Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sofi's Glitter Litter is uitgevlogen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Sofi

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef: Dus waarom hameren mensen hier zo op het testen van Sofi of de reu? Immers Sofie is hoogbenig en heeft geen PL. De reu is anders in elk geval dus wat valt er dan te testen? Kijk, als ik een leuke B&T hussel had en die liet dekken dan koos ik wel voor een reu getest op PL. Maar als ik een hoogbenige hond zou laten dekken door een laagbenige hond is dat vrij zinloos. Niemand weet hoe de pootjes van de pups worden want ze vererven hun eigen pootjes niet want het zijn bastaardjes met allerlei genen. :engel:
:mrgreen: Foor ut gevoel. Persoonlijk zou ik die knietjes door de eigen DA (mits die een beetje kundig is) na laten voelen en zou de bouw en het gangwerk van de reu samen met de leeftijd me 1000x meer zeggen dan die hele PL test.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Chihuahua-paws schreef:Omdat pl voorkomt binnen de rassen. Er zijn genoeg kortpotige zonder pl en Langpotige met pl zoals Toots.
PL heeft minder met ras dan met bouw te maken. Stel dat Sofi nu getest wordt en gedekt wordt door een Jack....en stel dat alle pups O-benen hebben en dus grotere kans op PL....dan doet het testen van Sofi en de reu er toch niet toe? Die hebben immers geen o-benen en hupsen niet.

Waren de ouders van Toots getest?

Bas heeft PL. En nogal zeg maar....tweezijdig en hupst elke pas. Maar haar pup is langbenig en heeft nergens last van.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Chihuahua-paws schreef:Omdat pl voorkomt binnen de rassen. Er zijn genoeg kortpotige zonder pl en Langpotige met pl zoals Toots.
Ja toots. En m'n opa heeft 60 jaar kettinggerookt zonder daar last van te hebben.
Sandra gaat niet zo'n pijnlijk slecht gebouwd reutje op sofi zetten.
Bij toets waren het de hoekingen die niet klopten, dan heb je inderdaad niets aan net wat langere minipootjes.

Hij is eigenlijk het perfecte voorbeeld.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 06 jul 2018 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Teefje dat hier gelogeerd heeft, was niets aan te merken. Bleek in april bij de PL-keuring graad 2 te hebben. Dag fokplannen. Totaal onverwacht. Is intussen aan 1 knie geopereerd. Het is dus echt niet altijd aan het gangwerk te zien
laeken
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Teefje dat hier gelogeerd heeft, was niets aan te merken. Bleek in april bij de PL-keuring graad 2 te hebben. Dag fokplannen. Totaal onverwacht. Is intussen aan 1 knie geopereerd. Het is dus echt niet altijd aan het gangwerk te zien

Maar dat teefje was een rashondje neem ik aan? Waar weer pups uit moesten komen met diezelfde knietjes en diezelfde pootjes... Dan heeft testen wel zin. Maar als ik een husky bevrucht door een Jack Russel met extreme PL heeft op zeker geen enkele pup PL.
Dus dat testen zinvol is bij rashonden snap ik.

Wat ik niet snap aan je verhaal is dat de hond niks op aan te merken gangwerk heeft en vervolgens geopereerd is. Waar gaat dat mis? Je gaat toch pas opereren als de hond bagger kan lopen?
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Fotogravinnetje schreef:Teefje dat hier gelogeerd heeft, was niets aan te merken. Bleek in april bij de PL-keuring graad 2 te hebben. Dag fokplannen. Totaal onverwacht. Is intussen aan 1 knie geopereerd. Het is dus echt niet altijd aan het gangwerk te zien
Dat dus.

Toots was geadopteerd en weten we zijn voorgeschiedenis niet van. Gewoon een Chi mix.

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik heb hier een JR zonder stamboom die al 9 jaar hupelloos door het leven rent. Een KNPV certificaat heeft, behendigheid doet. Met 2 vingers in de neus 20 km met het paard mee loopt. Waarvan 4 generaties voor hem ook nog nooit een huppeltje lieten zien en tot op stokoude leeftijd jaagden op de vos.. Als hij niet ziek was geworden had hij mooi bij Sofie gepast. Met zijn baardje (broken coat) vererft hij voornamelijk ruwhaar. En ik zou een PLtest in zijn geval echt overbodig vinden.

