Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een windhond moet overal kunnen uittieren

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Manu

Re: Een windhond moet overal kunnen uittieren

Ongelezen bericht door Manu »

TessaThomas schreef:
Hanneke2 schreef: Ik ken weinig honden die hun passie niet even kunnen verleggen naar een paar knakworsten die jij hebt 'gevonden' in de struiken en waar jij je honden enthousiast op attent maakt, en als elke twee minuten hier komen met een sleeplijn eraan beloond wordt met een bek vol slagroom (of smeerkaas, hier in het park gebruikt iemand zo'n tube smeerkaas als beloning, werkt als een tierelier), dan ben je tenminste aan het opbouwen van die band met je honden en van die mogelijkheid tot ooit misschien helemaal los laten.
Ik heb er zo één lopen. En als ze al wat aan wil pakken, is dat zolang er niks anders te zien is. Jagen doet ze niet, maar naar mensen toe rennen, omdat ze mogelijk een hond bij zich hebben wel. En dat is niet omdat ze lief wil spelen. Ze loopt wel los en we blijven er aan werken, maar betrouwbaar wordt ze niet, dus loopt ze niet heel vaak los,paar keer per week 's zomers, 's winters is lastiger, want dan is het gebied waar we heen gaan al donker voordat we er zijn. Het gebied of de industrie moet namelijk echt verlaten zijn en ze moet een redelijke dag hebben. We beginnen altijd met een lange lijn er aan, dan hebben we snel in de gaten of het kan die dag.
Ik heb er twee :idea:
Eten interesseert Uma niet en voor Manu weegt het zelden op tegen iets wat hij graag wil. Ze zijn niet voedselgericht :U:
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

iones schreef:Ik zou het heel erg vinden als ik mijn honden hun bewegingsvrijheid moest afnemen. IK heb gemerkt dat aangelijnd meelopen sowieso vermoeiender voor hen is, omdat ze niet zelf hun tempo kunnen bepalen, hoelang ze ergens kunnen snuffelen om er rustig hun behoefte te kunnen doen, en om een keer te kunnen rennen.

Ieder levend wezen heeft feitelijk behoefte aan bewegingsvrijheid. Ik sluit mijn paarden ook niet op in een stal. Mijn konijnen sluit ik niet op in een hok.
Ik snap het echter wel als mensen hun hond aanlijnen omdat hij niet luistert.

Ik geniet er van als mijn dieren aan het dollen zijn en plezier hebben. Daar heb ik ze voor.
Ik vind dit een beetje een rare vergelijking. Je laat je paard toch ook niet los lopen op straat? Dan is die toch ook 'aangelijnd' (onder het zadel, voor een wagen, aan een touw aan het halster)? En als je die 'los' laat, zet je je paard neem ik aan in de wei. Dat is dan ook niet los, want dat is in een afgesloten ruimte, net als een hond in een (grote) tuin. :denken:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

GoldenGizmo schreef:
iones schreef:Ik zou het heel erg vinden als ik mijn honden hun bewegingsvrijheid moest afnemen. IK heb gemerkt dat aangelijnd meelopen sowieso vermoeiender voor hen is, omdat ze niet zelf hun tempo kunnen bepalen, hoelang ze ergens kunnen snuffelen om er rustig hun behoefte te kunnen doen, en om een keer te kunnen rennen.

Ieder levend wezen heeft feitelijk behoefte aan bewegingsvrijheid. Ik sluit mijn paarden ook niet op in een stal. Mijn konijnen sluit ik niet op in een hok.
Ik snap het echter wel als mensen hun hond aanlijnen omdat hij niet luistert.

Ik geniet er van als mijn dieren aan het dollen zijn en plezier hebben. Daar heb ik ze voor.
Ik vind dit een beetje een rare vergelijking. Je laat je paard toch ook niet los lopen op straat? Dan is die toch ook 'aangelijnd' (onder het zadel, voor een wagen, aan een touw aan het halster)? En als je die 'los' laat, zet je je paard neem ik aan in de wei. Dat is dan ook niet los, want dat is in een afgesloten ruimte, net als een hond in een (grote) tuin. :denken:
Precies.
En sommige honden die elk moment de benen kunnen nemen kun je niet los laten.
Ja in een tuin of andere plek die volledig omheind is.
Daar kun je net zo goed genieten van je spelende en rennende hond.
En als je die hond graag met andere honden ziet spelen spreek je af met mensen met honden op zo,n omheinde plek.
Veiligheid voor alles hoor!

