Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

honden uit buitenland.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

linlin

Ongelezen bericht door linlin »

malinois schreef: :V ja jij hebt er echt verstand van :V
maar ja, ik heb plezier als mijn honden plezier hebben, en dat hebben ze voor 200%
enne... het zijn niet de afgerichte honden die alle bijtincidenten veroorzaken... dat zijn de meestal NIET getrainde (onopgevoede) honden...
zeg, vieze forumdweil, jij hebt het toch weer gepresteerd. alweer een topic verziekt door jouw slappe gewauwel.

en nu niet gaan roepen dat ik er ook aan meedoe. ik ben niet de enige die pislink word van jouw gekakel. je bent een storend element, dat zelfs een lekkere hakketak-partij volledig blokkeert.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

linlin schreef:
maar ja, ik heb plezier als mijn honden plezier hebben, en dat hebben ze voor 200%
enne... het zijn niet de afgerichte honden die alle bijtincidenten veroorzaken... dat zijn de meestal NIET getrainde (onopgevoede) honden...
zeg, vieze forumdweil, jij hebt het toch weer gepresteerd. alweer een topic verziekt door jouw slappe gewauwel.

en nu niet gaan roepen dat ik er ook aan meedoe. ik ben niet de enige die pislink word van jouw gekakel. je bent een storend element, dat zelfs een lekkere hakketak-partij volledig blokkeert.
:zwaai: ik geef mijn mening zonnebankteefje... dat die haaks staat op die van jou is wederom jouw probleem niet de mijne.... :zwaai:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef: ik denk bovendien dat de gemiddelde intelligentie en ontwikkeling van de doorsnee africhter om te huilen is en dat er een correlatie bestaat tussen de twee
moet je niet doen want dat kun je niet ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Ohhh gut, het is weer zover.......

Zeg wat ik me nou afvraag he.... als je nou in de africhting wil moet je dan ook een iq test ondergaan want ik krijg zo langzamerhand het idee dat er alleen maar mensen met een bepaald soort iq daar rondlopen.

Misschien is er nog iemand die mij het tegendeel wil komen bewijzen?

Vooral de opmerking " jij hebt kachelhonden"
Alle honden die niet in de, zo magische sport, africhting zitten zijn automatisch kachelhonden.

Tjonge tjonge tjonge.......... het is zo dom dat je niet eens weet wat je erop moet zeggen :roll:
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

linlin schreef:ik ben niet dom. :

Heel goed. Dagelijks 10x herhalen en uiteindelijk geloof je het echt! :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Dingo
Zeer actief

Daphne schreef:Ohhh gut, het is weer zover.......

Zeg wat ik me nou afvraag he.... als je nou in de africhting wil moet je dan ook een iq test ondergaan want ik krijg zo langzamerhand het idee dat er alleen maar mensen met een bepaald soort iq daar rondlopen.

Alle honden die niet in de, zo magische sport, africhting zitten zijn automatisch kachelhonden.

Tjonge tjonge tjonge.......... het is zo dom dat je niet eens weet wat je erop moet zeggen :roll:
elke keer meen jij je er ook mee te moeten bemoeien. ik snap dat niet zo.Wacht dan niet tot er een discussie over is, maar zeg het ook eens, zonder dat je een aanknopingsunt nodig hebt...
Ik reageer op Lin, die meent een mening over africhting hier te moeten ventileren, terwijl ze op dezelfde pagina ook nog eens vertelt er geen verstand van te hebben. Ik heb geen verstand van bv jachthonden, en jachttraining. Maar als ik in een topic daarover wel doe voorkomen alsof ik het heb uitgevonden, dan komt daar ook commentaar op, en terecht ;)
AfbeeldingAfbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dingo schreef:
Daphne schreef:Ohhh gut, het is weer zover.......

elke keer meen jij je er ook mee te moeten bemoeien. ik snap dat niet zo.Wacht dan niet tot er een discussie over is, maar zeg het ook eens, zonder dat je een aanknopingsunt nodig hebt...
Ik reageer op Lin, die meent een mening over africhting hier te moeten ventileren, terwijl ze op dezelfde pagina ook nog eens vertelt er geen verstand van te hebben. Ik heb geen verstand van bv jachthonden, en jachttraining. Maar als ik in een topic daarover wel doe voorkomen alsof ik het heb uitgevonden, dan komt daar ook commentaar op, en terecht ;)
:ok:
Afbeelding
Dingo
Zeer actief

linlin schreef:

jij doet er ook aan mee, je begint er zelfs mee.....er was geen vuiltje aan de lucht, zelfs Wil en pasten in 1 discussie....totdat je met een zeer (onterecht maar dat terzijde) arrogante houding tracht de madam uit te hangen....verkeerde plek lijkt me zo ;) Zo..Klaar!
nu kunnen we weer allemaal On-topic :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Dingo op 25 feb 2004 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Daphne schreef:het is zo dom dat je niet eens weet wat je erop moet zeggen :roll:
doe dat dan ook niet
Afbeelding
linlin