Zou meer waarde hechten aan op hoge leeftijd fysieke gezondheid.
Gr. Aniek

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Budkes schreef:Ik heb hier een JR zonder stamboom die al 9 jaar hupelloos door het leven rent. Een KNPV certificaat heeft, behendigheid doet. Met 2 vingers in de neus 20 km met het paard mee loopt. Waarvan 4 generaties voor hem ook nog nooit een huppeltje lieten zien en tot op stokoude leeftijd jaagden op de vos.. Als hij niet ziek was geworden had hij mooi bij Sofie gepast. Met zijn baardje (broken coat) vererft hij voornamelijk ruwhaar. En ik zou een PLtest in zijn geval echt overbodig vinden.

:ok: Precies. En zo zullen er genoeg te vinden zijn. Buiten dat KNPV certificaat :mrgreen:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Budkes schreef:Ik heb hier een JR zonder stamboom die al 9 jaar hupelloos door het leven rent. Een KNPV certificaat heeft, behendigheid doet. Met 2 vingers in de neus 20 km met het paard mee loopt. Waarvan 4 generaties voor hem ook nog nooit een huppeltje lieten zien en tot op stokoude leeftijd jaagden op de vos.. Als hij niet ziek was geworden had hij mooi bij Sofie gepast. Met zijn baardje (broken coat) vererft hij voornamelijk ruwhaar. En ik zou een PLtest in zijn geval echt overbodig vinden.

en zn zoon? Die heb je toch ook? Het was toch voorzover ze het al kunnen weten niet iets erfelijks wat hij heeft gehad
Chihuahua-paws
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Ja toots. En m'n opa heeft 60 jaar kettinggerookt zonder daar last van te hebben.
Sandra gaat niet zo'n pijnlijk slecht gebouwd reutje op sofi zetten.
Bij toets waren het de hoekingen die niet klopten, dan heb je inderdaad niets aan net wat langere minipootjes.

Hij is eigenlijk het perfecte voorbeeld.

Afbeelding

Afbeelding
Toots is het perfecte voorbeeld van een verkeerd gebouwd hondje.
Echter kan ik ook voorbeelden noemen van verder goed gebouwde hondjes o.a jackrussels met pl en dit zijn vaak verder leuke gezonde hondjes, maar nogmaals pl is geen pretje. Het gaat het niet om of Toots goed gebouwd was ik heb Toots enkel genoemd hier om aan te geven dat de afwijking niet mee valt en de operatie ook niet, dat hij niet goed gebouwd is dat zal niemand ontgaan zijn. Pl als erfelijke afwijking wil je vermijden bij het fokken. Als je eraan begint kun je die keuze maken om te testen en het niet te doen als het niet goed zit. Waarom zou je het alleen al niet doen om aan de evt kopers te kunnen laten zien dat je dat belangrijk vind? Je kunt laten zien dat je niet zomaar wat doet.

Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 06 jul 2018 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

dagmar88
Zeer actief

Chihuahua-paws schreef:Als je eraan begint kun je die keuze maken om te testen en het niet te doen als het goed zit.
:LOL: Ja, zou ik ook doen joh.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Mijn tekst was dan ook al aangepast :wink:

dagmar88
Zeer actief

Chihuahua-paws schreef:Mijn tekst was dan ook al aangepast :wink:
:wink: Nee, die heb je inmiddels aangepast.

Wat blijf je eigenlijk doorzeiken? Laeken en ik hebben geen teef om te laten dekken.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Maar je reageerd wel met vragen mijn kant op in dit topic en quote foto's van mijn inmiddels overleden hond. In een topic van een ander die wel een teef heeft om te laten dekken. En mijn post was aangepast voor je hem quote enkele minuten al. Maargoed het is mij echt te mooi weer voor vervelend gedoe hoor.
dagmar88 schreef:
Chihuahua-paws schreef:Mijn tekst was dan ook al aangepast :wink:
:wink: Nee, die heb je inmiddels aangepast.

Wat blijf je eigenlijk doorzeiken? Laeken en ik hebben geen teef om te laten dekken.

Chihuahua-paws
Zeer actief

Mijn post was kennelijk nog niet aangepast. Maar ik kon jou bericht veel lezen dus het stond er toen nog niet goed idd.

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

laeken schreef:

Maar dat teefje was een rashondje neem ik aan? Waar weer pups uit moesten komen met diezelfde knietjes en diezelfde pootjes... Dan heeft testen wel zin. Maar als ik een husky bevrucht door een Jack Russel met extreme PL heeft op zeker geen enkele pup PL.