Dat geld ook met paarden en ook voor konijnen die zitten mogelijk niet in een hok maar wel in een ren of afgesloten tuin hoe je het went of keert toch zitten ze opgesloten.

Ik wordt een beetje moe van mensen die voor anderen willen bepalen hoe ze hun dieren moeten houden. Alsof iemand die hun hond altijd aangelijnd uitlaat de hond naast het uitlaten nooit de kans geeft te ravotten.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

We willen helemaal niet bepalen wat een ander met zijn hond doet, dat moet iedereen mooi zelf weten.

er wordt hier alleen maar gesproken over wat we zelf met onze honden doen. Wat een ander doet moet hij weten.

Ik heb een kennis en die is heel erg tegen castratie en dat laat ze dan even altijd duidelijk horen als er iemand met een castraat voorbij komt en dat zou ik dus nooit doen, of mensen moeten zelf aan me vragen wat ik van castratie vind.

Zolang mensen hun honden niet mishandelen houd ik mijn mond.

Maar ik neem aan dat ik hier wel mag vertellen wat ik persoonlijk fijner vind?

En ik vind het erger voor mezelf om met honden aan de lijn te lopen dan dat ik het erg voor mijn honden vind hoor.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Hanneke2 schreef:
billy schreef:Ik zou trainingen gaan geven Hanneke :ok:
Gut, ik proef iets van sarcasme. :mrgreen:

Maar zeg het maar als ik uit mijn nek lul hoor, ik heb absoluut de wijsheid niet in pacht. Ik heb alleen wel graag honden waarmee ik zorgeloos los door het park kan lopen. (En met zorgeloos bedoel ik niet dat ik niet op ze let, want dan kom ik waarschijnlijk zonder honden thuis.) En ik zou van alles proberen om ervoor te zorgen dat een hond die niet los kan, uiteindelijk wel los kan. Maar ik begrijp ook heel goed dat sommige honden simpelweg niet los kunnen. Het zij zo.

Er loopt hier een heel leuk vuilnisbakkie in het park, en die jaagt als een gek. Ik heb het gezien toen hij midden in de winter achter de eenden aan ging, in de singel, tussen de ijsschotsen doorzwemmend. Hij bleef maar gaan en het heeft volgens mij minstens een uur geduurd voor de bazen hem te pakken hadden. Ik kwam hem en z'n baas pas weer tegen, aan de lijn uiteraard, en het klikte wel met Toto, dus dat was speelbuigingen maken en duwen en dikke pret maar wel lastig met die lijn. En toen liet die baas hem los. :80: Want dan kon hij toch even rennen en spelen en hij had er op dat moment vertrouwen in. Nou, ik niet hoor. Ik stamelde nog even dat Toto ook niet heel erg fantastisch luistert, maar hondje was al los.

Het ging helemaal goed, ze hebben heerlijk gerend en gestoeid samen en kwamen uiteindelijk wel terug voor een koekie, maar ik weet niet of ik die hond in die situatie los had durven laten. Achteraf vond ik het wel heel knap van die baas dat hij de situatie zo goed inschatte en dat hij het nog steeds aandurft, want dat was een stikblij moe hondje dat daarna weer werd aangelijnd.

En ik zou willen dat meer bazen dat inzicht hadden. Let wel: ik heb het over vriendelijke sociale honden die de benen nemen in bepaalde situaties. Heel veel mensen (niet hier op het forum, ik blijf maar in herhalingen vallen voordat iedereen zich weer aangevallen voelt :roll:), maar gewoon hier in de buurt, besluiten na een of twee mislukte HIER-pogingen, dat hun hond niet los kan. En dan gaat die hond nooit meer los. En dat is mijn frustratie, al die leuke lieve honden die gedoemd zijn tot een leven aan de lijn omdat bazen niet de creativiteit en het lef hebben om te werken aan dat loslopen.
Ik zou het over een tijdje serieus leuk vinden om eens samen met jou en je Podenco's te lopen. Wellicht heb jij een gouden tip :mrgreen:
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Paisley schreef: Ik kan me wel voorstellen dat je makkelijk in een negatieve spiraal beland als je 1 hond hebt die slecht luistert. Als je hond m smeert, krijg je ook niet de gelegenheid om er níet iets 'speciaals' van maken. Want ik ken mensen die letterlijk door sloten en bosjes hebben moeten kruipen om hun hond weer te kunnen vangen. Dat is ook niet mij idee van een ontspannen wandeling :mrgreen:
Dit inderdaad. Ik was altijd heel makkelijk en relaxed met loslopen. Vrijwel alle honden hier gingen vanaf dag 1-2 los (pup of volwassen) en dat ging prima en daar maakte ik me nooit druk om. Tot Saar kwam. ;) Als pup ging het goed, met een maand of 7 was haar jachtinstinct compleet ontwikkeld en liet ik haar na een incident met een haas en een paar dagen later met een Saar die een paar keer een drukke weg overstak niet meer zonder hartkloppingen los. De lol was er toen even helemaal af qua honden. Ik liep namelijk altijd in een mens- en hondvrij gebied vanwege Pim die het niet zo op vreemde reuen heeft en ik niet op vreemde mensen, maar nu had ik het dilemma dat Saar juist op die plekken niet meer los kon vanwege al het wild. In een omheind losloopgebied kon het wel, maar had ik weer stress vanwege Pim. Echt verre van leuk. En dan kan je best relaxed zijn van nature, na een paar nare ervaringen gooi je die twee dan niet meer onbevangen overal los.