Dingo schreef:
linlin schreef: zeg, vieze forumdweil, jij hebt het toch weer gepresteerd. alweer een topic verziekt door jouw slappe gewauwel.

jij doet er ook aan mee, je begint er zelfs mee.....er was geen vuiltje aan de lucht, zelfs Wil en pasten in 1 discussie....totdat je met een zeer (onterecht maar dat terzijde) arrogante houding tracht de madam uit te hangen....verkeerde plek lijkt me zo ;)
verkeerd aangesproken gevoeld, lijkt mij zo. ik had het niet tegen jou maar tegen je collega herderheks malinois. reeds vanaf pagina 2 van dit topic blaat en raaskalt ze als vanouds. geen speld tussen te krijgen.

onterecht arrogant? nou, als je het niet erg vindt ga ik nog even door met niet onderdrukken van gevoelens van superioriteit als ik jullie zo rond zie rommelen. of zal ik ze om proberen te buigen naar gevoelens van medelijden? is misschien nog wel passender.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

malinois schreef:
massam schreef:
malinois schreef:
Wil de hond schreef:Overigens is er denk ik ook een verschil tussen mensen die een diensthond nodig hebben bij hun werk, en anderen die zo nodig iets in de sport willen doen.
waarom?
omdat de een het voor de hobby doet en de ander voor zijn werk! logisch toch? :mrgreen: :pffff:
maar wat is het verschil in hond dan, want daar ging het mister willy toch om... ik maak er op uit dat mensen die ermee werken er wel een mogen hebben en mensen die 'alleen' sporten er geen mogen hebben...
Juffertje Nitwit,

Het verschil is simpel.

Een goede diensthond is, naar ik heb vernomen uit welingelichte bronnen, onmisbaar bij het vervullen van belangrijke taken. Zoals daar zijn, het opspeuren van vermisten, het bijten van baldadige jongeren, etc.

Mensen die met hun hond sporten doen dit om heel andere redenen. Zoals daar zijn, ego-opkrikken, geen andere vermakelijke bezigheden met honden weten te verzinnen, etc.

Zoals jij al eerder aangaf, er zitten zat honden in asiels die als gebruikshond in bvb. Amerika gewaardeerd worden om hun goede inzetbaarheid voor een veelvoud van taken.

Wat ik je nu vragen wil:
Waarom kunnen dit soort honden niet gewoon door Nederlandse hondenliefhebbers gebruikt worden bij hun "sport"? Waarom kun jij geen genoegen nemen met een asielhond die blijkbaar heel goed geschikt is om te doen wat jij zo nodig meent te moeten doen met speciaal gefokte honden?

Ik maak uit jou ge-oetlul op dat jij vindt dat het uit het asiel halen van honden een nobele daad is, maar jij ziet dus liever dat er Nederlandse honden naar Amerika gaan om daar de plaats in te nemen van Amerikaanse asielhonden die dan maar afgemaakt moeten worden.

Krom denken, zoals zo ongeveer alles wat jij hier op dit forum tot nu toe uit je takken hebt weten te laten rollen. Het zou je sieren als je je ongelofelijk stompzinnige bijdrages zou weten te beperken tot het Africhtingsrubriekje. Dat zou het forum als geheel zonder enige twijfel zeer ten goede komen.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Hoe krijgen jullie stelletje vervelende eigenwijze figuren het met elkaar toch voor elkaar? 8O Nu gaat die topic opeens over africhting. Hele discussie lekker naar de knoppen. :tong:

Nou, laat maar weer zitten. :evil:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
molly

Ongelezen bericht door molly »

hm het neemt zeker een andere wending.

duidelijk is dat de meningen verschillen :mrgreen:

maar goed wat zou er dan verbetert kunnen worden??
wat kan er nog gedaan worden in het land van herkomst ?
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Om toch even terug te komen op wat Malinois schreef over die honden in de duitse asiels. Dat klopt dus inderdaad.
Deze organisatie stuurt inderdaad honden naar de asiels in Duitsland: http://www.tierhilfe-fuerteventura.de/deutschland.html
Lekker van de regen in de drup. :jank:

Maar voor zover ik weet gebeurt dat met de Nederlandse stichtingen dus niet. Toch? Ik ga nu inderdaad twijfelen.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
-Mieke-
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 spaans, 2 roemeense ex-straathondjes

Ongelezen bericht door -Mieke- »

8O da moet ik meteen de moeite niet doen om alle bladzijden te lezen 8O

Laika.... attack!!!! :roll:
groetje, Mieke
I.M. Vlaamse Bob, I.M. Roemeense Laika. Spaanse Rambi,
Momo en Kiki
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
molly

het komt in nederland zelden voor.
tuurlijk gebeurt het wel eens maar dat zijn uitzonderingen
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef:Om toch even terug te komen op wat Malinois schreef over die honden in de duitse asiels. Dat klopt dus inderdaad.
Deze organisatie stuurt inderdaad honden naar de asiels in Duitsland: http://www.tierhilfe-fuerteventura.de/deutschland.html

Maar voor zover ik weet gebeurt dat met de Nederlandse stichtingen dus niet. Toch? Ik ga nu inderdaad twijfelen.
dat weet ik dus niet, maar als ik zondag's zo eens naar de uitzending zit te kijken, zie ik van de 25 honden die er komen zo'n 15 uit buitenlandse asiels die dan naar de duitse asiels gaan... vind ik toch een groot aantal. Als dat in Duitsland gebeurd wie zegt mij dan dat dit niet in NL gebeurd?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Mensen die met hun hond sporten doen dit om heel andere redenen. Zoals daar zijn, ego-opkrikken, geen andere vermakelijke bezigheden met honden weten te verzinnen, etc.
misschien om de honden hun werk te laten verrichten waar ze voor gemaakt zijn? Wat ze leuk vinden? Ik vind het belangrijker of mijn hond het leuk vind wat hij doet dan dat ik het leuk vind hoor... als mijn hond het niets vond, was ik allang gestopt...
Zoals jij al eerder aangaf, er zitten zat honden in asiels die als gebruikshond in bvb. Amerika gewaardeerd worden om hun goede inzetbaarheid voor een veelvoud van taken.

Wat ik je nu vragen wil:
Waarom kunnen dit soort honden niet gewoon door Nederlandse hondenliefhebbers gebruikt worden bij hun "sport"? Waarom kun jij geen genoegen nemen met een asielhond die blijkbaar heel goed geschikt is om te doen wat jij zo nodig meent te moeten doen met speciaal gefokte honden?
omdat de meeste sporthonden en ook diensthonden in huis zitten bij mensen!!! En deze honden zijn vaak niet meer als huishond te plaatsen. En ja, ook werkhonden wonen tegenwoordig bij mensen in huis... dus ook bij mij ... en hier komt ook visite en kinderen, en die moeten gewoon bij mij en de honden kunnen komen!
In de USA hoeft dat niet, daar komen ze in kennels. En worden ze gewoon elke dag meegenomen door hun geleider.
Het zou je sieren als je je ongelofelijk stompzinnige bijdrages zou weten te beperken tot het Africhtingsrubriekje. Dat zou het forum als geheel zonder enige twijfel zeer ten goede komen.
Nee!
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

malinois schreef:
Roelfien schreef:Om toch even terug te komen op wat Malinois schreef over die honden in de duitse asiels. Dat klopt dus inderdaad.

dat weet ik dus niet, maar als ik zondag's zo eens naar de uitzending zit te kijken, zie ik van de 25 honden die er komen zo'n 15 uit buitenlandse asiels die dan naar de duitse asiels gaan... vind ik toch een groot aantal. Als dat in Duitsland gebeurd wie zegt mij dan dat dit niet in NL gebeurd?
In de tien jaar dat ik asiels heb rondgelopen heb ik het niet gezien of gehoord. Maar het zou kunnen dat het in noodgevallen tijdelijk gebeurt.
Naar mijn weten gebeurt de opvang echt in gastgezinnen en dat komt de hond zeker ten goede.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
PatF
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door PatF »

Wil de hond schreef: Een goede diensthond is, naar ik heb vernomen uit welingelichte bronnen, onmisbaar bij het vervullen van belangrijke taken. Zoals daar zijn, het opspeuren van vermisten, het bijten van baldadige jongeren, etc.