Wat ik niet snap aan je verhaal is dat de hond niks op aan te merken gangwerk heeft en vervolgens geopereerd is. Waar gaat dat mis? Je gaat toch pas opereren als de hond bagger kan lopen?
Ach kom. Niemand hier ontkent bastaardkracht, maar dat betekent niet dat er geen enkel risico is als je twee rassen (of rasloze honden) kruist he. PL kan bij elke hond van elk ras voorkomen. Een aantal zijn er gevoeliger voor, waaronder de kleine hondjes van het Terriër type waar Sofi er ook één van is, maar geen enkel ras (of kruising) heeft de garantie dat het géén PL krijgt. Ook niet als je het kruist. Dat wil D&R je graag wijsmaken, maar ik nam toch aan dat we hier wel wisten dat dat niet klopt. Als je dat verschil wil maken, dan is het hierop lijkt me.

Ik snap de weerstand niet zo tegen het wel testen. Je wil dat de basis goed zit als je hier serieus mee aan de slag gaat, en dat is wat in de OP werd aangegeven. Er is een protocol voor mensen die hier serieus mee bezig zijn en zo'n test kost je een paar tientjes. Wat heb je dan te verliezen? :19: Sofi is zelf een kruising, dus volgens jouw redenatie moet het dan goed zitten :wink: Dan heeft dat voor een klein prijsje zwart op wit staan zodat ze mogelijk gezeik met pupkopers hebt afgedekt en hen duidelijk maakt dat ze verantwoordelijker bezig is dan Mien op de hoek die haar Sjiwawa laat dekken door een hussel.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

laeken schreef:
dagmar88 schreef:
laeken schreef:Of is het veel meer gerelateerd en laagbenigheid en o benen en bouw dan wij denken?
Nou ja, dat is toch wat de raad zelf zegt. Door de bouw worden de knieën op een bepaalde manier belast, waardoor ze in de slechte gevallen naar binnen of naar buiten worden getrokken. Daar zit de erfelijkheid bij rashonden die qua bouw allemaal min of meer op elkaar lijken.
Om maar wat te noemen zijn die pomskies allemaal van een ouder die niet op pl is getest. Lijkt misschien stom/nalatig, maar zelfs wanneer de vader wel een ernstige vorm van PL heeft, hebben de nakomelingen een totaal andere bouw.
Dus waarom hameren mensen hier zo op het testen van Sofi of de reu? Immers Sofie is hoogbenig en heeft geen PL. De reu is anders in elk geval dus wat valt er dan te testen? Kijk, als ik een leuke B&T hussel had en die liet dekken dan koos ik wel voor een reu getest op PL. Maar als ik een hoogbenige hond zou laten dekken door een laagbenige hond is dat vrij zinloos. Niemand weet hoe de pootjes van de pups worden want ze vererven hun eigen pootjes niet want het zijn bastaardjes met allerlei genen. :engel:
Kortpotigheid is een verdubbeling van een bepaald gen en het vererft dominant. Dus Sofi x een kortbenige bastaardhond zal toch 50% kortbenige pupjes geven.

Daarnaast is patella luxatie niet voorbehouden aan kortpotige honden (het komt bijvoorbeeld veel voor bij Boston terriers en die hebben lange poten) en het komt net zo goed bij bastaarden als bij rashonden voor.

Ik vind dat het hele PL-verhaal nu wel iets te groot gemaakt wordt, hoor, maar de aanname dat je geen risico loopt omdat Sofi een langbenige bastaard is klopt niet.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

PL komt vrij veel voor bij kleine hondjes, net als HD veel voorkomt bij grote honden. Is niet rasafhankelijk. Graad 1 wordt bij normale dierenartsen vaak gemist en er bij de test volgens het Meutstege-protocol dan wél uit gehaald. Graad 1 x graad 1 levert echt wel vergrote kans op serieuze PL, ook bij bastaardjes
laeken
Zeer actief

Maeve schreef:
laeken schreef:

Ach kom. Niemand hier ontkent bastaardkracht, maar dat betekent niet dat er geen enkel risico is als je twee rassen (of rasloze honden) kruist he. PL kan bij elke hond van elk ras voorkomen. Een aantal zijn er gevoeliger voor, waaronder de kleine hondjes van het Terriër type waar Sofi er ook één van is, maar geen enkel ras (of kruising) heeft de garantie dat het géén PL krijgt. Ook niet als je het kruist. Dat wil D&R je graag wijsmaken, maar ik nam toch aan dat we hier wel wisten dat dat niet klopt. Als je dat verschil wil maken, dan is het hierop lijkt me.

