen wel weten of er veel soortgenoten in de buurt zijn (oa door geur, vlaggen,feromonen e.d.) en of er dus nog "ruimte" is voor meer vossen of dat er al "teveel" zitten even simpel gezegd.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Waarom niet gewoon een aantal jaren niet ingrijpen/jagen/afschieten en kijken hoe het verloopt. En dat mensen ook hun zooi eens opruimen en niet alles van zich afflikkeren wat dieren aantrekt en zich voortplant waar het eigenlijk niet thuishoord.
En ook maar eens accepteren dat er af en toe een vos je kippenhok binnenloopt , reiger je vijver leeg vist ,kraaien je dakpannen vol schijten en een vogeltje pakken. Of een paar zwijnen je bostuin een keertje omwoelen .Hoord er allemaal bij.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Waarom niet gewoon een aantal jaren niet ingrijpen/jagen/afschieten en kijken hoe het verloopt. En dat mensen ook hun zooi eens opruimen en niet alles van zich afflikkeren wat dieren aantrekt en zich voortplant waar het eigenlijk niet thuishoord.
En ook maar eens accepteren dat er af en toe een vos je kippenhok binnenloopt , reiger je vijver leeg vist ,kraaien je dakpannen vol schijten en een vogeltje pakken. Of een paar zwijnen je bostuin een keertje omwoelen .Hoord er allemaal bij.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Kitsune

Ongelezen bericht door Kitsune »

bouvierpoedel schreef:Waarom niet gewoon een aantal jaren niet ingrijpen/jagen/afschieten en kijken hoe het verloopt. En dat mensen ook hun zooi eens opruimen en niet alles van zich afflikkeren wat dieren aantrekt en zich voortplant waar het eigenlijk niet thuishoord.
Ben het met je eens!

Hierbij nog een recent artikel over dat jacht geen significant effect heeft op de populatie grootte voornamelijk door immigratie van vossen uit andere gebieden. Maar goed, als vossen overal bejaagd worden is dus een andere strategie meer jongen grootbrengen (wat door voedselaanbod/populatiedichtheid wordt gereguleerd en dus indirect door jacht).

Niet vrij toegankelijk...Ik heb het wel als pdf, maar weet niet hoe ik dat kan delen.

http://link.springer.com/article/10.100 ... 8-y#page-1
korthaar
Zeer actief

Kijk eens aan: kan Kells toch gewoon een stukje wild blijven eten.
Want kennelijk is het niet zo van:

Ik eet konijn + vos eet konijn = vos moet dood.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”