Mensen die met hun hond sporten doen dit om heel andere redenen. Zoals daar zijn, ego-opkrikken, geen andere vermakelijke bezigheden met honden weten te verzinnen, etc.
He ouwe zeur,

laten we het inderdaad eens over africhting hebben. Waar denk jij dat al die diensthonden vandaan komen ? Uit de diensthondenfabriek, gevestigd in elke grote stad op het industrieterrein en die in de gouden gids te vinden is ? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nee gabber, die worden opgeleidt door enthousiaste mensen die zich bezig houden met hondensport. :zwaai: :zwaai: :zwaai:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

PatF schreef: He ouwe zeur,

laten we het inderdaad eens over africhting hebben. Waar denk jij dat al die diensthonden vandaan komen ? Uit de diensthondenfabriek, gevestigd in elke grote stad op het industrieterrein en die in de gouden gids te vinden is ? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ja toch? :mrgreen:
Nee gabber, die worden opgeleidt door enthousiaste mensen die zich bezig houden met hondensport. :zwaai: :zwaai: :zwaai:
oeps dat mag niet... want dat zijn geen mensen die er mee gaan werken die 'sporten' er alleen mee... er wordt alleen vergeten dat die mensen een hond graag opleiden en dan 'kant en klaar' verkopen... zodat de plissie dat niet allemaal ook nog zelf hoeft te doen... dus helaas voor de plissie als het aan onze ouwe zeur ligt moet de plissie toch alles weer zelf gaan doen... zal druk worden en dan zitten ze te zeuren over meer blauw op straat :mrgreen:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

malinois schreef:
Wil de hond schreef:Het zou je sieren als je je ongelofelijk stompzinnige bijdrages zou weten te beperken tot het Africhtingsrubriekje. Dat zou het forum als geheel zonder enige twijfel zeer ten goede komen.
Nee!
Afgezien van jezelf, je hekserige vriendinnetje en een achterbaks pettemanske zijn er hier op dit hele forum weinig mensen die je mening delen, vermoed ik zo.
PatF
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door PatF »

Wil de hond schreef:
malinois schreef:
Wil de hond schreef:Het zou je sieren als je je ongelofelijk stompzinnige bijdrages zou weten te beperken tot het Africhtingsrubriekje. Dat zou het forum als geheel zonder enige twijfel zeer ten goede komen.
Nee!
Afgezien van jezelf, je hekserige vriendinnetje en een achterbaks pettemanske zijn er hier op dit hele forum weinig mensen die je mening delen, vermoed ik zo.
He ouwe zeur,

ik heb het niet over mijn mening gehad ! Het ging om feiten, je weet wel van die zaken die vast staan. :zwaai: :zwaai:
Dingo
Zeer actief

Wil de hond schreef:
malinois schreef:
Nee!
het gaat toch ook niet wie de meeste vriendjes heeft?? nou ja, aangezien je weer begint met scheldwoordjes, geef je zelf al aan dat je een beetje in het kleutertijdperk bent blijven hangen...dus daar past het wel bij in het plaatje..Mogen ze ook allemaal in je vriendinnenboekje schrijven??
AfbeeldingAfbeelding
linlin

malinois schreef: oeps dat mag niet... want dat zijn geen mensen die er mee gaan werken die 'sporten' er alleen mee... er wordt alleen vergeten dat die mensen een hond graag opleiden en dan 'kant en klaar' verkopen... zodat de plissie dat niet allemaal ook nog zelf hoeft te doen... dus helaas voor de plissie als het aan onze ouwe zeur ligt moet de plissie toch alles weer zelf gaan doen... zal druk worden en dan zitten ze te zeuren over meer blauw op straat :mrgreen:
heeee, een nieuw argument. alleen jammer dat iemand anders je er op attent moest maken.

maar nu snap ik het. jij sport niet, jij leidt je hond op. aha. wanneer gaat die herder van jou nu verkocht worden dan? wanneer ben je klaar met de opleiding?
Dingo
Zeer actief

linlin schreef:onterecht arrogant? nou, als je het niet erg vindt ga ik nog even door met niet onderdrukken van gevoelens van superioriteit als ik jullie zo rond zie rommelen.
oh van mij mag je hoor, graag zelfs :mrgreen: maar het blijft onterechte arrogantie :mrgreen: heb je je oefeningen al gedaan vandaag?
AfbeeldingAfbeelding
Dingo
Zeer actief

Roelfien schreef:
Dingo schreef:
Roelfien schreef:
Daphne schreef:Hoe dan ook.........