Ik snap de weerstand niet zo tegen het wel testen. Je wil dat de basis goed zit als je hier serieus mee aan de slag gaat, en dat is wat in de OP werd aangegeven. Er is een protocol voor mensen die hier serieus mee bezig zijn en zo'n test kost je een paar tientjes. Wat heb je dan te verliezen? :19: Sofi is zelf een kruising, dus volgens jouw redenatie moet het dan goed zitten :wink: Dan heeft dat voor een klein prijsje zwart op wit staan zodat ze mogelijk gezeik met pupkopers hebt afgedekt en hen duidelijk maakt dat ze verantwoordelijker bezig is dan Mien op de hoek die haar Sjiwawa laat dekken door een hussel.
Even....waar staat dit allemaal? Jij zegt niemand ontkent de bastaardkracht? Zeg ik dat ergens? En je suggereert dat ik zeg dat er geen enkel risico op PL is als je twee rassen of rasloze honden kruist? Waar zeg ik dat? Ik vind het echt prima als je het oneens bent met me. Maar dan wel graag over dingen die ik ook zeg.

Mijn honden hebben zelf radius curvus (Guus) en tweezijdige pattella ergste vorm (Bas). Dus dat ik zulke uitspraken zou doen is niet erg logisch.

Ik snap alleen ook dat als een dierenarts aan je hondje voelt en zegt dat er geen PL is het niet echt nodig is om dat officieel te testen. Het gaat er toch om dat de hond geen PL heeft? Ze fokt toch niet onder de RVB waarbij testen verplicht is. De vraag is heeft de hond geen PL? Het antwoord is nee. Dat is verantwoordelijk genoeg. :ok:
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Er zijn mensen die vinden van niet.
Omdat de methode is ontstaan omdat er niet accuraat genoeg getest wordt. Voor die paar centen meer laat je het goed doen. En dat is eigenlijk het enige wat we bedoelen.

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

laeken schreef:
Maeve schreef:
laeken schreef:

Even....waar staat dit allemaal? Jij zegt niemand ontkent de bastaardkracht? Zeg ik dat ergens? En je suggereert dat ik zeg dat er geen enkel risico op PL is als je twee rassen of rasloze honden kruist? Waar zeg ik dat? Ik vind het echt prima als je het oneens bent met me. Maar dan wel graag over dingen die ik ook zeg.

Mijn honden hebben zelf radius curvus (Guus) en tweezijdige pattella ergste vorm (Bas). Dus dat ik zulke uitspraken zou doen is niet erg logisch.

Ik snap alleen ook dat als een dierenarts aan je hondje voelt en zegt dat er geen PL is het niet echt nodig is om dat officieel te testen. Het gaat er toch om dat de hond geen PL heeft? Ze fokt toch niet onder de RVB waarbij testen verplicht is. De vraag is heeft de hond geen PL? Het antwoord is nee. Dat is verantwoordelijk genoeg. :ok:
Behalve als graad 1, zoals zo vaak bij gewone dierenartsen, gemist wordt. Overigens zou ik ook niet graag niet luxeerbaar maar wel vrij veel horizontale speling combineren met niet luxeerbaar maar wel vrij veel horizontale speling. Dan zijn beide honden wel PL vrij ;)
laeken
Zeer actief

Chihuahua-paws schreef:Er zijn mensen die vinden van niet.
Omdat de methode is ontstaan omdat er niet accuraat genoeg getest wordt. Voor die paar centen meer laat je het goed doen. En dat is eigenlijk het enige wat we bedoelen.
Maar als er geen indicatie is en de dierenarts voelt secuur aan beide knieen en concludeert geen enkele reden om aan te nemen dat er patella is....wat meer heb je nodig bij een nest bastaarden? Het is een beetje overdreven om er dan officiele uitslagen bij te hebben als het gaat om de inhoud van die uitslagen.
Ik snap jullie heel erg goed, laat dat duidelijk zijn. Maar als ik wilde fokken met een hondje dat liep als een zonnetje en waarvan een dierenarts goed gevoeld heeft en zegt dat de knietjes top zijn dan vind ik het verder ook wel gezegend. Er is een enorm verschil tussen fokken en fokken. Maar een offciele test maakt niks goed en een niet officiele test maakt niks minder goed aan het nest.

Ik zou een flatcoat uit duizend testen nog niet durven nemen. Maar een black and tan husselpup van MP neem ik gerust. Daar heb ik meer vedusie in.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Dat protecool is er gekomen met een reden. En ik vind dat omdat het ook de kosten niet zijn dat je gewoon als je dus gaat fokken daarmee echt zekerheid hebt dat er geen pl zit. Wat dus niet altijd zo is in andere gevallen zoals al uitgelegd. Dan snap ik niet waarom je het niet zou doen?

