laeken schreef:Fotogravinnetje schreef:Teefje dat hier gelogeerd heeft, was niets aan te merken. Bleek in april bij de PL-keuring graad 2 te hebben. Dag fokplannen. Totaal onverwacht. Is intussen aan 1 knie geopereerd. Het is dus echt niet altijd aan het gangwerk te zien
Maar dat teefje was een rashondje neem ik aan? Waar weer pups uit moesten komen met diezelfde knietjes en diezelfde pootjes... Dan heeft testen wel zin. Maar als ik een husky bevrucht door een Jack Russel met extreme PL heeft op zeker geen enkele pup PL.
Dus dat testen zinvol is bij rashonden snap ik.
Wat ik niet snap aan je verhaal is dat de hond niks op aan te merken gangwerk heeft en vervolgens geopereerd is. Waar gaat dat mis? Je gaat toch pas opereren als de hond bagger kan lopen?
Ach kom. Niemand hier ontkent bastaardkracht, maar dat betekent niet dat er geen enkel risico is als je twee rassen (of rasloze honden) kruist he. PL kan bij elke hond van elk ras voorkomen. Een aantal zijn er gevoeliger voor, waaronder de kleine hondjes van het Terriër type waar Sofi er ook één van is, maar geen enkel ras (of kruising) heeft de garantie dat het géén PL krijgt. Ook niet als je het kruist. Dat wil D&R je graag wijsmaken, maar ik nam toch aan dat we hier wel wisten dat dat niet klopt. Als je dat verschil wil maken, dan is het hierop lijkt me.
Ik snap de weerstand niet zo tegen het wel testen. Je wil dat de basis goed zit als je hier serieus mee aan de slag gaat, en dat is wat in de OP werd aangegeven. Er is een protocol voor mensen die hier serieus mee bezig zijn en zo'n test kost je een paar tientjes. Wat heb je dan te verliezen?

Sofi is zelf een kruising, dus volgens jouw redenatie moet het dan goed zitten

Dan heeft dat voor een klein prijsje zwart op wit staan zodat ze mogelijk gezeik met pupkopers hebt afgedekt en hen duidelijk maakt dat ze verantwoordelijker bezig is dan Mien op de hoek die haar Sjiwawa laat dekken door een hussel.