Ik maak altijd zelf nog wel uit waar ik mijn honden vandaan haal.
Kan je nog een zooitje commentaar krijgen van iemand die zelf naar een fokker holt. Het is toch te belachelijk voor woorden.

Het rare is alleen dat als er pups vanuit het buitenland komen, natuurlijk een ras, vanwege het in stand houden van een bloedlijn, de perfecte werkhond of wat dan ook...... dan is het allemaal leuk en aardig en wordt je vooral veel succes gewenst met je nieuwe aanwinst maar oeiiiiiiii......
Je zal een hond van een gruwelijke dood redden zeg..........
Dan krijg je te horen van deze geweldige wereldverbeteraars (want zelf halen ze hun hond bij een TOPfokker) of we eerst niet hier het probleem zullen moeten oplossen.

Misschien moeten deze mensen eerst zelf maar eens de honden hier uit de asielen gaan halen ipv naar een fokker te rennen.
En nee, dan kun je niet sporten.... helaas. Maar ja, het is ook geen eerste levensbehoefte en wat is nu belangrijker?
De sport of die ontzettende zielige nederlandse asielhond die hier maanden moet blijven zitten vanwege de buitenlandse hondjes :roll:
Precies.
Als we dan toch lekker ongenuanceerd doen, vind ik dit een hele leuke tegenhanger. :mrgreen: :ok:
Ik denk niet dat het de bedoeling kan zijn dat mensen maar een hond moeten gaan aanschaffen die ze eigenlijk niet willen. Ik denk dat als mensen ervoor kiezen om een hond uit het asiel te halen, ze hier achter staan. Om nou maar te gaan zeggen dat men een hond uit het asiel moet halen ipv bij een fokker :roll: ik denk dat ik dat zelf wel uitmaak. Als ik een hond neem, dan neem ik er 1 die bij mij past, en in mijn geval zal dat een mechelaar zijn, door mijn werk en mijn hobby. Ik zie mij niet gelukkig worden met een jack Russell. Daarbij heb ik graag een pup, zodat ik vanaf de eerste dag dat ik hem heb, weet wat er mee gebeurd. Dat er mensen zijn die een oudere hond uit het asiel nemen, vind ik geweldig, maar het zou niet aan mij besteed zijn. Zo zijn er ook mensen die bewust geen pup willen, maar liever een hond van een paar jaa oud, omdat ze dat prettiger vinden. Zo zie je maar, ieder zijn keuze :ok:
Kijk en dan zijn we waar het om gaat.
Het is je eigen keuze.
Natuurlijk heb je gelijk.
Maar die keuze mogen mensen ook maken voor een buitenlandertje.
Dat bedoelde ik met lekker ongenuanceerd zijn. ;)
En als iemand dan allerlei dingen gaat roepen om daar mee aan te tonen dat buitenlandse hondjes nemen een hele foute keuze is, terwijl de dingen die hij roept gewoonweg niet kloppen, dan zegt die persoon dus eigenlijk dat die keuze wel voor hem is maar niet voor anderen. ;)
ik ben inderdaad van mening dat je nog altijd je hond zelf uit moet zoeken, alleen dan krijg je een gelukkige hond en baas :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
malinois schreef:
Nee!
ik heb hier geen vrienden of vriendinnen hoor, dus ik weet niet waar je het over hebt. Een vriend is iemand die ik o.a. heel goed ken, ik ken hier niemand persoonlijk dus...

enne.. da's dan jammer maar boeit me weinig.... mijn mening heet niet voor niets MIJN mening...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
maar nu snap ik het. jij sport niet, jij leidt je hond op. aha. wanneer gaat die herder van jou nu verkocht worden dan? wanneer ben je klaar met de opleiding?

ik leid inderdaad mijn hond op, maar die wordt NOOIT verkocht, omdat ik dat niet wil, als ik een hond aanschaf blijft hij bij me tot hij tussen 6 plankjes dit aardse leven moet verlaten... enne... ik ben nooit klaar met de opleiding... want elke dag leert men...
Wil niet zeggen dat iedereen dat dan maar moet doen, ken genoeg mensen die het wel doen en er ook veel plezier aan beleven hun hond te zien werken in de praktijk.
Afbeelding
molly

waar gaat dit nou over :U

ff ON topic blijven hoor :lees
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”