Het feit dat je met een kruising fokt hoeft niet te betekenen dat je de gezondheid van pups minder belangrijk vind.

Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

laeken schreef:Maar een offciele test maakt niks goed en een niet officiele test maakt niks minder goed aan het nest.
.
Het verschil tussen een officiële en niet officiële test is dat er bij een officiële test op de juiste manier door een specialist word gecheckt. Bij een niet officiële test word meestal door eigen DA gedaan en dan gaat het om simpel uit te drukken. Slager keurt zijn eigen ''vlees'' (want hij wil zijn klant niet kwijt he) en ook dat een ''gewone'' DA vaak niet weten hoe je echt op de juiste manier PL moet testen.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

crutz schreef:

en zn zoon? Die heb je toch ook? Het was toch voorzover ze het al kunnen weten niet iets erfelijks wat hij heeft gehad
Nee dat denk ik niet. Maar ik vind het wel eng. En sommige rassen zijn er wel gevoelig voor schijnbaar, de JRT niet, maar dan zit er toch een schijn van erfelijkheid aan voor mijn gevoel.
Gr. Aniek

Afbeelding
laeken
Zeer actief

Met andere woorden, je fokt alleen verantwoord als je volgens de richtlijnen van de rvb fokt en met officiële testen? Net die rvb met hun rashonden en alle bijbehorende problematiek als standaard gaan stellen gaat me echt te ver. Kijken naar functionaliteit en een goed stel poten met een goed en sociaal karakter lijkt me een veel zinvoller stel kriteria maar dat laat juist de rvb weer weg. Hoe ga je ooit een dekreu vinden die rondom getest is om een eenmalig nestje bastaarden mee te fokken. Niet. En je teef laten testen alsof ze een doorgefokte shitzu is terwijl ze een totale bastaard is gaat me echt gewoon te ver. Ik hoop erg dat dit gezeik niet lol en het plezier in de weg gaat staan. Zal me niks verbazen als een deel van deze hondjes op dit forum blijft en dat ze allemaal 15 jaar worden.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

laeken schreef:Met andere woorden, je fokt alleen verantwoord als je volgens de richtlijnen van de rvb fokt en met officiële testen? Net die rvb met hun rashonden en alle bijbehorende problematiek als standaard gaan stellen gaat me echt te ver. Kijken naar functionaliteit en een goed stel poten met een goed en sociaal karakter lijkt me een veel zinvoller stel kriteria maar dat laat juist de rvb weer weg. Hoe ga je ooit een dekreu vinden die rondom getest is om een eenmalig nestje bastaarden mee te fokken. Niet. En je teef laten testen alsof ze een doorgefokte shitzu is terwijl ze een totale bastaard is gaat me echt gewoon te ver. Ik hoop erg dat dit gezeik niet lol en het plezier in de weg gaat staan. Zal me niks verbazen als een deel van deze hondjes op dit forum blijft en dat ze allemaal 15 jaar worden.
Waarom zou het of of zijn? Je kunt toch ook erop letten dat de hond een functionele bouw met een goed stel poten en een fijn karakter heeft en daarnaast een gedegen PL-onderzoek via Meutstegeprotocol door een orthopedisch specialist laten uitvoeren. Ik zie het probleem niet.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Zinodo schreef:Volgens mij is Sandra al lang en breed klaar met deze discussie. :Q:
Dat denk ik ook :wink:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
dagmar88
Zeer actief

Zinodo schreef:Volgens mij is Sandra al lang en breed klaar met deze discussie. :Q:
Zou je niet? Het gaat al lang niet meer over Sofi door dat gedram, terwijl zij gewoon laat testen. Leuk hoor.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

laeken schreef:Met andere woorden, je fokt alleen verantwoord als je volgens de richtlijnen van de rvb fokt en met officiële testen? Net die rvb met hun rashonden en alle bijbehorende problematiek als standaard gaan stellen gaat me echt te ver. Kijken naar functionaliteit en een goed stel poten met een goed en sociaal karakter lijkt me een veel zinvoller stel kriteria maar dat laat juist de rvb weer weg. Hoe ga je ooit een dekreu vinden die rondom getest is om een eenmalig nestje bastaarden mee te fokken. Niet. En je teef laten testen alsof ze een doorgefokte shitzu is terwijl ze een totale bastaard is gaat me echt gewoon te ver. Ik hoop erg dat dit gezeik niet lol en het plezier in de weg gaat staan. Zal me niks verbazen als een deel van deze hondjes op dit forum blijft en dat ze allemaal 15 jaar worden.
Over groter maken gesproken :roll:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”