Inmiddels is het weer goed, gelukkig. Ik ben met beide honden flink gaan werken aan hun aandachtspunten waardoor ik nu een plek heb gevonden waar beide goed los kunnen lopen. Saar is regelmatig uit beeld, maar ik weet dat zij en haar omgeving daarbij veilig blijven dus ik laat het. Ze is in haar element met dat struinen en rennen, ze heeft dat nodig. Ik heb geaccepteerd dat het een hond is die nooit zo trainbaar zal zijn als bv. Pim, maar nu is haar gehoorzaamheid acceptabel voor mij. Het is hooguit jammer dat we niet meer overal kunnen wandelen, we zochten eerder graag nieuwe plekken op maar dan moet ze aan de flex blijven en dat vind ik zelf niet prettig wandelen.

Wel merk ik dat ik met Niarla minder relaxed begonnen ben door de ervaring met Saar. Ik was er 'vroeger' van overtuigd dat elke hond kon leren om overal los te lopen, daar ben ik wel van teruggekomen. Wel vind ik dat je als baas bereid moet zijn om het te proberen, te blijven trainen en concessies te doen. Ik vind het omheind losloopgebied vreselijk vanwege al die mensen, maar ik heb een hond die er blij van wordt dus het moet maar. :P Helemaal niet loslopen zou hier nooit een optie zijn, voor geen enkel type hond.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik zag ergens wel een interessante opmerking voorbij komen, iets van:
"Een hond die elke dag los loopt kan (steeds) beter met die verantwoordelijkheid om gaan."

Zou dat echt zo zijn? Vond het wel een interessante zin. Nu ik Ayleen bijna elke dag meer los heb luistert ze steeds beter, gaat niet op andere mensen af en komt beter/sneller terug dan een poos terug.
Zou mijn eigen houding daar vooral mee te maken hebben, of ook een stuk leeftijd?
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

_Leonie schreef:Ik zag ergens wel een interessante opmerking voorbij komen, iets van:
"Een hond die elke dag los loopt kan (steeds) beter met die verantwoordelijkheid om gaan."

Zou dat echt zo zijn? Vond het wel een interessante zin. Nu ik Ayleen bijna elke dag meer los heb luistert ze steeds beter, gaat niet op andere mensen af en komt beter/sneller terug dan een poos terug.
Zou mijn eigen houding daar vooral mee te maken hebben, of ook een stuk leeftijd?
Ik denk wel dat dat zo is.

Op zondagavond kwam er een televisieprogramma over huisdieren, en ergens in Peru is een stad waar honden gewoon overal loslopen. En dat zijn lang niet allemaal zwerfhonden. Je ziet ook hoe ze uitkijken in het verkeer dus ze hebben inzicht.

Maar ik zou het er niet op wagen. Ik vind het maar niks.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

_Leonie schreef:Ik zag ergens wel een interessante opmerking voorbij komen, iets van:

Ik denk dat dat inderdaad wel zo kan zijn. Ik zie het bij Gizmo ook: waar hij eerst een uur lang de hort op ging (hij kwam wel regelmatig kijken waar ik was, maar zorgde dat hij op een dusdanige afstand bleef dat ik hem niet kon pakken), blijft hij nu maar een minuut of 10 weg. Op een andere plek waar hij niet zo ver van de weg/het pad af kan, komt hij inmiddels zelfs elke 1-2 minuten even bij mij kijken en wat lekkers halen :balon:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja, dat is wel wat ik hier zie. Hoewel Jetje nu even aan het testen is wanneer ik écht boos wordt, trouwens :mrgreen:
Maar inderdaad, ze weten dat steeds beter en anticiperen er ook beter op.
nyckle schreef:Lobke een maal mee gehad. Gans gearresteerd. Keurig bij me gebracht. Daarna zo enthousiast, dat ik haar niet meer durf mee te nemen. Ik wil geen ongelukken.
Noch steeds als ik het geweer uit de kast haal. Te veel passie.
Nyckle, maar dat is jacht. Ga je niet gewoon lopen met ze? Of reageert ze dan ook zo op wild?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Honden die veel loslopen luisteren ook veel beter. Ik roep mijn honden die loslopen in het begin 10 keer per wandeling om een snoepje. Lijn ze tussendoor een paar keer aan en af en daarna lekker elke dag los. Wordt de normaalste zaak van de wereld. Totaal anders als die projectielen die op zondag als een dolle door de bossen rennen. Die zijn eindelijk los en nemen het er dan ook van.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

laeken schreef:Honden die veel loslopen luisteren ook veel beter. Ik roep mijn honden die loslopen in het begin 10 keer per wandeling om een snoepje. Lijn ze tussendoor een paar keer aan en af en daarna lekker elke dag los. Wordt de normaalste zaak van de wereld. Totaal anders als die projectielen die op zondag als een dolle door de bossen rennen. Die zijn eindelijk los en nemen het er dan ook van.
Dat vind ik iets te algemeen gesteld :oeps:

Als honden veel loslopen maar daarbij wel hebben geleerd dat "hier' echt "hier" betekent ben ik het met je eens :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

laeken schreef:Honden die veel loslopen luisteren ook veel beter. Ik roep mijn honden die loslopen in het begin 10 keer per wandeling om een snoepje. Lijn ze tussendoor een paar keer aan en af en daarna lekker elke dag los. Wordt de normaalste zaak van de wereld.
Werkt kennelijk beter dan wat krampachtige dressuur oefeningen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Cleva schreef:
ranetje schreef:
laeken schreef:Honden die veel loslopen luisteren ook veel beter. Ik roep mijn honden die loslopen in het begin 10 keer per wandeling om een snoepje. Lijn ze tussendoor een paar keer aan en af en daarna lekker elke dag los. Wordt de normaalste zaak van de wereld. Totaal anders als die projectielen die op zondag als een dolle door de bossen rennen. Die zijn eindelijk los en nemen het er dan ook van.
Nou, aangezien de meest voorkomende reden om je hond aan de riem te houden is omdat hij anders met zijn middelvingers in de lucht wegrent kan ik de redenatie wel volgen. :wink:
Ik ook, ja.
Mijn honden lopen niet weg omdat ze elke dag loslopen. Die hoeven het er niet zo nodig van te nemen want straks mogen ze weer en anders morgen.
Hier werkt dat zo, dus waarom zou dat voor andere honden andrs zijn?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Mijn hondje loopt niet weg hij kijkt wel uit.
Maar af en toe heeft meneer wel echt grote bananen in de oren.
Dat maakt hem leuk dat eigenwijze. Maar als hij losloopt is at niet minder dan aangelijnd.

Wel maakt mijn toon verschil.
Ook geloof ik dat vertrouwen in het algemeen zorgt voor wederzijds vertrouwen.
Maar dan moetje toch echt eerst zelf vertrouwen hebben en als dat er nog niet is zul je daar eerst aan moeten werken.

Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ik ben ervan overtuigd dat het zo is, is wat ik hier ook zie met mijn honden zoals ik eerder al aangaf dus ja ik geloof er absoluut in :lol1:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Angelique. schreef:

Ik ben ervan overtuigd dat het zo is, is wat ik hier ook zie met mijn honden zoals ik eerder al aangaf dus ja ik geloof er absoluut in :lol1:
Ik ook.. alles loopt los en heeft los gelopen. Herplaatser, pups, logees etc.
Het is de normaalste zaak van de wereld voor ze.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Dat geldt toch voor alle levende wezens? Kijk wat er gebeurt met kinderen die niks mogen en van alles moeten, die gaan ook helemaal van het padje als er een keer geen controle is. ;)
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik ken honden die nooit loslopen en beter luisteren dan veel honden die ik vaak tegen kom los lopend.
Ik denk dus dat het niets uit maakt.
Het gaat er om wat je naast lopen nog meer met je hond doet.
Toots hobbelt wel achter me aan.
Maar Dino die doet alles voor je direct naast, zit, af blijf en die loopt dus nooit los inhet verleden alleen op bepaalde plekken. Met hem is wel veel getraind. En ik denk dat mensen dat onderschatten en het loslopen overschatten.
Als ik blijf roep naar Toots zou hij als hij een vinger had die echt naar mij op steken.

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

:ok:
Beau komt regelmatig uit zichzelf even bij me. Ik laat áltijd weten dat ik dat waardeer door een stembeloning, wat lekkers of wat leuks. En ik zie gewoon zoveel mensen die niets zeggen of doen als hun hond komt buurten, of die ze weer wegsturen. Je krijgt het gedrag wat je beloont :)
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik geloof daar weer niet in :wink: Kiyoshi loopt meerdere malen per dag los en luistert erg slecht. Hij gaat echt niet beter luisteren van het loslopen want dan zou hij nu geweldig luisteren :mrgreen:
Jigzy heeft ook jaren losgelopen voor ik haar lijnarrest heb gegeven en die luistert nu een stuk beter.

Overigens kan een hond inderdaad niet veel aan een korte lijn of flex maar aan de 30m lijn kan ze ook rennen, zwemmen, graven en zelfs bijna een haas vangen.
laeken
Zeer actief

Ik denk dat je akita gewoon helemaal niet zou luisteren als je hem nu voor het eerst zou loslaten. De meeste akitas luisteren voor geen meter en kunnen nooit los. Juist omdat jouw akita van klein af aan losloopt is dat misschien nu nog wel mogelijk.

Want akitas luisteren sowieso slecht vaak dus om het nu zo te draaien dat een akita perfect zou luisteren als hij los loopt elke dag gaat ook een beetje ver. Dat hij nu los kan zou dus wel eens geheel te wijten kunnen zijn aan het feit dat hij dat dagelijks doet. Ik durf geen akita los te laten die al 3 jaar aangelijnd uitgelaten wordt.

Het is toch sowieso bekend dat honden situatie afhankelijk luisteren. Los moet je hond dus ook leren luisteren en dat kan ook alleen los. :engel: Een aangelijnde hond kan luisteren als een engel en hem smeren als de riem eraf gaat.
Laatst gewijzigd door laeken op 10 jun 2015 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

laeken schreef:Ik denk dat je akita gewoon helemaal niet zou luisteren als je hem nu voor het eerst zou loslaten. De meeste akitas luisteren voor geen meter en kunnen nooit los. Juist omdat jouw akita van klein af aan losloopt is dat misschien nu nog wel mogelijk.

Want akitas luisteren sowieso slecht vaak dus om het nu zo te draaien dat een akita perfect zou luisteren als hij los loopt elke dag gaat ook een beetje ver.

:ok:
Ah dat is het punt.
Het gaat niet voor elke hond op :wink:

laeken
Zeer actief

Ik zeg ook nergens dat iets voor elke hond op gaat.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

laeken schreef:Ik denk dat je akita gewoon helemaal niet zou luisteren als je hem nu voor het eerst zou loslaten. De meeste akitas luisteren voor geen meter en kunnen nooit los. Juist omdat jouw akita van klein af aan losloopt is dat misschien nu nog wel mogelijk.

Want akitas luisteren sowieso slecht vaak dus om het nu zo te draaien dat een akita perfect zou luisteren als hij los loopt elke dag gaat ook een beetje ver. Dat hij nu los kan zou dus wel eens geheel te wijten kunnen zijn aan het feit dat hij dat dagelijks doet. Ik durf geen akita los te laten die al 3 jaar aangelijnd uitgelaten wordt.

Het is toch sowieso bekend dat honden situatie afhankelijk luisteren. Los moet je hond dus ook leren luisteren en dat kan ook alleen los. :engel: Een aangelijnde hond kan luisteren als een engel en hem smeren als de riem eraf gaat.
Dat denk ik ook hoor :wink: daarom wilde ik ook een pup van dit ras. Uiteindelijk is loslopen ook fijn voor eigenaar + hond.
Chihuahua-paws
Zeer actief

laeken schreef:Ik zeg ook nergens dat iets voor elke hond op gaat.

Je gebruikte wel het woord honden. En daarmee lees ik iig honden in het algemeen.
Maar dat is gewoon heel makkelijk gezecht.

Maar zoals ik het nu lees ben ik het zelfs met je eens :wink:

Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Nanna schreef:
iones schreef:
laeken schreef:Diep triest dus die Amerikaanse tuinhonden. Er zitten ook fokhondjes de hele dag in een bench. Maakt dat dat je honden permanent in kennels mag houden? Ik snap niet zo goed waarom kwaad goed wordt als je het met kwader vergelijkt.
Inderdaad!
Hier heb je ze ook hoor, de boerenhonden die nooit van het erf af komen. Mensen snappen gewoon niets van een hond, ook niet van hun eigen hond.
Er zijn gerust rassen die gelukkig zijn op hun eigen grondstuk, mits groot genoeg. Berghonden, bijvoorbeeld
Die doe je geen plezier met wandelingen door het dorp of loslopen in het park.
Precies, ik heb een mastin hier op een hele grote lap grond en die werkt de hele dag, bewaakt alles, ziet alles en is dolgelukkig met haar taak. Wandelingen, nee hoeft niet zo nodig, wel gaat ze altijd overal mee naar toe, dat vind ze dan wel weer leuk
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

ranetje schreef:

Als honden veel loslopen maar daarbij wel hebben geleerd dat "hier' echt "hier" betekent ben ik het met je eens :ok:
Cleva schreef:
ranetje schreef:
Nou, aangezien de meest voorkomende reden om je hond aan de riem te houden is omdat hij anders met zijn middelvingers in de lucht wegrent kan ik de redenatie wel volgen. :wink:
Dat vind ik dus het lullige van een quote waar mijn posting, die echt maar één zin langer was, niet helemaal wordt overgenomen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Manu schreef: Ik zou het over een tijdje serieus leuk vinden om eens samen met jou en je Podenco's te lopen. Wellicht heb jij een gouden tip :mrgreen:
Oh dat lijkt me leuk! Gaan we doen over een tijdje als de rust bij jou weer wat is terug gekeerd. Ik denk dat Toto en Uma elkaar wel erg leuk zullen vinden. (En Manu is een volle reu toch? Dat vindt lellebel Lilo altijd erg interessant. :mrgreen:)

Een gouden tip heb ik zeker niet. :mrgreen: Lilo spurtte vandaag weer eens een bruggetje over en dus het park uit en een woonwijk in ondanks mijn geroep over kijk eens wie daar is en koekies en kippie en potdomme kuthond. :oeps: Maar ze moest alleen even langs de andere kant van het water snuffelen en was binnen een paar minuten al terug met zo'n jolige pretbek. Goedzokoekie erin want ze kwam immers netjes terug (met wat vertraging maar goed). Ik had Toto voor alle zekerheid maar even aangelijnd en die had weer iets van "Kijk nou wat zij doet! Dat MAG toch helemaal niet?" Toto heeft verbazingwekkend brave trekjes. Tot dusver. :D
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

RedPassion schreef:Dat geldt toch voor alle levende wezens? Kijk wat er gebeurt met kinderen die niks mogen en van alles moeten, die gaan ook helemaal van het padje als er een keer geen controle is. ;)
Dat inderdaad. Als ik mijn honden los klik gaan ze op hun gemakje lopen snuffelen en dan zien we verder wel wat we voor leuke dingen tegenkomen tijdens de wandeling. Ik ken een lab die bij hoge uitzondering los mag en die stuift dan weg, helemaal ADHD naar andere honden, even de sloot in, even een spoortje volgen, even tegen iemand opspringen die misschien koekies heeft en dan zegt die baas "Ja, daarom kan hij eigenlijk niet los." Maar die hond wil gewoon alles beleven in die tien minuten dat hij dingen kan beleven voor hij weer aan die lijn mot.

Honden die dagelijks naar eigen believen kunnen rennen en snuffelen bepalen volgens mij ook zelf heel duidelijk rustmomenten, komen even een aai of een koekie halen en switchen moeiteloos van wild spelen naar lekker snuffelen of gewoon meehobbelen en een beetje rondkijken. Een beetje zoals een kind op de derde dag Eurodisney in vergelijking met de eerste dag. :mrgreen: Niet meer alles tegelijk willen want stel je voor dat het dalijk niet meer kan, maar gewoon ontspannen plezier hebben zonder hyperdepieper gedoe.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”